Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

27.08.2019 15:30 - 17:28

 

 

Kokouspaikka

Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338

Läsnä

Jäsenet

Turkkila, Matias

puheenjohtaja

Pasterstein, Dennis

varapuheenjohtaja

Aivio, Sanna

 

Alanen, Outi

 

Kelo, Jarmo

 

Landén, Maria

 

Malm, Anja

 

Timonen, Hannu

 

Muut

Mustikkaniemi, Jari

asiantuntija

Pitkänen, Jani

pelastusjohtaja

Virtanen, Kari

tekninen päällikkö

Nordenswan, Henri

vs. pelastuskomentaja

Kettunen, Tiina

tiimiesimies

Puheenjohtaja

Matias Turkkila

39-45 §

Esittelijät

Henri Nordenswan

vs. pelastuskomentaja
39-45 §

Pöytäkirjanpitäjä

Tiina Kettunen

tiimiesimies
39-45 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

 

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

39

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

40

Asia/2

Ilmoitusasiat

41

Asia/3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

42

Asia/4

Talousarvion toteutumisennuste 2 vuonna 2019, pelastuslaitos

43

Asia/5

Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2022

44

Asia/6

Kala-luokan öljyntorjunnan kuljetuslautan hankinta

45

Asia/7

Muut asiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 39

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Pasterstein Dennis (Kok.) ja Malm Anja (Vihr.).

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 40

Ilmoitusasiat

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi:

1. Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 11.6.2019 § 319 Ruonasalmentie 17, asemakaava-asiassa, piirustus numero 12471 (HEL 2017-005309)

Voimaan tulleet asemakaavat:

2. Kaupunginvaltuuston päätös 15.2.2017 § 99 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12399, Vuosaari, Meri-Rastila, Lohiniemenranta (HEL 2015-009106)

3. Kaupunginvaltuuston päätös 24.4.2019 § 133 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12504, Kaarela, Muotokuvankatu (HEL 2017-010533)

4. Kaupunginvaltuuston päätös 22.5.2019 § 153 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12436, Vartiokylä, Vanamotie 13 (HEL 2016-006119)

5. Kaupunginvaltuuston päätös 22.5.2019 § 152 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12481, Herttoniemi, Työnjohtajankadun korttelit (HEL 2011-010482)

6. Kaupunginvaltuuston päätös 13.6.2018 § 184 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12458, Vuosaaren Aromikujan alue (HEL 2015-007362)

7. Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2019 § 215 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12482, Ruskeasuo, Tenholantie 10 ja 12 (HEL 2015-007624)

8. Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2019 § 217 asemakaava-asiassa, piirustus numero 12535, Kauppakeskus Itis, vanhimman rakennusosan suojelu (HEL 2017-007993).

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 41

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 11.6. - 19.8.2019 tekemiä päätöksiä:

pelastuskomentaja

22 - 30 §:t

hallintopäällikkö

3 §

pelastusjohtaja

7 - 9 §:t

 

 

 

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 42

Talousarvion toteutumisennuste 2 vuonna 2019, pelastuslaitos

HEL 2019-004691 T 02 02 01

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 2/2019.

Pelastustoimen riskianalyysin mukaiset tarpeet palvelutason vahvistamiseksi tulee huomioida seuraavalla taloussuunnittelukaudella. Palvelutason kehittäminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että investoimista toiminnan hajauttamisen vaatimaan infrastruktuuriin.

Ensihoidon tavoittamisviive on jatkuvasti huomattavasti palvelutasotavoitetta korkeampi. Korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa merkittävästi henkilöstöä ja heijastuu sitä kautta toimintakykyyn. Ensihoitoon suunnattuja resursseja tulisi merkittävästi lisätä seuraavalla taloussuunnittelukaudella. 

Edellä mainitun lisäksi pelastuslautakunta kehottaa vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmien laadinnassa huomioimaan riittävät onnettomuuksien ehkäisyn resurssit sekä tukiresurssit palvelutuotannon turvaamiseksi, sekä varmistamaan riittävät tukitoimet työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

Ennusteraportti 2_tiivis_2019

2

Ennusteraportti 2_laaja_2019

3

Investointimäärärahojen toteutumisennuste_310719

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kesäkuun lopun tulostietojen perusteella pelastuslaitoksen käyttötalouden arvioidaan toteutuvan noin 265.000 euroa alijäämäisenä. Ennakoitua suurempien tulojen johdosta toimintakatteen arvioidaan kuitenkin olevan noin 230.000 euroa positiivinen.

Pelastuslaitoksen talousarviossa 2019 on irtaimen hankinnan investointimäärärahoja käytettävissä 8,1 milj. euroa. Määrä sisältää Helsingin kaupungin tilinpäätöksen mukaisia ylitysoikeuksia 4,6 milj. euroa. Ennusteen mukaan noin 4,6 milj. euron osalta hankkeiden valmistuminen ja maksut toteutuvat vuoden 2020 puolella, jolloin toteutumisennuste vuodelle 2019 on 3,5 milj. euroa.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Tavoite: Onnettomuuksia ehkäistään lisäämällä kaupunkilaisten ja Helsingissä toimivien tahojen kykyä estää onnettomuuksia ja rajoittaa niiden vaikutuksia. Tavoitetta mitataan turvallisuuspisteillä. Tavoitteena on vähintään 8000 turvallisuuspistettä.

Tavoite ei toteudu henkilöstövajeesta johtuvien resurssipuutteiden johdosta. Ennustettu toteuma on 7600.

Tavoite: Pelastustoiminnan toimintavalmius on riittävä ja tarkoituksenmukainen. Tavoitetta mitataan pelastustoiminnan keskimääräisellä lähtö- ja ajoajalla kohteeseen riskiluokan määrittävissä onnettomuustyypeissä.

Tavoite toteutuu. Lähtö- ja ajoaika oli tammi-kesäkuussa 52 %.

Tavoitteet: Kiireellinen ensihoito toteutuu tilaajan vaatimusten mukaisesti. Tavoitetta mitataan ensihoidon tavoittamisviiveellä A- ja B-tehtävissä. Viiveen tulisi olla enintään 8 minuuttia vähintään 70 % tehtävistä. Lisäksi maallikoiden havaitsemien kammiovärinäpotilaiden selviytymisen tulisi olla vähintään 32 %.

Tavoite toteutuu osittain. Tavoittamisviive ei toteudu viiveen ollessa tammi-kesäkuussa 65 %. Ensihoidon tehtävämäärä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Kasvava tehtävämäärä lisää yksiköiden sidonnaisuutta tehtäviin ja hidastaa lähtönopeutta seuraaviin tehtäviin. Tämän lisäksi potilaiden tavoittamisaikaa hidastavat jonoutuvat hälytystehtävät, jotka osoitetaan oman toiminta-alueen ulkopuolella tai vielä sairaalassa oleville yksiköille. Tavoittamisviive ylittää ensihoidon palvelutasopäätöksen mukaiset tavoitteet. Poikkeaman korjaamiseksi ensihoitoyksiköiden määrää on lisättävä.

Kammiovärinäpotilaiden selviytymistavoite toteutuu.

Tavoite: Henkilöstön osaaminen kehittyy jatkuvasti. Tavoitetta mitataan täydennyskoulutuksen määrällä, jonka pitäisi olla vähintään sama kuin vuonna 2018.

Tavoite toteutuu.

Tavoite: Henkilöstön työkykyä edistetään jatkuvasti. Tavoitetta mitataan lyhyillä sairauspoissaoloilla sekä varhaisen tuen menettelyiden toteutumisella.

Tavoite toteutuu.

Tavoite: Pelastuslaitoksen toiminta on tuottavaa kaupungin kasvu ja palvelutarpeen muutokset huomioiden. Tavoitetta mitataan tulosbudjetin riittävyydellä.

Tavoite ei toteudu. Sähkön ja energian kustannukset ylittävät tulosbudjettivarauman.

Toimintaympäristön muutokset ja riskit

Pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella pelastustoimen palvelutasoa on vahvistettava sekä onnettomuuksien ehkäisemiseksi että niiden vaikutusten minimoimiseksi. Palvelutason vahvistaminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että pelastustoimen palveluiden lisähajauttamista maantieteellisesti.

Ensihoitopalvelun korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa huomattavasti henkilöstöä. Tavoittamisviive ylittää jatkuvasti palvelutason tavoitteen. Tavoittamisviiveen ja henkilöstökuormituksen alentaminen edellyttää lisäresursointia ensihoitoyksiköihin.

Sisäministeriö on päättänyt lakkauttaa Helsingin pelastuskoulun. Valtion pelastusopisto ei nykyisellään kykene tuottamaan riittävästi ensihoitokelpoisia palomiehiä Helsingin pelastuslaitoksen rekrytointitarpeisiin.

Pelastuskoulun lakkauttamisen myötä pelastajakoulutus ei enää integroidu Helsingin pelastuslaitoksen työelämätarpeisiin. Pidemmällä aikavälillä uhkana on, että pelastajan tehtävät eriytyvät ensihoitajan ammatista, mikä johtaa nykyistä huomattavasti heikompaan ensihoidon sekä pelastustoiminnan suorituskykyyn kaikissa tilanteissa.

Uhkan poistamiseksi pelastuslaitos on jättänyt uuden toimilupahakemuksen pelastuskoulun toiminnan jatkamiseksi.

Pelastuslaitoksella on suuria haasteita saada riittävästi laadukasta työvoimaa pelastustoimintaan. Helsingin pelastuslaitoksen merkittävästi alhaisempi palkkataso muihin Uudenmaan pelastuslaitoksiin verrattuna, muihin alueisiin verrattuna suurempi työkuorma sekä valtion koulutuspoliittiset toimenpiteet ovat selvä uhka henkilöstön saatavuudelle.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

Ennusteraportti 2_tiivis_2019

2

Ennusteraportti 2_laaja_2019

3

Investointimäärärahojen toteutumisennuste_310719

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Pelastuslautakunta 07.05.2019 § 25

HEL 2019-004691 T 02 02 01

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2019.

Pelastustoimen riskianalyysin mukaiset tarpeet palvelutason vahvistamiseksi tulee huomioida seuraavalla taloussuunnittelukaudella. Palvelutason kehittäminen edellyttää sekä henkilöresurssien lisäämistä että investoimista toiminnan hajauttamisen vaatimaan infrastruktuuriin.

Ensihoidon tavoittamisviive on jatkuvasti huomattavasti palvelutasotavoitetta korkeampi. Korkea tehtäväsidonnaisuus kuormittaa merkittävästi henkilöstöä ja heijastuu sitä kautta toimintakykyyn. Pelastustoiminnan ensihoitoon suunnattuja resursseja tulisi merkittävästi lisätä seuraavalla taloussuunnittelukaudella. 

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 43

Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2022

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Päätös

Pelastuslautakunta päätti hyväksyä pelastuslaitoksen vuoden 2020 talousarvion ja 2020-2022 taloussuunnitelman esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.

Toimintaympäristön muutosten vaikutukset 2020 talousarvioon

Maakuntauudistuksen valmistelu jatkuu uudella hallituspohjalla. Hallitusohjelman mukaan kuntien osalta palveluiden tuottaminen ratkaistaan erillisen selvityksen pohjalta vuoden 2019 loppuun mennessä. Aikaisempien suunnitelmien mukaan Helsingin pelastuslaitos siirtyisi Uudenmaan maakunnan alaiseksi liikelaitokseksi yhdessä Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan pelastuslaitosten kanssa.

Mahdollisen pelastuslaitosfuusion arvioidaan taloussuunnitelmakaudella heikentävän pelastuslaitoksen kykyä toteuttaa pelastustoimen palvelutaso Helsingin kaupungin alueella tarkoituksenmukaisella tavalla Helsingin pelastustoimen nykyisten resurssien ja palveluiden jakaantuessa laajemmalle alueelle. Uudistuksen ennakoidaan heikentävän pelastustoimen toimintaedellytyksiä Helsingissä toiminnan rahoitusta koskevan päätöksenteon siirtyessä pois Helsingin kaupungilta. Uudistuksen vaikutukset väestönsuojelun koordinointiin Helsingin alueella eivät ole tiedossa ja uudistuksen arvioidaan olevan merkittävä riski Helsingin väestönsuojatilojen ylläpidon kannalta. Mikäli maakuntaan liittymisen valmistelua jatketaan vuonna 2020, tulee valmistelu sitomaan merkittävästi pelastuslaitoksen asiantuntijaresursseja.

Arvio palvelujen kysynnän ja tuotantotapojen kehityksestä 2020 – 2022

Pelastustoiminnan ja onnettomuuksien ehkäisyn toiminnassa ei arvioida tapahtuvan merkittäviä kysynnän tai tuotantotapojen muutoksia. Kaupungin asukasmäärän kasvun ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen aiheuttamat muutokset huomioidaan osana pelastustoimen riskianalyysiä sekä pelastustoimen ja ensihoitopalvelun palvelutason kehittämistä.

Aluehallintoviranomainen on valvontatoiminnassaan katsonut, että pelastustoimen palvelutaso Helsingissä ei ole riittävä nopean avunsaannin näkökulmasta. Valvontaviranomainen on uhkasakolla vahvistettuna vaatinut pelastuslaitosta korjaamaan palvelutason valvontaviranomaisen vaatimalle tasolle vuoden 2023 loppuun mennessä. Pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella valvontaviranomaisen vaatimusten täysimittaisella täyttämisellä voitaisiin saavuttaa siitä aiheutuvat kustannukset huomioiden vain marginaalista hyötyä, mitä ei Helsingin pelastustoimen alueen kokonaisturvallisuuden ja pelastustoimen tuottavuuskehityksen kannalta voida pitää tarkoituksenmukaisena.

Pelastustoiminnan palveluiden kehittäminen on huomioitu taloussuunnitelmassa pelastuslaitoksen riskianalyysin mukaisesti. Riskianalyysissä on tarkasteltu tarpeita toiminnan lisähajauttamiseen ja lisäresursointiin kaupungin kasvun, kaupunkirakenteen kehittymisen sekä onnettomuus- ja vahinkokehityksen perusteella. Pelastustoimen palveluita kehitetään taloussuunnitelmakaudella tämän hetkisen suunnitelman mukaan Konalan, Kontulan, Tapanilan ja Vuosaaren alueilla kaavoitukseen ja rakentamiseen vaadittava aika huomioiden. Aluekohtaiset priorisoinnit ratkaistaan jatkuvan riskianalyysin perusteella.

Ensihoitopalvelussa tehtävämäärän kasvun ennakoidaan jatkuvan 1-2 % vuodessa, mikä ilman lisäresursseja heijastuu ensihoitopalvelun henkilöstön entistä suurempaan kuormittumiseen sekä palveluviiveisiin. Pelastustoiminnan ja ensihoitopalvelun synergian tehokas ja tuottava hyödyntäminen edellyttää lisäksi, että ensihoitopalvelua hajautetaan rinnakkain pelastustoiminnan alueellisen hajauttamisen kanssa.

Pelastuslaitos ja kiireellisen ensihoitopalvelun järjestämisvastuussa oleva Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ovat tunnistaneet uhkan kiireellisen ensihoidon palvelutason laskusta. Helsingissä kuljettavien ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuusaika on erittäin korkea ja ensivasteyksiköiden käyttöaste alle tavoitetason. Vuoden 2010 tasoon verrattuna lähes 40 % kumulatiivinen ensihoidon tehtävämäärän kasvu ja kriittiselle tasolle noussut tehtäväsidonnaisuus aiheuttavat suuria paineita ensihoitohenkilöstön työssä jaksamiselle ja palvelun laatutason säilyttämiselle. Tilanteen korjaamiseksi ensihoitopalvelun resursseja kasvatetaan taloussuunnitelmakaudella.

Pelastustoimen vaikuttavuuteen voidaan tehokkaimmin vaikuttaa kehittämällä onnettomuuksien ehkäisytoimintaa. Tältä osin kaupungin kasvu, jatkuva rakentaminen ja turvallisuusviestinnän tarpeet digitaalisen viestinnän kehittämiseen edellyttävät lisäpanostuksia. Näihin sekä henkilöstöprosessien, työhyvinvoinnin, osaamisen johtamisen ja viestinnän kehittämiseen on varauduttu vuoden 2020 talousarviossa.

Valtiovarainministeriön kevään 2019 ennusteen mukaisesti palveluiden, aineiden ja vuokrien kustannusten kasvuna on huomioitu 3,0 % vuonna 2020 ja 2,7 % vuosina 2021-2022. Lisäksi talousarviossa 2020 on huomioitu 900.000 euroa rakennusten ja tilojen korjauskustannusten siirtymä investointirahoituksen piiristä käyttömenoihin.

Pelastuslaitoksen irtaimen käyttöomaisuuden talousarvioesitys 2020 ja taloussuunnitelmat 2021 – 2029 ovat liitteenä. Vuonna 2020 uusitaan öljyntorjunnan työveneitä ja paloautojen osalta hankitaan kevytyksikköajoneuvo ja pioneeriauto. Lisäksi tehdään korvaus- ja täydennyshankintoja sekä jatketaan vuonna 2019 alkaneita suuria hankkeita kuten ensihoidon defibrillaattoreiden hankinta.

Pelastusasemien ja väestönsuojien uudis- ja korjausrakentamisen investoinnit kuuluvat kaupunkiympäristön toimialan päätettäväksi. Näistä tarpeista on annettu lausunto kaupunkiympäristön toimialalle.

Talousarvio, taloussuunnitelma ja 10 vuoden investointisuunnitelmat kattavat pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella suunnitellut toiminnan kehittämispanostukset. Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan kehittämistä tätä laajemmin ja nopeammassa aikataulussa. Näiden vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset käyttötalouteen ja investointirahoitukseen on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.

Talousarvion vaikutusten arviointi

Talousarvio mahdollistaa Helsingin turvallisuuden ylläpitämisen kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti. 

Kaupunkistrategian ja sen tavoitteiden toteuttaminen

Pelastuslaitos huolehtii Helsingin turvallisuudesta kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti. 

Jatkuvalla riskianalyysillä, monipuolisilla onnettomuuksien ehkäisyn menetelmillä sekä pelastustoiminnan ja ensihoitopalvelun saatavuuden tarkoituksenmukaisella mitoituksella varmistetaan yleistä turvallisuutta Helsingin kaupunkirakenteen kehittyessä. Sopimuspalokuntien ja Helsingin pelastusliiton roolia pelastuslaitoksen viranomaistoiminnan tukena onnettomuuksien ehkäisyssä vahvistetaan.

Turvallisuusviestinnän toimintoja digitalisoidaan ja ohjataan uusiin kanaviin aikaisempaa segmentoidumman kohderyhmästrategian perusteella.

Pelastuslaitos on aktiivisessa roolissa kehittämässä valtakunnallista tietojärjestelmää valvontatoiminnan ja onnettomuuksien ehkäisyn palveluprosessien, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi.

Pelastustoiminnassa kokeillaan uutta kevyen pelastusyksikön mallia tavoitteena aikaisempaa kustannustehokkaammin vastata sekä pelastustoiminnan, että ensihoitopalvelun valitun riskiprofiilin mukaisiin tehtäviin katvealueilla.

Viestintätoimintoa kehitetään palvelutuotannon, työnantajamielikuvan sekä sisäisen viestinnän tarpeisiin.

Pelastustoimen tuottavuus on valtakunnan kärkitasoa.

Pelastustoimen kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden valtakunnan keskiarvoa paremmat.

Ensihoitopalvelun kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden vertailualueita paremmat.

Pelastuslaitoksen henkilöstösuunnitelma 2020 – 2022

Henkilöstösuunnitelma kattaa pelastuslaitoksen riskianalyysin perusteella suunnitellut toiminnan kehittämispanostukset. Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan kehittämistä tätä laajemmin ja nopeammassa aikataulussa. Näiden vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.

Pelastuslaitos perustaa 36 uutta vakanssia vuonna 2020. Henkilötyövuosia vuoden 2020 talousarvio sisältää 720,8 ja taloussuunnitelma 745 (221) ja 777 (2022).

Pelastustoimintaan osoitetaan 12 vakanssia uuden pelastustoiminnan kevytyksikön perustamiseen.

Ensihoitopalvelun 18 vakanssia käytetään kahden ensihoitoyksikön valmiuden nostamiseen 12 tunnista 24 tuntiin sekä kenttäjohtajan toiminnon työturvallisuuden ja operointikyvyn kehittämiseen lisäämällä 24/7 työpari kenttäjohtajan yksikköön. 

Viestintään, henkilöstöhallintoon, osaamisen kehittämiseen sekä digitaalisten toimintatapojen kehittämiseen lisätään talousarviossa 2020 neljä vakanssia ja pelastuskoulun koulutuskapasiteetin kasvattamiseen varaudutaan kahdella vakanssilla.

Lisäksi onnettomuuksien ennakolta ehkäisemiseksi valvontatoimintaan ja turvallisuusviestintään lisätään kolme henkilötyövuotta muuttamalla tyhjiä virkoja vuonna 2020.

Vuodelle 2021 on suunniteltu 12 pelastustoiminnan vakanssia toisen kevytyksikön perustamiseen sekä 12 vakanssia uuden ensihoitoyksikön perustamiseen. 

Vuodelle 2022 on suunniteltu 26 pelastustoimen vakanssia uuden pelastusaseman miehittämiseen sekä 6 vakanssia uuden 12 tunnin ensihoitoyksikön perustamiseen. 

Vallitsevassa suhdanteessa ja ympäröivien pelastustoimen alueiden korkeamman palkkatason johdosta pelastuslaitos ei kykene kilpailemaan työvoiman saatavuudessa, mikä aiheuttaa jatkuvaa resurssivajetta. Ongelman ratkaisemiseksi pelastuslaitos panostaa ennakolliseen rekrytointiin sekä työnantajakuvan kehittämiseen kriittisten osaamistarpeiden ja käytettävissä olevan työvoiman kohtaamisen parantamiseksi.

Ansiotason muutoksena on huomioitu VM ennusteen kevään 2019 perusteella 3,3 % vuonna 2020 ja 3,1 % vuosina 2021 ja 2022.

Suunniteltujen pelastustoiminnan vakanssien täyttämiseksi ja henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi Helsingin Pelastuskoulun koulutettavamäärät kaksinkertaistetaan vuonna 2020. Pelastuskoulun toiminnan jatkuvuus on kriittinen tekijä henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi.

Tilankäyttösuunnitelma 2020 – 2022

Palvelutasopäätöksen mukaisesti kartoitetaan tarvetta suunnitella pelastusasemia tunnistetuille katvealueille riskianalyysin perusteella. Pelastusasemien rakentamisessa varaudutaan toiminnan kasvuun varaamalla perusasemalle tilat vähintään yhdelle pelastusyksikölle ja yhdelle ensihoitoyksikölle. Lisäksi selvitetään pelastusasemaa kevyempien ratkaisujen mahdollisuutta pelastustoimen palveluverkon kehittämiseksi.

Vuonna 2019 aloitettua Malmin aseman korvaavan väliaikaisen asemapaikan rakentamista jatketaan. Konalan pelastusaseman rakentaminen käynnistetään vuonna 2020 ja Kontulan aseman rakentaminen vuonna 2023. 

Valvontaviranomainen on vaatinut pelastustoiminnan hajauttamista tätä nopeammassa aikataulussa. Aluehallintoviranomaisen vaatimusten ja pelastuslaitoksen suunnitelmien välisen erotuksen vaikutukset pelastusasemien rakentamiseen ja investointirahoitukseen on tarvittaessa huomioitava mahdollisessa lisätalousarviossa.

Taloussuunnitelmakaudella pyritään ratkaisemaan valtakunnallisen, tai vähintään Uudenmaan laajuisen pelastustoiminnan tilannekeskuksen sijainti. Yhtenä vaihtoehtona on Helsinki.

Yleiset väestönsuojat ovat nykyisin pelastuslaitoksen hallinnassa. Maakuntauudistukseen liittyen neuvotellaan väestösuojien hallinnan ja ylläpidon ratkaisuista niiden toiminnan häiriöttömän jatkuvuuden turvaamiseksi.

Digitalisaatio ja tietotekniikka palvelutuotannon ja prosessien kehittämisessä

Pelastuslaitos kehittää aktiivisesti valtakunnallista valvontatoiminnan tietojärjestelmää palveluprosessin, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi valvontatoiminnassa.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE 2020 tiivis

2

TAE 2020 laaja

3

Irtaimen_hankinta_PEL_investointisuunnitelma_2020_2029_020719

4

Tunnusluvut

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE 2020 tiivis

2

TAE 2020 laaja

3

Irtaimen_hankinta_PEL_investointisuunnitelma_2020_2029_020719

4

Tunnusluvut

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunta 20.08.2019 § 378

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

20.08.2019 Pöydälle

Asian aikana kuultavana oli talouspäällikkö Leena Sutela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Laura Rissanen: Pyydän pöydälle seuraavaan kokoukseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen sekä siihen liittyvät talousarvioaloitteet (asiakohdat 6-19).

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36637

pekka.tirkkonen(a)hel.fi

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 20.08.2019 § 130

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Esitys

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

20.08.2019 Pöydälle

Asian aikana kuultavina olivat talous- ja suunnittelupäällikkö Ari Tirri, kehittämispalvelupäällikkö Marja-Liisa Komulainen ja johtava laskenta-asiantuntija Johanna Simpanen.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sami Muttilaisen ehdotuksesta.

Esittelijä

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Lisätiedot

Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 85510

ari.tirri(a)hel.fi

 

Tarkastuslautakunta 20.08.2019 § 59

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä liitteen mukaisen tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvioehdotuksen vuodelle 2020 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2020–2022.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Timo Terävä

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13.08.2019 § 231

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Anna Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86442

anna.tarkkala-hellstrom(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.08.2019 § 164

HEL 2019-003760 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

13.08.2019 Pöydälle

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 44

Kala-luokan öljyntorjunnan kuljetuslautan hankinta

HEL 2018-005479 T 02 05 01 01

Päätös

Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tilaamaan määrärahojen puitteissa Kuljetus-Savolainen Oy:ltä Kala-luokan kuljetuslautan kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen tarjouksen määreiden mukaisesti yhteishintaan 614.000,00 euroa (alv 0%), joka sisältää kunnostetun Kala-lautan hinnan 588.000 euroa ja lisätyön osuuden (400 h) 26.000 euroa. Edelleen pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 86.000,00 euroa (alv 0%). Kokonaishankintahinta on yhteensä 700.000,00 euroa (alv 0%). Lisäksi pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400

kari.virtanen(a)hel.fi

Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470

marten.hellbom(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kala-luokan kuljetuslautta hankitaan öljyntorjuntakaluston kuljetuksia varten. Öljyntorjuntaharjoituksissa on todettu, että Kala-luokan kuljetuslautta on suorituskyvyltään ja kuljetuskapasiteetiltaan oikean kokoinen alus vastaamaan tarvittavaan kapasiteettiin. Alus hankitaan käytettynä ja kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen, jolloin hankinta jää kustannuksiltaan huomattavasti alhaisemmaksi kuin uuden hankinta. Lautan satamapaikka tulee olemaan Santahaminan öljyntorjuntavarikon yhteydessä. Alus on tarvittaessa käytettävissä koko Uudenmaan alueella öljyntorjuntatilanteissa. Hankinnan rahoituksesta on Öljysuojarahaston myönteinen ennakkopäätös.

Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä Kala - luokan kuljetuslautan kunnostettuna öljyntorjuntavalmiuteen - hankinnan. EU-hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 16.4.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.6.2019 klo 12:00.

Määräajassa tarjouksen jätti Kuljetus-Savolainen Oy.

Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan Kuljetus-Savolainen Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Koska hyväksyttävän tarjouksen hinta vastaa hankintayksikön käsitystä yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka kilpailua ei syntynytkään.

Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Lisätiedot

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400

kari.virtanen(a)hel.fi

Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470

marten.hellbom(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 45

Muut asiat

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

vs. pelastuskomentaja

Henri Nordenswan

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2019

1 (28)

Pelastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

27.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 39, 40, 41, 42, 43 ja 45 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 44 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Pelastuslautakunta

 

 

 

Matias Turkkila

puheenjohtaja

 

 

 

 

Tiina Kettunen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Anja Malm

Dennis Pasterstein

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 29.08.2019.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 112

Agricolankatu 15

+358 9 310 1651

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

helsinginpelastuslaitos@hel.fi

https://www.hel.fi/pela/fi