Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 26.11.2019 15:30 - 16:31 |
|
|
Kokouspaikka | Keskuspelastusaseman neuvotteluhuone 338 |
Läsnä
Jäsenet
Turkkila, Matias | puheenjohtaja |
Pasterstein, Dennis | varapuheenjohtaja |
Aivio, Sanna |
|
Alanen, Outi |
|
Kelo, Jarmo |
|
Kuurne, Juha |
|
Landén, Maria | poistui 16:01, poissa: 69§ |
Malm, Anja |
|
Timonen, Hannu |
|
Muut
Mustikkaniemi, Jari | asiantuntija |
Nordenswan, Henri | hallintopäällikkö |
Pitkänen, Jani | vs. pelastuskomentaja |
Virtanen, Kari | tekninen päällikkö |
Kettunen, Tiina | tiimiesimies |
Puheenjohtaja
Matias Turkkila | 63-69 § |
Esittelijät
Jani Pitkänen | vs. pelastuskomentaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Tiina Kettunen | tiimiesimies |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 |
|
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
63 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
64 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
65 | Asia/3 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
66 | Asia/4 | Kaupunkiympäristön toimiala, pelastuslaitos, valvontasuunnitelma vuodelle 2020 |
67 | Asia/5 | Kevytyksikön ajoneuvojen hankinta |
68 | Asia/6 | Kokousajat ja pöytäkirjan nähtävilläpito, pelastuslautakunta 2020 |
69 | Asia/7 | Muut asiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 63
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Pelastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla pelastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Timonen Hannu (Vihr.) ja Malm Anja (Vihr.).
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 64
Ilmoitusasiat
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi voimaan tulleen asemakaavan:
1. Kaupunginvaltuuston päätös 7.6.2017 § 283 asemakaava-asiassa, piirustus nro 12420, Oulunkylä, Pirjontien ja Pirkkolantien ympäristö (HEL 2014-015024).
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 65
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Pelastuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 30.10. - 21.11.2019 tekemiä päätöksiä:
vs. pelastuskomentaja | 37 - 43 §:t |
hallintopäällikkö | 4 § |
|
|
|
|
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 66
Kaupunkiympäristön toimiala, pelastuslaitos, valvontasuunnitelma vuodelle 2020
HEL 2019-010549 T 09 00 00
Päätös
Pelastuslautakunta päätti vahvistaa liitteen 1 mukaisen valvontasuunnitelman vuodelle 2020.
Perustelut
Valvontasuunnitelma 2020
Pelastuslaitoksen on laadittava valvontatehtävän toteuttamisesta valvontasuunnitelma (PelL 79 §). Suunnitelma laaditaan vuosittain ja siinä kuvataan suoritettavat valvontatoimenpiteet, niihin tarvittavat resurssit sekä se, miten valvontasuunnitelman toteutumista arvioidaan.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Pekka Itkonen, pelastuspäällikkö, puhelin: 310 30037
pekka.itkonen(a)hel.fi
Anja Aatsinki, palopäällikkö, puhelin: 31030103
anja.aatsinki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valvontasuunnitelma 2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Helsingin toimipaikka) | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Pekka Itkonen, pelastuspäällikkö, puhelin: 310 30037
pekka.itkonen(a)hel.fi
Anja Aatsinki, palotarkastaja, puhelin: 31030221
anja.aatsinki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valvontasuunnitelma 2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Helsingin toimipaikka) | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 67
Kevytyksikön ajoneuvojen hankinta
HEL 2019-009844 T 02 08 01 00
Päätös
Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tekemään määrärahojen puitteissa lisätilauksen tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti Saurus Oy:ltä enintään kahdesta (2) kevytyksikön ajoneuvosta kappalehintaan 271.350 euroa (alv 0%) sekä varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 15.000 euroa/ajoneuvo yhteensä enintään 30.000 euroa (alv 0%) käyttäen rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja. Näiden enintään kahden (2) ajoneuvon hankinnan arvo on yhteensä enintään 572.700 euroa (alv 0%). Edelleen pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Päätöksen perustelut
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä kevytyksikön ajoneuvon hankinnan. EU-hankintailmoitus Tarjouspyyntö julkaistiin 24.9.2019 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 4.11.2019 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti Saurus Oy.
Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan, Saurus Oy:n, tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kokonaistaloudellinen vertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Tarjouksen hintataso vastaa kuitenkin hankintayksikön käsitystä hankittavan tavaran yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa.
Tarjouspyynnön mukaan vuosien 2019-2021 aikana hankitaan 1 - 3 kevytyksikön ajoneuvoa. Pelastuskomentaja on tehnyt päätöksen yhden kevytyksikön ajoneuvon hankinnasta 6.11.2019. Päätöksessä oli maininta, että pelastuslautakunnalle tehdään myöhemmin esitys siitä, että pelastuskomentajalla on oikeus tilata määrärahojen puitteissa ensimmäisen kevytyksikön ajoneuvon lisäksi enintään kaksi (2) kevytyksikön ajoneuvoa.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
marten.hellbom(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
marten.hellbom(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 06.11.2019 § 40
HEL 2019-009844 T 02 08 01 00
Päätös
Pelastuskomentaja päätti tilata Saurus Oy:ltä yhden (1) kevytyksikön ajoneuvon tarjouspyynnön sekä tarjouksen mukaisesti kappalehintaan 284.800 euroa (alv 0%) sekä varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille yhteensä enintään 15.000 euroa (alv 0%) käyttäen rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja. Hankinnan arvo on yhteensä 299.800 euroa (alv 0%). Edelleen pelastuskomentaja päätti oikeuttaa teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Pelastuslautakunnalle tehdään myöhemmin esitys siitä, että pelastuskomentajalla on oikeus tilata määrärahojen puitteissa ensimmäisen kevytyksikön ajoneuvon lisäksi enintään kaksi (2) kevytyksikön ajoneuvoa kappalehintaan 271.350 euroa (alv 0%) sekä varata mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 15.000 euroa /ajoneuvo yhteensä 30.000 euroa (alv 0%). Näiden enintään kahden (2) ajoneuvon hankinnan arvo on yhteensä enintään 572.700 euroa (alv 0%).
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Päätöksen perustelut
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimelle menettelyllä kevytyksikön ajoneuvojen hankinnan. EU-hankintailmoitus Tarjouspyyntö julkaistiin 24.9.2019 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 4.11.2019 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti Saurus Oy.
Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan, Saurus Oy:n, tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kokonaistaloudellinen vertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Tarjouksen hintataso vastaa kuitenkin hankintayksikön käsitystä hankittavan tavaran yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
kari.virtanen(a)hel.fi
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
marten.hellbom(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 68
Kokousajat ja pöytäkirjan nähtävilläpito, pelastuslautakunta 2020
HEL 2019-012040 T 00 00 02
Päätös
Pelastuslautakunta päätti kokoontua vuonna 2020 pääsääntöisesti tiistaisin kello 15.30 keskuspelastusasemalla, osoitteessa Agricolankatu 15, seuraavasti, ellei erikseen toisin ole päätetty tai erikseen päätetä:
Kevätkausi 2020:
- 14.1.
- 11.2.
- 3.3.
- 31.3.
- 28.4.
- 19.5.
- 9.6.
Syyskausi 2020:
- 25.8.
- 29.9.
- 27.10.
- 24.11.
- 15.12.
Lisäksi pelastuslautakunta päätti, että toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. Muutoksista ilmoitetaan ennen kokouskutsun lähettämistä.
Samalla pelastuslautakunta päätti, että pelastuslautakunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Tiina Kettunen, tiimiesimies, puhelin: 310 30012
tiina.kettunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tiedoksisaajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. 3 momentin mukaan toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. Jos kokousaikaa muutetaan 2 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla. Muutoksista on ilmoitettava ennen kokouskutsun lähettämistä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 3 §:n mukaan toimielimen kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä. Toimielimen kokouskutsu voidaan lähettää sähköisesti.
Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan pöytäkirja siihen liittyvinä oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Lisätiedot
Tiina Kettunen, tiimiesimies, puhelin: 310 30012
tiina.kettunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tiedoksisaajat | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 69
Muut asiat
Päätös
Pelastuslautakunta antoi pelastuslaitokselle tehtäväksi selvittää palomuseon sisäänpääsyjärjestelyt.
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi muut asiat.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (19) |
Pelastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 63, 64, 65, 66, 68 ja 69 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 67 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Pelastuslautakunta
|
|
Matias Turkkila puheenjohtaja |
|
|
|
Tiina Kettunen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Anja Malm | Hannu Timonen |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 09.12.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 112 | Agricolankatu 15 | +358 9 310 1651 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinginpelastuslaitos@hel.fi | https://www.hel.fi/pela/fi |
|
|
|
|
|