Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2014 | 1 (1) |
Opetuslautakunta |
|
| |
|
| NAL/2 | |
| 04.11.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle hallintoriita-asian johdosta
HEL 2014-011762 T 03 01 01
Lausuntoehdotus
Opetuslautakunta antaa seuraavan lausunnon:
Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt 24.9.2014 kaupunginhallitusta antamaan selityksen ********** hallintoriita-asian (vahvistuskanne) johdosta.
Kaupungin ja opetuslautakunnan puhevallan käyttäminen
Helsingin kaupungin opetustoimen johtosäännön 21 §:n 2 momentin mukaan lautakunta käyttää kaupungin ja lautakunnan puhevaltaa lautakunnan päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa. Kyseessä olevassa tapauksessa hallintoriita-asia voidaan rinnastaa muutoksenhakuasiaan ja em. määräystä tulkitaan siten, että selityksen hallinto-oikeudelle tässä tapauksessa antaa opetuslautakunta.
********** on pyytänyt Helsingin hallinto-oikeutta vahvistamaan, että hänen virkasuhteensa määräaikaisuudelle ei ole olemassa kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 1 luvun 3 §:n mukaista perustetta ja hänet on näin ollen otettu ilman pätevää syytä useaan peräkkäiseen määräaikaiseen opettajan virkasuhteeseen. Hän pyytää myös Helsingin kaupungin velvoittamista korvaamaan oikeudenkäyntikulunsa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuuden kuukauden kuluttu tuomioistuimen päätöspäivästä lukien.
********** toteaa kirjelmässään tulleensa Helsingin kaupungin palvelukseen ensimmäisen kerran 1.1.1988 ja toimineensa kahdeksantoista vuoden ajan määräaikaisena sivutoimisena tuntiopettajana vuosittain ajalla 1.9.-30.5. Vuodesta 2006 alkaen hän on toiminut ilman päivänkään katkosta joko pää- tai sivutoimisena tuntiopettajana koko lukuvuoden eli 1.8.-31.7. Viimeisimmässä virkamääräyksessä, joka on tehty ajalle 1.8.2014-31.7.2015, määräaikaisuuden perustetta ei ole lainkaan mainittu. Muissa virkamääräyksissä määräaikaisuuden perusteeksi on kirjattu toimintojen vakiintumattomuus ja/tai tehtävän kausiluonteisuus, lyhytkestoisuus tai tilapäinen lisähenkilöstön tarve. Hän katsoo, että hänet olisi tullut ottaa toistaiseksi voimassa olevaan päätoimiseen tuntiopettajan virkasuhteeseen viimeistään 1.8.2006.
Toistuviin peräkkäisiin määräaikaisiin virkasuhteisiin ei ********** mukaan ole ollut kunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa säädettyjä perusteita. Syynä ei ole ollut hänen oma pyyntö, aito yksittäinen sijaisuus tai aidosti avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen tilapäisesti tai muukaan siihen rinnastettava kaupungin toimintaan liittyvä määräaikaista virkasuhdetta edellyttävä seikka. Tehtävän luonne ei myöskään edellytä määräaikaisen palvelussuhteen käyttämistä.
Helsingin kaupungin linjausten mukaan vakinaiselle henkilöstölle turvataan pysyvä palvelussuhde. Tämän vuoksi opetusvirasto varmistaa, että kaikkien vakinaisessa palvelussuhteessa olevien opettajien opetusvelvollisuus täyttyy ennen kuin opettajan tehtäviä julistetaan haettavaksi vakinaisesti tai määräaikaisesti. Koulujen ja oppilaitosten tulee tehdä yhteistyötä, jotta jokaisen opettajan opetusvelvollisuus ja päätoimisuus saadaan täytettyä silloinkin, kun omassa koulussa kyseiselle opettajalle ei ole hänen virkaansa tai päätoimisen tuntiopettajan tehtävään kuuluvia tunteja tarpeeksi.
********** on kelpoisuus harvinaisissa kielissä (italia ja ranska), joiden jatkuvuudesta on ollut ja on edelleen niukkuutta ja epävarmuutta. Lukuvuosittain tunteja on jouduttu järjestelemään lukioiden yhteistyönä vakituisille opettajille, jotta näiden opetusvelvollisuus tai päätoimisuus täyttyisi.
Mikäli ********** olisi kelpoisuus harvinaisten kielten lisäksi englannin tai ruotsin kielen opettamiseen, niin hänen olisi huomattavasti helpompi työllistyä vakituiseen ja jopa päätoimiseen palvelussuhteeseen. Helsingin kaupunki julistaa haettavaksi myös kaikki sivutoimiset tehtävät, joissa ei ole kelpoisuusvaatimukset täyttävää hoitajaa, jolloin ne opettajat, joilla on vähän tunteja voivat hakea myös niitä.
Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen mukaan tuntiopettaja on päätoiminen, mikäli hän opettaa yhdessä tai useammassa koulussa tai oppilaitoksessa yhteensä vähintään 16 luokkatuntia viikossa. Aikuislukiossa päätoimisuuden raja on 14 luokkatuntia. Jos päätoimisuus ei täyty, opettaja on sivutoiminen tuntiopettaja.
Liitteenä on taulukko ko. opettajan palvelussuhteista ajalla 1.8.1988-1.8.2015. Viikkotuntimääristä on tieto opetusviraston henkilörekisterissä 1.8.1999 alkaen. Kuten taulukosta ilmenee, hän on toiminut tuntiopettajana yhdenjaksoisesti 1.8.1988 lähtien. Opetusviraston henkilörekisteritietojen mukaan hänet on palkattu aina ajalle 1.8.-31.7., ei ajalle 1.9.-30.5. kuten kirjelmässä todetaan. ********** tuntimäärät ovat olleet pääasiassa sellaisia, että niiden perusteella tuntiopettajan tehtävä on ollut sivutoiminen (tuntimäärät ovat vaihdelleet 1-13 välillä). Päätoimisuus on täyttynyt vain kolmena lukuvuotena eli silloin, kun hän on opettanut epäpätevänä myös englantia tai ruotsia. Näin ollen vaatimus siitä, että hänet olisi tullut ottaa päätoimisen tuntiopettajan tehtävään, on perusteeton.
Ko. lukiossa oli haettavana ajalla 19.1.-6.2.2014 vakinainen tuntiopettajan tehtävä (italia ja ranska) 1.8.2014 alkaen. Ko. opettaja haki kyseistä tehtävää. Johtokunta päätti kuitenkin jättää tehtävän täyttämättä. Rehtori otti ********** italian ja ranskan kielen tuntiopettajaksi määräajaksi lukuvuodeksi 2014-2015. Viranhoitomääräykseen ei ole merkitty määräaikaisuuden syytä kuten kirjelmässään todetaan. Seuraava mahdollisuus kyseisen tehtävän täyttämiseen vakituisesti on lukuvuoden 2015-2016 alusta.
Helsingin opetustoimen johtosäännön 20 §:n 5 momentin mukaan opettajanviran haltijan ja tuntiopettajan ottaa peruskoulussa ja lukiossa johtokunta. Määräaikaisen opettajanviran haltijan ja tuntiopettajan ottaa rehtori. Opetusvirasto pyrkii ohjeistamalla vaikuttamaan siihen, että pitkään määräaikaisena ollut opettaja on otettava vakituiseen palvelussuhteeseen, toimivalta on kuitenkin johtokunnalla.
Vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta kiistetään määrältään ja perusteiltaan.
Esittelijä
linjanjohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Aira Saarni, henkilöstölakimies, puhelin: 310 86748
aira.saarni(a)hel.fi
Virve Kemppi, henkilöstösuunnittelija, puhelin: 310 86293
virve.kemppi(a)hel.fi
Liitteet
1 | HEL 2014-011762 Helsingin hallinto-oikeuden selityspyyntö 24.9.2014 |
2 | Myönnetty lisäaika.pdf |
3 | Taulukko palvelussuhteista.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Otteensaaja | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 3000 | Hämeentie 11 A | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
opetusvirasto@hel.fi | www.edu.hel.fi | +358 9 310 86390 |
| FI02012566 |
|
|