Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

09.11.2017 16:00 - 17:10

 

 

Kokouspaikka

Neuvotteluhuone Lumi, 2. krs., Ilmalankuja 2 L

Läsnä

Jäsenet

Nieminen, Jarmo

puheenjohtaja

Klemetti, Tapio

varapuheenjohtaja

Alaja, Jaana

 

Heiskari, Mirja

saapui 16:18, poissa: 25-26 §:t

Stauffer, Jaakko

 

Muut

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja
esittelijä

Halkola, Hannu

yksikönjohtaja
asiantuntija

Aherva, Sami

yksikönjohtaja
asiantuntija

Dickman, Tanja

hankintalakimies
asiantuntija

Riihimäki, Olli

järjestelmäasiantuntija
tekninen tuki

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö
tiedottaja

Eskelinen, Eero-Pekka

hallintolakimies
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

25-31 §:t

Esittelijät

Jarmo Nieminen

puheenjohtaja
25 §, 29-31 §:t

Timo Martiskainen

toimitusjohtaja
26-28 §:t

Pöytäkirjanpitäjä

Eero-Pekka Eskelinen

hallintolakimies
25-31 §:t

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

25

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

26

Asia/2

Infratyöt 2017-2018, optiovuoden käyttöönotto

27

Asia/3

Maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. - 31.12.2018

28

Asia/4

Pakettiautojen hankinta 1.1. - 31.12.2018

29

Asia/5

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

30

Asia/6

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

31

Asia/7

Ilmoitusasiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 25

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Jaakko Stauffer ja Jaana Alaja.

Käsittely

Johtokunta päätti yksimielisesti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Jaakko Stauffer ja Jaana Alaja.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Mirja Heiskari ja Jaakko Stauffer.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 26

Infratyöt 2017-2018, optiovuoden käyttöönotto

HEL 2016-008193 T 02 08 03 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti ottaa käyttöön optiokauden ajalle 1.1. - 31.12.2018 Staran "Infratyöt 2017" -sopimuksessa ja oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimukset optiokauden osalta.

Samalla johtokunta päätti olla jatkamatta sopimusta TelaSteel Oy:n kanssa jäljempänä mainituin perustein.

Optiokauden ennakoitu arvo on 2 000 000 euroa (AVL 8 c §) ja se on sisältynyt alkuperäisen hankintapäätöksen ennakoituun arvoon.

Pöytäkirjanote muutoksenhakukieltoineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Esittelijä

Toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Optiovuoden käyttöönotto

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara) on kilpailuttanut 11.10.2016 päivätyllä tarjouspyynnöllä "Infratyöt 2017" -hankintaa koskevan sopimuksen ajalle 1.1. - 31.12.2017. Teknisen palvelun lautakunta teki hankintaa koskevan päätöksen 17.11.2016 § 158.

Tarjouskilpailun perusteella "Infratyöt 2017" -hankintaa koskevat sopimukset tehtiin seuraavien kuuden (6) urakoitsijoiden kanssa:

        EKT Infra Oy

        Hyvinkään Tieluiska Oy

        Kanta Kaivu Oy

        Maalinja Oy

        Rakennusteini Oy

        TelaSteel Oy 

"Infratyöt 2017" -hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa, tarjouspyynnössä ja sopimuksessa on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy myös mahdollisuus yhteen (1) optiovuoteen. Tarjoajat ovat sitoutuneet optiovuoteen tarjouksen jättämällä. Sopimusehdot säilyvät ennallaan jatkettavalla sopimuskaudella. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokauden osalta.

Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. "Infratyöt 2017-2018" -hankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset.

Sopimuskumppanien soveltuvuuden tarkistus

Optiokauden käyttöönoton yhteydessä on tarkistettu sopimuskumppaneiden soveltuvuusehtojen täyttyminen. TelaSteel Oy ei enää täytä sopimuksen kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia verovelan eikä eläkevakuutusmaksujen suorittamatta jättämisen vuoksi.

Hankintayksikkö on 29.9.2017 pyytänyt TelaSteel Oy:ltä selvityksen yrityksen taloudellista tilanteesta ja kyvystä suoriutua sopimuksesta. Selvitystä ei toimitettu määräaikaan 15.10.2017 mennessä.

Hankintayksikkö tekee "Infratöiden 2017-2018" -hankintaa koskevat jatkosopimukset ajalle 1.1. - 31.12.2018 seuraavien viiden (5) yrityksen kanssa:

        EKT Infra Oy

        Hyvinkään Tieluiska Oy

        Kanta Kaivu Oy

        Maalinja Oy

        Rakennusteini Oy

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Esittelijä

Toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Tiedoksi

Stara

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 17.11.2016 § 158

HEL 2016-008193 T 02 08 03 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä seuraavien kuuden (6) urakoitsijan tarjoukset hinnaltaan halvimpina ja oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan infratöiden puitesopimukset ajalle 1.1. - 31.12.2017 seuraavien kuuden urakoitsijan kanssa:

EKT Infra Oy

Hyvinkään Tieluiska Oy

Kanta Kaivu Oy

Maalinja Oy

Rakennusteini Oy

TelaSteel Oy

 

Teknisen palvelun lautakunta päätti jäljempänä mainituin perustein sulkea pois tarjouskilpailusta Kuljetus ja Maanrakennus Katupojat Oy:n, Kuljetusliike Sevon Oy:n, S-Kuljetus Oy:n ja YPR Yleinen Pohjarakennus Oy:n tarjoukset, koska tarjoajat eivät täytä tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Lautakunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta infratöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokausi, 1.1. - 31.12.2018, sekä muut lisätilausmahdollisuudet mukaan lukien on 4 000 000 euroa (alv 0 %).

Puitesopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja tällä päätöksellä valitut toimittajat ovat allekirjoittaneet sopimukset.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. - 31.12.2018

HEL 2017-009302 T 02 08 01 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajaksi 1.1. - 31.12.2018 seuraavasti:

  1. Työkohteisiin toimitettavista kiviaineksista Helsingin KTK Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, Rudus Oy:n ja Seepsula Oy:n kanssa;
     
  2. Toimittajien varastoalueilta noudettavista kiviaineksista Oy Göran Hagelberg Ab:n, Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, NCC Industry Oy:n, Rudus Oy:n, Seepsula Oy:n ja YIT Rakennus Oy:n kanssa.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta sopimustoimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana arvonlisäverottomalta arvoltaan noin 4,5 miljoonalla eurolla (alv 0 %), joka on hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429

maiju.silvennoinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset

2

Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelussa ja HILMA-ilmoituskanavassa 8.9.2017 ja TED-verkkosivustolla 9.9.2017. Hankinnan kohteena on rakennuskiviainesten hankinta Staran työkohteisiin. 

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 27.9.2017 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 10.10.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

        Destia Oy

        Göran Hagelberg Ab

        Helsingin KTK Oy

        Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

        Konevuori Oy

        Lemminkäinen Infra Oy

        NCC Industry Oy

        Rudus Oy

        Seepsula Oy

        YIT Rakennus Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Osatarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisesti.

Kohta 1, Toimitettavat kiviainekset

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Helsingin eri suurpiirialueille täysin kasettikuormin toimitettavat kiviaineslaadut. Sopimuksen tekemisen perusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä seuraavasti:

Toimitettavista kiviaineksista tehdään sopimukset niiden toimittajien kanssa, jotka ovat tarjonneet vähintään yhdestä eniten käytetystä lajikkeesta vähintään yhdelle suurpiirille halvimman hinnan, kuitenkin niin, että kaikille kysytyille lajikkeille saadaan sopimustoimittaja. Eniten käytetyt lajikkeet ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56 ja 0/90 ja kivituhka 0/5.

Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa on kunkin kiviaineslajikkeen halvin tarjoushinta merkitty punaisella taustavärillä, ja yleisimmät lajit on korostettu lihavoidulla tekstillä (liite1).

Tarjousvertailun perusteella perille tuotavien kiviainesten toimittajiksi valikoituivat seuraavat tarjoajat:

        Helsingin KTK Oy

        Konevuori Oy

        Lemminkäinen Infra Oy

        Rudus Oy

        Seepsula Oy

Kohta 2, Noudettavat kiviainekset

Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, joita noudetaan myyjien varastoalueilta Helsingin seudulla. Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan myyntipisteidensä sijainti, tarjoamansa lajikkeet ja yksikköhinnat. Tarjouspyynnön mukaan noudettavista kiviaineksista tehdään sopimukset enintään kymmenen (10) soveltuvuusvaatimukset täyttävän tarjoajan kanssa.

Noudettavia kiviaineksia tarjosivat:

        Oy Göran Hagelberg Ab

        Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

        Konevuori Oy

        Lemminkäinen Infra Oy

        NCC Industry Oy

        Rudus Oy

        Seepsula Oy

        YIT Rakennus Oy

Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88§:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Stara on pyytänyt otteet toimittajiksi valituilta tarjoajilta ja tarkastaa, koskeeko tarjoajia jokin hankintalain 80§:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti alueittain halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset, sekä kuljetusten ympäristövaikutukset. Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429

maiju.silvennoinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset

2

Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö

2

Hankinnan kohteen kuvaus

3

Sopimusluonnos

4

Piirijakokartta

5

Tarjouslomake, toimitettavat

6

Tarjouslomake, noudettavat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1
Liite 2

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 28

Pakettiautojen hankinta 1.1. - 31.12.2018

HEL 2017-009786 T 02 08 01 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset pakettiautojen hankinnasta ajaksi 1.1. - 31.12.2018 esityslistatekstin liitteessä mainittujen toimittajien kanssa ko. liitteessä mainituista automerkeistä ja -malleista (liite 2).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan tekemään puitesopimuksen mukaisesti tilauksia sopimuskauden aikana tarpeidensa mukaan.

Staran arvioitu pakettiautojen tarve vuoden 2018 aikana on noin 80 autoa ja hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 2,7 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu

2

Toimittajat, automerkit ja -mallit

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitus 7.9.2017. Kyseessä on EU kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankinnan kohteena on pakettiautojen hankinta Staralle. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 8.10.2017 klo 12 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 20.8.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

 

Tarjouksen määräaikaan mennessä jättivät:

        Arita Helsinki Oy

        Autokeskus Oy

        Automyymälä Helsinki Oy

        Delta Auto Oy

        Iveco Finland Oy

        LänsiAuto Oy

        Metroauto Oy

        Toyota Tsusho Nordic Oy

        Varkauden Autokari Oy

        Veho Oy Ab

        Veljekset Laakkonen Oy

        VV-Autotalot Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoukset oli annettava sitä varten laaditulla tarjouslomakkeella, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan autojen hinnastohinnat, alennukset, sekä hinnoiteltavaksi pyydettyjen varusteiden nettohinnat. Tarjouslomakkeessa nettohinnoiteltavaksi pyydetty varustelu oli tarjouspyynnössä ilmoitettu olevan tarjottavien autojen varusteluvaade. Autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja siihen oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavan auton hiilidioksidipäästöt (CO2), sekä muita auton teknisiä tietoja. Pakettiautojen nettohinnoittelu perustuu yleisesti käytössä olevista hinnastoista myönnettäviin alennuksiin (hinnasto ./. myönnetty alennus, %).

Tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksessa ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (hinta ja ympäristötekijät). Hintavertailun nettohinta on arvonlisäveroton kokonaishinta, sisältäen autoveron ja tarjouspyynnön mukaisen varustuksen. Suurimman tarjousvertailuluvun saanut pakettiauto (kohdat 1 – 7) on edellä mainittujen tarjouksen valintaperusteiden mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin.

Tarjousvertailu on esityslistatekstin liitteenä (liite 1). Tarjousvertailussa punaisella pohjavärillä ja valkoisella fontilla ovat myös ne autot, joista on saatu useita tarjouksia. Samanlaisina autoina pidetään myös tarjottujen autojen sisarmalleja, joita ovat seuraavat:

        Citroën Berlingo, Peugeot Partner

        Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace

        Opel Vivaro, Renault Trafic, Nissan NV300

        Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer

        Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master

Staran logistiikan pakettiautojen vuokralleottajien tarpeet ovat erilaisia, jonka johdosta tarjousvertailun kohtiin 1 - 7 on valittava vaihtoehtoja, joista voidaan valita käyttötarpeet huomioon ottaen tapauskohtaisesti ominaisuuksiltaan parhaiten soveltuva pakettiauto. Valinnassa on otettava huomioon mm. etu- ja takavetoisten autojen, sekä erilaisten akselivälien saatavuus.

Sopimusehtojen mukaan autoja tilattaessa valintaperusteena auton valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika, käyttöominaisuudet (esim. ulkomitat, sisätilat, tavaratilan koko, nostokorkeus tavaratilaan) ja tekniset ominaisuudet (esim. moottori, automaattivaihteisto, vetotapa).

Puitesopimukseen esitettävät toimittajat, automerkit ja -mallit ovat esityslistatekstin erillisenä liitteenä (liite 2).

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

 

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu

2

Toimittajat, automerkit ja -mallit

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 29

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja Timo Martiskainen antoi johtokunnalle selvityksen sisäisen tarkastuksen Staran asfalttiurakoita koskevasta tutkinnasta.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 30

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä asiat tiedoksi.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 27.9.2017 § 321, Helsingin kaupunkistrategia 2017-2021

Liite 1, Kaupunkistrategia 2017-2021

Liite 2, Toimintaympäristöraportti 2017

Liite 3, Henkilöstötoimikunnan lausunto

Liite 4, Kaupunginvaltuustossa 13.9.2017 tehdyt ehdotukset - I stadsfullmäktige 13.9.2017 framställda förslag

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 13.10.2017 § 910, kaupunginvaltuuston 27.9.2017 § 321 tekemän  päätöksen Helsingin kaupunkistrategia 2017-2021 toimeenpano

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Ilmoitusasiat

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2017

1 (24)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

09.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 25, 29, 30 ja 31 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 26 §.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 123 § ja 146 §

3

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 27 ja 28 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Jarmo Nieminen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eero-Pekka Eskelinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jaana Alaja

Jaakko Stauffer

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 14.11.2017.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566