Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

14.11.2019 16:00 - 17:09

 

 

Kokouspaikka

Kaupunginhall. istuntosali, Pohjoisesplanadi 11-13

Läsnä

Jäsenet

Nieminen, Jarmo

puheenjohtaja

Klemetti, Tapio

varapuheenjohtaja

Heiskari, Mirja

 

Nurmi, Erkki

 

Hellman, Anita

varajäsen

Muut

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja
esittelijä

Aherva, Sami

yksikönjohtaja
asiantuntija

Aapro, Simo

talouspäällikkö
asiantuntija

Dickman, Tanja

hankintalakimies
asiantuntija

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö
tiedottaja

Riihimäki, Olli

järjestelmäasiantuntija
tekninen tuki

Eskelinen, Eero-Pekka

hallintolakimies
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

84-91 §:t

Esittelijät

Jarmo Nieminen

puheenjohtaja
84 §, 89-91 §:t

Timo Martiskainen

toimitusjohtaja
85-88 §:t

Pöytäkirjanpitäjä

Eero-Pekka Eskelinen

hallintolakimies
84-91 §:t

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

84

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

85

Asia/2

Hinauspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022

86

Asia/3

Maanrakennuskiviainesten hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020

87

Asia/4

Rakennustarvikkeiden hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022

88

Asia/5

Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2019

89

Asia/6

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

90

Asia/7

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

91

Asia/8

Ilmoitusasiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 84

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Tapio Klemetin ja Erkki Nurmen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 85

Hinauspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022

HEL 2019-008977 T 02 08 02 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022 seuraavien palveluntuottajien kanssa:

City-Hinaus Oy

Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab

Inter-Hinaus Oy

Ju-Mo Kuljetus Oy

M Seiska Oy

 

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hinauspalvelujen yksikköhinnat

2

Hintavertailu (talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito)

3

Kalustoselvityskooste

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily)verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 4.9.2019. Hankinnan kohteena ovat hinauspalvelut.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 29.9.2019 kello 12.00 mennessä. Hankintaa koskevia lisätietokysymyksiä ei esitetty. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 11.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä viisi (5) tarjoajaa.

City-Hinaus Oy

Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab

Inter-Hinaus Oy

Ju-Mo Kuljetus Oy

M Seiska Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:

  1. Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden vuokrauksen lähisiirrot
  2. Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot
  3. Helsingin kaupungin oman kaluston hinauspalvelut, sekä  ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille (tai varastoilta)

Tarjouslomakkeen kalustoselvityksellä tarjoajan oli ilmoitettava hinauspalvelujen toteuttamisessa käytettävien ajoneuvojen yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, rekisteritunnus, kokonaismassa, kantavuus ja lisävarusteet).

M Seiska Oy:n tarjouksen kalustoluettelossa on mainittu Iveco 65C18D ********** jonka käyttöönotto on 3.5.2007. Tarjouspyynnössä mainitun käyttöönottovuosivaateen mukaan hinauspalvelussa käytettävien ajoneuvojen on oltava käyttöönottovuodeltaan (KOV) vähintään 2010. M Seiska Oy:n KOV2007 Iveco 65C18D ei ole tarjouspyynnön käyttöönottovuosivaateen mukainen. M Seiska Oy ilmoittaa tarjouksessaan hankkivansa raskaan kaluston hinaamiseen soveltuvan ajoneuvon sekä Ford Ranger -hinausauton.

Päätöksen tekemisen peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu tehdään ottamalla huomioon tarjouslomakkeessa mainitut määräarviot.

Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v), sekä odotusaikakorvauksen yksikköhinta (€/h) x määräarvio (h).

Palvelulajikohtaisen yksikköhinnan (arkisin klo 07.00 - 16.00) lisäksi hintavertailussa otetaan huomioon lisäkorvauksen yksikköhinta arkisin klo 16.00 - 22.00. Hintavertailun painoarvot:

        arkisin klo 07.00 - 16.00 painoarvo on 75 % (ei lisäkorvausta)

        arkisin klo 16.00 - 22.00 painoarvo on 25 % (maksetaan lisäkorvaus)

Jos jotain yksikköhintaa ei ole tarjottu, vertailuhintana käytetään kyseisen yksikköhinnan kalleinta hintaa. Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Muiden hinnoiteltavaksi pyydettyjen hinauspalvelujen osalta laaditaan hintavertailu, josta ilmenee tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain.

Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti (liite 2).

Tarjoajien kalustoselvityskooste on esityslistatekstin liitteenä (liite 3).

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että sopimukset tehdään useampien toimijoiden kanssa. Hinauspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi palveluntuottajiksi on valittava kaikki viisi tarjoajaa, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisempään aikaan on mahdollista, että kaikille sopimukseen palveluntuottajaksi valituille on tehtävä tilauksia.

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon kaluston sopivuus ja palvelun saatavuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hinauspalvelujen yksikköhinnat

2

Hintavertailu (talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito)

3

Kalustoselvityskooste

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 86

Maanrakennuskiviainesten hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020

HEL 2019-007025 T 02 08 01 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020 seuraavasti:

Kohta 1. Työkohteisiin toimitettavat kiviainekset:

Rudus Oy

Seepsula Oy

Terrawise Oy

YIT Teollisuus OY

 

Kohta 2. Toimittajien varastoalueilta noudettavat kiviainekset:

Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

NCC Industry Oy

Rudus Oy

Seepsula Oy

Terrawise Oy

YIT Teollisuus OY

 

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta toimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin neljä (4) miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1. Toimitettavat kiviainekset

2

Liite 2. Noudettavat kiviainekset

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustolla 3.6.2019. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA- ja TED-verkkosivustoilla, sekä tarjouspyyntöasiakirjat tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 18.9.2019. Hankinnan kohteena ovat rakennuskiviainesten hankinta Staran työkohteisiin.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 30.9.2019 kello 12.00 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 11.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

Keinuhonka Oy

NCC Industry Oy

Rudus Oy

Seepsula Oy

Terrawise Oy

YIT Teollisuus Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajiksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajiksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjouspyynnössä oli mainittu, että tarjous on tehtävä tarjouslomakkeella. Osatarjoukset olivat sallittuja. Tarjous oli mahdollista tehdä joko toimitetuista tai noudettavista kiviaineslaaduista.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.

Kohta 1. Toimitettavat kiviainekset

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Staran työkohteisiin toimitettavat kiviaineslaadut Helsingin suurpiirialueille 1 - 8.

Toimitettavista kiviaineksista tarjouksen jättivät Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, Keinuhonka Oy, Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy ja YIT Teollisuus Oy.

Tarjouspyynnössä oli mainittu, että sopimukset toimitettavista kiviaineksista tehdään niiden soveltuvien tarjoajien kanssa, jotka ovat tarjonneet vähintään yhdestä yleisimmästä lajikkeesta vähintään yhdelle suurpiirialueelle halvimman hinnan, kuitenkin niin, että kaikille lajikkeille saadaan sopimustoimittaja. Yleisimmin käytettyjä kiviaineslajeja ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56, 0/90, 0/150 ja kivituhka 0/5.

Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa yleisimmin käytettyjen kiviaineslajien halvin hinta on merkitty punaisella (liite 1). Tarjousvertailun perusteella toimitettavien kiviainesten toimittajiksi valitaan Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy ja YIT Teollisuus Oy.

Kohta 2. Noudettavat kiviainekset

Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, joita noudetaan tarjoajan Helsingissä tai lähialueilla sijaitsevilta varastoalueilta. Tarjouslomakkeessa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjoamansa kiviaineslajikkeet, yksikköhinnat sekä myyntipisteiden sijainti.

Sopimukset noudettavista kiviaineksista tehdään niiden tarjoajien kanssa, jotka täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja jotka tarjoavat kiviainesten noutoa Helsingissä tai lähialueella tarjouspyynnön mukaisesti.

Tarjouksen noudettavista kiviaineksista antoivat Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, NCC Industry Oy, Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy, YIT Teollisuus Oy.

Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).

Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti alueittain halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset, sekä kuljetusten ympäristövaikutukset.

Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1. Toimitettavat kiviainekset

2

Liite 2. Noudettavat kiviainekset

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 87

Rakennustarvikkeiden hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022

HEL 2019-008324 T 02 08 01 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen päivittäisostoina hankittavista rakennustarvikkeista ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022 Kesko Oyj:n kanssa.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan puitesopimukseen valitulta toimittajalta rakennustarvikkeita sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38930

riitta.siren(a)hel.fi

Liitteet

1

Nettohinnat

2

Hintavertailu

3

Tarjousvertailu

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä tavarahankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 30.8.2019. Hankinnan kohteena ovat rautakaupoista hankittavat rakennustarvikkeet Staran tuotantoyksiköiden käyttöön.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 20.9.2019 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 4.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä kolme (3) tarjoajaa:

        Kesko Oyj

        RTV-Yhtymä Oy

        Stark Suomi Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valitun pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittua rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjoajia pyydettiin tarjouslomakkeella hinnoittelemaan yleisimmin ostettavat nk. A-tuotteet, sekä ilmoittamaan noutopihojen katuosoitteet pääkaupunkiseudulla.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavien perusteiden mukaisesti: Hinta 90 pistettä ja noutopihojen lukumäärä pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Vantaa, Espoo) 10 pistettä.

Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 90 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 90 pistettä). Tarjoaja, jolla on lukumäärällisesti (kpl) eniten noutopihoja pääkaupunkiseudulla saa 10 pistettä ja muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa tarjoajaan, jolla on eniten noutopihoja. Hintapisteet ja noutopihojen lukumääräpisteet lasketaan yhteen. Eniten pisteitä saanut tarjoaja on kokonaistaloudellisesti edullisin (maksimi 100 pistettä).

Nettohinnat ovat ilman arvonlisäveroa, alv 0 % (liite 1). Hintavertailu on tehty 12 kuukauden kulutusarvion perusteella (liite 2). Tarjouslomakkeessa mainitut hankintamäärät ovat arvioita, eivätkä ne muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta. Tarjouspyynnön vaateet täyttävät tuotteet, joissa pakkauskoot poikkeavat tarjouslomakkeella hinnoiteltavaksi pyydetystä (kg/säkki, m²/rulla, l/kappale, m/rulla, tms.), tai jos tuotetta ei ole lainkaan tarjottu, niin hintavertailussa nettohintana on käytetty tuotteen kalleinta tarjoushintaa.

Tarjousvertailun perusteella Kesko Oyj on kokonaistaloudellisesti edullisin (liite 3).

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38930

riitta.siren(a)hel.fi

Liitteet

1

Nettohinnat

2

Hintavertailu

3

Tarjousvertailu

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 88

Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2019

HEL 2019-004511 T 00 01 01

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Stara tuloslaskelma ennuste 3-2019

2

Stara tunnusluvut ennuste 3-2019

3

Stara ennustelomake 3-2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen 17.12.2018 antamien vuoden 2019 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2019 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi laaditaan tammikuussa 2020 alustava tilinpäätös. Kaupunginkanslian ohjekirjeessä 27.2.2019 ilmoitettujen päivämäärien mukaan ennusteet toimitetaan kaupunginkansliaan viimeistään 10.4.2019, 9.8.2019, 23.10.2019 ja alustava tilinpäätös 2019 tammikuun lopussa 2020. Virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon. Johtokunnan on lähetettävä asiasta kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin on päätetty ennusteen johdosta ryhtyä.

Staran talousarvion (Kvsto 28.11.2018) mukaiset tulot vuodelle 2019 ovat 213,9 milj. euroa. Tällä hetkellä tulojen ennustetaan koko vuoden osalta toteutuvan 246,9 milj. euron suuruisina eli ylitys talousarvioon on 33,0 milj. euroa rakentamisen ja ylläpidon kasvaneesta volyymista sekä logistiikkakeskuksen siirrosta Staraan johtuen.

Talousarvion mukaiset varsinaiset kulut vuodelle 2019 ovat 206,4 milj. euroa ja ennuste niiden osalta on tällä hetkellä 237,8 milj. euroa, jolloin varsinaiset kulujen ennakoidaan toteutuvan 31,4 milj. euroa talousarviota suurempina. Ennusteen käyttökatteeksi muodostuu 9,1 milj. euroa. Poistot ovat ennusteessa 3,2 milj. euroa, jolloin liikeylijäämää syntyy 5,9 milj. euroa. Talousarvion liike-ylijäämä on 3,8 milj. euroa, joka ennusteen mukaan ylitettäisiin 2,1 milj. eurolla. Staran korvaus peruspääomalle on 1,9 milj. euroa vuonna 2019 ja tilikauden ylijäämäksi ennustetaan 4,0 milj. euroa.

Kun tarkastellaan koko vuoden toteumia, ennusteen mukainen liikevaihto on 4,6 % (10,8 milj. euroa) edellisvuoden liikevaihtoa suurempi. Kun myös kulut kasvavat tilikauden ylijäämän ennakoidaan olevan noin 1,4 milj. euroa edellisvuotta pienempi.

Staralla ei liikelaitoksena ole talousarviossa sitovaa investointimäärärahaa. Talousarviossa ja tulosbudjetissa suunniteltiin käytettävän työkoneiden ja autojen sekä muun irtaimen omaisuuden hankintaan 3,0 milj. euroa. Investointien arvioidaan toteutuvan 2,5 milj. euron suuruisina. Ero suunniteltuun johtuu pääasiassa siitä, että kaikki hankinnat eivät ehdi toteutua kuluvan tilikauden aikana.

Staran rakennustekniikan työkanta on jokaisessa toimistossa hyvä koko loppuvuoden. Liikevaihto kasvaa hieman aiemmasta ennusteesta. Hankemäärä on voimakkaasti lisääntynyt ja tämä on osaltaan lisännyt palveluiden ostoa. Osaston isot hankkeet (Vuosaaren tukikohta, Suvilahden kaasukello, Hakaniemen kauppahalli) jatkuvat vielä tänä vuonna.

Kaupunkitekniikan rakentaminen-osastolla vallitsee edelleen täystyöllisyys. Tehdyn ennusteen mukaan lähes jokainen yksikkö saavuttaa tulostavoitteensa. Yksittäisten hankkeiden kohdalla voi kuitenkin olla epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat niiden tulokseen. Liikevaihto jää pienemmäksi kuin vuonna 2018 johtuen palaamisesta normaalimpaan hankekokoon Mechelininkadun työmaan valmistuttua.

Kaupunkitekniikan ylläpidon töiden kannalta alkutalvi oli hyvin runsasluminen aiheuttaen noin kuusi miljoonaa euroa enemmän kuluja normaaliin talveen verrattuna. Lisäkulut saadaan katettua pää-asiakkaan toimesta. Muuten ylläpidossa normaali tilanne.

Ympäristönhoidon osaston toiminnan ja tuloksen ennakoidaan toteutuvan suunnitellusti. Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen koko toiminta siirrettiin 1.12.2018 alkaen osaksi Staran logistiikkaosastoa. Stara logistiikan toiminta kasvoi siirron vuoksi merkittävästi.

Staralla on neljä sitovaa toiminnan tavoitetta vuodelle 2019:

  1. Staran käytössä olevien toimitilojen energiatehokkuus paranee
    - Energiansäästötavoite on 4 % vuoden 2015 energiankulutuksesta. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön ja säänormitetun kaukolämmön kulutus.
  2. Asiakastyytyväisyys kehittyy myönteisesti, tavoitellaan tasoa hyvä (NSI 20–40)
    - Asiakaskyselyyn perustuva nettosuositteluindeksin (NSI) arvo on ≥ 30 (vaihteluväli -100 – 100)
  3. Tapaturmataajuus pienenee
    - Tapaturmataajuus laskee kolmen edellisen vuoden keskiarvosta 5 %.
  4. Positiivinen tuottavuuskehitys
    - Kiinteät kustannukset toteutuvat edellistä vuotta pienempinä.

Muut toiminnalliset tavoitteet:

  1. Vuoden 2019 aikana kehitetään toiminnan tuottavuutta kuvaavia mittareita esim. keskeisiä toimintoja kuvaavia yksikkökustannuksia.
  2. Staran hankintapäätöksistä 90 % sisältää ympäristökriteerejä.
  3. Staran dieselkäyttöisistä hyötyajoneuvoista 70 % on siirtynyt käyttämään uusiutuvaa biodiesel-polttoainetta.

Tavoitteiden ennakoidaan tässä vaiheessa toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Stara tuloslaskelma ennuste 3-2019

2

Stara tunnusluvut ennuste 3-2019

3

Stara ennustelomake 3-2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 29.08.2019 § 64

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 23.05.2019 § 47

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 89

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi toimitusjohtaja Timo Martiskaisen tilannekatsauksen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 90

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi asian tiedoksi.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 25.9.2019 § 252, Kaupunginvaltuuston kokousajat vuonna 2020

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 91

Ilmoitusasiat

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi ilmoitusasiat.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2019

1 (28)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 84, 88, 89, 90 ja 91 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 85, 86 ja 87 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Jarmo Nieminen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eero-Pekka Eskelinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Tapio Klemetti

Erkki Nurmi

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 18.11.2019.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566