Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 | 1 (1) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 18.1.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
Sähkö- ja teleteknisten töiden puitejärjestely 2018- 2019
HEL 2017-008125 T 02 08 03 00
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta Sähköasennus Lyly Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta.
Samalla johtokunta päättää oikeuttaa rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään Staran käyttöön tulevat sähkö- ja teleteknisten töiden puitesopimukset 31.3.2020 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien kahdeksan (8) järjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:
Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.4.2018 ja kun sopimus on allekirjoitettu. Stara allekirjoittaa sopimukset, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.3.2020.
Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Staran tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 8 300 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.
Tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus tehdään etusijajärjestyksessä seuraavalta puitesopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi siitä johtuen, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen. Tällöin valitaan kaupungin kannalta puitesopimustoimittajista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta puitesopimustoimittajalta.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille toimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Esittelijän perustelut
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, rakentamispalveluliikelaitos Stara ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat teettävät rakennusten sähkö- ja teleteknisten järjestelmien tai niiden osien uudistamiseen, korjaamiseen tai huoltamiseen liittyviä töitä. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana.
Hankinnan kohde muodostaa kokonaisuuden, jonka jakaminen osiin ei hankintayksikön näkemyksen mukaan ole tarkoituksen mukaista, koska yksittäiset hankinnat koostuvat usein eri osista ja tarve koordinoida eri osien sopimuskumppaneita voisi vakavasti vaarantaa hankintojen asianmukaisen toteuttamisen ja riskinä on jakamisesta syntyvä eri osien yhteensopimattomuus.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2019 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina ja kiinteänä yleiskustannuslisäprosenttina 31.12.2019 saakka.
Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 20 300 000 euroa. Staran yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana 8 300 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta (1+1).
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan 6-8 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintarenkaan jäsenet tekevät hankinnasta omat erilliset hankintapäätökset ja sopimukset.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus "Sähkö- ja teleteknisten töiden puitejärjestely 2018- 2019" TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 13.10.2017.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Tarjoavan yrityksen liikevaihdon on tullut kahden (2) viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksissä olla vähintään 400 000 euroa/tilikausi ja yrityksellä tulee olla tämän puitesopimuksen piiriin kuuluvan toiminnan kattava toiminnan vastuuvakuutus arvoltaan vähintään 500 000 euroa.
Kokemuksen osoittamiseksi tarjoajalla on oltava esittää referenssikohteina vähintään kolme (3) vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta sähkö-, tietoliikenne- tai sähköisten turvajärjestelmien rakentamiseen, uusimiseen tai korjaamiseen liittyvää urakkaa, joissa tarjoajan suorittaman oman työn osuus urakasta on ollut vähintään 60 %. Kohteen on oltava Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukainen liike-, toimisto-, hoitoalan-, kokoontumis- tai opetusrakennus tai liikenteen rakennus tai rakennelma.
Tarjoavan yrityksen palveluksessa (päätoimisessa palvelussuhteessa) tulee olla vähintään yksi nimetty sähköalan töitä johtavalle asetetut kelpoisuusvaatimukset (sähköturvallisuuslaki 16.12.2016/1135) täyttävä henkilö, jolla on oltava sähkötöistä vähintään S2/C-luokan pätevyystodistus ja oltava nimetty tarjoavan yrityksen sähkötöiden johtajaksi, sekä oltava hyvä suomen kielen taito.
Tarjoavan yrityksen palveluksessa tulee olla vähintään yksi (1) työnjohtaja ja viisi (5) sähköasentajaa.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä ylläpitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä tarjouspyynnön liitteessä esitetyn mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa ja käyttämään yli 12 000 euron arvoisissa tilauksissa sähköistä kulunseurantajärjestelmää.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 13.11.2017 klo 12.00, mennessä tarjouksen jätti kaksikymmentäkaksi (22) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä Kaupunkiympäristön toimialan tiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
Sähköasennus Lyly Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta, koska tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaan tarjoavan yrityksen liikevaihdon on tullut kahden (2) viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksissä olla vähintään 400 000 euroa/ tilikausi, joten Sähköasennus Lyly Oy:n tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyyntö on nähtävänä Kaupunkiympäristön toimialan toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjousten vertailuhinnan laskenta
Yksittäisen yksikköhinnan vertailuhinta muodostuu tarjotun yksikköhinnan ja sille määritellyn hankittavan määrän tulosta. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu yksittäisten yksikköhintojen vertailuhintojen summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (x) saa 100 pistettä. Muiden tarjousten pisteet muodostuvat näiden tarjousten vertailuhinnasta (y) seuraavasti: x/y*100 pistettä.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.
Hankinnan kohde muodostaa kokonaisuuden, jonka jakaminen osiin ei hankintayksikön näkemyksen mukaan ole tarkoituksen mukaista, koska yksittäiset hankinnat koostuvat usein eri osista ja tarve koordinoida eri osien sopimuskumppaneita voisi vakavasti vaarantaa hankintojen asianmukaisen toteuttamisen ja riskinä on jakamisesta syntyvä eri osien yhteensopimattomuus.
Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä 1.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus tehdään etusijajärjestyksessä seuraavalta puitesopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi siitä johtuen, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen. Tällöin valitaan kaupungin kannalta puitesopimustoimittajista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta puitesopimustoimittajalta.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään 6-8 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Kaupunkiympäristön toimiala esittää, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kahdeksan (8) puitesopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat järjestyksessä seuraavilla kahdeksalla (8) yrityksellä:
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
kari.haapaniemi(a)hel.fi
Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061
heidi-mari.segerholm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjousten vertailutaulukko_sähkötyöt |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianomaiset | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||