Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (1) |
Palvelukeskus-liikelaitoksen jk |
|
| |
|
| Tj/5 | |
| 19.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Helsingin kaupungin palvelukeskus-liikelaitoksen asiakkuusyksikön johtajan viran täyttäminen
HEL 2016-000326 T 01 01 01 01
Päätösehdotus
Palvelukeskus-liikelaitoksen johtokunta päättää, että Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen asiakkuusyksikön johtajaksi valitaan suostumuksensa mukaisesti VTM Mikael Neuvonen 1.3.2016 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 6.200 €/kk.
Päätökseen sovelletaan 6 kuukauden koeaikaa palveluksentulopäivästä lukien.
Päätös on ehdollinen kunnes virkaan valittu on antanut kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 7 §:n tarkoittaman selvityksen terveydentilastaan. Helsingin kaupungin työterveyshuollon antama selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien
Esittelijän perustelut
Johtokunta päätti 2.12.2015 (§ 52) perustaa palvelukeskus–liikelaitokseen seuraavat uudet osastot 1.3.2016 lukien:
- Asiakkuudet
- Tuotanto
- Monipalvelut
Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen johtosäännön 5 §:n 2-momentin mukaan johtokunta ottaa virkaan osastotasoisten yksiköiden päälliköt.
Johtokunnan perustamat uudet virat ovat olleet julkisesti haettavina kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä ja kaupungin sähköisillä ilmoitussivuilla ajalla 6.12.2015–23.12.2015 seuraavin kelpoisuusvaatimusehdoin:
- ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta
- kykyä ja näyttöä viedä muutoksia hallitusti ja tuloksellisesti eteenpäin
- virkojen kielitaitovaatimusvaatimuksena Helsingin kaupungin kielitaitosäännön edellyttämä kelpoisuus.
Asiakkuudet johtajan hakuilmoituksissa luettiin eduksi lisäksi kykyä ja aiempaa näyttöä asiakkuuksien johtamisesta ja kehittämisestä, ketjuohjauksesta sekä hankintaprosessin hallinnasta. Lisäksi eduksi katsottiin hyviä vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitoja sekä kokemusta asiantuntijaorganisaation johtamisesta, joka korostettiin olevan olennaista tehtävässä menestymisen kannalta. Lisäksi hakijalta edellytettiin innovatiivisuutta ja kykyä suunnitella tulevaa muuttuvassa toimintaympäristössä. Projektijohtaminen ja määrätietoinen työskentelyotetta pidettiin oleellisena tehtävän hoitamisen kannalta.
Virkoja täytettäessä tulee erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Palvelukeskuksen osastotasoisten yksiköiden päälliköiden palkkaus on määritelty Helsingin kaupungin johdon palkkausjärjestelmän mukaisesti.
Asiakkuudet – liiketoimintayksikkö vastaa liikelaitoksen asiakkuuksien hoidosta, sopimuksista, yhteisistä hankinnoista ja logistiikasta. Lisäksi yksikkö vastaa liikelaitoksen ketjuohjauksesta ja laatu- sekä ympäristöasioista. Yksikössä työskentelee noin 30 työntekijää.
Asiakkuusyksikön-yksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 49 hakemusta, joista 7 ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia ja 1 saapui myöhästyneenä.
Hakemusasiakirjat ja muu aineisto on kokonaisuudessaan nähtävillä kokouksessa ja sitä ennen johtokunnan sihteerillä.
Liikelaitoksen HR:n asiantuntijoiden suorittamien tarvittavien alkuhaastattelujen ja arviointien jälkeen teetettiin soveltuvuusarvioinnit (Personnel Group Oy) niihin erikseen kutsutuille 8 hakijalle.
Tämän jälkeen toimitusjohtaja haastatteli henkilökohtaisesti HR:n edustajien kanssa 8 hakijaa.
Loppuarvionti suoritettiin 18.1.2016 yhdessä HR:n edustajien kanssa ja sen pohjalta laadittiin esitys johtokunnalle.
Esittelijä toteaa, että asiakkuusyksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit.
Esittelijä on edellä olevan mukaisesti ottanut päätösesityksessään kokonaisuutena huomioon hakijoiden tähänastiset työhistoriat ja niistä saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit ja suoritetut haastattelut.
Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella toimitusjohtaja esittää, että liikelaitoksen asiakkuusyksikön-yksikön johtajan virkaan tulisi valita VTM Mikael Neuvonen.
Esittelijä toteaa lisäksi, että palvelukeskuksen henkilöstötoimikunta on käsitellyt omalta osaltaan esityksen mukaista asiaa kokouksessaan 19.1.2015.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609
raimo.niippa(a)palmia.fi
Oheismateriaali
1 | Hakijavertailu asiakkuusyksikkö |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, Palmian johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
|
|
|
|
|
|
| Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||