Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 |
|
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 10.06.2021 8:30 - 9:17 |
|
|
Kokouspaikka | Teams-kokous |
Läsnä
Jäsenet
Malinen, Matti | talousarviopäällikkö |
Takanen, Kati | hallintojohtaja |
Hilden, Sari | tilapäällikkö |
Lamminmäki, Jorma | hankintajohtaja |
Mäki, Tiina | hallintojohtaja |
Muut
Värtelä, Antti | toimitusjohtaja |
Paavola, Risto | yksikönjohtaja |
Niippa, Raimo | hallintopäällikkö |
Bruce, Jaana | henkilöstöpäällikkö |
Puheenjohtaja
Matti Malinen | talousarviopäällikkö |
Esittelijät
Antti Värtelä | toimitusjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Raimo Niippa | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 |
|
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
16 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
17 | Asia/2 | Palvelukeskus Helsinki, Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen käyttämät elintarvikekuljetukset |
18 | Asia/3 | Lausunto valtuustoaloitteesta: kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus- ja vanhuspalveluissa, Strandén Juhani. |
19 | Asia/4 | Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettujen Mai Kivelän ja Veronika Honkasalon aloitteeseen, maksuttoman aamupalan tarjoamista kouluissa |
20 | Asia/5 | Virkasuhteen päättäminen ja täyttömenettelyn aloittaminen, palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelut-yksikön yksikönjohtaja |
21 | Asia/6 | Virkasuhteen päättäminen koskien palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikköä |
22 | Asia/7 | Organisaatiomuutos, uuden yksikön perustaminen, Palvelukeskusliikelaitos |
23 | Asia/8 | Ilmoitusasiat |
24 | Asia/9 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 16
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Mäki ja Hilden sekä varatarkastajaksi jäsen Lamminmäen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 17
Palvelukeskus Helsinki, Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen käyttämät elintarvikekuljetukset
HEL 2021-002761 T 02 08 02 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti keskeyttää elintarvikehankintoja koskevan hankinnan esityslistalla esitetyin perustein sekä kehottaa palvelukeskusliikelaitosta kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.
- Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 23.4.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.5.2021 klo 12.00.
- Hankintalain 125 § 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
- Hankintalain 125 § 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.
- Saatujen tarjousten hinta ylittää merkittävästi hankintaan varatun rahoituskehyksen eikä sitä ole mahdollista korottaa liikelaitoksen tiukentuneen taloustilanteen vuoksi.
- Keskeytettävän hankinnan kilpailutusasiakirjat ovat salassa pidettäviä, kunnes hankinta on kilpailutettu ja sopimus asiassa tehty (julkisuuslaki 24 §:n 1 momentin 17 kohta).
Hankintayksikkö on ilmoittanut tarjouspyynnössä hankinnan arvioidun kokonaisarvon 48 kk:lle asettuvan 8 460 000 euroon. Tarjousten vertailu osoittaa, että tarjousten mukainen hankinnan halvin kokonaisarvo olisi asettumassa 21 113 773 euroon sisältäen mahdolliset optiokaudet. Saatujen tarjousten halvin yhteishinta ylittää hankinnalle lasketun kustannusarvion, minkä vuoksi hankkeelle varattu rahoituskehys ylittyy ja hankinta keskeytetään siten todellisesta ja perustellusta syystä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
antti.virtanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 18
Lausunto valtuustoaloitteesta: kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus- ja vanhuspalveluissa, Strandén Juhani.
HEL 2021-005586 T 00 00 03
Lausunto
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi lausunnon:
Palvelukeskusliikelaitos toimii yhteistyössä Helsingin kaupungin kasvatus ja koulutus –toimialan sekä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa siten että toimiala määrittää tilaajana linjaukset, joiden mukaan Palvelukeskus tuottajana tuottaa palvelut. Ruokatarjoomaa kehitetään yhteistyössä toimialojen kanssa huomioiden kaupungin, toimialojen ja liikelaitoksen strategiset tavoitteet ja vastuullisuusnäkökulmat sekä eri asiakasryhmille määritellyt ruokailu- ja ravitsemussuositukset.
Hiilineutraali Helsinki 2035 –toimenpideohjelma
Sosiaali ja terveys -toimialan, kasvatus ja koulutus –toimialan sekä Palvelukeskus Helsingin yhteinen työryhmä, joka suunnittelee HiilineutraaliHelsinki 2035 toimenpideohjelmassa ruokapalveluille vastuutetun toimenpiteen (95 Ilmastoystävällisten ruokien lisääminen ruokalistoille) toteutumista, työstää lihan ja maidon kulutuksen puolittamista osana tätä laajempaa toimenpideohjelmaa. Kyseinen työryhmä on linjannut seuraavasti:
- kaikki ruokalistoilla tehtävät muutokset tehdään linjassa ravitsemussuositusten kanssa
- lihan puolittaminen koskee ensisijaisesti punaista lihaa ja erityisesti naudanlihaa
- ei tehdä toimenpiteitä ruokajuomana tarjottavan maidon osalta (ravitsemussuositukset)
- kasvijuomien tarjoamista vaihtoehtoisena ruokajuomana edistetään mm. seuraavien toimenpiteiden kautta: Oma stadi -projekti, palvelukuvasten päivittäminen
- maitotaloustuotteiden kulutuksen puolittaminen suunnataan ruoanvalmistuksessa käytettävän maitotaloustuotteiden vähentämiseen
- juustoa ei tulla toistaiseksi korvaamaan kasviperäisillä juuston kaltaisilla tuotteilla (ravitsemussuositukset), vaan sen rinnalla on kasvipohjaisilla levitteitä esim. kikhernetahna
Asukas- ja potilasruokailu
Palvelukeskus Helsinki päätti yhdessä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa odottaa vuonna 2020 päivitettyjä ikääntyneiden ruokasuosituksia ennen mahdollisia toimenpiteitä (Vireyttä seniorivuosiin – Ikääntyneiden ruokasuositus, Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2020) . Suositusten ilmestyttyä olemme yhdessä toimialan kanssa linjanneet, että etenemme hyvin pienin askelin, jotta varmistamme asiakasryhmälle edelleen maistuvat ja terveyttä tukevat ateriat. Viimeisimmässä ruokalistojen kehittämistyöryhmässä sovittiin muutamista pienistä muutoksista, kuten yhden naudanlihapohjaisen pääruoan vaihtamisesta sianliha- tai siipikarjapohjaiseen ruokaan, lihan osittaisesta korvaamisesta kasviksilla lihapadassa sekä kinkkuleikkeleen vaihtamisesta siipikarjapohjaiseen leikkeeseen. Tuttujen ikäväestölle maistuvien kasvisruokien osuutta lisätään hyvin maltillisesti. Juotavien maidon ja maitotaloustuotteiden tarjoaminen on pysynyt ennallaan. Näillä muutoksilla varmistetaan myös riittävä proteiininmäärä ja monipuolisuus aterioilla sekä pyritään ylläpitämään asukkaiden ja potilaiden toimintakykyä ja vireyttä ja estämään puutostilojen syntyä.
Päiväkoti- ja kouluruokailu
Olemme sopineet muutoksista yhdessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Punaista lihaa sisältäviä ruokia on korvattu siipikarjalla, kalalla ja kasvisvaihtoehdoilla valtuustopäätöksen 25.9.2019 (diaarinro HEL 2018-006850) mukaisesti. Osa kasvisruoista sisältää edelleen maitoa ja kananmunaa, ja osa sopii myös vegaaniruokavaliota noudattaville. Kun ruokalistalle lisätään kasvisruokia, pyritään valitsemaan asiakastyytyväisyyskyselyjen pohjalta mieluisia kasvisruokia, kuten kasvispyörykät. Noudatamme näille ikäryhmille niille laadittuja ravitsemussuosituksia eli Syödään ja opitaan yhdessä koululaisille (Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017) ja Terveyttä ja iloa ruoasta varhaiskasvatukseen (Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2018). Tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin ruoan maistuvuus, ja että se nautitaan päivittäin. Siksi ruokavaihtoehdot ovat vapaassa otossa, ja vegaaniruokaa on tarjolla niille, jotka ovat ilmoittautuneet. Etenkin yläkoulussa pyritään pitämään ruokailevien osuus yhtä korkeana kuin alakouluissa. Keräämme palautetta, osallistamme lapsia ja nuoria ruokalistan kehittelyyn ja siten listaa kehitetään jatkuvasti makumieltymyksiä ja terveellisiä, kestäviä vaihtoehtoja huomioiden.
Lisäksi Palvelukeskusliikelaitoksella on valmiudet panostaa kouluissa terveellisten ja maistuvien aamu- ja välipalojen tarjontaan, jotta energiataso pysyy korkeana aamusta pitkään koulupäivään tai jopa sen jälkeisiin harrastuksiin.
Juomanesteet
Kaikilla asiakkailla on edelleen vapaasti valittavana maitoa tai piimää ruokajuomaksi kaikilla aterioilla, eikä tähän ole edes suunnitteilla muutoksia. Kasvijuomia lisätään vähitellen vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983
anne.koskinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuustoaloite 05.05.2021 Strandén Juhani Kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus-ja vanhuspalveluissa |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Aulikki Johansson, palvelupäällikkö, puhelin: 310 27131
aulikki.johansson(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuustoaloite 05.05.2021 Strandén Juhani Kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetus-ja vanhuspalveluissa |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 19
Lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettujen Mai Kivelän ja Veronika Honkasalon aloitteeseen, maksuttoman aamupalan tarjoamista kouluissa
HEL 2021-002852 T 00 00 03
Lausunto
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antoi lausunnon:
Palvelukeskus Helsinki on Helsingin kaupungin omistama liikelaitos, joka tuottaa kaupungin järjestämistä ruokapalveluista tällä hetkellä yli 75 prosenttia etupäässä päiväkoteihin, kouluihin, oppilaitoksiin ja hoitoalan kohteisiin
Palvelukeskus Helsinki tuottaa ruokapalveluja Helsingin kaupungin koulutuksen ja kasvatuksen toimialalle tilaaja - tuottajamallin mukaan. Toimintaamme ohjaa yhteistyöasiakirja, jossa on määritelty tilaajan ja tuottajan vastuut, sekä kuvattu palvelun sisältö.
Mikäli Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa Palvelukeskus Helsingiltä aamupalan oppilaille, on Palvelukeskuksella edellytykset tuottaa ko. palvelu hoitamissaan koulukohteissa.
Nykyiset tilat, laitteet, välineet sekä toiminnan organisointi mahdollistavat palvelun käynnistämisen sopimuksen mukaan. Osallistumme myös mielellämme aamupalan tarjoamisen vaikutusten seurantaan yhteistyössä kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.
Olemme antaneet Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle hinta- arvion aamupalasta kustannusten vaikutusten laskemiseksi.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983
anne.koskinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuustoaloite 03.03.2021 Kivelä Mai Maksuton aamupalatarjoilu peruskouluihin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Aulikki Johansson, palvelupäällikkö, puhelin: 310 27131
aulikki.johansson(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuustoaloite 03.03.2021 Kivelä Mai Maksuton aamupalatarjoilu peruskouluihin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 20
Virkasuhteen päättäminen ja täyttömenettelyn aloittaminen, palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelut-yksikön yksikönjohtaja
HEL 2021-006270 T 01 01 04 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan eroilmoituksen palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan virasta. Samalla johtokunta kehotti toimitusjohtajaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Palvelukeskusliikelaitoksen monipalvelujen yksikönjohtajan on jättänyt 7.5.2021 päivätyn eroilmoituksen monipalvelujen yksikönjohtajan virasta hänen 1.9.2021 tapahtuvan eläkkeelle siirtymisen vuoksi. Kaupungin hallintosäännön 23 luvun 3 §:n 3 kohdan mukaan virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää virkasuhteen päättymisestä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 21
Virkasuhteen päättäminen koskien palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikköä
HEL 2021-006269 T 01 01 04 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi liikelaitoksen hallintopäällikön eroilmoituksen palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikön virasta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Palvelukeskusliikelaitoksen hallintopäällikkö on jättänyt 19.5.2021 päivätyn eroilmoituksen liikelaitoksen hallintopäällikön virasta eläkkeelle siirtymisen vuoksi 1.1.2022 alkaen. Kaupungin hallintosäännön 23 luvun 3 §:n 3 kohdan mukaan virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää virkasuhteen päättymisestä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Tietosuojalaki 29 §) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 22
Organisaatiomuutos, uuden yksikön perustaminen, Palvelukeskusliikelaitos
HEL 2021-006083 T 00 01 00
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti seuraavaa:
A. Organisaatiomuutos
• Perustaa 1.9.2021 alkaen osastotasoinen talous- ja hallintoyksikkö, joka vastaa palvelukeskusliikelaitoksen tukipalveluista palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla
• Lakkauttaa 1.9.2021 alkaen hallintopäällikön vastuualue ja siirtää samasta ajankohdasta lukien vastuualueen tehtävät ja koko henkilöstön perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla
• Lakkauttaa 1.9.2021 alkaen kehityspalvelujen vastuualue ja siirtää samasta ajankohdasta lukien vastuualueen tehtävät ja koko henkilöstön perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla
B. Henkilöstöjärjestelyjen osalta johtokunta päätti;
• että 1.9.2021 alkaen lakkautettavan hallintopäällikön vastuualueen viranhaltija (hallintopäällikkö) siirretään 1.9.2021 alkaen virkoineen, tehtävineen ja palkkaetuineen perustettavaan osastotasoiseen talous- ja hallintoyksikköön,
• että 1.9.2021 alkaen lakkautettavan kehityspalvelujen viranhaltija (yksikönjohtaja) siirretään 1.9.2021 alkaen muuhun tehtävään perustettavaan osastotasoiseen talous- ja hallintoyksikköön.
Lisäksi johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle osastotasoisen talous- ja hallintoyksikön johtajan viran perustamista 1.9.2021 alkaen.
Vielä johtokunta
• päätti, että tarpeettomaksi käyneet virat esitetään myöhemmin erikseen kaupunginhallitukselle lakkautettaviksi,
• päätti todeta, että jatketaan nykyisten viranhaltijoiden kuulemista mahdollisen virantoimitukseen liittyvien muutosten tai toiseen tehtävään/virkaan siirtämisten osalta, kun nyt toteuttavia muutoksia tehtävien osalta tarkennetaan ja muutetaan toimitusjohtajan hyväksymässä palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännössä,
• merkitsi tiedoksi, että henkilöstömuutokset toteutetaan Helsingin kaupungin uudelleensijoitusperiaatteiden mukaisesti
• merkitsi tiedoksi, että lakkautettavien kehityspalvelujen ja hallintopäällikön vastuualueiden muu henkilöstö siirretään perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön nykyisine tehtävineen ja palkkaetuineen kaupungin päätösten ja ohjeistuksen mukaisesti.
Lisäksi johtokunta päätti merkitä tiedoksi, että
• lakkautettavan kehityspalvelujen yksikönjohtajana nyt toimivaa viranhaltijaa on kuultu 12.5.2021 muutoksen vaikutuksesta viranhaltijan asemaan, minkä lisäksi viranhaltija on toimittanut kuulemisestaan kirjallisen vastineen toimitusjohtajalle 26.5.2021 ja että
• lakkautettavan vastuualueen hallintopäällikön virassa toimiva viranhaltija on ilmoittanut että kuulemismenettely hänen kohdallaan on tarpeeton ja että hän hyväksyy omalta osaltaan muutoksen ilman kuulemismenettelyä,
• organisaatiomuutossuunnitelma on käyty 17.5.2021 läpi yhteistoimintamenettelyssä muutoksen kohteena olevan henkilöstön kanssa kaupungin ohjeistuksen mukaisesti, ja että
• palvelukeskusliikelaitoksen henkilöstötoimikunta on todennut kokouksessaan 18.5.2021 yhteistoiminnan toteutuneen valmistelun tässä vaiheessa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Esitys_organisaatioksi |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Esittelijä toteaa, että organisaatiouudistuksen tarkemmat perustelut löytyvät esityksen liitteestä.
Esittelijä toteaa lisäksi, että mikäli johtokunta hyväksyy sille nyt tehdyn esityksen, niin päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että kaupunginhallitus hyväksyy johtokunnan sille tekemän esityksen talous- ja hallintojohtajan viran perustamisesta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132
jaana.bruce(a)hel.fi
Liitteet
1 | Esitys_organisaatioksi |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 23
Ilmoitusasiat
Päätös
Johtokunta varautuu pitämään ylimääräisen kokouksen to 15.7.2021 alkaen klo 09.00.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 24
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2021 | 1 (25) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 16, 18, 19, 23 ja 24 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 17 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 20, 21 ja 22 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta
|
|
Matti Malinen puheenjohtaja |
|
|
|
Raimo Niippa pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Tiina Mäki | Sari Hilden |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 18.06.2021.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
|