Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

02.10.2018 15:30 - 15:57

 

 

Kokouspaikka

Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338

Läsnä

Jäsenet

Turkkila, Matias

puheenjohtaja

Aivio, Sanna

 

Alanen, Outi

 

Kelo, Jarmo

 

Kuurne, Juha

 

Malm, Anja

 

Timonen, Hannu

 

Eklund, Merja

varajäsen

Mattsson, Raimo

varajäsen

Muut

Pitkänen, Jani

pelastusjohtaja

Reinikainen, Asko

asiantuntija

Virtanen, Kari

tekninen päällikkö

Wecksten, Simo

pelastuskomentaja

Kettunen, Tiina

johdon sihteeri

Puheenjohtaja

Matias Turkkila

72-75 §

Esittelijät

Simo Wecksten

pelastuskomentaja
72-75 §

Pöytäkirjanpitäjä

Tiina Kettunen

johdon sihteeri
72-75 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

72

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

73

Asia/2

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

74

Asia/3

Öljyntorjunnan välivarastointisäiliöiden ja lämmityskonttien hankinta

75

Asia/4

Muut asiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (11)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 72

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Juha Kuurne (SDP) ja Hannu Timonen (Vihr.).

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (11)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 73

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 23.8. - 21.9.2018 tekemiä päätöksiä:

Pelastuskomentaja

26 - 29 §:t

Pelastusjohtaja

47 - 50 §:t 

Hallintopäällikkö

3 §

 

 

 

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Päätökset julkaistaan pelastuslaitoksen internetsivuilla: https://www.hel.fi/pela/fi/paatoksenteko/viranhaltijapaatokset

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (11)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 74

Öljyntorjunnan välivarastointisäiliöiden ja lämmityskonttien hankinta

HEL 2018-009821 T 02 08 01 00

Päätös

Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tilaamaan KK-Module Oy:ltä kaksi (2) öljyntorjunnan välivarastointisäiliökokonaisuutta kapasiteetiltaan 99-101 m2 kiinteään kokonaishintaan 216.160 euroa / kpl (alv 0%) yhteensä 432.320 euroa ja kaksi (2) lämmityskonttia letkuineen kiinteään kokonaishintaan 88.537 euroa / kpl (alv 0%) yhteensä 177.074 euroa sekä varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 30.000 euroa (alv 0%) käyttäen rahastoon 8090605 (öljyntorjuntakalusto) varattuja määrärahoja. Hankinnan kokonaisarvo on yhteensä 639.394 euroa (alv 0%). Pelastuskomentajalla on oikeus tilata määrärahojen puitteissa ja ehdolla, että Öljysuojarahasto antoi myönteisen ennakkopäätöksen lämmityskonttien rahoittamisesta. Lisäksi pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470

marten.hellbom(a)hel.fi

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400

kari.virtanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä öljyntorjunnan välivarastointisäiliöiden ja lämmityskonttien hankinnan. Hankintailmoitus julkaistiin 1.12.2017 Hilmassa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 4.6.2018 klo 12:00.

Määräajassa tarjouksen jätti KK-Module Oy.

Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan KK-Module Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu välivarastointisäiliöiden ja lämmityskonttien osalta ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Koska hyväksyttävän tarjouksen hinnat vastaavat hankintayksikön käsitystä välivarastointisäiliöiden ja lämmityskonttien yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka kilpailua ei syntynytkään.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470

marten.hellbom(a)hel.fi

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400

kari.virtanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (11)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 75

Muut asiat

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (11)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

02.10.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 72, 73 ja 75 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 74 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Pelastuslautakunta

 

 

 

Matias Turkkila

puheenjohtaja

 

 

 

 

Tiina Kettunen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Juha Kuurne

Hannu Timonen

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 10.10.2018.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

Agricolankatu 15

 

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro