Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 27.08.2019 15:30 - 17:28 |
|
|
Kokouspaikka | Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338 |
Läsnä
Jäsenet
Turkkila, Matias | puheenjohtaja |
Pasterstein, Dennis | varapuheenjohtaja |
Aivio, Sanna |
|
Alanen, Outi |
|
Kelo, Jarmo |
|
Landén, Maria |
|
Malm, Anja |
|
Timonen, Hannu |
|
Muut
Mustikkaniemi, Jari | asiantuntija |
Pitkänen, Jani | pelastusjohtaja |
Virtanen, Kari | tekninen päällikkö |
Nordenswan, Henri | vs. pelastuskomentaja |
Kettunen, Tiina | tiimiesimies |
Puheenjohtaja
Matias Turkkila | 39-45 § |
Esittelijät
Henri Nordenswan | vs. pelastuskomentaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Tiina Kettunen | tiimiesimies |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
39 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
40 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
41 | Asia/3 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
42 | Asia/4 | Talousarvion toteutumisennuste 2 vuonna 2019, pelastuslaitos |
43 | Asia/5 | Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2022 |
44 | Asia/6 | Kala-luokan öljyntorjunnan kuljetuslautan hankinta |
45 | Asia/7 | Muut asiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 39
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Pasterstein Dennis (Kok.) ja Malm Anja (Vihr.).
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 40
Ilmoitusasiat
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi:
1. Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 11.6.2019 § 319 Ruonasalmentie 17, asemakaava-asiassa, piirustus numero 12471 (HEL 2017-005309)
Voimaan tulleet asemakaavat:
2. Kaupunginvaltuuston päätös 15.2.2017 § 99 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12399, Vuosaari, Meri-Rastila, Lohiniemenranta (HEL 2015-009106)
3. Kaupunginvaltuuston päätös 24.4.2019 § 133 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12504, Kaarela, Muotokuvankatu (HEL 2017-010533)
4. Kaupunginvaltuuston päätös 22.5.2019 § 153 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12436, Vartiokylä, Vanamotie 13 (HEL 2016-006119)
5. Kaupunginvaltuuston päätös 22.5.2019 § 152 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12481, Herttoniemi, Työnjohtajankadun korttelit (HEL 2011-010482)
6. Kaupunginvaltuuston päätös 13.6.2018 § 184 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12458, Vuosaaren Aromikujan alue (HEL 2015-007362)
7. Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2019 § 215 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12482, Ruskeasuo, Tenholantie 10 ja 12 (HEL 2015-007624)
8. Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2019 § 217 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12535, Kauppakeskus Itis, vanhimman rakennusosan suojelu (HEL 2017-007993).
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 41
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 11.6. - 19.8.2019 tekemiä päätöksiä:
pelastuskomentaja | 22 - 30 §:t |
hallintopäällikkö | 3 § |
pelastusjohtaja | 7 - 9 §:t |
|
|
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 42
Talousarvion toteutumisennuste 2 vuonna 2019, pelastuslaitos
HEL 2019-004691 T 02 02 01
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 2/2019.
Pelastustoimen riskianalyysin mukaiset tarpeet palvelutason vahvistamiseksi tulee huomioida seuraavalla taloussuunnittelukaudella. Palvelutason kehittäminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että investoimista toiminnan hajauttamisen vaatimaan infrastruktuuriin.
Ensihoidon tavoittamisviive on jatkuvasti huomattavasti palvelutasotavoitetta korkeampi. Korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa merkittävästi henkilöstöä ja heijastuu sitä kautta toimintakykyyn. Ensihoitoon suunnattuja resursseja tulisi merkittävästi lisätä seuraavalla taloussuunnittelukaudella.
Edellä mainitun lisäksi pelastuslautakunta kehottaa vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmien laadinnassa huomioimaan riittävät onnettomuuksien ehkäisyn resurssit sekä tukiresurssit palvelutuotannon turvaamiseksi, sekä varmistamaan riittävät tukitoimet työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ennusteraportti 2_tiivis_2019 |
2 | Ennusteraportti 2_laaja_2019 |
3 | Investointimäärärahojen toteutumisennuste_310719 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kesäkuun lopun tulostietojen perusteella pelastuslaitoksen käyttötalouden arvioidaan toteutuvan noin 265.000 euroa alijäämäisenä. Ennakoitua suurempien tulojen johdosta toimintakatteen arvioidaan kuitenkin olevan noin 230.000 euroa positiivinen.
Pelastuslaitoksen talousarviossa 2019 on irtaimen hankinnan investointimäärärahoja käytettävissä 8,1 milj. euroa. Määrä sisältää Helsingin kaupungin tilinpäätöksen mukaisia ylitysoikeuksia 4,6 milj. euroa. Ennusteen mukaan noin 4,6 milj. euron osalta hankkeiden valmistuminen ja maksut toteutuvat vuoden 2020 puolella, jolloin toteutumisennuste vuodelle 2019 on 3,5 milj. euroa.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Tavoite: Onnettomuuksia ehkäistään lisäämällä kaupunkilaisten ja Helsingissä toimivien tahojen kykyä estää onnettomuuksia ja rajoittaa niiden vaikutuksia. Tavoitetta mitataan turvallisuuspisteillä. Tavoitteena on vähintään 8000 turvallisuuspistettä.
Tavoite ei toteudu henkilöstövajeesta johtuvien resurssipuutteiden johdosta. Ennustettu toteuma on 7600.
Tavoite: Pelastustoiminnan toimintavalmius on riittävä ja tarkoituksenmukainen. Tavoitetta mitataan pelastustoiminnan keskimääräisellä lähtö- ja ajoajalla kohteeseen riskiluokan määrittävissä onnettomuustyypeissä.
Tavoite toteutuu. Lähtö- ja ajoaika oli tammi-kesäkuussa 52 %.
Tavoitteet: Kiireellinen ensihoito toteutuu tilaajan vaatimusten mukaisesti. Tavoitetta mitataan ensihoidon tavoittamisviiveellä A- ja B-tehtävissä. Viiveen tulisi olla enintään 8 minuuttia vähintään 70 % tehtävistä. Lisäksi maallikoiden havaitsemien kammiovärinäpotilaiden selviytymisen tulisi olla vähintään 32 %.
Tavoite toteutuu osittain. Tavoittamisviive ei toteudu viiveen ollessa tammi-kesäkuussa 65 %. Ensihoidon tehtävämäärä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Kasvava tehtävämäärä lisää yksiköiden sidonnaisuutta tehtäviin ja hidastaa lähtönopeutta seuraaviin tehtäviin. Tämän lisäksi potilaiden tavoittamisaikaa hidastavat jonoutuvat hälytystehtävät, jotka osoitetaan oman toiminta-alueen ulkopuolella tai vielä sairaalassa oleville yksiköille. Tavoittamisviive ylittää ensihoidon palvelutasopäätöksen mukaiset tavoitteet. Poikkeaman korjaamiseksi ensihoitoyksiköiden määrää on lisättävä.
Kammiovärinäpotilaiden selviytymistavoite toteutuu.
Tavoite: Henkilöstön osaaminen kehittyy jatkuvasti. Tavoitetta mitataan täydennyskoulutuksen määrällä, jonka pitäisi olla vähintään sama kuin vuonna 2018.
Tavoite toteutuu.
Tavoite: Henkilöstön työkykyä edistetään jatkuvasti. Tavoitetta mitataan lyhyillä sairauspoissaoloilla sekä varhaisen tuen menettelyiden toteutumisella.
Tavoite toteutuu.
Tavoite: Pelastuslaitoksen toiminta on tuottavaa kaupungin kasvu ja palvelutarpeen muutokset huomioiden. Tavoitetta mitataan tulosbudjetin riittävyydellä.
Tavoite ei toteudu. Sähkön ja energian kustannukset ylittävät tulosbudjettivarauman.
Toimintaympäristön muutokset ja riskit
Pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella pelastustoimen palvelutasoa on vahvistettava sekä onnettomuuksien ehkäisemiseksi että niiden vaikutusten minimoimiseksi. Palvelutason vahvistaminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että pelastustoimen palveluiden lisähajauttamista maantieteellisesti.
Ensihoitopalvelun korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa huomattavasti henkilöstöä. Tavoittamisviive ylittää jatkuvasti palvelutason tavoitteen. Tavoittamisviiveen ja henkilöstökuormituksen alentaminen edellyttää lisäresursointia ensihoitoyksiköihin.
Sisäministeriö on päättänyt lakkauttaa Helsingin pelastuskoulun. Valtion pelastusopisto ei nykyisellään kykene tuottamaan riittävästi ensihoitokelpoisia palomiehiä Helsingin pelastuslaitoksen rekrytointitarpeisiin.
Pelastuskoulun lakkauttamisen myötä pelastajakoulutus ei enää integroidu Helsingin pelastuslaitoksen työelämätarpeisiin. Pidemmällä aikavälillä uhkana on, että pelastajan tehtävät eriytyvät ensihoitajan ammatista, mikä johtaa nykyistä huomattavasti heikompaan ensihoidon sekä pelastustoiminnan suorituskykyyn kaikissa tilanteissa.
Uhkan poistamiseksi pelastuslaitos on jättänyt uuden toimilupahakemuksen pelastuskoulun toiminnan jatkamiseksi.
Pelastuslaitoksella on suuria haasteita saada riittävästi laadukasta työvoimaa pelastustoimintaan. Helsingin pelastuslaitoksen merkittävästi alhaisempi palkkataso muihin Uudenmaan pelastuslaitoksiin verrattuna, muihin alueisiin verrattuna suurempi työkuorma sekä valtion koulutuspoliittiset toimenpiteet ovat selvä uhka henkilöstön saatavuudelle.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ennusteraportti 2_tiivis_2019 |
2 | Ennusteraportti 2_laaja_2019 |
3 | Investointimäärärahojen toteutumisennuste_310719 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Pelastuslautakunta 07.05.2019 § 25
HEL 2019-004691 T 02 02 01
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2019.
Pelastustoimen riskianalyysin mukaiset tarpeet palvelutason vahvistamiseksi tulee huomioida seuraavalla taloussuunnittelukaudella. Palvelutason kehittäminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että investoimista toiminnan hajauttamisen vaatimaan infrastruktuuriin.
Ensihoidon tavoittamisviive on jatkuvasti huomattavasti palvelutasotavoitetta korkeampi. Korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa merkittävästi henkilöstöä ja heijastuu sitä kautta toimintakykyyn. Pelastustoiminnan ensihoitoon suunnattuja resursseja tulisi merkittävästi lisätä seuraavalla taloussuunnittelukaudella.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 43
Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2022
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Päätös
Pelastuslautakunta päätti hyväksyä pelastuslaitoksen vuoden 2020 talousarvion ja 2020-2022 taloussuunnitelman esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.
Toimintaympäristön muutosten vaikutukset 2020 talousarvioon
Maakuntauudistuksen valmistelu jatkuu uudella hallituspohjalla. Hallitusohjelman mukaan kuntien osalta palveluiden tuottaminen ratkaistaan erillisen selvityksen pohjalta vuoden 2019 loppuun mennessä. Aikaisempien suunnitelmien mukaan Helsingin pelastuslaitos siirtyisi Uudenmaan maakunnan alaiseksi liikelaitokseksi yhdessä Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan pelastuslaitosten kanssa.
Mahdollisen pelastuslaitosfuusion arvioidaan taloussuunnitelmakaudella heikentävän pelastuslaitoksen kykyä toteuttaa pelastustoimen palvelutaso Helsingin kaupungin alueella tarkoituksenmukaisella tavalla Helsingin pelastustoimen nykyisten resurssien ja palveluiden jakaantuessa laajemmalle alueelle. Uudistuksen ennakoidaan heikentävän pelastustoimen toimintaedellytyksiä Helsingissä toiminnan rahoitusta koskevan päätöksenteon siirtyessä pois Helsingin kaupungilta. Uudistuksen vaikutukset väestönsuojelun koordinointiin Helsingin alueella eivät ole tiedossa ja uudistuksen arvioidaan olevan merkittävä riski Helsingin väestönsuojatilojen ylläpidon kannalta. Mikäli maakuntaan liittymisen valmistelua jatketaan vuonna 2020, tulee valmistelu sitomaan merkittävästi pelastuslaitoksen asiantuntijaresursseja.
Arvio palvelujen kysynnän ja tuotantotapojen kehityksestä 2020 – 2022
Pelastustoiminnan ja onnettomuuksien ehkäisyn toiminnassa ei arvioida tapahtuvan merkittäviä kysynnän tai tuotantotapojen muutoksia. Kaupungin asukasmäärän kasvun ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen aiheuttamat muutokset huomioidaan osana pelastustoimen riskianalyysiä sekä pelastustoimen ja ensihoitopalvelun palvelutason kehittämistä.
Aluehallintoviranomainen on valvontatoiminnassaan katsonut, että pelastustoimen palvelutaso Helsingissä ei ole riittävä nopean avunsaannin näkökulmasta. Valvontaviranomainen on uhkasakolla vahvistettuna vaatinut pelastuslaitosta korjaamaan palvelutason valvontaviranomaisen vaatimalle tasolle vuoden 2023 loppuun mennessä. Pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella valvontaviranomaisen vaatimusten täysimittaisella täyttämisellä voitaisiin saavuttaa siitä aiheutuvat kustannukset huomioiden vain marginaalista hyötyä, mitä ei Helsingin pelastustoimen alueen kokonaisturvallisuuden ja pelastustoimen tuottavuuskehityksen kannalta voida pitää tarkoituksenmukaisena.
Pelastustoiminnan palveluiden kehittäminen on huomioitu taloussuunnitelmassa pelastuslaitoksen riskianalyysin mukaisesti. Riskianalyysissä on tarkasteltu tarpeita toiminnan lisähajauttamiseen ja lisäresursointiin kaupungin kasvun, kaupunkirakenteen kehittymisen sekä onnettomuus- ja vahinkokehityksen perusteella. Pelastustoimen palveluita kehitetään taloussuunnitelmakaudella tämän hetkisen suunnitelman mukaan Konalan, Kontulan, Tapanilan ja Vuosaaren alueilla kaavoitukseen ja rakentamiseen vaadittava aika huomioiden. Aluekohtaiset priorisoinnit ratkaistaan jatkuvan riskianalyysin perusteella.
Ensihoitopalvelussa tehtävämäärän kasvun ennakoidaan jatkuvan 1-2 % vuodessa, mikä ilman lisäresursseja heijastuu ensihoitopalvelun henkilöstön entistä suurempaan kuormittumiseen sekä palveluviiveisiin. Pelastustoiminnan ja ensihoitopalvelun synergian tehokas ja tuottava hyödyntäminen edellyttää lisäksi, että ensihoitopalvelua hajautetaan rinnakkain pelastustoiminnan alueellisen hajauttamisen kanssa.
Pelastuslaitos ja kiireellisen ensihoitopalvelun järjestämisvastuussa oleva Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ovat tunnistaneet uhkan kiireellisen ensihoidon palvelutason laskusta. Helsingissä kuljettavien ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuusaika on erittäin korkea ja ensivasteyksiköiden käyttöaste alle tavoitetason. Vuoden 2010 tasoon verrattuna lähes 40 % kumulatiivinen ensihoidon tehtävämäärän kasvu ja kriittiselle tasolle noussut tehtäväsidonnaisuus aiheuttavat suuria paineita ensihoitohenkilöstön työssä jaksamiselle ja palvelun laatutason säilyttämiselle. Tilanteen korjaamiseksi ensihoitopalvelun resursseja kasvatetaan taloussuunnitelmakaudella.
Pelastustoimen vaikuttavuuteen voidaan tehokkaimmin vaikuttaa kehittämällä onnettomuuksien ehkäisytoimintaa. Tältä osin kaupungin kasvu, jatkuva rakentaminen ja turvallisuusviestinnän tarpeet digitaalisen viestinnän kehittämiseen edellyttävät lisäpanostuksia. Näihin sekä henkilöstöprosessien, työhyvinvoinnin, osaamisen johtamisen ja viestinnän kehittämiseen on varauduttu vuoden 2020 talousarviossa.
Valtiovarainministeriön kevään 2019 ennusteen mukaisesti palveluiden, aineiden ja vuokrien kustannusten kasvuna on huomioitu 3,0 % vuonna 2020 ja 2,7 % vuosina 2021-2022. Lisäksi talousarviossa 2020 on huomioitu 900.000 euroa rakennusten ja tilojen korjauskustannusten siirtymä investointirahoituksen piiristä käyttömenoihin.
Pelastuslaitoksen irtaimen käyttöomaisuuden talousarvioesitys 2020 ja taloussuunnitelmat 2021 – 2029 ovat liitteenä. Vuonna 2020 uusitaan öljyntorjunnan työveneitä ja paloautojen osalta hankitaan kevytyksikköajoneuvo ja pioneeriauto. Lisäksi tehdään korvaus- ja täydennyshankintoja sekä jatketaan vuonna 2019 alkaneita suuria hankkeita kuten ensihoidon defibrillaattoreiden hankinta.
Pelastusasemien ja väestönsuojien uudis- ja korjausrakentamisen investoinnit kuuluvat kaupunkiympäristön toimialan päätettäväksi. Näistä tarpeista on annettu lausunto kaupunkiympäristön toimialalle.
Talousarvio, taloussuunnitelma ja 10 vuoden investointisuunnitelmat kattavat pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella suunnitellut toiminnan kehittämispanostukset. Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan kehittämistä tätä laajemmin ja nopeammassa aikataulussa. Näiden vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset käyttötalouteen ja investointirahoitukseen on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.
Talousarvion vaikutusten arviointi
Talousarvio mahdollistaa Helsingin turvallisuuden ylläpitämisen kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti.
Kaupunkistrategian ja sen tavoitteiden toteuttaminen
Pelastuslaitos huolehtii Helsingin turvallisuudesta kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti.
Jatkuvalla riskianalyysillä, monipuolisilla onnettomuuksien ehkäisyn menetelmillä sekä pelastustoiminnan ja ensihoitopalvelun saatavuuden tarkoituksenmukaisella mitoituksella varmistetaan yleistä turvallisuutta Helsingin kaupunkirakenteen kehittyessä. Sopimuspalokuntien ja Helsingin pelastusliiton roolia pelastuslaitoksen viranomaistoiminnan tukena onnettomuuksien ehkäisyssä vahvistetaan.
Turvallisuusviestinnän toimintoja digitalisoidaan ja ohjataan uusiin kanaviin aikaisempaa segmentoidumman kohderyhmästrategian perusteella.
Pelastuslaitos on aktiivisessa roolissa kehittämässä valtakunnallista tietojärjestelmää valvontatoiminnan ja onnettomuuksien ehkäisyn palveluprosessien, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi.
Pelastustoiminnassa kokeillaan uutta kevyen pelastusyksikön mallia tavoitteena aikaisempaa kustannustehokkaammin vastata sekä pelastustoiminnan, että ensihoitopalvelun valitun riskiprofiilin mukaisiin tehtäviin katvealueilla.
Viestintätoimintoa kehitetään palvelutuotannon, työnantajamielikuvan sekä sisäisen viestinnän tarpeisiin.
Pelastustoimen tuottavuus on valtakunnan kärkitasoa.
Pelastustoimen kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden valtakunnan keskiarvoa paremmat.
Ensihoitopalvelun kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden vertailualueita paremmat.
Pelastuslaitoksen henkilöstösuunnitelma 2020 – 2022
Henkilöstösuunnitelma kattaa pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella suunnitellut toiminnan kehittämispanostukset. Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan kehittämistä tätä laajemmin ja nopeammassa aikataulussa. Näiden vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.
Pelastuslaitos perustaa 36 uutta vakanssia vuonna 2020. Henkilötyövuosia vuoden 2020 talousarvio sisältää 720,8 ja taloussuunnitelma 745 (221) ja 777 (2022).
Pelastustoimintaan osoitetaan 12 vakanssia uuden pelastustoiminnan kevytyksikön perustamiseen.
Ensihoitopalvelun 18 vakanssia käytetään kahden ensihoitoyksikön valmiuden nostamiseen 12 tunnista 24 tuntiin sekä kenttäjohtajan toiminnon työturvallisuuden ja operointikyvyn kehittämiseen lisäämällä 24/7 työpari kenttäjohtajan yksikköön.
Viestintään, henkilöstöhallintoon, osaamisen kehittämiseen sekä digitaalisten toimintatapojen kehittämiseen lisätään talousarviossa 2020 neljä vakanssia ja pelastuskoulun koulutuskapasiteetin kasvattamiseen varaudutaan kahdella vakanssilla.
Lisäksi onnettomuuksien ennakolta ehkäisemiseksi valvontatoimintaan ja turvallisuusviestintään lisätään kolme henkilötyövuotta muuttamalla tyhjiä virkoja vuonna 2020.
Vuodelle 2021 on suunniteltu 12 pelastustoiminnan vakanssia toisen kevytyksikön perustamiseen sekä 12 vakanssia uuden ensihoitoyksikön perustamiseen.
Vuodelle 2022 on suunniteltu 26 pelastustoimen vakanssia uuden pelastusaseman miehittämiseen sekä 6 vakanssia uuden 12 tunnin ensihoitoyksikön perustamiseen.
Vallitsevassa suhdanteessa ja ympäröivien pelastustoimen alueiden korkeamman palkkatason johdosta pelastuslaitos ei kykene kilpailemaan työvoiman saatavuudessa, mikä aiheuttaa jatkuvaa resurssivajetta. Ongelman ratkaisemiseksi pelastuslaitos panostaa ennakolliseen rekrytointiin sekä työnantajakuvan kehittämiseen kriittisten osaamistarpeiden ja käytettävissä olevan työvoiman kohtaamisen parantamiseksi.
Ansiotason muutoksena on huomioitu VM ennusteen kevään 2019 perusteella 3,3 % vuonna 2020 ja 3,1 % vuosina 2021 ja 2022.
Suunniteltujen pelastustoiminnan vakanssien täyttämiseksi ja henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi Helsingin Pelastuskoulun koulutettavamäärät kaksinkertaistetaan vuonna 2020. Pelastuskoulun toiminnan jatkuvuus on kriittinen tekijä henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi.
Tilankäyttösuunnitelma 2020 – 2022
Palvelutasopäätöksen mukaisesti kartoitetaan tarvetta suunnitella pelastusasemia tunnistetuille katvealueille riskianalyysin perusteella. Pelastusasemien rakentamisessa varaudutaan toiminnan kasvuun varaamalla perusasemalle tilat vähintään yhdelle pelastusyksikölle ja yhdelle ensihoitoyksikölle. Lisäksi selvitetään pelastusasemaa kevyempien ratkaisujen mahdollisuutta pelastustoimen palveluverkon kehittämiseksi.
Vuonna 2019 aloitettua Malmin aseman korvaavan väliaikaisen asemapaikan rakentamista jatketaan. Konalan pelastusaseman rakentaminen käynnistetään vuonna 2020 ja Kontulan aseman rakentaminen vuonna 2023.
Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan hajauttamista tätä nopeammassa aikataulussa. Aluehallintoviranomaisen vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset pelastusasemien rakentamiseen ja investointirahoitukseen on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.
Taloussuunnitelmakaudella pyritään ratkaisemaan valtakunnallisen, tai vähintään Uudenmaan laajuisen pelastustoiminnan tilannekeskuksen sijainti. Yhtenä vaihtoehtona on Helsinki.
Yleiset väestönsuojat ovat nykyisin pelastuslaitoksen hallinnassa. Maakuntauudistukseen liittyen neuvotellaan väestösuojien hallinnan ja ylläpidon ratkaisuista niiden toiminnan häiriöttömän jatkuvuuden turvaamiseksi.
Digitalisaatio ja tietotekniikka palvelutuotannon ja prosessien kehittämisessä
Pelastuslaitos kehittää aktiivisesti valtakunnallista valvontatoiminnan tietojärjestelmää palveluprosessin, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi valvontatoiminnassa.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | TAE 2020 tiivis |
2 | TAE 2020 laaja |
3 | Irtaimen_hankinta_PEL_investointisuunnitelma_2020_2029_020719 |
4 | Tunnusluvut |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
Liitteet
1 | TAE 2020 tiivis |
2 | TAE 2020 laaja |
3 | Irtaimen_hankinta_PEL_investointisuunnitelma_2020_2029_020719 |
4 | Tunnusluvut |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 20.08.2019 § 378
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
20.08.2019 Pöydälle
Asian aikana kuultavana oli talouspäällikkö Leena Sutela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Laura Rissanen: Pyydän pöydälle seuraavaan kokoukseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen sekä siihen liittyvät talousarvioaloitteet (asiakohdat 6-19).
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36637
pekka.tirkkonen(a)hel.fi
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 20.08.2019 § 130
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
20.08.2019 Pöydälle
Asian aikana kuultavina olivat talous- ja suunnittelupäällikkö Ari Tirri, kehittämispalvelupäällikkö Marja-Liisa Komulainen ja johtava laskenta-asiantuntija Johanna Simpanen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sami Muttilaisen ehdotuksesta.
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Lisätiedot
Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 310 87751
kirsti.laine(a)hel.fi
Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 85510
ari.tirri(a)hel.fi
Tarkastuslautakunta 20.08.2019 § 59
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä liitteen mukaisen tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvioehdotuksen vuodelle 2020 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2020–2022.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Timo Terävä
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13.08.2019 § 231
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Esitys
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295
tero.vuontisjarvi(a)hel.fi
Anna Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86442
anna.tarkkala-hellstrom(a)hel.fi
Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.08.2019 § 164
HEL 2019-003760 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
13.08.2019 Pöydälle
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246
sampo.pajari(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 44
Kala-luokan öljyntorjunnan kuljetuslautan hankinta
HEL 2018-005479 T 02 05 01 01
Päätös
Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tilaamaan määrärahojen puitteissa Kuljetus-Savolainen Oy:ltä Kala-luokan kuljetuslautan kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen tarjouksen määreiden mukaisesti yhteishintaan 614.000,00 euroa (alv 0%), joka sisältää kunnostetun Kala-lautan hinnan 588.000 euroa ja lisätyön osuuden (400 h) 26.000 euroa. Edelleen pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 86.000,00 euroa (alv 0%). Kokonaishankintahinta on yhteensä 700.000,00 euroa (alv 0%). Lisäksi pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
marten.hellbom(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kala-luokan kuljetuslautta hankitaan öljyntorjuntakaluston kuljetuksia varten. Öljyntorjuntaharjoituksissa on todettu, että Kala-luokan kuljetuslautta on suorituskyvyltään ja kuljetuskapasiteetiltaan oikean kokoinen alus vastaamaan tarvittavaan kapasiteettiin. Alus hankitaan käytettynä ja kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen, jolloin hankinta jää kustannuksiltaan huomattavasti alhaisemmaksi kuin uuden hankinta. Lautan satamapaikka tulee olemaan Santahaminan öljyntorjuntavarikon yhteydessä. Alus on tarvittaessa käytettävissä koko Uudenmaan alueella öljyntorjuntatilanteissa. Hankinnan rahoituksesta on Öljysuojarahaston myönteinen ennakkopäätös.
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä Kala - luokan kuljetuslautan kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen - hankinnan. EU-hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 16.4.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.6.2019 klo 12:00.
Määräajassa tarjouksen jätti Kuljetus-Savolainen Oy.
Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan Kuljetus-Savolainen Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Koska hyväksyttävän tarjouksen hinta vastaa hankintayksikön käsitystä yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka kilpailua ei syntynytkään.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
marten.hellbom(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 45
Muut asiat
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Henri Nordenswan
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2019 | 1 (28) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 27.08.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 39, 40, 41, 42, 43 ja 45 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 44 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Pelastuslautakunta
|
|
Matias Turkkila puheenjohtaja |
|
|
|
Tiina Kettunen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Anja Malm | Dennis Pasterstein |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 29.08.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|