Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2019

1 (1)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

15.1.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Ylipalomiehen virkanimikkeen muuttaminen

HEL 2018-011335 T 01 01 00

Päätösehdotus

Pelastuslautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 11 §:n 2 momentin 10 kohdan mukaan pelastuskomentaja päättää viran nimikkeen muuttamisesta. Pelastuskomentaja on päättänyt muuttaa eräät ylipalomiehen virat palomiehen viroiksi.

Pelastustoiminnan ja ensihoidon tehtävissä työskentelee noin 250 palomiestä, noin 98 ylipalomiestä ja noin 40 palomies-ensihoitajaa tai palomies-sairaankuljettajaa. Palomiehen tehtäväkohtainen palkka on 1956,82 euroa, ylipalomiehen palkka 2075,97 euroa, palomies-sairaankuljettajalla 2210,24 euroa ja palomies-ensihoitajalla 2370,39 euroa. Palomiehen ja ylipalomiehen tehtävän sisältö on samanlainen lukuun ottamatta paloesimiehen sijaistehtävää, joita ylipalomiehen virassa on ollut mahdollista hoitaa. Mikäli ylipalomiehen virassa oleva henkilö on kelpoinen palomies-sairaankuljettajan tai palomies-ensihoitajan tehtävään, on hänen tehtävänsä ja tehtäväkohtainen palkkansa niiden kanssa täsmälleen samanlainen.

Ylipalomiehen virkatehtävä ja palkkaero on perustunut siihen, että kokeneita palomiehiä on voitu käyttää paloesimiehen sijaisina ilman paloesimiehen koulutusta. 

Pelastuslaitoksella on vuoden 2018 aikana käyty useista yhteistoimintaneuvotteluita palomiesten tehtäväluokituksen järjestelystä. Tavoitteena on, että kaikkien palomiesten, virka- tai tehtävänimikkeesä riippumatta, tehtävässä maksettava palkkaus perustuisi nykyistä paremmin tehtävän vaativuuteen. Tehtävien vaativuustekijät on lueteltu kunnallisen teknisen virkaehtosopimuksen 2 luvun 9 §:ssä. Työn muutoksista johtuen paloesimiehen sijaistamiseen vaadittava osaaminen on kasvanut eikä pelkällä ajan myötä karttuneella kokemuksella enää saavuteta siihen riittävää tasoa. Perusteet erilliselle ylipalomiehen viralle ovat poistuneet. Jatkossa paloesimiehen sijaistehtäviin valitaan erillisen koulutusohjelman kautta pätevöityneitä viranhaltijoita.

Koska perusteet erilliselle ylipalomiehen viralle ovat poistuneet, pelastuskomentaja on päättänyt, että ylipalomiehen avoimia virkoja ei enää täytetä, vaan ne muutetaan palomiehen viroiksi. Virkojen nykyisen tehtäväkohtaisen palkan ero käytetään palomiesten palkkauksen kehittämiseen tehtävän vaativuuteen perustuen. Ylipalomiehen virkoja muutetaan palomiehen viroiksi luonnollisen poistuman myötä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä viittaa valituksessaan epätasa-arvoiseen kohteluun ja että ylipalomiehen virka olisi "ikälisä", joka palomiehellä on oikeus vuorollaan saada. Valittajan käsitys on virheellinen. Työnantaja päättää siitä, millaisia virkoja tai työtehtäviä työnantaja tarvitsee tehtäviensä täyttämiseen, kuinka paljon sellaisia tarvitaan ja missä järjestyksessä ja milloin virkoja tai tehtäviä täytetään. Yksittäiset virkaan valinnat puolestaan perustuvat lain mukaisiin nimitysperusteisiin.

Perustuslain mukaan julkisten virkojen yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taito tarkoittaa koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kyky viittaa henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin ja koeteltu kansalaiskunto tarkoittaa yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Perustuslain säännös edellyttää virkaan hakijoiden ansioiden vertailua. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitava viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Tämän harkinnan perusteella valitaan ansioitunein hakija.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetty syrjintäkielto: työnantaja ei saa virkasuhteeseen ottaessaan ilman hyväksyttävää perustetta asettaa hakijoita eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautuneisuuden, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

Virkaan valintapäätöksen perustelujen ydin on hakijoista tehty ansiovertailu eli yhteenveto, jossa esitetään hakijoiden koulutus ja työkokemus sekä tiedot kelpoisuusvaatimuksen täyttymisestä. Oikeuskäytännön mukaan kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi virkaan pelkästään siksi, että hänellä on pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla (KHO 1997/2296). Hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien arvioinnin perusteella on lain mukaan mahdollista päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muukin kuin kokenein. Virkaa täyttävällä viranhaltijalla on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimuksiin sisältyvistä vaatimuksista ja "ohittaa" jokin muu vaatimus haastattelun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvion nojalla. Pitempi kokemus ei automaattisesti tee hakijaa kokonaisuutena paremmaksi (KKO:2005:24 ja KKO:1996:141).

Oikaisuvaatimuksen tekijä antaa ymmärtää, että hänellä ja edustamillaan palomiehillä olisi oikeus tulla valituksi ylipalomiehen virkaan. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska pelastuskomentaja ei ole päättänyt ylipalomiehen virkaan valinnasta, vaan asiassa on kyse avoimien virkojen nimikkeen muuttamisesta. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä antaa ymmärtää, että hänellä ja edustamillaan palomiehillä olisi ollut oikeus tulla kuulluksi ennen pelastuskomentajan päätöstä. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska pelastuskomentajan päätöksellä ei ole puututtu valittajien virka-asemaan eikä palvelussuhteen ehtoihin. Valittajilla ei siten yksittäisinä viranhaltijoina ole oikeutta tulla asiassa kuulluksi. Ylipalomiehen tehtävän lakkauttaminen on yhteistoimintalain 16 §:n mukaisesti ollut esillä useassa yhteistoimintakokouksessa, jossa läsnä ovat olleet palomiehiä edustavat luottamusmiehet.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että ylipalomiesten virkojen lakkauttamisella olisi rikottu yhdenvertaisuusperiaatetta tai tasapuolisen hallinnon periaatetta. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta tulla valituksi johonkin virkaan. Virkojen täyttämisestä tai täyttämättä jättämisestä päättää pelastuskomentaja. Myös pelastuslaitoksen tehtävien hoitamiseen vaadittavista viroista päättää pelastuskomentaja.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on mahdollisuus kehittää palkkaustaan pätevöitymällä ja hakeutumalla nykyistä tehtäväänsä vaativampaan palomiestehtävään palomiesten uuden tehtäväluokittelun myötä.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 28.11.2018, päätös 2.11.2018 § 35

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

 

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

http://www.hel.fi/www/pela/fi