Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

ESITYSLISTA

1 - 2019

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

08.02.2019 klo 8:30

Kokouspaikka

Elimäenkatu 15, HKI 53

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, Everon Oy

2

3

Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, VideoVisit Oy

7

4

Lausuntopyyntö koulujen ylijäämäruoan jakelua koskevasta toivomusponnesta

10

5

Lisätilan vuokraaminen Palvelukeskusliikelaitoksen käyttöön osoitteesta Elimäenkatu 15

12

6

Palvelukeskusliikelaitoksen tilinpäätös vuodelta 2018

14

7

Palvelukeskusliikelaitoksen viranhaltijoiden päätösten seuraaminen

15

8

Ilmoitusasiat

16

9

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

17

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet      ja      sekä varatarkastajiksi jäsenet      ja      .

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, Everon Oy

HEL 2018-005798 T 02 08 01 00

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää esittelyssä mainituin perustein hylätä Everon Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 20.12.2018 § 40, etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen hankinta.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Esittelijän perustelut

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjouksen tulee olla tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 4.9.2018 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymästä videoyhteyksineen hankinnasta.

Johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 20.12.2018 § 40, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Arcturia Oy.

Everon Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Everon Oy vaatii 11.1.2019 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan johtokunnan päätöksen oma-aloitteista oikaisemista ja käsittelemään hankintapäätöksen uudelleen, siten että kaksi halvinta tarjousta poissuljetaan tarjousvertailusta hinnoiltaan liian alhaisina ja hankintapäätös käsitellään siten, että päätöksenteko tulisi tehdä Oy Everon Ab:n ja VideoVisit Oy:n tarjouksiin pohjautuen.

Everon Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (Arcturia Oy) ja Vireum Oy:n tarjoamilla yksikköhinnoilla toteutetut tarjoukset eivät mahdollista palvelun tuottamista vaadituilla toiminnollisuuksilla liiketaloudellisesti.

Everon Oy on oikaisuvaatimuksessaan ilmoittanut omat laskelmansa kyseessä olevan kaltaisen hankinnan kustannuksista sekä niiden perusteella vedonnut edellä mainittujen tarjoajien tarjouskilpailusta poissulkemiseen liian alhaisen tarjoushinnan perusteella.

Johtopäätös

Esittelijä toteaa, että kaikkien tarjouskilpailuun valittujen tarjoajien tarjouksen ovat täyttäneet tarjouskilpailussa vaaditut ehdot ja ovat olleet tarjouskilpailun ehtojen mukaisia. Ennen sopimuksen allekirjoittamista hankintayksikkö on vielä erikseen pyytänyt tarkempaa selvitystä tarjottavan palvelun toimivuudesta ja tämä on toteutettu eikä sen osalta ole ollut huomautettavaa.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö voi pyytää lisäselvitystä vähäisistä puutteista. Kyseessä on kuitenkin hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus, eikä tarjouksen täsmentäminen tai täydentäminen saa vaarantaa tarjoajien tasapuolista kohtelua.

Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Tällaisesta voisi olla kyse, jos tarjoajaa pyydetään esimerkiksi korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa Arcturia Oy:lta on Hankintalain 96 §:n edellyttämällä tavalla vaadittu lisäselvitystä sen poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Hankintayksikkö on saanut selvityksen tiedusteluunsa ja selvitys on ollut hankintayksikköä tyydyttävä.

Everon Oy:n oikaisuvaatimus perustuu heidän omaan teknologiaansa palvelun tuottamiseksi ja tapaansa hinnoitella ko. toimintojen aiheuttamat kustannukset, joten sille ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä.

Esittelijä

yksikönjohtaja

Riitta Laanala

Lisätiedot

Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609

raimo.niippa(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 20.12.2018 § 40

HEL 2018-005798 T 02 08 01 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinnasta esityslistalla esitetyin perustein

- hyväksyä Arcturia Oy:n (Y-tunnus 2129661-3) tarjouksen Etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun toimittajaksi neljäksi (4) kuukaudeksi kokonaishinnaltaan edullisimpana ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Arcturia Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaishinnaltaan edullisin,

- että hankintasopimuksia voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen vielä kahdella optiokaudella (22 kuukautta + 22 kuukautta) niin, että optiokauden käytöstä päättää Helsingin kaupungin Palvelukeskusliikelaitoksen puolesta toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä,

- että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa

Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi,

- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

- että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 600.000,00 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Esittelijä

yksikönjohtaja

Riitta Laanala

Lisätiedot

Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 310 27220

seppo.stenroos(a)hel.fi

 

Keskushallinto Palvelukeskusliikelaitos Puhelin- ja hyvinvointipalvelut Yksikönjohtaja 30.11.2018 § 4

HEL 2018-005798 T 02 08 01 00

Päätös

Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja päätti VideoVisit Oy:n (Y-tunnus 2123094-8) tuottaman virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun (VideoVisit eCare-palvelun) suorahankinnasta 28.2.2019 saakka, kuitenkin enintään siihen saakka kunnes uusi, meneillään olevan kilpailuttamisen tuloksena hankittu palvelu on saatu käynnistettyä, mikä tulee tapahtumaan viimeistään 1.3.2019.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 100 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun (VideoVisit eCare-palvelu) sopimus on päättynyt 16.10.2018 ja tätä ennen on toteutettu palvelun uusi kilpailutus avoimena hankintana (HEL 2018-005798).

Tarjouskilpailussa saatujen tarjouksien vertailu sekä niiden tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen on hankintayksiköstä riippumattomista syistä viivästyttänyt hankintapäätöstä. Hankintalain 40§:n kohdan 4 mukaisesti hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun piirissä on kuukausittain noin 800 asiakasta ja palvelu on oleellinen osa Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen ydinpalveluista. Palvelu on käytössä 24/7 ja sen väliaikainenkin keskeytyminen kotihoidon palvelujen tukipalveluna aiheuttaa huomattavia vaikeuksia kotihoidon piirissä olevien asiakkaiden kotiin tuotettaville lakisääteisille palveluille.

Edellä mainitun johdosta,  yksikönjohtaja päättää tehdä suorahankinnan Videovisit Oy:n kanssa.

Lisätiedot

Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 310 27220

seppo.stenroos(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, VideoVisit Oy

HEL 2019-000660 T 02 08 01 00

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää esittelyssä mainituilla perusteilla hylätä VideoVisit Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 20.12.2018 § 40, etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen hankinta.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Esittelijän perustelut

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjouksen tulee olla tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja. Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 4.9.2018 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymästä videoyhteyksineen hankinnasta.

Johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 20.12.2018 § 40, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Arcturia Oy.

VideoVisit Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

VideoVisit Oy vaatii 17.1.2019 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan ja sen tarkennuksessa johtokunnan päätöksen oma-aloitteista oikaisemista ja käsittelemään hankintapäätöksen uudelleen, siten että kaksi halvinta tarjousta poissuljetaan tarjousvertailusta hinnoiltaan liian alhaisina ja hankintapäätös käsitellään siten, että päätöksenteko tulisi tehdä VideoVisit Oy:n tarjouksiin pohjautuen.

VideoVisit Oy perusteluu vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (Arcturia Oy) ja Vireum Oy:n tarjoamilla yksikköhinnoilla toteutetut tarjoukset eivät mahdollista palvelun tuottamista vaadituilla toiminnallisuuksilla liiketaloudellisesti.

VideoVisit Oy on oikaisuvaatimuksessaan ilmoittanut omat laskelmansa kyseessä olevan kaltaisen hankinnan kustannuksista sekä niiden perusteella vedonnut edellä mainittujen tarjoajien tarjouskilpailusta poissulkemiseen liian alhaisen tarjoushinnan perusteella.

Johtopäätös

Esittelijä toteaa, että kaikkien tarjouskilpailuun valittujen tarjoajien tarjouksen ovat täyttäneet tarjouskilpailussa vaaditut ehdot ja ovat näin ollen olleet tarjouskilpailun ehtojen mukaisia. Ennen sopimuksen allekirjoittamista hankintayksikkö on pyytänyt tarkempaa selvitystä tarjottavan
palvelun toimivuudesta ja tämä on toteutettu eikä sen osalta ole ollut huomautettavaa.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö voi pyytää lisäselvitystä vähäisistä puutteista. Kyseessä on kuitenkin hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus, eikä tarjouksen täsmentäminen tai täydentäminen saa vaarantaa tarjoajien tasapuolista kohtelua.

Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Tällaisesta voisi olla kyse, jos tarjoajaa pyydetään esimerkiksi korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään
puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa Arcturia Oy:lta on Hankintalain 96 §:n mukaisesti vaadittu lisäselvitystä poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Hankintayksikkö on saanut vaatimansa selvityksen tiedusteluunsa ja se on ollut hankintayksikköä tyydyttävä.

VideoVisit Oy:n oikaisuvaatimus perustuu heidän omaan teknologiaansa (siihen liittyvine lisensseineen) palvelun tuottamiseksi ja tapaansa hinnoitella ko. toimintojen aiheuttamat kustannukset, joten sille ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä.

Esittelijä

yksikönjohtaja

Riitta Laanala

Lisätiedot

Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 310 27220

seppo.stenroos(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Lausuntopyyntö koulujen ylijäämäruoan jakelua koskevasta toivomusponnesta

HEL 2018-011175 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antaa lausunnon valtuutettu Maria Ohisalon toivomusponnen, koskien ylijäämäruoan jakelua maksutta ulkopuolisille sekä valtuutettu Petrus Pennasen sähköpostilla Kansliasta tullut pyyntö toivomusponnesta, jossa edellytetään selvitettävän mahdollisuudet tarjota ilmaiseksi koulujen ylijäämäruokaa, jos sitä on saatavilla, yksinkertaisella ilmoituksella koulun ovella osalta seuraavaa:

Helsingin kaupungin päiväkoteihin ja kouluihin ruokapalveluja tuottaa Palvelukeskusliikelaitos (jatkossa myös Palvelukeskus). Toimintatapana on sopimuksen mukainen tilaaja-tuottaja-malli.
Palvelukeskuksen käyttöön on luovutettu keittiötilat, koulu puolestaan hallinnoi ravintolasali-tilaa. Päiväkodeissa ei ole ravintolasaleja, vaan niissä ruoka nautitaan pääsääntöisesti päiväkodin ryhmätiloissa.

Ravintolasaleihin ei ole suoraa pääsyä rakennusten ulkopuolelta vaan kulku on koulun normaalin sisäänkäynnin yhteydessä. Koulujen ruokasaleja ei ole myöskään varustettu ulkopuoliseen myyntiin. Palvelua tilaava toimiala edellyttää, että ylijäävän ruoan myynnistä ja tarjoilusta ei aiheudu turvallisuusriskiä tai haittaa koulujen, oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen toimipisteiden käyttäjäasiakkaille, henkilökunnalle ja toiminnalle.

Palvelukeskus pyrkii ravintolatoiminnassaan mahdollisimman pieneen hävikkiin. Keinoina tähän ovat muun ohella ruokalistojen suunnittelu asiakkaiden tarpeiden pohjalta, menekin seuranta ja yhteistyö koulujen kanssa paikalla olevan oppilasmäärän seuraamiseksi.

Koulu- ja päiväkotiruokailun toiminnan luonteesta johtuen tarjolla ollutta ruokaa jää kuitenkin jossakin määrin yli. Ylijäävän ruoan määrä vaihtelee kouluittain ja päivittäin (vaihteluväli noin 0 – 10 annosta/pv). Ateriakokonaisuudesta ei normaalisti jää kaikkia komponentteja yli, vaan ainoastaan osittain (esim. peruna), mutta ei esim. kastiketta. Ylijäävän ruuan määrä toisin sanoen vaihtelee suuresti eri päivinä ja eri toimipisteissä.

Lähtökohtaisesti Palvelukeskuksen tehtävänä on palveluntuottajana vastata palvelujen myynti- ja jakelu-kokeilusta aiheutuvista käytännön järjestelyistä ja kustannuksista, mukaan lukien mm. siivous- ja turvapalvelujen kustannuksista. Palvelukeskus on pilotoimassa paraikaa asiakaskunnan sisäiseen käyttöön Lunchie- mobiilisovellusta, joka osaltaan edesauttaa mahdollisesti syntyvän ylijäämäruoan myynnin edullisesti sitä tarvitseville.

Edellä sanotun perusteella Palvelukeskus katsoo, että asia vaatii vielä tarkempaa selvittelyä yhteistyössä toimialojen ja muiden tähän liittyvien toimijoiden kesken. Mikäli kaupunki lähtee tekemään konseptia ylijäämäruoan jakamisesta, Palvelukeskus on omalta osaltaan mielellään mukana toteuttamassa mahdollista toimintatavan muutosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983

anne.koskinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Ohisalo Maria, toivomusponsi 1, Kvsto 24.10.2018 asia 6

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Lisätilan vuokraaminen Palvelukeskusliikelaitoksen käyttöön osoitteesta Elimäenkatu 15

HEL 2019-000828 T 10 01 04

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä, että Palvelukeskusliikelaitoksen käyttöön vuokrataan esityksen liitteenä olevan vuokrasopimuksen mukaisesti osoitteesta Elimäenkatu 15 lisää toimistotilaa noin 372 m2:n Areim Oy:ltä alkaen keväästä 2019 kahden vuoden ajaksi siten, että pääomavuokra on 6.138,00 €/kk eli 16,50 €/m2/kk (alv 0 %) ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä tekemään valtuuksiensa puitteissa vuokrasopimukseen mahdollisia tarkennuksia sekä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen.

Päätös tehdään ehdolla, että kansliapäällikkö antaa luvan vuokraukselle.

Esittelijän perustelut

Aikanaan Palmia-liikelaitoksen johtokunta on päättänyt 29.10.2015 (§ 37) hyväksyä, että Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen toimintojen käyttöön vuokrataan osoitteesta Elimäenkatu 15 noin 1861 m2:n suuruinen toimistotila. Tilat autopaikkoineen ovat pääosin olleet Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen toimintojen käytössä vuodesta 2016 alkaen.

Palvelukeskus Helsingin Puhelin- ja hyvinvointipalveluiden toiminta laajenee ja sen nykyiset tilat käyvät riittämättömiksi. Tästä johtuen Palvelukeskus Helsinki tarvitsee lisätilaa mahdollisimman lähellä nykyistä toimintaa synergiaedun ja johtamisen tehokkuuden vuoksi. Puhelin- ja hyvinvointipalveluiden tiloissa on liikaa työntekijöitä tilaan nähden, joka ilmenee huonona sisäilmana ja lämpötilojen vaihteluna. Ne puolestaan aiheuttavat työtehon laskemista ja työhyvinvointiin liittyviä haasteita.

Kiinteistön omistajan edustajan kesken käydyissä neuvotteluissa on päästy neuvottelutulokseen, jonka mukaisesti liikelaitoksella on mahdollisuus vuokrata lisätilaa tämän hetkisten tilojen yläpuolella (8 krs.) vielä vapaana olevasta toimistotilasta määrältään yhteensä 372 m2.

Esittelijä toteaa, että nyt johtokunnalle esiteltävä uusi vuokrasopimus on tarkoitus olla voimassa toistaiseksi kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, kuitenkin niin, että vuokralaisen ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on 30.11.2020. Vuokrasopimus voi näin ollen aikaisintaan päättyä vuokralaisen toimesta 30.4.2021.  Lisävuokrakustannukset tulisivat olemaan 16,50 €/m2/kk + alv. Vuokrakustannusten lisäys olisi 6.138,00 euroa kuukaudessa eli 73.656,00 euroa vuodessa. Liikelaitos on varautunut lisäkustannukseen vuoden 2019 budjetissaan.

Esittelijä toteaa vielä, että Palvelukeskusliikelaitos on tarkastellut tilavaihtoehtoja yhteistyössä Kaupunkiympäristön asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat omalta osaltaan hyväksyneet nyt esiteltävän lisätilahankkeen.

Lopullista vuokrapäätöstä ei tehdä ilman, että Helsingin kaupungin kansliapäällikkö on omalta osaltaan hyväksynyt järjestelyn.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Olli-Pekka Kling, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 27758

olli-pekka.kling(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuokrasopimusluonnos

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Palvelukeskusliikelaitoksen tilinpäätös vuodelta 2018

HEL 2019-000600 T 02 06 01 00

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä ja allekirjoittaa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2018 esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijän perustelut

Esittelijä toteaa, että esittelyn liitteenä on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen tilinpäätöskirja tilikaudelta 1.1. - 31.12.2018.

Palvelukeskuksen tilikauden ylijäämäksi vuodelta 2018 muodostui  7 345 228,65 euroa.

Vuoden 2017 tilikauden palvelukeskusliikelaitoksen ylijäämä oli  7 252 684,81euroa.

Talousarvion tilikauden 2018 ylijäämätavoite oli  2 518 000,00 euroa, joka ylitettiin.

Oma pääoma kasvoi 7 345 228,65 euron verran.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805

sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

2018 Tilinpäätöskirja

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Palvelukeskusliikelaitoksen viranhaltijoiden päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi, ettei johtokunnan puheenjohtaja ole ottanut käsiteltäväkseen seuraavien yksikönjohtajien 23.1.2019 tekemiä päätöksiä:

Puhelin- ja hyvinvointipalvelut

3§, 23.1.2019 

 

 

 

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (17)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/9

 

08.02.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566