Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 |
|
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 17.09.2020 8:30 - 9:54 |
|
|
Kokouspaikka | Elimäenkatu 15, Hki 51 kokoustila Tähtitorni/Teams |
Läsnä
Jäsenet
Malinen, Matti | talousarviopäällikkö |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Lamminmäki, Jorma | hankintajohtaja |
Mäki, Tiina | hallintojohtaja |
Muut
Värtelä, Antti | toimitusjohtaja |
Paavola, Risto | vs. yksikönjohtaja |
Niippa, Raimo | hallintopäällikkö |
Neuvonen, Mikael | yksikönjohtaja |
Puheenjohtaja
Matti Malinen | talousarviopäällikkö |
Esittelijät
Antti Värtelä | toimitusjohtaja |
Risto Paavola | vs. yksikönjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Raimo Niippa | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 |
|
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
19 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
20 | Asia/2 | Lausuntopyyntö koulujen ja päiväkotien ruokahävikin seurantaa koskevasta toivomusponnesta |
21 | Asia/3 | Lausuntopyyntö koulu- ja päiväkotiruokailun tarvikelaskelmien tarkentamista ja jätteiden lajittelua koskevasta toivomusponnesta |
22 | Asia/4 | Vierailijahallintajärjestelmän hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus |
23 | Asia/5 | Etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinnan keskeyttäminen |
24 | Asia/6 | Palvelukeskusliikelaitoksen ennuste 2/2020 |
25 | Asia/7 | Palvelukeskusliikelaitos talousarvioehdotus 2021 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2022-2023 |
26 | Asia/8 | Palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan sijaisten määrääminen 1.1.2021 alkaen |
27 | Asia/9 | Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan kokousajat kevätkaudella vuonna 2021 ja pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen |
28 | Asia/10 | Informaatio Palvelukeskus Helsingin poikkeustilanteen onnistumisista ja kehityskohteista |
29 | Asia/11 | Palvelukeskusliikelaitoksen viranhaltijoiden päätösten seuraaminen |
30 | Asia/12 | Ilmoitusasiat |
31 | Asia/13 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 19
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Lamminmäki ja Mäki.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 20
Lausuntopyyntö koulujen ja päiväkotien ruokahävikin seurantaa koskevasta toivomusponnesta
HEL 2020-002487 T 00 00 03
Lausunto
Esittelijä tarkensi esitystään niin, että johtokunta antaa lausunnon valtuutettu Jenni Pajusen ym. valtuustossa hyväksytystä toivomusponnesta.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi toivomusponnesta seuraavan lausunnon
Palvelukeskusliikelaitos (Palvelukeskus Helsinki) seuraa ja tilastoi ruoan hävikkiä omassa palvelutuotannossaan ja pitää kannatettavana, että hävikin seurantaa kehitetään yhdessä Kaskon kanssa ja seurantaa tehdään yhdenmukaisesti kaikissa Helsingin kouluissa ja päiväkodeissa.
Toivomusponsi on kannatettava.
Palvelukeskus Helsinki toimii Helsingin kaupungin sisäisenä palvelun tuottajana ja vastaa merkittävässä osassa Helsingin kouluja ja päiväkoteja ruokapalveluista. Lisäksi osassa kouluja ja päiväkoteja voi toimia muita markkinatoimijoita. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa ruokapalvelut palveluntuottajilta, pääosin Palvelukeskus Helsingiltä, joka vastaa ruoan valmistuksesta, tarjoilusta ja mahdollisen ylijäävän ruoan hyödyntämisestä. Ylijäävän ruoan määrää pyritään nykyisellään monin toimenpitein vähentämään mm. hyvällä toiminnan suunnittelulla.
Palvelukeskus Helsinki tekee tiivistä yhteistyötä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa ruokapalvelujen suunnittelussa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottaja vastaa ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottaja vastaa myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan hyödyntämisestä ja jätteiden lajittelusta kiinteistön lajittelujärjestelmän mukaisesti. Palvelukeskus Helsinki seuraa päivittäin menekkiä, ennustaa tarvittavia ruoka- ja raaka-ainemääriä ja pyrkii mahdollisimman pieneen hävikkiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen kannalta mutta myös kustannussyistä.
Palvelukeskus Helsingillä on keskitetty hankinta ja ruokalistasuunnittelu. Menekki suunnitellaan ja arvioidaan toimipaikkakohtaisesti. Toiminnan suunnittelun tavoitteena on, että ruokahävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan. Palvelukeskus Helsingillä on käytössä menekin seurannan ja ruokahävikin seurannan malli, jonka raportointia entistä reaaliaikaisemmaksi kehitetään parhaillaan. Tämän pohjalta seurataan menekkiä ja syntyvää hävikkiä ja sen hallintaa. Hoitoalan ja valmistuskoulujen osalta on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä, jonka pohjalta ruokatuotannon suunnittelu toteutetaan. Palvelukeskus Helsingin Pakkalan tuotantolaitoksessa on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä ja Webmysli-tilausjärjestelmä, jonka avulla koulut ja päiväkodit sekä sairaaloiden osastot tilaavat tarvitsemansa määrät. Uuden Aromi 2.0 -version kehitystyö on meneillään ja sen pohjalta ennustaminen ja menekinseuranta on entistä tehokkaampaa. Lisäksi toimipaikkatasolla käydään jatkuvaa vuorovaikutusta päiväkodin johtajien, rehtorien ja hoitoalan esihenkilöiden kanssa sekä seurataan tyytyväisyyttä ja ruokalistan toimivuutta palveluissa.
Palvelukeskus Helsinki on määritellyt yhdeksi strategiseksi tavoitteeksi hävikin hallinnan käytäntöjen ja mittarin määrittelyn vuoden 2020 loppuun mennessä. Ylijäävän ruoan hyödyntämiseen ja ruokahävikin vähentämiseen on useita toimenpiteitä ja kokeiluja, jotka liittyvät HNH-toimenpideohjelmaan, erityisesti toimenpiteeseen 97 (vähennetään ruokahävikkiä). Ruokahävikin seurannassa kiinnitetään huomiota erityisesti keittiö-, linjasto- ja lautashävikin hallintaan, ylijäämäruoan myyntiin ja luovuttamiseen mahdollisuuksien mukaan. Ruokahävikin seurannalla pyritään reaaliaikaisuuteen, jotta hävikin määrä ja sen lajit olisivat helposti saatavilla. Olemme mm. pilotoineet Arabian peruskoulussa älyvaakaa, joka ilmoittaa päivittäin lautashävikin määrän. Palvelukeskus Helsingin ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteissuunnittelussa on useita toimenpiteitä, joilla pyritään vaikuttamaan syntyvän ruokahävikin määrään ennakoivasti.
Hävikistä viestimiseen - tavoitteena kiinnittää huomiota jo hävikin syntyvaiheeseen ja syntyvien jätteiden lajitteluun - on kiinnitetty huomiota muun muassa kansalliseen hävikkiviikkoon liittyvässä kampanjoinnissa kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa sekä Palvelukeskus Helsingin yhdessä Kaskon kanssa yläkouluille toteuttamassa palvelumuotoiluprojektissa, jota pilotoidaan syksyllä 2020. Pilotissa syntyvästä hävikistä ja määrästä viestitään päivittäin ja saatujen kokemusten pohjalta hävikistä viestimistä kehitetään eteenpäin ja asia tehdään näkyväksi ja helposti ymmärrettäväksi. Lisäksi Palvelukeskus Helsinki osallistuu tarvittaessa myös kohteen ympäristötyöryhmien kokouksiin ja Kaskon hallinnon järjestämiin jätekartoituksiin. Niihin tulee tarvittaessa myös tuottaa tietoja kohteen edellyttämällä tavalla keittiö-, linjasto- ja lautasbiojätteestä.
Esittelijä
yksikönjohtaja
Mikael Neuvonen
Lisätiedot
Mikael Neuvonen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 27752
mikael.neuvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Pajunen Jenni, toivomusponsi, Kvsto 26.2.2020 asia 22 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antaa seuraavan lausunnon
Palvelukeskusliikelaitos (Palvelukeskus Helsinki) seuraa ja tilastoi ruoan hävikkiä omassa palvelutuotannossaan ja pitää kannatettavana, että hävikin seurantaa kehitetään yhdessä Kaskon kanssa ja seurantaa tehdään yhdenmukaisesti kaikissa Helsingin kouluissa ja päiväkodeissa.
Toivomusponsi on kannatettava.
Palvelukeskus Helsinki toimii Helsingin kaupungin sisäisenä palvelun tuottajana ja vastaa merkittävässä osassa Helsingin kouluja ja päiväkoteja ruokapalveluista. Lisäksi osassa kouluja ja päiväkoteja voi toimia muita markkinatoimijoita. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa ruokapalvelut palveluntuottajilta, pääosin Palvelukeskus Helsingiltä, joka vastaa ruoan valmistuksesta, tarjoilusta ja mahdollisen ylijäävän ruoan hyödyntämisestä. Ylijäävän ruoan määrää pyritään nykyisellään monin toimenpitein vähentämään mm. hyvällä toiminnan suunnittelulla.
Palvelukeskus Helsinki tekee tiivistä yhteistyötä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa ruokapalvelujen suunnittelussa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottaja vastaa ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottaja vastaa myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan hyödyntämisestä ja jätteiden lajittelusta kiinteistön lajittelujärjestelmän mukaisesti. Palvelukeskus Helsinki seuraa päivittäin menekkiä, ennustaa tarvittavia ruoka- ja raaka-ainemääriä ja pyrkii mahdollisimman pieneen hävikkiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen kannalta mutta myös kustannussyistä.
Palvelukeskus Helsingillä on keskitetty hankinta ja ruokalistasuunnittelu. Menekki suunnitellaan ja arvioidaan toimipaikkakohtaisesti. Toiminnan suunnittelun tavoitteena on, että ruokahävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan. Palvelukeskus Helsingillä on käytössä menekin seurannan ja ruokahävikin seurannan malli, jonka raportointia entistä reaaliaikaisemmaksi kehitetään parhaillaan. Tämän pohjalta seurataan menekkiä ja syntyvää hävikkiä ja sen hallintaa. Hoitoalan ja valmistuskoulujen osalta on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä, jonka pohjalta ruokatuotannon suunnittelu toteutetaan. Palvelukeskus Helsingin Pakkalan tuotantolaitoksessa on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä ja Webmysli-tilausjärjestelmä, jonka avulla koulut ja päiväkodit sekä sairaaloiden osastot tilaavat tarvitsemansa määrät. Uuden Aromi 2.0 -version kehitystyö on meneillään ja sen pohjalta ennustaminen ja menekinseuranta on entistä tehokkaampaa. Lisäksi toimipaikkatasolla käydään jatkuvaa vuorovaikutusta päiväkodin johtajien, rehtorien ja hoitoalan esihenkilöiden kanssa sekä seurataan tyytyväisyyttä ja ruokalistan toimivuutta palveluissa.
Palvelukeskus Helsinki on määritellyt yhdeksi strategiseksi tavoitteeksi hävikin hallinnan käytäntöjen ja mittarin määrittelyn vuoden 2020 loppuun mennessä. Ylijäävän ruoan hyödyntämiseen ja ruokahävikin vähentämiseen on useita toimenpiteitä ja kokeiluja, jotka liittyvät HNH-toimenpideohjelmaan, erityisesti toimenpiteeseen 97 (vähennetään ruokahävikkiä). Ruokahävikin seurannassa kiinnitetään huomiota erityisesti keittiö-, linjasto- ja lautashävikin hallintaan, ylijäämäruoan myyntiin ja luovuttamiseen mahdollisuuksien mukaan. Ruokahävikin seurannalla pyritään reaaliaikaisuuteen, jotta hävikin määrä ja sen lajit olisivat helposti saatavilla. Olemme mm. pilotoineet Arabian peruskoulussa älyvaakaa, joka ilmoittaa päivittäin lautashävikin määrän.
Palvelukeskus Helsingin ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteissuunnittelussa on useita toimenpiteitä, joilla pyritään vaikuttamaan syntyvän ruokahävikin määrään ennakoivasti.
Hävikistä viestimiseen - tavoitteena kiinnittää huomiota jo hävikin syntyvaiheeseen ja syntyvien jätteiden lajitteluun - on kiinnitetty huomiota muun muassa kansalliseen hävikkiviikkoon liittyvässä kampanjoinnissa kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa sekä Palvelukeskus Helsingin yhdessä Kaskon kanssa yläkouluille toteuttamassa palvelumuotoiluprojektissa, jota pilotoidaan syksyllä 2020. Pilotissa syntyvästä hävikistä ja määrästä viestitään päivittäin ja saatujen kokemusten pohjalta hävikistä viestimistä kehitetään eteenpäin ja asia tehdään näkyväksi ja helposti ymmärrettäväksi. Lisäksi Palvelukeskus Helsinki osallistuu tarvittaessa myös kohteen ympäristötyöryhmien kokouksiin ja Kaskon hallinnon järjestämiin jätekartoituksiin. Niihin tulee tarvittaessa myös tuottaa tietoja kohteen edellyttämällä tavalla keittiö-, linjasto- ja lautasbiojätteestä.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto on pyytänyt Palvelukeskusliikelaitokselta lausuntoa valtuutettu Jenni Pajusen 26.2.2020 koulujen ja päiväkotien ruokahävikin seurantaa koskevasta toivomusponnesta.
Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnalta ja Palvelukeskus Helsingin lausunnossa on huomioitu em. tahon näkemykset mm. yhteisistä hävikin mittaamisen toimenpiteistä
Esittelijä
yksikönjohtaja
Mikael Neuvonen
Lisätiedot
Mikael Neuvonen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 27752
mikael.neuvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Pajunen Jenni, toivomusponsi, Kvsto 26.2.2020 asia 22 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 21
Lausuntopyyntö koulu- ja päiväkotiruokailun tarvikelaskelmien tarkentamista ja jätteiden lajittelua koskevasta toivomusponnesta
HEL 2020-002498 T 00 00 03
Lausunto
Esittelijä tarkensi esitystään niin, että johtokunta antaa lausunnon valtuustossa hyväksyttyyn toivomusponteen (valtuutettu Karhuvaara ym).
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi seuraavan lausunnon:
Palvelukeskusliikelaitos (Palvelukeskus Helsinki) tekee tiivistä yhteistyötä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa ruokapalvelujen suunnittelussa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottaja vastaa ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottaja vastaa myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan hyödyntämisestä ja jätteiden lajittelusta. Palvelukeskus Helsinki seuraa päivittäin menekkiä, ennustaa tarvittavia ruoka- ja raaka-ainemääriä ja pyrkii mahdollisimman pieneen hävikkiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen kannalta mutta myös kustannussyistä.
Palvelukeskus Helsingillä on toimintatapana keskitetty hankinta ja ruokalistasuunnittelu. Menekki suunnitellaan ja arvioidaan toimipaikkakohtaisesti. Palvelukeskus Helsingillä on käytössä menekin seurannan ja ruokahävikin seurannan malli, jonka raportointia entistä reaaliaikaisemmaksi kehitetään parhaillaan. Tämän pohjalta seurataan menekkiä ja syntyvää hävikkiä ja sen hallintaa. Hoitoalan ja valmistuskoulujen osalta on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä, jonka pohjalta ruokatuotannon suunnittelu toteutetaan. Palvelukeskus Helsingin Pakkalan tuotantolaitoksessa on käytössä Aromi tuotannonohjausjärjestelmä ja Webmysli tilausjärjestelmä, jonka avulla koulut ja päiväkodit sekä sairaaloiden osastot tilaavat tarvitsemansa määrät. Uuden Aromi 2.0 -version kehitystyö on meneillään ja sen pohjalta ennustaminen ja menekinseuranta on entistä tehokkaampaa. Lisäksi toimipaikkatasolla käydään jatkuvaa vuorovaikutusta päiväkodin johtajien, rehtorien ja hoitoalan esihenkilöiden kanssa sekä seurataan tyytyväisyyttä ja ruokalistan toimivuutta palveluissa.
Ruokatarvikkeiden pakkaukset lajitellaan kiinteistössä olevan lajittelujärjestelmän mukaisesti. Noudatamme kohteessa käytössä olevia lajittelumahdollisuuksia. Tärkeää olisi luoda kaupunkiympäristön toimialan hallinnoimissa tiloissa yhtenäinen tapa lajitella pakkaus- sekä valmistuksessa syntyvää jätettä. Nykykäytännön mukaisesti pyrimme lajittelemaan biojätteen, sekajätteen, energiajätteen sekä metallin ja lasin. Tällä hetkellä on toimipaikkakohtaisia tiloista johtuvia eroavuuksia ja tämän suunnittelu kaupunkitasoisesti HNH2035-näkökohdat huomioiden on kannatettavaa. Kaupunkiympäristön toimiala tekee parhaillaan jätetilojen kartoitusta Kaskon tiloihin. Uudessa, suunnitteilla olevassa tuotantolaitoksessa tilaus- ja toimitus -ketjun entistä parempi hallinta on tärkeä tavoite siten, että vastataan juuri tarpeeseen, oikeisiin määriin sekä ruoan kuljettamiseen ja pakkauksiin liittyen.
Jätteiden lajittelun kasvatukselliseen merkitykseen, asenteisiin ja käyttäytymiseen pyritään vaikuttamaan ennakoivasti mm. yhteisellä suunnittelulla ja osallistamisella. Syntyvien jätteiden lajitteluun ja hävikistä viestimiseen kiinnitetään huomiota muun muassa kansalliseen hävikkiviikkoon liittyvässä kampanjoinnissa kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa sekä Palvelukeskus Helsingin yhdessä Kaskon kanssa yläkouluille toteuttamassa palvelumuotoiluprojektissa, jota pilotoidaan syksyllä 2020. Pilotissa syntyvästä hävikistä ja määrästä viestitään päivittäin ja saatujen kokemusten pohjalta hävikistä viestimistä kehitetään eteenpäin ja asia tehdään näkyväksi ja helposti ymmärrettäväksi. Lisäksi Palvelukeskus Helsinki osallistuu tarvittaessa myös kohteen ympäristötyöryhmien kokouksiin ja Kaskon hallinnon järjestämiin jätekartoituksiin. Niihin tulee tarvittaessa myös tuottaa tietoja kohteen edellyttämällä tavalla keittiö-, linjasto- ja lautasbiojätteestä
Esittelijä
yksikönjohtaja
Mikael Neuvonen
Lisätiedot
Mikael Neuvonen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 27752
mikael.neuvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Karhuvaara Arja, toivomusponsi, Kvsto 26.2.2020 asia 22 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antaa seuraavan lausunnon:
Palvelukeskusliikelaitos (Palvelukeskus Helsinki) tekee tiivistä yhteistyötä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa ruokapalvelujen suunnittelussa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottaja vastaa ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottaja vastaa myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan hyödyntämisestä ja jätteiden lajittelusta. Palvelukeskus Helsinki seuraa päivittäin menekkiä, ennustaa tarvittavia ruoka- ja raaka-ainemääriä ja pyrkii mahdollisimman pieneen hävikkiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen kannalta mutta myös kustannussyistä.
Palvelukeskus Helsingillä on toimintatapana keskitetty hankinta ja ruokalistasuunnittelu. Menekki suunnitellaan ja arvioidaan toimipaikkakohtaisesti. Palvelukeskus Helsingillä on käytössä menekin seurannan ja ruokahävikin seurannan malli, jonka raportointia entistä reaaliaikaisemmaksi kehitetään parhaillaan. Tämän pohjalta seurataan menekkiä ja syntyvää hävikkiä ja sen hallintaa. Hoitoalan ja valmistuskoulujen osalta on käytössä Aromi-tuotannonohjausjärjestelmä, jonka pohjalta ruokatuotannon suunnittelu toteutetaan. Palvelukeskus Helsingin Pakkalan tuotantolaitoksessa on käytössä Aromi tuotannonohjausjärjestelmä ja Webmysli tilausjärjestelmä, jonka avulla koulut ja päiväkodit sekä sairaaloiden osastot tilaavat tarvitsemansa määrät. Uuden Aromi 2.0 -version kehitystyö on meneillään ja sen pohjalta ennustaminen ja menekinseuranta on entistä tehokkaampaa. Lisäksi toimipaikkatasolla käydään jatkuvaa vuorovaikutusta päiväkodin johtajien, rehtorien ja hoitoalan esihenkilöiden kanssa sekä seurataan tyytyväisyyttä ja ruokalistan toimivuutta palveluissa.
Ruokatarvikkeiden pakkaukset lajitellaan kiinteistössä olevan lajittelujärjestelmän mukaisesti. Noudatamme kohteessa käytössä olevia lajittelumahdollisuuksia. Tärkeää olisi luoda kaupunkiympäristön toimialan hallinnoimissa tiloissa yhtenäinen tapa lajitella pakkaus- sekä valmistuksessa syntyvää jätettä. Nykykäytännön mukaisesti pyrimme lajittelemaan biojätteen, sekajätteen, energiajätteen sekä metallin ja lasin. Tällä hetkellä on toimipaikkakohtaisia tiloista johtuvia eroavuuksia ja tämän suunnittelu kaupunkitasoisesti HNH2035-näkökohdat huomioiden on kannatettavaa. Kaupunkiympäristön toimiala tekee parhaillaan jätetilojen kartoitusta Kaskon tiloihin. Uudessa, suunnitteilla olevassa tuotantolaitoksessa tilaus- ja toimitus -ketjun entistä parempi hallinta on tärkeä tavoite siten, että vastataan juuri tarpeeseen, oikeisiin määriin sekä ruoan kuljettamiseen ja pakkauksiin liittyen.
Jätteiden lajittelun kasvatukselliseen merkitykseen, asenteisiin ja käyttäytymiseen pyritään vaikuttamaan ennakoivasti mm. yhteisellä suunnittelulla ja osallistamisella. Syntyvien jätteiden lajitteluun ja hävikistä viestimiseen kiinnitetään huomiota muun muassa kansalliseen hävikkiviikkoon liittyvässä kampanjoinnissa kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa sekä Palvelukeskus Helsingin yhdessä Kaskon kanssa yläkouluille toteuttamassa palvelumuotoiluprojektissa, jota pilotoidaan syksyllä 2020. Pilotissa syntyvästä hävikistä ja määrästä viestitään päivittäin ja saatujen kokemusten pohjalta hävikistä viestimistä kehitetään eteenpäin ja asia tehdään näkyväksi ja helposti ymmärrettäväksi. Lisäksi Palvelukeskus Helsinki osallistuu tarvittaessa myös kohteen ympäristötyöryhmien kokouksiin ja Kaskon hallinnon järjestämiin jätekartoituksiin. Niihin tulee tarvittaessa myös tuottaa tietoja kohteen edellyttämällä tavalla keittiö-, linjasto- ja lautasbiojätteestä
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto on pyytänyt palvelukeskusliikelaitokselta lausuntoa Arja Karhuvaaran toivomusponnesta, jossa pyydetään selvitystä siitä, että voidaanko kehottaa ruokailun toteuttajaa tarkentamaan tarvittavien ruokatarvikkeiden laskelmia sekä tehostamaan ruokatarvikkeiden pakkausten sekä valmistuksessa syntyvän jätteen lajittelevaa käsittelyä. Jätteiden lajittelulla päivähoidon ja koulujen keittiöissä on myös kasvatuksellinen ja esimerkillinen merkitys lapsien asenteisiin ja käyttäytymiseen.
Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnalta ja Palvelukeskus Helsingin lausunnossa on huomioitu em. tahon näkemykset ja yhteiset tavoitteet.
Esittelijä
yksikönjohtaja
Mikael Neuvonen
Lisätiedot
Mikael Neuvonen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 27752
mikael.neuvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Karhuvaara Arja, toivomusponsi, Kvsto 26.2.2020 asia 22 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 22
Vierailijahallintajärjestelmän hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus
HEL 2020-004249 T 02 08 02 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Systam Oy:n (Y-tunnus 2074801-6) hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan päätöstä 8.7.2020 §6, Vierailijahallintajärjestelmän hankinta.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.
Käsittely
Esittelijä
yksikönjohtaja
Risto Paavola
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely
Palvelukeskusliikelaitos pyysi 1.4.2020 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia vierailijahallintajärjestelmän hankinnasta.
Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja teki asiasta hankintapäätöksen 8.7.2020 § 6, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin CGI Suomi Oy (Y-tunnus 0357502-9).
Systam Oy:n hankintaoikaisuvaatimus
Systam Oy toteaa 17.7.2020 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan hankintapäätöksen olleen virheellisen ja pyytää Palvelukeskusliikelaitoksen johtokuntaa kumoamaan tehdyn hankintapäätöksen.
Kohdat 1.) ja 2.)
- Systam Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tullut toimittaja (CGI Suomi Oy) ei täytä tarjouspyynnössä esitettyjä referenssivaatimuksia.
Kohta 3.)
- Lisäksi Systam Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (CGI Suomi Oy) tarjouksen hinnoittelumalli on huomattavasti muita tarjouksia kalliimpi.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikön on ennen tarjousten valintaa tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen sekä että tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 tai 81 §:n nojalla ja että tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä oikaisuvaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta. Hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen 8.7.2020 ja Systam Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on tullut hankintayksikölle 17.7.2020 eli se on tullut määräajassa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun § 4 mukaisesti liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.
Esittelijä toteaa, että kaikki tarjoajat ovat täyttäneet tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Lisäksi kaikkien tarjoajien tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne ovat täyttäneet tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut valituksi tulleen toimittajan (CGI Suomi Oy) ilmoittamat referenssitiedot, jotka on todettu tarjouspyynnön vaatimusten mukaisiksi. Ennen hankintapäätöksen tekemistä, on hankintayksikkö pitänyt testitilaisuuden, jossa valituksi tullut toimittaja (CGI Suomi Oy) on osoittanut käytännössä, että ratkaisu täyttää kaikki pakolliset vaatimukset.
Tarjouspyynnössä on hinnoittelun osalta esitetty kahdeksan eri kohtaa, joista tarjouspyynnön mukaisesti jokainen kohta vaikuttaa lopulliseen vertailuhintaan. Yhtenä hinnoittelun kohtana on ollut muut kuvatun palvelun tuottamiseen liittyvät kustannukset, joihin hankintayksikkö on ilmoittanut hankittavaksi määräksi 48 kuukautta. Tämän lisäksi tulee vertailussa ottaa huomioon myös muut kokonaishintaan vaikuttavat tekijät, jotka oli tarkemmin eriteltynä tarjouspyynnössä. Tarjouspyynnössä määritellyt hinnoitteluperusteet ovat tarjoajaa ja hankintayksikköä sitovia, eikä niihin voida hankinnan jättöpäivämäärän jälkeen tehdä muutoksia.
Esittelijä toteaa, että voittaneen tarjoajan vertailuhinnan on ollut tarjouspyynnön mukainen ja hinnaltaan halvin ja että hankintaoikaisu tulee edellä mainituin perustein hylätä.
Esittelijä
yksikönjohtaja
Risto Paavola
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 17.7.2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätöshistoria
Keskushallinto Palvelukeskusliikelaitos Johto Toimitusjohtaja 08.07.2020 § 6
HEL 2020-004249 T 02 08 02 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti vierailijahallintajärjestelmä hankinnasta esitetyin perustein
- hyväksyä CGI Suomi Oy:n (Y-tunnus 0357502-9) tarjouksen vierailijahallintajärjestelmä -hankinnan toimittajaksi kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa turvallisuuspäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska CGI Suomi Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin.
- että hankintasopimusta voidaan jatkaa sen päättymisen jälkeen kahdella kahden (2+2) vuoden optiokaudella niin, että optiokauden käytöstä päättää Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen puolesta turvallisuuspäällikkö tai hänen määräämänsä.
- että turvallisuuspäällikkö tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.
Lisäksi toimitusjohtaja merkitsi tiedoksi,
- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi
- että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on neljälle (4) vuodelle noin 225 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 1.4.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 4.5.2020 klo 12.00.
Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat kolme (3) tarjousta:
CGI Suomi Oy (Y-tunnus 0357502-9)
Digitouch Group Oy (Y-tunnus 2684606-3)
Systam Oy (Y-tunnus 2074801-6)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan perusteella. Vertailuhinnat muodostuivat yksikköhintojen ja tilaajan arvioimien määrien perusteella.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt CGI Suomi Oy.
Lisätiedot
Seppo Stenroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 27220
seppo.stenroos(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 23
Etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinnan keskeyttäminen
HEL 2020-006808 T 02 08 02 00
Päätös
Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti keskeyttää etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinnan esityslistalla esitetyin perustein sekä kehotti palvelukeskusliikelaitosta kilpailuttamaan hankinnan uudelleen mahdollisimman pikaisella aikataululla.
Esittelijä
yksikönjohtaja
Risto Paavola
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintalain 125§ mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta keskeyttämisestä säädetään 123§:ssä.
Hankinnan keskeyttämisesityksessä hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 25.5.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.7.2020 klo 12.00.
Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta:
Arcturia Oy (Y-tunnus 2129661-3)
Izall.Com Oy (Y-tunnus 2496933-4)
Videovisit Oy (Y-tunnus 2123094-8)
WebAitio Oy (Y-tunnus 2585462-7)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti. Tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan keskeyttämisen perustelut
Tarjousten vertailun yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että tarjoajat ovat tulkinneet tarjouspyynnössä olleita ehtoja eri tavoin hankintayksikön antamien erilaisten käyttötapauksien osalta. Tarjoajat ovat tulkinneet palvelukuvausta joko yleisinä esimerkkitapauksina tai tarjouspyynnön minimivaatimuksina. Tämä on johtanut tarjousten vertailun kannalta vääristyneeseen lopputulokseen. Tarjouspyyntö on näin ollen osoittautunut tulkinnanvaraiseksi. Sen perusteella on ollut mahdotonta suorittaa tasapuolista ja syrjimätöntä tarjousten vertailua.
Esittelijä toteaa, että tarjoajien ja muiden palveluntuottajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinta keskeytetään ja hankinnasta järjestetään uusi kilpailutus.
Esittelijä
yksikönjohtaja
Risto Paavola
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 24
Palvelukeskusliikelaitoksen ennuste 2/2020
HEL 2020-004088 T 02 02 01
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi ja hyväksyä Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2020 ennusteen 2/2020.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805
sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Investointien ennuste 2_2020 |
2 | Rahoituslaskelma 2_2020 |
3 | Tuloslaskelmaennuste 2_2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Esityslistan liitteenä on palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2020 ennuste 2/2020.
Ennusteen 1/2020 mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 3,82 miljoonaa euroa, joka jää 4,18 miljoonaa euroa tulosbudjetin tavoitteesta. Ennuste on tehty välitilinpäätöksen toteuman perusteella.
Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvion mukainen tilikauden ylijäämä on 2,046 milj. euroa.
Koronapandemian aiheuttama liikevaihdon lasku vaikuttaa tulokseen hyvin negatiivisesti, sillä kulut eivät ole laskeneet samassa suhteessa ja poikkeustoimet ovat osittain lisänneet kuluja.
Sitovana toiminnallisena tavoitteena on asiakastyytyväisyys 3,5 (asteikolla 1-5). Asiakastyytyväisyyttä on osittain mitattu ja mittausta jatketaan loppuvuoden 2020 aikana.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805
sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Investointien ennuste 2_2020 |
2 | Rahoituslaskelma 2_2020 |
3 | Tuloslaskelmaennuste 2_2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 07.05.2020 § 12
HEL 2020-004088 T 02 02 01
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi ja hyväksyä Helsingin kaupungin Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2020 ennusteen 1/2020.
Muutettiin esittelytekstiä:
Ennusteen 1/2020 mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 434 tuhatta euroa, joka jää 700 tuhatta euroa tulosbudjetin tavoitteesta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805
sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 25
Palvelukeskusliikelaitos talousarvioehdotus 2021 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2022-2023
HEL 2020-005480 T 02 02 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805
sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palvelukeskus talousarvioteksti 2020 |
2 | Palvelukeskus tunnusluvut TAE 2021 TS 2022-2023_ |
3 | Palvelukeskus TAE 2021 TS 2022-2023 |
4 | Palvelukeskus Rahoituslaskelma TAE 2021 TS 2022-2023 |
5 | Palvelukeskus Helsinki TAE 2021 TS 2022-2030 Investoinnit |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi ja hyväksyä Helsingin kaupungin Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2021 talousarvioehdotuksen sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2022-2023 liitteiden 1-5 mukaisesti.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805
sirkka.ilmoniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palvelukeskus talousarvioteksti 2020 |
2 | Palvelukeskus tunnusluvut TAE 2021 TS 2022-2023_ |
3 | Palvelukeskus TAE 2021 TS 2022-2023 |
4 | Palvelukeskus Rahoituslaskelma TAE 2021 TS 2022-2023 |
5 | Palvelukeskus Helsinki TAE 2021 TS 2022-2030 Investoinnit |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 26
Palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan sijaisten määrääminen 1.1.2021 alkaen
HEL 2020-009971 T 00 01 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtajan estyneenä ollessa hänen ensisijaisena sijaisena 1.1.2021 alkaen toimii puhelin- ja hyvinvointipalveluiden yksikönjohtaja, toisena sijaisena monipalveluiden yksikönjohtaja, kolmantena sijaisena kehityspalveluiden yksikönjohtaja ja neljäntenä sijaisena hallintopäällikkö.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609
raimo.niippa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 5 luvun 10 § 3 mom. mukaan liikelaitoksen toimitusjohtajan ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa liikelaitoksen johtokunnan määräämä viranhaltija.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609
raimo.niippa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 27
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan kokousajat kevätkaudella vuonna 2021 ja pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen
HEL 2020-010007 T 00 00 02
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää kokoontua kevätkaudella vuonna 2021 klo 08.30 alkaen osoitteessa Elimäenkatu 15, ellei kokouskutsussa muuta ole mainittu :
to 4.2.
pe 7.5.
Lisäksi johtokunta päättää, että toimielimen puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.
Samalla johtokunta päättää
että johtokunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään kokousta seuraavana seitsemäntenä arkityöpäivänä Helsingin kaupungin kirjaamossa yleisesti nähtävänä ja
että johtokunnan kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäoloista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609
raimo.niippa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää kokoontua kevätkaudella vuonna 2021 klo 08.30 alkaen osoitteessa Elimäenkatu 15, ellei kokouskutsussa muuta ole mainittu :
to 4.2.
to 6.5.
Lisäksi johtokunta päättää, että toimielimen puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.
Samalla johtokunta päättää
että johtokunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään kokousta seuraavana seitsemäntenä arkityöpäivänä Helsingin kaupungin kirjaamossa yleisesti nähtävänä ja
että johtokunnan kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäoloista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609
raimo.niippa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 28
Informaatio Palvelukeskus Helsingin poikkeustilanteen onnistumisista ja kehityskohteista
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa infomaation.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 29
Palvelukeskusliikelaitoksen viranhaltijoiden päätösten seuraaminen
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranhaltijoiden 2.6.-3.9.2020 tekemiä päätöksiä:
Toimitusjohtaja | 5§ 2.6.2020 |
Monipalvelujen vs. yksikönjohtaja | 1§ 5.6.2020 |
Toimitusjohtaja | 6§ 8.7.2020 |
Toimitusjohtaja | 7§ 26.8.2020 |
Puhelin- ja hyvinvointipalvelut yksikönjohtaja | 5§ 3.9.2020 |
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 30
Ilmoitusasiat
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti pitää ylimääräisen kokouksen ke 23.9.2020 klo 16.00
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/13 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 31
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2020 | 1 (34) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ja 31 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 23 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta
|
|
Matti Malinen puheenjohtaja |
|
|
|
Raimo Niippa pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Tiina Mäki | Jorma Lamminmäki |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 25.09.2020.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|