Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Pelastuslautakunta
ESITYSLISTA
4 - 2018
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 03.04.2018 klo 15:30 |
Kokouspaikka | Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338 |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Pelastuslautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Ilmoitusasiat | 2 |
3 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 3 |
4 | Pelastusjohtajan viran avoimeksi julistaminen | 4 |
5 | Pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle pelastusalan koulutuksen kehittämishankkeen työryhmäraportista, sisäministeriö | 6 |
6 | Oikaisuvaatimus paloesimiesten virkaan ottamista koskevasta pelastusjohtajan päätöksestä 16.2.2018 § 25 | 9 |
7 | Pelastuslautakunnan lausunto Patterimäen asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12477) | 15 |
8 | Pelastuslautakunnan lausunto Maununnevantie 3:n asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12499) | 19 |
9 | Muut asiat | 23 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Pelastuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Sanna Aivio (Kok.) ja Juha Kuurne (SDP) sekä varatarkastajiksi jäsenet Maria Landén (PS) ja Anja Malm (Vihr.)
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Pelastuslautakunta päättää merkitä tiedoksi:
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 8.3.2018 / § 28: Keskuspelastusaseman vesi- ja viemärisaneerauksen hankesuunnitelman hyväksyminen
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Pelastuslautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 24.2. - 27.2.2018 tekemiä päätöksiä:
Pelastusjohtaja | 24 - 25 §:t |
… | … |
Esittelijän perustelut
Viranhaltijapäätökset julkaistaan pelastuslaitoksen internetsivuilla:
https://www.hel.fi/pela/fi/paatoksenteko/viranhaltijapaatokset/
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Pelastusjohtajan viran avoimeksi julistaminen
HEL 2018-003478 T 01 01 01 01
Päätösehdotus
Pelastuslautakunta päättää asettaa pelastusjohtajan viran haettavaksi.
Pelastusjohtaja johtaa Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastustoimen osastoa ja vastaa onnettomuuksien ehkäisyn, pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta. Pelastusjohtaja on pelastuslaitoksen johtoryhmän jäsen. Pelastustoimen osastolla on noin 490 työntekijää. Pelastusjohtajan viransijaisena toimii 31.8.2018 saakka **********
Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja pelastuslain 57 §:ssä tarkoitettu pelastustoimintaan osallistuvalta päällystöltä vaadittava pelastusalan tutkinto (pelastusalan päällystötutkinto AMK), virkamieheltä vaadittava ruotsin kielen taito sekä kokemusta pelastustoimen johtamisesta. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää monipuolista käytännön työkokemusta viran tehtäväalueelta sekä hyviä johtamis- ja vuorovaikutustaitoja. Virkaan hakija antaa suostumuksensa soveltuvuustestaukseen ja perustason turvallisuusselvitykseen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 10 § mukaan pelastuslautakunta ottaa palvelukseen pelastuskomentajan suoran alaisen. Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n mukaan pelastusjohtajan virkaan vaadittavan kelpoisuuden määrää valinnan suorittaja ottaen huomioon, mitä erikseen on säädetty tai määrätty. Helsingin kaupungin linjan mukaan osastopäällikkötasoisissa viroissa kelpoisuusehtona on ylempi korkeakoulututkinto. Pelastuslaitoksen toimintasäännön 3 §:n mukaan pelastusjohtajan tehtävänä on johtaa pelastustoimintaa, jos pelastuskomentajalla ei ole siihen pelastuslaissa edellytettyä kelpoisuutta. Pelastustoiminnan johtajan kelpoisuusehtona on pelastusalan päällystötutkinto.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, pelastuslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle pelastusalan koulutuksen kehittämishankkeen työryhmäraportista, sisäministeriö
HEL 2018-003100 T 00 01 06
Lausuntoehdotus
Pelastuslautakunta antaa lausunnon
Sisäministeriön pelastusosasto asetti 1.3.2017 pelastusalan koulutuksen kehittämishankkeen selvittämään pelastusalan koulutuksen kehittämislinjauksia. Kehittämishankkeen lähtökohtana on ollut hallitusohjelman linjaus, jonka mukaan pelastusalan kustannustehokkuutta ja urapolkuja kehitetään uudistamalla koulutusjärjestelmää. Työryhmän tavoitteena oli myös arvioida ja ennakoida mahdollisia toimintaympäristön muutoksia ja niiden mahdollisia vaikutuksia pelastusalan tutkintokoulutusjärjestelmään.
Raportissa kuvataan alan tutkintoon johtavan koulutusjärjestelmän nykytilanne sekä pelastuslaitosten ensihoitopalvelun nykytila pelastustoimen ja Pelastusopiston näkökulmasta. Pelastusopistosta vuosina 2013–2017 valmistuneista pelastajista vain 8,36 % oli hakeutunut opiskelemaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnolla.
Helsingin Pelastuskoulussa vastaava osuus koulutukseen päässeistä oli samalla ajanjaksolla 16,6 %. Ajanjaksolla valmistuneista Pelastuskoulun opiskelijoista on koulun nykykäytännön mukaisesti valmistuttuaan saavuttanut sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työelämään helposti sovitetulla monimuoto-opetuksella 100 %. Helsingin kaupungin pelastuslaitos pitää tärkeänä, että tulevaisuudessa kaikki Suomessa pelastajan tutkinnon suorittavat saavat samalla sosiaali- ja terveysalan tutkinnon, joka on kelpoisuusvaatimuksena ensihoitotyöhön.
Työryhmä esittää, että sosiaali- ja terveystoimen perustutkinto (terveydenhuollon ammattipätevyys) liitetään miehistötason tutkintoon. Helsingin pelastuslaitos puoltaa tämän liittämisen toteuttamista työryhmäraportissa kuvatun vaihtoehdon 1 mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto on toteutettava työelämään helposti sovitetulla monimuoto-opetuksella yhteistyössä terveysalan oppilaitosten kanssa osana pelastajatutkintoa. Näin vältytään tulevaisuudessa tilanteelta, jossa maassamme olisi kahden tason kelpoisuus- ja osaamisprofiilit omaavia pelastajia, mihin tilanteeseen mitä todennäköisimmin päädyttäisiin työryhmän esittämän vaihtoehdon 2 tapauksessa. Helsingin kaupungin pelastuskoulussa on vaihtoehdon 1 mukaisesta toteuttamistavasta pelkästään myönteisiä kokemuksia vuosilta 2011 -2018.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos pitää tärkeänä, että pelastusalan henkilöstön koulutustasoa nostetaan tulevaisuudessa. Raportissa esitetyistä toteuttamisvaihtoehdoista Helsingin kaupungin pelastuslaitos katsoo toteuttamiskelpoiseksi vain vaihtoehdon A. Tässä toteuttamismallissa saavutetaan toivottu terveydenhuollon ammattihenkilöstön pätevyys miehistötasolla ja samalla voidaan nostaa koulutustasoa alipäällystö- sekä päällystötasolla. Vaihtoehtoa puoltavat myös opiskelijoiden opintososiaalisten etujen säilyminen sekä esitettyä toista vaihtoehtoa selkeämpi tutkintorakenne.
Kuten työryhmä on todennut, vaihtoehto B vaatii toteutuakseen varsin pitkän siirtymäkauden ja pitää sisällään myös riskin siitä, että alalle hakeutuva opiskelija-aines on vähemmän kädentaitoja omaavaa. Helsingin kaupungin pelastuslaitos pitää ensisijaisen tärkeänä ja riittävänä, että opiskelija saa perustasolla valmiudet toimia pelastustoimen miehistötason tehtävissä ja tässä jo aiemmin mainitun terveydenhuollon ammattihenkilön pätevyyden.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos kannattaa työryhmän esitystä siitä, että Pelastusopistolle annettaisiin tehtäväksi valmistella tarkoituksenmukaiset yhteistyörakenteet yhden tai useamman tiedekorkeakoulun kanssa pelastusalan ylimmän koulutustason luomiseksi. Kuten raportissa todetaan, oleellista on aikaansaada pelastusalan muihin tutkintoihin perustuva, niitä hyödyntävä ja täydentävä koulutusohjelma, joka antaa valmiuden ja yleisesti vertailukelpoisen tutkintostatuksen pelastustoimen vaativimpiin tehtäviin.
Niin ikään Helsingin kaupungin pelastuslaitos pitää tärkeänä, että pelastusalan henkilöstön osaamisen ylläpitämiseksi ja varmistamiseksi lainsäädäntöön liitetään jatkossa täydennyskoulutusvelvoite. Tätä koulutusta voitaisiin uudessa koulutusjärjestelmässä tuottaa kustannustehokkaasti ja joustavasti tutkintokoulutukseen liitettäväksi esitettyjen moduulien ja osaamiskokonaisuuksien avulla. Tarvittavat osaamista täydentävät moduulit ja osaamiskokonaisuudet tulee voida suorittaa joustavasti työn ohessa joko työnantajalaitoksen tai Pelastusopiston tarjoamina. Täydennyskoulutuksen tavoitteiden ja sisältöjen määrittelyssä työnantajalaitoksen rooli on keskeinen.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Matti Waitinen, henkilöstön kehittämispäällikkö, puhelin: 310 31250
matti.waitinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Oikaisuvaatimus paloesimiesten virkaan ottamista koskevasta pelastusjohtajan päätöksestä 16.2.2018 § 25
HEL 2018-002089 T 01 01 01 01
Päätösehdotus
Pelastuslautakunnan päätös
Pelastuslautakunta päättää hylätä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastusjohtajan 16.2.2018 § 25 tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Pelastusjohtajan päätös ja sen tiedoksianto asianosaisille
Pelastusjohtaja päätti valita päätöksessä erikseen mainitut 10 henkilöä 1.3.2018 alkaen paloesimiehen virkoihin seuraavin perusteluin:
Haettavana oli kymmenen (10) vakituista virkaa. Sisäinen ilmoitus julkaistiin intranetissä 16.1. ja hakuaika tehtäviin oli 16.1.-31.1.2018. Määräaikaan mennessä virkoja haki 19 henkilöä, jotka kaikki täyttivät hakuilmoituksessa mainitut kelpoisuusehdot ja tulivat haastatelluiksi. Yksilöhaastattelut suoritettiin Haagan pelastusasemalla 5.2, 9.2, ja 12.2.
Haastattelijoina toimivat:
**********
Virkojen täyttö 1.3.2018 alkaen.
Haastattelijat arvioivat hakijat näiden koulutuksen, kokemuksen ja hakuilmoituksessa mainittujen eduksi laskettavien seikkojen perusteella. Haastattelujen jälkeen muodostettiin hakijoiden ansioihin perustuva kokonaisarvio virkaan esitettävistä sekä varahenkilöistä. Erityisesti arvioitiin hakijoiden osaamisen hyödynnettävyyttä pelastuslaitoksen eri prosesseissa ja toiminteissa.
Päätös muutoksenhakuohjeineen lähetettiin 28.2.2018 tiedoksi asianosaisille sähköisenä viestinä.
Oikaisuvaatimus
Pelastusjohtajan päätöksestä on tehty 18.2.2018 oikaisuvaatimus, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii valintojen uudelleen käsittelyä ja valintojen suorittamista uudelleen. Perusteena oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo täyttävänsä kaikki haussa vaaditut kelpoisuusehdot. Lisäksi hän toteaa, että virkoihin on valittu useita henkilöitä, jotka ovat valmistuneet alipäällystökurssilta hänen jälkeensä. Samoin hän toteaa, omaavansa pidemmän työhistorian sekä enemmän työkokemusta esimiestehtävissä Suomen vilkkaimmalla pelastusasemalla.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn vaatimukset
Kuntalain 134.1 ja 2 §:n mukaan lautakunnan alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen asianomaiselle lautakunnalle.
Kuntalain 137.1 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa vaatimusten mukaisesti.
Viran nimitysperusteet ja kelpoisuusvaatimukset
Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita ja nuhteetonta käytöstä. Mikä tahansa kansalaistoiminta ei siis tule nimitysperusteita arvioitaessa huomioiduksi.
Virantäyttöä ohjaavien säännösten tulkinnanvaraisuuden ohella virantäyttöön kuuluu myös harkintavaltaa. Nimitysperusteiden soveltamisen yhteydessä harkintavalta ilmenee mm. viranomaisen oikeutena määritellä viran työtehtävät, painottaa nimitysperusteita tehtävien mukaisesti sekä päättää siitä, mikä merkitys viranhakijoiden erilaisille ansioille on annettava. Päätöksentekijällä on siis lähtökohtaisesti laaja harkintavalta valita virkaan kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista, kunhan ei syyllistytä syrjintään. Nimitysperusteita sovelletaan hakijoiden keskinäisessä vertailussa siten, että niiden nojalla muodostetaan kokonaisarvio hakijoiden ansioista.
Hakuilmoituksessa ilmoitettiin seuraavat paloesimiehen viran kelpoisuusehdot:
1. Pelastustoimiasetuksen tarkoittama alipäällystötutkinto.
2. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen tyydyttävä suullinen taito
3. Terveydentilansa puolesta virkaan sopiva.
4. BC-luokan ajokortti.
Lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin, että eduksi lasketaan työssä käytettävien ohjelmistojen (esim. HESU, Pronto, Merlot Palo/Palotarkastus, Microsoft Office) käyttökokemus ja muuten sujuva tietokoneen käyttö, esimieskokemus, asenne, kokemus ja ymmärrys pelastustoiminnan johtamisesta, ennaltaehkäisevän työn merkityksestä sekä hyvät esiintymis-, vuorovaikutus- ja viestintätaidot.
Ilmoituksessa kuvattiin paloesimiehen keskeiset työtehtävät seuraavasti:
Tehtävään kuuluu vastata oman pelastusaseman työvuoron päivittäisestä toiminnasta ja työvuoron operatiivisen valmiuden ylläpidosta, toimia komennusluettelon mukaisesti yksikön esimiehenä, oman työvuoronsa lähiesimiehenä, asemapäivystäjänä, pelastusaseman päivystävänä esimiehenä tai P41 tehtävissä. Tehtäviin kuuluu myös osallistua onnettomuuksien ehkäisytyöhön, oman pelastusaseman erikoisalueiden kehittämiseen, osaamisen ylläpitoon sekä asiantuntijatyöhön. Tarpeen vaatiessa osallistua myös muuhun asiantuntijatyöhön pelastustoimintojen vastuualueiden ohjauksen mukaisesti. Paloesimies avustaa asemamestaria henkilöstöasioiden hoidossa sekä alueen vuosisuunnitelman laadinnassa, toimeenpanee harjoituksia sekä osallistuu opetustoimintaan. Vastuulla on myös valvoa alueen sammutus-, pelastus-, ja ensihoitokaluston toimintakuntoa ja huolehtia alueen sammutus-, pelastus-, ja ensihoitovälinevarastoista, alueen poltto- ja voiteluaineista sekä sammutus- ja torjunta-aineista sekä suorittaa esimiesten määräämät muut tehtävät.
Haastattelut
Hakijoita perustuslain 125 §:n 2 momentin perusteella vertailtaessa nimitysperusteita on arvioitava kokonaisuutena, jossa koulutuksen ja työkokemuksen ohella on otettava huomioon myös hakijan viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet. Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta tulla valituksi virkaan pelkästään siksi, että hänellä on esimerkiksi pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla (KHO 19.9.1997/2296). Hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien arvioinnin perusteella on lain mukaan mahdollista päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muukin kuin korkeimmin koulutettu tai kokenein. Virkaa täyttävällä kunnan viranomaisella on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimuksiin sisältyvistä vaatimuksista ohittamalla jokin muu vaatimus haastattelun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvion nojalla.
Haastattelijat arvioivat hakijat näiden koulutuksen, kokemuksen ja hakuilmoituksessa mainittujen eduksi laskettavien seikkojen perusteella. Haastattelujen jälkeen muodostettiin hakijoiden ansioihin perustuva kokonaisarvio virkaan esitettävistä sekä varahenkilöistä. Erityisesti arvioitiin hakijoiden osaamisen hyödynnettävyyttä pelastuslaitoksen eri prosesseissa ja toiminteissa. Valittaviksi esitetyistä laadittiin nimitysesitys, joihin valintaesityksen perustelut kirjattiin tarkemmin.
Haastattelijoiden on voitu katsoa omaavan sen asiantuntemuksen, jota paloesimiesten valinta edellyttää ja haastattelut on toteutettu huolellisesti.
Ansiovertailu ja valintamenettely
Kuten aiemmin on todettu, on viran täyttämisessä noudatettava perustuslain yleisiä nimitysperusteita. Perustuslain yleisiä nimitysperusteita on oikeuskäytännössä tulkittu siten, että viranomainen voi päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muunkin kuin kokeneimman. Valitsijan harkintavaltaan kuuluu se, että jotain kelpoisuusvaatimuksiin kuuluvista vaatimuksista voidaan painottaa haastatteluun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvioinnin nojalla.
Valituksi tulleiden samoin kuin valitsematta jääneen oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemuksen osalta voidaan todeta, että valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Työhistorian pituudelle Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella tai työkokemuksen määrälle esimiestehtävistä kuten ei myöskään alipäällystökurssin suoritusajalle, ei yksistään ole annettu ratkaisevaa painoarvoa. Erot työhistorian ja esimieskokemuksen osalta eivät olleet valittujen ja valitsematta jääneen oikaisuvaatimuksen tekijän välillä merkityksellisiä. Kaikilla valituilla oli vähintään viisi vuotta kokemusta paloesimiehen tehtävästä, kun oikaisuvaatimuksen tekijällä oli kuusi vuotta. Työhistoriaa Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella kaikilla valituilla oli vähintään 11 vuotta, kun oikaisuvaatimuksen tekijällä oli 13 vuotta.
Paloesimiesten virkavalinnoissa yksi painotetuista asioissa oli valittavien henkilöiden kokemuksen ja koulutuksen hyödynnettävyys uusien vastuualueiden palo- ja pelastuspalveluissa. Tähän arviointiin vaikuttivat niin hakijan näytöt kuin henkilökohtainen innokkuus ja muu kompetenssi osallistua eri palveluiden kehittämiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei hakemuksessaan tai haastattelutilanteessa tuonut esille sellaista erityistä osaamista, jonka perusteella hänet olisi kokonaisarvioinnin perusteella nostaa virkaan valittavien joukkoon. Kokemus esimiestehtävistä laskettiin kaikkien hakijoiden osalta eduksi, mutta kokemuksen pituutta ei pidetty ratkaisevana valintaperusteena, vaan valinnat perustuivat kokonaisarvioon hakijoiden soveltuvuudesta tehtävään. Hakijoiden vertailussa on koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi otettu huomioon hakijoiden viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet.
Pelastusjohtajan päätös on perustunut viranhakuilmoituksessa esiin tuotuihin viran kelpoisuusehtoihin ja viran menestyksellisen hoitamisen edellytyksenä oleviin vaatimuksiin sekä kokonaisharkintaan siitä, keitä viranhakuilmoituksen kelpoisuusvaatimukset sekä viran menestyksellisen hoitamisen edellytyksenä olevat vaatimukset täyttävistä hakijoista on yleiset nimitysperusteet huomioon ottaen pidettävä täytettävinä oleviin virkoihin ansioituneimpina.
Johtopäätös
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi paloesimiehen virkaan kuin siihen valitut. Päätös ei ole myöskään syntynyt väärässä järjestyksessä eikä pelastusjohtaja päätöstä tehdessään eivätkä muutkaan virantäyttöä valmistelleet henkilöt ole toimineet virheellisesti. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia oikeudellisesti vaikuttavia eikä tarkoituksenmukaisia syitä, joiden johdosta voitaisiin katsoa olevan syytä muuttaa pelastusjohtajan tekemää päätöstä paloesimiesten virkoihin ottamisesta.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 310 30040
tomi.kuula(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Virkaan valitut | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastustoimen osasto Pelastusjohtaja 27.02.2018 § 25
HEL 2018-002089 T 01 01 01 01
Päätös
Pelastusjohtaja päätti valita seuraavat henkilöt 1.3.2018 alkaen paloesimiehen virkoihin:
**********
Päätöksen perustelut
Haettavana oli kymmenen (10) vakituista virkaa. Sisäinen ilmoitus julkaistiin intranetissä 16.1. ja hakuaika tehtäviin oli 16.1.-31.1.2018. Määräaikaan mennessä virkoja haki 19 henkilöä, jotka kaikki täyttivät hakuilmoituksessa mainitut kelpoisuusehdot ja tulivat haastatelluiksi. Yksilöhaastattelut suoritettiin Haagan pelastusasemalla 5.2, 9.2, ja 12.2. Haastattelijoina toimivat aluepäällikkö Marko Järvinen, palomestari Tommi Sivula, asemamestarit Tommi Sarvikivi ja Kari Nurminen sekä johtava palotarkastaja Anja Aatsinki. Virkojen täyttö 1.3.2018 alkaen.
Haastattelijat arvioivat hakijat näiden koulutuksen, kokemuksen ja hakuilmoituksessa mainittujen eduksi laskettavien seikkojen perusteella. Haastattelujen jälkeen muodostettiin hakijoiden ansioihin perustuva kokonaisarvio virkaan esitettävistä sekä varahenkilöistä. Erityisesti arvioitiin hakijoiden osaamisen hyödynnettävyyttä pelastuslaitoksen eri prosesseissa ja toiminteissa.
Lisätiedot
Jari Korkiamäki, va. pelastusjohtaja, puhelin: 310 31264
jari.korkiamaki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Pelastuslautakunnan lausunto Patterimäen asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12477)
HEL 2017-009188 T 10 03 03
Lausuntoehdotus
Pelastuslautakunta antaa seuraavan lausunnon Patterimäen asemakaava-ja asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12477):
Asemakaavassa tulee huomioida pelastusajoneuvojen pääsymahdollisuus Raide-jokeritunnelin molempiin päihin sekä tilavaraukset sammutusvesiposteille.
Esittelijän perustelut
Asemakaavoituspalvelu pyytää pelastuslautakunnan lausuntoa Patterimäen asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta (12477).
Asemakaava ja asemakaavan muutos koskee Patterimäen aluetta, joka sijaitsee Pitäjänmäen Takkatien teollisuusalueen ja Pajamäen asuntoalueen välissä. Kaavaratkaisulla luodaan virkistysalueen itäosaan Pitäjänmäentien varteen tiivistä, elävää ja katupuin istutettua kaupunkiympäristöä tulevan Raide-jokerin pysäkin välittömään läheisyyteen. Uutta asuntokerrosalaa on esitetty 35 500 k-m2, ja asukasmäärän lisäys on noin 900 henkilöä. Liiketiloja on osoitettu kadun varteen 6-8-kerroksisten asuinkerrostalojen kivijalkakerrokseen Pitäjänmäentien varteen. Kallioiseen maastoon sijoitettujen 4-7-kerroksisten pistetalojen pihat ovat maanvaraisia ja ne sopeutetaan Pajamäen alueeseen sekä Patterimäen luonnonympäristöön.
Kaavaratkaisu mahdollistaa lisäksi Staran varikon toiminnot kallioluolastoon Patterimäen alle, jolloin nykyinen Atomitien varikkoalue vapautuisi käytettäväksi toimitilarakentamiseen.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 310 31232
esko.rantanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 30.01.2018 § 28
HEL 2017-009188 T 10 03 03
Hankenumero 0563_10, (0563_11)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
asettaa 23.1.2018 päivätyn asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12477 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaava koskee 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki, Tali) lähivirkistysaluetta ja asemakaavan muutos koskee 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki, Pajamäki, Tali, Pitäjänmäen yritysalue) lähivirkistys-, urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta sekä puisto- ja katualueita ja yleistä pysäköintialuetta (muodostuvat uudet korttelit 46035 ja 46036)
antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi
että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12477 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
23.01.2018 Pöydälle
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Siv Nordström, arkkitehti, puhelin: 310 37322
siv.nordstrom(a)hel.fi
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
taina.toivanen(a)hel.fi
Raila Hoivanen, diplomi-insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37482
raila.hoivanen(a)hel.fi
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37094
jarkko.nyman(a)hel.fi
Kaarina Laakso, diplomi-insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37250
kaarina.laakso(a)hel.fi
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 13.10.2017 § 43
HEL 2017-009188 T 10 03 03
Hankenumero 0563_10
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12477 pohjakartan kaupunginosassa 46 Pitäjänmäki. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12477 |
Kaupunginosa: 46 Pitäjänmäki |
Kartoituksen työnumero: 15/2017 |
Pohjakartta valmistunut: 15.6.2017 |
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25 |
Korkeusjärjestelmä: N2000 |
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31967
merja.kyyro(a)hel.fi
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
timo.tolkki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
Pelastuslautakunnan lausunto Maununnevantie 3:n asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12499)
HEL 2015-007184 T 10 03 03
Lausuntoehdotus
Pelastuslautakunta antaa seuraavan lausunnon Maununnevantie 3:n asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12499:
Pelastuslautakunnalla ei ole huomautettavaa Maununnevantie 3:n asemakaavan muutosehdotuksesta.
Asemakaavan muutosehdotuksessa on otettu riittävällä tasolla huomioon pelastustoimen edellytykset.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on pyytänyt pelastuslautakunnalta lausuntoa Maununnevantie 3 asemakaavan muutosehdotuksesta.
Asemakaavan muutos koskee kerrostalotonttia, joka sijaitsee Kaarelan Maununnevalla, osoitteessa Maununnevantie 3. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien kerrostalojen rakentamisen tontille. Vanhat huonokuntoiset kerrostalot puretaan.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 310 31232
esko.rantanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 30.01.2018 § 45
HEL 2015-007184 T 10 03 03
Hankenumero 0740_39
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
asettaa 30.1.2018 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12499 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin 33037 tonttia 2.
antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi
että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
asemakaavan muutosehdotuksen nro 12499 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
Käsittely
30.01.2018 Ehdotuksen mukaan
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 8 kokouksen asiana nro 21.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Tytti Wiinikka, arkkitehti, puhelin: 310 37300
tytti.wiinikka(a)hel.fi
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
taina.toivanen(a)hel.fi
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37094
jarkko.nyman(a)hel.fi
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
jere.saarikko(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 28.11.2017 § 56
HEL 2015-007184 T 10 03 03
Hankenumero 0740_39
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12499 pohjakartan kaupunginosassa 33 Kaarela. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12499
Kaupunginosa: 33 Kaarela
Kartoituksen työnumero: 44/2017
Pohjakartta valmistunut: 31.10.2017
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
timo.tolkki(a)hel.fi
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911
merja.kyyro(a)hel.fi
Rakennusvirasto 13.4.2017
HEL 2015-007184 T 10 03 03
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1287-00/17 Helsingin kaupungin asunnot Oy, asemakaavan muutoshakemuksesta Kaarelan tontille 33037/2, Maununnevantie 3. Määräaika on 21.4.2017 mennessä.
Asemakaavan muutoksen tavoitteena on mahdollistaa viiden asuinkerrostalon rakentaminen nykyiselle tontille. Nykyisin tontilla sijaitsevat kolme kerrostaloa puretaan.
Rakennusvirastolla ei ole huomauttamista osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
Rakennusviraston yhteyshenkilöinä kaavahankkeessa ovat lisätiedonantajat.
Lisätiedot
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
jere.saarikko(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2018 | 1 (23) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 03.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
9
Muut asiat
Päätösehdotus
Pelastuslautakunta päättää merkitä tiedoksi muut asiat.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
| Agricolankatu 15 |
|
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||