Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

10.06.2021 8:30 - 9:17

 

 

Kokouspaikka

Teams-kokous

Läsnä

Jäsenet

Malinen, Matti

talousarviopäällikkö

Takanen, Kati

hallintojohtaja
varapuheenjohtaja

Hilden, Sari

tilapäällikkö

Lamminmäki, Jorma

hankintajohtaja

Mäki, Tiina

hallintojohtaja

Muut

Värtelä, Antti

toimitusjohtaja

Paavola, Risto

yksikönjohtaja

Niippa, Raimo

hallintopäällikkö

Bruce, Jaana

henkilöstöpäällikkö
paikalla 22 §

Puheenjohtaja

Matti Malinen

talousarviopäällikkö
16-24 §

Esittelijät

Antti Värtelä

toimitusjohtaja
16-24 §

Pöytäkirjanpitäjä

Raimo Niippa

hallintopäällikkö
16-24 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

16

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

17

Asia/2

Palvelukeskus Helsinki, Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen käyttämät elintarvikekuljetukset

18

Asia/3

Lausunto valtuustoaloitteesta: kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus- ja vanhuspalveluissa, Strandén Juhani.

19

Asia/4

Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettujen Mai Kivelän ja Veronika Honkasalon aloitteeseen, maksuttoman aamupalan tarjoamista kouluissa

20

Asia/5

Virkasuhteen päättäminen ja täyttömenettelyn aloittaminen, palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelut-yksikön yksikönjohtaja

21

Asia/6

Virkasuhteen päättäminen koskien palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikköä

22

Asia/7

Organisaatiomuutos, uuden yksikön perustaminen, Palvelukeskusliikelaitos

23

Asia/8

Ilmoitusasiat

24

Asia/9

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Mäki ja Hilden sekä varatarkastajaksi jäsen Lamminmäen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 17

Palvelukeskus Helsinki, Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen käyttämät elintarvikekuljetukset

HEL 2021-002761 T 02 08 02 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti keskeyttää elintarvikehankintoja koskevan hankinnan esityslistalla esitetyin perustein sekä kehottaa palvelukeskusliikelaitosta kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.

- Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 23.4.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.5.2021 klo 12.00.

- Hankintalain 125 § 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

- Hankintalain 125 § 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

- Saatujen tarjousten hinta ylittää merkittävästi  hankintaan varatun  rahoituskehyksen eikä  sitä ole mahdollista  korottaa liikelaitoksen tiukentuneen taloustilanteen vuoksi.

- Keskeytettävän hankinnan kilpailutusasiakirjat ovat salassa pidettäviä, kunnes hankinta on kilpailutettu ja sopimus asiassa tehty (julkisuuslaki 24 §:n 1 momentin 17 kohta).

Hankintayksikkö on ilmoittanut tarjouspyynnössä hankinnan arvioidun  kokonaisarvon  48 kk:lle asettuvan 8 460 000 euroon. Tarjousten vertailu osoittaa, että tarjousten mukainen hankinnan halvin kokonaisarvo olisi asettumassa 21 113 773 euroon sisältäen mahdolliset optiokaudet.  Saatujen tarjousten  halvin yhteishinta ylittää hankinnalle lasketun kustannusarvion, minkä vuoksi hankkeelle varattu rahoituskehys ylittyy ja hankinta keskeytetään siten todellisesta ja perustellusta syystä.           

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 18

Lausunto valtuustoaloitteesta: kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus- ja vanhuspalveluissa, Strandén Juhani.

HEL 2021-005586 T 00 00 03

Lausunto

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi lausunnon:

Palvelukeskusliikelaitos toimii yhteistyössä Helsingin kaupungin kasvatus ja koulutus –toimialan sekä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa siten että toimiala määrittää tilaajana linjaukset, joiden mukaan Palvelukeskus tuottajana tuottaa palvelut. Ruokatarjoomaa kehitetään yhteistyössä toimialojen kanssa huomioiden kaupungin, toimialojen ja liikelaitoksen strategiset tavoitteet ja vastuullisuusnäkökulmat sekä eri asiakasryhmille määritellyt ruokailu- ja ravitsemussuositukset.

Hiilineutraali Helsinki 2035 –toimenpideohjelma

Sosiaali ja terveys -toimialan, kasvatus ja koulutus –toimialan sekä Palvelukeskus Helsingin yhteinen työryhmä, joka suunnittelee HiilineutraaliHelsinki 2035 toimenpideohjelmassa ruokapalveluille vastuutetun toimenpiteen (95 Ilmastoystävällisten ruokien lisääminen ruokalistoille) toteutumista, työstää lihan ja maidon kulutuksen puolittamista  osana tätä laajempaa toimenpideohjelmaa. Kyseinen työryhmä on linjannut seuraavasti:

- kaikki ruokalistoilla tehtävät muutokset tehdään linjassa ravitsemussuositusten kanssa
- lihan puolittaminen koskee ensisijaisesti punaista lihaa ja erityisesti naudanlihaa
- ei tehdä toimenpiteitä ruokajuomana tarjottavan maidon osalta (ravitsemussuositukset)
- kasvijuomien tarjoamista vaihtoehtoisena ruokajuomana edistetään mm. seuraavien toimenpiteiden kautta: Oma stadi -projekti, palvelukuvasten päivittäminen
- maitotaloustuotteiden kulutuksen puolittaminen suunnataan ruoanvalmistuksessa käytettävän maitotaloustuotteiden vähentämiseen
- juustoa ei tulla toistaiseksi korvaamaan kasviperäisillä juuston kaltaisilla tuotteilla (ravitsemussuositukset), vaan sen rinnalla on kasvipohjaisilla levitteitä esim. kikhernetahna

Asukas- ja potilasruokailu

Palvelukeskus Helsinki päätti yhdessä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa odottaa vuonna 2020 päivitettyjä ikääntyneiden ruokasuosituksia ennen mahdollisia toimenpiteitä (Vireyttä seniorivuosiin – Ikääntyneiden ruokasuositus, Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2020) . Suositusten ilmestyttyä olemme yhdessä toimialan kanssa linjanneet, että etenemme hyvin pienin askelin, jotta varmistamme asiakasryhmälle edelleen maistuvat ja terveyttä tukevat ateriat. Viimeisimmässä ruokalistojen kehittämistyöryhmässä sovittiin muutamista pienistä muutoksista, kuten yhden naudanlihapohjaisen pääruoan vaihtamisesta sianliha- tai siipikarjapohjaiseen ruokaan, lihan osittaisesta korvaamisesta kasviksilla lihapadassa sekä kinkkuleikkeleen vaihtamisesta siipikarjapohjaiseen leikkeeseen. Tuttujen ikäväestölle maistuvien kasvisruokien osuutta lisätään hyvin maltillisesti. Juotavien maidon ja maitotaloustuotteiden tarjoaminen on pysynyt ennallaan. Näillä muutoksilla varmistetaan myös riittävä proteiininmäärä ja monipuolisuus aterioilla sekä pyritään ylläpitämään asukkaiden ja potilaiden toimintakykyä ja vireyttä ja estämään puutostilojen syntyä.

Päiväkoti- ja kouluruokailu

Olemme sopineet muutoksista yhdessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Punaista lihaa sisältäviä ruokia on korvattu siipikarjalla, kalalla ja kasvisvaihtoehdoilla valtuustopäätöksen 25.9.2019 (diaarinro HEL 2018-006850) mukaisesti. Osa kasvisruoista sisältää edelleen maitoa ja kananmunaa, ja osa sopii myös vegaaniruokavaliota noudattaville. Kun ruokalistalle lisätään kasvisruokia, pyritään valitsemaan asiakastyytyväisyyskyselyjen pohjalta mieluisia kasvisruokia, kuten kasvispyörykät. Noudatamme näille ikäryhmille niille laadittuja ravitsemussuosituksia eli Syödään ja opitaan yhdessä koululaisille (Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017) ja Terveyttä ja iloa ruoasta varhaiskasvatukseen (Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2018). Tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin ruoan maistuvuus, ja että se nautitaan päivittäin. Siksi ruokavaihtoehdot ovat vapaassa otossa, ja vegaaniruokaa on tarjolla niille, jotka ovat ilmoittautuneet. Etenkin yläkoulussa pyritään pitämään ruokailevien osuus yhtä korkeana kuin alakouluissa. Keräämme palautetta, osallistamme lapsia ja nuoria ruokalistan kehittelyyn ja siten listaa kehitetään jatkuvasti makumieltymyksiä ja terveellisiä, kestäviä vaihtoehtoja huomioiden. 

Lisäksi Palvelukeskusliikelaitoksella on valmiudet panostaa kouluissa terveellisten ja maistuvien aamu- ja välipalojen tarjontaan, jotta energiataso pysyy korkeana aamusta pitkään koulupäivään tai jopa sen jälkeisiin harrastuksiin.

Juomanesteet

Kaikilla asiakkailla on edelleen vapaasti valittavana maitoa tai piimää ruokajuomaksi kaikilla aterioilla, eikä tähän ole edes suunnitteilla muutoksia. Kasvijuomia lisätään vähitellen vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983

anne.koskinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 05.05.2021 Strandén Juhani Kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus-ja vanhuspalveluissa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Aulikki Johansson, palvelupäällikkö, puhelin: 310 27131

aulikki.johansson(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 05.05.2021 Strandén Juhani Kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus-ja vanhuspalveluissa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 19

Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettujen Mai Kivelän ja Veronika Honkasalon aloitteeseen, maksuttoman aamupalan tarjoamista kouluissa

HEL 2021-002852 T 00 00 03

Lausunto

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi lausunnon:

Palvelukeskus Helsinki on Helsingin kaupungin omistama liikelaitos, joka tuottaa kaupungin järjestämistä ruokapalveluista tällä hetkellä yli 75 prosenttia etupäässä päiväkoteihin, kouluihin, oppilaitoksiin ja hoitoalan kohteisiin

Palvelukeskus Helsinki tuottaa ruokapalveluja Helsingin kaupungin koulutuksen ja kasvatuksen toimialalle tilaaja - tuottajamallin mukaan. Toimintaamme ohjaa yhteistyöasiakirja, jossa on määritelty tilaajan ja tuottajan vastuut, sekä kuvattu palvelun sisältö.

Mikäli Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa Palvelukeskus Helsingiltä aamupalan oppilaille, on Palvelukeskuksella edellytykset tuottaa ko. palvelu hoitamissaan koulukohteissa.

Nykyiset tilat, laitteet, välineet sekä toiminnan organisointi mahdollistavat palvelun käynnistämisen sopimuksen mukaan. Osallistumme myös mielellämme aamupalan tarjoamisen vaikutusten seurantaan yhteistyössä kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.
Olemme antaneet Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle hinta- arvion aamupalasta kustannusten vaikutusten laskemiseksi.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983

anne.koskinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 03.03.2021 Kivelä Mai Maksuton aamupalatarjoilu peruskouluihin

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Aulikki Johansson, palvelupäällikkö, puhelin: 310 27131

aulikki.johansson(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 03.03.2021 Kivelä Mai Maksuton aamupalatarjoilu peruskouluihin

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 20

Virkasuhteen päättäminen ja täyttömenettelyn aloittaminen, palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelut-yksikön yksikönjohtaja

HEL 2021-006270 T 01 01 04 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan eroilmoituksen palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan virasta. Samalla johtokunta kehotti toimitusjohtajaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan on jättänyt 7.5.2021 päivätyn eroilmoituksen monipalvelujen yksikönjohtajan virasta hänen 1.9.2021 tapahtuvan eläkkeelle siirtymisen vuoksi. Kaupungin hallintosäännön 23 luvun 3 §:n 3 kohdan mukaan virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää virkasuhteen päättymisestä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Virkasuhteen päättäminen koskien palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikköä

HEL 2021-006269 T 01 01 04 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi liikelaitoksen hallintopäällikön eroilmoituksen palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikön virasta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikkö on jättänyt 19.5.2021 päivätyn eroilmoituksen liikelaitoksen hallintopäällikön virasta eläkkeelle siirtymisen vuoksi 1.1.2022 alkaen. Kaupungin hallintosäännön 23 luvun 3 §:n 3 kohdan mukaan virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää virkasuhteen päättymisestä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 22

Organisaatiomuutos, uuden yksikön perustaminen, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2021-006083 T 00 01 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti seuraavaa:

A. Organisaatiomuutos

• Perustaa 1.9.2021 alkaen osastotasoinen talous- ja hallintoyksikkö, joka vastaa palvelukeskusliikelaitoksen tukipalveluista palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla

• Lakkauttaa 1.9.2021 alkaen hallintopäällikön vastuualue ja siirtää samasta ajankohdasta lukien vastuualueen tehtävät ja koko henkilöstön perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla

• Lakkauttaa 1.9.2021 alkaen kehityspalvelujen vastuualue ja siirtää samasta ajankohdasta lukien vastuualueen tehtävät ja koko henkilöstön perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla

B. Henkilöstöjärjestelyjen osalta johtokunta päätti;

• että 1.9.2021 alkaen lakkautettavan hallintopäällikön vastuualueen viranhaltija (hallintopäällikkö) siirretään 1.9.2021 alkaen virkoineen, tehtävineen ja palkkaetuineen perustettavaan osastotasoiseen talous- ja hallintoyksikköön,

• että 1.9.2021 alkaen lakkautettavan kehityspalvelujen viranhaltija (yksikönjohtaja) siirretään 1.9.2021 alkaen muuhun tehtävään perustettavaan osastotasoiseen talous- ja hallintoyksikköön.

Lisäksi johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle osastotasoisen talous- ja hallintoyksikön johtajan viran perustamista 1.9.2021 alkaen.

Vielä johtokunta

• päätti, että tarpeettomaksi käyneet virat esitetään myöhemmin erikseen kaupunginhallitukselle lakkautettaviksi,
• päätti todeta, että jatketaan nykyisten viranhaltijoiden kuulemista mahdollisen virantoimitukseen liittyvien muutosten tai toiseen tehtävään/virkaan siirtämisten osalta, kun nyt toteuttavia muutoksia tehtävien osalta tarkennetaan ja muutetaan toimitusjohtajan hyväksymässä palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä,
• merkitsi tiedoksi, että henkilöstömuutokset toteutetaan Helsingin kaupungin uudelleensijoitusperiaatteiden mukaisesti
• merkitsi tiedoksi, että lakkautettavien kehityspalvelujen ja hallintopäällikön vastuualueiden muu henkilöstö siirretään perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön nykyisine tehtävineen ja palkkaetuineen kaupungin päätösten ja ohjeistuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päätti merkitä tiedoksi, että

• lakkautettavan kehityspalvelujen yksikönjohtajana nyt toimivaa viranhaltijaa on kuultu 12.5.2021 muutoksen vaikutuksesta viranhaltijan asemaan, minkä lisäksi viranhaltija on toimittanut kuulemisestaan kirjallisen vastineen toimitusjohtajalle 26.5.2021 ja että

• lakkautettavan vastuualueen hallintopäällikön virassa toimiva viranhaltija on ilmoittanut että kuulemismenettely hänen kohdallaan on tarpeeton ja että hän hyväksyy omalta osaltaan muutoksen ilman kuulemismenettelyä,

• organisaatiomuutossuunnitelma on käyty 17.5.2021 läpi yhteistoimintamenettelyssä muutoksen kohteena olevan henkilöstön kanssa kaupungin ohjeistuksen mukaisesti, ja että

• palvelukeskusliikelaitoksen henkilöstötoimikunta on todennut kokouksessaan 18.5.2021 yhteistoiminnan toteutuneen valmistelun tässä vaiheessa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Esitys_organisaatioksi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Esittelijä toteaa, että organisaatiouudistuksen tarkemmat perustelut löytyvät esityksen liitteestä.

Esittelijä toteaa lisäksi, että mikäli johtokunta hyväksyy sille nyt tehdyn esityksen, niin päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että kaupunginhallitus hyväksyy johtokunnan sille tekemän esityksen talous- ja hallintojohtajan viran perustamisesta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Lisätiedot

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce(a)hel.fi

Liitteet

1

Esitys_organisaatioksi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 23

Ilmoitusasiat

Päätös

Johtokunta varautuu pitämään ylimääräisen kokouksen to 15.7.2021 alkaen klo 09.00.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/9

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Antti Värtelä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2021

1 (25)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

10.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 16, 18, 19, 23 ja 24 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 17 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta  asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 20, 21 ja 22 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Matti Malinen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Raimo Niippa

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Tiina Mäki

Sari Hilden

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 18.06.2021.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566