Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 |
|
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 14.11.2019 16:00 - 17:09 |
|
|
Kokouspaikka | Kaupunginhall. istuntosali, Pohjoisesplanadi 11-13 |
Läsnä
Jäsenet
Nieminen, Jarmo | puheenjohtaja |
Klemetti, Tapio | varapuheenjohtaja |
Heiskari, Mirja |
|
Nurmi, Erkki |
|
Hellman, Anita | varajäsen |
Muut
Martiskainen, Timo | toimitusjohtaja |
Aherva, Sami | yksikönjohtaja |
Aapro, Simo | talouspäällikkö |
Dickman, Tanja | hankintalakimies |
Seikkula, Päivi | viestintäpäällikkö |
Riihimäki, Olli | järjestelmäasiantuntija |
Eskelinen, Eero-Pekka | hallintolakimies |
Puheenjohtaja
Jarmo Nieminen | 84-91 §:t |
Esittelijät
Jarmo Nieminen | puheenjohtaja |
Timo Martiskainen | toimitusjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eero-Pekka Eskelinen | hallintolakimies |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 |
|
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
84 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
85 | Asia/2 | Hinauspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022 |
86 | Asia/3 | Maanrakennuskiviainesten hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020 |
87 | Asia/4 | Rakennustarvikkeiden hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022 |
88 | Asia/5 | Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2019 |
89 | Asia/6 | Toimitusjohtajan tilannekatsaus |
90 | Asia/7 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
91 | Asia/8 | Ilmoitusasiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 84
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Tapio Klemetin ja Erkki Nurmen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 85
Hinauspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022
HEL 2019-008977 T 02 08 02 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajalle 1.1.2020 – 31.12.2022 seuraavien palveluntuottajien kanssa:
City-Hinaus Oy |
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab |
Inter-Hinaus Oy |
Ju-Mo Kuljetus Oy |
M Seiska Oy |
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hinauspalvelujen yksikköhinnat |
2 | Hintavertailu (talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito) |
3 | Kalustoselvityskooste |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily)verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 4.9.2019. Hankinnan kohteena ovat hinauspalvelut.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 29.9.2019 kello 12.00 mennessä. Hankintaa koskevia lisätietokysymyksiä ei esitetty. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 11.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä viisi (5) tarjoajaa.
City-Hinaus Oy |
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab |
Inter-Hinaus Oy |
Ju-Mo Kuljetus Oy |
M Seiska Oy |
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:
Tarjouslomakkeen kalustoselvityksellä tarjoajan oli ilmoitettava hinauspalvelujen toteuttamisessa käytettävien ajoneuvojen yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, rekisteritunnus, kokonaismassa, kantavuus ja lisävarusteet).
M Seiska Oy:n tarjouksen kalustoluettelossa on mainittu Iveco 65C18D ********** jonka käyttöönotto on 3.5.2007. Tarjouspyynnössä mainitun käyttöönottovuosivaateen mukaan hinauspalvelussa käytettävien ajoneuvojen on oltava käyttöönottovuodeltaan (KOV) vähintään 2010. M Seiska Oy:n KOV2007 Iveco 65C18D ei ole tarjouspyynnön käyttöönottovuosivaateen mukainen. M Seiska Oy ilmoittaa tarjouksessaan hankkivansa raskaan kaluston hinaamiseen soveltuvan ajoneuvon sekä Ford Ranger -hinausauton.
Päätöksen tekemisen peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella.
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu tehdään ottamalla huomioon tarjouslomakkeessa mainitut määräarviot.
Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v), sekä odotusaikakorvauksen yksikköhinta (€/h) x määräarvio (h).
Palvelulajikohtaisen yksikköhinnan (arkisin klo 07.00 - 16.00) lisäksi hintavertailussa otetaan huomioon lisäkorvauksen yksikköhinta arkisin klo 16.00 - 22.00. Hintavertailun painoarvot:
arkisin klo 07.00 - 16.00 painoarvo on 75 % (ei lisäkorvausta)
arkisin klo 16.00 - 22.00 painoarvo on 25 % (maksetaan lisäkorvaus)
Jos jotain yksikköhintaa ei ole tarjottu, vertailuhintana käytetään kyseisen yksikköhinnan kalleinta hintaa. Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).
Muiden hinnoiteltavaksi pyydettyjen hinauspalvelujen osalta laaditaan hintavertailu, josta ilmenee tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain.
Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti (liite 2).
Tarjoajien kalustoselvityskooste on esityslistatekstin liitteenä (liite 3).
Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että sopimukset tehdään useampien toimijoiden kanssa. Hinauspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi palveluntuottajiksi on valittava kaikki viisi tarjoajaa, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisempään aikaan on mahdollista, että kaikille sopimukseen palveluntuottajaksi valituille on tehtävä tilauksia.
Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon kaluston sopivuus ja palvelun saatavuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hinauspalvelujen yksikköhinnat |
2 | Hintavertailu (talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito) |
3 | Kalustoselvityskooste |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 86
Maanrakennuskiviainesten hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020
HEL 2019-007025 T 02 08 01 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajalle 1.1.2020 - 31.12.2020 seuraavasti:
Kohta 1. Työkohteisiin toimitettavat kiviainekset:
Rudus Oy |
Seepsula Oy |
Terrawise Oy |
YIT Teollisuus OY |
Kohta 2. Toimittajien varastoalueilta noudettavat kiviainekset:
Kalliorakennus-Yhtiöt Oy |
NCC Industry Oy |
Rudus Oy |
Seepsula Oy |
Terrawise Oy |
YIT Teollisuus OY |
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta toimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin neljä (4) miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1. Toimitettavat kiviainekset |
2 | Liite 2. Noudettavat kiviainekset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustolla 3.6.2019. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA- ja TED-verkkosivustoilla, sekä tarjouspyyntöasiakirjat tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 18.9.2019. Hankinnan kohteena ovat rakennuskiviainesten hankinta Staran työkohteisiin.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 30.9.2019 kello 12.00 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.
Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 11.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:
Kalliorakennus-Yhtiöt Oy |
Keinuhonka Oy |
NCC Industry Oy |
Rudus Oy |
Seepsula Oy |
Terrawise Oy |
YIT Teollisuus Oy |
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajiksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajiksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjouspyynnössä oli mainittu, että tarjous on tehtävä tarjouslomakkeella. Osatarjoukset olivat sallittuja. Tarjous oli mahdollista tehdä joko toimitetuista tai noudettavista kiviaineslaaduista.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.
Kohta 1. Toimitettavat kiviainekset
Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Staran työkohteisiin toimitettavat kiviaineslaadut Helsingin suurpiirialueille 1 - 8.
Toimitettavista kiviaineksista tarjouksen jättivät Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, Keinuhonka Oy, Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy ja YIT Teollisuus Oy.
Tarjouspyynnössä oli mainittu, että sopimukset toimitettavista kiviaineksista tehdään niiden soveltuvien tarjoajien kanssa, jotka ovat tarjonneet vähintään yhdestä yleisimmästä lajikkeesta vähintään yhdelle suurpiirialueelle halvimman hinnan, kuitenkin niin, että kaikille lajikkeille saadaan sopimustoimittaja. Yleisimmin käytettyjä kiviaineslajeja ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56, 0/90, 0/150 ja kivituhka 0/5.
Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa yleisimmin käytettyjen kiviaineslajien halvin hinta on merkitty punaisella (liite 1). Tarjousvertailun perusteella toimitettavien kiviainesten toimittajiksi valitaan Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy ja YIT Teollisuus Oy.
Kohta 2. Noudettavat kiviainekset
Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, joita noudetaan tarjoajan Helsingissä tai lähialueilla sijaitsevilta varastoalueilta. Tarjouslomakkeessa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjoamansa kiviaineslajikkeet, yksikköhinnat sekä myyntipisteiden sijainti.
Sopimukset noudettavista kiviaineksista tehdään niiden tarjoajien kanssa, jotka täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja jotka tarjoavat kiviainesten noutoa Helsingissä tai lähialueella tarjouspyynnön mukaisesti.
Tarjouksen noudettavista kiviaineksista antoivat Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, NCC Industry Oy, Rudus Oy, Seepsula Oy, Terrawise Oy, YIT Teollisuus Oy.
Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).
Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti alueittain halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset, sekä kuljetusten ympäristövaikutukset.
Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1. Toimitettavat kiviainekset |
2 | Liite 2. Noudettavat kiviainekset |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 87
Rakennustarvikkeiden hankinta ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022
HEL 2019-008324 T 02 08 01 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen päivittäisostoina hankittavista rakennustarvikkeista ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022 Kesko Oyj:n kanssa.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan puitesopimukseen valitulta toimittajalta rakennustarvikkeita sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38930
riitta.siren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Nettohinnat |
2 | Hintavertailu |
3 | Tarjousvertailu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä tavarahankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 30.8.2019. Hankinnan kohteena ovat rautakaupoista hankittavat rakennustarvikkeet Staran tuotantoyksiköiden käyttöön.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 20.9.2019 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 4.10.2019 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä kolme (3) tarjoajaa:
Kesko Oyj
RTV-Yhtymä Oy
Stark Suomi Oy
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valitun pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittua rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjoajia pyydettiin tarjouslomakkeella hinnoittelemaan yleisimmin ostettavat nk. A-tuotteet, sekä ilmoittamaan noutopihojen katuosoitteet pääkaupunkiseudulla.
Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavien perusteiden mukaisesti: Hinta 90 pistettä ja noutopihojen lukumäärä pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Vantaa, Espoo) 10 pistettä.
Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 90 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 90 pistettä). Tarjoaja, jolla on lukumäärällisesti (kpl) eniten noutopihoja pääkaupunkiseudulla saa 10 pistettä ja muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa tarjoajaan, jolla on eniten noutopihoja. Hintapisteet ja noutopihojen lukumääräpisteet lasketaan yhteen. Eniten pisteitä saanut tarjoaja on kokonaistaloudellisesti edullisin (maksimi 100 pistettä).
Nettohinnat ovat ilman arvonlisäveroa, alv 0 % (liite 1). Hintavertailu on tehty 12 kuukauden kulutusarvion perusteella (liite 2). Tarjouslomakkeessa mainitut hankintamäärät ovat arvioita, eivätkä ne muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta. Tarjouspyynnön vaateet täyttävät tuotteet, joissa pakkauskoot poikkeavat tarjouslomakkeella hinnoiteltavaksi pyydetystä (kg/säkki, m²/rulla, l/kappale, m/rulla, tms.), tai jos tuotetta ei ole lainkaan tarjottu, niin hintavertailussa nettohintana on käytetty tuotteen kalleinta tarjoushintaa.
Tarjousvertailun perusteella Kesko Oyj on kokonaistaloudellisesti edullisin (liite 3).
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38930
riitta.siren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Nettohinnat |
2 | Hintavertailu |
3 | Tarjousvertailu |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 88
Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2019
HEL 2019-004511 T 00 01 01
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524
simo.aapro(a)hel.fi
Liitteet
1 | Stara tuloslaskelma ennuste 3-2019 |
2 | Stara tunnusluvut ennuste 3-2019 |
3 | Stara ennustelomake 3-2019 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen 17.12.2018 antamien vuoden 2019 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2019 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi laaditaan tammikuussa 2020 alustava tilinpäätös. Kaupunginkanslian ohjekirjeessä 27.2.2019 ilmoitettujen päivämäärien mukaan ennusteet toimitetaan kaupunginkansliaan viimeistään 10.4.2019, 9.8.2019, 23.10.2019 ja alustava tilinpäätös 2019 tammikuun lopussa 2020. Virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon. Johtokunnan on lähetettävä asiasta kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin on päätetty ennusteen johdosta ryhtyä.
Staran talousarvion (Kvsto 28.11.2018) mukaiset tulot vuodelle 2019 ovat 213,9 milj. euroa. Tällä hetkellä tulojen ennustetaan koko vuoden osalta toteutuvan 246,9 milj. euron suuruisina eli ylitys talousarvioon on 33,0 milj. euroa rakentamisen ja ylläpidon kasvaneesta volyymista sekä logistiikkakeskuksen siirrosta Staraan johtuen.
Talousarvion mukaiset varsinaiset kulut vuodelle 2019 ovat 206,4 milj. euroa ja ennuste niiden osalta on tällä hetkellä 237,8 milj. euroa, jolloin varsinaiset kulujen ennakoidaan toteutuvan 31,4 milj. euroa talousarviota suurempina. Ennusteen käyttökatteeksi muodostuu 9,1 milj. euroa. Poistot ovat ennusteessa 3,2 milj. euroa, jolloin liikeylijäämää syntyy 5,9 milj. euroa. Talousarvion liike-ylijäämä on 3,8 milj. euroa, joka ennusteen mukaan ylitettäisiin 2,1 milj. eurolla. Staran korvaus peruspääomalle on 1,9 milj. euroa vuonna 2019 ja tilikauden ylijäämäksi ennustetaan 4,0 milj. euroa.
Kun tarkastellaan koko vuoden toteumia, ennusteen mukainen liikevaihto on 4,6 % (10,8 milj. euroa) edellisvuoden liikevaihtoa suurempi. Kun myös kulut kasvavat tilikauden ylijäämän ennakoidaan olevan noin 1,4 milj. euroa edellisvuotta pienempi.
Staralla ei liikelaitoksena ole talousarviossa sitovaa investointimäärärahaa. Talousarviossa ja tulosbudjetissa suunniteltiin käytettävän työkoneiden ja autojen sekä muun irtaimen omaisuuden hankintaan 3,0 milj. euroa. Investointien arvioidaan toteutuvan 2,5 milj. euron suuruisina. Ero suunniteltuun johtuu pääasiassa siitä, että kaikki hankinnat eivät ehdi toteutua kuluvan tilikauden aikana.
Staran rakennustekniikan työkanta on jokaisessa toimistossa hyvä koko loppuvuoden. Liikevaihto kasvaa hieman aiemmasta ennusteesta. Hankemäärä on voimakkaasti lisääntynyt ja tämä on osaltaan lisännyt palveluiden ostoa. Osaston isot hankkeet (Vuosaaren tukikohta, Suvilahden kaasukello, Hakaniemen kauppahalli) jatkuvat vielä tänä vuonna.
Kaupunkitekniikan rakentaminen-osastolla vallitsee edelleen täystyöllisyys. Tehdyn ennusteen mukaan lähes jokainen yksikkö saavuttaa tulostavoitteensa. Yksittäisten hankkeiden kohdalla voi kuitenkin olla epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat niiden tulokseen. Liikevaihto jää pienemmäksi kuin vuonna 2018 johtuen palaamisesta normaalimpaan hankekokoon Mechelininkadun työmaan valmistuttua.
Kaupunkitekniikan ylläpidon töiden kannalta alkutalvi oli hyvin runsasluminen aiheuttaen noin kuusi miljoonaa euroa enemmän kuluja normaaliin talveen verrattuna. Lisäkulut saadaan katettua pää-asiakkaan toimesta. Muuten ylläpidossa normaali tilanne.
Ympäristönhoidon osaston toiminnan ja tuloksen ennakoidaan toteutuvan suunnitellusti. Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen koko toiminta siirrettiin 1.12.2018 alkaen osaksi Staran logistiikkaosastoa. Stara logistiikan toiminta kasvoi siirron vuoksi merkittävästi.
Staralla on neljä sitovaa toiminnan tavoitetta vuodelle 2019:
Muut toiminnalliset tavoitteet:
Tavoitteiden ennakoidaan tässä vaiheessa toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524
simo.aapro(a)hel.fi
Liitteet
1 | Stara tuloslaskelma ennuste 3-2019 |
2 | Stara tunnusluvut ennuste 3-2019 |
3 | Stara ennustelomake 3-2019 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Päätöshistoria
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 29.08.2019 § 64
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 23.05.2019 § 47
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 89
Toimitusjohtajan tilannekatsaus
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi toimitusjohtaja Timo Martiskaisen tilannekatsauksen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 90
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi asian tiedoksi.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto (Kvsto)
Kvsto 25.9.2019 § 252, Kaupunginvaltuuston kokousajat vuonna 2020
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 91
Ilmoitusasiat
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi ilmoitusasiat.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2019 | 1 (28) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 84, 88, 89, 90 ja 91 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 85, 86 ja 87 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
|
|
Jarmo Nieminen puheenjohtaja |
|
|
|
Eero-Pekka Eskelinen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Tapio Klemetti | Erkki Nurmi |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 18.11.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|