Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Opetuslautakunta

ESITYSLISTA

9 - 2014

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

23.9.2014 klo 16.00

Kokouspaikka

Opetusvirasto, Hämeentie 11 A, 3. krs, huone 324

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Opetustoimen johtaja

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

3

4

Kaupungin viranomaisen päätösten seuraaminen

4

5

Ilmoitusasiat

5

6

Opetusviraston vuoden 2014 talousarvion toinen toteutumisennuste

6

7

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Heikki Takkisen ym. aloitteeseen kouluverkon tarkastelun valmistelusta

10

8

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirkku Ingervon ym. koulukiusaamisen ehkäisyä opettajien täydennyskoulutuksen avulla koskevasta valtuustoaloitteesta

13

9

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirkku Ingervon ym. valtuustoaloitteesta koskien mielekkäiden ja kiusaamista vähentävien välituntien lisäämistä ”Kouluäijä ja -muija” -toiminnan avulla

15

10

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Thomas Wallgrenin ym. äidinkielenomaisen ruotsin opettamista koskevasta valtuustoaloitteesta

17

10

Utbildningsnämndens utlåtande till stadsstyrelsen om ledamot Thomas Wallgrens m.fl. fullmäktigeinitiativ om undervisning i modersmålsinriktad svenska

19

11

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle opetusviraston kehittämisjohtajan viran täyttämisestä

21

Perusopetuslinja

1

Yksityisten sopimuskoulujen vuokria sekä pieniä perusparannushankkeita koskevan suunnitelman hyväksyminen vuodelle 2015 maksettavia sopimuskorvauksia varten

24

2

Pöydälle 02.09.2014
Oikaisuvaatimus opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätökseen Puistolan palveluverkon kehittämisestä

27

3

Oikaisuvaatimus virkavapaushakemuksen hylkäämisestä

33

Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinja

1

Esitys kiinteistölautakunnalle tilojen vuokraamiseksi Stadin ammattiopiston käyttöön osoitteesta Hattulantie 2

36

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/1

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Johan Ekman (Tove Ørsted) ja Anniina Palm (Jukka Kuittinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/2

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/3

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

11.9.2014

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

Kehittämisjohtaja

 

Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtaja

 

Perusopetuslinjan linjanjohtaja

 

Ruotsinkielisen päivähoito- ja koulutuslinjan

viikko 37

linjanjohtaja

 

 

Esittelijän perustelut

Kysymyksessä olevien päätösten otsikkotasoinen listaus jaetaan kokouksessa pöydälle ja päätökset ovat kokouksessa pöytäkirjanpitäjällä nähtävissä. Jaostojen pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset julkaistaan opetusviraston www-sivuilla:

http://www.hel.fi/hki/Opev/fi/P__t_ksenteko/esityslistat-ja-poytakirjat

http://www.hel.fi/hki/Opev/fi/P__t_ksenteko/Viranhaltijapaatokset

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/4

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Kaupungin viranomaisen päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, ettei se ota seuraavan viranomaisen tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetustoimen johtaja

 

 

Esittelijän perustelut

Kysymyksessä olevien päätösten otsikkotasoinen listaus jaetaan kokouksessa pöydälle ja päätökset ovat kokouksessa pöytäkirjanpitäjällä nähtävissä. Viranhaltijapäätökset julkaistaan opetusviraston www-sivuilla:

http://www.hel.fi/hki/Opev/fi/P__t_ksenteko/Viranhaltijapaatokset

Esittelijä

opetustoimen johtajan sijainen

Tarja Malmivirta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/5

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää merkitä ilmoitusasiat tiedoksi.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto päätti 1.9.2014 (§ 17) merkitä tiedoksi kaupungin tietotekniikan hankeohjelmaehdotuksen vuodelle 2015 ja todeta, että hankeohjelmakokonaisuus noudattaa kaupungin strategisia painopistealueita ja että tietotekniikan hankeohjelmaa toteutetaan kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvion puitteissa.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/6

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Opetusviraston vuoden 2014 talousarvion toinen toteutumisennuste

HEL 2014-010987 T 02 02 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää merkitä tiedoksi opetusviraston vuoden 2014 toisen toteutumisennusteen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen hyväksymien talousarvion noudattamisohjeiden mukaan kaupungin virastojen ja laitosten on laadittavat vuoden aikana neljä talousarvion toteutumisennustetta, joista toinen on laadittu heinäkuun lopussa. Ennusteet on raportoiva myös lautakunnille.

Käyttötalouden nettomenojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 2,7 miljoonalla eurolla eli 0,4 %.

Tuloja arvioidaan kertyvän noin 9,8 miljoonaa euroa enemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Menoja ennakoidaan kertyvän kaikki opetusviraston kolme käyttötalouden talousarviokohtaa huomioiden 12,5 miljoonaa euroa yli talousarvion.

Kaupungin tuottamissa opetus- ja koulutuspalveluissa talousarvio ylittyy ennusteen mukaan 11,6 miljoonalla eurolla.

Ylitys selittyy pääosin kaupungin saamilla käyttötarkoitussidonnaisilla valtionavustuksilla sekä muulla ulkopuolisella rahoituksella, joita ei ole pystytty huomioimaan talousarviossa ja jotka näkyvät sekä tulo- että menoennusteessa. Suurin osa rahoituksesta muodostuu perusopetukseen vuosiksi 2014–2015 saaduista avustuksista ryhmäkokojen pienentämiseen ja tasa-arvoa edistäviin hankkeisiin.

Kaupungin tuottamien palvelujen ennusteessa on huomioitu ulkopuolisen rahoituksen lisäksi

- vuoden 2014 aikana voimaan astuneet lainsäädännön muutokset,

-  suomenkielisen perusopetuksen vuokrien tarkistukset ja 300 oppilasta talousarviossa ennakoitua suurempi oppilasmäärä

- ruotsinkielisen päivähoidon ylitysarvio henkilöstömenoissa ja palvelujen ostoissa sekä

-  ammatillisen koulutuksen talousarvioon sisältymättömien uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokramenot.

 

Lainsäädännön muutoksista on kustannusvaikutuksiltaan merkittävin oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013), joka velvoittaa kunnat järjestämään psykologi- ja kuraattoripalvelut kaikille kunnan alueella sijaitseville toisen asteen koulutusta järjestäville oppilaitoksille syksystä 2014 alkaen. Psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestäminen Helsingin kaupungissa sijaitsevien muiden kuin kaupungin ylläpitämien oppilaitosten opiskelijoille lisää opetusviraston käyttötalouskustannuksia syksyn osalta arviolta 0,7 miljoonaa euroa. Valtio osallistuu laista aiheutuviin kustannuksiin vuoden 2014 talousarviossa peruspalvelujen valtionosuuksiin varaamallaan lisämäärärahalla. Lain perustelujen mukaan lisämäärärahalla pystytään kattamaan puolet lisäkustannuksista.

Opetusvirastolla ei ole vuoden 2014 talousarviossa varausta lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen rahoitukseen. Koulutus rahoitetaan kevään 2014 osalta kaupunginhallituksen käyttövaroissa olevilla Lasu-määrärahoilla. Valmistavaan koulutukseen aletaan myöntää 1.8.2014 alkaen korotettua yksikköhintarahoitusta (laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta 1045/2013, valtioneuvoston asetus 50/2014). Valmistavan koulutuksen jatkamisen kustannusarvio on syksyn osalta 0,1 miljoonaa euroa.

Talousarviokohdassa avustukset ja korvaukset muiden tuottamiin palveluihin ennakoidaan 0,8 miljoonan euron ylitystä. Ylityksen syynä ovat lainsäädännön muutokset.

Opiskelijahuoltolakiin liittyen laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta (1294/2013) velvoittaa opiskelijoiden kotikunnat maksamaan psykologi- ja kuraattoripalvelujen käytöstä syntyvät henkilöstökustannukset oppilaitosten sijaintikunnille. Helsingin maksettavaksi tulevat kotikuntakorvausmenot muille kunnille ovat arviolta 0,2 miljoonaa euroa. Lisäkustannuksia kattavat Helsingin muilta kunnilta laskuttamat kotikuntakorvaukset, arviolta 0,3 miljoonaa euroa.

Laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 41 ja 45 §:n muuttamisesta (1271/2013) laajensi vuoden 2014 alusta kotikuntakorvausvelvoitteita sairaalaopetuksessa sekä lastensuojelulain nojalla sijoitettujen lapsien esi- ja perusopetuksen järjestämisessä. Opetusviraston arvio lisäkustannuksista on tältä osin 0,6 miljoonaa euroa. Vastaavasti Helsingin kotikuntakorvaustulot muilta kunnilta kasvavat arviolta 0,4 miljoonaa euroa.

Talousarviokohdassa työllisyyden hoitaminen ennakoidaan 63 000 euron ylitystä, joka johtuu Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämästä samansuuruisesta avustuksesta työpajatoiminnan kehittämiseen.

Irtaimen omaisuuden hankintojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 0,4 miljoonalla eurolla johtuen saadusta ulkopuolisesta rahoituksesta sekä lainsäädännön muutoksista.

Irtaimen omaisuuden tietotekniikkahankkeisiin on saatu käyttötarkoitussidonnaista ulkopuolista rahoitusta yhteensä 0,2 miljoonaa euroa. Lisäksi irtaimen omaisuuden hankintojen ennusteessa on huomioitu oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanon edellyttämät muutostyöt psykologien ja kuraattorien Aura-asiakastietojärjestelmään ja uusien psykologien ja kuraattorien tarvitsemat Aura-lisenssit, yhteensä 0,2 miljoonaa euroa. 

Valtuustoon nähden sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden ennustetaan toteutuvan. Valtionosuuteen oikeuttavia oppilaita ja opiskelijoita ennakoidaan olevan kaikkiaan noin 58 230 eli noin 20 oppilasta ja opiskelijaa enemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Ennakoitua enemmän oppilaita/opiskelijoita on suomenkielisessä perusopetuksessa (300). Oppisopimuskoulutuksen opiskelijamäärä jää puolestaan noin 300 oppisopimuksella alle talousarvion.

Päivähoitopaikkaa syksylle hakeneiden määrän perusteella ruotsinkielisen päivähoidon lapsimäärän arvioidaan ylittävän talousarvion noin 60 lapsella. Lapsimäärä tarkentuu syyskuun aikana.

Vuoden 2014 tulosbudjetissa iltapäivätoiminnan avustusmäärärahaa korotettiin lähes 13 % verrattuna vuoden 2013 tulosbudjettiin. Korotus tehtiin ottaen huomioon lukuvuonna 2013–2014 ilman paikkaa jääneiden lasten määrä sekä ikäluokkien kasvun perusteella arvioitu kysynnän kasvu lukuvuonna 2014–2015. Kevään 2014 hakuajan puitteissa paikkaa haki noin 6 100 hakijaa, joka on noin 500 hakijaa enemmän kuin vuosi sitten ja ylittää paikkamäärän, johon talousarviossa on varauduttu. Kielteisiä päätöksiä tehtiin 2. luokan yleisopetuksen oppilaille noin 250.

Ennusteeseen ei sisälly oleellisia muutoksia talousarviossa esitettyihin toimintaympäristön muutoksiin tai tavoitteiden toteutumiseen liittyviin riskeihin.

Opetuslautakunta on tehnyt 15.4.2014 ja 27.5.2014 käyttötalouden määrärahoihin yhteensä noin 9,2 miljoonan euron ja irtaimistohankintoihin varattuihin määrärahoihin 0,4 miljoonan euron ylitysoikeusesitykset saadun hankerahoituksen ja lainsäädännön muutoksien perusteella. Muilta osin opetuslautakunta on 27.5.2014 kehottanut opetusvirastoa sopeuttamaan ennakoidut ylitykset. Sopeuttamistoimenpiteet huomioidaan seuraavassa ennusteessa eikä toinen ennuste edellytä opetuslautakunnalta tässä vaiheessa lisätoimenpiteitä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/7

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Heikki Takkisen ym. aloitteeseen kouluverkon tarkastelun valmistelusta

HEL 2014-005656 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Opetuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Opetustoimen palveluverkkoa tarkastellaan vuosittain opetuslautakunnan hyväksymien koulutuspoliittisten tavoitteiden, kaupungin strategisten tavoitteiden ja talousarvion ohjeistuksen mukaisesti. Opetuksen ja koulutuksen laadusta huolehditaan sopeuttaen palveluverkkoa vastaamaan oppilaiden ja opiskelijoiden muuttuvia palvelutarpeita. Tilamitoituksessa otetaan huomioon kaikki kaupungissa sijaitsevat koulut ja oppilaitokset. Talouden tasapainottamiseksi ja tuottavuuden paranemiseksi kaikki hallintokunnat laativat tilankäyttöohjelmat ja tehostamissuunnitelmat.

Kaupungin johtosäännöt säätelevät päätöksentekoa eritasoisissa palveluverkkoasioissa. Tilaratkaisut ovat opetuslautakunnan jaostojen päätöksenteon piirissä, kun taas koulua tai oppilaitosta koskevat yhdistämis- ja lakkautuspäätökset kuuluvat valtuustolle. Poikkihallinnollista yhteistyötä koordinoi kaupunginhallituksen päätöksen mukaan tilakeskus.

Palveluverkon kehittämistarpeista keskustellaan koulujen ja oppilaitosten, muiden hallintokuntien ja asukkaiden sekä päättäjien kanssa eri yhteyksissä valmisteluvaiheessa. Asukkaille varataan kuntalain ja hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus. Johtokuntia, oppilaita ja opiskelijoita kuullaan ennen päätöksentekoa.

Palveluverkon kehittämisen keskeisiä lähtötietoja ovat kaupungin tietokeskuksen laatimat väestöennusteet ja koulujen ja oppilaitosten tilatiedot. Väestöennusteista laaditaan opetusvirastossa suomen- ja ruotsinkieliseen perusopetukseen koulukohtaiset ja aluekohtaiset ennusteet ikäluokille 6–11-vuotta ja 12–14-vuotta. Lisäksi laaditaan toisen asteen koulutukseen kieliryhmittäin ennusteet 15–17-vuotiaille sekä ruotsinkielisen päivähoidon ja esiopetuksen ennusteet.

Alueittaiset tilavajeet ja liikatilojen määrät määritellään vertailemalla tila- ja ennustetietoja palveluverkon mitoitusperiaatteita noudattaen. Vastaavat vertailut tehdään toisella asteella ja ruotsinkielisessä päivähoidossa.

Opetusvirasto tiivistää yhteistyötä tilakeskuksen kanssa

Opetusvirasto tiivistää yhteistyötä ja tiedonkulkua tilakeskuksen kanssa palveluverkon kehittämisessä ja virastojen välisessä tiedonkulussa. Kun väestöennusteiden pohjalta laaditut tiedot on saatu, käydään yhdessä tilakeskuksen edustajien kanssa läpi opetusviraston tilatarpeet eri alueilla.

Tilakeskus selvittää käytettävissä olevien kiinteistöjen kunnon, etsii tarvittaessa uusia tiloja ja antaa arvion mahdollisten muutosten, korjausten sekä uusien vuokrattavien tai rakennettavien tilojen kustannuksista.

Opetusvirasto ja tilakeskus laativat yhdessä ehdotuksen palveluverkon kehittämisestä eri alueilla. Ehdotuksen vaikutukset palveluverkon tarkastelussa mukana olevien alueiden tilojen käyttöön ja investointiohjelmaan selvitetään. Palveluverkon tarkasteluprosessin viestintäsuunnitelma laaditaan yhdessä.

Palveluverkkotarkastelun valmisteluprosessia kehitetään avoimemmaksi

Opetusvirasto kehittää palveluverkon valmisteluprosessia. Valmistelulle pyritään saamaan riittävästi aikaa, jotta asian vireille tulosta voidaan tiedottaa ajoissa ja sen kulkuun voi vaikuttaa.

Asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia parannetaan ja vuorovaikutukselle varataan riittävästi aikaa. Palveluverkkotarkastelun pohjatietojen esittämistä selkiytetään ja yhtenäistetään. Tietoa visualisoidaan mm. karttapohjille.

Yhteistyössä kaupungin tietokeskuksen ja kiinteistöviraston tilakeskuksen kanssa on tarkoitus koota yhtenäinen tietopaketti palveluverkkoon vaikuttavista taustatiedoista. Tarkoitus on, että tietopaketti tuodaan verkkoon. Tietopakettia päivitetään säännöllisesti. Tietopaketti julkaistaan ensimmäisen kerran syksyllä 2015.

Esittelijän perustelut

Valtuutetut Heikki Takkinen ym. esittivät, että kaupunginhallitus ohjeistaa virastot ja laitokset selvittämään ja valmistelemaan huolellisesti, laaja-alaisesti ja avoimesti kaikki kouluverkkoon ja sen tarkasteluun liittyvät kysymykset ja tuo kouluverkkoa koskevat ratkaisut kokonaisuutena valtuuston käsiteltäväksi.

Terveysvaikutukset

Aloitteella on terveysvaikutuksia. Tehtävillä ratkaisuilla parannetaan palveluverkkoesitysten valmistelua eri toimijoiden kesken, edistetään palveluverkon valmistelun avoimuutta ja parannetaan kuntalaisten mahdollisuuksia saada tietoa ja vaikuttaa asioiden valmisteluun.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Heikki Takkisen aloite

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/8

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirkku Ingervon ym. koulukiusaamisen ehkäisyä opettajien täydennyskoulutuksen avulla koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2014-006911 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Opetuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin perusopetuksessa käytetään monia sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja kehittäviä ohjelmia. Kaikki kyseiset ohjelmat on suunniteltu sellaisiksi, että niiden johdonmukainen käyttö vähentää koulukiusaamista. Kouluterveyskyselyjen mukaan koulukiusaaminen on laskussa, mutta jokainen kiusaamistapaus on liikaa. Tuoreimmassa vuoden 2014 kyselyssä kuusi prosenttia helsinkiläisistä peruskoululaisista ilmoitti olevansa toistuvasti koulukiusattu.

Opetusviraston perusopetuslinjan keväällä 2014 tekemän selvityksen mukaan kouluista 89 prosenttia käytti KiVa Koulu -menetelmää, 14 prosenttia käytti Askeleittain-menetelmää, 18 prosenttia Friends-menetelmää, ja Verso (vertaissovittelu) -menetelmää käytti 23 prosenttia. Muita vastaavantyylisiä menetelmiä ilmoitti käyttävänsä kaikkiaan 23 prosenttia kouluista. KiVa-menetelmän käytön systemaattisuutta osoittaa, mikäli koulussa on ohjelman lisäksi nimettynä KiVa-tiimi. Kyseistä ohjelmaa käyttäneistä kouluista 97 prosentissa toimi KiVa-tiimi.

Opettajien vaihtuvuus aiheuttaa ongelmia ohjelmien käytön jatkuvuudelle. Tätä opetusvirasto pyrkii vähentämään täydennyskouluttamalla opettajia ja myös oppilashuollon henkilöstöä sosiaalisia taitoja kehittävien ohjelmien käyttöön. Kaupungin tiukka taloustilanne toki asettaa tälle rajoituksia. KiVa-ohjelman käyttöön valmentavaa koulutusta pystytään järjestämään keväällä 2015 OKM:n myöntämän koulutuksellisen tasa-arvon hankerahoilla. Tämä koulutus koskee positiivisen diskriminaation alueilla työskenteleviä opettajia.

Pitkällä tähtäimellä katsottuna kiusaamisen vastaiset ohjelmat tulee saattaa osaksi koulujen opetussuunnitelmia. Kyse ei tällöin ole niinkään yksittäisen ohjelman käytöstä kuin koko koulun toiminnan kiinteästä osasta. Paraikaa on menossa valtakunnallisen ja kaupunkikohtaisen opetussuunnitelman uudistustyö. Tulevan perusopetuksen opetussuunnitelman Helsingin arvoperustassa painotetaan sitä, että ketään ei saa kiusata koulussa. Arvopohjassa painotetaan myös oppilaiden osallisuutta. Oppilaiden osallisuutta painotetaan myös 1.8.2014 voimaan tulleessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa. Oppilaiden omat ideat ja oma panostus ovat kiusaamisen vastaisessa työssä keskeisiä.

Koulukiusaamisella on merkittäviä terveysvaikutuksia, jotka kestävät usein pitkälle aikuisikään. Kiusaamisen tehokkaalla, systemaattisella ja johdonmukaisella estämisellä on täten suuria kansanterveydellisiä vaikutuksia.

Esittelijän perustelut

Valtuutetut Ingervo ym. esittävät, että opetusvirasto pyrkii järjestämään määrärahojensa puitteissa lukuvuosittain täydennyskoulutusta 1., 4. ja 7. luokan opettajille, jotta nämä voivat toteuttaa KiVa Koulu -hanketta parhaalla mahdollisella tavalla. He esittävät myös, että lapsia ja nuoria otetaan mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan koulussa tapahtuvan kiusaamisen ennaltaehkäisyä nykyistä systemaattisemmin ja laajemmin.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Sirkku Ingervon aloite

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/9

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirkku Ingervon ym. valtuustoaloitteesta koskien mielekkäiden ja kiusaamista vähentävien välituntien lisäämistä ”Kouluäijä ja -muija” -toiminnan avulla

HEL 2014-006912 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Opetuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Ruuti-päättäjämiitissä nuoret toivovat välitunneille enemmän aikuisia mukaan tukemaan kiusaamisen ehkäisyä ja tuottamana mielekästä välituntitoimintaa. Nämä aikuiset olisivat tähän tehtävään vapaaehtoistoimijan koulutuksen saaneita aikuisia.

Opetusvirasto ja koulut ovat kehittäneet koulujen välituntitoimintaa toiminnalliseen suuntaan ja oppilaat ovat  mukana uusien koulunpihojen suunnittelussa perusparannushankkeissa Peruskouluissa on kehitetty välituntitoimintaa mm. Liikkuva koulu- ohjelmaan liittyvien toimenpiteiden avulla sekä koulujen pihoja on tehty toiminnallisemmaksi Lähiörahaston Inspiroivat koulupihat ja -luokat osana laadukasta iltapäivätoimintaa. Opetusvirastolla ja liikuntavirastolla on yhteisiä lähiöprojektihankkeita koulujen lähiliikuntapaikkojen kehittämiseksi.

Helsingin opetusvirasto on ollut vuodesta 2012 mukana valtakunnallisessa Liikkuva koulu -ohjelmassa. Syksyllä 2014 on mukana jo 45 peruskoulua. Tavoitteena on vakiinnuttaa vuoden 2015 aikana toiminta kaikkiin kaupungin kouluihin. Liikkuvan koulun tavoitteena on aktiivisempi ja viihtyisämpi koulupäivä

Opetusvirastosta ei keskitetysti koordinoida vapaaehtoistyötä kouluilla. Vapaaehtoistyön koordinointiin on hyvät rakenteen nuorisoasiainkeskuksessa ja sosiaali- ja terveysvirastossa. Koordinointiin kuuluu mm. työpaikkojen yhteyshenkilöiden perehdyttäminen vapaaehtoistyöntekijän ohjaamiseen, vapaaehtoistyötä tarjoavan henkilön rekrytointi, perehdyttäminen ja koulutus.

Opetuslautakunnan näkemyksen mukaan Kouluäijä ja -muija -toimintaa voidaan toteuttaa Liikkuva Koulu -ohjelmassa. Vapaaehtoistoiminnan laajempi käynnistäminen kaikissa peruskouluissa vaatisi keskitettyä koordinointia, jossa tulisi hyödyntää nuorisoasiankeskuksen sekä sosiaali- ja terveysviraston koordinaattoritoimintaa eikä perustaa päällekkäin jokaiseen virastoon omia koordinaattoreita.

Esittelijän perustelut

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa Sirkku Ingervon ym. valtuustoaloitteesta mielekkäiden ja kiusaamista vähentävien välituntien lisäämiseksi ”Kouluäijä ja -muija” -toiminnan avulla.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kirsi Verkka, opetuskonsultti, puhelin: 310 84026

kirsi.verkka(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Sirkku Ingervon aloite

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/10

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Thomas Wallgrenin ym. äidinkielenomaisen ruotsin opettamista koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2014-006223 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Opetuslautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta sekä oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna esiopetusta. Kunta voi järjestää tässä laissa tarkoitetut palvelut itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa taikka hankkia ne perusopetuslain 7 tai 8 §:ssä tarkoitetulta perusopetuksen järjestäjältä. Kunta, jossa on sekä suomen- että ruotsinkielisiä asukkaita, on velvollinen järjestämään perusopetuksen ja esiopetuksen erikseen kumpaakin kieliryhmää varten.

Helsingin kaupunki tarjoaa perusopetusta sekä suomen että ruotsin kielellä ja lisäksi suomenkielisessä perusopetuksessa on tarjolla kielikylpyopetusta ruotsiksi. Helsinkiläinen peruskouluikäinen oppilas voi hakeutua joko suomen- tai ruotsinkieliseen opetukseen huoltajan valinnan mukaan. Kielikylpyopetukseen otetaan oppilaita, jotka ovat käyneet kielikylpypäiväkodin tai muutoin omaavat riittävän ruotsin kielen taidon. Ruotsia äidinkielenään puhuvat oppilaat voivat näin hakeutua myös kielikylpyopetukseen, jossa opetus tapahtuu lähes kokonaan ruotsin kielellä perusopetuksen alkuluokilla.

Kaupungin ylläpitämissä suomenkielisissä peruskouluissa oli 20.9.2013 tilastointipäivän mukaan 34 186 oppilasta, joista 105 oli äidinkielenä ruotsia puhuvia eli 0,3%. Kaupungin ylläpitämissä ruotsinkielisissä peruskouluissa oppilaita oli 3193 ja näistä äidinkieleltään suomenkielisiä 471 eli 14,8%.

Peruskoulujen opetussuunnitelmat uudistuvat 1.8.2016. Osana koulujen opetussuunnitelmatyötä tullaan tarkistamaan koulujen kieliohjelmat. Esitykset koulujen kieliohjelmaksi on tarkoitus tuoda opetuslautakunnan suomenkieliseen jaostoon joulukuussa 2014. Kieliohjelman tarkistamisen yhteydessä selvitetään äidinkielenomaisen ruotsin opetuksen järjestämistä. Samalla selvitetään mahdollisuutta toteuttaa opetusta osin verkkopohjaisesti. Tavoitteena on löytää toimiva ratkaisu vahvistaa kaksikielisten (suomi- ruotsi) oppilaiden molempien äidinkielten kehitystä.

Kaikki opetus, myös MOFI, pohjautuu opetussuunnitelmaan, ja kaikki pätevät luokanopettajat ovat päteviä opettamaan myös MOFIA. Kun opetus toteutetaan opetussuunnitelman mukaisesti, ja pätevän henkilökunnan toimesta, opetus on korkealaatuista. Ruotsinkielisen päivähoito- ja koulutuslinjan näkemys on, että kaikkien oppilaiden tulisi saada opettajakseen pätevä opettaja, ja linja onkin aktiivisesti toiminut parantaakseen koulujensa tilannetta pätevien opettajien saatavuutta ajatellen.

Esittelijän perustelut

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausunto valtuutettu Thomas Wallgrenin ym. tekemästä äidinkielenomaisen ruotsin opettamista koskevasta valtuustoaloitteesta. Aloitteessa esitetään, että suomenkielisissä kouluissa järjestettäisiin äidinkielenomaista ruotsin opetusta kaksikielisille oppilaille.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Anna Matikainen, opetuskonsultti, puhelin: 310 86212

anna.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/10

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Utbildningsnämndens utlåtande till stadsstyrelsen om ledamot Thomas Wallgrens m.fl. fullmäktigeinitiativ om undervisning i modersmålsinriktad svenska

HEL 2014-006223 T 00 00 03

Förslag till utlåtande

Utbildningsnämnden ger följande utlåtande till stadsstyrelsen:

Enligt 4 § i lagen om grundläggande utbildning är kommunen skyldig att ordna grundläggande utbildning samt förskoleundervisning året innan läroplikten uppkommer för barn i läropliktsåldern som bor på kommunens område. Kommunen kan ordna de tjänster som avses i denna lag själv eller i samråd med andra kommuner eller genom att skaffa tjänsterna av de anordnare av grundläggande utbildning som avses i 7 eller 8 § i lagen om grundläggande utbildning. En kommun som har såväl finsk- som svenskspråkiga invånare är skyldig att ordna grundläggande utbildning och förskoleundervisning separat för vardera språkgruppen.

Helsingfors stad erbjuder grundläggande utbildning såväl på finska som på svenska och därutöver språkbadsundervisning på svenska inom den finskspråkiga grundläggande undervisningen. Helsingforselever i grundskoleåldern kan söka sig antingen till den finsk- eller den svenskspråkiga utbildningen enligt vårdnadshavarens val. Till språkbadsundervisningen antas elever som har gått på ett språkbadsdaghem eller som annars har tillräckliga kunskaper i svenska.  Elever som har svenska som modersmål kan därmed också söka sig till språkbadsundervisningen där undervisningen sker nästan helt på svenska i de första årskurserna inom den grundläggande utbildningen.

Enligt statistikföringsdagen den 20 september 2013 hade de finskspråkiga grundskolorna som staden driver 34 186 elever, varav 105 elever eller 0,3 procent hade svenska som modersmål.  De svenskspråkiga grundskolorna som staden driver hade 3 193 elever, varav 471 eller 14,8 procent hade finska som modersmål.

Grundskolans läroplan förnyas den 1 augusti 2016.  Som en del av läroplansarbetet kommer man att kontrollera skolornas språkprogram. Förslagen till skolornas språkprogram torde tas till utbildningsnämndens finska sektion i december 2014. I samband med att språkprogrammet kontrolleras utreder man även ordnande av undervisning i modersmålsinriktad svenska. Samtidigt utreds möjligheten att delvis genomföra undervisningen på internet. Målet är att hitta en fungerande lösning för att förstärka utvecklingen av båda modersmålen hos tvåspråkiga (finska och svenska) elever.

All undervisning, även undervisningen i MOFI sker enligt läroplan för ifrågavarande ämne, och behöriga klasslärare är även behöriga för att undervisa i MOFI.  Då undervisning sker i enlighet med läroplan, och av behörig personal, torde undervisningen hålla jämn kvalitet. Alla elever bör undervisas av behöriga lärare och linjen för svensk dagvård och utbildning har för sin del aktivt arbetat för att råda bot på lärarbristen i de svenska skolorna.

Föredragandens motiveringar

Av utbildningsnämnden har begärts utlåtande om ledamot Thomas Wallgrens m.fl. fullmäktigeinitiativ om undervisning i modersmålsinriktad svenska. I initiativet föreslås att man borde ordna undervisning i modersmålsinriktad svenska för tvåspråkiga elever i finskspråkiga skolor.

Föredragande

utbildningsdirektör

Rauno Jarnila

Upplysningar

Anna Matikainen, undervisningskonsult, telefon: 310 86212

anna.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/11

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle opetusviraston kehittämisjohtajan viran täyttämisestä

HEL 2014-007295 T 01 01 01 01

Lausuntoehdotus

Opetuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle opetustoimen johtosäännön 20 §:n nojalla seuraavan lausunnon opetusviraston kehittämisjohtajan ottamisesta:

Opetuslautakunta katsoo, että parhaat edellytykset kehittämisjohtajan viran hoitamiseen on Pia Setälällä ja viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin perusteluihin.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus päätti 17.3.2014 (§ 313) myöntää opetusviraston kehittämisjohtajan viran haltijalle eron 1.10.2014 lukien. Samalla kaupunginhallitus kehotti opetusvirastoa julistamaan kehittämisjohtajan viran haettavaksi. Opetuslautakunta päätti 17.6.2014 julistaa viran haettavaksi.

Virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 3.8.–18.8.2014. Hakuilmoitus on julkaistu kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa sekä kaupungin ilmoituslehdissä 3.8.2014.

Opetustoimen johtosäännön mukaan hallinto- ja kehittämiskeskus huolehtii opetusviraston keskitetyistä hallinto- ja kehittämistehtävistä sekä järjestää koulujen, oppilaitosten ja ruotsinkielisen lasten päivähoidon tukipalvelut hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti. Kehittämisjohtaja johtaa osaston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan.

Kehittämisjohtaja johtaa hallinto- ja kehittämiskeskusta, jossa on noin 170 työntekijää. Hallinto- ja kehittämiskeskus jakautuu seuraaviin ryhmiin: henkilöstö- ja lakipalvelut, mediakeskus, talouspalvelut, tietohallintopalvelut sekä tila- ja hankintapalvelut.

Opetustoimen johtosäännön 19 §:n mukaan kehittämisjohtajan viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemus hallinto- ja johtamistehtävistä. Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että eduksi luetaan kokemus kunnallis- ja opetushallinnosta. 

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Virkaan jätti 18.8.2014 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 120 hakijaa, joista yksi hakija peruutti hakemuksensa. Esityslistan liitteenä on hakijoiden ansioista aakkosjärjestyksessä laadittu yhteenvetolista. Hakijoiden hakemusasiakirjat ovat lautakunnan jäsenten nähtävinä kokouksessa ja ennakkoon opetusvirastossa huoneessa 321.

Haastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa hakemusasiakirjoista ilmenneiden ansioiden, hallinto- ja johtamiskokemuksen sekä kunnallis- ja opetushallinnon kokemuksen perusteella. Valinnassa painotettiin opetusviraston toimialaan kuuluvien opetushallinnon osa-alueiden tuntemusta ja kokemusta suurehkosta kunnallisesta organisaatiosta. Haastatteluun osallistuivat opetustoimen johtaja Rauno Jarnila, opetuslautakunnan puheenjohtaja Minerva Krohn, varapuheenjohtaja Wille Rydman, kaupunginsihteeri Maria Nyfors sekä vastaava henkilöstösuunnittelija Kirsti Tanttu.

**********

**********

**********

**********

**********

Haastattelujen perusteella henkilöarviointiin kutsuttiin kolme hakijaa. Näistä yksi hakija peruutti hakemuksensa. Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy.

**********

**********

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kirsti Tanttu, vastaava henkilöstösuunnittelija, puhelin: 310 86281

kirsti.tanttu(a)hel.fi

Rauno Jarnila, opetustoimen johtaja, puhelin: 310 86200

rauno.jarnila(a)hel.fi

Liitteet

1

Yhteenveto kehittämisjohtajan virkaa hakeneista olk 23.9.2014.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti

Päätöshistoria

Opetuslautakunta 17.06.2014 § 119

HEL 2014-007295 T 01 01 01 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti julistaa opetusviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksen kehittämisjohtajan viran haettavaksi vakinaista täyttämistä varten 1.10.2014 lukien ajalla 3.8.2014 – 18.8.2014. Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä. Eduksi luetaan kokemus kunnallis- ja opetushallinnosta. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Hausta tiedotetaan kaupungin ilmoituslehdiksi ottamissa sanomalehdissä ja Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa 3.8.2014.

Käsittely

17.06.2014 Ehdotuksen mukaan

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kirsti Tanttu, vastaava henkilöstösuunnittelija, puhelin: 310 86281

kirsti.tanttu(a)hel.fi

Rauno Jarnila, opetustoimen johtaja, puhelin: 310 86200

rauno.jarnila(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/1

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Yksityisten sopimuskoulujen vuokria sekä pieniä perusparannushankkeita koskevan suunnitelman hyväksyminen vuodelle 2015 maksettavia sopimuskorvauksia varten

HEL 2014-010944 T 10 06 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää hyväksyä yksityiskoulusopimuksen 5.2. kohdassa tarkoitetun vuokria sekä pieniä perusparannushankkeita koskevan suunnitelman vuoden 2015 osalta esittelijän esityksen ja esityslistan liitteenä olevien suunnitelmien mukaisesti otettavaksi huomioon osana sopimuksen mukaista korvauslaskelmaa. Yksityiskoulusopimuksen mukaan suunnitelmassa hyväksyttyjä kustannuksia ei voida käyttää muihin käyttötarkoituksiin.

Lisäksi opetuslautakunta päättää oikeuttaa opetusviraston muuttamaan koulun edellä tarkoitettua hankekohtaista suunnitelmaa koulun esityksen perusteella edellyttäen, että esitys on tehty opetusvirastolle ennen ko. hankkeiden rakennustöiden aloittamista, muutokseen on perusteltu tarve ja että ko. koulun korjaukseen, kunnossapitoon ja pieniin perusparannuksiin suunnitelmassa hyväksyttyä kokonaiseuromäärää ei ylitetä.

Esittelijä

Helsingin kaupungin ja yksityisten sopimuskoulujen ylläpitäjien kesken tehdyissä sopimuksissa on sovittu, että kaupungin maksamassa korvauksessa otetaan huomioon koulukiinteistön vuokra-, kunnossapito- ja korjauskustannukset opetuslautakunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun asetuksen (29.12.2009/1766) 26 §:n mukaan mm. perusopetuslaissa ja lukiolaissa tarkoitetun toiminnan edellyttämänä perustamishankkeena pidetään sellaista opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 36 §:n 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä, jonka arvioidut kokonaiskustannukset ovat vähintään 400 000 euroa. Kokonaiskustannuksina pidetään hankkeiden arvonlisäverottomia kustannuksia. Näin ollen tätä pienemmät hankkeet luetaan käyttökustannuksiksi ja niihin myönnetään valtionosuutta käyttökustannusten valtionosuuden perusteena olevien opiskelijakohtaisten yksikköhintojen kautta.

Yksityiskoulusopimuksen 5.1. kohdan mukaisesti kaupungin maksaman sopimuskorvauksen suuruutta määrättäessä korvauksen perusteena olevista kustannuksista vähennetään helsinkiläisten oppilaiden osalta yksityiselle opetuksen järjestäjälle valtionosuudesta annetun lainsäädännön perusteella maksettava rahoitus siltä osin kuin se kohdistuu tämän sopimuksen tarkoittamaan kaupungin korvauksen piiriin kuuluvaan toimintaan. Yksityisen sopimuskoulun edellä tarkoitettu rahoitus muodostuu pääosin lukiokoulutukseen maksettavasta yksikköhintarahoituksesta ja perusopetukseen maksettavasta peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmän mukaisesta kotikuntakorvausrahoituksesta, jotka sisältävät valtakunnallisissa kustannuspohjissa myös alle 400 000 euron suuruiset perusparannukset.

Koska kaupungin sopimuskorvausta määrättäessä korvauksen perusteena olevista kustannuksista näin ollen vähennetään myös alle 400 000 euron pienet perusparannukset osana koulun saamaa valtionosuuslainsäädännön mukaista rahoitusta, voidaan sopimuskoulua pitää oikeutettuna saamaan myös hyväkseen kaupungin sopimuskorvauksen perusteena olevissa kustannuksissa alle 400 000 euron suuruisten perustamishankkeiden kustannuksia opetuslautakunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti.

Keväällä 2014 sopimuskoulujen antamista perusparannushanke-esityksistä vuodelle 2015 on pienet hankkeet (alle 400 000 euroa) siirretty yhteiselle kunnossapito- ja korjaussuunnitelmat sekä pienet perusparannushankkeet -listalle (liite 1).

Korjaus- ja kunnossapitokustannukset kaupungin kouluihin nähden eivät välttämättä ole vertailukelpoisia. Korjaus- ja kunnossapitoesitysten tarpeellisuutta mietittäessä, olisi hyvä että käytössä olisi tilakeskuksen laatima kuntokartoitus.

Koulukohtaiset suunnitelmat ovat nähtävissä huoneessa 433.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Elina Hurmekoski, taloussihteeri, puhelin: 310 86343

elina.hurmekoski(a)hel.fi

Liitteet

1

2015 kunnossapito sekä pienet hankkeet.pdf

2

2015 tilavuokrat.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sopimuskoulut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Opetusvirasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/2

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Oikaisuvaatimus opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätökseen Puistolan palveluverkon kehittämisestä

Pöydälle 02.09.2014

HEL 2014-005296 T 12 00 01

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********** opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 27.5.2014 (§ 61) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 27.5.2014 (§ 61) päättänyt, että Puistolanraitin ala-asteen koulun Tenavatien rakennuksesta ja Puistolanraitin ala-asteen koulun erillisestä Puistolanraitti 18:ssa sijaitsevasta iltapäivätoiminnan tilasta luovutaan 1.1.2015 lukien. Lisäksi jaosto päätti, että Puistolanraitin ala-asteen koulun Puistolanraitti 18 tiloista luovutaan vaiheittain alkaen 1.8.2015 ottaen huomioon alueen oppilasmäärän kehityksen. Asiaa valmistellaan yhdessä tilakeskuksen, alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Pöytäkirja on ollut nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa 10.6.2014.

Päätöksestä on tehty 30.5.2014 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus.

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) tai kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä asuu Helsingissä ja on siten kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Opetustoimen johtosäännön 5 §:n 1 momentin 13 kohdan mukaan jaostojen tehtävänä on oman kieliryhmänsä osalta, ellei toisin ole määrätty, päättää koulujen ja oppilaitosten nimistä ja toimipaikoista sekä ruotsinkielisen lasten päivähoidon sekä osaltaan aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämispaikoista.

Kuntaliiton kouluverkon muutoksiin liittyvän päätöksentekomenettelyohjeen mukaan (muistio 1.6.2011, päivitetty 10.7.2012) päätettäessä kunnan kouluverkosta, ei asian käsittelyssä katsota olevan varsinaisia asianosaisia, joita tulisi kuulla siten kuin hallintolain 34 §:ssä säädetään. Tilanne on sama silloin, jos päätetään luopua jonkun koulun tietystä tilasta. Asiaan osallisille on kuitenkin hallintolain mukaan varattava mahdollisuus vaikuttaa asiaan antamalla tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä antaa tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta.

Hallintolain 41 §:n mukaan jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla.

Puistolan alueen palveluverkon kehittämistä koskevassa päätöksessä 27.5.2014 (§ 61) päätettiin luopua tietyistä Puistolanraitin ala-asteen koulun tiloista. Kyse on hallinnollisesti yhtenäisestä koulusta, johon kuuluu Tenavatiellä, Puistolanraitilla ja Nurkkatiellä sijaitsevia rakennuksia.

Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen asiaan osallisille on osa opetusviraston palveluverkon kehittämiseen kuuluvaa valmisteluprosessia. Valmisteluprosessin lopputuloksena muodostuu esittelijän päätösesitys, joka voi poiketa siitä, mitä valmistelun alkuvaiheessa on suunniteltu. Puistolan alueen palveluverkon kehittämisprosessin tavoitteena oli selvittää, mistä koulun tiloista voitaisiin mahdollisesti luopua, kun väestöennusteiden mukaan tarvetta kaikille tiloille ei enää tulevaisuudessa olisi. Lähtökohtana oli, että asiasta tiedotetaan ja asiaan osallisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta vastaavalla tavalla kuin silloin, kun suunnitellaan koulun lakkauttamista.

Opetusvirasto tiedotti palveluverkon kehittämiseen liittyvästä valmistelusta oppilaiden huoltajille kahdella verkkopalvelu Wilman välityksellä 26.2.2014 ja 4.3.2014 lähetetyllä tiedotteella. Helmikuussa lähetetyssä tiedotteessa, johon myös oikaisuvaatimuksen tekijä viittaa, kerrottiin, että kouluverkkoa tarkastellaan Puistolan alueella ja että kouluverkkotarkastelusta järjestetään kaikille avoin keskustelutilaisuus 6.3.2014, jossa keskustellaan alueen kouluverkon tarkistamisesta ja kerätään asukkailta palautetta. Viestissä kerrottiin myös suomenkielisen jaoston päätöksestä vuodelta 2011 (31.5.2011 § 62), jonka mukaan Nurkkatien ala-asteen koulun tiloja tarkastellaan uudelleen vuonna 2014. Maaliskuussa lähetetyssä viestissä kerrottiin niin ikään, että kouluverkkoa tarkastellaan Puistolan alueella. Viestissä oli myös viittaus vuoden 2011 päätökseen Nurkkatien tilojen tarkastelusta vuonna 2014. Jälkimmäisessä viestissä kerrottiin lisäksi, että opetusvirasto ehdottaa, että opetuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle esitetään osasta Puistolanraitin ala-asteen koulun tiloista luopumista. Myös julkisissa viestimissä ja opetusviraston internet-sivuilla tiedotettiin Puistolan alueen kouluverkkotarkastelusta sekä sitä koskevasta asukastilaisuudesta.

Avoin asukastilaisuus järjestettiin 6.3.2014. Tilaisuudessa kerrottiin, että suunnitelmissa on joko luopua Nurkkatien toimipisteen tiloista kokonaan tai vaiheittain tai luopua jostain toisesta rakennuksesta tai rakennuksen osasta Puistolan alueella.

Puistolanraitin ala-asteen koulun johtokunta antoi asiasta lausuntonsa 14.4.2014 ja 26.5.2014. Johtokunnan 14.4.2014 antaman lausunnon liitteinä olivat koulun vanhempainyhdistyksen ja oppilaskunnan lausunnot. Asiasta oli myös mahdollista antaa palautetta kaupungin internet-sivuilla olevan palautejärjestelmän kautta. Tästä mahdollisuudesta kerrottiin asukastilaisuudessa.

Saadut palautteet ja kannanotot käsiteltiin virastossa. Lisäksi opetuslautakunta perusti 6.5.2014 tilapäisen jaoston kouluverkon taustaselvitysten tarkastamista varten. Jaosto kokoontui kaksi kertaa, 14. ja 16.5.2014.

Kaikki palautteet ja lausunnot olivat suomenkieliselle jaostolle esitetyn Puistolan alueen palveluverkkoa koskevan päätösesityksen liitteinä 27.5.2014 (§ 61).

Esittelijä toteaa, että Puistolan palveluverkon kehittämistä koskevassa valmistelussa Puistolanraitin ala-asteen koulun kaikki toimipisteet ovat olleet tarkastelun kohteena tiloista luopumiseen liittyvän valmisteluprosessin eri vaiheissa. Esittelijä katsoo myös, että tästä asiasta on tiedotettu alueen asukkaita ja varattu heille ja muille kuntalaisille mahdollisuus vaikuttaa asiaan kuten hallintolaissa ja kuntalaissa säädetään.

Edellä lausuttuun viitaten esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208

marjo.kyllonen(a)hel.fi

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus

2

Wilmatiedote1.pdf

3

Wilmatiedote2.pdf

4

Tiedote viestimille.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Opetuslautakunta 02.09.2014 § 144

HEL 2014-005296 T 12 00 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

02.09.2014 Pöydälle

Keskustelu.

Jäsen Leoni ehdotti, että opetuslautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Kannattajat jäsenet Jalovaara, Nyman, Razmyar

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Jäsen Leonin palautusehdotus

Jaa-äänet: 7
Jäsenet Ekman, Korolainen, Nordman, Palm, Raittinen, Rydman, puheenjohtaja Krohn

Ei-äänet: 4
Jäsenet Jalovaara, Leoni, Nyman, Razmyar

Opetuslautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 7-4.

Puheenjohtaja Krohn ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

Kannattaja jäsen Korolainen

Hyväksyttiin yksimielisesti puheenjohtaja Krohnin ehdotus.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208

marjo.kyllonen(a)hel.fi

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 27.05.2014 § 61

HEL 2014-005296 T 12 00 01

Päätös

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että Puistolanraitin ala-asteen koulun Tenavatien rakennuksesta ja Puistolanraitin ala-asteen koulun erillisestä Puistolanraitti 18:ssa sijaitsevasta iltapäivätoiminnan tilasta luovutaan 1.1.2015 lukien. Lisäksi jaosto päätti, että Puistolanraitin ala-asteen koulun Puistolanraitti 18 tiloista luovutaan vaiheittain alkaen 1.8.2015 ottaen huomioon alueen oppilasmäärän kehityksen. Asiaa valmistellaan yhdessä tilakeskuksen, alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Käsittely

27.05.2014 Ehdotuksen mukaan

Pöydälle jaettiin Puistolanraitin ala-asteen koulun johtokunnan 26.5.2014 antama lausunto, joka on liitetty päätöksen liitteeksi.

Keskustelu.

Jäsen Leoni ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

Kannattaja jäsen Jalovaara

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Jäsen Leonin pöydällepanoehdotus

Jaa-äänet: 5
jäsenet Korolainen, Palm, Rydman, Virto-Väisänen, puheenjohtaja Krohn

Ei-äänet: 3
jäsenet Ahva, Jalovaara, Leoni

Tyhjä: 1
jäsen Razmyar

Päätettiin jatkaa asian käsittelyä äänin 5-3 (1 tyhjä).

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

vs. linjanjohtaja

Marjo Kyllönen

Lisätiedot

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

Leena Lakovaara, aluepäällikkö, puhelin: 310 71764

leena.lakovaara(a)hel.fi

Kaisa Nuikkinen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

kaisa.nuikkinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/3

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Oikaisuvaatimus virkavapaushakemuksen hylkäämisestä

HEL 2014-010332 T 01 01 00

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********** Arabian peruskoulun rehtorin 12.8.2014 (§ 340) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.  Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

**********

Rehtori on antanut lausuntonsa 28.8.2014.

Kuntalain 89 §:n nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 50 §:n mukaan työnantajan ko. lain nojalla tekemään päätökseen haetaan muutosta siten kuin kuntalaissa oikaisuvaatimuksen tekemisestä ja kunnallisvalituksesta säädetään.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Opetustoimen johtajan 7.2.2014 (§ 15) tekemän delegointipäätöksen mukaan virkavapaan opettajalle myöntää rehtori.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 26 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijalle voidaan hakemuksesta myöntää määräajaksi vapautus virkatehtävien hoitamisesta joko kokonaan tai osittain. Em. lain 27 §:n 2 momentissa todetaan, että virkavapaan myöntäminen ja sen pituus ovat työnantajan harkinnassa, jollei muualla toisin säädetä tai virkaehtosopimuksessa ole toisin määrätty. Mikäli virkavapaata ei voida myöntää hakemuksen mukaisesti, hakemus on hylättävä tai virkavapaata voidaan viranhaltijan kirjallisella suostumuksella myöntää muullakin tavalla.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:n 3 momentin mukaan työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti. Tasapuolinen kohtelu edellyttää, että viranhaltijoita, jotka ratkaistavan asian kannalta ovat samassa asemassa, kohdellaan samalla tavalla. Tasapuolisesta kohtelusta poikkeaminen edellyttää, että poikkeaminen viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen on perusteltua.

Helsingin kaupunginhallitus on antanut 5.1.2010 ohjeen virka- ja työvapaan myöntämisperiaatteista. Ohjeen mukaan ellei lainsäännöksistä tai virka- ja työehtosopimuksen määräyksistä muuta aiheudu, virka- ai työvapaan myöntäjä harkitsee, myöntääkö hän virka- tai työvapaata ja miksi aikaa. Harkinnassa on otettava huomioon mm. se, miten työtehtävät mahdollisen virka- tai työvapaan aikana voidaan hoitaa ja että virka- tai työvapaan hakijoita kohdellaan tasapuolisesti.

Ohjeen mukaan harkinnanvaraista palkatonta virka- tai työvapaata myönnetään seuraavissa tapauksissa: kansanedustajana tai ministerinä toimimista varten, hakijan tai hänen aviopuolisonsa Euroopan unionissa palvelemista varten (enintään viisi vuotta) tai YK-joukoissa palvelemista varten (enintään kolme vuotta).

**********

Rehtorin antaman lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on jo saanut harkinnanvaraista virkavapautta ajaksi 1.8.2012-31.7.2014. Rehtori toteaa, että opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että oppilaat saavat mahdollisimman hyvää opetusta. Virassa olevat opettajat tuovat jatkuvuutta, jota oppilaat tarvitsevat. Pitkäjänteinen opetuksen kehittäminen on mahdollista ainoastaan vakituisen henkilökunnan kanssa. Merkityksetön seikka koulun kehittämisen kannalta ei myöskään ole, että opetussuunnitelmia aletaan työstää lukuvuoden 2014-2015 aikana. Lisäksi virkavapaushakemus tuli koululle niin myöhäisessä vaiheessa, että sijaisena kaksi lukuvuotta toiminut luokanopettaja oli lupautunut töihin muualle. Oikaisuvaatimuksen tekijä haki edellisinä vuosina virkavapautta kirjallisesti käytössä olevalla lomakkeella. Virkavapautta ei myönnetty sähköpostikirjeenvaihdon perusteella. Käytäntö ei siis ollut muuttunut edellisistä vuosista. Oikaisuvaatimuksen tekijää on harkinnanvaraista virkavapautta koskevassa asiassa kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin opettajia vastaavassa tilanteessa on ja olisi kohdeltu.

Esittelijä toteaa, että oikaisuvaatimuksen tekijän hakema virkavapaus on sellainen, jonka myöntäminen on rehtorin harkinnassa. Rehtorin tulee ottaa huomioon kaupunginhallituksen ohjeet sekä virkavapauden hakijoiden tasapuolinen kohtelu ja se, miten virkatehtävät virkavapauden aikana voidaan hoitaa.

Oikaisuvaatimuksen tekijän työskentely hänen mainitsemassa tehtävässä ei ole sellainen syy, jonka vuoksi kaupunginhallituksen päätöksen mukaan virkavapaus olisi myönnettävä. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on jo myönnetty kaksi lukuvuotta harkinnanvaraista virkavapautta, mikä koulun toiminnan kannalta on pitkä aika. Rehtorin mukaan opetuksen järjestämiseen liittyvien syiden vuoksi hän ei ole katsonut voivansa myöntää enempää harkinnanvaraista virkavapautta. Menettelytavat virkavapautta myönnettäessä eivät ole muuttuneet aikaisemmista vuosista. 

Rehtori virkavapauden myöntävänä viranhaltijana on voinut hylätä palkatonta harkinnanvarasta virkavapautta koskevan hakemuksen päätöksestä ja lausunnosta ilmenevillä perusteilla. Oikaisuvaatimuksen tekijää on kohdeltu tasapuolisesti opetusviraston muiden viranhaltijoiden kanssa

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että Arabian peruskoulun rehtori olisi käyttänyt harkintavaltansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Aira Saarni, henkilöstölakimies, puhelin: 310 86748

aira.saarni(a)hel.fi

Liitteet

1

Saate 23.8.2014

2

Oikaisuvaatimus 23.8.2014

3

Virkavapaushakemus ja rehtorin päätös 12.8.2014 § 340.pdf

4

Rehtorin lausunto 28.8.2014.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaajat

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

(41)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

NAL/1

 

23.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Esitys kiinteistölautakunnalle tilojen vuokraamiseksi Stadin ammattiopiston käyttöön osoitteesta Hattulantie 2

HEL 2014-011028 T 10 06 00

Esitysehdotus

Opetuslautakunta esittää kiinteistölautakunnalle, että tilakeskus vuokraa Kiinteistö Oy Mäkelän koululta (vuokranantaja) Helsingin seudun kauppakamarin omistaman, osoitteessa Hattulantie 2 sijaitsevan 10 736 htm²:n suuruisen koulurakennuksen ja vuokraa tilat edelleen opetusvirastolle Stadin ammattiopiston lisätilatarpeisiin. Lautakunta esittää tilojen vuokrausta portaittain kolmena osana siten, että 1.8.2014 alkaen vuokrataan 260 htm² ja 1.7.2015 alkaen vuokrataan lisää noin 5 510 htm². Rakennuksen loppuosan 4 970 htm² vuokrausta 1.7.2016 alkaen opetuslautakunta esittää ehdollisena siten, että vuokranantajan 5 milj. euron rahoituksen lisäksi saadaan 3-5 milj. euroa lisärahoitusta vuosille 2016–2018, jotta tilat voidaan korjata ammatillisen opetuksen tarpeisiin.

Esittelijän perustelut

Stadin ammattiopisto tarvitsee lisätiloja koulutus- ja nuorisotakuun toteuttamiseksi ja uusien opiskelijapaikkojen käyttöönottamiseksi. Osoitteessa Hattulantie 2 sijaitseva Kiinteistö Oy Mäkelän koulun hallinnoima koulurakennus soveltuu sijaintinsa puolesta Stadin ammattiopiston kampusrakenteeseen hyvien liikenneyhteyksiensä ja Sturenkadun kampuksen läheisyyden vuoksi. Rakennus sopii myös tilarakenteensa puolesta hyvinvointialojen ja muiden normaalikorkuisiin tiloihin soveltuvien alojen koulutukseen. Alkujaan Jätkäsaaren Bunkkeriin 600 opiskelijalle suunnitellut Stadin ammattiopiston lisätilat sopivat kyseiseen kiinteistöön, ja sinne mahtuu vielä vähintään 80 opiskelijapaikkaa lisää. Tilarakenteen ja rakennuksen teknisen kunnon ansiosta toiminnalliset muutostarpeet ovat huomattavasti pienempiä kuin Bunkkerin osalta.

Opetustiloja tarvitaan useassa eri vaiheessa ja eri tarkoituksiin seuraavasti:

1. Jo aloitetun jalkojenhoitajan näyttötutkintokoulutuksen toteuttamiseksi tarvitaan pysyvä tila syksystä 2014 alkaen, noin 260 htm2.

2. Tämän lisäksi Stadin ammattiopiston Teollisuuskadun toimipaikassa aloitetaan muutostyöt kesällä 2015, jolloin noin 750 aikuisopiskelijalle tarvitaan väistötilat, noin 5 780 htm2 elokuuksi 2015.

3. Pysyvät opetustilat (koko kiinteistö, noin 10 740 htm2) tarvitaan valmiiksi opetuskäyttöön vuonna 2018.

Kiinteistölautakunta on 27.5.2014 (§ 302) päättänyt esittää kaupunginhallitukselle seuraavaa: ”Kiinteistöviraston tilakeskuksen toimitilapäällikkö oikeutetaan vuokraamaan Helsingin seudun kauppakamarin omistaman, osoitteessa Hattulantie 2 sijaitsevan 10 736 htm²:n suuruisen koulurakennuksen opetusviraston Stadin ammattiopiston käyttöön portaittain kolmena osana siten, että 1.8.2014 alkaen vuokrataan 260 htm², 1.7.2015 alkaen vuokrataan yhteensä 5 509 htm² ja 1.7.2016 alkaen vuokrataan loppuosa rakennuksesta 4 967 htm², ehdolla, että opetuslautakunta omalta osaltaan hyväksyy vuokrauksen.” Kiinteistölautakunnan päätös on perustunut opetusviraston tarpeen osalta Bunkkerin tarveselvitykseen, sitä korvaavien tilojen selvitykseen sekä väistötilojen osalta Teollisuuskadun hankesuunnitelmaan.

Tilojen tarve

1. Stadin aikuisopiston uuden jalkojenhoitajakoulutuksen ensimmäinen opetustila

Tänä syksynä 2014 tarvitaan noin 260 htm²:n suuruinen opetustilakokonaisuus Stadin ammattiopiston aikuisopiston jalkojenhoitajakoulutukselle. Koulutus on jo alkanut ilman tiloja siten, että opetus on tapahtunut eri yrityksissä. Viimeistään syksyllä tarvitaan kuitenkin ensimmäinen opetustila, jotta koulutuksen näyttötutkinnot voidaan suorittaa. Tila on mahdollista korjata Hattulantien kiinteistön pohjakerroksen luoteissiipeen pysyvään käyttöön.

2. Teollisuuskadun väistötilat

Stadin ammattiopiston Teollisuuskadun toimipaikassa korjataan käyttöön lisätiloja sekä tehdään peruskorjaus 1.7.2015 - 1.6.2017. Kohteen kasvavalle opiskelijamäärälle tarvitaan 5 780 htm²:n suuruiset väistötilat. Nykyinen opiskelijamäärä on 750. Hattulantien kiinteistöstä vapautuu tähän opetukseen sopivat tilat. Nämä tulisi saada toiminnalliset muutostyöt tehtyinä opetuskäyttöön elokuuksi 2015. Nämä muutokset palvelevat myös tulevaa pysyvää opetuskäyttöä. Väistötilojen osalta tarpeesta on päätetty Teollisuuskatu 23 -hankkeen hankesuunnitelman yhteydessä.

3. Pysyvät tilat

Opetuslautakunta on 16.4.2013 hyväksynyt tarveselvityksen hyvinvointialojen lisätiloista 600 opiskelijalle Jätkäsaaren Bunkkeriin. Bunkkeriin suunniteltu huoneistoala oli 10 226 htm² + yhteistiloja 24,8 % eli yhteensä 12 261 htm². Alustava arvio rakentamiskustannuksista oli noin 30,2 milj. euroa. Tilatarve on syksyllä 2013 hyväksytyssä investointiohjelmassa vuokrahankkeena.

Tilakeskuksen kanssa yhteistyössä selvitettiin syksyllä 2013 vaihtoehtoisia tiloja tähän ammatilliseen opetukseen, mikäli Bunkkerin hanke ei toteutuisi. Hattulantie 2:n kiinteistö todettiin tietyin muutoksin tilarakenteeltaan ja sijainniltaan sopivaksi. Pysyvät opetustilat tarvitaan käyttöön vuonna 2018. Opetusvirasto tulee laatimaan pysyvistä tiloista tarveselvityksen.

Bunkkerin tarveselvityksessä esitettiin tilantarve seuraaville opiskelijapaikoille:

hiusala

140

kauneudenhoitoalat

60

lähihoitajakoulutus

200

 

 

Aikuisopisto:

 

 

 

hierojat

40

jalkojenhoitajat

40

välinehuoltajat

20

 

 

Valmistava koulutus

100

 

Perustutkinto-opiskelijoita on arvioitu voitavan sijoittaa Hattulantielle vähintään 80 lisää Bunkkeriin verrattuna. Nämä 80 opiskelijapaikkaa on suunniteltu valmistavalle koulutukselle.

Koska Hattulantien korjauksiin alun perin arvioidut kustannukset 5-10 milj. euroa ovat korkeintaan kolmannes Bunkkerin kustannusarviosta, on koulutusaloja ja niiden keskinäisiä painotuksia ollut tarkoitus tarveselvitysvaiheessa tarkistaa kevyempää korjausta vaativaan suuntaan.

Suunnitelmissa on sijoittaa tiloihin myös ammatillisen lisäkoulutuksen aikuisopiskelijoita, jolloin tilantarve/opiskelija on pienempi ja opiskelijoita mahtuu enemmän. Lisäksi kasvattamalla opetuksen aikaa vuorokaudessa saadaan tilat vielä tehokkaampaan käyttöön.

Tilakeskus on yhdessä opetusviraston kanssa etsinyt Stadin ammattiopiston opetuskäyttöön sopivia tiloja. Kaupungin omasta tyhjästä tilakannasta ei tällä hetkellä löydy sellaisia tiloja, jotka vastaisivat toiminnallisesti tai aikataulullisesti yllä olevia tilantarpeita.

Esitettävä tila

Vuokrattavaksi esitettävä 10 736 htm²:n suuruinen koulurakennus sijaitsee Helsingissä, Vallilan kaupunginosassa 22, korttelissa 559, tontilla 2. Kiinteistön osoite on Hattulantie 2, 00550 Helsinki. Rakennuksen omistaa Helsingin seudun kauppakamari, tontin omistaa Helsingin kaupunki. Rakennusta hallinnoi Kiinteistö Oy Mäkelän Koulu, joka on kohteen vuokranantaja.

Rakennus on hyväkuntoinen. Koulurakennus soveltuu hyvin mitoitukseltaan kohtuullisin muutostyökustannuksin Stadin ammattiopiston tilatarpeeseen. Rakennuksessa on auditorio, ruokala, oppilashuoltotilat, liikuntasali ja kirjasto. Rakennus ja sen ympäristö on esteetön. Rakennus on hyvien julkisten liikenneyhteyksin varrella. Stadin ammattiopiston Sturenkadun, Teollisuuskadun, Elimäenkadun ja Savonkadun toimipaikat sijaitsevat lähietäisyydellä.

Rakennuksessa toimii tällä hetkellä Haaga Helia AMK ja Suomen Liikemiesten Kauppaopisto, jotka muuttavat portaittain kolmessa osassa uusiin tiloihinsa Pasilaan viimeistään 30.6.2016.

Kesällä 2014 vapautunut tila 260 htm² (ensimmäinen vaihe) soveltuu vähäisin muutoksin yhden Stadin ammattiopiston jalkojenhoidon aikuiskoulutusryhmän pysyvää tarvetta varten.

Kesällä 2015 vapautuva osa, 5 509 htm² (toinen vaihe), soveltuu erittäin hyvin vähäisin muutoksin Stadin ammattiopiston 750 oppilaan Teollisuuskatu 23:n väistötilakäyttöön kahdeksi lukuvuodeksi, 2015–2017.

Kesällä 2016 vapautuu loppuosa 4 967 htm² (kolmas vaihe). Tällöin koko rakennus yhteensä 10 736 htm² olisi opetusviraston käytettävissä. Suurimmat muutokset koko rakennuksen 10 736 htm²:n suuruisiin tiloihin teetetään 7/2016 - 6/2018 välisenä aikana edellä mainittujen hyvinvointialojen sekä muiden Sturenkadun kampuksen yhteyteen soveltuvien alojen pysyvää tarvetta varten. Ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa tehdyt muutostyöt käytetään mahdollisimman tarkkaan hyväksi. Tilojen muutostyön tulee täyttää opetustiloille asetetut vaatimukset ennen tilojen käyttöönottoa.

Arvioidut kustannukset ja esitettävä vuokrasopimus

Esitettävä vuokrasopimus on 16 vuoden määräaikainen sopimus ja se sisältää vuokra- ja osto-option. Vuokrasopimus alkaa 1.1.2015, tai aikaisemmin, mikäli sopimus tulee aiemmin hyväksyttyä kaupungin päätöksentekoelimissä ja päättyy 1.7.2030. Syksyksi 2014 käyttöönotetusta 260 htm2 suuruisesta tilasta on tehty lyhytaikainen vuokrasopimus, joka alkoi 1.8.2014 ja päättyy viimeistään 31.12.2015 tai aikaisemmin, kun tässä päätettäväksi esitetty sopimus tehdään.

Pysyvistä tiloista ja niihin tarvittavista muutoksista ei ole vielä suunnitelmia.

Tarvittavien toiminnallisten muutostöiden kustannuksiksi on tähän asti arvioitu voitavan laskea ilman arvonlisäveroa yhteensä 5-10 milj. euroa. Kuitenkin on nyt tullut tietoon, että vuokranantajan korjauksiin käytettävissä oleva rahoitus on arvonlisäveroineen korkeintaan yhteensä 5 milj. euroa.

Seuraavassa on tähän muutoskustannuskattoon perustuva vuokralaskelma:

Pääomavuokra on tilojen tämänhetkisessä tilassa arvonlisäverottomana 9,5 euroa/m²/kk. Kun muutoskustannusten arvioidaan olevan yhteensä noin 5 milj. euroa, kustannuksista aiheutuvan lisävuokran arvioidaan olevan noin 4,50 euroa/m²/kk seuraavan 10 vuoden ajan.

Ylläpitovuokra-arvio on kaksi ensimmäistä vuotta arvonlisäverottomana noin 8,68 euroa/m²/kk sisältäen mm. ruokala- ja vahtimestaripalvelut ja tämän jälkeen noin 4,7 euroa/m²/kk. Ylläpitovuokra peritään todellisten kustannusten mukaan.

Kun koko koulurakennus 10 736 htm² on 2018 pysyvässä käytössä, on kokonaisvuokra-arvio 10 vuoden ajan enimmillään yhteensä 18,70 euroa/m²/kk eli 2,41 milj. euroa/vuodessa. Kymmenen vuoden jälkeen vuokra-arvio on 14,2 euroa/m²/kk. Opetustilojen (10 736 htm²) yhteenlaskettu, 16 vuodelle pääomitettu vuokra on 18,92 miljoonaa euroa, kun muutostyön kustannukset ovat 5 miljoonaa euroa.

Kiinteistöviraston on tarkoitus edelleen vuokrata tilat opetusvirastolle vuokranantajalle kulloinkin maksettavaa vuokraa vastaan lisättynä tilakeskuksen asiantuntijapalkkiolla 0,5 euroa/m²/kk.

Tilakeskus on neuvotellut vuokrasopimukseen 5+5 vuoden vuokrauksen jatko-option.

Tilojen vuokraus pysyvään ammatillisen koulutuksen käyttöön

Vuokranantajan käytettävissä oleva rahoitus muutostöihin, 5 milj. euroa arvonlisäveroineen,  sisältää myös ensimmäisen vaiheen jalkojenhoitotilan sekä toisen vaiheen Teollisuuskadun väistötilakorjaukset. Tämä merkitsee sitä, että pysyvien tilojen korjauksiin jää korkeintaan 3 milj. euroa eli kolmannen vaiheen korjauksiin jää rahoitusta noin 500 euroa/m2 edellyttäen, että ensimmäisen ja toisen vaiheen tilat jäävät sellaisenaan käyttöön. Tällä ei voida rakentaa minkään alan työsalitiloja, vaan reilusti yli puolet rakennuksesta tulisi muodostumaan teorialuokista, joilla ei ole käyttöä ammatillisessa koulutuksessa.

Jotta rakennus olisi mahdollista vuokrata ammatilliseen koulutukseen, tarvitaan pysyvien tilojen korjaukseen vuosille 2016–2018 lisärahoitusta 3-5 milj. euroa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että koulutuskoostumus tulee tarveselvitysvaiheessa suunnitella huomattavasti kevyemmäksi korjaustöiden kannalta kuin Bunkkeriin suunnitellut koulutukset olivat. Tarvittava rahoituksen määrä tarkentuu tarveselvityksen kustannusarvion yhteydessä.

Esittelijä

linjanjohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Anne Salli-Suomalainen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 86492

anne.salli-suomalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Selvitys Bunkkerin vaihtoehtoja ammatilliseen opetukseen 2013 SSa ASa

2

Pohjapiirrokset Koy Mäkelän koulu vaiheittain vuokrattavat tilat 2014 05 16

3

Vuokrasopimus Mäkelän Koulu Hgin kaup 290814

4

Lisävuokran laskentaesimerkki 020914

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteen saajat

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566