Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 |
|
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
ESITYSLISTA
4 - 2017
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 09.11.2017 klo 16:00 |
Kokouspaikka | Neuvotteluhuone Lumi, 2. krs., Ilmalankuja 2 L |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Infratyöt 2017-2018, optiovuoden käyttöönotto | 2 |
3 | Maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. - 31.12.2018 | 6 |
4 | Pakettiautojen hankinta 1.1. - 31.12.2018 | 11 |
5 | Toimitusjohtajan tilannekatsaus | 15 |
6 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 16 |
7 | Ilmoitusasiat | 17 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Mirja Heiskari ja Jaakko Stauffer.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Infratyöt 2017-2018, optiovuoden käyttöönotto
HEL 2016-008193 T 02 08 03 00
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää ottaa käyttöön optiokauden ajalle 1.1. - 31.12.2018 Staran "Infratyöt 2017" -sopimuksessa ja oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimukset optiokauden osalta.
Samalla johtokunta päättää olla jatkamatta sopimusta TelaSteel Oy:n kanssa jäljempänä mainituin perustein.
Optiokauden ennakoitu arvo on 2 000 000 euroa (AVL 8 c §) ja se on sisältynyt alkuperäisen hankintapäätöksen ennakoituun arvoon.
Pöytäkirjanote muutoksenhakukieltoineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.
Esittelijän perustelut
Optiovuoden käyttöönotto
Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara) on kilpailuttanut 11.10.2016 päivätyllä tarjouspyynnöllä "Infratyöt 2017" -hankintaa koskevan sopimuksen ajalle 1.1. - 31.12.2017. Teknisen palvelun lautakunta teki hankintaa koskevan päätöksen 17.11.2016 § 158.
Tarjouskilpailun perusteella "Infratyöt 2017" -hankintaa koskevat sopimukset tehtiin seuraavien kuuden (6) urakoitsijoiden kanssa:
EKT Infra Oy
Hyvinkään Tieluiska Oy
Kanta Kaivu Oy
Maalinja Oy
Rakennusteini Oy
TelaSteel Oy
"Infratyöt 2017" -hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa, tarjouspyynnössä ja sopimuksessa on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy myös mahdollisuus yhteen (1) optiovuoteen. Tarjoajat ovat sitoutuneet optiovuoteen tarjouksen jättämällä. Sopimusehdot säilyvät ennallaan jatkettavalla sopimuskaudella. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokauden osalta.
Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. "Infratyöt 2017-2018" -hankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset.
Sopimuskumppanien soveltuvuuden tarkistus
Optiokauden käyttöönoton yhteydessä on tarkistettu sopimuskumppaneiden soveltuvuusehtojen täyttyminen. TelaSteel Oy ei enää täytä sopimuksen kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia verovelan eikä eläkevakuutusmaksujen suorittamatta jättämisen vuoksi.
Hankintayksikkö on 29.9.2017 pyytänyt TelaSteel Oy:ltä selvityksen yrityksen taloudellista tilanteesta ja kyvystä suoriutua sopimuksesta. Selvitystä ei toimitettu määräaikaan 15.10.2017 mennessä.
Hankintayksikkö tekee "Infratöiden 2017-2018" -hankintaa koskevat jatkosopimukset ajalle 1.1. - 31.12.2018 seuraavien viiden (5) yrityksen kanssa:
EKT Infra Oy
Hyvinkään Tieluiska Oy
Kanta Kaivu Oy
Maalinja Oy
Rakennusteini Oy
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Esittelijä
Toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241
heikki.laristo(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankinnat |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Tiedoksi
Stara
Päätöshistoria
Teknisen palvelun lautakunta 17.11.2016 § 158
HEL 2016-008193 T 02 08 03 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä seuraavien kuuden (6) urakoitsijan tarjoukset hinnaltaan halvimpina ja oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan infratöiden puitesopimukset ajalle 1.1. - 31.12.2017 seuraavien kuuden urakoitsijan kanssa:
EKT Infra Oy |
Hyvinkään Tieluiska Oy |
Kanta Kaivu Oy |
Maalinja Oy |
Rakennusteini Oy |
TelaSteel Oy |
Teknisen palvelun lautakunta päätti jäljempänä mainituin perustein sulkea pois tarjouskilpailusta Kuljetus ja Maanrakennus Katupojat Oy:n, Kuljetusliike Sevon Oy:n, S-Kuljetus Oy:n ja YPR Yleinen Pohjarakennus Oy:n tarjoukset, koska tarjoajat eivät täytä tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Lautakunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta infratöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokausi, 1.1. - 31.12.2018, sekä muut lisätilausmahdollisuudet mukaan lukien on 4 000 000 euroa (alv 0 %).
Puitesopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja tällä päätöksellä valitut toimittajat ovat allekirjoittaneet sopimukset.
Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241
heikki.laristo(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. - 31.12.2018
HEL 2017-009302 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajaksi 1.1. - 31.12.2018 seuraavasti:
Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta sopimustoimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana arvonlisäverottomalta arvoltaan noin 4,5 miljoonalla eurolla (alv 0 %), joka on hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijän perustelut
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelussa ja HILMA-ilmoituskanavassa 8.9.2017 ja TED-verkkosivustolla 9.9.2017. Hankinnan kohteena on rakennuskiviainesten hankinta Staran työkohteisiin.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 27.9.2017 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.
Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityksen oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli 10.10.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:
Destia Oy
Göran Hagelberg Ab
Helsingin KTK Oy
Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
Konevuori Oy
Lemminkäinen Infra Oy
NCC Industry Oy
Rudus Oy
Seepsula Oy
YIT Rakennus Oy
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Osatarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisesti.
Kohta 1, Toimitettavat kiviainekset
Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Helsingin eri suurpiirialueille täysin kasettikuormin toimitettavat kiviaineslaadut. Sopimuksen tekemisen perusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä seuraavasti:
Toimitettavista kiviaineksista tehdään sopimukset niiden toimittajien kanssa, jotka ovat tarjonneet vähintään yhdestä eniten käytetystä lajikkeesta vähintään yhdelle suurpiirille halvimman hinnan, kuitenkin niin, että kaikille kysytyille lajikkeille saadaan sopimustoimittaja. Eniten käytetyt lajikkeet ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56 ja 0/90 ja kivituhka 0/5.
Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa on kunkin kiviaineslajikkeen halvin tarjoushinta merkitty punaisella taustavärillä, ja yleisimmät lajit on korostettu lihavoidulla tekstillä (liite1).
Tarjousvertailun perusteella perille tuotavien kiviainesten toimittajiksi valikoituivat seuraavat tarjoajat:
Helsingin KTK Oy
Konevuori Oy
Lemminkäinen Infra Oy
Rudus Oy
Seepsula Oy
Kohta 2, Noudettavat kiviainekset
Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, joita noudetaan myyjien varastoalueilta Helsingin seudulla. Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan myyntipisteidensä sijainti, tarjoamansa lajikkeet ja yksikköhinnat. Tarjouspyynnön mukaan noudettavista kiviaineksista tehdään sopimukset enintään kymmenen (10) soveltuvuusvaatimukset täyttävän tarjoajan kanssa.
Noudettavia kiviaineksia tarjosivat:
Oy Göran Hagelberg Ab
Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
Konevuori Oy
Lemminkäinen Infra Oy
NCC Industry Oy
Rudus Oy
Seepsula Oy
YIT Rakennus Oy
Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88§:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Stara on pyytänyt otteet toimittajiksi valituilta tarjoajilta ja tarkastaa, koskeeko tarjoajia jokin hankintalain 80§:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti alueittain halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset, sekä kuljetusten ympäristövaikutukset. Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429
maiju.silvennoinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset |
2 | Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntö |
2 | Hankinnan kohteen kuvaus |
3 | Sopimusluonnos |
4 | Piirijakokartta |
5 | Tarjouslomake, toimitettavat |
6 | Tarjouslomake, noudettavat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Pakettiautojen hankinta 1.1. - 31.12.2018
HEL 2017-009786 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset pakettiautojen hankinnasta ajaksi 1.1. - 31.12.2018 esityslistatekstin liitteessä mainittujen toimittajien kanssa ko. liitteessä mainituista automerkeistä ja -malleista (liite 2).
Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran logistiikan tekemään puitesopimuksen mukaisesti tilauksia sopimuskauden aikana tarpeidensa mukaan.
Staran arvioitu pakettiautojen tarve vuoden 2018 aikana on noin 80 autoa ja hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 2,7 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijän perustelut
Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitus 7.9.2017. Kyseessä on EU kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankinnan kohteena on pakettiautojen hankinta Staralle. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 8.10.2017 klo 12 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 20.8.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjouksen määräaikaan mennessä jättivät:
Arita Helsinki Oy
Autokeskus Oy
Automyymälä Helsinki Oy
Delta Auto Oy
Iveco Finland Oy
LänsiAuto Oy
Metroauto Oy
Toyota Tsusho Nordic Oy
Varkauden Autokari Oy
Veho Oy Ab
Veljekset Laakkonen Oy
VV-Autotalot Oy
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjouspyynnön mukaan tarjoukset oli annettava sitä varten laaditulla tarjouslomakkeella, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan autojen hinnastohinnat, alennukset, sekä hinnoiteltavaksi pyydettyjen varusteiden nettohinnat. Tarjouslomakkeessa nettohinnoiteltavaksi pyydetty varustelu oli tarjouspyynnössä ilmoitettu olevan tarjottavien autojen varusteluvaade. Autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja siihen oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavan auton hiilidioksidipäästöt (CO2), sekä muita auton teknisiä tietoja. Pakettiautojen nettohinnoittelu perustuu yleisesti käytössä olevista hinnastoista myönnettäviin alennuksiin (hinnasto ./. myönnetty alennus, %).
Tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksessa ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (hinta ja ympäristötekijät). Hintavertailun nettohinta on arvonlisäveroton kokonaishinta, sisältäen autoveron ja tarjouspyynnön mukaisen varustuksen. Suurimman tarjousvertailuluvun saanut pakettiauto (kohdat 1 – 7) on edellä mainittujen tarjouksen valintaperusteiden mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tarjousvertailu on esityslistatekstin liitteenä (liite 1). Tarjousvertailussa punaisella pohjavärillä ja valkoisella fontilla ovat myös ne autot, joista on saatu useita tarjouksia. Samanlaisina autoina pidetään myös tarjottujen autojen sisarmalleja, joita ovat seuraavat:
Citroën Berlingo, Peugeot Partner
Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace
Opel Vivaro, Renault Trafic, Nissan NV300
Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer
Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master
Staran logistiikan pakettiautojen vuokralleottajien tarpeet ovat erilaisia, jonka johdosta tarjousvertailun kohtiin 1 - 7 on valittava vaihtoehtoja, joista voidaan valita käyttötarpeet huomioon ottaen tapauskohtaisesti ominaisuuksiltaan parhaiten soveltuva pakettiauto. Valinnassa on otettava huomioon mm. etu- ja takavetoisten autojen, sekä erilaisten akselivälien saatavuus.
Sopimusehtojen mukaan autoja tilattaessa valintaperusteena auton valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika, käyttöominaisuudet (esim. ulkomitat, sisätilat, tavaratilan koko, nostokorkeus tavaratilaan) ja tekniset ominaisuudet (esim. moottori, automaattivaihteisto, vetotapa).
Puitesopimukseen esitettävät toimittajat, automerkit ja -mallit ovat esityslistatekstin erillisenä liitteenä (liite 2).
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjousvertailu |
2 | Toimittajat, automerkit ja -mallit |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Toimitusjohtajan tilannekatsaus
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi toimitusjohtaja Timo Martiskaisen tilannekatsauksen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä asiat tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto (Kvsto)
Kvsto 27.9.2017 § 321, Helsingin kaupunkistrategia 2017-2021
Liite 1, Kaupunkistrategia 2017-2021
Liite 2, Toimintaympäristöraportti 2017
Liite 3, Henkilöstötoimikunnan lausunto
Kaupunginhallitus (Khs)
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (17) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 09.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||