Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

Opetuslautakunta

ESITYSLISTA

13 - 2013

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

10.12.2013 klo 16.00

Kokouspaikka

Opetusvirasto, Hämeentie 11 A, 3. krs, huone 324

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Opetustoimen johtaja

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

3

Ilmoitusasiat

3

4

Opetusviraston vuoden 2014 tulosbudjetti

4

5

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. polkupyöräilykieltojen kumoamista sekä liikenneturvallisuuden parantamista koskevasta valtuustoaloitteesta

15

Perusopetuslinja

1

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiön lainahakemuksesta julkisivujen ja vesikaton peruskorjausta varten

18

2

Helsingin Vapaa-ajattelijat ry, uskonnon harjoittaminen osana koulupäivää lopetettava

21

3

Oikaisuvaatimus päätoimisen tuntiopettajan valinnasta määräajaksi

23

Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinja

1

Ammattiosaamisen toimikunnan jäsenten valinta eronneiden tilalle

25

2

Jäsenten valinta ammatillisen koulutuksen opiskeluoikeustoimikuntaan

27

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/1

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Katri Korolainen (Markku Hannula) ja Nasima Razmyar (Jussi-Pekka Rode) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/2

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/3

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

3

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee merkitä ilmoitusasiat tiedoksi.

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto päätti 13.11.2013 (§ 390)

1. myöntää Outi Alanko-Kahiluodolle vapautuksen opetuslautakunnan ja sen suomenkielisen jaoston jäsenen ja puheenjohtajan luottamustoimesta

2. valita Minerva Krohnin jäseneksi ja puheenjohtajaksi opetuslautakuntaan ja sen suomenkieliseen jaostoon vuoden 2016 lopussa päättyväksi toimikaudeksi.

Samalla kaupunginvaltuusto päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/4

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

4

Opetusviraston vuoden 2014 tulosbudjetti

HEL 2013-014919 T 02 02 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee

1. merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen hyväksymät vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeet ja hyväksyä esityslistan liitteenä olevan opetusviraston vuoden 2014 tulosbudjetin tavoitteineen. Lisäksi osana tulosbudjettia opetuslautakunta hyväksyy tarkistukset kolmen käyttötalouden talousarviokohdan alakohtien määrärahoihin sekä irtaimen omaisuuden talousarviokohdan alakohtien määrärahoihin.

2. todeta, että opetustoimen johtaja nimeää tarvittaessa määrärahoille osastopäälliköiden lisäksi myös muita vastuuhenkilöitä. Rehtorit ovat koulujen määrärahojen vastuuhenkilöitä sekä päiväkodin johtajat ovat ruotsinkielisten lasten päiväkotien määrärahojen vastuuhenkilöitä. Ammatillisten oppilaitosten määrärahojen vastuuhenkilöitä ovat rehtori ja toimialarehtorit oppilaitoksen käyttösuunnitelmassa päätetyllä tavalla.

Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Määrärahojen riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Lisäksi kaikilla esimiehillä on johtamansa toiminnan osalta vastuu toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta.

3. että, opetustoimen johtaja ilmoittaa päätöksellään vastuuhenkilöille käyttötalouden ja irtaimen omaisuuden perushankinnan määrärahat talousarviokohtien puitteissa sekä antaa talousarvion noudattamista koskevat ohjeet. Opetustoimen johtaja päättää tarvittaessa muutoksista vastuuhenkilöihin ja heidän määrärahoihinsa.

Opetustoimen johtaja ja muut määrärahojen vastuuhenkilöt päättävät käyttösuunnitelmat määrärahojensa osalta. Käyttösuunnitelmissa tulee varautua tulospalkkioiden ja niistä aiheutuvien henkilösivukulujen maksamiseen.

Opetustoimen johtaja päättää tarvittaessa myös useamman vastuu-henkilön määrärahoja koskevien hankkeiden ja toimintojen käyttösuunnitelmista ja toimintaohjeista.

Linjanjohtajat päättävät tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti määrärahansa puitteissa koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien taloudellisista kehyksistä ja niihin tehtävistä muutoksista.

Rehtorit valmistelevat talousarvion noudattamisesta annettujen ohjeiden mukaisesti hyväksytyn taloudellisen kehyksen puitteissa koulun ja oppilaitoksen talousarvion käyttösuunnitelman johtokunnan hyväksyttäväksi. Opetusviraston johtosäännön mukaan ammatillisten oppilaitosten talousarvion käyttösuunnitelman hyväksyy nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan johtaja.

Talousarvioidensa vastuuhenkilöinä rehtorit ja päiväkotien johtajat ovat vastuussa talousarvioidensa toteutumisesta sekä talousarvion noudattamisesta annettavien ohjeiden noudattamisesta. Koulujen ja oppilaitosten johtokunnat ovat oikeutettuja käyttösuunnitelmia hyväksyessään ja tarvittaessa myös sen jälkeen muuttamaan linjanjohtajan kehyspäätöksen perusteluissa olevia määrärahajakoja silloin, kun se on koulun ja oppilaitoksen tehtävän ja laadullisen opetuksen toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaista. Talousarvion käyttösuunnitelman muutoksilla johtokunnan tulee varmistaa talousarvion toteutuminen ja ottaa huomioon opetussuunnitelman toteuttaminen, vakinaisen henkilöstön tuntimäärät sekä voimassa olevat sopimukset ja muut velvoitteet

4. että jos talousarviokohdan kokonaismääräraha ei tehdyistä toimenpiteistä huolimatta riitä, tulee opetusviraston valmistella opetuslautakunnan käsiteltäväksi riittävän ajoissa perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle koskien määrärahan käyttötarkoituksen muutosta tai määrärahan ylittämistä. Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintasuunnitelmat on kuitenkin tarkistettava ja investoinnit ajoitettava siten, että talousarvioon merkitty määräraha varmasti riittää.

5. vahvistaa, että Helsingin kaupungin koululaitoksen pedagogisen asiantuntijan tehtävään määrätyn opettajan ja rehtorin opetusvelvollisuuteen voidaan lukea tästä tehtävästä tunteja lukuvuonna 2013 -2014 enintään hyväksyttyjen määrärahojen ja seuraavan kiintiön puitteissa:

- vastuualueella suomenkielinen perusopetus 270 vuosiviikkotuntia ja suomenkielinen lukiokoulutus 30 vuosiviikkotuntia

- vastuualueella ruotsinkielinen perusopetus ja lukiokoulutus 45 vuosiviikkotuntia.

Ammatillisen koulutuksen vastuualueella kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen osio C:n yhteisten määräysten 12 § 5 momentissa tarkoitettujen töiden ja tehtävien määrästä sekä osio C:n liitteen 7 4 § 3 momentissa tarkoitettujen työnantajan päätettävien työ- ja tehtävätuntien enimmäismäärästä päättää opetustoimen johtaja.

6. hyväksyä kaupunginhallituksen päätöksen (31.8.1987 § 3150) perusteella, että maksettaessa avustuksia Helsingin Kansainvälisen koulun oppivelvollisuusikäisten helsinkiläisten oppilaiden oppilas-maksuihin, on avustuksen suuruus vuonna 2014 enintään 300 euroa lukukaudessa eli 600 euroa vuodessa.

7. hyväksyä kaupunginhallituksen päätösten (19.8.1991 § 1569, 11.3.1996 § 365 ja 17.12.2001) perusteella, että maksettaessa avustuksia lukukausimaksukustannuksiin peruskoulua tai lukiota vastaavaa koulua ulkomailla käyvien helsinkiläisten oppilaiden sellaisille huoltajille, jotka työskentelevät ulkomailla Yhdistyneiden kansakuntien tai muiden kansainvälisten järjestöjen palveluksessa tai kehitysyhteistyön piirissä tai jotka opiskelevat ulkomailla yksilöitävissä olevaa kansainvälistä tehtävää varten, on avustuksen suuruus vuonna 2014 enintään 300 euroa lukukaudessa eli 600 euroa vuodessa.

8. hyväksyä opetustoimen johtosäännön 6 § 4 kohdan nojalla vuoden 2014 talousarvion avustusliitteen tilille 4 02 11 Yhteisöjen tukemiseen merkityn 6 040 000 euron käyttösuunnitelman seuraavasti:

- Kansainvälisen koulun korko- ja vuokratuki 120 000 euroa

- Ecole Francaise Jules Verne, vuokratuki 60 000 euroa

- Helsingin Rudolf Steiner-koulu, korkotuki 43 000 euroa

- Sovinto ry, Vaihtoehtoinen ammattikoulu 40 000 euroa

- Helsingin koululaisten lomavirkistys ry 500 000 euroa

- Helsingfors folkskolors Lärare- och Lärarinneföreningsfond inom Svenska Folkskolans Vänner rf (lomavirkistystoiminta) 57 000 euroa

- Helvary, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 1 000 euroa

- Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 30 000 euroa

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan avustukset 5 189 000 euroa

Edellä luetellut avustusmäärärahat ovat enimmäismääriä.

Avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon kaupunginhallituksen antamat yleisohjeet, vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeet sekä muut kaupungin ohjeet. Avustusten myöntämispäätöksissä tulee ilmoittaa avustuksen ehdoksi, että avustettavan yhteisön tulee toiminnassaan ja taloudenhoidossaan noudattaa kaupunginhallituksen antamia ohjeita.

Lisäksi avustusperusteena Helsingin Rudolf Steiner-koulun osalta on, että avustus on suuruudeltaan enintään helsinkiläisten oppilaiden osuus vuotuisista rakentamiseen otetun lainoituksen korkokuluista.

9. oikeuttaa kehittämisjohtajan yhdessä ao. linjan johtajan kanssa hyväksymään talousarviokohdittain talousarvion määrärahojen puitteissa Palmialta tilattavien siivous-, ruoka-, käyttäjä- ja koulusihtee-ripalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään viraston, koulujen ja Palmian väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.

lisäksi oikeuttaa ammatillisten oppilaitosten rehtorin tekemään oppilaitosten talousarvion käyttösuunnitelman puitteissa Palmian kanssa oppilaitoskohtaiset palvelusopimukset, joiden tulee perustua kehittämisjohtajan ja linjan johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.

10. oikeuttaa opetustoimen johtajan tekemään Palmian kanssa koulujen ja toisen asteen ammatillisten oppilaitostilojen ilta- ja vapaa-ajankäytön palveluita koskevan palvelusopimuksen sekä oikeuttaa lisäksi tilapalvelupäällikön hyväksymään vuoden 2014 talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa edellä mainitun palvelusopimuksen perusteella Palmialta tehdyt tilaukset.

11. oikeuttaa talousjohtajan tekemään vuoden 2014 talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa opetusviraston talous- ja palkka-hallintopalveluja koskevan palvelusopimuksen vuodeksi 2014 Talpan kanssa.

12. että peruskouluissa varataan erityisopetuksen oppilaspaikat ja määrärahat Helsingin ulkopuolella asuvien uusien oppilaiden osalta vain siltä osin, kun oppilaan asuinkunta on tehnyt Helsingin kanssa kaupunginhallituksen (22.8.2005 § 995) edellyttämän perusopetuslain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun sopimuksen perusopetuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitetun ns. ensisijaista koulunkäyntiä koskevan koulupaikan järjestämisestä.

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto on 13.11.2013 hyväksynyt kaupungin talousarvion vuodeksi 2014 ja taloussuunnitelman vuosille 2014–2016. Lisäksi kaupunginvaltuusto hyväksyi seitsemän toivomuspontta.

Opetustointa koskee ponsi, jonka mukaan kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään toimia nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi mm. oppisopimusmenettelyä kehittämällä ja sen käyttöä edistävin toimenpitein.

Kaupunginhallitus käsitteli kokouksessaan 2.12.2013 vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeita ja päätti panna asian viikoksi pöydälle. Noudattamisohjeet ovat esityslistan liitteenä ja niihin mahdollisesti tehtävät muutokset kaupunginhallituksen kokouksessa 9.12. raportoidaan lautakunnalle kokouksessa.

Virastotoimikunta on käsitellyt opetusviraston vuoden 2014 tulosbudjetin kokouksessaan 9.12.2013.

Talousarvio opetusviraston osalta

Opetusviraston vuoden 2014 käyttötalouden määrärahat, 657,4 miljoonaa euroa, ovat 2,6 % suuremmat kuin marraskuun alussa tehdyn vuoden 2013 toteutumisennusteen mukaiset käyttömenot. Menokasvu toteuttaa näin ollen strategiaohjelmassa asetetun tuottavuustavoitteen, jonka mukaan menojen kasvu saa olla kaupungilla vuodesta 2013 vuoteen 2014 keskimäärin 2,6 %. Lisäksi on huomioitava, että tuottavuustavoite on laskettu olettaen väestönkasvun olevan Helsingissä 0,9 %. Opetusviraston tulosbudjetissa on varauduttu oppilas- ja opiskelijamäärän 1,6 % kasvuun.

Opetusviraston vuoden 2013 tuloarvio on 21,8 miljoonaa euroa. Irtaimen omaisuuden perushankinnan vuoden 2014 määräraha on 18  miljoonaa euroa.

Opetuslautakunta hyväksyi 28.5.2013 kaupunginhallituksen antamaan budjettiraamiin laaditun talousarvioehdotuksen vuodelle 2014. Talousarvioehdotuksen yhteydessä lautakunta kuitenkin esitti, että opetusviraston budjettikehyksiä korotettaisiin ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärän kasvusta kaupungille kertyvien valtionosuustulojen ja ryhmäkokojen pienentämiseen sekä tasa-arvoa edistäviin hankkeisiin saatujen valtionavustustulojen verran, yhteensä 10 miljoonaa euroa.

Opetuslautakunta esitti, että lisäyksestä 7 miljoonaa euroa kohdennettaisiin käyttötalouden määrärahoihin, jolloin opetus olisi mahdollista järjestää ilman opetusresursseihin kohdistettavia säästöjä. Loput 3 miljoonaa opetuslautakunta esitti kohdennettavaksi investointiosan irtaimistomää-rärahoihin kattamaan osittain laajenevan ammatillisen koulutuksen lisäämisen edellyttämien tilojen varustamista ja kalustamista. Irtaimistomäärärahojen kokonaislisätarpeen arvioitiin olevan karsittujenkin suunnitelmien mukaan 9 miljoonaa euroa.

Talousarvioehdotuksen vahvistamisen jälkeen opetusministeriö päätti 27.6.2013 tarkistaa Helsingin kaupungin järjestämisluvan sallimaa enimmäisopiskelijamäärää ammatillisessa peruskoulutuksessa vuonna 2014 enintään 8 040 opiskelijaan, mikä on 250 opiskelijaa enemmän kuin opetuslautakunnan talousarvioehdotuksen pohjana ollut opiskelijamäärä. Opetusviraston arvion mukaan 250 opiskelijasta syntyy tilavuokrat mukaan lukien noin 2,8 miljoonan euron lisäkustannus.

Opetusvirasto esitti talous- ja suunnittelukeskukselle elokuun budjettineuvotteluissa yhteenvedon edellä todetuista lisätarpeista, jotka ovat käyttötalouden määrärahoissa noin 9,8 miljoonaa euroa ja irtaimisto-määrärahoissa 9 miljoonaa euroa verrattuna kaupunginhallituksen keväällä antamiin budjettiraameihin.

Kaupunginjohtajan 10.10.2013 julkaistussa talousarvioehdotuksessa opetusviraston määrärahoja oli korotettu käyttötaloudessa noin 4 miljoonalla eurolla ja investoinneissa 2 miljoonalla eurolla. Kaupunginhallitus hyväksyi 6.11.2013 kaupunginjohtajan muutetun esityksen, johon sisältyivät kaupunginhallitusryhmien neuvottelutuloksen mukaiset muutokset. Muutetussa esityksessä opetusviraston käyttötalousmäärärahoja oli edelleen korotettu 1 miljoonalla eurolla perusteena perusopetuksen yleisopetuksen ryhmäkoot ja irtaimistomäärärahoja 5 miljoonalla eurolla perusteena ammatillisen koulutuksen paikkojen toteuttaminen.

Kaupunginvaltuuston 13.11.2013 hyväksymä vuoden 2014 talousarvio on kaupunginhallituksen esityksen mukainen. Talousarviossa opetusviraston määrärahoja on näin ollen korotettu kaupunginhallituksen keväällä antamiin raameihin verrattuna käyttötaloudessa noin 5 miljoonalla eurolla ja irtaimistohankintoihin varatuissa määrärahoissa 7 miljoonalla eurolla.

Lisäykset on kohdennettu tulosbudjetissa opetuslautakunnan ja kaupunginvaltuuston linjausten mukaisesti siten, että käyttötalouden lisäyksestä 2,8 miljoonaa on kohdennettu ammatilliseen koulutukseen ja loput 2,2 miljoonaa perusopetukseen ryhmäkokojen pienentämiseen. Irtaimistomäärärahojen 7 miljoonan euron lisäys on kohdennettu kokonaisuudessaan ammatilliseen koulutukseen.

Lisäysten jälkeen sopeuttamistarvetta jää käyttötalouteen noin 5 miljoonaa euroa ja irtaimistohankintoihin 2 miljoonaa euroa.

Talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä kaupunginhallitus päätti, että talousarvion täytäntöönpanopäätökseen /noudattamisohjeisiin /laatimisohjeisiin lisätään velvoite tarkistaa opetusviraston, Kaupunginkanslian ja opetuslautakunnan yhteistyönä kymmenen vuoden investointisuunnitelma opetuksen osalta vuoden 2015 talousarvioraamin julkaisuun mennessä.

Talousarvion noudattamisohjeissa on todettu, että strategiaohjelman taloustavoitteisiin liittyy olennaisesti toimenpide, jossa tavoitteena on, että kaupungin omassa käytössä olevien kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä ei kasva strategiakaudella. Tavoitteen saavuttamiseksi hallintokunnat ja tilakeskus käyvät kaupunginkanslian koordinoimana tammikuun 2014 aikana neuvottelut tilasuunnitelmista pohjana 10-vuotinen investointiohjelma. Neuvottelujen jälkeen hallintokuntien tulee laatia 31.1.2014 mennessä tilankäyttöohjelmat ja tehostamissuunnitelmat tuleville vuosille.

Tulosbudjettiin sisältyvät keskeiset sopeuttamistoimenpiteet

Tulosbudjettiin sisältyvien sopeuttamistoimenpiteiden lähtökohtana on ollut kaupungin strategiaohjelman mukaisesti koulutustakuun toteuttaminen. Toisen asteen koulutuksen määrälliseen tarjontaan ei tämän vuoksi ole kohdennettu sopeuttamistoimenpiteitä. Tulosbudjetti perustuu ammatillisen peruskoulutuksen osalta järjestämisluvan sallimaan enimmäisopiskelijamäärään. Oppisopimuskoulutuksen määräarviota on laskettu talousarvioehdotuksen tasosta johtuen siitä, että vuonna 2013 oppisopimusten määrä jää huomattavasti talousarviossa ennakoidusta määrästä. Heikko taloustilanne heikentää yritysten mahdollisuuksia solmia oppisopimuksia. Mahdollisen oppisopimuksien määrän lisäämisen kustannukset pystytään kattamaan kaupungin saamilla valtionosuustuloilla.

Helsinki on saanut perusopetukseen valtionavustusta ryhmäkokojen pienentämiseen vuosille 2013 – 2014. Raha käytetään lukuvuoden 2013-2014 loppuun mennessä ja vastaavaa valtionavustusta haetaan myös lukuvuodelle 2014-2015. Avustus tulee käyttää opettajien palkkakustannuksiin. Hakiessaan valtionavustusta Helsingin kaupunki on sitoutunut siihen, etteivät kaupungin omat toimenpiteet vaikuta ryhmäkokoja suurentavasti. Tämän vuoksi sopeuttamistoimenpiteitä ei ole kohdennettu perusopetuksen laskennallisiin tuntiresursseihin.

Edellä todetut lähtökohdat huomioiden vuoden 2014 talousarvion toteuttamisen edellyttämä sopeutus on toteutettu pääosin seuraavasti:

-  Perusopetuksen palvelujen ostomäärärahoja vähennetään 1,2 miljoonalla eurolla verrattuna talousarvioehdotukseen. Lisäksi oppikirjoihin sekä aineisiin ja tarvikkeisiin varattuun määrärahaan ei tehdä indeksitarkistusta vuonna 2014.

-  Positiivisen diskriminaation määrärahasta kouluille jaettava rahoitusosuus säilytetään vuoden 2013 tasolla. Keskitetysti käytettävä nk. aluemääräraha sisällytetään opetus- ja kulttuuriministeriöstä saatuun erilliseen valtionavustukseen koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi. Ulkopuolisen rahoituksen käyttö vähentää resurssitarvetta noin 0,5 miljoonalla eurolla.

-  Lukion laskennallista opetustuntiresurssia on vähennetty 2 % vuoden 2013 tasosta, mikä tarkoittaa suomenkielisessä lukiokoulutuksessa noin 180 ja ruotsinkielisessä lukiokoulutuksessa noin 35 kurssin vähennystä. Vähennys toteutetaan 1.1.2014 alkaen ja sen säästövaikutus on noin 0,9 miljoonaa euroa.

-  Ammatillisen koulutuksen lähiopetustuntien määrää on vähennetty yhdellä tunnilla/opintoviikko/opiskelijaryhmä alkaen 1.1.2014, mikä alentaa vuosikustannuksia noin 1,0 miljoonalla eurolla.

-  Oppisopimuskoulutuksen menoarviota on tarkistettu 1,0 miljoonalla eurolla.

-  Hallinnon ja keskitettyjen tukipalvelujen palvelujen ostoihin varattuja määrärahoja on vähennetty 0,1 miljoonaa euroa.

- Irtaimistomäärärahoissa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tietotekniikkamäärärahoja on leikattu 0,6 miljoonaa euroa eli 40 % vuoden 2013 tasosta. Vähennys on kohdennettu perusopetukseen, mikä mahdollistaa vuonna 2014 uudisrakennuksiin ja perusparannuksiin liittyvien hankintojen ohella vain korvaavien laitteiden hankinnan. Ammatillisen koulutuksen määräraha on 2 miljoonaa euroa alle talousarvioehdotuksessa arvioidun tarpeen, mikä voi viivästyttää uusien tilojen käyttöönottoa. Vaihtoehtoisten rahoitusmuotojen hakeminen käyttötaloudesta tarkoittanee lähiopetustuntien vähentämistä em. käyttötalouden sopeuttamistarpeen edellyttämän yhden tunnin vähennyksen lisäksi.

Opetuslautakunnan talousarvioehdotuksessa ja tulosbudjetissa ei ole myöskään varauduttu toiminnan laadullisiin laajennuksiin, kuten

-  hallituksen esitykseen eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 67/2013). Esitys velvoittaisi kunnat järjestämään kuraattori- ja psykologipalvelut kaikille kunnan alueella olevien toisen asteen oppilaitosten opiskelijoille ml. yksityiset ja valtion oppilaitokset vuodesta 2014 alkaen. Esitykseen sisältyy myös muita kustannuksia lisääviä tekijöitä, kuten kotikuntalaskutusjärjestelmä ja henkilöstölle asetettuja pätevyysvaatimuksia. 

-  hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, lukiolain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 41 ja 45 §:n muuttamisesta (HE 66/2013). Esitys mm. laajentaisi kuntien velvollisuuksia järjestää opetusta ja siirtymävaiheen tukea hoidossa olevalle oppivelvolliselle (sairaalaopetus) ja muuttaisi kotikuntien velvollisuuden maksaa lastensuojelulain perusteella sijoitetun lapsen sijoituskunnalle perusopetuksen järjestämisen kustannukset aiheuttamisperiaatteen mukaisesti aiemmin keskiarvoon perustuneen laskentamallin sijasta.

- oppisopimuskoulutuksen työnantajakorvausten kasvuun.

- kaupunginhallituksen linjausten mukaiseen luomu- ja lähiruoan käytön aloittamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa.

- aamupuuron tarjoamiseen Stadin ammattiopiston opiskelijoille.

Tulosbudjetin pohjana olevat palvelumäärät

Tulosbudjetissa on varauduttu oppilas- ja opiskelijamäärän 1,6 % kasvuun verrattuna vuoden 2013 talousarvioon.

Suhteellisesti suurinta kasvu on ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa sekä perusopetuslain mukaisessa iltapäivätoiminnassa.

Kaupungin strategiaohjelman linjausten mukaisesti tavoitteena on toteuttaa vuoden 2014 alusta 8 040 opiskelijaan kasvava järjestämislupa täysimääräisesti, mikä tarkoittaa opiskelijamäärän kasvua 390 opiskelijalla eli noin 5 % verrattuna vuoden 2013 toteutuneeseen opiskelijamäärään. Vuoden 2012 tilinpäätökseen verrattuna ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärä kasvaa noin 680 opiskelijalla eli runsaalla 9 %.

Perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan tarjontaa on varauduttu lisäämään ennakoidun kysynnän kasvun mukaisesti noin 230 paikalla eli noin 4 % verrattuna lukuvuoden 2013 - 2014 tarjontaan.

Tukipalvelut ja tilavuokrat

Opetusvirasto on tarkistanut tulosbudjetin valmistelun yhteydessä koulujen ja oppilaitosten tukipalvelumäärärahatarpeet.

Opetusvirasto ei ole saanut tilakeskuksesta tarkistettuja vuokratietoja tulosbudjetin pohjaksi. Toisen asteen koulutuksen tarjonnan kasvu on huomioitu tulosbudjetin vuokramäärärahavarauksissa opetusviraston omien arvioiden pohjalta. Ruotsinkielisen päivähoidon ja perusopetuksen vuokramäärärahat pohjautuvat talousarvioehdotukseen. Tilakeskus on luvannut toimittaa vuokratiedot loppuvuodesta ja opetusvirasto tuo mahdolliset tarkistustarpeet opetuslautakunnan käsittelyyn talousarvion toteutumisennusteiden yhteydessä.

Tulosbudjettiin sisältyvät rakenteelliset muutokset

Vuoden 2014 talousarviossa ja tulosbudjetissa toimintavastuita ja määrärahoja on siirretty virastojen välillä seuraavasti:

-  Kaupungin Henkilöstökeskuksen HR-neuvontaan on siirretty yksi vakanssi määrärahoineen talousarviokohdasta 4 02 02 Kaupungin tuottamat palvelut (50 000 euroa).

-  Nuorisoasiainkeskukselle on siirretty koulukasvitarhatoiminta määrärahoineen talousarviokohdasta 4 02 11 Korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin (110 000 euroa avustuksiin ja 90 000 euroa kunnossapitoon)

-  Opetusvirastolle on siirretty varhaiskasvatusvirastolta Ruskeasuon koulun iltapäivätoiminta. Opetusvirasto maksaa Ruskeasuon koululle koululaisten iltapäivätoiminnasta syntyvät kustannukset ja laskuttaa iltapäivätoiminnan kuukausittaisen asiakasmaksun huoltajilta. Ostopalvelumäärärahavaraus (95 000 euroa) on tehty talousarviokohtaan 4 02 11 Korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin.

Opetuslautakunnan 28.5.2013 hyväksymään talousarvioehdotukseen sisältyi talousarviokohtaan 4 02 11 Korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin vaihtoehtoisen ammattikoulun (Sovinto ry) avustamiseen varatun määrärahan muuttaminen yleisesti haettavissa olevaksi avustukseksi etsivään nuorisotyöhön. Tulosbudjetissa määräraha on opetuslautakunnan 27.8.2013 tekemän päätöksen mukaisesti palautettu varaukseksi Sovinto ry:n avustamiseen.

Lisäksi tulosbudjetissa on varauduttu siihen, että opetusviraston vastuulla ollut osuus kiinteistöjen kunnossapidosta (ylläpitovuokriin kuulumaton kunnossapito) siirtyy tilakeskuksen hoitamaksi ja kunnossapito peritään jatkossa osana vuokria. Määrärahoja ei siirretä virastojen välillä, vaan ne on siirretty opetusviraston tulosbudjetissa osaksi vuokramäärärahoja.

Tulosbudjetin rakenne

Tulosbudjettiasiakirjan alussa kohdassa A on esitetty kaupungin talousarviokirjaan sisältyvät opetusviraston toiminnan keskeiset lähtökohdat, kaupungin strategiat viraston toiminnassa sekä valtuustotason toiminnalliset tavoitteet. Valtuustotason tavoitteet on jaettu sitoviin ja muihin tavoitteisiin. A-osassa on huomioitu ne määräraha- ja tekstimuutokset, jotka talousarviokäsittelyn yhteydessä tehtiin opetuslautakunnan talousarvioehdotukseen.

Tulosbudjetin kohdassa B sisältää edellä annetun selvityksen talousarvion toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä.

Tulosbudjetin kohdassa C on esitetty käyttötalouden osalta palvelukokonaisuuksittain jaoteltuina toiminnalliset ja palvelutasoon liittyvät muutokset, lautakuntatason tavoitteet, rahoitussuunnitelma, henkilöstösuunnitelma ja tunnusluvut. Kohdassa D on esitetty vastaavasti investointiosan irtaimistomäärärahat ja kohdassa E talousarvioon sisältyvät opetusviraston toimialaa koskevat jäsenyydet.

Opetusvirastolla on käyttötaloudessa kolme kaupunginvaltuustoon nähden sitovaa talousarviokohtaa: 4 02 02 Kaupungin tuottamat palvelut, 4 02 11 Korvaukset ja avustukset muiden tuottamiin palveluihin sekä 4 02 13 Työllisyyden hoitaminen. Kaikki talousarviokohdat ovat bruttomääräisesti budjetoituja: kaupunginvaltuustoon sitovana eränä on menojen yhteissumma eli määräraha. Lisäksi talousarviokohtaan 4 02 11 sisältyy erikseen sitovana kokonaisuutena yhteisöjen tukemiseen myönnetty 6 040 000 euron määräraha. Kunkin talousarviokohdan alussa tulosbudjettiasiakirjaan sisältyy tulosbudjetin osana opetuslautakunnan hyväksyttäväksi valmistellut talousarviokohtien alakohtien tarkistetut määrärahat.

Myös investointiosan irtaimen omaisuuden perushankintoihin varattujen määrärahojen (talousarviokohta 8 09 14) kaupunginvaltuustoon nähden sitovana eränä ovat menot yhteensä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Taina Mäkinen, taloussuunnittelija, puhelin: 310 86204

taina.makinen(a)hel.fi

Liitteet

1

OLK 10122013 TB 2014.pdf

2

ta noudattamisohje 2014.pdf

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/5

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

5

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. polkupyöräilykieltojen kumoamista sekä liikenneturvallisuuden parantamista koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2013-009005 T 00 00 03

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Koulu on vastuussa oppilaan turvallisuudesta koulupäivän aikana ja kunta on vakuuttanut perusopetuksen oppilaat koulumatkan ajaksi. Helsingin perusopetuksen opetussuunnitelmassa on kirjattu periaatteet koulumatkan turvallisuudesta ja liikennekasvatuksesta. Opetussuunnitelmassa (2005) todetaan mm., että koulu edistää käytettävissään olevin keinoin koulumatkan turvallisuutta ja oppilaita kannustetaan omatoimisuuteen ja ohjataan ymmärtämään liikkumisen merkitys terveydelle. Lisäksi yhteistyössä kotien kanssa koulu ohjaa oppilaita vastuulliseen ja kohteliaaseen käyttäytymiseen koulumatkoilla.

Opetussuunnitelman aihekokonaisuudessa Turvallisuus ja liikenne luokka-asteiden 1-4 opetussuunnitelmassa korostuvat turvallisen liikennekäyttäytymisen sisällöt. Tällä ohjeistuksella koulun on mahdollista yhteistyössä johtokunnan ja huoltajien kanssa huolehtia koulumatkan riittävästä turvallisuudesta ja asettaa myös kysymys koulumatkapyöräilystä yhteisesti pohdittavaksi asiaksi.

Perusopetuksen kouluille tehdyn kyselyn mukaan suurimmassa osassa kouluista (70 %) ei oteta kantaa koulumatkan kulkemisesta polkupyörällä. Muutama koulu oli kieltänyt järjestyssäännöissä oppilaita kulkemasta koulumatkoja polkupyörällä ja joissakin oli rajoitettu osaa oppilaita pyöräilemästä koulumatkoja. Vajaa puolet kouluista ilmoitti, että koulun tiedotteessa tai vanhempainilloissa on suositeltu osaa oppilaista (1-2 lk.) välttämään koulumatkan kulkemista polkupyörällä. Mikäli koulu on suositellut välttämään koulumatkapyöräilyä tai kieltänyt sen järjestyssäännöissään, on syynä ollut pääasiallisesti liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat, säilytystilan puute ja mahdolliset ilkivalta- ja varkaustapaukset.

Helsingin kouluissa on pääsääntöisesti riittävän kokoiset koulun pihat, mutta joissakin tapauksissa koulun pihalla ei ole riittävästi tilaa polkupyörätelineille. Lisäksi kouluissa tehtävät perusparannusremontit saattavat muuttaa tilannetta niin, että polkupyörätelineet eivät mahdu pihalle, jossa on parakkeja ja rakennustyömaa.

Järjestyssäännöissä voidaan mm. antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyvyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelystä. Järjestyssäännöt eivät voi kuitenkaan sisältää määräyksiä, jotka ovat ristiriidassa lainsäädännön kanssa. Järjestyssäännöissä ei voida kieltää oppilaiden tulemista pyörällä kouluun. Opetusvirasto antaa tarvittavat ohjeet kouluille.

Helsingin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruudin tarkoituksena on kannustaa kaupungin eri virastoja kuulemaan lapsia ja nuoria omaan toimintaansa liittyvissä asioissa. Koulun oppilaat voivat tehdä opetussuunnitelman mukaisesti vaaranpaikkakartoitusta koulun lähistöllä olevista paikoista ja ottaa yhteyttä rakennusvirastoon, mikäli haluavat parannusta koulumatkan liikenneturvallisuuteen.

Koulut ovat kuluvan lukuvuoden aikana käsitelleet liikenneturvallisuusasioita monipuolisesti oppitunneilla, vanhempainilloissa, teemapäivinä, retkillä Liikennepuistoon sekä koteihin lähetetyissä tiedotteissa. Koulumatkapyöräilyä ja liikenneturvallisuutta on järkevää kehittää koulukohtaisesti yhteistyössä huoltajien ja eri virastojen kanssa.

Esittelijä

Opetuslautakuntaa on pyydetty antamaan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. polkupyöräilykieltojen kumoamista sekä liikenneturvallisuuden parantamista koskevasta valtuustoaloitteesta

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kirsi Verkka, opetuskonsultti, puhelin: 310 84026

kirsi.verkka(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite

Päätöshistoria

Opetuslautakunta 19.11.2013 § 208

HEL 2013-009005 T 00 00 03

Päätös

Opetuslautakunta päätti palauttaa asian opetusviraston uudelleen valmisteltavaksi.

Käsittely

19.11.2013 Palautettiin

Keskustelu.

Jäsen Hannula ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

Kannattaja jäsen Nordman

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Jäsen Hannulan ehdotus, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Jäsenet Ekman, Hannula, Kuikka, Leoni, Nordman, Nyman, Palm, Raittinen, Razmyar, Rydman

Tyhjä: 1
Jäsen Jalovaara

Hyväksyttiin jäsen Hannulan palautusehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kirsi Verkka, opetuskonsultti, puhelin: 310 84026

kirsi.verkka(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/1

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

1

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiön lainahakemuksesta julkisivujen ja vesikaton peruskorjausta varten

HEL 2013-012404 T 02 05 03 00

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiön laina-anomuksesta seuraavan lausunnon:

Helsingin Uuden yhteiskoulun ylläpitäjä Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiö on hakenut Helsingin kaupungilta koulusopimuksen 6 kohdan perusteella kustannusarvioltaan 2 349 000 euron lainaa koulukiinteistössä vuoden 2014 aikana tehtäviin perusparannuksiin.

Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiöllä on tällä hetkellä Helsingin kaupungin myöntämiä korottomia ja lyhennysvapaita lainoja yhteensä 8 818 081,97 euroa. Lainahakemuksen mukaan lainan kokonaismäärä kasvaisi 11 miljoonaan, joka on yli taseessa olevan koulukiinteistön arvon 7,8 miljoonaa.

Helsingin kaupungin ja koulun ylläpitäjän tekemän sopimuksen 6 kohdassa on sovittu, että jos yksityinen opetuksen järjestäjä tarvitsee ennalta arvaamattomiin opetustoimen menoihin, perusparantamiseen tai uudisrakentamiseen lainaa, sitä on ensisijaisesti haettava kaupungilta. Sopimus ei kuitenkaan velvoita kaupunkia lainaa antamaan. Nykyisessä sopimuksessa ei ole myöskään sovittu kaupungin mahdollisesti antaman lainan korottomuudesta eikä vapauttamisesta lainan lyhentämisestä. Kaupungin lainoihin on annettava kiinnitysvakuudet. Muista rahoituslähteistä otettaviin pitkäaikaisiin lainoihin on saatava kaupungin lupa ja lyhytaikaisia luottoja saa olla enintään viisi prosenttia kunkin kalenterivuoden talousarvion loppusummasta.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun asetuksen 26 §:n mukaan mm. perusopetuslaissa ja lukiolaissa tarkoitetun toiminnan edellyttämänä perustamishankkeena pidetään sellaista opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 36 §:n 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä, jonka arvioidut kokonaiskustannukset ovat vähintään 400 000 euroa. Kokonaiskustannuksina pidetään hankkeiden arvonlisäverottomia kustannuksia. Näin ollen tätä pienemmät perusparantamishankkeet luetaan valtakunnallisessa rahoitusjärjestelmässä käyttökustannuksiksi, joihin koulu saa valtion ja kunnan rahoitusta perusopetukseen peruspalvelujen valtionosuuslainsäädännön mukaisina kotikuntakorvauksina ja lukiokoulutukseen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lainsäädännön mukaisena yksikköhintarahoituksena. Kunnossapito- ja korjaushankkeet kuuluvat kokonaisuudessaan käyttötalouteen.

Esittelijä

Opetuslautakuntaa on pyydetty antamaan kaupunginhallitukselle lausunto Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiön lainahakemuksesta.

Kustannusarvion mukaan lainatarve on 2 349 000 euroa koulukiinteistössä tehtäviin perusparannuksiin. Lainasumma muodostuu hankkeiden kustannuksista seuraavasti:

B1 Rakennuttajan kustannukset
suunnittelu ja tutkimukset                     75 000
rakennuttaminen ja valvonta                 68 000
muut rakennuttajan kustannukset          4 000

B2 Rakennustekniset työt
vesikaton uusiminen                            675 000
ulkokuoren purku  ja uusi verhous       990 000
sokkeleiden pinnoitus                            25 000
C talon ikkunoiden uusiminen                85 000
A ja B talojen ikkunoiden kunnostus    165 000

B3 Lvi –työt
Työnaikaiset tulo- ja poistoilmanoton asennukset 7 000

B4 Sähkötyöt
Julkisivujen sähkövarustuksen irti ja takaisinkytkentä 10 000

B5 Erillishankinnat

Telinetyöt                                                       80 000
Muut kustannukset Hankevaraukset            165 000
(lisätyövaraus 7,5 %)

Yhteensä, sis. alv 24 %                            2 349 000

Hankkeet on perusteltu lainahakemuksen liitteissä 1-3.

Helsingin Uusi yhteiskoulu toimii kaupungin vuokraamalla 27 392 m2  suuruisella tontilla. Koulun ylläpitäjän taseessa 31.12.2012 rakennusten arvo on 7 809 126,74 euroa. Taseessa 31.12.2012 Helsingin Uusi yhteiskoulu Osakeyhtiön rahat ja pankkisaamiset ovat 1 762 783,06 euroa ja lyhytaikainen velka 358 214,89 euroa.

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on antanut lausunnon lainahakemuksesta. Tilakeskus toteaa lausunnossaan, että julkisivujen ja vesikaton peruskorjaushanke on rakenteiden vanhenemisesta johtuva korjaustyö, joka on tarpeellinen.

Esittelijä

vs. linjanjohtaja

Marjo Kyllönen

Lisätiedot

Elina Hurmekoski, taloussihteeri, puhelin: 310 86343

elina.hurmekoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin Uusi yhteiskoulun lainahakemus

2

Hallituksen ptk ote.pdf

3

Julkisivujen korjaus ja vesikaton uusiminen hankesuunnitelma 20 11.pdf

4

Julkisivujen kuntotutkimus.pdf

5

Vesikattojen ja ikkunoiden kuntotutkimus.pdf

6

Pihlajamaen_korjaustapaohjeet_2007.pdf

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/2

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

2

Helsingin Vapaa-ajattelijat ry, uskonnon harjoittaminen osana koulupäivää lopetettava

HEL 2013-011509 T 12 00 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee antaa seuraavan vastauksen Helsingin vapaa-ajattelijat ry:lle:

Erilaiset juhlaperinteet ovat osa suomalaista kulttuuria. Osaan juhlaperinteitä voi kuulua tietty osuus uskonnollista ainesta osana yleissivistystä.

Koulu voi järjestää uskonnollisia tilaisuuksia kuten jumalanpalveluksia ja uskonnollisia päivänavauksia. Nämä tilaisuudet ovat uskonnon harjoittamista. Perustuslain mukaan ketään ei voida velvoittaa osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta päättää peruskoulussa oppilaan huoltaja. Tämän perusteella oppilas voidaan vapauttaa huoltajan pyynnöstä osallistumasta jumalanpalvelukseen, uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen omantunnon syistä. Opetusvirasto on ohjeistanut kouluja ilmoittamaan uskonnollisista tilaisuuksista etukäteen ja kysymään huoltajalta lapsen osallistumisesta. Oppilaan huoltaja ilmoittaa kouluun oppilaan osallistumisesta uskonnollisiin tilaisuuksiin sitä varten laaditulla lomakkeella. Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumislomake jaetaan kaikille oppilaille. Ilmoituksen voi tehdä kertaluontoisesti esimerkiksi kouluun ilmoittauduttaessa tai tapauskohtaisesti. Koulussa järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet kirjataan toiminatasuunnitelmaan, jonka johtokunta hyväksyy.

Vapaa-ajattelijat ry viittaa apulaisoikeusasiamies Pajuojan ratkaisuun suvivirren laulamisesta. Tässä ratkaisussa apulaisoikeusasiamies ottaa ainoastaan kantaa suvivirren laulamiseen koulun kevätjuhlassa ja toteaa, että tämä ei loukkaa uskonnonvapautta. Apulaisoikeusasiamies Pajuoja ei ota kantaa koulussa järjestettäviin uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Esittelijä

Helsingin vapaa-ajattelijat ry on lähettänyt opetuslautakunnalle kirjeen, jossa esitetään, ettei uskonnollisten tilaisuuksien järjestettäisi osana koulupäivää. Perusteluina he vetoavat apulaisoikeusasiamies Pajuojan ratkaisuun koskien suvivirren laulamista koulujen kevätjuhlissa. Helsingin vapaa-ajattelijat pitää uskonnollisten tilaisuuksien järjestämistä yksilön uskonnonvapautta loukkaavina.

Esittelijän mielestä opetuslautakunnan tulisi antaa esittelijän esityksen mukainen vastaus Helsingin vapaa-ajattelijat ry:lle.

Esityksellä ei ole terveysvaikutuksia.

Esittelijä

vs. linjanjohtaja

Marjo Kyllönen

Lisätiedot

Taina Tervonen, vs. opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208

taina.tervonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Uskonnon harjoittaminen osana koulupäivää lopetettava

Otteet

Ote

 

Otteensaaja

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/3

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

3

Oikaisuvaatimus päätoimisen tuntiopettajan valinnasta määräajaksi

HEL 2013-013889 T 01 01 01 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee kuntalain 89 §:n nojalla hyväksyä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Käpylän peruskoulun rehtorin 7.10.2013 (§ 950) tekemästä päätöksestä, kumota rehtorin tekemän päätöksen sekä palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi.

Esittelijä

**********

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin opetustoimen johtosäännön 28 §:n 7 momentin mukaan määräaikaisen opettajanviran haltijan ja tuntiopettajan ottaa peruskoulussa rehtori.

Päätoimisen tuntiopettajan (erityisopetus) tehtävä määräajaksi julistettiin haettavaksi 17.9. - 30.9.2013 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Hakuilmoituksessa edellytettiin kelpoisuusvaatimuksena opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaista kelpoisuutta. Tehtävänkuvauksena ilmoitettiin, että kyseessä on erityisopettajan tehtävät nivelluokassa.

Tehtävää haki 17 hakijaa. Osa hakijoista perui hakemuksensa. Tehtävään haastateltiin neljä hakijaa (osa puhelimitse ja osa paikalla olleina).

**********

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa olevansa perustuslain yleisillä nimitysperusteilla vertailtaessa selkeästi pätevämpi kuin valittu henkilö.

Hallintolain 45 §:ssä säädetään, että päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Rehtorin 7.10.2013 tekemää päätöstä (§ 950) ei ole perusteltu hallintolain edellyttämällä tavalla. Rehtori ei ole esittänyt perusteluita sille, että hän olisi valinnut haettavana olleeseen tehtävään ansioituneimman henkilön kuin oikaisuvaatimuksen tekijä on. 

Edellä lausutun perusteella esittelijä esittää, että kuntalain 89 §:n nojalla oikaisuvaatimus hyväksytään ja Käpylän peruskoulun rehtorin 7.10.2013 (§ 950) tekemä päätös kumotaan ja asia palautetaan rehtorin uudelleen käsiteltäväksi.

Esittelijä

vs. linjanjohtaja

Marjo Kyllönen

Lisätiedot

Aira Saarni, henkilöstölakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k.)

2

Rehtorin lausunto 11.11.2013.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/1

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

1

Ammattiosaamisen toimikunnan jäsenten valinta eronneiden tilalle

HEL 2013-012884 T 00 00 02

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee myöntää eron koulutuksen järjestäjän varsinaisille jäsenille Sylva Lankiselle, opiskelijoiden edustajien varsinaisille jäsenille Eili Hyvärille ja Maria Aatolalle sekä varajäsenille Jukka Järviselle, Tuomas Kuuselalle ja Tanja Heleniukselle ja valita edellä mainittujen tilalle ammattiosaamisen toimikunnan toimikauden loppuun 31.12.2014 asti koulutuksen järjestäjän varsinaiseksi jäseneksi Tiina Vanhalan ja varajäseneksi Arja Kukkosen, opiskelijoiden varsinaisiksi jäseniksi Simo Andersonin ja Rony Nymanin sekä varajäseniksi Tino Havukaisen, Jasmin Rantasen ja Nadine Sundqvistin.

Esittelijä

Opetuslautakunta on kokouksessaan 20.3.2012 päättänyt valita ammattiosaamisen toimikunnan toimikaudeksi 2012 – 2014.

Koulutuksen järjestäjän tulee asettaa ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelua ja toteuttamista varten toimielin, jonka tehtävänä on hyväksyä opetussuunnitelman osana olevat suunnitelmat ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista. Lisäksi toimielin käsittelee opiskelijan arviointia koskevat oikaisuvaatimukset.

Koulutuksen järjestäjän varsinainen jäsen Sylva Lankinen ei ole enää opetusviraston palveluksessa ja hänen tilalleen esitetään Tiina Vanhalaa, joka on aikaisemmin ollut ammattiosaamisen toimikunnassa koulutuksen järjestäjän varajäsenenä. Uudeksi koulutuksen järjestäjän varajäseneksi ehdotetaan Arja Kukkosta

Opiskelijoiden edustajista varsinaiset jäsenet Eili Hyväri ja Maria Aatola sekä varajäsenet Jukka Järvinen, Tuomas Kuusela ja Tanja Helenius eivät ole enää kirjoilla Stadin ammattiopistossa. Heidän tilalleen ehdotetaan varsinaisiksi jäseniksi Simo Andersonia ja Rony Nymania sekä varajäseniksi Tino Havukaista, Jasmin Rantasta ja Nadine Sundqvistia.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tiina Vanhala, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

tiina.vanhala(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Otteensaajat

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

(27)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/2

 

10.12.2013

 

 

 

 

 

 

2

Jäsenten valinta ammatillisen koulutuksen opiskeluoikeustoimikuntaan

HEL 2013-014962 T 00 00 02

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättänee myöntää eron ammatillisen koulutuksen opiskeluoikeustoimikunnan varsinainen jäsen ja puheenjohtaja Eeva Sahlmanille, opiskelijajäsen Timo Lankialle ja tämän varajäsen Sara Karrakselle sekä valita Sahlmanin tilalle varsinaiseksi jäseneksi opetusviraston nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan suunnittelija Crister Nybergin ja tämän varajäseneksi Eeva Sahlmanin sekä Timo Lankian tilalle Philip Kähkösen ja tämän varajäseneksi Juha Lehtisen. Uudeksi puheenjohtajaksi opetuslautakunta päättänee nimetä Crister Nybergin ja varapuheenjohtajaksi opiskeluoikeustoimikunnan jäsen Hannu Saarnilehdon.

Esittelijä

Ammatillisen koulutuksen opiskeluoikeustoimikunnan puheenjohtaja Eeva Sahlman on pyytänyt eroa varsinaisesta jäsenyydestä sekä puheenjohtajan tehtävästä mahdollisten jääviystilanteiden varalta.  Varsinainen opiskelijajäsen Timo Lankia on pyytänyt eroa opiskeluoikeustoimikunnan jäsenyydestä ja hänen varajäsenensä Sara Karras ei ole enää Stadin ammattiopiston opiskelijana. Oppilaskunta esittää, että uudeksi varsinaiseksi opiskelijajäseneksi valitaan Philip Kähkönen ja tämän varajäseneksi Juha Lehtinen. Varsinaiseksi jäseneksi ja puheenjohtajaksi Eeva Sahlmanin tilalle esitetään Crister Nybergiä ja tämän varajäseneksi Eeva Sahlmania. Varapuheenjohtajaksi esitetään Hannu Saarnilehtoa.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Kati Laaksonen, hallintolakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Otteensaaja

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566