Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

22.04.2021 16:00 - 17:25

 

 

Kokouspaikka

Neuvotteluhuone Lumi, 2. krs., Ilmalankuja 2 L / sähköinen kokous

Läsnä

Jäsenet

Klemetti, Tapio

puheenjohtaja
etänä

Alaja, Jaana

etänä

Heiskari, Mirja

etänä

Nurmi, Erkki

etänä

Laine, Anna

varajäsen
etänä

Muut

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja
esittelijä
etänä

Alatyppö, Ville

yksikönjohtaja
asiantuntija
etänä, poistui 16:50, poissa: 32-34 §:t

Halkola, Hannu

yksikönjohtaja
asiantuntija
etänä

Aapro, Simo

talouspäällikkö
asiantuntija
etänä

Dickman, Tanja

hankintalakimies
asiantuntija
etänä, poistui 17:10, poissa: 33-34 §:t

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö
tiedottaja
etänä

Eskelinen, Eero-Pekka

hallintolakimies
pöytäkirjanpitäjä
etänä

Puheenjohtaja

Tapio Klemetti

28-34 §:t

Esittelijät

Tapio Klemetti

puheenjohtaja
28 §, 32-34 §:t

Timo Martiskainen

toimitusjohtaja
29-31 §:t

Pöytäkirjanpitäjä

Eero-Pekka Eskelinen

hallintolakimies
28-34 §:t

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

28

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

29

Asia/2

Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2021

30

Asia/3

Oikaisuvaatimus kaupunkitekniikan ylläpidon päätöksestä 2.3.2021 § 14

31

Asia/4

Infrakit-tietomallinnusohjelmiston lisenssi- ja asiantuntijapalveluiden suorahankinta

32

Asia/5

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

33

Asia/6

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

34

Asia/7

Ilmoitusasiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 28

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Jaana Alajan ja Erkki Nurmen sekä varatarkastajaksi Mirja Heiskarin.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tapio Klemetti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 29

Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2021

HEL 2021-004455 T 02 02 01

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Stara tuloslaskelma ennuste 1-2021

2

Stara tunnusluvut ennuste 1-2021

3

Stara ennuste 2021

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen 14.12.2020 antamien vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2021 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi laaditaan tammikuussa 2022 alustava tilinpäätös keskitetysti kanslian ja Talpan toimesta. Liikelaitokset antavat ennusteet tuloslaskelman ja rahoituslaskelman sekä toiminnan tavoitteiden toteutumisesta. Kaupunginkanslian ohjekirjeessä 3.2.2021 ilmoitettujen päivämäärien mukaan ennusteet toimitetaan kaupunginkansliaan viimeistään 14.4.2021, 11.8.2021 ja 13.10.2021. Keskushallinnon, toimialojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon. Lauta- ja johtokuntien on lähetettävä asiasta kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä.

Staran talousarvion (Kvsto 9.12.2020) mukaiset tuotot vuodelle 2021 ovat 247,6 milj. euroa. Tällä hetkellä tuottojen ennustetaan koko vuoden osalta toteutuvan 249,2 milj. euron suuruisina eli ylitys talousarvioon on 1,6 milj. euroa.

Talousarvion mukaiset varsinaiset kulut vuodelle 2021 ovat 240,1 milj. euroa ja ennuste niiden osalta on tällä hetkellä 238,7 milj. euroa, jolloin varsinaisten kulujen ennakoidaan toteutuvan 1,4 milj. euroa talousarviota pienempinä, koska rakentamisen ennakoidaan hiukan vähenevän talousarvioon verrattuna. Ennusteen käyttökatteeksi muodostuu 10,5 milj. euroa. Poistot ovat ennusteessa 3,7 milj. euroa, jolloin liikeylijäämää syntyy 6,8 milj. euroa. Talousarvion liikeylijäämä on 3,6 milj. euroa, joka ennusteen mukaan ylitettäisiin 3,2 milj. eurolla. Staran korvaus peruspääomalle on 1,9 milj. euroa vuonna 2021. Tilikauden ylijäämäksi ennustetaan 4,8 milj. euroa, kun se talousarviossa on 1,7 milj. euroa, eli ylitys 3,1 milj. euroa.

Ennusteen mukaiset tuotot ovat 8,2 % (22,1 milj. euroa) pienemmät kuin edellisenä vuonna. Kulut pienenevät myös, mutta tilikauden ylijäämän ennakoidaan olevan noin 9,6 milj. euroa vuoden 2020 toteutunutta tulosta heikompi.

Staralla ei liikelaitoksena ole talousarviossa sitovaa investointimäärärahaa. Talousarviossa ja tulosbudjetissa suunniteltiin käytettävän työkoneiden ja autojen sekä muun irtaimen omaisuuden hankintaan 4,0 milj. euroa. Nyt tehdyn suunnitelman mukaan investointeihin arvioidaan käytettävän 6,0 milj. euroa tänä vuonna, mutta koronaviruspandemia saattaa vaikuttaa myös toimitusaikoihin ja sitä kautta investointien toteutumiseen kuluvan vuoden aikana.

Staran rakennustekniikan tulojen ennustetaan vähenevän sekä talousarvioon (-5,3 milj. euroa) että edelliseen vuoteen (-11,0 milj. euroa) verrattuna. Alkuvuosi on ollut hiljainen varsinkin korjausrakentamisessa, myös rakennusprojektien työkanta on aiempaa pienempi ja loppuvuosi näyttää hiljaiselta, jos uusia hankkeita ei ilmene. Liikevaihdon ennustetaan laskevan kaikissa työyksiköissä ja ainoastaan puutekniikalla on hyvä tilauskanta. 

Kaupunkitekniikan rakentaminen osastolla liikevaihdon ennakoidaan olevan samalla tasolla kuin talousarviossa ja selkeästi pienempi kuin edellisenä vuonna toteutunut. Osaston töiden painopiste siirtyy v. 2021 enemmän katurakentamiseen esirakentamisen sijaan. Näin ollen tarve omalle henkilöstölle säilyy ennallaan. Tilauskanta palannee vuodesta 2020 edellisten vuosien tasolle pääasiakkaan oletetun investointimäärärahojen pienenemisen takia.

Kaupunkitekniikan ylläpidolla on vielä vanhat sopimukset voimassa pääasiakkaan kanssa tänä vuonna. Toimintaympäristön suurimmat muutokset ovat olleet runsasluminen talvi, jonka vuoksi osaston liikevaihto kasvanee vajaalla 5 miljoonalla eurolla vuodesta 2020. Koska kesäajan sesonki ei ole käynnistynyt eikä asiakkaiden tilauksista ole vielä tietoa, ennusteessa arvioidaan, että lisätilausten osalta pysytään viime vuotisella tasolla. Osaston henkilöstömäärän ennakoidaan supistuvan eläköitymisten vuoksi jonkin verran vuonna 2021.

Ympäristönhoidon osaston liikevaihdon ja tuloksen ennakoidaan toteutuvan hiukan talousarviota ja edellistä vuotta alemmalla tasolla.

Logistiikan palveluiden ja materiaalien kysyntä on kasvanut vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan ja koko vuoden ennustekin on edellisvuotta ja talousarviota korkeammalla tasolla. Kasvu on ollut merkittävää erityisesti logistiikkakeskuksessa. Osa logistiikkakeskuksen toimittamien materiaalien kysynnän kasvusta selittyy koronatuotteiden suurella kysynnällä. Logistiikkakeskuksen kasvanut liikevaihto on lisännyt myös materiaalien ostoja, mutta osaston tuloksen ennakoidaan parantuvan merkittävästi sekä talousarvioon että edelliseen vuoteen verrattuna. Kysynnän kasvusta huolimatta logistiikan henkilöstömäärä on pysynyt edellisen vuoden tasolla.

Talouden kehitystä seurataan etenkin koronaviruspandemian aiheuttamien taloudellisten seurausten kannalta. Tehty ennuste ei aiheuta kuitenkaan tässä vaiheessa vielä tarvetta erityisiin toimenpiteisiin.

Staralla on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta vuodelle 2021:

  1. Staran käytössä olevien toimitilojen energiatehokkuus paranee
    Energiansäästötavoite on 6 % vuoden 2015 energiankulutuksesta. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön ja säänormitetun kaukolämmön kulutus.
  2. Asiakastyytyväisyys kehittyy myönteisesti, tavoitellaan tasoa hyvä (NSI 20–40)
    Asiakaskyselyyn perustuva nettosuositteluindeksin (NSI) arvo on > 30
    (vaihteluväli -100 – 100)
  3. Tapaturmataajuus pienenee
    Tapaturmataajuus laskee neljän edellisen vuoden keskiarvosta 5 %.

Muut toiminnalliset tavoitteet:

  1. Vuoden 2021 aikana määritellään kestävyystavoitteet hankintakategorioittain.
  2. Uusiutuvan dieselin osuus kokonaisdieselin käytöstä vuonna 2021 vähintään 35 %.
  3. Täyssähköautojen osuus on 10 % henkilöautokannasta (31.12.2021 tilanne, autot ovat Staran omassa käytössä tai jälleenvuokrattu Helsingin kaupungin toimialoille).

Tavoitteiden ennakoidaan tässä vaiheessa toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Stara tuloslaskelma ennuste 1-2021

2

Stara tunnusluvut ennuste 1-2021

3

Stara ennuste 2021

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 30

Oikaisuvaatimus kaupunkitekniikan ylläpidon päätöksestä 2.3.2021 § 14

HEL 2021-001930 T 03 01 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan ylläpidon päätöksestä 2.3.2021 § 14, jolla yksikönjohtaja hylkäsi korvaushakemuksen kiinteistövauriosta ja pysyttää päätöksen voimassa päätöksestä ilmenevin perustein.

Asiassa ei ole esitetty sellaista merkityksellistä uutta tietoa tai uutta näyttöä, jonka perusteella Staran korvausvastuu olisi näytetty toteen ja siten viranhaltijan päätös tulisi kumota.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 15.2.2021

2

Työnjohdon lisäselvitys, valokuvat kohteesta

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Päätöksen perustelut

Korvauksenhakija on jättänyt 15.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan päätöksestä 2.3.2021 § 14, jolla yksikönjohtaja on hylännyt asianosaisen korvaushakemuksen kiinteistön muuriaidan korvaamisesta.

Oikaisuvaatimus ja korvaushakemus ovat tämän esityksen liitteinä.

Kuntalain 134 §:n 1 ja 2 momentin mukaan viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen laissa mainitulle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus on kuntalain 138 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.

Korvauksenhakijalle on lähetetty edellä mainittu viranhaltijapäätös muutoksenhakuohjeineen 3.3.2021. Oikaisuvaatimus on saapunut yleisen määräajan kuluessa kaupungin kirjaamoon.

Korvauksenhakijan perusteluista

Hakija on pyytänyt Staraa korvaamaan lumiauran vahingoittamaksi epäilemänsä kiinteistövahingon, koska hakija katsoo, että kyseinen vaurio ei ole voinut syntyä mitenkään muuten kuin Helsingin kaupungin operoiman Hietalahdenrannan kevyen liikenteen väylän talvikunnossapidon seurauksena ja näin ollen korvausvelvollisuus tiilimuurista on Helsingin kaupungilla.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että isku tai paine Merimakasiinin tontin muuriin on ilmiselvästi tullut Hietalahdenrannan kevyen liikenteen väylän puolelta, ei kiinteistön oman tontin puolelta. Tämä käy ilmi muurin sortumissuunnasta, joka korvauksenhakijan näkemyksen mukaan on kiistattomasti tontin sisälle päin. Jos isku olisi tullut kiinteistön tontin puolelta kiinteistön oman talvikunnossapidon seurauksena, mihin päätöksessä on viitattu, olisi muuri kaatunut kevyen liikenteen väylän suuntaan.

Hakija toteaa, että yksikönjohtajan päätöksessä viitataan siihen, että kuka tahansa kadunkäyttäjä olisi voinut aiheuttaa vahingon. Se ei hakijan mielestä ole mahdollista, sillä tiilimuuri ei murru pelkästään esim. polkupyörän törmäyksestä. Hakija pitää ilmeisenä, että muurin viereen ja/tai päälle kadun puolelta kasattu lumikuorma on aiheuttanut vaurion. Hakija katsoo korvauksen kuuluvaan edelleen lumien kasaajalle eli Helsingin kaupungille. Hakijan mukaan kiinteistön oman tontin lumet kasataan rakennuksen seinien viereen, ei muurin kohdalle.

Oikeudellinen arviointi ja tapahtumista saatu selvitys

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu. Yleisen vahingonkorvausoikeudellisen periaatteen mukaan vahinkoa kärsineen on osoitettava epäillyn vahingonaiheuttajan toiminnan ja väitetyn vahingon välinen syy-yhteys.

Hakijan epäilemää kiinteistön tiilimuurin vaurioiden syntyyn johtanutta tapahtumakulkua ja vahingon aiheuttajaa ei voida pitää selvänä ja riidattomana. Staran työnjohdon selvityksen mukaan Stara auraa Hietalahdenranta 14:n edestä rinnakkain menevän pyörätien ja jalkakäytävän. Merimakasiinin piha-alueen hoito kuuluu kiinteistön vastuulle. Aluetta auraavien Staran kuljettajien mukaan he eivät ole törmänneet aitaan. Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle eikä vahinkotapahtumista aiheudu seuraamuksia kuljettajille.

Staran työnjohto on sittemmin käynyt toteamassa edellä mainitun vaurion ja ottanut kohteesta kuvia, jotka ovat tämän esityksen liitteenä (kuvat 1-3 ovat kadun ja kuva 4 on pihan puolelta otettu). Merimakasiini auraa itse pihansa ja tiiliaidan vierestä vie kapea kulkuväylä roskakatokselle, johon ilmeisesti kuorma-autotkin ajavat lastaamaan. Stara ei auraa kuvissa kadun puolella näkyvää lumi-/jäärajaa läheltä tiilimuuria, koska sen edustalla on noin puolen metrin viheralue. Kuvassa 4 aidan päällyspellissä on havaittavissa osumajälki pihan puolella. Kuvista 1 ja 2 ilmenee miten tiilimuurin katepelti on vääntynyt pihalta kadulle päin.

Stara katsoo, että hakijan kiinteistön tiilimuuria kohdanneen vahingon ei ole näytetty johtuneen väitetyin tavoin Staran toiminnasta. Hakijaa kohdannutta vahinkoa arvioitaessa ei voida poissulkea sitä, että kyseessä saattaa olla kiinteistöllä asioineen ajoneuvon kolarointi (esimerkiksi lumityökone, jäteauto tai jakeluauto). Staran aiheuttamaksi epäillylle vahinkotapahtumalle ei myöskään ole ilmoitettu silminnäkijää.

Edellä mainituin perustein Staralle ei ole syntynyt korvausvastuuta. Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille sellaisia asian ratkaisun kannalta merkityksellisiä seikkoja, joiden perusteella Staran korvausvastuuta tulisi arvioida toisin ja yksikönjohtajan päätös kumota.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 15.2.2021

2

Työnjohdon lisäselvitys, valokuvat kohteesta

Oheismateriaali

1

Vahingonkorvausvaatimus 10.2.2021

2

Vahingonkorvausvaatimus 10.2.2021, liite, kuvat

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 1
Liite 2

Päätöshistoria

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan ylläpito Yksikönjohtaja 02.03.2021 § 14

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Infrakit-tietomallinnusohjelmiston lisenssi- ja asiantuntijapalveluiden suorahankinta

HEL 2021-002787 T 02 08 02 01

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia Infrakit Group Oy:ltä Infrakit -tietomallinnusohjelmiston lisenssi- sekä asiantuntijapalvelupaketin mukaiset palvelut soveltuvin osin tarjouksen 7.4.2021 mukaan ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen. Sopimuksen kesto on ajalla 1.6.2021 - 31.5.2023 kahdentoista (12) kuukauden optiolla.

Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu kokonaisarvo on 1.320.000,00 euroa.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun valitusaika on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. 

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Infrakit Stara tarjous 7.4.2021

2

STARA_Infrakit_Sopimusluonnos_lisenssit_konsultointi_0.91

3

Infrakit käyttöoikeuksien hallinta

4

Tietosuojaliite 14.2.2019_luonnos

5

Infrakit General Terms and Conditions 7.10.2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on tietomallinnus hallintajärjestelmän lisenssi- ja asiantuntijapalvelut Infrakit-ohjelmistoon. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankinta, jossa teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan.

Helsingin kaupunki on lähtenyt aktiivisesti viemään kunnallistekniikan suunnittelua tuotemallisuunnittelun (3D) suuntaan. Perinteisesti suunnitelmat on esitetty kartoilla sekä pituus- ja poikkileikkauksilla. Tuotemallisuunnittelussa suunnittelun tavoitteena on aikaansaada jatkuva malli alimmasta katu- ja putkilinjojen kaivupinnasta sekä kaikista rakennekerrosten pinnoista. Tuotemallina tehtävä suunnitelma tulee suunniteltua valmiimmaksi kuin perinteinen suunnitelma, jossa detaljien suunnittelu on usein jäänyt työmaan tehtäväksi. Tuotemallin sivutuotteena saadaan helposti visualisoitua suunnitelma ja esitettyä se aiempaa paremmin kuntalaisille ja päätöksentekijöille.

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen hankkeissa on toteutettu kaksi tietomalleja hyödyntävää pilottiurakkaa. Kaupunkitekniikan rakentaminen on lisäksi toteuttanut yksittäisiä tietomalli- ja koneohjaushankkeita Infrakit-ohjelmia hyödyntäen viimeisen viiden vuoden aikana. Myös kaupungin tilaajat ovat alkaneet oma-aloitteisesti hyödyntää tietomalleja Infrakitin alustalla.

Kyseessä oleva tiedonhallintaohjelmiston käyttöönotto liittyy Staran kaupunkitekniikan rakentamisessa käytössä olevaan Infrakit-järjestelmään. Se on tällä hetkellä markkinoiden ainoa laitteisto- ja suunnitteluohjelmistoriippumaton tietomallin hallintajärjestelmä. Teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, sillä toistaiseksi markkinoilla ei ole muuta tämän tyyppistä ohjelmistoa tietomallin hyödyntämiseen työmaiden tarpeita varten.

Hankittava ohjelmisto sisältää muun muassa seuraavat ainutlaatuiset tekniset ominaisuudet: toteumien automaattinen reaaliaikainen siirto koneohjauslaitteilta ja mittalaitteiden pilvipalveluista ja mittalaitteilta; telemetriset tiedot tuotemerkistä riippumatta koneohjauslaitteilta sekä suunnitteluaineiston reaaliaikainen hallinta työmaan koneille myös merkistä riippumatta.

Hankinnan kohteelle ei ole järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ja sopimus valitun toimittajan kanssa on ainoa vaihtoehto toteuttaa hankinta, koska muulla tavoin ei pystytä tuotemerkistä riippumatta hallitsemaan koneohjaustyömaan suunnitelma-, toteumatiedonhallinta sekä telemetriatietoja. Lisäksi muut oleelliset tiedot saadaan työmaalle automatisoidusti reaaliajassa käyttäen avoimia tallennusmuotoja.

Stara on selvittänyt EU:n alueella hankinnan vaihtoehtoisia toteutustapoja ja ollut yhteydessä useisiin alan yrityksiin. Vastaavanlaisia tuotteita ei ole löytynyt, eikä vaihtoehtoisten järjestämistapojen avulla näin ollen päästä samaan lopputulokseen. Näissä olosuhteissa ei ole teknisesti eikä taloudellisesti järkevää lähteä kehittämään alusta asti korvaavaa tuotetta, johon sisältyisi paljon epävarmuuksia.

Ajantasainen tiedonkulku työmailla on mahdollista vain kyseisellä järjestelmällä. Aalto-yliopiston toimivat katuhankkeet -tutkimushankkeen esiin nostamia haasteita on mahdollista ratkaista Infrakitin laajalla käytöllä. Reaaliaikainen tieto kaikkien sidosryhmien (Yhteinen kunnallistekninen työmaa -projektin kumppanit, suunnittelu, tilaaja, rakentaja) saatavilla yhdellä alustalla mahdollistaa tiedolla johtamisen.

lnfrakit Group Oy:n tarjous on arvioitu kokonaistaloudellisesti edulliseksi ja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset on tarkistettu.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo tietomallinnusohjelmiston lisenssi- ja asiantuntijapalveluille on 1.200.000,00 euroa ja sisältään käynnissä olevien projektien hoitamisen, käyttöönoton ja käytön tuki sekä muut tuki- ja asiantuntijapalvelut tarjouksen mukaan. Lisäksi lisä- ja muutostöihin varataan 120.000,00 euroa ottaen huomioon kehityshankkeen luonteen ja projektin laajuuden, arviointi on mahdotonta hankinnan tässä vaiheessa. Hankinnan kokonaisarvoksi muodostuu näin arviolta yhteensä 1.320.000,00 euroa.

Suunnittelun ohjausta kehitetään yhä enemmän tietomalleja hyödyntäväksi, mikä edellyttää myös tilaajalta parempia valmiuksia tietomallisuunnitelmien ohjaukseen. Nyt hankittu ohjelmisto palvelee sekä Staran tilaajaa, että liikelaitoksen tuottajatoimintoa yhteisissä urakoissa.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Infrakit Stara tarjous 7.4.2021

2

STARA_Infrakit_Sopimusluonnos_lisenssit_konsultointi_0.91

3

Infrakit käyttöoikeuksien hallinta

4

Tietosuojaliite 14.2.2019_luonnos

5

Infrakit General Terms and Conditions 7.10.2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 32

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi toimitusjohtaja Timo Martiskaisen tilannekatsauksen.

Käsittely

Samalla Staran talouspäällikkö Simo Aapro esitteli johtokunnalle koronapandemian taloudellisia vaikutuksia Staran tuotantotoimintaan, liikelaitoksen kulurakenteita sekä tavaroiden ja palvelujen ostoja vuonna 2020.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tapio Klemetti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 33

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi asian tiedoksi.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tapio Klemetti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 15.3.2021 § 184, Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien muuttaminen

Liite 1.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 34

Ilmoitusasiat

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi
ilmoitusasiat.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tapio Klemetti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

puheenjohtaja

Jarmo Nieminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2021

1 (25)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

22.04.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 28, 29, 32, 33 ja 34 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 30 §.

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

        päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

        päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa

        päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    

helsinki.hao@oikeus.fi

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Faksinumero:

029 56 42079

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 42000

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
     
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
     
  3. vaatimusten perustelut;
     
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
     
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
     
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

3

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 31 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta  asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Tapio Klemetti

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eero-Pekka Eskelinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jaana Alaja

Erkki Nurmi

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 26.04.2021.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566