Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2013 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 12.2.2013 |
| |
|
|
|
8
Selvitys Kampin kappelin toiminnasta
HEL 2012-003858 T 05 00 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee merkitä tiedoksi esityslistan tämän asian liitteenä 1 olevan selvityksen Kampin kappelin toiminnan arvioinnista.
Vielä lautakunta päättänee omalta osaltaan hyväksyä esityslistan tämän asian liitteenä 2 olevan sosiaaliviraston ja Helsingin seurakuntayhtymän 20.4.2012 allekirjoitetun kumppanuussopimuksen Kampin kappelin toiminnasta.
Lisäksi lautakunta päättänee kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa ryhtymään toimenpiteisiin Kampin kappelin yhteyteen rakennettujen tilojen vuokraamiseksi sosiaali- ja terveysvirastolle.
Lopuksi lautakunta päättänee, että Kampin kappelin toiminnasta annetaan arviointiselvitys lautakunnalle 30.11.2013 mennessä.
Esittelijä
Sosiaalilautakunta hyväksyi 20.3.2012 § 94:n kohdalla sosiaaliviraston ja Helsingin seurakuntayhtymän Kampin kappelia koskevan yhteistyöhankkeen aloittamisen. Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä lisäsi esittelytekstiin seuraavan tekstin: ”Toimintaa tullaan arvioimaan heti sen alkamisesta 1.6.2012 lukien ja arviointiraportti esitetään sosiaalilautakunnalle marraskuussa 2012. Arvioinnin toteuttamisesta vastaa sosiaaliviraston kehittämispalvelujen arviointi- ja kehittämisyksikkö”.
Taustaa
Sosiaali- ja terveysviraston yhtenä keskeisenä strategisena tavoitteena on asiakasläheisen palvelukulttuurin kehittäminen. Sosiaalityössä tämä merkitsee jalkautuvan, verkostoituvan ja alueellisesti painottuvan työotteen vahvistamista osana normaalia kehittämistyötä. Tästä syystä sosiaalitoimi on laajentanut aluetyötä ja hakeutunut yhteistyöhön eri viranomaisten, kansalaisjärjestöjen, asukasyhdistysten sekä erilaisia etnisiä, kulttuurisia ja uskonnollisia suuntauksia edustavien tahojen kanssa.
Suomalaisen sosiaalihuollon historialliseen kehityskaareen liittyvistä syistä kirkon diakoniatyö on perinteisesti ollut kunnallisen sosiaalityön tärkeä kumppani. Eri tasoilla tehtävä yhteistyö on Helsingissäkin ollut jatkuvasti laajaa ja koordinoitua. Erityisen tärkeää on yhteistyö alueellisessa asiakastyössä.
Sosiaalivirasto sai tiedon Kamppiin suunniteltavasta kappelista kaupunkisuunnitteluvirastosta. Kampin ostoskeskuksen ympäristö on Suomen vilkkain ihmisten liikkumispaikka. Todettiin, että uudet tilat ja kiinteä yhteistyö diakoniatyön kanssa tarjoaisivat kiinnostavan areenan sosiaaliviraston strategian mukaiselle jalkautuvalle ja etsivälle sosiaalityölle. Sosiaaliviraston näkökulmasta kyse oli hyväksyttyjen strategisten linjausten normaalista operatiivisesta toteuttamisesta.
Seurakuntayhtymän tehtyä lopullisen päätöksen Kampin kappelin rakentamisesta perustettiin seurakuntayhtymän ja sosiaaliviraston yhteinen työryhmä toiminnan suunnittelemiseksi. Kampin kappelin arkkitehtuurinen ja toiminnallinen kokonaisuus valittiin yhdeksi WDC-vuoden kärkihankkeista. Status merkitsee, että toiminnan sisällön suunnitteluun sovellettiin modernia palvelumuotoilua.
Kumppanuussopimus
Sosiaalivirasto ja Helsingin seurakuntayhtymä solmivat 20.4.2012 kirjallisen kumppanuussopimuksen, jossa sovittiin sosiaaliviraston toiminnasta kappelissa 1.5.2012 alkaen. Sopimuksen mukaan tarkoituksena on työskennellä yhdessä kaupunkilaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Vuokran suorittamisen lisäksi osapuolet sopivat, että sosiaalivirasto tarjoaa vuokrattavaan kohteeseen neljä sosiaalialan ammatillista työntekijää ja kaksi vahtimestari-siivoojaa. Sopimuksessa on määritelty mm. kumppanuuden periaatteet ja henkilökunnan toimenkuvat sekä se, että osapuolten vuokravastuut määritellään erillisellä vuokrasopimuksella. Kumppanuussopimus on esityslistan tämän asian liitteenä 2.
Sosiaalivirasto sijoitti 1.6.2012 alkaen toimintaan kaksi sosiaalityöntekijää ja kaksi sosiaaliohjaajaa, joiden palkkaamiseen oli saatu täyttöluvat 4.1 2012 ajalle 15.3.2012 – 31.12.2012.
Sosiaalilautakunta päätti 4.9.2012 § 298:n kohdalla pitää voimassa sosiaalijohtajan 3.8.2012 tekemän päätöksen, joka koski mm. neljän työsopimussuhteisen vakanssin perustamista sosiaaliviraston aikuisten palvelujen vastuualueelle. Päätöksen perusteluissa todettiin, että Helsingin kaupunki osallistuu yhdessä seurakuntayhtymän kanssa Kampin kappelin toimintaan palkkaamalla kappeliin kaksi sosiaalityöntekijää ja kaksi sosiaaliohjaajaa. Päätöksen perusteluissa todettiin, että määräaikaisena aloitetut toiminnat olivat osoittautuneet tarpeellisiksi, joten toimintojen vakinaistaminen on perusteltua.
Kustannukset
Työntekijöiden henkilöstö- ja toimintakustannukset ovat vuositasolla noin 230 000 euroa. Todettakoon, että vakanssit on käytettävissä joustavasti tarvittaessa muuhun jalkautuvaan sosiaalityöhön.
Sosiaaliviraston työtekijät käyttävät tukikohtanaan ja vastaanottotiloinaan varsinaisen kappelin yhteyteen rakennettuja erillisiä tiloja, jotka vuokrataan tukipalveluineen (sisältää mm. siivous- ja vahtimestaripalvelut) sosiaaliviraston käyttöön erillisen sopimuksen mukaisesti. Palvelut on ostettu vuoden 2012 aikana kaupungin liikelaitos Palmialta. Neuvottelut kustannusten jaosta sosiaaliviraston ja seurakuntayhtymän kesken ovat vielä kesken, mutta arvioidut kustannukset ovat vuositasolla noin 83 000 euroa. Sosiaali- ja terveysviraston tilojen osuus on 136 m2 ja vuokrakustannukset ovat 15 euroa/m2 (+ alv 24%). Kuukausivuokra on näin ollen 2 040 euroa kuukaudessa ja vuosikustannukset 24 480 euroa. Kaupungin ohjeiden mukaan ulkoisten tilojen vuokrauksesta päättää kaupunginjohtajisto. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat näin ollen noin 350 000 vuodessa.
Arviointiraportti
Sosiaalilautakunnan 20.3.2012 kokouksessa edellytetty arviointi kappelin sosiaalityöstä valmistui 14.11.2012. Raportin mukaan kappelissa käy paljon helsinkiläisiä, jotka hyötyvät sosiaalityön palveluista. Kävijöiden näkemyksen mukaan sosiaalialan työntekijät ovat vastanneet hyvin palvelutarpeisiin, kuten tarpeeseen saada nopeasti henkilökohtaista keskusteluapua vaikeaan elämäntilanteeseen. Osa kävijöistä tarvitsee ammatillista palveluneuvontaa. Elämäntilanteisiin liittyvät keskustelutarpeet kohdistuvat usein ahdistuneisuuteen, masentuneisuuteen, yksinäisyyteen ja itsetuho-ajatuksiin. Usein on ollut kyse kriisiavusta, jota ovat tarvinneet myös hyvin toimeentulevat henkilöt. Palveluneuvonta liittyy muun muassa toimeentulovaikeuksiin sekä tarpeeseen saada tietoa sosiaalipalveluista, masennuksen hoidosta, päihdehoidosta, työllisyyspalveluista ja sururyhmistä. Arvioinnin mukaan matalan kynnyksen sosiaalityöllä ja nopean puuttumisen työotteella voidaan saada myönteisiä vaikutuksia ihmisten hyvinvoinnissa ja säästetään resursseja muissa palveluissa.
Kappelin sosiaalityön arviointiraportissa tuodaan esille myös toiminta-mallin yhteisöllinen ulottuvuus. Kappelissa on esimerkiksi käynnistetty vapaaehtoistoimintaa, johon tulee koko ajan mukaan lisää toimijoita. Kappelissa vierailee erilaisia ryhmiä järjestöistä ja eri organisaatioista, esimerkiksi lapsi-, vertaistuki- ja omaishoitajaryhmiä. Vuoden 2012 loppuun mennessä kappelissa kävi 252 836 ihmistä. Kappelin medianäkyvyys ja arkkitehtuuri on herättänyt paljon uteliaisuutta ja kesäkuukausina siellä vieraili runsaasti turisteja. Kävijöiden joukossa on kuitenkin myös paljon ihmisiä, jotka ovat hakeutuneet sosiaalityön ja kirkon ammattiavun piiriin.
Alkuvaiheen arvioinnista voi tehdä sen johtopäätöksen, että kappelissa käy paljon ihmisiä, jotka hyötyvät sosiaalityön palveluista. Matala kynnys ja nopea välitön puuttuminen keskustelujen ja tapahtumien avulla, näyttäisi tuovan myös tavoiteltuja vaikutuksia kävijöiden elämäntilanteisiin.
Esittelijä toteaa lopuksi, että Kampin kappeli on toiminut runsaat kuusi kuukautta eikä sen toiminnan tuloksista ja vaikuttavuudesta voi näin ollen saada vielä luotettavaa tietoa. Kappelin toiminta ja yhteistyö Helsingin seurakuntayhtymän kanssa näyttää rakentuneen hyvin uudessa toimintaympäristössä ja toiminnasta saadut kokemukset ovat myönteisiä. Esittelijä pitääkin tärkeänä, että kappelin sosiaalityön arviointia ja työn vaikutusten arviointia jatketaan ja raportoinnin lopputulokset tuodaan 30.11.2013 mennessä sosiaali- ja terveyslautakunnan käsiteltäväksi.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jarmo Räihä, johtava asiantuntija, puhelin: 310 58385
jarmo.raiha(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kampin kappelin arviointi 14.11.2012 |
2 | Kampin kappelin sopimus |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|