Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 06.02.2018 15:34 - 16:22 |
|
|
Kokouspaikka | Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338 |
Läsnä
Jäsenet
Turkkila, Matias | puheenjohtaja |
Pasterstein, Dennis | varapuheenjohtaja |
Aivio, Sanna | saapui 15:35, poissa: 17§, 18§ |
Alanen, Outi |
|
Kelo, Jarmo |
|
Kuurne, Juha |
|
Landén, Maria |
|
Malm, Anja |
|
Timonen, Hannu |
|
Muut
Korkiamäki, Jari | va. pelastusjohtaja |
Nordenswan, Henri | hallintopäällikkö |
Virtanen, Kari | vs. pelastuskomentaja, tekninen päällikkö |
Rantala, Elina | johdon sihteeri |
Puheenjohtaja
Matias Turkkila | 17-27 § |
Esittelijä
Kari Virtanen | vs. pelastuskomentaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Elina Rantala | johdon sihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
17 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
18 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
19 | Asia/3 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
20 | Asia/4 | Pelastuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2017 |
21 | Asia/5 | Pelastuslaitoksen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen 2017 |
22 | Asia/6 | Oikaisuvaatimus palotarkastajien virkaan ottamista koskevasta pelastuskomentajan päätöksestä 2.11.2017 § 29 |
23 | Asia/7 | Esitys hankinta-avustuksen myöntämisestä Degerö FBK - Laajasalon VPK ry:lle |
24 | Asia/8 | Expandikaluston luovutus ja siirto Lapin pelastuslaitokselta Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle |
25 | Asia/9 | Pelastuslautakunnan lausunto Pikku Huopalahti (Mannerheimintie 162) asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12483 |
26 | Asia/10 | Pelastuslaitoksen lausunto Lauttasaaren (Vattuniemenkuja 4) asemakaavan muutoksesta nro 12497 |
27 | Asia/11 | Muut asiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 17
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Juha Kuurne (SDP) ja Hannu Timonen (Vihr.).
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 18
Ilmoitusasiat
Päätös
Ei ilmoitusasioita.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 19
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 4.1.- 26.1.2018 tekemiä päätöksiä:
pelastuskomentaja | 4-5-§:t |
pelastusjohtaja | 1-17 §:t |
tekninen päällikkö | 2-3 §:t |
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 20
Pelastuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2017
HEL 2017-013670 T 02 06 01 00
Päätös
Lautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen tilinpäätöksen 31.12.2017 päättyneeltä tilikaudelta ja todeta, että asia ei aiheuta enempiä toimenpiteitä.
Käyttötalouden toteutuma
Pelastuslaitoksen vuosi 2017 oli taloudellisesti onnistunut. Tilikauden toimintakate 34,85 miljoonaa euroa ylitti tavoitteen 7,5 prosenttia ollen noin 2,84 miljoonaa euroa talousarviota parempi. Laitoksen käyttömenot alittuivat 590 000 eurolla. Noususuhdanteessa tapahtuvaa henkilöstöpoistumaa ei ole kyetty kompensoimaan riittävän nopeasti, mikä näkyy henkilöstökulujen alittumisena.
Tilikauden toimintatuotot ylittivät talousarvion 16 %. Valvontasuoritteista perittiin maksuja noin 400 000 euroa ja erheellisistä paloilmoituksista noin 500 000 euroa.
Pelastustoimen nettokäyttömenot asukasta kohden olivat 55,1 euroa ja bruttokäyttömenot 62,8 euroa. Ensihoitopalvelun kustannukset mukaan lukien ensivaste ja poistot olivat 18 euroa asukasta kohden.
Investoinnit
Pelastuslaitos pysyi irtaimen omaisuuden investointimäärärahabudjetissa. Vuonna 2017 valmistui kaksi Sisu Polar -säiliöautoa HE503 ja HE703. Näiden varustus koostuu 17 000 litran vesisäiliöstä, Esteri-palopumpusta sekä vesitykistä. Palopumpun maksimiteho on 6000 litraa minuutissa. Ensimmäinen kahdesta nostolava-autosta otettiin vastaan loppuvuodesta. Auton nostokorkeus on 60 m.
Ensihoitoon otettiin käyttöön uusi lääkäriauto. Kolmentoista uuden ambulanssin valmistus on käynnissä.
Kolme D-luokan öljyntorjunnan työvenettä valmistui keväällä. Kaksi venettä on kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan käytössä ja yksi jäi pelastuslaitokselle. Syksyllä 2017 käynnistettiin isoja öljyntorjunnan hankintoja kuten öljykerääjät, öljynkeräyssäiliöt sekä rannikko- ja aitapuomit.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tulos 2017 pääkohdittain.pdf |
2 | Tulos 2017 pitkä.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tulos 2017 pääkohdittain.pdf |
2 | Tulos 2017 pitkä.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 21
Pelastuslaitoksen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen 2017
HEL 2017-013669 T 02 02 01
Päätös
Lautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen tavoitteiden toteutumisen 31.12.2017 päättyneeltä tilikaudelta ja todeta, että asia ei aiheuta enempiä toimenpiteitä.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Tavoite: Onnettomuuksien ehkäisemiseksi kuntalaisiin kohdistetaan turvallisuuteen liittyviä tarkastuksia ja toimenpiteitä, joiden kertymästä lasketaan turvallisuuspisteet. Vuoden 2017 turvallisuuspistekertymä on vähintään 8600.
Tavoitteesta jäätiin 6 %. Noususuhdanteen myötä kiihtynyt yksityissektorin kysyntä on lisännyt huomattavasti henkilöstön vaihtuvuutta. Poistumaa ei kyetä korvaamaan uusrekrytoinneilla riittävän nopeasti. Vaikean tilanteen ennakoidaan jatkuvan vuonna 2018.
Tavoite: I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä on enintään 6 minuuttia 50 % tehtävistä.
Tavoite toteutui tuloksella 55 %.
Tavoite: Ensihoidon tavoittamisviive on enintään 8 minuuttia 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävistä.
Tavoite ei toteutunut. Toteuma oli 68 %. Poikkeama johtuu kiireellisen ensihoidon runsaasta tehtävämäärästä suhteessa ensihoitoyksiköiden kapasiteettiin.
Muut toiminnalliset tavoitteet
Tavoite: Määräaikaisen valvonnan piirissä olevissa valvontakohteissa riskiluvun 3–5 saaneiden kohteiden osuus kaikista valvonnan piirissä olevista kohteista ei laske.
Tavoite toteutui tulos 87,2 % ylittää tavoitteen 1,7 prosenttiyksikköä.
Tavoite: Maallikoiden havaitsemista kammiovärinäpotilaista selviytyy vähintään 32 %.
Tavoite toteutui tuloksella 60 %.
Tavoite: Ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuus ei nouse vuoteen 2016 verrattuna.
Tavoite toteutui. Kuljettavien yksiköiden tehtäväsidonnaisuus alentui 0,8 prosenttiyksiköllä 50,0 prosenttiin. Johto- ja lääkäriyksikkö mukaan lukien sidonnaisuus aleni 46,0 prosenttiin.
Tavoite: VATU-menettelyt toteutuvat 100 %.
Toteuma oli 98 %. Ero tavoitteeseen selittyy raportointiviiveillä.
Tavoite: Täydennyskoulutuksen määrä on vähintään sama kuin vuonna 2016.
Tavoite toteutui, tulos ylittyi 2 prosenttia.
Tavoite: Pelastustoimialueen alueellisen pelastusliiton sekä sopimuspalokunnat tuottavat onnettomuuksien ehkäisyyn ja omatoimiseen varautumiseen liittyviä palveluja kuntalaisille enemmän kuin vuonna 2016.
Tavoite ylittyi 7 %.
Tuottavuus
Pelastuslaitoksen tuottavuusindeksin mukainen tuottavuus oli 106,0 (2016=103,5, 2015=101,4, 2014=100,0). Indeksiin sisältyviä kaikkia mittareita ei ole voitu luotettavasti käyttää. Näiden mittareiden painoarvo indeksissä on sen vuoksi käsitelty neutraalina. Tuottavuusindeksin positiivinen muutos johtuu erityisesti alentuneista lyhyistä sairauspoissaoloista sekä ensihoitopalveluun ja pelastustoimintaan käytetyn henkilöresurssin kasvusta.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 22
Oikaisuvaatimus palotarkastajien virkaan ottamista koskevasta pelastuskomentajan päätöksestä 2.11.2017 § 29
HEL 2017-011644 T 01 01 01 01
Päätös
Pelastuslautakunnan päätös
Pelastuslautakunta päätti hylätä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastuskomentajan 2.11.2017 § 29 tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Pelastuskomentajan päätös 2.11.2017 § 29
Pelastuskomentaja päätti ottaa 30.10.2017 alkaen palotarkastajan määräaikaiseen viransijaisuuteen henkilön, jolla on pelastuslaitoksen prosesseissa suoraan hyödynnettävissä olevaa osaamista. Eduksi laskettiin myös turvallisuusalan tradenomin koulutus.
Oikaisuvaatimus 17.11.2017
Pelastuskomentajan päätöksestä on tehty 17.11.2017 päivätty ja samana päivänä Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii ensisijaisesti palotarkastajan määräaikaiseen viransijaisuuteen valitun ********** virkaan ottopäätöksen kumoamista ja itsensä nimittämistä pätevämpänä siihen virkasuhteeseen valitun ********** sijaan. Toissijaisesti oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii korvauksena palotarkastajan kuuden kuukauden palkkaa vastaavan rahasumman.
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa ********** pätevämpi kyseiseen virkaan. Oikaisuvaatimuksen esittäjä perustelee vaatimuksiaan seuraavasti:
" ********** ei ole lainkaan työkokemusta turvallisuusalalta tai pelastusalalta eikä hänellä ole kokemusta yleisötapahtumien tapahtumaturvallisuudesta, joka kyseisen virkasuhteen työpaikkailmoituksessa laskettiin eduksi. ********** työkokemus koostuu valtaosin kultasepän tehtävistä sekä muista kaupanalan ja asiakaspalvelutehtävistä.
Allekirjoittaneella sitä vastoin on työkokemusta turvallisuusalalta niin maista kuin mereltä sekä yksityis- että viranomaissektorilta, ja on lisäksi työkokemusta yleisötapahtumien turvallisuustehtävistä järjestyksenvalvojana.
Kumpikin meistä on suorittanut liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon, tradenomi 210 op. Minä olen lisäksi koulutukseltani vahtiperämies ja datanomi, kun taas ********** on koulutukseltaan lisäksi artesaani. Katson, että olen myös koulutukseltani ********** ansioituneempi. Tarkemmin asia ilmenee työhakemuksestani sekä ********** työhakemuksesta."
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn vaatimukset
Kuntalain 134.1 ja 2 §:n mukaan lautakunnan alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen asianomaiselle lautakunnalle.
Kuntalain 137.1 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Viran nimitysperusteet ja kelpoisuusvaatimukset
Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita ja nuhteetonta käytöstä. Mikä tahansa kansalaistoiminta ei siis tule nimitysperusteita arvioitaessa huomioiduksi.
Virantäyttöä ohjaavien säännösten tulkinnanvaraisuuden ohella virantäyttöön kuuluu myös harkintavaltaa. Nimitysperusteiden soveltamisen yhteydessä harkintavalta ilmenee mm. viranomaisen oikeutena määritellä viran työtehtävät, painottaa nimitysperusteita tehtävien mukaisesti sekä päättää siitä, mikä merkitys viranhakijoiden erilaisille ansioille on annettava.
Päätöksentekijällä on siis lähtökohtaisesti laaja harkintavalta valita virkaan kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista, kunhan ei syyllistytä syrjintään. Nimitysperusteita sovelletaan hakijoiden keskinäisessä vertailussa siten, että niiden nojalla muodostetaan kokonaisarvio hakijoiden ansioista.
Hakuilmoituksessa on ilmoitettu kelpoisuusehtona, että virkojen menestykselliseen hoitamiseen antaa hyvät edellytykset soveltuva AMK-tasoinen tutkinto. Virkaan voidaan valita myös henkilö, jonka tietotaito ja perehtyneisyys työtehtävään katsotaan muuten riittäväksi.
Lisäksi hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että edellytetään ajokorttiluokan olevan vähintään B sekä jommankumman kotimaisen kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa. Toisen kotimaisen (ruotsi/suomi) kielen suullinen ja kirjallinen taito tulee olla tyydyttävä. Muu kielitaito katsotaan eduksi.
Hakuilmoituksessa on ilmoitettu, että tehtävien hoito edellyttää monipuolisia tietoteknisiä perusvalmiuksia sekä hyviä esiintymis-, viestintä-, yhteistyötaitoja.
Lisäksi on ilmoitettu, että eduksi katsotaan kokemus palotarkastajan tehtävistä sekä kokemus yleisötapahtumien turvallisuusjärjestelyihin liittyvistä asioista.
Ilmoituksessa on kuvattu palotarkastajan keskeiset työtehtävät seuraavasti:
Palotarkastajan tehtäviin sisältyy muun muassa:
- monipuolisia valvontatehtäviä
- onnettomuuksien ennaltaehkäisyn ohjausta ja neuvontaa
- asiantuntijalausuntoja sekä lupapäätöksiä
- kumppanuus- ja verkostoyhteistyötä
- viestintää ja raportointia
- asiakaspalvelua
- projektitehtäviä
Ansiovertailu ja haastattelut
Palotarkastajan virkoihin on valittu henkilöt, joiden voidaan katsoa parhaiten ja kyvykkäimmin suorittavan virkaan kuuluvat tehtävät.
Palotarkastajan virkoja haki määräajassa 32 henkilöä, jotka kaikki täyttivät virkojen kelpoisuusehdot. Hakemukset pisteytettiin koulutuksen, työkokemuksen ja muiden esille tuotujen ansioiden perusteella. Haastatteluihin kutsuttiin ne hakijat, jotka saivat vähintään pisterajaksi asetetun arvon 5. Rekrytointityöryhmä myös arvioi, että 8 haastateltavaa on yhtä virkaa ja kahta lyhyttä sijaisuutta varten riittävä määrä, joten haastattelunjoukon laajentamista alemman pistemäärän saavuttaneisiin ei katsottu tarpeelliseksi. Haastattelijoina toimivat kaksi johtavaa palotarkastajaa sekä valvonnan suunnittelusta ja perehdytyksen järjestämisestä vastaava palotarkastaja.
Hakijoita perustuslain 125 §:n 2 momentin perusteella vertailtaessa nimitysperusteita on arvioitava kokonaisuutena, jossa koulutuksen ja työkokemuksen ohella on otettava huomioon myös hakijan viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet.
Hakemusten perusteella ansioituneimmiksi arvioidut ja sopivammat kahdeksan hakijaa haastateltiin. Haastatteluissa hakijoiden kykyjä ja ominaisuuksia on punnittu ja tarkennettu siitä, mitä hakemusasiakirjoista ilmeni. Virantäyttömenettelyssä haastatteluun valitaan yleensä ne kelpoisuusvaatimukset täyttävät hakijat, joiden ominaisuudet, koulutus ja ansiot vastaavat parhaiten tehtävän menestykselliseen hoitamiseen vaadittavia asioita. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole ollut näiden hakijoiden joukossa, hänen pistearvonsa ollessa 4 ( ********** 6).
Koulutus
Kuten aiemmin todetaan, noudatetaan viran täyttämisessä perustuslain yleisiä nimitysperusteita ja virkojen menestykselliseen hoitamiseen antaa hyvät edellytykset soveltuva AMK -tasoinen tutkinto. Virkaan voidaan valita myös henkilö, jonka tietotaito ja perehtyneisyys työtehtävään katsotaan muuten riittäväksi. Kokemus palotarkastajan tehtävistä katsotaan eduksi. Pääsääntöisesti soveltuvia ammattikorkeakoulututkintoja ovat esimerkiksi turvallisuusalaan suuntautunut tradenomin tutkinto, pelastusalan päällystön AMK-tutkinto ja esimerkiksi rakennusinsinöörin tai amk-tasoisen rakennusmestarin tutkinto. Turvallisuusalan tradenomin tutkinto antaa muita tradenomintutkintoja suuremmat valmiudet palotarkastajan työssä toimimiseen mm. perehdyttämällä vallitsevaan lainsäädäntöön, yritysturvallisuuden eri osa-alueisiin, kuten turvallisuusjohtamiseen, toimitilaturvallisuuteen ja pelastussuunnitteluun näiden osatekijöiden ollessa keskeisiä palotarkastajan valvontatyössä.
Molemmat hakijat ovat tradenomeja, ********** ollessa suuntautunut turvallisuusalalle ja oikaisuvaatimuksen tekijän palveluiden tuotteistamiseen ja markkinointiin.
Hakuilmoituksessa on mainittu eduksi laskettavaksi kokemus yleisötapahtuman turvallisuusjärjestelyihin liittyvistä asioista. Yleisötapahtumiin liittyvää osaamista ********** on tutkinnon opintojen kautta. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksessaan viittaama tapahtumaturvallisuuteen liittyvä työkokemus järjestyksenvalvojana toimimisesta on vuosilta 2006-2007. Lisäksi hänellä on yleisöturvallisuuteen liittyviä opintoja ”crowd and crisis management” –oppiaineessa. Opintoja tai niiden sisältöä tai suoritusaikaa ei hakemuksessa ole eritelty. Kummankaan hakijan osalta ei ole katsottu, että heillä olisi valinnan kannalta olennaista ajantasaista osaamista yleisötapahtumien turvallisuuteen liittyen.
Oikaisuvaatimuksen tekijällä on myös useita erilaisia turvallisuusalaan liittyviä lisäkoulutuksia ja -pätevyyskirjoja merenkulun alalta. Näiden koulutusten suoritusaikaa, kestoa tai sisältöä ei kuitenkaan ole eritelty (pl. vartijan ja järjestyksenvalvojan kurssit), eikä hakemuksessa tuoda ilmi sitä, miten koulutukset tukisivat palotarkastajan tehtävässä toimimista. Suoritusajan puuttuessa ei myöskään voida arvioida sitä, olisiko tehtävänkuvaa mahdollisesti tukeva koulutus enää lainvalvontaviranomaisena toimimisen kannalta ajankohtainen. Merenkulkua koskevia koulutuksia tai lisäpätevyyskirjoja ei siis voida suoraan katsoa eduksi ja oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksessaan esille tuomat koulutuksen ja kokemuksen liityntäpinnat pelastustoimeen liittyvät suurelta osin operatiiviseen toimintaan, joka ei ole palotarkastajan työnkuvan kannalta merkittävän olennaista.
Aiempi työkokemus
Valituksi tulleen ********** samoin kuin valitsematta jääneen oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemuksen osalta voidaan todeta, että valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Hakuilmoituksessa ei ole nimenomaisesti vaadittu kokemusta palotarkastajan tehtävissä, vaan tehtävässä tarvittavat tiedot ja taidot on voinut hankkia muullakin työkokemuksella. Myöskään ammattikokemuksen pituudelle ei yksistään ole annettu ratkaisevaa painoarvoa.
Yleisesti voidaan todeta, että riittäväksi katsottavan työkokemuksen määrä vaihtelee eri tehtävissä. Hakijoiden erilaisia työkokemuksia on arvioitu erityisesti niiden sellaisen sisällön osalta, jonka on katsottu parhaiten tukevan palotarkastajan tehtävissä selviytymistä.
Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta tulla valituksi virkaan pelkästään siksi, että hänellä on esimerkiksi pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla (KHO 19.9.1997/2296). Hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien arvioinnin perusteella on lain mukaan mahdollista päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muukin kuin korkeimmin koulutettu tai kokenein. Virkaa täyttävällä kunnan viranomaisella on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimuksiin sisältyvistä vaatimuksista ohittamalla jokin muu vaatimus haastattelun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvion nojalla.
Palotekniset laitteet ja niihin liittyvä osaaminen ovat kiinteä osa rakenteellista paloturvallisuutta, jota pelastusviranomainen osaltaan valvoo. Pelastuslaitoksen paloilmoitinprosessissa tapahtuneiden uudelleenjärjestelyjen johdosta ********** työkokemus katsottiin työnantajalle arvokkaaksi. Sijaisuuden lyhyyden (2,5kk, hakuilmoituksessa virhe, joka korjattu haastattelutilanteessa) johdosta tehtävään haluttiin valita henkilö, jolla on palotarkastajaksi soveltuvuuden lisäksi sellaista työkokemusta, mitä voidaan välittömästi hyödyntää ilman erillistä perehdyttämistä. ********** tuntemus paloilmoitin- ja palovaroitinjärjestelmien ominaisuuksista sekä toiminta- ja suunnitteluperiaatteista katsottiin sellaiseksi, mitä voidaan välittömästi hyödyntää paloilmoitinkohteisiin suunnatussa kohdennetussa valvonta-, neuvonta- ja selvitystyössä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus yksityiseltä turvallisuusalalta on verrattain lyhyttä (vartijana 6kk 2005-2006 sekä järjestyksenvalvojana ja järjestysmiehen sijaisena yhteensä 2v). Vaikka sinällään näissä tehtävissä toimimisessa tutustuu yleensä myös palotarkastajan valvonnan alla oleviin asioihin, ei palotarkastajavalinnoissa vartijan tai järjestyksenvalvojan kokemusta ole pidetty lähtökohtaisesti eduksi laskettavana, etenkään jos niihin ei ole liittynyt minkäänlaista esimies-, suunnittelu- tai muuta erityisvastuuta.
Muu osaaminen ja ominaisuudet
Palotarkastajien valinnassa on painotettu henkilökohtaisia ominaisuuksia, koska niiden merkitys on viran hoidon kannalta tärkeää.
Hakuilmoituksessa edellytettiin muun muassa monipuolisia tietoteknisiä perusvalmiuksia sekä hyviä esiintymis-, viestintä- ja yhteistyötaitoja. Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei hakemuksen mukaan ole sellaista kokemusta tai koulutusta, jota voitaisiin laskea erityiseksi eduksi näissä asioissa. ********** sen sijaan on harrastuksen ja luottamustoimen kautta hankittua osaamista ja kokemusta, joiden voidaan katsoa tukevan palotarkastajan työssä toimimista niin tietotaidon kuin henkilökohtaisten ominaisuuksienkin osalta.
Valintamenettely ja päätöksen perusteleminen
Kun virantäytössä usein on useita haastateltavia, ei sen vuoksi voida vaatia, että jokaista hakijaa verrataan yksityiskohtaisesti jokaiseen muuhun hakijaan. Yksityiskohtainen ansiovertailu voidaankin useiden hakijoiden joukosta rajata sellaisiin hakijoihin, joita pidetään varteenotettavimpina.
Perustuslain yleisiä nimitysperusteita on oikeuskäytännössä tulkittu siten, että viranomainen voi päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muunkin kuin kokeneimman. Valitsijan harkintavaltaan kuuluu se, että jotain kelpoisuusvaatimuksiin kuuluvista vaatimuksista voidaan painottaa haastatteluun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvioinnin nojalla.
Valintapäätös on perustunut viranhakuilmoituksessa esiin tuotuihin viran kelpoisuusehtoihin ja viran menestyksellisen hoitamisen edellytyksenä oleviin vaatimuksiin. Näiden vaatimusten täyttymistä hakijoiden kohdalla on pyritty haastatteluilla tarkentamaan siitä, mitä hakemusasiakirjoista ilmeni. Haastatteluissa on saatu syventävää tietoa hakijoiden työkokemuksesta ja taidoista sekä henkilökohtaisista ominaisuuksista. Kaikille haastateltaville on esitetty samat kysymykset. Haastattelijoina toimineen ovat laatineet valittaviksi esitetyistä nimitysesityksen, jossa ********** valintaesityksen perusteluiksi on kirjattu; Eduksi laskettava turvallisuusalan tradenomin koulutus. Työkokemus paloteknisistä laitteista mahdollistaa nopean perehdyttämisen räätälöityihin työtehtäviin paloilmoitinprosessissa.
Laki ei edellytä haastattelumuistion laatimista tai muutenkaan kirjallisen yhteenvedon tekemistä suoritetuista haastatteluista.
Haastattelijat ovat haastattelujen jälkeen keskustelleet hakijoiden selviytymisestä haastattelutilanteessa ja hakijasta syntyneestä kuvasta. Haastattelijoiden on voitu katsoa omaavan sen asiantuntemuksen, jota palotarkastajan valinta edellyttää ja haastattelut on toteutettu huolellisesti.
Palotarkastajien valinta on perustunut kokonaisharkintaan siitä, keitä viranhakuilmoituksen kelpoisuusvaatimukset sekä viran menestyksellisen hoitamisen edellytyksenä olevat vaatimukset täyttävistä hakijoista on yleiset nimitysperusteet huomioon ottaen pidettävä täytettävinä oleviin virkoihin ansioituneimpina.
Hakijoiden vertailussa on koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi otettu huomioon hakijoiden viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet.
Palotarkastajien valintaa koskeva päätös on perusteltu hallintolain 45 §:n edellyttämällä tavalla hakijoiden ansiovertailuun perustuvilla syillä.
Valintapäätökseen on kirjattu huolellisesti haastateltujen hakijoiden hakemusasiakirjoista ilmenneet ansiot.
Kaikki haastatteluun kutsutut täyttivät hakuilmoituksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.
Valittujen osalta on todettu, että hakuasiakirjojen ja haastattelujen perusteella he ovat kokonaisharkinnan mukaan tehtäviin ansioituneimpia.
Johtopäätös
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi kyseiseen palotarkastajan viransijaisuuteen kuin siihen valittu **********
Päätös ei ole syntynyt väärässä järjestyksessä eikä pelastuskomentaja päätöstä tehdessään eivätkä muutkaan virantäyttöä valmistelleet henkilöt ole toimineet virheellisesti.
Oikaisuvaatimuksessa ei siten ole esitetty sellaisia oikeudellisesti vaikuttavia eikä tarkoituksenmukaisia syitä, joiden johdosta voitaisiin katsoa olevan syytä muuttaa pelastuskomentajan tekemää päätöstä palotarkastajien virkoihin ottamisesta.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 310 30040
tomi.kuula(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 310 30040
tomi.kuula(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 02.11.2017 § 29
HEL 2017-011644 T 01 01 01 01
Päätös
Pelastuskomentaja päätti ottaa 30.10.2017 alkaen palotarkastajan vakituiseen virkaan seuraavan henkilön
**********
sekä kahteen palotarkastajan määräaikaiseen sijaisuuteen seuraavat henkilöt
**********
Päätöksen perustelut
Haettavana oli yksi vakituinen palotarkastajan virka ja kaksi sijaisuutta. Julkinen ilmoitus- ja hakuaika tehtäviin oli 11.10 – 26.10.2017 klo. 9.00 (mol.fi, Helsinki Rekry ja LinkedIn).
Hakemuksia saapui yhteensä 32 kappaletta. Haastatteluihin kutsuttiin 8 henkilöä, joista kaikki tulivat haastatelluiksi.
Virkaan valitulla on Helsingin pelastuslaitokselta määräaikaisessa suhteessa hankittua palotarkastajan työkokemusta. Eduksi lasketaan turvallisuusalan tradenomin koulutus. Hän pystyy hoitamaan itsenäisesti kaikkia tehtävänkuvan osa-alueita. Vuorovaikutuskyvyt, esiintymisvalmius sekä yhteistyötaidot niin asiakasrajapinnassa kuin työyhteisön sisälläkin puoltavat myös valintaa.
Sijaisuuksien täyttämisessä painotettiin määräaikaisuuksien lyhyyden vuoksi pelastuslaitoksen prosesseissa suoraan hyödynnettävissä olevaa osaamista. Eduksi laskettiin myös molemmilla oleva turvallisuusalan tradenomin koulutus.
Lisätiedot
Anja Aatsinki, palotarkastaja, puhelin: 31030327
anja.aatsinki(a)hel.fi
, puhelin
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 23
Esitys hankinta-avustuksen myöntämisestä Degerö FBK - Laajasalon VPK ry:lle
HEL 2018-001060 T 02 05 01 00
Esitys
Pelastuslautakunta päätti esityksestä käydyn keskustelun jälkeen jättää asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Jäsen Jarmo Kelo: Esitän asian tarkempaa tarkennusta esittelijältä pelastuslautakunnan päätöksen pohjalle.
Lisäksi pyydän tarkennusta esittelijältä myös siihen, onko pelastuslaitoksen nykyisestä kalustosta mahdollisuus hyödyntää Laajasalon VPK yhtä säiliöyksikköautoa?
Tarvitseeko Laajasalon VPK todella uuden säiliöyksikköauton, varsinkin jos pelastuslaitoksen käytöstä voisi löytyä käytetty säiliöyksikköauto esim. Herttoniemen asemalta?
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Esitysehdotus
Pelastuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntää Degerö FBK - Laajasalon VPK ry:lle 100.000 euron avustuksen säiliöauton hankintaa varten kaupunginhallituksen käytettävissä olevista määrärahoista. Tämä avustus on erillinen Helsingin kaupungin tuki, eikä se sisälly Helsingin pelastuslaitoksen käyttöbudjettiin.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua. (Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §)
Esityksen perustelut
Degerö FBK - Laajasalon VPK on helsinkiläinen sopimuspalokunta, jolla on palokuntasopimus Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kanssa osallistumisesta tukipalokuntana sammutus- ja pelastustoimintaan sammutus-, säiliö- ja meriyksiköillä. Lisäksi palokunta tekee aktiivista turvallisuusviestintä- ja nuorisotyötä.
Palokunnan säiliöautona on tällä hetkellä 26 vuotta vanha 1992 - vuosimallin Sisu, joka on pelastuslaitoksen käytöstä poistama ajoneuvo. Kyseinen auto on saavuttanut teknisen käyttöikänsä eikä ole enää luotettava pelastustoimen tehtävissä. Kyseinen säiliöyksikkö on Helsingissä ainoa sopimuspalokunnan säiliöauto, joka kuuluu automaattisesti hälytysvasteeseen kaikissa suurissa tulipaloissa kaupungin alueella 24/7 ja siitäkin syystä sen tulee olla teknisesti ehdottoman luotettava.
Laajasalon VPK on yhdessä pelastuslaitoksen kanssa kartoittanut ajoneuvon korvaamista ja on päädytty uushankintaan.
Degerö FBK - Laajasalon VPK anoo Helsingin kaupungilta 100.000 euron suuruista hankinta-avustusta uuteen säiliöautoon vuodelle 2018. Hankinnan kokonaisarvo on 310.000 euroa ja Helsingin kaupungin avustus on hankkeen toteuttamiseksi täysin välttämätön.
Pelastuslautakunta pitää säiliöauton hankintaa erittäin tärkeänä ja esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntää Degerö FBK - Laajasalon VPK:lle 100.000 euron avustuksen säiliöauton hankintaa varten kaupunginhallituksen käytettävissä olevista määrärahoista.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Laajasalon_VPKn_esitys_säiliöauto_pelastuslautakunta_060218.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 24
Expandikaluston luovutus ja siirto Lapin pelastuslaitokselta Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle
HEL 2018-001037 T 02 07 01
Esitys
Pelastuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Helsingin kaupunki ottaa vastaan lahjoituksena Expandi öljyntorjuntakaluston korvauksetta Lapin pelastuslaitokselta Helsingin pelastuslaitoksen öljyntorjuntavalmiuden kohottamiseksi.
Esityksen perustelut
Helsingin kaupungin pelastuslaitos ja Lapin pelastuslaitos ovat neuvotelleet Lapin pelastuslaitoksen omistaman Expandi-puomikaluston siirrosta Helsingin pelastustoimen alueelle ja lisättäväksi vireillä olevaan Helsingin pelastustoimen alueen öljyntorjuntasuunnitelman käyttö- ja hankintakustannuksia koskevan osan tarkistuksen kalustoliitteeseen.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos suoritti 23.10.2017 Kemissä Expandi-puomikaluston katselmuksen ja totesi kaluston olevan lähes uutta vastaavaa, vähän käytettyä tai kokonaan käyttämätöntä kalustoa.
Kalusto koostuu 1200 metristä Expandi-puomia tyyppiä 4300 (6 puomirullaa), rullien suojapeitteistä (6), puomirullien nostamisvälineistä ja ROTO PAC-puomikelaussarjasta sekä säilytyslavoista.
Kaluston käyttöikä on oikein varastoituna, huollettuna ja käytettynä arvioitavissa yli 20 vuodeksi.
Kaluston vastaanottaminen tehostaisi Helsingin öljyntorjuntakykyä ongelmallisimmalla ulkosaariston alueella merkittävällä tavalla. Expandikaluston kokonaismäärä saataisiin nostettua 4.800 metriin.
Kalustokokonaisuus on budjetääriseltä uushankinta-arvoltaan arvioitavissa 400.000 € ALV 0 %.
Lapin pelastuslaitos on tehnyt kaluston siirtoa Helsinkiin koskevan esityksen Lapin ELY-keskukselle 15.11.2017 (liite 1).
Lapin ELY-keskus on lausunnossaan 29.11.2017 hyväksynyt esitetyn kalustonsiirron (liite 2).
Helsingin kaupungin pelastuslaitos on 8.1.2018 pyytänyt lausuntoa Uudenmaan ELY-keskukselta (liite 3).
Uudenmaan ELY-keskus on antanut lausunnon 15.1.2018, jossa pitää tarkoituksenmukaisena siirtää kalusto Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle veloituksetta.
Kaluston siirrosta, operatiiviseen valmiuteen saattamisesta ja kaluston varastoinnin tehostamisesta aiheutuvat yhteensä n. 37.200 € kustannukset, jotka Öljysuojarahasto korvaa kokonaisuudessaan (liite 4).
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Olli Kilpeläinen, öljyntorjuntamestari, puhelin: 310 30063
olli.kilpelainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lapin pelastuslaitoksen kalustonsiirtoesitys Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle |
2 | Lapin elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto Kalustonsiirtoesityksestä |
3 | Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen lausuntopyyntö Uudenmaan ELY-keskukselle |
4 | Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto kaluston luovutuksesta ja siirrosta Helsinkiin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Esitysehdotus
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Olli Kilpeläinen, öljyntorjuntamestari, puhelin: 310 30063
olli.kilpelainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lapin pelastuslaitoksen kalustonsiirtoesitys Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle |
2 | Lapin elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto Kalustonsiirtoesityksestä |
3 | Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen lausuntopyyntö Uudenmaan ELY-keskukselle |
4 | Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto kaluston luovutuksesta ja siirrosta Helsinkiin |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 25
Pelastuslautakunnan lausunto Pikku Huopalahti (Mannerheimintie 162) asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12483
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Lausunto
Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Pikku Huopalahti, Mannerheimintie 162, asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12483:
Pelastustoimella ei ole huomautettavaa esitettyyn asemakaavan muutosehdotuksesta.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 310 31232
esko.rantanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunkiympäristön toimiala on pyytänyt pelastuslaitoksen lausuntoa koskien edellä mainittua asemakaavan muutosta.
Asemakaavamuutoksella mahdollistetaan uuden asuinkerrostalon ja paikoitushallin rakentaminen vanhan asuntolan paikalle. Uudisrakennuksessa on kahdeksan asuinkerrosta, kellari ja yhdeksäs kerros, johon sijoitetaan asukkaiden yhteistiloja. Tontin koko on 1655 m2. Voimassa olevan asemakaavan rakennusoikeus on 2350 m2. Uudessa asemakaavassa rakennusoikeus on nostettu 3600 m2, jolloin tonttitehokkuus nousee e=1.42 → e=2.18.
Suunnitelmalla asemakaavan muutoksella ei ole vaikutusta pelastustoimintaan.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 310 31232
esko.rantanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 23.01.2018 § 6
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Hankenumero 0740_47
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
asettaa 23.1.2018 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12483 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 16. kaupunginosan (Ruskeasuo) korttelin 16700 tonttia 5
antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi
että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijalta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
asemakaavan muutosehdotuksen nro 12483 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Marina Fogdell, arkkitehti, puhelin: 310 64271
marina.fogdell(a)hel.fi
Inga Valjakka, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37087
inga.valjakka(a)hel.fi
Karri Kyllästinen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 37347
karri.kyllastinen(a)hel.fi
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 19.09.2017 § 26
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Hankenumero 0740_47
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12483 pohjakartan kaupunginosassa 16 Ruskeasuo. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12483
Kaupunginosa: 16 Ruskeasuo
Kartoituksen työnumero: 25/2017
Pohjakartta valmistunut: 4.7.2017
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
timo.tolkki(a)hel.fi
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911
merja.kyyro(a)hel.fi
Rakennusvirasto 27.4.2017
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1290-00/17 sekä asemakaavaluonnoksesta Kiinteistö Oy Helsingin Mannerheimintie 162:sta, asemakaavan muutoshakemuksesta Ruskeasuon tontille 700/5. Määräaika on 5.5.2017 mennessä.
Asemakaavamuutoksella mahdollistetaan uuden asuinkerrostalon ja paikoitushallin rakentaminen vanhan asuntolan paikalle.
Katualueen puolella lähellä tontin rajaa sijaitsee nykyisin rakennusviraston vastuulla oleva tukimuuri ja sen päällä kaide. Asemakaavan valmistelun yhteydessä on noussut esiin tarve uusia kaide muun muassa kaupunkikuvallisista syistä. Kaiteen ja mahdollisesti myös tukimuurin uusimisen kustannuksia ei ole vielä arvioitu.
Rakennusvirastolla ei ole muuta huomautettavaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
Rakennusviraston yhteyshenkilöinä kaavahankkeessa ovat lisätiedon-antajat.
Lisätiedot
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
jere.saarikko(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
Yleisten töiden lautakunta 25.04.2017 § 155
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Lausunto
Esittelijä peruutti ehdotuksensa ennen keskustelun alkamista, ja asia poistettiin esityslistalta.|
Esittelijä
va. kaupunginarkkitehti
Sonja Liljeblad
Lisätiedot
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
jere.saarikko(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
Pelastuslaitos Pelastustoimen osasto Pelastusjohtaja 18.04.2017 § 37
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Päätös
Pelastuslaitos antaa seuraavan lausunnon koskien asemakaavan muutosehdotusta osoitteessa Mannerheimintie 162:
Pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa esitettyyn asemakaavan muutosehdotukseen.
Toteutettavan hankkeen palotekniset ratkaisut varmistetaan kohteen rakennuslupavaiheessa.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto valmistelee asemakaavan muutosta Kruunuasunnot Oy:n hakemuksen johdosta. Kruunuasunnot Oy:n hakemus koskee tonttia osoitteessa Mannerheimintie 162 (091-016-0700-0005).
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt pelastuslaitoksen lausuntoa koskien edellä mainittua asemakaavanmuutosta.
Asemakaavamuutoksella mahdollistetaan uuden asuinkerrostalon ja paikoitushallin rakentaminen vanhan asuntolan paikalle. Uudisrakennuksessa on kahdeksan asuinkerrosta, kellari ja yhdeksäs kerros, johon sijoitetaan asukkaiden yhteistiloja. Tontin koko on 1655 m2. Voimassa olevan asemakaavan rakennusoikeus on 2350 m2. Uudessa asemakaavassa rakennusoikeus on nostettu 3600 m2, jolloin tonttitehokkuus nousee e=1.42 → e=2.18.
Lisätiedot
Juha Rintala, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31235
juha.rintala(a)hel.fi
Kiinteistövirasto Geotekninen osasto 11.4.2017
HEL 2016-006422 T 10 03 03
Kiinteistö Oy Helsingin Mannerheimintie 162, asemakaavan muutoshakemus Ruskeasuon tontille 700/5
Kohde sijoittuu kallioiselle kitkamaa-alueelle. Alle 40 m päähän rakennuspaikan itäpuolelle sijoittuu Salmisaari-Kamppi-Ruskeasuo yhteiskäyttötunneli. Lisäksi alle 30 m päähän rakennuspaikan pohjoispuolelle sijoittuu kiinteistöjen välinen Majblomman alikulkutunneli. Louhinnassa on noudatettava ohjetta ”Tunneleiden päälle rakentamisesta” (HSY 21.10.2015). Louhintasuunnitelmat on hyväksytettävä geoteknisellä osastolla.
Lisätiedot
Markku Savolainen, vs. geotekniikkapäällikkö, puhelin: 310 71368
markku.savolainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 26
Pelastuslaitoksen lausunto Lauttasaaren (Vattuniemenkuja 4) asemakaavan muutoksesta nro 12497
HEL 2017-010004 T 10 03 03
Lausunto
Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon:
Asemakaavan muutosalueelle suunniteltavasta uudesta päiväkoti- ja koulurakennuksesta on laadittu pelastuslaitoksen leimaama palotekninen suunnitelma, jossa on otettu tässä vaiheessa suunnittelua riittävällä tavalla huomioon rakennuksen paloturvallisuus sekä pelastuslaitoksen toimintaedellytykset. Pelastuslaitoksella ei ole tässä vaiheessa huomautettavaa asemakaavan muutosehdotukseen nro 12497.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Pulmu Waitinen, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31237
pulmu.waitinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Asemakaavoituspalvelu on pyytänyt pelastuslaitoksen lausuntoa kaupunkiympäristölautakunnalle asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12497, joka koskee Vattuniemenkuja 4:ssä sijaitsevaa tonttia 31125/6.
Asemakaavan muutosehdotuksella mahdollistetaan teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueella sijaitsevan tontin muuttamisen yleisten rakennusten korttelialueeksi koulu- ja päiväkotirakennusta varten. Tontille suunnitellaan rakennettavaksi 4-kerroksinen päiväkoti- ja koulurakennus vanhan purettavan rakennuksen tilalle.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Lisätiedot
Pulmu Waitinen, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31237
pulmu.waitinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 2.11.2017
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 27
Muut asiat
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
pelastuskomentajan sijainen
Kari Virtanen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2018 | 1 (36) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26 ja 27 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 22 §.
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Pelastuslautakunta
|
|
Matias Turkkila puheenjohtaja |
|
|
|
Elina Rantala pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Juha Kuurne | Hannu Timonen |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 12.02.2018.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||