Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

31.10.2017 15:30 - 16:12

 

 

Kokouspaikka

Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338

Läsnä

Jäsenet

Turkkila, Matias

puheenjohtaja

Pasterstein, Dennis

varapuheenjohtaja

Aivio, Sanna

saapui 15:37, poissa: 25§, 26§, 27§

Alanen, Outi

 

Kelo, Jarmo

 

Landén, Maria

 

Malm, Anja

 

Timonen, Hannu

 

Muut

Korkiamäki, Jari

va. pelastusjohtaja, pelastuspäällikkö
asiantuntija

Nordenswan, Henri

hallintopäällikkö
asiantuntija

Virtanen, Kari

tekninen päällikkö
asiantuntija

Wecksten, Simo

pelastuskomentaja
esittelijä

Rantala, Elina

johdon sihteeri
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Matias Turkkila

25-31 §

Esittelijä

Simo Wecksten

pelastuskomentaja
25-31 §

Pöytäkirjanpitäjä

Elina Rantala

johdon sihteeri
25-31 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

25

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

26

Asia/2

Ilmoitusasiat

27

Asia/3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

28

Asia/4

Sijaisen määrääminen kaupunkiympäristön toimialalla: pelastuskomentajan viransijaiset

29

Asia/5

Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla: pelastuslaitoksen hankintavaltuudet

30

Asia/6

Pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Keskuspuistoryhmä Susanna Pitkänen ym. yhteistyötarjouksesta Maunulanpuron öljyntorjunnasta ja ennallistamisesta yhteistyössä asukkaiden, järjestöjen ja viranomaisen kanssa

31

Asia/7

Muut asiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 25

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Maria Landén (PS) ja Dennis Pasterstein (Kok.).

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 26

Ilmoitusasiat

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi:

 

  1. kaupunginvaltuuston 11.10.2017 § 376 tekemän päätöksen: Kontulan Kaarenjalka 5:n ja Keinulaudantie 7:n asemakaavan muuttaminen (nro 12415, tontit 47017/1 ja 47019/5)

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 9.10. - 19.10.2017 tekemiä päätöksiä:

pelastuskomentaja

23 - 25 §:t

pelastusjohtaja 

27 - 32 §:t

hallintopäällikkö

3 §

 

 

 

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 28

Sijaisen määrääminen kaupunkiympäristön toimialalla: pelastuskomentajan viransijaiset

HEL 2017-010854 T 00 01 00

Päätös

Pelastuslautakunta päätti, että pelastuskomentajan ollessa estyneenä, hänen sijaisinaan toimivat päätöspäivästä alkaen tässä järjestyksessä:

**********

Pelastustoiminnan johtamista koskevissa asioissa (toimintasäännön 6 luku) ylintä päätäntävaltaa käyttää pelastuskomentajan ollessa estyneenä pelastusjohtaja.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianomaiset

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 5 luvun 10 § mukaan pelastuskomentajan ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa pelastuslautakunnan määräämä viranhaltija. Pelastuslaitoksen toimintasäännön 6 luvun mukaan pelastusjohtaja on pelastustoiminnan johtamista koskevissa asioissa pelastuskomentajaa jälkeen seuraava viranhaltija.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianomaiset

Esitysteksti

Tiedoksi

Hallinto-osasto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 29

Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla: pelastuslaitoksen hankintavaltuudet

HEL 2017-010853 T 00 01 00

Päätös

Viranhaltijoiden hankintavaltuudet

Pelastuslautakunta päätti, että hankintapäätökset tekee viranhaltija hankintavaltuuksiensa rajoissa. Hankintavaltuusrajat ovat arvonlisäverottomia arvoja. Hankintavaltuusrajoja ei saa kiertää jakamalla hankinta osiin, joista mikään ei yksinään ylitä hankintavaltuuden rajaa. Ennakoidulta arvonlisäverottomalta arvoltaan vähintään 60.000 euroa olevat hankintapäätökset on merkittävä viranhaltijan pöytäkirjaan. Myös sellaisista hankinnoista, joiden arvonlisäveroton arvo on alle 60.000 euroa, mutta jotka on kilpailutettu, on tehtävä viranhaltijan pöytäkirjapäätös. Lautakunta päätti vahvistaa viranhaltijoiden arvonlisäverottomat hankintavaltuudet päätöspäivästä alkaen ja toistaiseksi voimassa oleviksi liitteen mukaisesti.

Pelastuskomentaja päättää erikseen työntekijöiden oikeudesta tehdä hankintoja viranhaltijan vastuulla.

Viranhaltijan myynti- ja vuokrausvaltuudet

Lautakunta päätti oikeuttaa teknisen päällikön vuokraamaan toistaiseksi voimassa olevin vuokraehdoin pelastuslaitoksen tiloja tai laitteita sillä ehdolla, että irtisanomisaikaa (enintään 6 kk) vastaava vuokrasaatava on enintään 200 000 euroa tai niin, että vuokrasopimus on kestoltaan enintään kahden (2) vuoden mittainen. Lautakunta päätti lisäksi oikeuttaa teknisen päällikön ottamaan vuokralle kaupungin sisäisiä huonetiloja pelastuslaitoksen tarpeiden ja budjetin mukaisesti. Samalla lautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan myymään laitoksen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta sen kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa ja enintään 30 000 euron arvonlisäverollisesta myyntihinnasta ja vastaavasti teknisen päällikön enintään 20 000 euron arvonlisäverollisesta myyntihinnasta.

Tiedoksi: Liitteessä mainitut hankintavaltuutetut ja talousyksikkö

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintavaltuudet PEL.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, pelastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintavaltuuksiin on tehty muutoksia sisäisten tehtävämuutosten johdosta. Muutoin esitys vastaa voimassa olevia valtuuksia.

Julkisista hankinnoista annetun lain mukaan kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat on kilpailutettava hankintalain säännöksiä noudattaen. Kansallinen kynnysarvo lasketaan ilman arvonlisäveroa ja se on tavara- ja palveluhankinnoissa 60.000 euroa ja rakennusurakoissa 150.000 euroa.

Keskitetysti kilpailutetuista hankinnoista tehdään puitesopimukset, joita tulee noudattaa ja niistä voidaan poiketa vain perustelluista syistä.

Pienhankinta, jota ei ole kilpailutettu, voidaan tehdä lomakepäätöksenä, sähköisenä päätöksenä ostotilausjärjestelmässä (Arttu) tai muutoin kirjallisesti esimerkiksi hyväksymällä tilausasiakirja tai sopimus. Hankinnan arvo on merkittävä päätökseen tai hyväksymisasiakirjaan.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 10 § mukaan pelastuslautakunta hyväksyy rajat ja perusteet, joiden mukaan viranhaltija voi päättää seuraavista:

- Hankinnoista, lukuun ottamatta osakkeita.
Kansallisen kynnysarvon ylittävän hankinnan tekeminen on julkisen vallan käyttöä eikä tällaista valtuutta voi delegoida muulle kuin viranhaltijalle.

- Maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

- Kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa huonetilojen vuokralle ottamisesta.

- Kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa pelastuslaitoksen hallinnassa olevan kaupungin irtaimen omaisuuden luovuttamisesta.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintavaltuudet PEL.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, pelastuslautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 30

Pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Keskuspuistoryhmä Susanna Pitkänen ym. yhteistyötarjouksesta Maunulanpuron öljyntorjunnasta ja ennallistamisesta yhteistyössä asukkaiden, järjestöjen ja viranomaisen kanssa

HEL 2016-013106 T 09 05 00

Lausunto

Keskuspuistoryhmä Susanna Pitkänen on lähestynyt Helsingin kaupunkia 27.2.2017 päivätyllä viestillä otsikolla: Maunulanpuron öljyntorjunta ja ennallistaminen yhteistyössä asukkaiden, järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Kirjelmässä esitetään erilaisia yhteistyömalleja maaöljyntorjunnassa viranomaisten ja vapaaehtoisjärjestöjen kanssa sekä asian pilotointia Haaga-Maunulanpuro-alueella.

Pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Laki öljyvahinkojen torjunnasta 7§: Alueen pelastustoimi vastaa maa-alueen öljyvahinkojen ja alusöljyvahinkojen torjunnasta alueellaan. Se ohjaa myös öljyvahinkojen torjuntaan varautumista alueellaan siten kuin jäljempänä säädetään.

10§: Torjuntatöitä johtavaan henkilöön sovelletaan tehtävässään rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säädöksiä.

20§: Jos öljyvahinko tai aluskemikaalivahinko, sen vaara tai vahingon leviämisen mahdollisuus on niin suuri, että torjuntaviranomaisen käytössä oleva henkilöstö tai kalusto ei riitä vahingon tehokkaaseen torjuntaan tai ehkäisyyn, torjuntaviranomaisella on oikeus määrätä sataman pitäjä, laitoksen haltija, öljyn varastoija tai muu, jolla on torjuntakalustoa tai niiden käyttöön perehtynyttä henkilöstöä, asettamaan nämä torjuntaviranomaisen käyttöön, jolle tästä aiheudu toiminnanharjoittajalle kohtuutonta haittaa.

Helsingin pelastuslaitos alueen pelastusviranomaisena vastaa öljyvahinkojen torjunnan johtamisesta ja suunnittelusta Helsingin kaupungin alueella. Helsingin pelastuslaitos on varautunut niin suuriin merellisiin öljyonnettomuuksiin, kuin maa-alueellakin tapahtuvaan öljyvahingon torjuntaan. Helsingin pelastuslaitoksen öljyntorjuntakalusto on hyvää ja nykyaikaista. Pelastuslaitoksen henkilöstö on koulutettu erilaisiin öljyntorjuntatilanteisiin. Pelastuslaitos on suunnitellut ja varautunut käyttämään erilaisissa öljyntorjuntatilanteissa niin muita viranomaisia, muita kaupungin toimialoja kuin vapaaehtoisiakin. Helsingin kaupungilla on vahvistetun öljyntorjuntasuunnitelman mukaan yli 1600 henkilöä osoitettu öljyntorjuntatehtäviin tarvittaessa. Helsinki-konsernista yhteistyökumppaneineen on peruskoulutettu n. 900 henkilöä, joiden osaamisen ylläpidosta vastaa pelastuslaitos. Pelastustoiminnan johtaja päättää aina tapauskohtaisesti, mitä resurssia hän missäkin tilanteessa tarvitsee ja mitä resurssia hän käyttää. Kuten laista huomataan, pelastustoiminnan johtaja toimii aina virkavastuulla, eli hän on vastuussa kaikista toimintaan osallistuvista henkilöistä, sekä siitä, mitä nämä henkilöt torjuntatöissä tekevät.

Pelastuslaitoksella on paljon kokemusta kolmannen sektorin ja vapaaehtoisjärjestöjen kanssa toimimisesta. Edellä mainitut ryhmät ovat pelastuslaitokselle tärkeitä yhteistyökumppaneita ja pelastuslaitoksella on pääsääntöisesti vain hyviä kokemuksia yhteistyöstä. Pelastustoiminta on erittäin järjestäytynyttä toimintaa, jossa tavoitteena on nopea ja ammattitaitoinen pelastustoiminta, sama koskee myös öljyntorjuntaa. Toiminnan täytyy olla sopimukseen perustuvaa, jossa pelastuslaitos ja järjestö sopivat kummankin tehtävät, velvoitteet sekä seurannan. Viranomaisella on velvollisuus suorittaa viranomaisvalvontaa toiminnan turvaamiseksi. Edellä mainituista syistä johtuen myös vapaaehtois- ja järjestökentän täytyy olla hyvin järjestäytynyt ja työnsä osaava. Pelastustyön johtajalla täytyy olla varmuus siitä, mitä pelastustyöhön osallistuva vapaaehtoinen osaa sekä siitä, minkä yhteisön edustajana ao vapaaehtoinen osallistuu pelastustoimintaan.

Pelastuslaitoksella ei ole mahdollisuutta tehdä sopimuksia useiden eri vapaaehtoisryhmien kanssa, vaan ryhmien tulisi liittyä jo olemassa oleviin yhteistyötahoihin, WWF, VPK tai VAPEPA. Yhteistyöjärjestön kautta esitetään pyyntö koulutuksesta ja sen järjestämisestä. Yhteistyöjärjestö pitää yllä hälytysjärjestelmää, sekä vastaa henkilöstönsä osaamisen tasosta. Asukas, taloyhtiötasolle vietynä järjestelmästä tulee hajanainen ja mahdoton hallita, taloyhtiöillä tuskin on kykyä ja tahtoa sitoutua esitetyn kaltaiseen ratkaisuun. Esitämme, että Keskuspuistoryhmä liittyy osaksi edellä mainittuja organisaatioita ja toiminta organisoidaan näiden järjestöjen kautta. Kaikki halukkaat on syytä organisoida olemassa olevien rakenteiden kautta. Helsingin kaupunki ei yleensä vakuuta erilaisten yhteisöjen jäseniä.

Kirjelmässä ehdotettuun koulutukseen esitetään vastaus yllä. Öljyntorjuntavarusteita pelastuslaitoksella on riittävästi. Varusteiden jakaminen on suunniteltu nykyisin hyvin jouhevaksi operaatioksi, eikä se tule muodostumaan torjuntatilanteessa esteeksi. Niitä ei kuitenkaan ole syytä jakaa vain varmuuden vuoksi, koska muuten niiden kunnossapidosta ei ole varmuutta. Varusteiden jakaminen ei ole kiireisin toiminta öljyntorjuntatilanteessa.

Pelastustoiminnan johtaja vastaa lakisääteisesti myös onnettomuustiedottamisesta. Hälytysjärjestelmäksi ei sosiaalinen media sovellu, vaan siinä täytyy olla vakioitu ja varmasti toimiva turvallinen järjestelmä. Sellainen on jo luotu, esimerkiksi yllä olevien toimijoiden kautta.

Pitkäkestoisessa ja pienimuotoisessa jälkitorjunnassa vapaaehtoisten panos voisi olla merkittävä mutta tässäkin tulee muistaa, että toiminta täytyy olla johdettua, jotta tiedetään, kuka on vastuussa mistäkin toimenpiteestä jälkitorjunnan osalta.

Pelastuslaitos on valmis jatkamaan kirjelmässä esitettyjen yhteistyötoiveiden käsittelyä, kunhan sille osoitetaan selkeä keskustelukumppani, joka kokoaa eri vapaaehtoistoimijat sateenvarjonsa suojiin ja vastaa myös heidän koulutuksestaan, osaamisen ylläpidosta sekä toiminnan ohjaamisesta ja valvonnasta, viranomaisen kanssa tehdyn sopimuksen puitteissa.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Jari Korkiamäki, pelastuspäällikkö, puhelin: 310 31264

jari.korkiamaki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Jari Korkiamäki, pelastuspäällikkö, puhelin: 310 31264

jari.korkiamaki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Pelastuslautakunta 07.02.2017 § 25

HEL 2016-013106 T 09 05 00

Esitys

Pelastuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi ja edelleen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vahvistettavaksi ehdotuksen Helsingin pelastustoimen alueen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman käyttö- ja hankintakustannusten tarkistamisesta vuosille 2017 - 2021 seuraavasti:

Helsingin pelastustoimen alueen öljyntorjuntasuunnitelman mukaiset käyttömenot 2017 - 2021:

Vuosi

Käyttömenot   

Toimintatuotot    

Helsingin nettokustannus    

2017

626 000

- 481 000

145 000

2018

626 000

- 481 000

145 000

2019

626 000

- 481 000

145 000

2020

626 000

- 481 000

145 000

2021

626 000

- 481 000

145 000

Yhteensä

1 130 000

2 405 000

725 000

 

Käyttötalousosan toimintamenot / toimintatuotot vaihtelevat vuosittain öljyvahinkojen määrästä ja vahinkojen laajuuksista riippuen. Nettokustannusten osuus sisältää päätoimisen öljyntorjuntahenkilöstön palkat sivukuluineen.

Helsingin öljyntorjuntakaluston investoinnit 2017 -2021:

Vuosi

Hankintamenot    € (ei sis. alv)

ÖSRA rahoitus       € (ei sis.alv)

Helsingin nettokustannus 

2017

1 417 000

- 1 397 000

20 000

2018

2 400 000

- 1 600 000

800 000

2019

2 030 000

- 1 895 000

135 000

2020

2 800 000

- 2 585 000

215 000

2021

1 965 000

- 1 485 000

480 000

YHTEENSÄ

10 612 000

- 8 962 000

1 650 000

 

Tarkempi erittely on liitteessä Öljyntorjuntasuunnitelman tarkistus 2017 - 2021.

Edelleen pelastuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Helsingin pelastustoimen alueen öljyntorjuntaorganisaatioon liitetään vapaaehtoisjärjestöt Huoltoviirikkö ja HSK Vattuniemi sekä yritykset Karhusaaren venesatama (Winberg & Winberg), Suomen Vesityö Oy, Merityö Oy, Rysäkari Oy, Meritaito Oy ja Harjanti Oy.

Lisäksi Helsingin pelastustoimen alue saa muilta viranomaisilta virka-apua jäissä tapahtuvaan öljyntorjuntaan ja kaluston helikopterikuljetuksiin.

Esityksen perustelut

Helsingin kaupungin öljyvahinkojen torjuntasuunnitelma alkaen vuodesta 2005 on vahvistettu 30.1.2006. Suunnitelma on laadittu yleisellä tasolla ja on voimassa toistaiseksi. Suunnitelma on tarpeen uusia vain, mikäli öljyntorjunnan järjestämisvastuita tai organisaatiota yleisellä tasolla oleellisesti muutetaan.

Öljyntorjuntasuunnitelman käyttö- ja hankintakustannukset 2009 – 2013 osien päivitykset on vahvistettu 9.6.2009.

Öljyntorjuntasuunnitelman käyttö- ja hankintakustannukset 2013 – 2017 osien päivitykset on vahvistettu 17.6.2014.

Suunnitelman käyttö- ja hankintakustannuksia koskevat osat tarkistetaan joka neljäs vuosi. Tarkistukset esitetään aina viideltä vuodelta siten, että tarkistus koskee myös edellisen vahvistetun viisivuotisjakson (5) viimeistä käyttö- ja hankintavuotta. Tarkistettavat osat ovat käyttö- ja torjuntakustannukset ja hankittava öljyntorjuntakalusto. Öljyntorjunnan hankittavasta kalustosta on laadittava luettelo. Käyttö-, torjunta- ja hankintakustannuksista esitetään viiden vuoden yhteenveto. Lisäksi päivitetään luettelot olemassa olevasta öljyntorjuntakalustosta.

Kyseisten kohtien lisäksi on esitettävä Öljyntorjunta-asetuksen 27.3.2014/249 2 § 3 c kohdan suunnitelma koulutuksen ja harjoitusten järjestämisestä, e - kohdan selvitys öljyntorjuntakaluston säilyttämiseen tarkoitetuista varastoista ja suunnitelma uuden varaston rakentamisesta sekä f - kohdan suunnitelma öljyisen jätteen kokonaiskäsittelystä.

Pelastuslautakunnan esitys Helsingin pelastustoimen alueen öljyntorjuntasuunnitelman tarkistetuista käyttö- ja hankintakustannuksista vuosille 2017 – 2021 toimitetaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi, jonka jälkeen nämä saatetaan Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) vahvistettavaksi. Yli 85.000 € (sis. alv) yksittäiset hankinnat edellyttävät Öljysuojarahaston ennakkohyväksynnän.

Pelastuslaitokselle vuoden 2005 alusta keskitetty, Helsingin kaupungin öljyvahinkojen torjunnan talouden hoito on ollut mahdollista hoitaa suunnitelman mukaisesti pelastuslaitokselle osoitetulla talousarviomäärärahoilla (käyttötalousosa ja investointien talousarviokohta 8090605 öljyntorjunnan kalustoinvestoinnit). Budjetin toteutumista tulee seurata ja raportoida sekä käyttömenojen että investointien osalta erikseen säännöllisesti öljyntorjunnan budjetin esittämässä laajuudessa. Pelastuslaitos toimii öljyntorjuntainvestointien ja – koulutuksen rahoittajana yhdeksälle (9) kaupungin virastolle.

Käyttötalousosaan on budjetoitu tulopuolelle öljyvahinkojen torjunnan kustannuksista vahinkojen aiheuttajilta saadut korvaukset, sekä öljyntorjunnan vuosittaisista ylläpitokustannuksista saadut käyttömenokorvaukset Öljysuojarahastolta. Menopuolelle on budjetoitu koko kaupungin keskitetyn öljyntorjuntatoiminnan hoitamiseksi tarvittavien henkilöresurssien edellyttämät päätoimisen öljyntorjuntamestarin ja kalustomestarin virat sekä öljyntorjunta-assistentin toimen (3 vakanssia) henkilöstömenot, öljyntorjuntakaluston korjaus- ja kunnossapitokustannukset, öljyntorjuntamateriaalien, -tarvikkeiden ja -imeytysaineiden hankintamenot sekä kaikkien öljyntorjuntavastuuvirastojen öljyntorjuntaan koulutettavan henkilöstön koulutus- ja harjoituskulut.

Yleiset perustelut öljyntorjuntavalmiuden ylläpidolle

Öljyvahinkojen torjuntalain (29.12.2009/1673) 7 §:ssä määritellään alueen pelastustoimen tehtävät öljyvahinkojen torjunnassa. Sen mukaan alueen pelastustoimi vastaa maa-alueen öljyvahinkojen ja alusöljyvahinkojen torjunnasta alueellaan. Se ohjaa myös öljyvahinkojen torjuntaan varautumista alueellaan. Alueen pelastustoimen pelastusviranomainen on öljyntorjuntalaissa tarkoitettu torjuntaviranomainen (10 §, kohta 4).

Useitten kotimaisten ja kansainvälisten tutkimusten mukaan alusonnettomuuksien riski on erityisen korkea Helsingin edustalla, missä Helsinki – Tallinna – välinen matkustajaliikenne risteää Suomenlahden rahtiliikenteen kanssa. Suomenlahti on merkittävä kuljetusreitti Venäjältä Länsi-Eurooppaan. Lukujen valossa tarkasteltuna Suomenlahden öljynkuljetusten volyymi on ylittänyt Persianlahden kuljetusten tason (160 miljoonaa tonnia v. 2011 alkaen). Arvio vuoden 2017 kuljetusmäärästä on 160 miljoonaa tonnia (SYKE).

Käyttötalousmenojen taso pysyy ennallaan

Helsingin pelastustoimen alueen öljyntorjuntavalmiuden ylläpidon kustannuskehitys on pysynyt ennallaan ja sen ei arvioida nousevan tulevalla suunnitelmakaudella koska venekalustojen uusinnoista aiheutuvat korjaussäästöt kompensoivat varastokulujen nousun.

Tulevalla suunnitelmakaudella käyttötalouden taso on 626 000 euroa / vuosi. Öljysuojarahaston korvausprosentti käyttökustannuksista pysyy 85 %:n tasolla, jolloin Helsingin kaupungin nettokustannukseksi jää
15 %.

Koulutusmäärärahan taso pysyy ennallaan

Suunnitelmakauden koulutuksen painopiste on ylläpitää Helsinki konsernin 800 peruskoulutetun henkilön osaamisen taso sekä em. henkilöistä edelleen erikoiskoulutetun 230 henkilön osaamisen taso. Uusien kalustojärjestelmien osalta annetaan peruskoulutus.

Vuoden 2017 aikana saadaan uusien öljyntorjuntakouluttajien peruskoulutus suoritettua loppuun.

Koulutukseen on varattu 200.000 € vuodessa. kokonaismäärään sisältyy merenkulun osuutta 50.000 €. Tästä on varattu 20.000 € merenkulkuoppilaitoksen peruskursseja merenkulun kansi- ja konepäällystön henkilöstömäärän ylläpitämiseksi. Pelastuslaitoksen oman merenkulun perustason ylläpitoon on varattu 20.000 €, joka sisältää mm. vuosittaisen tasokokeen.

Öljyntorjunnan investoinnit

Investointien taso on 2,1 miljoonaa / vuosi. Öljysuojarahaston korvausprosentti investoinneista pysyy 85 %:n tasolla, jolloin Helsingin kaupungin nettokustannukseksi jää 15 %. Suunnitelmakaudella investointien pääsuunta muuttuu uudishankinnoista valmiutta ylläpitäviin hankkeisiin.

Venekaluston hankkiminen kohdistuu F – luokan veneiden osalta korvaaviksi hankkeiksi, joilla uusitaan Pelastuslaitoksen Merisataman (15 m F - luokka) ja Suomenlinnan (13 m E - luokka) suurinta venekalustoa, niiden saavuttaessa 25 ja 20 vuoden uusintaiän. Lisäksi uusitaan Helsingin Satama Oy:n 35 vuotta vanha Saukko.

Veneitä kierrätetään virastojen välillä siten, että eri veneiden käyttötunnit tasoittuvat suunnitelmakauden aikana.

Pelastuslaitoksen veneiden ja venemiehistöjen ankkuroinnin säänkestävyyttä ja kapasiteettia nostetaan hankkimalla kaksi D – luokan öljyntorjuntavenettä.

Öljynkeräyksen kalustollinen puute, merellä käytettävissä oleva hinattava säiliökapasiteetti investoidaan minimitasolle.

Torjuntapuomien hankintamäärät eivät lisäänny.

Torjuntapuomien varastoimiseksi ja Itä – Helsingin merellisen öljyntorjuntavalmiuden kalustovalmiuden saavuttamiseksi sekä meriaseman rakennuksen perustamiseksi, rakennetaan Ruusuniemeen öljyntorjuntavarasto.

Lisäykset Helsinki - konsernin alusöljyvahinkojen torjuntajoukkoihin

Helsingin pelastustoimen alueen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelmaan kuuluvat virastot ovat pelastuslaitos, liikuntavirasto, Stara, Helsingin Satama Oy, HSY – Vesi, Helsingin Energia sekä ympäristökeskus, nuorisoasiainkeskus ja Korkeasaaren eläintarha.

Konsernin sisältä saadaan uusina operatiivisina kumppaneina tarvittaessa venekalustoa kaupunginkansliasta ja sosiaali- ja terveysvirastosta sekä ympäristökeskuksesta.

Muiden viranomaisten kalustoa, joista on sovittu tai ilmoitettu, ovat Merivoimien miinalautat talviöljynkeräykseen sekä mahdollisuudet tarvittaessa saada käyttöön Maavoimien ja Rajavartiolaitoksen helikopterikalustoa kuljetuksiin merelle.

Vapaaehtoisjärjestönä liitetään jo kahdeksan vuotta Helsingin öljyntorjuntajoukkojen huoltoa harjoitellut ja isoihin harjoituksiin osallistunut Huoltoviirikkö, jonka toimintaa varten on perustettu yhdistys N.O.S.R.U. ry (Naval Oil Spil Responce Unit). Maalla tapahtuvien suurempien öljyvahinkojen torjuntaan selvitetään mahdollisuus käyttää VAPEPA –järjestelmän kautta organisoitavia torjuntajoukkoja, VAPEPA on mukana Helsingin pelastuspalvelujärjestelmässä.

Tärkeänä huoltotukikohtana liitetään suunnitelmaan HSK Vattuniemi, jonka kanssa on tehty kirjallinen sopimus vuonna 2012.

Uusina Helsingissä toimivina yrityksinä organisaatioon liitetään Karhusaaren venesatama (Winberg & Winberg Ab), Karhusaaren lautta- ja venekalustoa, Suomen Vesityö Oy:n hinaajia, lauttoja, ruoppaajia, Merityö Oy:n lautta, Rysäkari Oy:n lautta sekä Meritaito Oy:n lauttoja ja veneitä.

Helsingin pelastustoimen alue saa muilta viranomaisilta virka-apua jäissä tapahtuvaan öljyntorjuntaan ja kaluston helikopterikuljetuksiin.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Olli Kilpeläinen, öljyntorjuntamestari, puhelin: 050 3296 261

olli.kilpelainen(a)hel.fi

Ville Estlander, palomestari, puhelin: 310 30062

ville.estlander(a)hel.fi

Pekka Itkonen, pelastustoimen suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 30037

pekka.itkonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Muut asiat

Päätös

Hallintopäällikkö esitti vastauksia jäsenten ennen kokousta esittämiin kysymyksiin.

Puheenjohtaja tähdensi vielä, että lautakunnan työ on ottaa selvää asioista. Puheenjohtaja suositteli, että jäsenten kannattaa olla suoraan valmistelijaan yhteydessä ennen kokousta tarvitessaan lisätietoja ja keskustelua voidaan käydä myös muiden jäsenten kanssa sekä omissa ryhmissä, jotta kokoukset etenevät sujuvasti.

Samaten puheenjohtaja muistutti yleisesti jäseniä pöytäkirjan nopeasta tarkastamisesta kokousten jälkeen.

Lisäksi pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (21)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

31.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 25, 26, 27, 30 ja 31 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 28 ja 29 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Pelastuslautakunta

 

 

 

Matias Turkkila

puheenjohtaja

 

 

 

 

Elina Rantala

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Maria Landén

Dennis Pasterstein

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 06.11.2017.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro