Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

Kokousaika

5.2.2013 klo 16.23 - 17.20

 

 

Kokouspaikka

Opetusvirasto, Hämeentie 11 A, 3. krs, huone 324

Läsnä

Jäsenet

Alanko-Kahiluoto, Outi

puheenjohtaja

Rydman, Wille

jäsen, varapuheenjohtaja

Ekman, Johan

jäsen

Jalovaara, Ville

jäsen

Korolainen, Katri

jäsen

Leoni, Juha

jäsen

Nordman, Bernt

jäsen

Nyman, Marja

jäsen

Palm, Anniina

jäsen

Raittinen, Timo

jäsen

Razmyar, Nasima

jäsen

Muut

Grönholm, Niclas

linjanjohtaja

Jarnila, Rauno

opetustoimen johtaja

Pohjolainen, Liisa

linjanjohtaja

Salo, Outi

linjanjohtaja

Sarvanto-Hohtari, Susanna

tilapalvelupäällikkö

Sermilä, Paula

kehittämisjohtaja

Viljanen, Ritva

apulaiskaupunginjohtaja

Suoninen, Liisa

viestintäpäällikkö

Aalto-Setälä, Merja

pöytkirjanpitäjä

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

§

Asia

 

1

OTJ/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2

OTJ/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

3

OTJ/3

Opetuslautakunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen

4

OTJ/4

Ilmoitusasiat

5

OTJ/5

Vuoden 2012 talousarvion neljäs toteutumisennuste ja selvitys sitovien tavoitteiden toteutumisesta

6

OTJ/6

Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sanna Vesikansan ym. valtuustoaloitteesta liittyen suomenkielisten peruskoulujen oppilaaksiottoa koskeviin periaatteisiin

7

OTJ/7

A. Mirka Vainikan ym. valtuustoaloite nuorisotakuun toteuttamisesta

8

OTJ/8

Lausunnon antaminen kaupunginhallitukselle Helsingin Kristillisen koulun ylläpitäjän pankkilainan takausta koskevasta hakemuksesta

9

OTJ/9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 21 k.)

10

OTJ/10

Oikaisuvaatimuksen peruuttaminen

11

NAL/1

Oikaisuvaatimus työsopimuksen purusta koeaikana

12

NAL/2

Insinööritoimisto Ismo Lindberg Oy:n vaatimus hankintaoikaisusta

13

NAL/3

Ammattiosaamisen toimikunnan jäsenten valinta eronneiden tilalle

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/1

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Opetuslautakunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Leoni ja Raittinen tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Juha Leoni (Hanna Mithiku) ja Timo Raittinen (Nina Virto-Väisänen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/2

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Opetuslautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/3

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 3

Opetuslautakunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen

Päätös

Opetuslautakunta päätti Helsingin kaupungin hallintosäännön 9 §:n 10 momentin nojalla, että lautakunnan pöytäkirjat pidetään yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa kahden viikon kuluttua kokouksesta.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Otteet

Ote

 

Kirjaamo

 

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee Helsingin kaupungin hallintosäännön 9 §:n 10 momentin nojalla, että lautakunnan pöytäkirjat pidetään yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa kahden viikon kuluttua kokouksesta.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Otteet

Ote

 

Kirjaamo

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/4

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 4

Ilmoitusasiat

Päätös

Opetuslautakunta päätti merkitä ilmoitusasiat tiedoksi.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Liitteet

1

Vuoden 2013 talousarvion noudattamisohjeet

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee merkitä ilmoitusasiat tiedoksi.

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto päätti

12.12.2012 (§ 434) luottamushenkilöiden palkkiosäännön muuttamisesta.

Kaupunginhallitus päätti

3.12.2012 (§ 1350) kokoontua vuonna 2013 varsinaisiin kokouksiinsa 7.1.2013 alkaen maanantaisin klo 16 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa. Kevätkauden viimeinen kokous pidetään 24.6.2013. Syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 5.8.2013 ja viimeinen 16.12.2013.

Viikolla 14 kokous pidetään pääsiäisen takia poikkeuksellisesti tiistaina 2.4.2013 klo 16.

--

10.12.2012 (§ 1392) merkitä strategiaohjelman 2013–2016 sekä vuoden 2014 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2014–2016 taloussuunnitelmaehdotuksen käsittelyjärjestyksen tiedoksi.

10.12.2012 (§ 1399) jatkotoimenpiteistä demokratiaselvitysten pohjalta.

17.12.2012 (§ 1438) antaa vuoden 2013 talousarvion noudattamisohjeet kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.

17.12.2012 (§ 1439) pilottihankkeiden valinnasta alueellisen osallistumisen kokeiluun.

7.1.2013 (§ 13) ohjeista kaupungin hallintoelinten kokousaikojen ja pöytäkirjojen sekä päätösten saattamisesta kaupunginhallituksen tietoon vuonna 2013.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti

17.12.2012 (§ 185) kokoontua 11.2., 25.2., 11.3., 25.3., 15.4., 29.4., 13.5., 27.5. ja 10.6.2013 kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen, kuitenkin aikaisintaan klo 17.

Kaupunginjohtaja päätti

johtajistokäsittelyssä 2.1.2013 (§ 2) hyväksyä ulkopuolisten kustantamien matkojen ja muiden taloudellisten etujen vastaanottamista koskevan ohjeen.

Ohje tulee voimaan 1.1.2013 ja on voimassa enintään 31.12.2017 saakka.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Liitteet

1

Vuoden 2013 talousarvion noudattamisohjeet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/5

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 5

Vuoden 2012 talousarvion neljäs toteutumisennuste ja selvitys sitovien tavoitteiden toteutumisesta

HEL 2013-000367 T 02 02 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti merkitä tiedoksi opetusviraston vuoden 2012 talousarvion neljännen toteutumisennusteen.

Ennusteen perusteella opetuslautakunta päätti kohdentaa kaupunginvaltuuston 12.12.2012 talousarviokohtaan 4 02 02 Kaupungin tuottamat opetus- ja koulutuspalvelut myöntämän 5 500 000 euron ylitysoikeuden seuraavasti:

- Palkat 3 310 000 euroa
- Henkilöstösivukulut 1 118 000 euroa
- Palveluiden ostot 745 000 euroa
- Aineet ja tarvikkeet 237 000 euroa
- Vuokrat 90 000 euroa

Lisäksi opetuslautakunta päätti antaa kaupunginvaltuustolle seuraavan selvityksen vuoden 2012 toteutumatta jääneistä sitovista tavoitteista:

Vuonna 2012 opetusviraston sitovina tavoitteina olivat peruskoulujen ja lukioiden hyvät oppimistulokset sekä toisen asteen koulutuksessa tutkinnon suorittaneiden osuuden säilyminen vähintään samalla tasolla kuin vuonna 2011. Oppimistuloksia koskevat tavoitteet saavutettiin sekä peruskouluissa että lukioissa. Tutkinnon suorittamisessa tavoitteet saavutettiin lukioissa ja oppisopimuskoulutuksen  peruskoulutuksessa. Asetettuja tavoitteita ei saavutettu ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa ja oppisopimuskoulutuksen lisäkoulutuksessa. 

Ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa tavoitetasoksi oli asetettu se, että opintonsa enintään kolmessa vuodessa suorittavien osuus eli läpäisyaste on vähintään samalla tasolla kuin vuonna 2011. Vuonna 2011 läpäisyaste oli 48,3 %. Viime vuonna opintonsa suoritti enintään kolmessa vuodessa vastaavasti 46,7 %.

Ammatillisen oppilaitosmuotoisen koulutuksen läpäisyaste laskee opintojen pitkittyessä tai keskeytyessä. Vuonna 2012 opintojen keskeyttämisaste nousi vuoteen 2011 verrattuna. Helsingin kaupungin oppilaitosten opiskelijamäärä on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Opiskelijamäärien kasvaessa opiskelijoiksi on tullut entistä enemmän moniongelmaisia nuoria, joiden on vaikea kiinnittyä opintoihin. Opiskelijamäärän voimakas kasvu on johtanut myös siihen, ettei opiskelijoita motivoivaa työvaltaista opetusta ole voitu toteuttaa riittävästi puutteellisten tilojen vuoksi. Tarjonnan lisäämisestä huolimatta aloituspaikkoja on edelleen liian vähän, mistä johtuen moni hakija ei saa opiskelupaikkaa ensimmäiseltä tai edes toiselta hakutoiveeltaan.  Tämä lisää opintojen keskeyttämisen riskiä.

Läpäisyn tehostaminen on myös jatkossa keskeinen tavoite, jota edistetään useilla toimenpiteillä. Ammatillisen koulutuksen organisaatiouudistuksen myötä kaikki ammatilliseen koulutukseen valmistava koulutus koottiin samaan yksikköön. Samalla tehostettiin opiskelijahuoltopalvelujen organisoitumista. Kaupunginvaltuuston vuoden 2012 talousarvioon osoittamasta miljoonan euron erillismäärärahasta keskeyttämisten vähentämiseen kohdennettiin syksystä 2012 alkaen 0,7 miljoona ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltopalvelujen vahvistamiseen. Vuoden 2013 tulosbudjetissa määräraha nousee 1,7 miljoonaan euroon. Suunnitteilla on myös avoin ammattiopisto, joka tarjoaisi joustavia opintopolkuja keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille. Koulutustakuun toteuttamiseksi Helsinki hakee edelleen opetus- ja kulttuuriministeriöltä lisää koulutuspaikkoja ammatilliseen koulutukseen. Samalla opetusvirasto on yhteistyössä tilakeskuksen kanssa selvittänyt kasvavasta opiskelijamäärästä johtuvia tilatarpeita. Opetuslautakunta hyväksyi joulukuussa 2012 esiselvityksen Helsingin kaupungin ammatillisen koulutuksen lisätilatarpeista tarveselvitystyön ja jatkosuunnittelun pohjaksi.

Oppisopimuskoulutuksessa tavoitteena oli, että tutkintotavoitteisessa koulutuksessa edellisenä vuonna opintonsa päättäneistä opiskelijoista vähintään sama osuus suorittaa vuoden 2012 loppuun mennessä näyttötutkinnon kuin vuonna 2011. Vuonna 2011 nämä osuudet olivat peruskoulutuksessa 82,4 % ja lisäkoulutuksessa 84 %. Vuonna 2012 vastaavat osuudet olivat 83,4 % ja 81,7 %. Tavoitetasosta jäätiin näin ollen jonkin verran lisäkoulutuksessa. Tälle ei ole viime vuoden osalta havaittavissa mitään erityistä toimenpiteitä edellyttävää syytä. 

Käsittely

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Mikael Boström, talouspäällikkö, puhelin: 310 86442

mikael.bostrom(a)hel.fi

Christer Sundqvist, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 86216

christer.sundqvist(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Esitysteksti

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee merkitä tiedoksi opetusviraston vuoden 2012 talousarvion neljännen toteutumisennusteen.

Ennusteen perusteella opetuslautakunta päättänee kohdentaa kaupunginvaltuuston 12.12.2012 talousarviokohtaan 4 02 02 Kaupungin tuottamat opetus- ja koulutuspalvelut myöntämän 5 500 000 euron ylitysoikeuden seuraavasti:

- Palkat 3 310 000 euroa
- Henkilöstösivukulut 1 118 000 euroa
- Palveluiden ostot 745 000 euroa
- Aineet ja tarvikkeet 237 000 euroa
- Vuokrat 90 000 euroa

Lisäksi opetuslautakunta päättänee antaa kaupunginvaltuustolle seuraavan selvityksen vuoden 2012 toteutumatta jääneistä sitovista tavoitteista:

Vuonna 2012 opetusviraston sitovina tavoitteina olivat peruskoulujen ja lukioiden hyvät oppimistulokset sekä toisen asteen koulutuksessa tutkinnon suorittaneiden osuuden säilyminen vähintään samalla tasolla kuin vuonna 2011. Oppimistuloksia koskevat tavoitteet saavutettiin sekä peruskouluissa että lukioissa. Tutkinnon suorittamisessa tavoitteet saavutettiin lukioissa ja oppisopimuskoulutuksen  peruskoulutuksessa. Asetettuja tavoitteita ei saavutettu ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa ja oppisopimuskoulutuksen lisäkoulutuksessa. 

Ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa tavoitetasoksi oli asetettu se, että opintonsa enintään kolmessa vuodessa suorittavien osuus eli läpäisyaste on vähintään samalla tasolla kuin vuonna 2011. Vuonna 2011 läpäisyaste oli 48,3 %. Viime vuonna opintonsa suoritti enintään kolmessa vuodessa vastaavasti 46,7 %.

Ammatillisen oppilaitosmuotoisen koulutuksen läpäisyaste laskee opintojen pitkittyessä tai keskeytyessä. Vuonna 2012 opintojen keskeyttämisaste nousi vuoteen 2011 verrattuna. Helsingin kaupungin oppilaitosten opiskelijamäärä on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Opiskelijamäärien kasvaessa opiskelijoiksi on tullut entistä enemmän moniongelmaisia nuoria, joiden on vaikea kiinnittyä opintoihin. Opiskelijamäärän voimakas kasvu on johtanut myös siihen, ettei opiskelijoita motivoivaa työvaltaista opetusta ole voitu toteuttaa riittävästi puutteellisten tilojen vuoksi. Tarjonnan lisäämisestä huolimatta aloituspaikkoja on edelleen liian vähän, mistä johtuen moni hakija ei saa opiskelupaikkaa ensimmäiseltä tai edes toiselta hakutoiveeltaan.  Tämä lisää opintojen keskeyttämisen riskiä.

Läpäisyn tehostaminen on myös jatkossa keskeinen tavoite, jota edistetään useilla toimenpiteillä. Ammatillisen koulutuksen organisaatiouudistuksen myötä kaikki ammatilliseen koulutukseen valmistava koulutus koottiin samaan yksikköön. Samalla tehostettiin opiskelijahuoltopalvelujen organisoitumista. Kaupunginvaltuuston vuoden 2012 talousarvioon osoittamasta miljoonan euron erillismäärärahasta keskeyttämisten vähentämiseen kohdennettiin syksystä 2012 alkaen 0,7 miljoona ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltopalvelujen vahvistamiseen. Vuoden 2013 tulosbudjetissa määräraha nousee 1,7 miljoonaan euroon. Suunnitteilla on myös avoin ammattiopisto, joka tarjoaisi joustavia opintopolkuja keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille. Koulutustakuun toteuttamiseksi Helsinki hakee edelleen opetus- ja kulttuuriministeriöltä lisää koulutuspaikkoja ammatilliseen koulutukseen. Samalla opetusvirasto on yhteistyössä tilakeskuksen kanssa selvittänyt kasvavasta opiskelijamäärästä johtuvia tilatarpeita. Opetuslautakunta hyväksyi joulukuussa 2012 esiselvityksen Helsingin kaupungin ammatillisen koulutuksen lisätilatarpeista tarveselvitystyön ja jatkosuunnittelun pohjaksi.

Oppisopimuskoulutuksessa tavoitteena oli, että tutkintotavoitteisessa koulutuksessa edellisenä vuonna opintonsa päättäneistä opiskelijoista vähintään sama osuus suorittaa vuoden 2012 loppuun mennessä näyttötutkinnon kuin vuonna 2011. Vuonna 2011 nämä osuudet olivat peruskoulutuksessa 82,4 % ja lisäkoulutuksessa 84 %. Vuonna 2012 vastaavat osuudet olivat 83,4 % ja 81,7 %. Tavoitetasosta jäätiin näin ollen jonkin verran lisäkoulutuksessa. Tälle ei ole viime vuoden osalta havaittavissa mitään erityistä toimenpiteitä edellyttävää syytä. 

Esittelijä

Kaupunginhallituksen hyväksymien talousarvion noudattamisohjeiden mukaan kaupungin virastojen ja laitosten on laadittava vuoden aikana neljä talousarvion toteutumisennustetta. Ennusteet on saatettava lauta- tai johtokunnan tietoon. Lauta- tai johtokunnan on lähetettävä asiasta talous- ja suunnittelukeskukseen pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä.

Neljäs toteutumisennuste on tehty marraskuun 2012 lopussa käytettävissä olleiden tietojen pohjalta. Se perustuu opetusviraston osastojen ennusteisiin. Ennuste on lähetetty talous- ja suunnittelukeskukseen 27.11.2012 annetun aikataulun mukaisesti.

Kun huomioidaan kaupunginhallituksen 3.9.2012 myöntämä 12,7 miljoonan euron lisämääräraha kunta-alan palkkaratkaisusta aiheutuvien kustannusten kattamiseen, käyttötalouden nettomenojen ennakoidaan alittavan talousarvion viidellä miljoonalla eurolla, eli 0,8 %.

Tuloja arvioidaan kertyvän noin 5,7 miljoonaa euroa enemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Tästä pääosa kertyy perusopetuksen opetusryhmien pienentämiseen sekä eräisiin erillisiin kehittämishankkeisiin saaduista harkinnanvaraisista valtionavustuksista. Näistä merkittävä osa on käytettävissä vuosina 2012- 2013.

Menoja ennakoidaan kertyvän kaikki opetusviraston kolme käyttötalouden talousarviokohtaa huomioiden vajaat 0,7 miljoonaa euroa yli talousarvion. Kaupungin tuottamissa palveluissa menot ylittävät talousarvion ennusteen mukaan 2,1 miljoonalla eurolla. Määrärahoja ennakoidaan puolestaan jäävän käyttämättä talousarviokohdassa Korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin noin 1,0 miljoonan euron ja talousarviokohdassa Työllisyyden hoitaminen noin 0,4 miljoonan euron verran.

Kaupungin tuottamissa palveluissa henkilöstömenojen ennakoidaan ylittävän talousarvion noin 5,1 miljoonalla eurolla. Muissa menoissa ennakoidaan 3,0 miljoonan euron säästöjä. Henkilöstömenojen ylitykset johtuvat edellä todetuista valtionavustuksilla rahoitettavista hankkeista sekä ammatillisen koulutuksen järjestämisluvan laajentumisesta enintään 280 opiskelijalla 1.8.2012 alkaen. Säästöjä ennakoidaan kertyvän lähinnä vuokriin varatuissa määrärahoissa.

Talousarviokohdassa korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin ennakoidusta noin miljoonan euron säästöstä 0,6 miljoonaa euroa kertyy ruotsinkielisten päivähoitopalvelujen ostoihin varatuissa määrärahoissa, 0,2 miljoonaa euroa lastensuojelulain perusteella muihin kuntiin sijoitettujen lasten kotikuntakorvauksissa ja vajaat 0,2 miljoonaa euroa iltapäivätoiminnan avustusmäärärahoissa.

Talousarviokohdassa työllisyyden hoitaminen ennakoitu 0,4 miljoonan euron säästö johtuu starttivalmennuksen käynnistymisen viivästymisestä sekä siitä, että Metallicapajan toiminta käynnistynee Holkkitien tiloissa vasta huhti-toukokuussa 2013.

Investointiosan irtaimistohankintojen ennakoidaan alittavan talousarvion noin 0,3 miljoonalla eurolla. Määrärahoja jää käyttämättä vuodelle 2012 budjetoitujen hankintojen osalta vajaan 0,9 miljoonan euron edestä johtuen lähinnä siitä, että varustamishankkeita ja tietotekniikkahankintoja siirtyy vuodelle 2013. Toisaalta vuonna 2012 ennakoidaan tehtävän vuodelta 2011 siirtyneitä varustamis- ja kalustamishankintoja noin 0,6 miljoonan euron edestä, mistä johtuen kokonaismenot alittavat talousarvion edellä todetulla 0,3 miljoonalla eurolla. Määrärahojen käytössä ja ennusteessa on huomioitu lisäksi se, että sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen kahden uuden tänä vuonna käyttöön otettavan toimipisteen kalustaminen ja varustaminen on toteutettava talousarvion puitteissa. Kyseisiin hankkeisiin ei pystytty varautumaan talousarvion laatimisvaiheessa.

Neljännen toteutumisennusteen mukaan valtuustoon nähden sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden arvioidaan toteutuvan lukuun ottamatta toisen asteen koulutuksen läpäisyastetavoitetta ammatillisten oppilaitosten osalta.

Valtionosuuteen oikeuttavia oppilaita ja opiskelijoita ennakoidaan olevan kaikkiaan 56 810 eli noin 440 (0,8 %) enemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Ennakoitua enemmän oppilaita/opiskelijoita on erityisesti suomenkielisessä perusopetuksessa sekä järjestämisluvan laajentumisesta johtuen ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa.

Esittelijä toteaa, että opetuslautakunta on tehnyt edellisten ennusteiden perusteella 18.9.2012 ja 9.10.2012 yhteensä 5,5 miljoonan euron ylitysoikeusesitykset käyttötalouteen talousarviokohtaan Kaupungin tuottamat palvelut. Perusteina olivat edellä todetut valtionavustuksilla rahoitettavat hankkeet sekä ammatillisen koulutuksen järjestämisluvan laajentuminen. Lisäksi opetuslautakunta on tehnyt investointiosan irtaimistohankintamäärärahoihin 18.9.2012 kokouksessaan 1,5 miljoonan euron ylitysoikeusesityksen sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen uusien tilojen varustamiseen ja lukiokoulutuksen tieto- ja viestintätekniikan hankintoihin. Lukiokoulutuksen hankintojen katteena ovat opetushallituksen myöntämät, yhteensä 305 000 euron tulot. Neljäs ennuste ei edellytä opetuslautakunnalta uusia määrärahojen tarkistusesityksiä, koska menoarviot ovat aikaisempia ennusteita alhaisempia sekä käyttö- että investointimäärärahoissa.

Neljännen ennusteen mukaan vuoden 2012 irtaimistohankintoja siirtyy vuodelle 2013 kaikkiaan 0,9 miljoonan euron edestä. Ennusteen laatimisen jälkeen joulukuussa 2012 saatujen tietojen perusteella siirtyviä hankintoja ennakoitiin olevan vajaan 1,3 miljoonan euron edestä. Tarkentuneiden tietojen pohjalta opetusvirasto teki 20.12.2012 esityksen 1 256 000 euron ylitysoikeudesta vuoden 2013 irtaimistomäärärahoihin. Perusteena olivat hankkeiden siirtymisestä johtuen vuonna 2012 käyttämättä jääneet määrärahat.

Kaupunginvaltuusto myönsi 12.12.2012 opetusvirastolle opetuslautakunnan esitysten mukaisesti yhteensä 5 500 000 euron ylitysoikeuden käyttötalouden talousarviokohtaan Kaupungin tuottamat palvelut. Lisäksi kaupunginvaltuusto myönsi investointiosan irtaimistohankintoihin ylitysoikeutta siltä osin, kuin katteena ovat vastaavat tulot eli 305 000 euroa. Sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen uusien tilojen varustamiseen ja kalustamiseen ei näin ollen saatu ylitysoikeutta. Opetuslautakunnan tulee päättää käyttötalouden ylitysoikeuden kohdentamisesta talousarviokohdan alakohdille. Päätösehdotukseen sisältyvä kohdentamisesitys on tehty ennusteiden perusteella. Irtaimistohankinnat ovat kokonaisuudessaan tarvikehankintoja, joten erillistä kohdentamispäätöstä ei tarvita.

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lautakuntien on annettava toteutumatta jäävistä vuoden 2012 sitovista tavoitteista selvitys tammikuun 2013 loppuun mennessä. Neljännen ennusteen mukaan sitovista tavoitteista jää toteutumatta ammatillisen oppilaitosmuotoisen koulutuksen läpäisyastetavoite. Ennusteen laatimisen jälkeen saatujen tietojen mukaan  toteutumatta jää myös oppisopimuskoulutuksen näyttötutkintojen suorittamistavoite lisäkoulutuksen osalta. Koska sitovien tavoitteiden toteutumistiedot varmistuvat kaikilta osin vasta tammikuun lopussa, päätösehdotukseen sisältyvää selvitystä täydennetään tarvittaessa kokouksessa. Noudattamisohjeissa annetusta aikataulusta johtuen opetusvirasto on lähettänyt talous- ja suunnittelukeskukseen tammikuun lopussa alustavan selvityksen, joka tarkistetaan opetuslautakunnan päätöksen mukaiseksi.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Mikael Boström, talouspäällikkö, puhelin: 310 86442

mikael.bostrom(a)hel.fi

Christer Sundqvist, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 86216

christer.sundqvist(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/6

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 6

Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sanna Vesikansan ym. valtuustoaloitteesta liittyen suomenkielisten peruskoulujen oppilaaksiottoa koskeviin periaatteisiin

HEL 2012-013138 T 00 00 03

Päätös

Opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Peruslopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan 6 §:n 2 momentin nojalla osoittamaan kouluun. Oppilaita otettaessa on tällöin sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Valintaperusteista tulee ilmoittaa etukäteen. Perusopetuslain 28 §:n 1 momentin mukaan oppilaalla on kuitenkin aina oikeus käydä kunnan hänelle osoittamaa koulua.

Opetustoimen johtosäännön 5 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston tehtävänä on oman kieliryhmänsä osalta, ellei toisin ole määrätty, päättää oppilaaksioton perusteista.

Suomenkielisten peruskoulujen ns. toissijaisessa oppilaaksiotossa noudatetaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 13.9.2005 (§ 102) tekemää päätöstä. Päätöstä ei ole tämän jälkeen muutettu.

Päätöksen mukaan, kun kysymys on Helsingissä asuvasta oppilaasta, oppilaalla on ensisijainen oikeus käydä sitä koulua, jonka lautakunnan vahvistamalla oppilaaksiottoalueella hän asuu. Toissijaisen oppilaaksioton periaatteiden mukaan, jos koulussa on tilaa ensisijaisen oppilaaksioton jälkeen, voidaan jäljellä olevat paikat täyttää toissijaisessa oppilaaksiotossa yhdenvertaisin valintaperustein.

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 13.9.2005 (§ 102) päättänyt viisi toissijaisen oppilaaksioton kriteeriä. Näistä, kuten valtuustoaloitteessakin todetaan, ensimmäisenä valintaperusteena on jatkuvuus esi- ja alkuopetuksessa ja toisena valintaperusteena on sisaruus.

Edellä todettuja valintaperusteita käytetään siis vain sellaisissa tilanteissa, joissa kouluun on perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaisesti pyrkinyt oppilaita ja näitä oppilaita on enemmän kuin koulussa on paikkoja niiden oppilaiden jälkeen, joille koulu on kaupungin osoittama ns. lähikoulu.

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 13.9.2005 (§ 102) päättämät suomenkielisten peruskoulujen oppilaaksiottoa koskevat periaatteet ovat toimineet hyvin. Sen vuoksi niitä ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa valtuustoaloitteessa esitetyllä tavalla niin, että ensimmäisenä valintaperusteena olisi sisaruus.

Käsittely

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anu Kangaste, hallintolakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste(a)hel.fi

Liitteet

1

Vesikansa Sanna valtuustoaloite Kvsto 26.9.2012 asia 65

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Peruslopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan 6 §:n 2 momentin nojalla osoittamaan kouluun. Oppilaita otettaessa on tällöin sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Valintaperusteista tulee ilmoittaa etukäteen. Perusopetuslain 28 §:n 1 momentin mukaan oppilaalla on kuitenkin aina oikeus käydä kunnan hänelle osoittamaa koulua.

Opetustoimen johtosäännön 5 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston tehtävänä on oman kieliryhmänsä osalta, ellei toisin ole määrätty, päättää oppilaaksioton perusteista.

Suomenkielisten peruskoulujen ns. toissijaisessa oppilaaksiotossa noudatetaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 13.9.2005 (§ 102) tekemää päätöstä. Päätöstä ei ole tämän jälkeen muutettu.

Päätöksen mukaan, kun kysymys on Helsingissä asuvasta oppilaasta, oppilaalla on ensisijainen oikeus käydä sitä koulua, jonka lautakunnan vahvistamalla oppilaaksiottoalueella hän asuu. Toissijaisen oppilaaksioton periaatteiden mukaan, jos koulussa on tilaa ensisijaisen oppilaaksioton jälkeen, voidaan jäljellä olevat paikat täyttää toissijaisessa oppilaaksiotossa yhdenvertaisin valintaperustein.

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 13.9.2005 (§ 102) päättänyt viisi toissijaisen oppilaaksioton kriteeriä. Näistä, kuten valtuustoaloitteessakin todetaan, ensimmäisenä valintaperusteena on jatkuvuus esi- ja alkuopetuksessa ja toisena valintaperusteena on sisaruus.

Edellä todettuja valintaperusteita käytetään siis vain sellaisissa tilanteissa, joissa kouluun on perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaisesti pyrkinyt oppilaita ja näitä oppilaita on enemmän kuin koulussa on paikkoja niiden oppilaiden jälkeen, joille koulu on kaupungin osoittama ns. lähikoulu.

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 13.9.2005 (§ 102) päättämät suomenkielisten peruskoulujen oppilaaksiottoa koskevat periaatteet ovat toimineet hyvin. Sen vuoksi niitä ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa valtuustoaloitteessa esitetyllä tavalla niin, että ensimmäisenä valintaperusteena olisi sisaruus.

Esittelijä

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausunto valtuutettu Sanna Vesikansan ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee suomenkielisten peruskoulujen oppilaaksiottoa koskevia periaatteita. Aloitteessa esitetään, että lautakunta muuttaa oppilaaksioton kriteerejä niin, että ensimmäisenä valintakriteerinä on sisaruus

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anu Kangaste, hallintolakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste(a)hel.fi

Liitteet

1

Vesikansa Sanna valtuustoaloite Kvsto 26.9.2012 asia 65

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/7

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 7

A. Mirka Vainikan ym. valtuustoaloite nuorisotakuun toteuttamisesta

HEL 2012-015496 T 00 00 03

Päätös

Opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki on sitoutunut nuorisotakuuseen ja ryhtynyt toimiin takuun toteuttamiseksi. Nuorisotakuulla tarkoitetaan, että jokaiselle alle 25 -vuotiaalle nuorelle ja alle 30 -vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Keskeinen osa nuorisotakuuta on koulutustakuu. Koulutustakuu takaa jokaiselle perusopetuksen päättävälle nuorelle toisen asteen koulutuspaikan.

Helsingin kaupunki tarjoaa 60 %:lle perusopetuksen päättävästä ikäluokasta lukiokoulutuksen paikan. Ammatillisen koulutuksen paikkoja Helsingin kaupunki on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä järjestämisluvassa 7 790 , jotka riittävät vajaalle 25 %:lle perusopetuksen päättävästä ikäluokasta. Helsingin kaupunki tulee edelleen hakemaan lisäpaikkoja ammatilliseen koulutukseen, jotta koulutustakuu turvataan.

Lisäksi Helsingin kaupunki tarjoaa kaikille ilman toisen asteen koulutuspaikkaa jääneille nuorille paikan perusopetuksen lisäopetukseen, ammattistarttiin, maahanmuuttajien valmentavaan koulutukseen tai nuorten työpajatoimintaan.

Koulutustakuun toteutumista tulee turvaamaan vuoden 2013 alusta voimaan astunut opetus- ja kulttuuriministeriön uudistettu asetus koskien opiskelijaksi ottamisen perusteita ammatilliseen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa. Muutos asettaa perusopetuksen päättit sekä vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevat etusijalle toisen asteen opiskelijavalinnassa.

Uudistetun asetuksen mukaan hakeutumisvuonna perusopetuksen päättäneiden ja vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevien asemaa vahvistetaan valinnassa merkittävästi. Uudenlaisen pisteytyksen ja hakuprosessiin tehtävien tarkennusten tavoitteena on tukea välitöntä siirtymistä perusopetuksesta tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Lisäksi nuoria kannustetaan osallistumaan opiskeluvalmiuksia parantaviin ja uravalintojen selkeyttämistä tukeviin koulutuksiin ja muihin tukimuotoihin silloin, kun tutkintotavoitteinen koulutus ei ole hakijan kannalta tarkoituksenmukainen ratkaisu.

Kaupungin ammatillisen koulutuksen uudelleen organisoituminen uudeksi Stadin ammattiopistoksi vahvistaa osaltaan nuorisotakuun toteutumista. Organisaatiouudistuksen lähtökohtana on ollut mm. yksilöllisten opintopolkujen turvaaminen, työelämälähtöisyyden vahvistaminen sekä tutkinnon osien suorittamisen mahdollistaminen. Nivelvaihekoulutukset sekä nuorten työpajatoiminta on koottu kokonaisuudeksi, joka tarjoaa nuorille vaihtoehtoja opiskeluvalmiuksien parantamiseen sekä väylän siirtyä tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Yhtenä toimenpiteenä nuorisotakuun toteuttamiseen on Avoin ammattiopisto, joka sijoittuu Stadin ammattiopiston yhteyteen. Helsingin kaupunginhallitus on myöntänyt opetusvirastolle 2,5 miljoonaa euroa Avoimen ammattiopiston käynnistämiseen. Avustus on myönnetty Helsinki 200 vuotta pääkaupunkina -juhlavuoden 10 miljoonaan euron määrärahasta. Avoin ammattiopisto tarjoaa ammatillista koulutusta ja ohjausta ilman opiskelupaikkaa oleville helsinkiläisille nuorille ja opintonsa ammatillisessa koulutuksessa keskeyttäneille tai keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille.

Avoimessa ammattiopistossa luodaan opintopolkuja, joihin erilaisissa tilanteissa olevia nuoria tai opiskelijoita voidaan ohjata. Avoimen ammattiopiston kautta nuori voi opiskella osia ammatillisista perustutkinnoista eri ammattialoilta sekä ammattitaitoa täydentäviä aineita (mm. äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka). Opinnot voivat liittyä työllistymiseen tai arjenhallintaan. Jos nuori siirtyy avoimesta ammattiopistosta tutkinto-opiskelijaksi, aiemmat opinnot hyväksiluettaisiin. Tarjolla tulee olemaan myös valinnaiskursseja, joiden kautta opiskelijoita ohjataan mm. harrastuksiin.

Nuorisotakuun toteutumista edistää myös etsivä nuorisotyö. Opetusvirasto vastaa koulutuksen ulkopuolella olevien ohjaus- ja neuvontapalveluista koordinoimalla etsivää nuorisotyötä Helsingissä. Etsivän nuorisotyön tehtävänä on ohjata ja tukea alle 29 -vuotiaita nuoria löytämään ne palvelut, joilla edistetään nuoren pääsyä koulutukseen ja työmarkkinoille. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa vain neuvontaa, vaan tarvittaessa jalkautuu palveluiden pariin yhdessä nuoren kanssa. Etsivän nuorisotyön ohjausta voi käyttää kertaluontoisesti tai ohjaussuhde voi olla pitkäkestoinen.

Etsivää nuorisotyötä toteutetaan Helsingissä lähtökohtaisesti yli hallintokuntarajojen yhteistyössä palveluntuottajayhteisöjen kanssa. Opetusvirasto hankkii etsivää nuorisotyötä yhteistyösopimuksin palveluntuottajilta. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa palveluntuottajia. Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen Tulevaisuustiski tuottaa omalta osaltaan etsivää nuorisotyötä 15 -17 -vuotiaille helsinkiläisille nuorille.

Kaupunkitasolla nuorisotakun toimeenpanoa ja arviointia toteuttaa 5.9.2012 johtajistokäsittelyssä asetettu nuorisolain mukainen monialainen nuorten ohjaus- ja palveluverkosto -työryhmä. Verkoston tehtävinä on nuorisolain 7 a §:n mukaisesti:

1. koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi;
2. edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus;
3. suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palvelusta toiseen siirtymiseksi;
4. edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken.

Lisäksi verkosto kartoittaa ja huomio työssään erityisesti ne aukkokohdat, jotka vaikeuttavat helsinkiläisten nuorten siirtymistä toisen asteen opintoihin ja työelämään. Verkoston voidaankin katsoa olevan omalta osaltaan Helsingin ”nuorisotakuuryhmä”. Verkosto aloitti toimintansa syksyllä 2012.

Nuorisotakuun toteutuminen vaatii kaupunkitasolla Helsingissä tiivistä monihallintokuntaista yhteistyötä. Tällä hetkellä eri hallintokunnat toteuttavat nuorisotakuuta edistäviä toimenpiteitä itsenäisesti. Jatkon kannalta on keskeistä linjata vastuunjako ja sopia yhteiset käytänteet.

Ruohonjuuritasolla yhteistyö vaatii eri toimijoiden moniammatillista työskentelyä. Nuorille suunnattujen palveluiden tulee olla kokonaisvaltaisia. Kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan sitä, että mm. koulutukseen, asumiseen, talouteen, terveyteen ja vapaa-aikaan liittyvät palvelut ovat saatavissa matalalla kynnyksellä, yhden luukun periaatteen mukaan. Ruohonjuuritason toimintaa tulee suunnata nuorten ohjaus- ja palveluverkosto -työryhmän nuorisotakuuta edistävien linjausten mukaisesti.

Käsittely

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anna Lyra-Katz, projektikoordinaattori, puhelin: 310 86706

anna.lyra-katz(a)hel.fi

Liitteet

1

Vainikka Mirka valtuustoaloite Kvsto 14.11.2012 asia 17

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki on sitoutunut nuorisotakuuseen ja ryhtynyt toimiin takuun toteuttamiseksi. Nuorisotakuulla tarkoitetaan, että jokaiselle alle 25 -vuotiaalle nuorelle ja alle 30 -vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Keskeinen osa nuorisotakuuta on koulutustakuu. Koulutustakuu takaa jokaiselle perusopetuksen päättävälle nuorelle toisen asteen koulutuspaikan.

Helsingin kaupunki tarjoaa 60 %:lle perusopetuksen päättävästä ikäluokasta lukiokoulutuksen paikan. Ammatillisen koulutuksen paikkoja Helsingin kaupunki on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä järjestämisluvassa 7 790 , jotka riittävät vajaalle 25 %:lle perusopetuksen päättävästä ikäluokasta. Helsingin kaupunki tulee edelleen hakemaan lisäpaikkoja ammatilliseen koulutukseen, jotta koulutustakuu turvataan.

Lisäksi Helsingin kaupunki tarjoaa kaikille ilman toisen asteen koulutuspaikkaa jääneille nuorille paikan perusopetuksen lisäopetukseen, ammattistarttiin, maahanmuuttajien valmentavaan koulutukseen tai nuorten työpajatoimintaan.

Koulutustakuun toteutumista tulee turvaamaan vuoden 2013 alusta voimaan astunut opetus- ja kulttuuriministeriön uudistettu asetus koskien opiskelijaksi ottamisen perusteita ammatilliseen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa. Muutos asettaa perusopetuksen päättäneet sekä vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevat etusijalle toisen asteen opiskelijavalinnassa.

Uudistetun asetuksen mukaan hakeutumisvuonna perusopetuksen päättäneiden ja vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevien asemaa vahvistetaan valinnassa merkittävästi. Uudenlaisen pisteytyksen ja hakuprosessiin tehtävien tarkennusten tavoitteena on tukea välitöntä siirtymistä perusopetuksesta tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Lisäksi nuoria kannustetaan osallistumaan opiskeluvalmiuksia parantaviin ja uravalintojen selkeyttämistä tukeviin koulutuksiin ja muihin tukimuotoihin silloin, kun tutkintotavoitteinen koulutus ei ole hakijan kannalta tarkoituksenmukainen ratkaisu.

Kaupungin ammatillisen koulutuksen uudelleen organisoituminen uudeksi Stadin ammattiopistoksi vahvistaa osaltaan nuorisotakuun toteutumista. Organisaatiouudistuksen lähtökohtana on ollut mm. yksilöllisten opintopolkujen turvaaminen, työelämälähtöisyyden vahvistaminen sekä tutkinnon osien suorittamisen mahdollistaminen. Nivelvaihekoulutukset sekä nuorten työpajatoiminta on koottu kokonaisuudeksi, joka tarjoaa nuorille vaihtoehtoja opiskeluvalmiuksien parantamiseen sekä väylän siirtyä tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Yhtenä toimenpiteenä nuorisotakuun toteuttamiseen on Avoin ammattiopisto, joka sijoittuu Stadin ammattiopiston yhteyteen. Helsingin kaupunginhallitus on myöntänyt opetusvirastolle 2,5 miljoonaa euroa Avoimen ammattiopiston käynnistämiseen. Avustus on myönnetty Helsinki 200 vuotta pääkaupunkina -juhlavuoden 10 miljoonaan euron määrärahasta. Avoin ammattiopisto tarjoaa ammatillista koulutusta ja ohjausta ilman opiskelupaikkaa oleville helsinkiläisille nuorille ja opintonsa ammatillisessa koulutuksessa keskeyttäneille tai keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille.

Avoimessa ammattiopistossa luodaan opintopolkuja, joihin erilaisissa tilanteissa olevia nuoria tai opiskelijoita voidaan ohjata. Avoimen ammattiopiston kautta nuori voi opiskella osia ammatillisista perustutkinnoista eri ammattialoilta sekä ammattitaitoa täydentäviä aineita (mm. äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka). Opinnot voivat liittyä työllistymiseen tai arjenhallintaan. Jos nuori siirtyy avoimesta ammattiopistosta tutkinto-opiskelijaksi, aiemmat opinnot hyväksiluettaisiin. Tarjolla tulee olemaan myös valinnaiskursseja, joiden kautta opiskelijoita ohjataan mm. harrastuksiin.

Nuorisotakuun toteutumista edistää myös etsivä nuorisotyö. Opetusvirasto vastaa koulutuksen ulkopuolella olevien ohjaus- ja neuvontapalveluista koordinoimalla etsivää nuorisotyötä Helsingissä. Etsivän nuorisotyön tehtävänä on ohjata ja tukea alle 29 -vuotiaita nuoria löytämään ne palvelut, joilla edistetään nuoren pääsyä koulutukseen ja työmarkkinoille. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa vain neuvontaa, vaan tarvittaessa jalkautuu palveluiden pariin yhdessä nuoren kanssa. Etsivän nuorisotyön ohjausta voi käyttää kertaluontoisesti tai ohjaussuhde voi olla pitkäkestoinen.

Etsivää nuorisotyötä toteutetaan Helsingissä lähtökohtaisesti yli hallintokuntarajojen yhteistyössä palveluntuottajayhteisöjen kanssa. Opetusvirasto hankkii etsivää nuorisotyötä yhteistyösopimuksin palveluntuottajilta. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa palveluntuottajia. Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen Tulevaisuustiski tuottaa omalta osaltaan etsivää nuorisotyötä 15 -17 -vuotiaille helsinkiläisille nuorille.

Kaupunkitasolla nuorisotakun toimeenpanoa ja arviointia toteuttaa 5.9.2012 johtajistokäsittelyssä asetettu nuorisolain mukainen monialainen nuorten ohjaus- ja palveluverkosto -työryhmä. Verkoston tehtävinä on nuorisolain 7 a §:n mukaisesti:

1. koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi;
2. edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus;
3. suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palvelusta toiseen siirtymiseksi;
4. edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken.

Lisäksi verkosto kartoittaa ja huomio työssään erityisesti ne aukkokohdat, jotka vaikeuttavat helsinkiläisten nuorten siirtymistä toisen asteen opintoihin ja työelämään. Verkoston voidaankin katsoa olevan omalta osaltaan Helsingin ”nuorisotakuuryhmä”. Verkosto aloitti toimintansa syksyllä 2012.

Nuorisotakuun toteutuminen vaatii kaupunkitasolla Helsingissä tiivistä monihallintokuntaista yhteistyötä. Tällä hetkellä eri hallintokunnat toteuttavat nuorisotakuuta edistäviä toimenpiteitä itsenäisesti. Jatkon kannalta on keskeistä linjata vastuunjako ja sopia yhteiset käytänteet.

Ruohonjuuritasolla yhteistyö vaatii eri toimijoiden moniammatillista työskentelyä. Nuorille suunnattujen palveluiden tulee olla kokonaisvaltaisia. Kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan sitä, että mm. koulutukseen, asumiseen, talouteen, terveyteen ja vapaa-aikaan liittyvät palvelut ovat saatavissa matalalla kynnyksellä, yhden luukun periaatteen mukaan. Ruohonjuuritason toimintaa tulee suunnata nuorten ohjaus- ja palveluverkosto -työryhmän nuorisotakuuta edistävien linjausten mukaisesti.

Esittelijä

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausunto valtuutettu Mirka Vainikan ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee nuorisotakuun toteuttamista Helsingissä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anna Lyra-Katz, projektikoordinaattori, puhelin: 310 86706

anna.lyra-katz(a)hel.fi

Liitteet

1

Vainikka Mirka valtuustoaloite Kvsto 14.11.2012 asia 17

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/8

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 8

Lausunnon antaminen kaupunginhallitukselle Helsingin Kristillisen koulun ylläpitäjän pankkilainan takausta koskevasta hakemuksesta

HEL 2012-014727 T 02 05 03 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti antaa Helsingin Kristillisen koulun pankkilainan takausta koskevasta pyynnöstä kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Opetuslautakunta puoltaa Helsingin Kristillisen koulun takauspyynnön mukaisesti Helsingin kaupungin takauksen myöntämistä enintään 4 000 000 euron suuruiselle pankkilainalle käytettäväksi Helsingin kaupungin omistaman Pukinmäen koulukiinteistön ostoon. Koulu ilmoittaa maksavansa lainan takaisin pankille korkoineen kahdenkymmenen vuoden aikana. Tasaerinä ja 3 %:n korolla arvioituna tämä merkitsisi noin 266 000 euron vuosikustannusta koululle korkoina ja lyhennyksinä.

Helsingin kaupungin opetusvirasto tehosti perusopetukseen käytettävissä olevien koulutilojen käyttöä siten, että Pukinmäen peruskoulun ala-asteen osoitteessa Pieksupolku 5 sijaitseva koulukiinteistö voitiin vapauttaa kaupungin järjestämän perusopetuksen käytöstä. Koska alueen perusopetuksen oppilasmääräennusteiden mukaan tarvetta perusopetuksen uusille tiloille alueella ei ollut jatkossakaan, kaupungin kiinteistövirasto perusparansi koulukiinteistön tilat Helsingin Kristillisen koulun tarpeiden näkökulmasta. Helsingin Kristillisellä koululla ei ole alueellista oppilaaksiottoaluetta, vaan koulu ottaa oppilaita koko Helsingin alueelta ja myös Helsingin ulkopuolelta. Koulu muutti kunnostettuihin tiloihin vuokralle vuoden 2012 elokuussa. Helsingin Kristillisen koulun Helsingin kaupungin tilakeskukselle vuonna 2013 maksama vuokra on 14,26 euroa/m²/kk eli 639 600 euroa vuodessa.

Helsingin Kristillinen koulu saa rahoituksen käyttötalouteensa pääosin peruspalvelujen valtionosuuslainsäädännön (L 1704/29.12.2009) mukaisina kotikuntien menoiksi kirjattavina kotikuntakorvauksina, jotka arvonlisäveron osuudella korotettuina ovat vuonna 2013 koulun 196 oppilaan osalta 1 521 977 euroa. Nämä tulot riippuvat pääosin koulun oppilasmäärän kehityksestä. Lisäksi Helsingin Kristillisellä koululla on perusopetusta koskeva sopimus Helsingin kaupungin kanssa. Tähän sopimukseen perustuen Helsingin Kristillinen koulu toimii osana kaupungin kouluverkkoa, mutta ei kuitenkaan perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaisena lähikouluna.

Opetusvirasto maksaa sopimuksen perusteella Helsingin Kristilliselle koululle lisäkorvausta helsinkiläisten oppilaiden osalta siltä osin, kun korvauksen perusteeksi hyväksyttävät koulun kustannukset ovat suuremmat kuin koulun saama peruspalvelujen valtionosuuslainsäädännön mukainen kotikuntakorvauksina maksettava rahoitus. Opetuslautakunta on 30.10.2012 (187 §) ilmoittanut ennakkoarviona Helsingin Kristilliselle koululle vuoden 2013 sopimuskorvauksen suuruudeksi 340 734 euroa. Koulun kaupungin tilakeskukselle maksama vuokra otetaan osittain huomioon opetusviraston maksamien sopimuskorvausten perusteena olevissa kustannuksissa.

Koulukiinteistön siirtyminen Helsingin Kristillisen koulun omistukseen vaikuttaisi vuokramenojen poistumisen kautta alentavasti opetusviraston koululle maksamiin sopimuskorvauksiin. Edellä esitettyjen euromäärien perusteella arvioituna koulun taloudellinen tilanne ei kuitenkaan kiinteistön ostovaihtoehdossa huononisi, koska kaupungin sopimuskorvauksen mahdollisen loppumisen ja lainan hoitokulujen yhteenlaskettu lisärasitus koululle on pienempi kuin vuotuinen vuokrameno. Lisäksi oleellista koulun taloudelle on riittävä oppilasmäärä.

Käsittely

Esittely.

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Keijo Lax, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86339

keijo.lax(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin Kristillisen koulun hallituksen pöytäkirjanote 15.10.2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa Helsingin Kristillisen koulun pankkilainan takausta koskevasta pyynnöstä kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Opetuslautakunta puoltaa Helsingin Kristillisen koulun takauspyynnön mukaisesti Helsingin kaupungin takauksen myöntämistä enintään 4 000 000 euron suuruiselle pankkilainalle käytettäväksi Helsingin kaupungin omistaman Pukinmäen koulukiinteistön ostoon. Koulu ilmoittaa maksavansa lainan takaisin pankille korkoineen kahdenkymmenen vuoden aikana. Tasaerinä ja 3 %:n korolla arvioituna tämä merkitsisi noin 266 000 euron vuosikustannusta koululle korkoina ja lyhennyksinä.

Helsingin kaupungin opetusvirasto tehosti perusopetukseen käytettävissä olevien koulutilojen käyttöä siten, että Pukinmäen peruskoulun ala-asteen osoitteessa Pieksupolku 5 sijaitseva koulukiinteistö voitiin vapauttaa kaupungin järjestämän perusopetuksen käytöstä. Koska alueen perusopetuksen oppilasmääräennusteiden mukaan tarvetta perusopetuksen uusille tiloille alueella ei ollut jatkossakaan, kaupungin kiinteistövirasto perusparansi koulukiinteistön tilat Helsingin Kristillisen koulun tarpeiden näkökulmasta. Helsingin Kristillisellä koululla ei ole alueellista oppilaaksiottoaluetta, vaan koulu ottaa oppilaita koko Helsingin alueelta ja myös Helsingin ulkopuolelta. Koulu muutti kunnostettuihin tiloihin vuokralle vuoden 2012 elokuussa. Helsingin Kristillisen koulun Helsingin kaupungin tilakeskukselle vuonna 2013 maksama vuokra on 14,26 euroa/m²/kk eli 639 600 euroa vuodessa.

Helsingin Kristillinen koulu saa rahoituksen käyttötalouteensa pääosin peruspalvelujen valtionosuuslainsäädännön (L 1704/29.12.2009) mukaisina kotikuntien menoiksi kirjattavina kotikuntakorvauksina, jotka arvonlisäveron osuudella korotettuina ovat vuonna 2013 koulun 196 oppilaan osalta 1 521 977 euroa. Nämä tulot riippuvat pääosin koulun oppilasmäärän kehityksestä. Lisäksi Helsingin Kristillisellä koululla on perusopetusta koskeva sopimus Helsingin kaupungin kanssa. Tähän sopimukseen perustuen Helsingin Kristillinen koulu toimii osana kaupungin kouluverkkoa, mutta ei kuitenkaan perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaisena lähikouluna.

Opetusvirasto maksaa sopimuksen perusteella Helsingin Kristilliselle koululle lisäkorvausta helsinkiläisten oppilaiden osalta siltä osin, kun korvauksen perusteeksi hyväksyttävät koulun kustannukset ovat suuremmat kuin koulun saama peruspalvelujen valtionosuuslainsäädännön mukainen kotikuntakorvauksina maksettava rahoitus. Opetuslautakunta on 30.10.2012 (187 §) ilmoittanut ennakkoarviona Helsingin Kristilliselle koululle vuoden 2013 sopimuskorvauksen suuruudeksi 340 734 euroa. Koulun kaupungin tilakeskukselle maksama vuokra otetaan osittain huomioon opetusviraston maksamien sopimuskorvausten perusteena olevissa kustannuksissa.

Koulukiinteistön siirtyminen Helsingin Kristillisen koulun omistukseen vaikuttaisi vuokramenojen poistumisen kautta alentavasti opetusviraston koululle maksamiin sopimuskorvauksiin. Edellä esitettyjen euromäärien perusteella arvioituna koulun taloudellinen tilanne ei kuitenkaan kiinteistön ostovaihtoehdossa huononisi, koska kaupungin sopimuskorvauksen mahdollisen loppumisen ja lainan hoitokulujen yhteenlaskettu lisärasitus koululle on pienempi kuin vuotuinen vuokrameno. Lisäksi oleellista koulun taloudelle on riittävä oppilasmäärä.

Esittelijä

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausunto Helsingin Kristillisen koulun hallituksen tekemästä esityksestä, jossa Helsingin Kristillisen koulun hallitus pyytää Helsingin kaupungin takausta otettavalle pankkilainalle, jolla rahoitetaan Helsingin kaupungin omistaman Pukinmäen koulukiinteistön ostaminen. Lainan määrä, jolle kaupungin takaus tarvitaan, on kiinteistön ostohinta, maksimissaan 4 000 000 euroa ja se maksetaan korkoineen pankille takaisin kahdenkymmenen vuoden aikana. Lopullinen ostosumma tarkentuu, kun kauppaneuvottelut päätetään tilakeskuksen kanssa.

Esittelijän mielestä on ollut tarkoituksenmukaista, että kaupungin perusopetuksen käytöstä poistetulle Pukinmäen peruskoulun ala-asteen koulukiinteistölle on voitu löytää käyttö edelleen perusopetuksessa. Pääosa kaupungin 14 sopimuskoulusta toimii omistamissaan koulukiinteistöissä, joten Helsingin Kristillisen koulun suunnitelmat ostaa kaupungilta koulukiinteistö omaksi ei ole ristiriitainen menettely muiden sopimuskoulujen tilanteeseen verrattuna. Helsingin Kristillisen koulun suunnitelma ottaa lainaa muualta ja maksaa siitä korko on kaupungille taloudellisempi vaihtoehto verrattuna muihin sopimuskouluihin, joiden pitkäaikaiset lainat ovat pääosin kaupungin antamia korottomia ja lyhennysvapaita lainoja. Lisäksi kaupunki saa kaupungin perusopetuksen kannalta tarpeettomaksi käyneestä koulurakennuksesta myyntitulot.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Keijo Lax, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86339

keijo.lax(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin Kristillisen koulun hallituksen pöytäkirjanote 15.10.2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/10

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 10

Oikaisuvaatimuksen peruuttaminen

HEL 2012-015656 T 02 05 01 00

Päätös

Opetuslautakunta päätti, että koska **************** on peruuttanut hallinto- ja kehittämiskeskuksen kehittämisjohtajan 16.10.2012 (§ 124) tekemää päätöstä koskevan 31.10.2012 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, enemmän lausunnon antaminen asiasta raukeaa.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anu Kangaste, hallintolakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee, että koska **************** on peruuttanut hallinto- ja kehittämiskeskuksen kehittämisjohtajan 16.10.2012 (§ 124) tekemää päätöstä koskevan 31.10.2012 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, enemmän lausunnon antaminen asiasta raukeaa.

Esittelijä

Opetuslautakunnalle on 31.10.2012 tehty Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus hallinto- ja kehittämiskeskuksen kehittämisjohtajan 16.10.2012 (§ 124) tekemästä kielteisestä perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan harkinnanvaraista lisäavustusta koskevasta päätöksestä.

Oikaisuvaatimus on peruutettu opetusvirastoon 17.1.2013 saapuneella ilmoituksella.

Koska oikaisuvaatimus on peruutettu, enemmän lausunnon antaminen asiassa raukeaa.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anu Kangaste, hallintolakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/1

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 11

Oikaisuvaatimus työsopimuksen purusta koeaikana

HEL 2012-017022 T 01 01 04 02

Päätös

Opetuslautakunta päätti kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********************* 13.12.2012 tekemän oikaisuvaatimuksen nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan työpajaesimiehen 22.11.2012 (§ 3208) tekemästä päätöksestä, jolla oikaisuvaatimuksen tekijän työsopimussuhde on purettu koeaikana, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Opetuslautakunta toteaa, että palkkausta koskeva vaatimus käsitellään opetusvirastossa. Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittäjän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Aira Saarni, henkilöstölakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********************* 13.12.2012 tekemän oikaisuvaatimuksen nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan työpajaesimiehen 22.11.2012 (§ 3208) tekemästä päätöksestä, jolla oikaisuvaatimuksen tekijän työsopimussuhde on purettu koeaikana, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Opetuslautakunta toteaa, että palkkausta koskeva vaatimus käsitellään opetusvirastossa. Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittäjän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

******************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Työsopimuksen purkamista ja palkkausta koskevassa asiassa on kyse yksityisoikeudellisesta asiasta, jonka käsittely kuuluu pääsääntöisesti yleiselle tuomioistuimelle. Oikaisuvaatimuksena voidaan tutkia, onko päätöksen tehnyt toimivaltainen viranomainen, onko tapahtunut menettelyvirhe tai jokin muu laillisuusvirhe.

Opetustoimen johtajan 16.4.2012 (§ 33) tekemän delegointipäätöksen mukaan työpajojen henkilöstön ottaa työpajaesimies. Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen 22.5.2007 antamassa ohjeessa (ohjekirje nro 19) todetaan, että työsopimuksen purkaa palvelukseen ottaja.

Esittelijä toteaa, että työpajaesimies on ollut toimivaltainen työsopimussuhteen purkamiseen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole osoitettu, että päätöksen tekijä olisi ylittänyt toimivaltansa tai että olisi tapahtunut menettelyvirhe tai jokin muu laillisuusvirhe. Työsopimuksen koeaikapurkua koskeva riita käsitellään yleisessä alioikeudessa.

Palkkausta koskeva vaatimus on Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen antamien (12.4.2007 ohjekirje numero 14) työ- ja virkaehtosopimuksien tulkintaa koskevien neuvotteluperiaatteiden mukaan ensivaiheessa opetusvirastossa selvitettävä ja tutkittava asia. Palkkausta koskevassa asiassa ei tehdä sellaista päätöstä, johon voisi hakea muutosta kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun viitaten, että oikaisuvaatimus työsopimuksen purkamisesta koeajalla hylätään ja palkkausta koskeva vaade tutkitaan opetusvirastossa.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Aira Saarni, henkilöstölakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/2

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 12

Insinööritoimisto Ismo Lindberg Oy:n vaatimus hankintaoikaisusta

HEL 2012-016367 T 03 01 02

Päätös

Opetuslautakunta päätti poistaa Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen metalliosaston yleisjyrsinkoneiden hankintaa koskevan nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtajan päätöksen 6.11.2012 (§ 35) ja keskeyttää hankintamenettelyn. Lisäksi opetuslautakunta päätti palauttaa hankinnan oppilaitokseen uudelleen valmisteltavaksi. Lautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Juha Kouvonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 89498

juha.kouvonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Muutoksenhaku hankintapäätökseen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteen saajat

Esitysteksti

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee poistaa Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen metalliosaston yleisjyrsinkoneiden hankintaa koskevan nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtajan päätöksen 6.11.2012 (§ 35) ja keskeyttää hankintamenettelyn. Lisäksi opetuslautakunta päättänee palauttaa hankinnan oppilaitokseen uudelleen valmisteltavaksi. Lautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

Opetusviraston nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtaja on hankintapäätöksellään 6.11.2012 (§ 35) päättänyt kolmen yleisjyrsinkoneen hankinnasta Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen metalliosastolle Vossi Oy:ltä.

Tarjouskilpailuun osallistunut Insinööritoimisto Ismo Lindberg Oy (jäljempänä IL) on jättänyt määräaikaan mennessä vaatimuksen hankintaoikaisusta. Tarjouskilpailussa IL:n tarjous oli hylätty sillä perusteella, että kone ei täyttänyt yleisjyrsinkoneen vaatimuksia vaakapään osalta. Perusteluna hankintapäätöksessä esitettiin, että yleisjyrsinkoneessa on aina vaakapää ja pystypää tilataan erikseen.

Oikaisuvaatimuksessaan IL katsoo, että tarjous on hylätty virheellisin perustein ja vaatii päätöksen korjaamista. Oikaisuvaatimuksessaan IL esittää, että alalla vallitsevien käsitteiden mukaisesti manuaalisesta jyrsinkoneesta, jossa on aina vaakapää, käytetään nimitystä vaakakarainen jyrsinkone. Näin ollen IL katsoo, että tarjouspyyntö on ollut harhaanjohtava ja heidän tarjouksensa on hylätty virheellisin perustein.

Esittelijä toteaa, että tarjouspyyntö on ollut teknisten eritelmien osalta puutteellinen ja tulkinnanvarainen. Saadut tarjoukset eivät tästä johtuen ole keskenään vertailukelpoisia, eikä hankintapäätöksen korjaaminen jälkikäteen ole mahdollista. Näin ollen hankintamenettely on keskeytettävä ja asia palautettava oppilaitokseen mahdollista uutta valmistelua varten. Tarjouskilpailun voittaneen yrityksen kanssa ei ole tehty hankintasopimusta,  eikä hankintapäätöstä ole pantu muutoin täytäntöön. Samassa hankinta-asiassa on tehty valitus myös markkinaoikeuteen.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Juha Kouvonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 89498

juha.kouvonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Muutoksenhaku hankintapäätökseen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteen saajat

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/3

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 13

Ammattiosaamisen toimikunnan jäsenten valinta eronneiden tilalle

HEL 2013-000118 T 00 00 02

Päätös

Opetuslautakunta päätti myöntää eron ammattiosaamisen toimikunnan opiskelijoita edustavalle jäsenelle Anu Akkaselle ja hänen varajäsenelleen Tony Brusinille. Opetuslautakunta päätti valita opetustoimen johtosäännön 9 §:n mukaisesti ammattiosaamisen toimikuntaan eronneiden tilalle Oona Mustosen varsinaiseksi jäseneksi ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen opiskelija Jukka Järvisen. Toimikunnan toimikausi päättyy 31.12.2014.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Annele Ranta, ts. koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

annele.ranta(a)hel.fi

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee myöntää eron ammattiosaamisen toimikunnan opiskelijoita edustavalle jäsenelle Anu Akkaselle ja hänen varajäsenelleen Tony Brusinille. Opetuslautakunta päättänee valita opetustoimen johtosäännön 9 §:n mukaisesti ammattiosaamisen toimikuntaan eronneiden tilalle Oona Mustosen varsinaiseksi jäseneksi ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen opiskelija Jukka Järvisen. Toimikunnan toimikausi päättyy 31.12.2014.

Esittelijä

Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja asetuksen mukaan koulutuksen järjestäjän tulee asettaa ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelua ja toteuttamista varten toimielin, jonka tehtävänä on mm. hyväksyä suunnitelmat ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista. Lisäksi toimielin käsittelee opiskelijan arviointia koskevat oikaisuvaatimukset.

Johtosäännön mukaisesti nyt eroavien opiskelijajäsenien Anu Akkasen ja Tony Brusinin tilalle oppilaskunta on esittänyt ammattiosaamisen toimikunnan varsinaiseksi jäseneksi Oona Mustosta ja varajäseneksi Jukka Järvistä.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Annele Ranta, ts. koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

annele.ranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2013

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

05.02.2013

 

 

 

 

 

 

Opetuslautakunta

 

 

 

Outi Alanko-Kahiluoto

puheenjohtaja

 

 

 

 

Merja Aalto-Setälä

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Juha Leoni

Timo Raittinen

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 19.02.2013 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin opetuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

-        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        oikaisuvaatimuksen tekijä

-        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

-        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

2

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

-        päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

-        päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa

-        päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    

helsinki.hao@oikeus.fi

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Faksinumero:

029 56 42079

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 42000

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566