Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

1.3.2016 klo 16.00 - 16.57

 

 

Kokouspaikka

Opetusvirasto, Hämeentie 11 A, 3. krs, huone 324

Läsnä

Jäsenet

Krohn, Minerva

puheenjohtaja

Palm, Anniina

jäsen, varapuheenjohtaja

Hertzberg, Veronica

jäsen

Jalovaara, Ville

jäsen

Korolainen, Katri

jäsen

Leoni, Juha

jäsen

Nordman, Bernt

jäsen

Nyman, Marja

jäsen

Raittinen, Timo

jäsen

Sazonov, Daniel

jäsen

Rode, Jussi-Pekka

varajäsen

Muut

Urho, Ulla-Marja

kaupunginhallituksen edustaja

Grönholm, Niclas

linjanjohtaja

Kukkonen, Arja

linjanjohtaja

Pohjolainen, Liisa

opetustoimen johtaja

Salo, Outi

linjanjohtaja

Kemppi, Mauno

tilapalvelupäällikkö

Setälä, Pia

kehittämisjohtaja

Viljanen, Ritva

apulaiskaupunginjohtaja
saapui klo 16.06 §:n 24 kohdalla

Suoninen, Liisa

viestintäpäällikkö

Aalto-Setälä, Merja

pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Minerva Krohn

19-31 §

Esittelijät

Liisa Pohjolainen

opetustoimen johtaja
19-21 §, 23-27 §

Pia Setälä

opetustoimen johtajan sijainen
22 §

Outi Salo

linjanjohtaja
28-31 §

Pöytäkirjanpitäjä

Merja Aalto-Setälä

lakimies
19-31 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

 

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

19

OTJ/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

20

OTJ/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

21

OTJ/3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

22

OTJ/4

Kaupungin viranomaisen päätösten seuraaminen

23

OTJ/5

Ilmoitusasiat

24

OTJ/6

Helsingin kaupungin ylläpitämien lukioiden rahoitusperiaatteiden uudistaminen

25

OTJ/7

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hakasen ym. ammatillisen koulutuksen kehittämistä koskevasta valtuustoaloitteesta

26

OTJ/8

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen sosiaalisessa raportoinnissa kertyvän tiedon säännöllisestä käytöstä päätöksenteossa koskevasta toivomusponnesta

27

OTJ/9

Hankintaoikaisuvaatimus koskien oppisopimuskoulutuksena järjestettävän lähiesimiestyön ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankintaa

28

POL/1

Vuosaaren alueen palveluverkko

29

POL/2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 23 k.)

30

POL/3

Oikaisuvaatimus opettajan valintaa määräajaksi koskevaan päätökseen

31

POL/4

Oikaisuvaatimus opettajan valintaa määräajaksi koskevaan päätökseen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/1

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 19

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Opetuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla opetuslautakunta päätti valita pöytäkirjan tarkastajaksi jäsen Sazonovin ja varatarkastajaksi jäsen Roden.

Käsittely

Varatarkastajaksi valittiin jäsen Razmyarin sijasta hänen henkilökohtainen varajäsenensä Rode.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla opetuslautakunta päättää valita pöytäkirjan tarkastajaksi jäsen Sazonovin ja varatarkastajaksi jäsen Razmyarin.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/2

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 20

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Opetuslautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/3

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Opetuslautakunta päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten 15.–28.2.2016 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

Kehittämisjohtaja

viikot 7 ja 8 

Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtaja

 

Perusopetuslinjan linjanjohtaja

 

Ruotsinkielisen päivähoito- ja koulutuslinjan

 

linjanjohtaja

 

 

Käsittely

Esittelijä täydensi päätösehdotustaan kehittämisjohtajan osalta lisäämällä siihen viikon 8.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, ettei se ota seuraavien viranomaisten 15.–28.2.2016 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

Kehittämisjohtaja

viikko 7

Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan linjanjohtaja

 

Perusopetuslinjan linjanjohtaja

 

Ruotsinkielisen päivähoito- ja koulutuslinjan

 

linjanjohtaja

 

 

Esittelijän perustelut

Kysymyksessä olevien päätösten otsikkotasoinen listaus jaetaan kokouksessa pöydälle ja päätökset ovat kokouksessa pöytäkirjanpitäjällä nähtävissä. Jaostojen pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset julkaistaan opetusviraston www-sivuilla:

Opev/päätöksenteko/opetuslautakunta

Opev/päätöksenteko/viranhaltijapäätökset

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/4

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 22

Kaupungin viranomaisen päätösten seuraaminen

Päätös

Opetuslautakunta päätti, ettei se ota seuraavan viranomaisen 15.–28.2.2016 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetustoimen johtaja

viikot 7 ja 8 

 

Käsittely

Esittelijä täydensi päätösehdotustaan lisäämällä siihen viikon 8.

Esittelijä

opetustoimen johtajan sijainen

Pia Setälä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, ettei se ota seuraavan viranomaisen 15.–28.2.2016 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Opetustoimen johtaja

viikko 7

 

Esittelijän perustelut

Kysymyksessä olevien päätösten otsikkotasoinen listaus jaetaan kokouksessa pöydälle ja päätökset ovat kokouksessa pöytäkirjanpitäjällä nähtävissä. Viranhaltijapäätökset julkaistaan opetusviraston www-sivuilla:

Opev/päätöksenteko/viranhaltijapäätökset

Esittelijä

opetustoimen johtajan sijainen

Pia Setälä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/5

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 23

Ilmoitusasiat

Päätös

Opetuslautakunta päätti merkitä ilmoitusasiat tiedoksi.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 20.1.2016 (§ 14) oikeuttaa kiinteistölautakunnan jatkamaan jäljempänä mainittujen lautakunnan ajaksi 1.1.2016–31.12.2045 vuokraamien tonttien maanvuokraussopimuksia 31.12.2065 saakka vastaavin vuokrausperustein:

Helsingin Rudolf Steiner -koulun kannatusyhdistys -

Understödsföreningen för Rudolf Steiner Skolan i Helsingfors r.y.

Viipurin Reaalikoulu Oy

Pohjois-Haagan yhteiskoulu Oy

Kulosaaren yhteiskoulu Oy

Herttoniemen yhteiskoulun kiinteistöosakeyhtiö Oy

 

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/6

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Helsingin kaupungin ylläpitämien lukioiden rahoitusperiaatteiden uudistaminen

HEL 2016-000892 T 00 01 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti, että kaupungin lukioiden budjettikehysten laskennassa luovutaan vuodesta 2016 alkaen tuntikehyskaavaan perustuvasta laskennasta sekä erityisen tehtävän saaneiden lukioiden tuntipohjaisista lisistä. Nämä korvataan euroa/opiskelija-pohjaisella laskennalla seuraavin periaattein:

1. Euroa/opiskelija - määrärahassa huomioidaan erot lukioiden opettajien ikärakenteessa sekä lukioiden erityistehtävät ja opinto-ohjauksen resurssi.

2. Määrärahoihin varataan erillinen PD-resurssi, jonka jakoperusteena on lukioiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden suhteellinen määrä ja peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo.

3. Yli kolme vuotta opiskelleista opiskelijoista myönnetään rahoitusta 1/3 koko vuoden resurssista.

4. Poikkeuksena euroa/opiskelija-periaatteesta ovat:
-  tila- ja kiinteistökustannukset, opiskelijaruokailu, siivous, käyttäjäpalvelut ja koulusihteeriresurssit, jotka lasketaan arvioitujen todellisten menojen mukaisina
- harvinaisten uskontojen opetus sekä lukioon valmistava opetus, jotka lasketaan euroa/kurssi-periaatteella. Lisäksi IB-lukiolle määritellään erillinen resurssi.

5. Uudet rahoitusperiaatteet otetaan käyttöön vuodesta 2016 alkaen kolmen vuoden siirtymäajalla siten, että yksittäisen lukion saaman määrärahan ero nykyisin periaattein laskettuihin määrärahoihin voi olla vuonna 2016 enintään 1 %, vuonna 2017 enintään 1,5 % ja vuonna 2018 enintään 2 %.

6. Euromääräiset laskentaperusteet määritellään niin, että lukiokoulutukseen käytetään määrärahoja opetuslautakunnan hyväksymän vuoden 2016 tulosbudjetin mukaisesti sekä suomen- että ruotsinkielisessä lukiokoulutuksessa. Vuodesta 2017 alkaen euromääräiset laskentaperusteet tarkistetaan opetuslautakunnassa osana budjettivalmistelua.

Käsittely

Esittely.

Keskustelu.

Jäsen Nordman teki vastaehdotuksen, että päätösehdotuksen 7. kappaleen (kohta 6) jälkimmäinen virke ("Laskentaperusteita tarkistetaan sen…") muutetaan seuraavaan muotoon:

"Vuodesta 2017 alkaen euromääräiset laskentaperusteet tarkistetaan opetuslautakunnassa osana budjettivalmistelua."

Kannattajat jäsenet Korolainen, Raittinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jäsen Nordmanin vastaehdotus

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
jäsenet Jalovaara, Korolainen, Leoni, Nordman, Nyman,  Palm, Raittinen, Rode, Sazonov, puheenjohtaja Krohn

Tyhjä: 1
jäsen Hertzberg

Hyväksyttiin jäsen Nordmanin vastaehdotus äänin 10-0 (1 tyhjä).

Hyväksyttiin esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Opetuslautakunta päättää, että kaupungin lukioiden budjettikehysten laskennassa luovutaan vuodesta 2016 alkaen tuntikehyskaavaan perustuvasta laskennasta sekä erityisen tehtävän saaneiden lukioiden tuntipohjaisista lisistä. Nämä korvataan euroa/opiskelija-pohjaisella laskennalla seuraavin periaattein:

1. Euroa/opiskelija - määrärahassa huomioidaan erot lukioiden opettajien ikärakenteessa sekä lukioiden erityistehtävät ja opinto-ohjauksen resurssi.

2. Määrärahoihin varataan erillinen PD-resurssi, jonka jakoperusteena on lukioiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden suhteellinen määrä ja peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo.

3. Yli kolme vuotta opiskelleista opiskelijoista myönnetään rahoitusta 1/3 koko vuoden resurssista.

4. Poikkeuksena euroa/opiskelija-periaatteesta ovat:
-  tila- ja kiinteistökustannukset, opiskelijaruokailu, siivous, käyttäjäpalvelut ja koulusihteeriresurssit, jotka lasketaan arvioitujen todellisten menojen mukaisina
- harvinaisten uskontojen opetus sekä lukioon valmistava opetus, jotka lasketaan euroa/kurssi-periaatteella. Lisäksi IB-lukiolle määritellään erillinen resurssi.

5. Uudet rahoitusperiaatteet otetaan käyttöön vuodesta 2016 alkaen kolmen vuoden siirtymäajalla siten, että yksittäisen lukion saaman määrärahan ero nykyisin periaattein laskettuihin määrärahoihin voi olla vuonna 2016 enintään 1 %, vuonna 2017 enintään 1,5 % ja vuonna 2018 enintään 2 %.

6. Euromääräiset laskentaperusteet määritellään niin, että lukiokoulutukseen käytetään määrärahoja opetuslautakunnan hyväksymän vuoden 2016 tulosbudjetin mukaisesti sekä suomen- että ruotsinkielisessä lukiokoulutuksessa. Laskentaperusteita tarkistetaan sen jälkeen vuosittain opetuslautakunnan hyväksymien tulosbudjettien edellyttämällä tavalla.

Esittelijän perustelut

Opetuslautakunta päätti 14.10.2014 tulosbudjetin 2015 valmisteluperiaatteista. Niiden mukaisesti tulosbudjetin 2015 tavoitteisiin sisällytettiin koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rahoitusperiaatteiden kokonaisuudistuksen käynnistäminen. Lautakunta asetti tavoitteeksi sen, että rahoitusperiaatteet on uudistettu kaikilta osin vuoden 2017 alkuun mennessä. Rahoitusperiaatteilla tarkoitetaan laskentaperiaatteita, joilla koulujen ja oppilaitosten budjettikehykset lasketaan virastossa.

Talousarvioehdotusten ja tulosbudjettien yhteydessä lautakunta päättää määrärahojen kohdentamisesta eri koulutuspalveluihin, kuten lukiokoulutukseen sekä asettaa virastolle tavoitteita. Tulosbudjettien yhteydessä lautakunta on päättänyt, että linjanjohtajat päättävät tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti määrärahansa puitteissa koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien taloudellisista kehyksistä ja niihin tehtävistä muutoksista.

Resursointiperiaatteet päätetään pääosin virastossa. Poikkeuksena ovat kuitenkin olleet peruskoulujen ja lukioiden tuntikehyskaavat, jotka opetuslautakunta on päättänyt perusopetuksen osalta vuonna 2006 ja lukioiden osalta 1990-luvun alussa. Tuntikehyskaavat tuottavat koulun oppilasmäärään (erityisopetuksessa osittain opetusryhmien määrään) pohjautuvan laskennallisen tuntimäärän perusopetuksessa opetukseen ja koulunkäyntiavustajiin ja lukiokoulutuksessa opetukseen. Nämä eurotetaan osaksi peruskoulujen ja lukioiden kokonaisbudjettikehyksiä koulukohtaisilla tuntihinnoilla, jotka perustuvat edellisen vuoden toteutuneisiin tuntihintoihin. Tuntikehyskaavojen lisäksi lautakunta on päättänyt 1990-luvulla erityisen koulutustehtävän valtiolta tai kaupungin omalla päätöksellä saaneiden lukioiden lisäresursseista tuntimäärinä.

Toimintaympäristö, toimintatavat ja taloudellinen tilanne ovat muuttuneet niin, että tuntikehyslaskennasta ja erityisten tehtävän saaneiden lukioiden tuntiohjauksesta tulisi luopua. Opetuslautakunta on tulosbudjettien yhteydessä päättänyt, että kouluja sitovat euromääräiset budjetit, eikä esim. tuntikehyskaavan mukainen tuntimäärä. Tuntikehyskaavat kuitenkin sitovat virastoa ja ohjaavat edelleen koulujen toiminnan suunnittelua ja budjetointia. Ne hankaloittavat monissa tilanteissa opetuslautakunnan asettamien tavoitteiden ja talousarvion toteuttamista. Rinnakkaisohjaus tunneilla ja euroilla ei myöskään tue kaupungin tavoitetta kehittää palvelujen tuottamistapoja ja siten parantaa tuottavuutta.

Opetusvirasto on käynnistänyt opetuslautakunnan edellyttämällä tavalla rahoitusperiaatteiden uudistamisen vuonna 2015. Kaikki viraston osastot tekivät syksyllä 2015 opetustoimen johtajan pyynnöstä esityksen resursointiperiaatteiden uudistamiseksi siten, että valmisteluun osallistui rehtoreita ja päiväkotien johtajia. Esitykset tukevat sitä, että koulujen resursointiperiaatteiden tulisi olla selkeästi europohjaisia ja laskentaperiaatteet määriteltäisiin jatkossa kaikilta osin virastossa lautakunnan päättämien periaatteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Tämä olisi linjassa sen kanssa, että opetuslautakunnan päätöksien mukaisesti kouluja sitovat euromääräiset budjettikehykset ja linjanjohtajat päättävät koulu- ja oppilaitoskohtaisista määrärahoista.

Opetusvirasto on aloittanut loppuvuodesta 2015 osastojen ehdotusten pohjalta uusien rahoitusperiaatteiden valmistelun lukiokoulutuksesta. Lähtökohtana on ollut lukion tuntikehyskaavaan korvaaminen euroa/opiskelijapohjaisella laskennalla ja se, ettei suomen- tai ruotsinkielisten lukioiden kokonaisresurssi oleellisesti vähene tai lisäänny verrattuna nykyisten periaatteiden tuottamaan kokonaisresurssiin. Opetusvirastolla on valmius ottaa lukioiden uudet resursointiperiaatteet käyttöön jo vuonna 2016. Tämä edellyttää kuitenkin opetuslautakunnan päätöstä tuntikehyslaskennasta luopumisesta. Uusien rahoitusperiaatteiden yksityiskohtia työstetään rehtoreiden kanssa ennen niiden käyttöönottoa.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Opetuslautakunta 02.02.2016 § 9

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/7

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 25

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hakasen ym. ammatillisen koulutuksen kehittämistä koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2015-012972 T 00 00 03

Lausunto

Opetuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Ammatillisella koulutuksella on Helsingissä tärkeä tehtävä työvoimatarpeen sekä koulutustarjonnan näkökulmasta. Työvoimatarpeen ja koulutettavan väestön ennustetaan kasvavan Helsingissä, mikä edellyttää vahvaa panostusta nuorten, aikuisten ja maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. Samaan aikaan toteutettava ammatillisen koulutuksen reformi ja siihen liittyvät säästötoimet aiheuttavat haasteita koulutustarpeeseen vastaamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Helsingin kaupungin ammatillisen koulutuksen keskeiset kehittämiskohteet ovat:

- Tukea joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen toteutumista

- Kehittää koulutuksen digitalisaatiota

- Parantaa työelämälähtöisyyttä ja työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä

- Ehkäistä opintojen keskeyttämistä

- Lisätä opiskelijapaikkoja koulutustarpeeseen vastaamiseksi

- Laajentaa nykyistä järjestämislupaa opintojen joustavoittamiseksi ja vaihtoehtojen lisäämiseksi.

Helsingin ammatillisen koulutuksen verkko on hajanainen ja laaja. Vuonna 2015 Helsingissä oli 32 erikokoista ja eri tavalla erikoistunutta ammatillisen koulutuksen järjestäjää. Näistä 19 koulutuksen järjestäjää järjesti ammatilliseen perustutkintoon johtavaa koulutusta. Helsingin kaupungin ammatillinen koulutus toteutetaan Stadin ammattiopistossa ja Stadin aikuisopistossa, joissa voi opiskella ammatillisia perustutkintoja ammatillisena peruskoulutuksena, näyttötutkintoina ja oppisopimuskoulutuksena. Lisäksi Helsingin kaupunki järjestää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavaa koulutusta sekä ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa Valma-koulutusta. Perusopetuksen lisäopetus, työpajatoiminta ja avoimet opinnot täydentävät palveluvalikoimaa.

Opiskelun joustavuus ja yksilöllisyys

Opintojen joustavuuden ja yksilöllisyyden toteutumisessa keskeisiä ovat erilaiset digitaaliset oppimisratkaisut, joiden kehittämiseksi Stadin ammattiopistossa on meneillään useita hankkeita. Työelämän nopea muutos edellyttää laaja-alaista osaamista, johon voidaan vastata tutkinnon osien joustavalla yhdistelyllä yli tutkintorajojen. Nykyisillä tutkinnon perusteilla tämä on joissakin tutkinnoissa vaikeasti toteutettavissa. Jouston mahdollisuuksia on kehitettävä edelleen. Lisäksi tutkinnon perusteiden uusimisessa on vaikutettava siihen, että joustavampi tutkinnon osien yhdistäminen on mahdollista. Jatko-opintoihin tähtääville on kehitettävä mahdollisuuksia liittää ammattikorkeakouluopintoja osaksi opintoja ja monipuolistaa yhteisten tutkinnon osien tarjontaa erityisesti jatko-opintovalmiuksia vahvistavien opintojen osalta.

Opintojen työelämälähtöisyys

Opintojen työelämälähtöisyyttä on lisätty siirtämällä oppimista työelämään esimerkiksi laajennetun työssäoppimisen avulla sekä kehittämällä erilaisia oppisopimuksen malleja. Yhä enemmän työelämään siirtyvässä oppimisessa haasteena on työelämän valmius vastaanottaa ja ohjata opiskelijoita. Joillakin aloilla on ongelmallista löytää työssäoppimispaikkoja, joissa opiskelija voisi hankkia ja osoittaa tutkinnon kannalta olennaista osaamista. Stadin ammattiopiston opiskelijoiden lisäksi työssäoppimispaikkoja tarvitsevat myös muiden koulutuksen järjestäjien opiskelijat, mikä vaikeuttaa entisestään työssäoppimispaikkojen löytämistä. Olisi tärkeää, että Helsingin kaupunki ottaisi etupäässä työssäoppijoita omasta oppilaitoksestaan. Työelämän toimijoiden kouluttamista ja tukemista tarvitaan entistä enemmän, kun sekä opiskelijavolyymi että tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä kasvaa. Työelämäyhteistyön, kuten työssäoppimisen ohjauksen, parantamisessa erilaiset digitaaliset ratkaisut ovat avainasemassa.

Keskeyttämisen ehkäisy ja opintojen tuki

Keskeyttämistä vähentäviä toimia on kehitetty ja toteutettu monipuolisesti opiskelijoiden osallisuutta lisäämällä sekä pedagogiikkaa kehittämällä. Tästä huolimatta vuonna 2015 Stadin ammattiopistossa opintonsa negatiivisesti keskeytti 12 % opiskelijoista. Keskeyttämistä ehkäiseviä toimenpiteitä on kehitettävä edelleen. Opiskelijoiden yhä kasvava yksilöllisen ohjauksen ja tuen tarve sekä lisääntyvät mielenterveysongelmat vaativat opettajilta valmiutta tukea opiskelijoita. Tämä edellyttää opettajien kouluttamista, jotta heidän osaamisensa yksilölliseen ohjaukseen ja tukemiseen paranee. Opiskelijoiden kasvavat mielenterveysongelmat kasvattavat resurssitarvetta ja edellyttävät yhteistyötä eri hallintokuntien välillä sekä kaupungin ulkopuolisten toimijoiden, kuten kuntoutuslaitosten ja eritysoppilaitosten välillä.

Ammatillisen koulutuksen riittävyys ja laajentaminen Helsingissä

Vaikka Helsingin kaupunki on saanut viime vuosina lisää opiskelijapaikkoja, tarvitaan kasvavan nuorisoikäluokan ja maahanmuuttajien sekä vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien suuren määrän takia lisää opiskelijapaikkoja. Järjestämisluvan mukainen opiskelijapaikkamäärä vuonna 2016 on 8 730 opiskelijaa. Tämä on 370 opiskelijaa enemmän kuin vuonna 2015. Aloituspaikkojen lisäyksen myötä koulutustakuu toteutuu tällä hetkellä Helsingissä. Peruskoulun päättävät nuoret saavat joko opiskelupaikan tutkintoon johtavassa tai valmentavassa koulutuksessa. Sen sijaan Helsingissä n. 10 000 nuorisotakuun piirissä olevaa alle 29-vuotiasta nuorta on edelleen vailla toisen asteen tutkintoa. Ammatillisen koulutuksen niukkenevien resurssien myötä on oletettavaa, että Helsingissä toimivat yksityiset koulutuksenjärjestäjät tulevat vähentämään aloituspaikkojaan. Tällöin Stadin ammattiopiston rooli koulutus- ja nuorisotakuun toteuttamisessa Helsingissä korostuu entisestään.

Helsingin kaupungin järjestämislupa on rajattu tietyille aloille ja tiettyihin tutkintoihin. Tässä mielessä lupa on suppea suhteessa opiskelijamäärään. Helsingin kaupunki on jättänyt hakemuksen opetus- ja kulttuuriministeriöön järjestämisluvan laajennuksesta uusiin perustutkintoihin. Opetuslautakunta pitää tärkeänä järjestämisluvan laajentamista. Jos järjestämislupa laajenee, niin opiskelijoiden valinnaisuus paranee ja monipuolistuu. Lisäksi heille tarjoutuu paremmat mahdollisuudet opiskella tutkinnon osia muista tutkinnoista. Monipuolisemman koulutustarjonnan myötä keskeyttämisuhan alla olevien opiskelijoiden on helpompi löytää itseään kiinnostava uusi ala ja heidät voidaan ohjata paremmin oman oppilaitoksen sisällä uusiin opintoihin.

Opetuslautakunta toteaa, että ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteet on jo tiedostettu riittävän hyvin, eikä opetuslautakunta katso erillistä kaupunginhallituksen selvitystä ammatillisen koulutuksen kehittämisestä tarpeelliseksi.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tiina Vanhala, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

tiina.vanhala(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Yrjö Hakasen aloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Hakanen ym. ovat tehneet valtuustoaloitteen, joka koskee ammatillisen koulutuksen kehittämistä.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tiina Vanhala, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86356

tiina.vanhala(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Yrjö Hakasen aloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/8

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 26

Opetuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen sosiaalisessa raportoinnissa kertyvän tiedon säännöllisestä käytöstä päätöksenteossa koskevasta toivomusponnesta

HEL 2015-006477 T 00 00 03

Lausunto

Opetuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Sosiaalisen raportoinnin menetelmällä tuotetaan työntekijöiden laadullista tietoa asiakasrajapinnasta. Tiedon keruuta on kokeiltu syksyllä 2015 sosiaali- ja terveysviraston perhe- ja sosiaalipalvelut -osastolla nuorten palveluissa, sosiaalisessa ja taloudellisessa tuessa ja lastensuojelun avohuollossa. Kerätyn tiedon mukaan asiakkaiden hyvinvointiin ja palvelujen tarpeeseen vaikuttavia rakenteellisia tekijöitä ovat mm. Helsingin kalliit asumiskustannukset, ylisukupolvinen huono-osaisuus sekä talousvaikeudet ja velkaantuminen. Tiedon keruu laajenee muille osastoille vuoden 2016 aikana.

Sosiaalisen raportoinnin kautta työntekijöiden tieto asiakkaiden hyvinvointiin vaikuttavista rakenteellisista tekijöistä saadaan pilotin mukaan hyödynnettyä entistä paremmin. Tietoa kerätään asiakastyötä tekeviltä työntekijöiltä systemaattisesti, ja tiedot perustuvat asiakastyössä syntyviin dokumentteihin, palvelutarpeen arvioihin. Tieto on luonteeltaan laadullista ja se täydentää erilaisiin rekistereihin ja tietojärjestelmiin kertyvään tietoon sekä kaupungin asukkaille suunnattuihin kyselyaineistoihin perustuvia tilasto- ja tutkimustietoja. Muihin käytettävissä oleviin tietoihin yhdistettynä sosiaalisen raportoinnin kautta saadun tiedon avulla voidaan kehittää sosiaalihuollon sisältöä, kohdentaa toimenpiteitä sekä parantaa sosiaalihuollon ja kunnan muun hyvinvointia edistävän toiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta. Tietoa voidaan jatkossa hyödyntää myös sosiaali- ja terveysviraston palvelujen uudistamisessa.

Kerätty tieto tulee jatkossa olemaan muitten hallintokuntien kuten opetusviraston käytössä. Tavoitteena on, että sosiaalisen raportoinnin avulla saatavat tiedot ovat kattavasti käytössä strategiakauden 2017 - 2020 suunnittelussa. Sosiaalisen raportoinnin tiedot tulevat muiden hallintokuntien käyttöön siten myös strategiatyön kautta.

Keskeinen toimija asiassa on sosiaali- ja terveystoimi. Kehittämistyö asiassa kuuluu ensi sijassa sinne. Opetusvirasto arvioi ja seuraa, miten sosiaalisen raportoinnin kautta muodostuvaa tietoa voidaan hyödyntää. Tätä kautta saatava tieto on tarpeellinen lisä koulun tai oppilaitoksen yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteuttavan ryhmän käyttöön. Erilaisten määrällisten tutkimusten, kuten kouluterveyskyselyn lisäksi saadaan tärkeää laadullista tietoa lapsiperheiden tilanteesta koulun tai oppilaitoksen toiminta-alueella. Oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit ovat keskeinen linkki tiedon välittämisessä. Kattavan hyvinvointitiedon saaminen opetuslautakunnan, koulun tai oppilaitoksen käyttöön auttaa suunnittelemaan toimintoja nykyistäkin paremmin. Täten asialla on myös merkittäviä terveysvaikutuksia.

Käsittely

Keskustelu.

Jäsen Leoni teki vastaehdotuksen, että lausuntoehdotuksen 5. kappaleen ("Keskeinen toimija asiassa…") neljännen virkkeen ("Tätä kautta saatava…") jälkeen lisätään seuraava virke:

"Tiedolla voi olla myös merkitystä virastotason kehittämistyössä kuten esimerkiksi kouluverkkotarkasteluissa ja erityisen tuen suunnittelussa." 

ja että mainittuun kappaleeseen ennen toiseksi viimeistä virkettä ("Kattavan hyvinvointitiedon saaminen…") lisätään seuraava virke:

"Lisäksi opetuslautakunnalle esitetään säännöllisesti esimerkiksi vuosittain kooste niistä sosiaalisessa raportoinnissa esille nousseista teemoista, jotka liittyvät opetuksen suunnitteluun."

Ehdotus raukesi kannattamattomana.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Crister Nyberg, ohjauspalveluiden päällikkö, puhelin: 310 86659

crister.nyberg(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 20.5.2015 asia 29

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Opetuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen tekemästä seuraavasta toivomusponnesta, jonka valtuusto hyväksyi 20.5.2015 (§ 151) käsitellessään valtuutettu Yrjö Hakasen aloitetta lastensuojelun kehittämistarpeiden kartoittamisesta:

"Valtuusto edellyttää, että selvitetään, miten sosiaalisessa raportoinnissa kertyvää tietoa voitaisiin säännöllisesti tuoda poliittisten päätöksentekijöiden käyttöön sekä eri lautakunnissa että kaupunginhallituksen ja valtuuston tasolla."

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Crister Nyberg, ohjauspalveluiden päällikkö, puhelin: 310 86659

crister.nyberg(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 20.5.2015 asia 29

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

OTJ/9

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Hankintaoikaisuvaatimus koskien oppisopimuskoulutuksena järjestettävän lähiesimiestyön ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankintaa

HEL 2015-011996 T 02 08 02 00

Päätös

Opetuslautakunta päätti hylätä opetustoimen johtajan 26.12.2015 tekemää Stadin aikuisopiston oppisopimustoimiston lähiesimiestyön ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankintapäätöstä (85 §) koskevan Markkinointi-instituutin hankintaoikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Perusteluinaan opetuslautakunta viittaa esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Juha Kouvonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 89498

juha.kouvonen(a)hel.fi

Tuula Kajaste, koulutustarkastaja, puhelin: 310 86695

tuula.kajaste(a)hel.fi

Liitteet

1

Markkinointi-instituutin kannatusyhdistys ry hankintaoikaisuvaatimus_ei allekirj

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Muutoksenhakukielto, hankinnat
Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Stadin aikuisopiston oppisopimustoimisto kilpailutti yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa oppisopimuskoulutuksena järjestettävän lähiesimiestyön ammattitutkinnon valmistavan koulutuksen tietopuolisen koulutuksen ja näyttötutkinnon hankinnan tarjouspyynnöllä H171-15. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 6.11.2015 ja korjausilmoitus 17.11.2015 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa. Määräpäivään mennessä tarjouksen jätti viisitoista (15) tarjoajaa. Opetustoimen johtaja teki asiassa hankintapäätöksen 26.12.2015.

Puitejärjestelyn ulkopuolelle jäänyt Markkinointi-instituutti (Markkinointi-instituutin kannatusyhdistys ry) jätti määräajassa 18.1.2016 vaatimuksen hankintaoikaisusta Helsingin kaupungin kirjaamoon. Markkinointi-instituutti vaatii laadun arviointiperusteiden uudelleenarviointia ja tarvittaessa kilpailutuksen järjestämistä uudelleen laatupisteiden vertailun osalta. Vaatimus perusteluineen ilmenee tarkemmin Markkinointi-instituutin kannatusyhdistys ry:n hankintaoikaisuvaatimuksesta, joka on tämän esityksen liitteenä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että tutkintojen suorittamisprosentin laskentaohjeet ovat olleet epäselvät, joista johtuen laadun arviointiperusteet eivät ole olleet yhteismitallisia eikä tarjoajien tasa-arvoisuus laadun vertailussa ole toteutunut. Puutteellinen ohjeistus on jättänyt vaatimuksen tekijän mukaan tulkinnanvaraiseksi sen, merkitäänkö listaukseen tarjoajan kaikki vuosina 2012 - 2013 toteutetut näyttötutkinnot vai voiko tarjoaja valita tarjoukseen vain sopivimman osan toteutetuista tutkinnoista. Koska ohjeistuksessa ei selkeästi ilmoitettu, merkitäänkö listaukseen kaikki mahdolliset tutkinnon suoritukset, vai valitseeko tarjoaja itse tarjoukseen sopivimmat ryhmät tai toteutukset, jäävät vaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan eri tarjoajien ilmoittamat suorittamisprosentit epäluotettaviksi. Edelleen hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että ohjeistuksessa ei ole kerrottu, merkitäänkö listaukseen vain ne tutkinnot, joista tarjoajalla itsellään on järjestämissopimus ja joissa tutkinnon suorittaminen on tapahtunut faktisesti tarjoajan ohjauksessa vai voiko tarjoukseen merkitä laatuperusteeksi myös alihankkijan työtä.

Tarjouspyynnössä on mainittu selvästi, että vertailtava suorittamisprosentti lasketaan keskimääräisenä kaikista erikseen ilmoitettujen tutkintojen suorittamisprosenteista. Tarjouspyynnössä on myös eritelty, mitkä tutkinnot on ilmoitettava. Tarjoajan on täytynyt ymmärtää tarjouspyynnöstä, että kaikki tutkinnot ilmoitetuilta vuosilta on ilmoitettava. Hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan antamaan tietoon, ellei hankintayksiköllä ole perusteltua syytä epäillä muuta.

Tarjouspyynnössä ei niin ikään rajoitettu kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävien alihankkijoiden käyttöä tai kielletty ilmoittamasta tutkintoja, joiden toteuttamiseen on sisältynyt alihankkijoiden käyttöä. Kokonaisuutena arvioituna laatupisteiden laskentaohjeet eivät ole olleet siinä määrin tulkinnanvaraisia, että se antaisi aihetta muuttaa asiassa tehtyä päätöstä. Tarjoajille on tarjousmenettelyn aikana myös varattu mahdollisuus esittää tarkentavia kysymyksiä mm. tarjouspyynnön sisällön osalta.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Juha Kouvonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 89498

juha.kouvonen(a)hel.fi

Tuula Kajaste, koulutustarkastaja, puhelin: 310 86695

tuula.kajaste(a)hel.fi

Liitteet

1

Markkinointi-instituutin kannatusyhdistys ry hankintaoikaisuvaatimus_ei allekirj

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Muutoksenhakukielto, hankinnat
Esitysteksti

Päätöshistoria

Opetusvirasto Opetustoimen johtaja 26.12.2015 § 85

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/1

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 28

Vuosaaren alueen palveluverkko

HEL 2016-000352 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Vuosaaren alueella toimivasta kahdeksasta peruskoulusta muodostetaan neljä yhtenäistä peruskoulua 1.8.2017 alkaen seuraavasti:

- Heteniityn ala-asteen koulu ja Vuosaaren peruskoulu yhdistetään yhtenäiseksi peruskouluksi

- Vuosaaren ala-asteen koulu, Mustakiven ala-asteen koulu ja Tehtaanpuiston yläasteen koulu yhdistetään yhtenäiseksi peruskouluksi ja 

- Kallahden peruskoulu ja Meri-Rastilan ala-asteen koulu yhdistetään yhtenäiseksi peruskouluksi.

Aurinkolahden peruskoulu säilyy nykyisellään.

Käsittely

Keskustelu.

Esittelijä lisäsi esittelijän perusteluihin viimeisen 44. kappaleen ("Mikäli kaupunginvaltuusto päättää…") jälkeen seuraavan kappaleen:

"Asiat valmistellaan yhdessä alueen koulujen johdon, henkilöstön ja huoltajien sekä alueen asukkaiden kanssa, jotka otetaan mukaan jo prosessin alkuvaiheessa. Aluksi kartoitetaan kaikkien toiveita ja näkemyksiä. Tämän jälkeen asiaa valmistellaan yhdessä koulujen kanssa, minkä jälkeen asukkailla on mahdollisuus kertoa omia mielipiteitään. Valmisteluprosessin jälkeen asia viedään opetuslautakunnan suomenkieliseen jaostoon päätettäväksi." 

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

(Pöytäkirjanpitäjä on korjannut pöytäkirjaan muutoksenhakuosoituksen.)

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Taulukot Vuosaaren alueen kouluverkko

2

Heteniityn ala-asteen johtokunnan lausunto

3

Kallahden peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Meri-Rastilan koulun johtokunnan  lausunto

5

Meri-Rastilan koulun oppilaskunnan hallituksen lausunto

6

Mustakiven ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

7

Tehtaanpuiston yläasteenkoulun johtokunnan lausunto

8

Vuosaaren ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

9

Vuosaaren peruskoulun johtokunnan lausunto

10

Kerrokantasi.fi_Vuosaari

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Esitys Vuosaaren alueen koulujen yhdistämisestä yhtenäisiksi peruskouluiksi 1.8.2017 alkaen perustuu Vuosaaren alueen palveluverkon kokonaistarkasteluun. Lähtökohtana on kaupunginhallituksen keskeinen koulutuspoliittinen linjaus (30.3.2015 § 339) siitä, että kaupungin järjestämä suomenkielinen perusopetus pyritään kokoamaan yhtenäisiin peruskouluihin. Esitys on myös kaupungin strategisten tavoitteiden ja taloussuunnitteluohjeiden mukainen. Palveluverkkotarkastelulla pyritään ennakoimaan tulevia muutoksia ja tarjoamaan alueilla laadukkaat ja monipuoliset palvelut.

Yhtenäinen peruskoulu mahdollistaa oppilaille yhtenäisen koulupolun ilman nivelvaiheita. Oppilaille muodostuu pitkäjänteisiä aikuissuhteita. Oppilaille on tarjolla enemmän valinnaisuutta ja monipuolisempi kielivalikoima. Eri-ikäiset sisarukset voivat käydä samaa peruskoulua. Kodin ja koulun yhteistyö helpottuu, kun toimitaan yhden koulun kanssa. Näitä ovat muun muassa samat toimintatavat, teemapäivät, lomat, vanhempainillat ja juhlat.

Yhtenäisessä peruskoulussa luokanopettajien ja aineopettajien osaamista voidaan joustavasti hyödyntää eri vuosiluokilla. Koulun tiloja voidaan käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti. Koulun oppilasmäärä vaikuttaa myös koulun resursointiin. Johtamiseen, hallintoon sekä oppilashuoltoon tulee suuremmassa yksikössä enemmän resurssia, kun rehtorin opetusvelvollisuus pienenee ja muu henkilöstö voi työskennellä samassa koulussa kokopäiväisesti tai lähes kokopäiväisesti. Oppilashuollon henkilöstö on tavoitettavissa koulun oppilaille joka päivä (kuraattori ja terveydenhoitaja) tai lähes joka päivä (psykologi).

Vuosaaren palveluverkko

Vuosaaren alueella toimivista kahdeksasta koulusta ehdotetaan muodostettavan neljä oppilasmäärältään lähes saman suuruista yhtenäistä peruskoulua.

Vuodelle 2025 ulottuvan väestöennusteen mukaan peruskoululaisten kokonaismäärä Vuosaaren alueella ei muutu merkittävästi seuraavan kymmenen vuoden aikana. Vuosaaren alueen 6–11-vuotiaiden väestöennuste vuodelle 2016 on 2 531 lasta ja 12–14-vuotiaita on 1 191 nuorta eli yhteensä 3 722 lasta/nuorta. Ennusteen mukaan 6–11-vuotiaiden määrä vähenee vuoteen 2025 mennessä 106 oppilaalla ja 12–14-vuotiaiden määrä kasvaa 37 oppilaalla (liite1, taulukko 2).

Vuosaaressa tarvitaan koulupaikat 3 400 - 3 500 oppilaalle seuraavan kymmen vuoden aikana. Alueen peruskouluissa on nyt lähes 3 800 oppilaspaikkaa. Alueella on liikaa koulutilaa oppilasmäärän nähden. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää johtosäännön mukaan koulujen toimipaikoista. Jos Tehtaanpuiston yläasteen tiloista luovutaan, alueelle jää noin 3 500 oppilaspaikkaa. Oppilaita on alueen kouluissa tällä hetkellä runsaat 3 300. Alueen kouluissa on laskennallista väljyyttä.

Helsingin kaupungin tavoitteena on tilojen tehokas käyttö. Kaikissa yhdistettäväksi esitetyissä kouluissa on joustavuutta tilojen käytössä muuttuviin palveluverkkotarpeisiin, koska jokaisen koulun 1-2 toimipisteessä on muitakin toimijoita (päivähoito ja/tai nuorisotoimi).

Heteniityn ala-asteen koulu on täynnä ja Vuosaaren peruskoulussa on väljyyttä. Kurkimoision alueelle rakennetaan uusia taloja ja tällä alueella asuvien oppilaiden ainoa alle 2 km etäisyydellä oleva koulu on Heteniityn ala-asteen koulu. Yhdistämällä Heteniityn ala-asteen koulu ja Vuosaaren peruskoulu voidaan koulun toiminta järjestää niin, ettei kenellekään synny yli 2 km:n koulumatkaa. Vuosaaren peruskoulu muodostettiin vuonna 2006 Vuosaaren yläasteen koulusta ja Karavaanin ala-asteen koulusta.

Tehtaanpuiston yläasteen koulu ja Vuosaaren lukio toimivat samassa rakennuksessa, joka on peruskorjauksen tarpeessa. Opetuslautakunnan kiinteistölautakunnalle antamassa lausunnossa (17.3.2015 § 43) on esitetty toimenpiteitä koulurakennuksen kuntoon liittyen. Mikäli Tehtaanpuiston yläasteen koulusta muodostetaan yhtenäinen peruskoulu yhdessä Vuosaaren ala-asteen koulun ja Mustakiven ala-asteen koulun kanssa, voidaan Tehtaanpuiston yläasteen koulun nykyisistä tiloista luopua ja näin säästää tilakustannuksissa. Näin muodostuvassa peruskoulussa olisi käytössä noin 840 oppilaspaikkaa. Nykyisen kolmen koulun oppilasmäärä on tätä suurempi, koska alkavia 1. luokkia on ollut 5-6. Jatkossa koulun alkavien luokkien määrä olisi 4, jolloin 1-6 luokkalaisten määrä vähenee. Tehtaanpuiston yläasteen koulu siirtyy 1.8.2016 väistötiloihin rakennuksen huonon kunnon vuoksi. Ehdotuksessa väistötilojen käyttö ei muodostuisi kovin pitkäksi.

Mustakiven ala-asteen koulun, Tehtaanpuiston yläasteen koulun ja Vuosaaren ala-asteen koulun yhdistäminen yhdeksi yhtenäiseksi peruskouluksi tasoittaa suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden määrää.

Meri-Rastilan alueen täydennysrakentaminen kasvattaa oppilasmäärää. Kallahden alueen oppilasmäärä on laskeva. Nämä on huomioitu Meri-Rastilan ala-asteen ja Kallahden peruskoulun yhdistämisesityksessä. Kallahden peruskoulun ja Meri-Rastilan ala-asteen koulun yhdistäminen tuo joustavuutta koulutilojen käyttöön.

Arvio koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumisesta yhdistyneessä uudessa peruskoulussa

Kaupunginhallituksen päätöksessä (30.3.2015, § 339) todetaan, että opetuslautakunnalle tuodaan hallinnollisten yhdistämisten kohdalla selvitys, jossa käy ilmi yhdistämisen taloudelliset vaikutukset, lapsivaikutukset, yhtenäisen peruskoulun mahdollistaminen ja koulujen yhtenäisen toimintakulttuurin luominen.

Taloudelliset vaikutukset

Vuosaaren palveluverkkoesityksessä taloudelliset säästötoimet eivät ole olleet päätavoitteena. Keskeistä palveluverkkoesityksessä on saada kokonaistarkastelun kautta Vuosaaren alueelle pitkäkestoinen ja toimiva kouluverkkoratkaisu.

Kaupunginvaltuuston hyväksymään (12.11.2014 § 348) talousarvioon 2015 ja taloussuunnitelmaan 2015-2017 on kirjattu sivistystoimen osalta yhdeksi keskeisimmäksi talouden sopeuttamis- ja tehostamistoimenpiteeksi tilasäästöt, joita saavutetaan tiloista luopumalla ja koulujen hallinnollisilla yhdistämisillä.

Tehtaanpuiston koulun tiloista luopuminen tuo vuositasolla säästöä kaikkiaan 650 000 (sis. vuokra ja siivous). Esityksessä Tehtaanpuiston yläasteen, Vuosaaren ala-asteen ja Mustakiven ala-asteen yhdistyminen aiheuttaa jonkin verran koulutilojen muutoksia uuden koulun käyttöön tuleviin rakennuksiin. Nämä kustannukset jäävät selkeästi pienemmäksi kuin Tehtaanpuiston yläasteen tiloista aiheutuvat kustannukset ja rakennuksen peruskorjaus.

Hallinnollisissa kustannuksissa ei synny merkittävää säästöä, koska alueen oppilasmäärä ei pienene. Ehdotuksessa kouluista muodostuu sen kokoisia yhtenäisiä peruskouluja, että niihin perustettaisiin virka-apulaisrehtorin virat (3 virkaa). Vastaavasti kolme rehtorin virkaa voidaan lakkauttaa, jolloin johtamisrakenteen muutos ei aiheuta lisäkustannuksia.

Lapsivaikutukset

Yhtenäinen peruskoulu mahdollistaa oppilaille 1-9 luokkien turvallisen koulupolun, jossa oppilaille ei tule niveltä 6-7 luokkien välillä. Oppilailla on tukenaan sama henkilöstö koko peruskoulun ajan mukaan lukien oppilashuoltohenkilöstö, jolloin oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan suunnitella pitkäjänteisesti peruskoulun aikana. Oppilaat oppivat tuntemaan toisensa ja eri-ikäiset oppilaat voivat oppia ja toimia yhdessä.

Yhtenäisessä peruskoulussa voidaan oppilaita ryhmitellä joustavasti erilaisiin opetusryhmiin, jolloin heidän tarpeensa voidaan ottaa paremmin huomioon. Suuremmassa koulussa toteutuvat paremmin monipuolinen kielivalikoima ja useat valinnaisaineet, koska eri ryhmiin saadaan tarpeeksi oppilaita. Yhtenäinen koulu mahdollistaa alueellisen pitkäjänteisen verkostoyhteistyön lapsen kehityksen tukena.

Yhtenäisen peruskoulun mahdollistaminen ja koulujen yhtenäisen toimintakulttuurin luominen

Koulun johto, henkilöstö ja oppilaat luovat yhdessä huoltajien kanssa toimintakulttuurin uuteen kouluun. Uusi opetussuunnitelma ohjaa opetusta ja kasvatusta.

Koulujen yhdistymistä johtaa tehtävään nimetty rehtori. Yhdistyvien koulujen johdosta ja henkilöstöstä muodostetaan muutosjohtoryhmä. Muutosjohtoryhmä vastaa yhdistymisprosessin suunnittelusta, tekee prosessiin aikataulun ja toteutussuunnitelman, seuraa prosessin etenemistä sekä arvioi prosessin toteutumista ja tekee tarvittavat muutokset. Yhdistyvien koulujen rehtorit, johtokuntien puheenjohtajat ja opetusviraston edustajat muodostavat seurantaryhmän, jonka tehtävänä on tukea koulujen yhdistymisprosessin toteutumista. Koulun johdolle osoitetaan lisäksi konsultti muutoksen toteuttamisen tueksi.

Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2016. Vuosaaren alueen koulut ovat tehneet yhteistyötä opetussuunnitelmatyössä. Yhdistymisprosessin aikana uuden koulun opetussuunnitelmaa muokataan tarpeen mukaan.

Asukkaiden osallistaminen

Päätösehdotusta on valmisteltu yhdessä koulujen ja johtokuntien kanssa sekä asukkaita osallistaen. Vuosaaren palveluverkkoprosessi toteutettiin uudella tavalla. Asukkaat ja koulujen johtokunnat sekä henkilöstö osallistuivat prosessiin jo valmisteluvaiheessa.

Koulun oppilaiden huoltajia informoitiin palveluverkkoprosessin alkamisesta Wilma-tiedotteella toukokuun lopulla vuonna 2015. Huoltajille on tiedotettu syksyllä prosessin eri vaiheista Wilma-tiedotteilla.

Asukkaiden palautetta on kerätty kolmessa vaiheessa Kerrokantasi.fi-palvelun kautta 12.-22.10.2015, 6.-22.11.2015 ja 26.11.-18.12.2015. Lisäksi ehdotukset olivat esillä Vuotalon aulassa 19.-23.10.2015. Asukkaille oli asukastilaisuus 26.10.2015. Tilaisuudesta ilmoitettiin ennakkoon lehti-ilmoituksin sekä oppilaiden koteihin myös Wilma-tiedotteilla. Asukkaat voivat myös antaa palautetta kaupungin/opetusviraston palautejärjestelmän kautta. Palautteet ja vastaukset sekä muut kannanotot on liitetty kokousasiakirjoihin.

Johtokuntien ja henkilöstön kuuleminen

Koulujen johtokuntien ja henkilöstön kanssa keskusteltiin Vuosaaren alueen palveluverkkotarkastelusta keväällä 2015. Vuosaaren kouluverkkotarkastelun ensimmäiset ehdotukset on tuotettu ideariihessä 8.9.2015, jossa olivat mukana koulujen johtokunnat, henkilöstön edustus ja alueella asuvat opetuslautakunnan jäsenet. Ideariihen jälkeen koulut ovat kommentoineet ehdotuksia ja täydentäneet niitä omilla näkemyksillään. Kaikille alueen koulujen henkilöstölle järjestettiin tapaaminen 8.10.2015, jossa näitä esityksiä käytiin läpi.

Ennen lopullisen esityksen tekemistä keskusteltiin vielä koulujen rehtoreiden ja johtokuntien kanssa esitysvaihtoehdoista, minkä pohjalta lausunnolle lähetetty esitys tehtiin.

Vuosaaren alueen koulujen johtokunnilta pyydettiin lausunnot koulujen yhdistämisestä. Seitsemän koulun johtokunta puoltaa esityksen mukaista koulujen yhdistymistä. Vuosaaren ala-asteen koulun johtokunta ehdottaa Vuosaaren ala-asteen, Heteniityn ala-asteen ja Vuosaaren peruskoulun Koukkusaaren toimipisteen yhdistämistä. Koulujen johtokuntien lausunnot ovat liitteenä.

Yt-menettelyn mukaiset henkilöstön kuulemiset on pidetty kouluittain seuraavasti: 10.12.2015 Vuosaaren ala-aste ja Tehtaanpuiston yläaste, 7.1.2016 Kallahden peruskoulu, Meri-Rastilan ala-aste ja Aurinkolahden peruskoulu, 12.1.2016 Mustakiven ala-aste ja Heteniityn ala-aste sekä 13.1.2016 Vuosaaren peruskoulu.

Terveydelliset vaikutukset

Koulujen yhdistymisessä kiinnitetään huomiota yhteisen toimintakulttuurin luomiseen, jolla on vaikutusta sekä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin. Yhtenäisessä peruskoulussa ei ole nivelvaihetta oppilaan koulupolussa peruskoulun aikana. Lisäksi yhtenäisessä peruskoulussa oppilaiden viihtyvyyttä ja opettajien hyvinvointia nostaa se, että rehtorilla on enemmän aikaa johtamiseen.

Myöhemmin päätettävät asiat

Mikäli kaupunginvaltuusto päättää Vuosaaren alueen palveluverkosta esityksen mukaisesti, käsitellään sen jälkeen opetuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa uusien koulujen nimiä, oppilaaksiottoalueita, koulujen toimipaikkoja, opetussuunnitelmia ja koulujen painotuksia sekä kieliohjelmia koskevat asiat.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Taulukot Vuosaaren alueen kouluverkko

2

Heteniityn ala-asteen johtokunnan lausunto

3

Kallahden peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Meri-Rastilan koulun johtokunnan  lausunto

5

Meri-Rastilan koulun oppilaskunnan hallituksen lausunto

6

Mustakiven ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

7

Tehtaanpuiston yläasteenkoulun johtokunnan lausunto

8

Vuosaaren ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

9

Vuosaaren peruskoulun johtokunnan lausunto

10

Kerrokantasi.fi_Vuosaari

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, opetuslautakunta

Päätöshistoria

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 02.02.2016 § 5

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/2

 

01.03.2016

Salassa pidettävä

 

 

JulkL 24 § 1 mom 23 k.

 

 

 

 

 

§ 29

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 23 k.)

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/3

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 30

Oikaisuvaatimus opettajan valintaa määräajaksi koskevaan päätökseen

HEL 2016-000337 T 01 01 01 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Ressun peruskoulun rehtorin 30.12.2015 (§ 884) tekemästä päätöksestä. Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus luokanopettajan määräaikaiseen virkaan 12.1.2016

2

Lisäys oikaisuvaatimukseen 29.1.2016

3

Työpaikkailmoitus

4

Rehtorin selvitys

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt 12.1.2016 oikaisuvaatimuksen Ressun peruskoulun rehtorin 30.12.2015 tekemästä päätöksestä (§ 884), jolla rehtori on määrännyt valmistavan opetuksen opettajan virkaan määräajaksi 7.1.2016 - 4.6.2016 **********

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin opetustoimen johtosäännön 20 §:n 5 momentin mukaan määräaikaisen opettajanviran haltijan ja tuntiopettajan ottaa peruskoulussa rehtori.

Luokanopettajan (valmistava opetus) virka määräajaksi julistettiin haettavaksi 8. - 18.12.2016 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Hakuilmoituksessa edellytettiin kelpoisuusvaatimuksena opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaista kelpoisuutta. Tehtävänkuvauksena ilmoitettiin, että kyseessä on valmistavan opetuksen opettajan tehtävä valmistavan opetuksen ryhmässä.

Tehtävää haki 26 hakijaa. Tehtävään haastateltiin seitsemän hakijaa.

Rehtori otti kyseiseen luokanopettajan määräaikaiseen virkaan FM ********** joka on koulutukseltaan espanjan ja ranskan kielen opettaja ja joka on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa 12.1.2016 tekemässään oikaisuvaatimuksessa ja 29.1.2016 tekemässään oikaisuvaatimuksen täydennyksessä, ettei hän ole saanut valintapäätökseen liittyvää pöytäkirjanotetta.

Esittelijä toteaa, että oikaisuvaatimuksen tekijä on hakiessaan ko. virkaa kaupungin sähköisen rekrytointijärjestelmän kautta antanut samalla suostumuksen otteen tiedoksi antamiseen sähköisesti ja on ilmoittanut sähköpostiosoitteekseen "edu.hel.fi". Mainitusta sähköpostiosoitteesta hän on lähettänyt molemmat oikaisuvaatimuskirjoituksensa. Tähän sähköpostiosoitteeseen on myös lähetetty oikaisuvaatimuksen tekijälle pöytäkirjanote valintapäätöksestä järjestelmän kautta 20.1.2016. Otteiden lähettämisen ajankohtaan on osaltaan vaikuttanut rehtorin vaihtuminen päätöksenteon jälkeen vuodenvaihteessa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt perustetta, joka antaisi aihetta muuttaa rehtorin päätöstä. Tämän vuoksi esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Opetusviraston juristi ei ole koskaan saanut oikaisuvaatimuksen tekijän sähköpostilla lähettämää kyselyä/pyyntöä, mikä tuli hänen tietoonsa vasta oikaisuvaatimuksen täydennyksestä. Tässä vaiheessa juristi otti heti yhteyttä sähköpostilla oikaisuvaatimuksen tekijään. Siitä seuranneessa sähköpostikirjeenvaihdossa oikaisuvaatimuksen tekijä pohtii, onko hän mahdollisesti saanut väärät yhteystiedot.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus luokanopettajan määräaikaiseen virkaan 12.1.2016

2

Lisäys oikaisuvaatimukseen 29.1.2016

3

Työpaikkailmoitus

4

Rehtorin selvitys

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

POL/4

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Oikaisuvaatimus opettajan valintaa määräajaksi koskevaan päätökseen

HEL 2016-001127 T 01 01 01 01

Päätös

Opetuslautakunta päätti kuntalain 89 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Pihlajiston ala-asteen koulun rehtorin 11.1.2016 (§ 1) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Opetuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus

2

Työpaikkailmoitus

3

Rehtorin selvitys

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt 29.1.2016 oikaisuvaatimuksen Pihlajiston ala-asteen koulun rehtorin 11.1.2016 tekemästä päätöksestä (§ 1), jolla rehtori on määrännyt valmistavan opetuksen opettajan virkaan määräajaksi 20.1.2016 - 4.6.2016 **********

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Rehtori on antanut asiasta lausunnon 9.2.2016.

Helsingin kaupungin opetustoimen johtosäännön 20 §:n 5 momentin mukaan määräaikaisen opettajanviran haltijan ja tuntiopettajan ottaa peruskoulussa rehtori.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Vertailtaessa hakijoita perustuslain 125 §:n 2 momentin perusteella nimitysperusteita on arvioitava kokonaisuutena, jossa koulutuksen ja työkokemuksen ohella on otettava huomioon myös hakijoiden viran hoitamisen kannalta merkitykselliset ominaisuudet.

Opettajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (989/1998). Luokanopettajan kelpoisuutta koskevan 4 §:n 1 kohdan mukaan luokanopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut kasvatustieteen maisterin tutkinnon, vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset peruskoulussa tai perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot sekä vähintään 60 opintopisteen vai vähintään 35 opintoviikon laajuiset pedagogiset opinnot.

Luokanopettajan (valmistava opetus) tehtävä määräajaksi julistettiin haettavaksi 21.12.2015 - 4.1.2016 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Hakuilmoituksessa edellytettiin kelpoisuusvaatimuksena opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaista kelpoisuutta. Tehtävänkuvauksena ilmoitettiin, että kyseessä on luokanopettajan sijaisuus valmistavan opetuksen luokassa.

Rehtori teki päätöksen valinnasta 11.1.2016. Rehtorin antamassa selvityksessä todetaan, että hakijoille on lähetetty päätösote oikaisuvaatimusohjeineen 18.1.2016 rekrytointijärjestelmän kautta.

Rehtorin selvityksen mukaan tehtävää haki 32 hakijaa. Rehtori otti kyseiseen luokanopettajan virkaan ********** jolla on kasvatustieteen maisterin tutkinto ja luokanopettajan kelpoisuus. Hän on siten kelpoinen virkaan. Luokanopettajan tehtävissä hänellä on 18 vuoden kokemus. Muilla kelpoisuuden omaavilla hakijoilla oli työkokemusta 1-5 vuotta.

Rehtorin selvityksessä todetaan, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on luokanopettajan opintoja, mutta ei tutkintoa. Hän ei siten ole kelpoinen haettavana olleeseen virkaan. Työkokemusta hänellä on luokanopettajan tehtävissä noin 13 vuotta ja erityisluokanopettajan tehtävässä kaksi vuotta.

Virkaan ottamispäätöksessä todetaan, että kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista rehtori on valinnut haettavana olleeseen luokanopettajan virkaan määräajaksi hakemusten ja haastattelussa esille tulleiden seikkojen johdosta kokonaisarvion perustella ansioituneimmaksi ja soveltuvimmaksi katsomansa hakijan.

Esittelijä toteaa, että luokanopettajan (valmistava opetus) virkaan on valittu hakija, joka täyttää ko. viran kelpoisuusvaatimukset ja jolla on 18 vuoden kokemus luokanopettajan tehtävistä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei täytä viran kelpoisuusvaatimuksia. Näin ollen haettavana olleeseen tehtävään on valittu hakija, joka on ansioituneempi kuin oikaisuvaatimuksen tekijä.

Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Edellä esitetyn perusteella esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Kati Laaksonen, lakimies, puhelin: 310 86628

kati.laaksonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus

2

Työpaikkailmoitus

3

Rehtorin selvitys

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Otteensaaja

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2016

1 (40)

Opetuslautakunta

 

 

 

 

 

 

01.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ja 28 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 27 §.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista 73 § ja 86 §

3

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 29, 30 ja 31 §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

        päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

        päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa

        päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    

helsinki.hao@oikeus.fi

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Faksinumero:

029 56 42079

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 42000

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.


 

Opetuslautakunta

 

 

 

Minerva Krohn

puheenjohtaja

 

 

 

 

Merja Aalto-Setälä

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jussi-Pekka Rode

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 15.03.2016.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566