Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

Kokousaika

17.09.2013 16:15 - 17:34

 

 

Kokouspaikka

Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1

Läsnä

Jäsenet

Anttila, Maija

puheenjohtaja

Muurinen, Seija

varapuheenjohtaja

Asko-Seljavaara, Sirpa

 

Brettschneider, Gunvor

 

Leppänen, Joonas

 

Malinen, Jouko

 

Nurmela, Tuomas

 

Tuominen, Hannu

 

Tuure, Tuomas

 

Vuorinen, Markku

 

Juva, Katriina

varajäsen

Merikanto, Miikka

varajäsen

Salo, Tuula

varajäsen

Muut

Kari, Emma

kaupunginhallituksen edustaja

Räty, Laura

apulaiskaupunginjohtaja
läsnä 300-301 §:t, kello 16:17-16:58

Toivola, Matti

virastopäällikkö
poissa: 308§

Jolkkonen, Juha

osastopäällikkö

Juvonen, Hannu

osastopäällikkö

Mäki, Tiina

osastopäällikkö

Simoila, Riitta

osastopäällikkö

Sutinen, Pia

osastopäällikkö

Ylisipola, Helena

osastopäällikkö

Juutilainen-Saari, Jaana

viestintäpäällikkö

Komulainen, Joni

lakimies
pöytäkirjanpitäjä

Lehtonen, Harri J.

lakimies

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

§

Asia

 

298

Sotep/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

299

Sotep/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

300

Sotep/3

Ilmoitusasiat

301

Sotep/4

Kaupunginsairaalan sairaansijojen vähentäminen

302

Sotep/5

Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapana 1.1.2014 alkaen

303

Sotep/6

Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen kolonoskopiapalvelujen (paksusuolentähystys) järjestämistapana 1.1.2014 alkaen

304

Sotep/7

Selvitys lastensuojelua, toimeentulotukea ja vammaispalveluja koskevista Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksistä sekä laillisuusvalvojien antamista ratkaisuista vuonna 2012

305

Sotep/8

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

306

Sotep/9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

307

Sotep/10

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

308

Sotep/11

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/1

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 298

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Sirpa Asko-Seljavaaran ja Tuomas Tuuren sekä varatarkastajiksi jäsenet Tuomas Nurmelan ja Hannu Tuomisen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Sirpa Asko-Seljavaaran ja Tuomas Tuuren sekä varatarkastajiksi jäsenet Tuomas Nurmelan ja Hannu Tuomisen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/2

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 299

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/3

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 300

Ilmoitusasiat

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Käsittely

Esittelijä totesi edellä mainittujen ilmoitusasioiden lisäksi, että varhaiskasvatuslautakunta ja sosiaali- ja terveyslautakunta ovat suunnittelemassa yhteistä seminaaria. Yhteinen seminaari on tiistaina 19.11.2013 kello 16.15 alkaen Kallion virastotalon (Toinen linja 4 A) 3. kerroksen neuvotteluhuoneessa 1.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Hallintokeskuksen tietopalvelu

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

Talpa

 

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Esittelijä

Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset ja muut tiedotusluonteiset asiat (asiakirjat ovat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):

Kvsto 28.8.2013 § 271 Oulunkylän eräiden korttelien sekä puisto- ja katualueiden asemakaavan muuttaminen (nro 12154, Kuusikkopolun ympäristö)

Kvsto 28.8.2013 § 273 Kaarelan tonttien 33316/4 ja 5 sekä katu- ja lähivirkistysalueiden asemakaavan muuttaminen (nro 12166, Kuninkaantammen etelärinne)

Kvsto 28.8.2013 § 274 Sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön muuttaminen

Khs 2.9.2013 § 880 Vanhuspalvelulain vaikutukset vanhusten hoiva- ja hoitopalveluihin Helsingissä

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 301

Kaupunginsairaalan sairaansijojen vähentäminen

HEL 2013-010836 T 05 04 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että Kaupunginsairaalan sairaansijojen määrää vähennetään 25 sairaansijalla 1.11.2013 alkaen niin, että Kaupunginsairaalan sairaansijojen määräksi jää 729. Muutos toteutetaan sulkemalla Herttoniemen sairaalan osasto 3.

Käsittely

1. Vastaehdotus:

Jäsen Tuula Salo teki alla esitetyn vastaehdotuksen, joka raukesi kannattamattomana.

"1.Ei lakkauteta Herttoniemen osasto kolmosta ennen kuin on selvitetty kotihoidon tila, henkilöstörakenne ja – tarve (sairaanhoitaja/lähihoitaja) ja saatujen tulosten mukaan asiaa harkitaan sitten uudelleen.

2. Ennen os kolmen lakkauttamista selvitetään mahdollisuutta perustaa äkillisen hoivan tarpeessa olevien tukiyksikkö, jonne kotihoito, päivystyspoliklinikat ja kaupunginsairaaloiden yksiköt voivat lähett ää nopeasti ei-sairaalahoitoa tarvitsevat asiakkaat/potilaat.

Perustelut:

1) Os 3 toimii täydellä volyymilla. Käytännössä ei ole nähtävissä hoidon tarpeen vähenemistä,koska 25 +1 potilaspaikkaa ei ole tyhjillään. Tänä kesänä joka Herttoniemen sairaalan osastolla oli pakosta 27 potilasta, 25 sijaan ja sama henkilöstö hoiti nämä 2 ylipaikkaa/osasto, eli tarvetta olisi 24/7 h tukiyksikölle.

2) Sairaalaan odottaa paikkaa potilaita jonosta Hus:sta ja päivystysalueelta. Samanaikaisesti pitkäaikaista hoitopaikkaa odottavat potilaat ovat osastolla kuukausia. Vuoden 2013 aikana vaihto on ollut hidasta, koska pitkäaikaispaikkaa odottavia potilaita on ollut enemmän kuin kotiutuvia. Tämä pitkäaikaishoitopaikkaa odottavien tilanne on 2010 tehdyn organisaatiomuutoksen seurausta, jolloin pitkäaikaispaikkoja vähennettiin. Siihen tarpeeseen kotihoito ja pitkäaikaishoito ei ole pystynyt vastaamaan.

3) Strategiasuunnitelmassa 2014-2016 painotetaan kaikille helsinkiläisille yhdenvertaista hyvää hoitoa Länsi-Helsingistä Itä-Helsinkiin ja jotta siihen päästäisiin, tarvitsemme aluksi itäiselle alueelle 24h paikan, oli se millä nimellä hyvänsä, tukiyksikkö/ tilapäinen koti/ kriisipaikka, missä huolenpitoa olisi 24/7, jonne voisi siirtyä ei-sairaalahoitoa tarvitsevat asiakkaat ppkl:lta, kotihoidosta ja kaupunginsairaaloiden vuodeosastoilta, eli toiminta, joka tukee edellä mainittuja yksiköitä esim. omaishoitajan jouduttua sairaalaan ja hoidettava ei pärjää yksin kotona, eikä tarvitse kuitenkaan sairaalahoitoa. Ppkl:ta/kaupungin sairaalasta, jos asiakas ei tarvitse sairaalahoitoa ja kotihoito ei vedä tai potilas ei ole vielä ns.kotikuntoinen, vaan tarvitsee huolenpitoa 24/7.

Muuta huomioon otettavaa:

- Sosiaali- ja terveysviraston painopistealueena on tulevaisuudessa kotihoito. Tällä hetkellä kotihoito toimii resurssiensa äärirajoilla. Heidän henkilökuntamitoituksensa on lähihoitaja-painotteista. Heillä on myös henkilökuntaa, jolla ei ole lääkehoito-oikeutta. Eli heillä ei ole riittävästi sairaanhoitajatasoista osaamista, joka osaisi arvioida ja ennakoida asiakkaiden hoidon tarpeen muutoksia.

- Missä hoidetaan Husista ja päivystysalueelta jonottavat potilaat,jotka tarvitsevat sairaanhoitoa eivätkä pelkästään hoivaa?

- Helsingin tietokeskuksen mukaan kaakkoisen suurpiirin alueella yli 65- vuotiaiden osuus kasvaa 8139:stä 9647:ään vuodesta 2013 vuoteen 2019. Itäisen suurpiin yli 65-vuotiaiden osuus samana aikana kasvaa 18 102:sta 20 969:ään. Tällä hetkellä Herttoniemen sairaalan alueella asuu 26 241 yli 65-vuotiasta. Sote-uudistuksen mukaan kunnalla, jossa on vähintään noin 20 000 asukasta, on oikeus järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalvelut.

- Metropolia Ammattikorkeakoulun YAMK- opiskelija Teemu Jarvan tekemän opinnäytetyön mukaan Herttoniemen sairaalaan os 3 ja 4 kotoa tulleista (61) potilaista kotiutui 57,4% (35) v.2011. Heistä takaisin osastohoitoon palasi 20,5% (13) v. 2011 aikana. Potilaat palasivat 1 pv-10 kk sisällä. Saman vuoden aikana heistä palasi sairaalaan kolmannen kerran kolme potilasta. Yksi potilas oli osastohoidossa Herttoniemen sairaalassa kuusi kertaa. (Jarva, 2013: Muistisairaan potilaan kotiutuminen Herttoniemen sairaalasta.)

Tämä osaltaan kuvaa potilasainesta, joka on hoidettavana Helsingin kaakkoisen suurpiirin alueella. Tämä on osoitus siitä millaisessa todellisuudessa elämme: kotihoito ei pysty vastaamaan kotiutuvan potilaan toipilasajan tarpeisiin ja asukkaat ovat sairaanhoitoa tarvitsevia. Tässä tietoa minkä kierroksen vanhus joutuu kiertämään ja aivan turhaan.

Tilastollisesti, jos asiakas on ollut yhtäjaksoisesti sairaalahoidossa kaksi kuukautta kotiinpaluu vaikeutuu tai MMSE-pisteet ( muistitesti ) ovat liian korkeita asiakkaan selviytyä kotona kotihoidon turvin."

2. Vastaehdotus:

Jäsen Jouko Malinen teki seuraavan vastaehdotuksen: "Lakkautuspäätöksen jälkeen varmistetaan kotihoidon resurssien riittävyys".

Vastaehdotusta kannattivat Joonas Leppänen ja Gunvor Brettschneider.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus (jäsen Jouko Malisen vastaehdotus): Lakkautuspäätöksen jälkeen varmistetaan kotihoidon resurssien riittävyys.

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Katriina Juva, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Miikka Merikanto, Tuula Salo, Tuomas Tuure

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0
 

Jäsen Jouko Malinen jätti seuraavan eriävän mielipiteen:

"Lakkautuspäätöksen yhteydessä lautakunnalle pitäisi samalla tuoda hoitojonojen tilanne ja vapautuvien resurssien sijoittuminen."

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Kristina Backlund, kaupunginsairaalan johtajalääkäri, puhelin: 050 3666781

kristina.backlund(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Virastopäällikkö

 

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osastopäällikkö

 

Kaupunginsairaalan johtajalääkäri

 

Talous- ja tukipalvelu -osaston osastopäällikkö

 

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että Kaupunginsairaalan sairaansijojen määrää vähennetään 25 sairaansijalla 1.11.2013 alkaen niin, että Kaupunginsairaalan sairaansijojen määräksi jää 729. Muutos toteutetaan sulkemalla Herttoniemen sairaalan osasto 3.

Esittelijä

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön 4 §:n 18 momentin mukaan sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtäviin kuuluu vahvistaa sairaansijojen ja muiden hoitopaikkojen määrä. Terveydenhuoltolain 67 §:n mukaan laitoshoidolla tarkoitetaan hoitoa ja kuntoutusta sairaalan, terveyskeskuksen tai muun terveydenhuollon toimintayksikön vuodeosastolla tai sitä vastaavissa olosuhteissa.

Helsingissä sairaansijojen suhteellinen määrä on muita kuntia suurempi. Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelmassa 2013 on todettu, että palvelurakennemuutosta jatketaan siirtämällä painopistettä kotona asumista tukeviin palveluihin.

Sosiaali- ja terveysvirasto on talousarvioesityksessään 2014 todennut, että palvelurakenteen keventäminen toteutetaan turvaten samalla hoitoketjujen sujuvuus. Palveluketjujen sujuvoiduttua sairaalapaikkoja vähennetään asteittain, ja vapautuvia voimavaroja kohdennetaan osittain muihin kotona asumista tukeviin palveluihin.

Palveluketjujen toiminta on tehostunut. Sekä siirtoviiveitä kokonaisuudessaan että siirtoviivehoitopäivämaksuihin johtaneita siirtoviiveitä on kertynyt selvästi vähemmän kuin vuoden 2012 vastaavana ajanjaksona. Samoin odotusajat pitkäaikaiseen ympärivuorokautiseen hoitoon ovat lyhentyneet ja odottajien määrä on vähentynyt. Myös alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasuminen on järjestynyt aiempaa paremmin.

Talousarvioesityksessä 2014 on sitouduttu vähentämään Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen käytössä olevia (mukaan lukien Oulunkylän kuntoutussairaala) sekä Terveys- ja päihdepalvelujen somaattisia sairaalapaikkoja asteittain yhteensä vähintään 50:llä vuoden 2014 aikana. Paikkojen kokonaismäärä on tällä hetkellä 1145. Toimenpiteen kustannusvaikutukseksi on talousarvioesityksessä arvioitu noin 1,5 milj. euroa vuonna 2014.

Tilankäyttösuunnitelman 2013-2023 mukaisesti sosiaali- ja terveysvirasto luopuu Herttoniemen sairaalan kiinteistöstä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Sairaalatoiminnan osalta kiinteistöstä luopuminen aloitetaan asteittain vuoden 2013 lopusta alkaen sulkemalla Herttoniemen sairaalan osasto 3.

Tavoitteena on myös, että kaikilla sairaalaosastoilla sairaanhoitajien osuus hoitohenkilökunnasta on 70 % ja perus- ja lähihoitajien osuus 30 %. Akuuttihoidossa tarvitaan sairaanhoitaja jokaisessa työvuorossa jokaisella sairaalaosastolla, ja pienemmällä sairaanhoitajien osuudella sitä ei aina voida turvata. Kaupunginsairaalan muissa yksiköissä Laakson, Malmin ja Suursuon sairaaloissa sairaanhoitajien osuus on lähes tavoitetasolla, mutta Herttoniemen sairaalassa osuus on selvästi pienempi. Sulkemalla yhden Herttoniemen sairaalan osaston ja siirtämällä vapautuvat sairaanhoitajavakanssit muille osastoille voidaan henkilöstörakennetta muuttaa. Samalla mahdollistetaan vapautuvien perus- ja lähihoitajien vakanssien osittainen kohdentaminen kotona asumista tukeviin palveluihin, kuten kotihoitoon.

Ajoittamalla sairaansijojen vähentäminen loppuvuoteen 2013 rauhoitetaan vuodenvaihteen aikainen toiminta ja mahdollistetaan muutoksen vaikutusten toteutuminen täysimääräisinä vuonna 2014.

Sairaansijojen vähentämistä ja Herttoniemen sairaalan osasto 3:n sulkemista on käsitelty yhteistoimintamenettelyn mukaisesti Herttoniemen sairaalan laajennetussa johtoryhmässä 29.5.2013, osasto 3:n henkilökunnan kokouksessa 6.6.2013 ja koko sairaalan henkilökunnan kokouksissa 12.6., 13.6. ja 22.8.2013. Asiaa on käsitelty myös Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston henkilöstötoimikunnassa 10.6. ja 2.9.2013. Toimikunta ei antanut asiasta lausuntoa.

Terveysvaikutusten arviointi

Painopisteen siirtäminen raskaammista palveluista kevyempiin kotiin annettaviin ja kotona asumista tukeviin palveluihin vaikuttaa terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä edistävästi niin, että kotona asuvien osuus iäkkäistä kasvaa. Iäkkäiden ja toimintakyvyltään alentuneiden asukkaiden ehkäisevät, hoitavat ja kuntouttavat palvelut on mahdollista tuottaa aikaisempaa asiakaskeskeisemmin ja omassa asuinympäristössä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Kristina Backlund, kaupunginsairaalan johtajalääkäri, puhelin: 050 3666781

kristina.backlund(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Virastopäällikkö

 

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osastopäällikkö

 

Kaupunginsairaalan johtajalääkäri

 

Talous- ja tukipalvelu -osaston osastopäällikkö

 

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 03.09.2013 § 291

Pöydälle 03.09.2013

HEL 2013-010836 T 05 04 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

03.09.2013 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Tuula Salo: Esitän asian jättämistä pöydälle.

Kannattajat: Jouko Malinen

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Kristina Backlund, kaupunginsairaalan johtajalääkäri, puhelin: 050 3666781

kristina.backlund(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 302

Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapana 1.1.2014 alkaen

HEL 2013-011580 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa. Samalla lautakunta päätti, että suun terveydenhuollon palvelusetelin arvo on

-        ensiapu- ja kokonaishoitopalvelusetelissä toimenpidekohtaisten arvojen summa. Toimenpidekohtainen arvo lasketaan oman toiminnan toimenpidekohtaisena nettokustannuksena, jota alennetaan 20%, ja joka pyöristetään lähimpään euroon

-        lohkeamapalvelusetelissä hoitokokonaisuuskohtainen, ja se lasketaan oman vastaavan toiminnan nettokustannuksena, jota alennetaan 20%, ja joka pyöristetään lähimpään euroon

Käsittely

Matti Toivola: Kappaleesta 16 poistetaan viimeinen lause:

Esittelijä poisti esityksen sivulta 3 kappaleesta kolme viimeisen virkkeen, joka kuului seuraavasti: "Käytännössä esitetään toimenpidekohtaisten arvojen pysymistä nykyisinä, sillä viimeisimmän kellokalletuksen tulos osoittaa, että oman toiminnan kustannukset eivät toimenpiteen minuuttikustannuksena tarkasteltuna ole kasvaneet".

 

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Seija Hiekkanen, johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 42247

seija.hiekkanen(a)hel.fi

Hannu Juvonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52481

hannu.juvonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Soteltkn 19.3.2013 § 59

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa. Samalla lautakunta päättänee, että suun terveydenhuollon palvelusetelin arvo on

-        ensiapu- ja kokonaishoitopalvelusetelissä toimenpidekohtaisten arvojen summa. Toimenpidekohtainen arvo lasketaan oman toiminnan toimenpidekohtaisena nettokustannuksena, jota alennetaan 20%, ja joka pyöristetään lähimpään euroon

-        lohkeamapalvelusetelissä hoitokokonaisuuskohtainen, ja se lasketaan oman vastaavan toiminnan nettokustannuksena, jota alennetaan 20%, ja joka pyöristetään lähimpään euroon

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:

”4 § Lautakunnan tehtävät

20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”

”16 § Viraston päällikön tehtävät

5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”

Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöönpanemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (24.7.2009/569) astui voimaan 1.8.2009. Sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin mukaan kunta voi järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät:

-        hoitamalla toiminnan itse;

-        sopimuksin yhdessä muun kunnan tai muiden kuntien kanssa;

-        olemalla jäsenenä toimintaa hoitavassa kuntayhtymässä;

-        hankkimalla palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta; taikka

-        antamalla palvelunkäyttäjälle palvelusetelin, jolla kunta sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päätöksellä asetettuun setelin arvoon asti.

Terveyskeskushammashoidon kysyntä on edelleen suurta. Palvelusetelitoiminnalla on kokeilun ajan osaltaan varmistettu hoitotakuumääräajoissa pysymistä. Suun terveydenhuolto esittää palvelusetelin vakinaistamista yhdeksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistavaksi.

Suun terveydenhuollon palveluseteliä on tarjottu kaupungin omissa hammashoitoiloissa tutkittujen potilaiden suun ja hampaiston hoitokokonaisuuksien sekä ensiavussa käyneiden potilaiden ensiapuvaivan jatkohoitojen toteuttamiseen. Potilas hakeutuu kunnalliseen suun terveydenhuoltoon. Mikäli omista hoitoloista tai ostopalvelutoiminnasta ei löydy hoitoaikaa kohtuuajassa, potilaalle tarjotaan palveluseteliä. Potilas hoidetaan omassa tai ostopalvelutoiminnassa mikäli hän ei hyväksy seteliä. Palvelusetelitoiminnan avulla potilaat ovat päässeet nopeasti hoitoon ja ovat voineet itse valita hoitopaikkansa.

Suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminta ei aiheuta tuloperusteista palvelujen eriytymistä, koska palvelusetelillä tuotetut palvelut perustuvat kunnallisessa suun terveydenhuollossa tehtyyn hoitosuunnitelmaan ja ovat sisällöltään samoja kuin kunnan omana toimintana tuotetut palvelut. Kumpikin palvelu toteutuu hoitotakuun määräaikojen puitteissa.

Suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminta alkoi 18.4.2011. Suun terveydenhuollossa toteutui vuonna 2012 yhteensä noin 464 000 käyntiä, ja näistä n. 6 % (n. 30 000) oli palvelusetelikäyntejä. Potilaita suun terveydenhuollossa oli viime vuonna noin 166 000, ja heistä n. 6 % (n. 11 000) käytti palveluseteliä. Palveluseteleitä annettiin näin ollen kuukausittain lähes tuhannelle potilaalle. Yksityisille palveluntuottajille maksettiin viime vuonna n. 3,1 m € palvelusetelitoimintaan liittyen.

Kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa on käytetty kaikkiaan 7575 palveluseteliä, reilu tuhat seteliä kuukaudessa. Budjettiylitysuhan pienentämiseksi 1.7.2013 alkaen palveluseteleitä tarjotaan vain ensiavun jatkohoitojen toteuttamiseen. Palveluntuottajina on 161 yksityishammaslääkäriä, jotka toimivat 56 eri vastaanotolla.

Nykyisten, terveyskeskuksen hammashoitoloissa tehtyihin tutkimuksiin perustuvien palvelusetelien rinnalle esitetään uudenmallista palveluseteliä lohkeaman hoitokokonaisuudelle. Hampaiden ja/tai paikkojen lohkeamiset tapahtuvat yleensä yllättäen, ja potilas tarvitsee hoitoa muutaman viikon sisällä. Kyse ei ole varsinaisesta kiireellisestä ensiapuhoidosta. Tässä mallissa potilas ohjataan keskitetystä ajanvarauksesta suoraan palvelusetelihammaslääkärin vastaanotolle ilman käyntiä kaupungin omassa hammashoitolassa. Palvelusetelin arvo määritetään tälle hoitokokonaisuudelle. Hoitokokonaisuus voidaan tehdä valmiiksi yhdellä tai korkeintaan kahdella käynnillä. Hoitona voi olla esim. hampaan paikkaus tai poisto. Mahdollisesti tarvittavat röntgenkuvaukset ja/tai puudutukset sisältyvät niin ikään hoitokokonaisuuteen.

Potilas maksaa yksityiselle palveluntuottajalle omavastuuosuutena palveluntuottajan ilmoittaman hinnan ja palvelusetelin arvon välisen erotuksen. Potilaan omavastuuosuus voi yksittäisestä suun terveydenhuollon toimenpiteestä olla pienempi, samansuuruinen tai korkeampi kuin mitä hän vastaavasta toimenpiteestä maksaisi asetuksen mukaisina asiakasmaksuina terveyskeskushammashoidosta. Palvelusetelin toimenpiteille määritetyt arvot ovat olleet palvelustelikokeilun ajan muuttumattomat lukuun ottamatta muutamaa 1.1.2013 voimaan tullutta hinnantarkistusta. Mahdolliset muutokset ko. luokitukseen tulee huomioida. Muutokset tulevat yleensä vuoden alussa samoin kuin mahdolliset asiakasmaksuasetuksen muutoksetkin.

Palvelusetelin arvon perustana käytetään oman toiminnan kustannuksia eri toimenpiteille. Oman toiminnan kustannukset on laskettu hyödyntäen työntekijöiden työajanseurantamittauksia (ns. kellokalletus). Viimeisin mittaus toteutettiin toukokuussa 2013. Palvelusetelin arvoa määritettäessä otetaan huomioon se, että kaupunki ei palvelusetelitoiminnassa laskuta potilaalta toimenpide- ja käyntimaksuja. Näin ollen palvelusetelin arvo olisi enimmillään oman toiminnan toimenpidekohtainen kustannus vähennettynä asiakasmaksuilla, eli oman toiminnan nettokustannus. Arvoa määritettäessä huomioidaan hallinnollisen työn lisääntyminen, joka on palvelusetelikokeilussa osoittautunut arvioitua suuremmaksi. Näin ollen palvelusetelin arvoksi esitetään oman toiminnan nettokustannusta alennettuna 20% ja pyöristettynä lähimpään euroon. Käytännössä esitetään toimenpidekohtaisten arvojen pysymistä nykyisinä, sillä viimeisimmän kellokalletuksen tulos osoittaa, että oman toiminnan kustannukset eivät toimenpiteen minuuttikustannuksena tarkasteltuna ole kasvaneet.

Palvelusetelilain mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo siten, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus. Suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnassa eräiden toimenpiteiden omavastuuosuus on ollut korkeampi kuin mitä vastaavasta toimenpiteestä olisi potilaalle jäänyt maksettavaksi Kela-korvauksen jälkeen, mikäli sama toimenpide olisi hänelle tehty yksityishammaslääkärin potilaana. Tämän vuoksi esitetään toimenpidekohtaisesti kattoa omavastuuosuudelle. Katto olisi Helsingin yksityishammaslääkäreillä hoidetuille potilaille Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden keskiarvo. Tiedot saadaan Kelan tilastoista.

Terveysvaikutusten arviointi

Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Seija Hiekkanen, johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 42247

seija.hiekkanen(a)hel.fi

Hannu Juvonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52481

hannu.juvonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Soteltkn 19.3.2013 § 59

Tiedoksi

Virastopäällikkö

Osastopäällikkö

Johtajahammaslääkäri

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/6

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 303

Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen kolonoskopiapalvelujen (paksusuolentähystys) järjestämistapana 1.1.2014 alkaen

HEL 2013-011553 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että kolonoskopia-palveluseteli on yksi terveys- ja päihdepalvelut osaston sisätautien kolonoskopiapalvelujen järjestämistapa 1.1.2014 alkaen. Samalla lautakunta päätti vahvistaa palvelusetelien arvoksi 390 € ja että kolonoskopiaseteli on voimassa 3 kuukautta myöntämispäivästä.

Käsittely

Hylkäysehdotus:

Jäsen Joonas Leppänen teki jäsen Miikka Merikannon kannattamana seuraavan hylkäysehdotuksen:

"Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteliä ei oteta yhdeksi kolonoskopiapalveluiden järjestämistavaksi.

Perustelu: Sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen palvelusetelikokeilujen väliraportissa kappaleessa 6.4 Paksusuolen tähystystutkimus (s. 24-25) kerrotaan, että hyvin yleinen syy palvelusetelin valitsematta jättämiseen on ollut se, että suurempaan omavastuuosuuteen ei ole potilaalla ollut varaa. Kolonoskopian palvelusetelikokeilussa ei havaittu, että kokeilun aikana palvelusetelitoiminta olisi merkittävästi lyhentänyt jonoja eikä se tuonut kustannussäästöjä polikliniikkatoiminnassa. Lisäksi raportissa mainitaan, että kokeilun perusteella palvelusetelitoimintaan ohjautuvat yksinkertaisimmat potilastapaukset, jolloin sairaalan polikliniikoille jää raskaampi ja vaikeammin hoidettava potilasmateriaali. Tämä nostaa omana palvelutuotantona tehtävän kolonoskopian yksikkökustannuksia."

Kannattajat: Miikka Merikanto

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus (Jäsen Joonas Leppäsen tekemä ja jäsen Miikka Merikannon kannattamana hylkäysehdotutus):

"Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteliä ei oteta yhdeksi kolonoskopiapalveluiden järjestämistavaksi. Perustelu: Sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen palvelusetelikokeilujen väliraportissa kappaleessa 6.4 Paksusuolen tähystystutkimus (s. 24-25) kerrotaan, että hyvin yleinen syy palvelusetelin valitsematta jättämiseen on ollut se, että suurempaan omavastuuosuuteen ei ole potilaalla ollut varaa. Kolonoskopian palvelusetelikokeilussa ei havaittu, että kokeilun aikana palvelusetelitoiminta olisi merkittävästi lyhentänyt jonoja eikä se tuonut kustannussäästöjä polikliniikkatoiminnassa. Lisäksi raportissa mainitaan, että kokeilun perusteella palvelusetelitoimintaan ohjautuvat yksinkertaisimmat potilastapaukset, jolloin sairaalan polikliniikoille jää raskaampi ja vaikeammin hoidettava potilasmateriaali. Tämä nostaa omana palvelutuotantona tehtävän kolonoskopian yksikkökustannuksia."

Jaa-äänet: 11

Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Katriina Juva, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 2

Joonas Leppänen, Miikka Merikanto

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0
 

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Raija Puustinen, vs. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42700

raija.puustinen(a)hel.fi

Ari Aimolahti, ylilääkäri, puhelin: 050 402 0969

ari.aimolahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Soteltkn 19.3.2013 § 59

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että kolonoskopia-palveluseteli on yksi terveys- ja päihdepalvelut osaston sisätautien kolonoskopiapalvelujen järjestämistapa 1.1.2014 alkaen. Samalla lautakunta päättänee vahvistaa palvelusetelien arvoksi 390 € ja että kolonoskopiaseteli on voimassa 3 kuukautta myöntämispäivästä.

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto päätti 25.8.2010 määräaikaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelikokeiluista ja oikeutti terveyslautakunnan kokeilemaan palvelusetelin käyttöä kaupunginsairaalan endoskopiatutkimuksissa eli tähystystutkimuksissa. Lautakuntien väliraporttien perusteella kaupunginvaltuusto päätti 23.5.2012, että palvelusetelikokeiluja jatketaan 31.12.2013 saakka. 15.5.2013 kaupunginvaltuusto päätti, että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli vakinaistetaan yhdeksi palvelujen järjestämismuodoksi 1.1.2014 lukien ja että käytön laajentamisesta päätetään lautakunnissa.

Lainsäädännöllinen tausta:

Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain  4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:

”4 § Lautakunnan tehtävät

20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”

”16 § Viraston päällikön tehtävät

5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”

Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.

Kolonoskopia-palvelusetelin kokeilusta

Paksusuolentähystys (kolonoskopia) -palvelusetelikokeilu on ollut käynnissä toukokuusta 2011 lähtien. Tänä aikana sisätautien poliklinikoilla on tarjottu yhteensä 1731 palveluseteliä, jonka on ottanut 783 potilasta eli 45 %. Suorat kustannukset tästä vuonna 2012 oli 152 100 € ja vuodelle 2013 ennuste on 195 000 €. Omana toimintana vuonna 2012 tehtiin 3468 kolonoskopiaa, palvelusetelillä tehtyjen kolonoskopioiden osuus oli n. 11 %. Kaikki, joille on tarjottu palvelusetelin käyttöä, eivät siis ole palveluseteliä ottaneet, vaan he ovat valinneet julkisen terveyspalvelun. Pääasiallisena syynä palvelusetelin käyttämättä jäätämiseen on ollut omavastuun korkeana pidetty hinta ja toisaalta on luotettu julkiseen palveluun ja oltu siihen tyytyväisiä. Palvelusetelin käyttö kuitenkin vähentää painetta julkisiin palveluihin helpottaen näin kaikkien hoitoon ja palveluun pääsyä. Potilas on myös itse pystynyt vaikuttamaan siihen, mistä hän tutkimuksen hankkii.

Palveluseteli sopii palvelun tuottamistavaksi erityisesti silloin, kun omassa toiminnassa on jonoja. Terveydenhuoltolain mukaisesti erikoislääkärin arviota ja hoitopäätöstä tukevat tutkimukset tulee tehdä 3 kk:n aikana. Sisätautien poliklinikalla hoitotakuussa pysyminen edellyttää sitä, että osa kolonoskopioista on välttämätöntä tuottaa palvelusetelin turvin. Asiakastyytyväisyyskyselyjen mukaan potilaat ovat olleet tyytyväisiä palvelusetelitoimintaan, se on lisännyt valinnan mahdollisuuksia ja siten parantanut tutkimuksen saatavuutta. Kolonoskopia sopii palvelusetelitoimintaan, koska se on selkeä kokonaisuus, hyvin määritelty ja tuotteistettu.

Palveluseteli palvelujen järjestämistapana ei eriytä palveluja tuloperusteisesti, koska palvelusetelitoimintana tuotettu kolonoskopiapalvelu perustuu samaan lähetearviointiin kuin omana toimintana tuotettu. Kumpikin palvelu toteutuu hoitotakuun määräaikojen sisällä.

Taustaa palvelusetelin arvolle

Palvelusetelin arvo on koko kokeilun ajan ollut 390 € ja arvo muodostui oman vastaavan toiminnan tuotteistamisen perusteella. Arvossa on huomioitu tutkimuksen yhteydessä otettavien koepalanäytteiden(PAD) kustannus sekä mahdollisesti löytyvien pienten polyyppien poiston toimenpidekustannus. Arvoa on arvioitu uudelleen elokuussa 2013 ja esitetään, että arvo pysyisi vuoden 2014 ajan ennallaan (390 €). Henkilöstökustannusten nousu on aiheuttanut hinnannostotarvetta, mutta toisaalta PAD-kustannusten kokonaishinta on arvioitua pienempi.

Valitessaan palvelusetelivaihtoehdon potilaan omavastuuosuus on 100 – 291 €, omassa toiminnassa potilaalta veloitetaan poliklinikkamaksu 27,50 €. Keskimäärin yksityispuolen kolonoskopiahinta on n. 500 – 600 €, josta saa KELA-korvausta 129 €. Näin ollen asiakkaan valitessa kolonoskopiapalvelusetelin, on hänen omavastuuosuutensa aina halvempi kuin jos hän hakeutuisi suoraan yksityissektorille ja saisi KELA-korvauksen (maksu olisi n. 370 – 470 €). Palvelusetelin arvoa määritettäessä otettiin huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle kolonoskopian tekemisestä kunnan omana toimintana.

Terveysvaikutusten arviointi

Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Raija Puustinen, vs. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42700

raija.puustinen(a)hel.fi

Ari Aimolahti, ylilääkäri, puhelin: 050 402 0969

ari.aimolahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Soteltkn 19.3.2013 § 59

Tiedoksi

Virastopäällikkö

Terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikkö

Terveysasemien johtajalääkäri

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/7

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 304

Selvitys lastensuojelua, toimeentulotukea ja vammaispalveluja koskevista Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksistä sekä laillisuusvalvojien antamista ratkaisuista vuonna 2012

HEL 2013-009315 T 05 00 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä selvityksen tiedoksi.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Maija Vailaranta, lakimies, puhelin: 310 24630

maija.vailaranta(a)hel.fi

Liitteet

1

Selvitys sosiaalivirastoa koskevista Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksistä sekä laillisuusvalvojien ratkaisuista vuodelta 2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarkastusvirasto

Liite 1

Ensimmäinen jaosto

Liite 1

Toinen jaosto

Liite 1

Kolmas jaosto

Liite 1

Perhe- ja sosiaalipalvelut -osasto

Liite 1

Terveys- ja päihdepalvelut -osasto

Liite 1

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osasto

Liite 1

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee merkitä selvityksen tiedoksi.

Esittelijä

Sosiaaliviraston lakipalveluissa on vuosittain laadittu selvitys sosiaalivirastoa koskevista Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksistä sekä laillisuusvalvojien antamista ratkaisuista.

Selvityksessä on esitetty Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2012 antamien ratkaisujen lukumäärä ja avattu pääasiassa kumottujen ratkaisujen sisältö. Selvityksessä on esitetty myös sosiaalivirastossa tehtyjen yksilöhuollon päätösten lukumäärät sekä se, kuinka moni näistä päätöksistä päätyi muutoksenhakujaostojen käsiteltäväksi. Lisäksi selvityksessä on käsitelty valvontaviranomaisten vuonna 2012 antamia ratkaisuja ja avattu niiden ratkaisujen sisältöä, joissa sosiaalivirastolle on annettu hallinnollista ohjausta.

Vuoden 2012 tilastojen perusteella voidaan todeta, että päätöksenteko sosiaalivirastossa on ollut laadukasta. Sosiaalihuollossa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota paitsi laissa säädettyjen määräaikojen noudattamiseen myös päätöksenteon varmuuteen ja asianosaisten oikeusturvaa edistäviin toimiin, kuten kuulemisperiaatteen noudattamiseen ja päätösten asianmukaiseen perustelemiseen.

Selvitys on tämän asian liitteenä 1.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Maija Vailaranta, lakimies, puhelin: 310 24630

maija.vailaranta(a)hel.fi

Liitteet

1

Selvitys sosiaalivirastoa koskevista Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksistä sekä laillisuusvalvojien ratkaisuista vuodelta 2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarkastusvirasto

Liite 1

Ensimmäinen jaosto

Liite 1

Toinen jaosto

Liite 1

Kolmas jaosto

Liite 1

Perhe- ja sosiaalipalvelut -osasto

Liite 1

Terveys- ja päihdepalvelut -osasto

Liite 1

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osasto

Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/8

 

17.09.2013

Salassa pidettävä

 

 

JulkL 24 § 1 mom 25 k.

 

 

§ 305

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/9

 

17.09.2013

Salassa pidettävä

 

 

JulkL 24 § 1 mom 25 k.

 

 

§ 306

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/10

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 307

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Ensimmäinen jaosto 10/29.8.2013

Toinen jaosto 7/5.9.2013

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Osastopäällikkö 22/16.9.2013

40 § Päätös tutkimuslupahakemuksesta HEL 2013-009233

41 § Työhönkuntoutuksen Tekstiilityökeskuksen aukioloaikamuutos 6.9.2013 alkaen

Terveys- ja päihdepalvelut

Osastopäällikkö 41/3.9.2013

49 § Terveysasemien gynekologisten yleistutkimuspöytien hankinta

Osastopäällikkö 43/5.9.2013

51 § Herttoniemen, Kontulan, Laajasalon ja Vuosaaren terveysasemien tilapäiset sulkemiset

52 § Oulunkylän terveysaseman tilapäinen sulkeminen

53 § Kallion terveysaseman tilapäinen sulkeminen

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Osastopäällikkö 23/5.9.2013

27 § Syystien monipuolisen palvelukeskuksen päivätoimintayksikkö Syysunelman suljettuna pitäminen 11.10.2013

28 § Päätös tutkimuslupahakemuksesta HEL 2013-009673

29 § Selvitys, arviointi ja sijoitus -toimiston apulaisylilääkärin viran täyttäminen

30 § Hoitopaikan määräaikainen sulkeminen Vuorensyrjän palvelutalossa

Talous- ja tukipalvelut

Osastopäällikkö 51/3.9.2013

317 § Vahingonkorvaushakemus käyttökelvottomasta lääkkeestä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

318 § Vahingonkorvausvaatimus kotihoidon kadottamasta avaimesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

319 § Vahinkoilmoitus ja korvaushakemus rikkoutuneesta kahvipannusta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

320 § Erhepykälä

321 § Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta vaatteesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

322 § Vahingonkorvausvaatimus virheellisestä menettelystä asiakkaan lääkkeiden annosjakelun keskeytyksessä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

Osastopäällikkö 52/10.9.2013

323 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneesta proteesista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

324 § Korvaushakemus kotihoidon asiakkaan lääkkeiden annosjakelupalkkiosta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

325 § Vahingonkorvausvaatimus virheellisestä menettelystä asiakkaan lääkkeiden annosjakelun keskeytyksessä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

326 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneista vaatteista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

327 § Korvausvaatimus rikki menneestä hajuvesipullosta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

Pöytäkirjanote ao. viranhaltijoille.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Ensimmäinen jaosto 10/29.8.2013

Toinen jaosto 7/5.9.2013

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Osastopäällikkö 22/16.9.2013

40 § Päätös tutkimuslupahakemuksesta HEL 2013-009233

41 § Työhönkuntoutuksen Tekstiilityökeskuksen aukioloaikamuutos 6.9.2013 alkaen

Terveys- ja päihdepalvelut

Osastopäällikkö 41/3.9.2013

49 § Terveysasemien gynekologisten yleistutkimuspöytien hankinta

Osastopäällikkö 43/5.9.2013

51 § Herttoniemen, Kontulan, Laajasalon ja Vuosaaren terveysasemien tilapäiset sulkemiset

52 § Oulunkylän terveysaseman tilapäinen sulkeminen

53 § Kallion terveysaseman tilapäinen sulkeminen

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Osastopäällikkö 23/5.9.2013

27 § Syystien monipuolisen palvelukeskuksen päivätoimintayksikkö Syysunelman suljettuna pitäminen 11.10.2013

28 § Päätös tutkimuslupahakemuksesta HEL 2013-009673

29 § Selvitys, arviointi ja sijoitus -toimiston apulaisylilääkärin viran täyttäminen

30 § Hoitopaikan määräaikainen sulkeminen Vuorensyrjän palvelutalossa

Talous- ja tukipalvelut

Osastopäällikkö 51/3.9.2013

317 § Vahingonkorvaushakemus käyttökelvottomasta lääkkeestä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

318 § Vahingonkorvausvaatimus kotihoidon kadottamasta avaimesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

319 § Vahinkoilmoitus ja korvaushakemus rikkoutuneesta kahvipannusta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

320 § Erhepykälä

321 § Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta vaatteesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

322 § Vahingonkorvausvaatimus virheellisestä menettelystä asiakkaan lääkkeiden annosjakelun keskeytyksessä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

Osastopäällikkö 52/10.9.2013

323 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneesta proteesista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

324 § Korvaushakemus kotihoidon asiakkaan lääkkeiden annosjakelupalkkiosta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

325 § Vahingonkorvausvaatimus virheellisestä menettelystä asiakkaan lääkkeiden annosjakelun keskeytyksessä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

326 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneista vaatteista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

327 § Korvausvaatimus rikki menneestä hajuvesipullosta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta

Pöytäkirjanote ao. viranhaltijoille.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/11

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 308

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, ettei se ota seuraavia virastopäällikön tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Virastopäällikkö 40/17.9.2013

239 § Psykoterapiakuntoutus

240 § Filadelfiakirkon Solstrålenin päivätoiminnalle tekemän lahjoituksen vastaanottaminen

241 § Toimiva Koti palvelun päättyminen 31.12.2013

242 § Lasten kuntoutustyöryhmän asettaminen

Virastopäällikkö 41/17.9.2013

243 § Kustaankartanon monipuoliselle vanhustenkeskukselle tehdyn lahjoituksen vastaanottaminen

Pöytäkirjanote ao. viranhaltijalle.

Käsittely

Esteelliset: Matti Toivola

Tämän asian esittelijän toimi vs. virastopäällikkö Helena Ylisipola, koska virastopäällikkö Matti Toivola oli estyneenä poissa tämän asian käsittelyn ajan.

Esittelijä

osastopäällikkö

Helena Ylisipola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, ettei se ota seuraavia virastopäällikön tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

Virastopäällikkö 40/17.9.2013

239 § Psykoterapiakuntoutus

240 § Filadelfiakirkon Solstrålenin päivätoiminnalle tekemän lahjoituksen vastaanottaminen

241 § Toimiva Koti palvelun päättyminen 31.12.2013

242 § Lasten kuntoutustyöryhmän asettaminen

Virastopäällikkö 41/17.9.2013

243 § Kustaankartanon monipuoliselle vanhustenkeskukselle tehdyn lahjoituksen vastaanottaminen

Pöytäkirjanote ao. viranhaltijalle.

Esittelijä

osastopäällikkö

Helena Ylisipola

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2013

(41)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

17.09.2013

 

 

 

 

 

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

Maija Anttila

puheenjohtaja

 

 

 

 

Joni Komulainen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Sirpa Asko-Seljavaara

Tuomas Tuure

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 25.09.2013 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.

Pöytäkirjan 298 §, 300 §, 304 § ja 307-308 §:t.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.

Pöytäkirjan 299 §.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

3

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Pöytäkirjan 301-303 §:t.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

-        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        oikaisuvaatimuksen tekijä

-        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

-        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

4

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Pöytäkirjan 305 ja 306 §:t.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

-        päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

-        päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa

-        päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    

helsinki.hao@oikeus.fi

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Faksinumero:

029 56 42079

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 42000

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

ANVISNINGAR FÖR SÖKANDE AV ÄNDRING

1

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning.

298 §, 300 §, 304 § och 307-308 § i protokollet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

2

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller verkställighet.

299 § i protokollet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

3

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

301-303 § i protokollet.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

-        av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)

-        av kommunmedlemmarna

Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:

helsinki.kirjaamo@hel.fi 

Postadress:

PB10

 

00099 HELSINGFORS STAD

Faxnummer:

(09) 655 783

Besöksadress:

Helsingfors stads registratorskontor

 

Norra esplanaden 11-13

Telefonnummer:

(09) 310 13700 (Allmän förvaltning, Energi och Hamnen)

 

(09) 310 13701 (Stadsplanerings- och fastighetsväsendet)

 

(09) 310 13702 (Byggnads- och miljöväsendet)

 

(09) 310 13703 (Bildnings- och personalväsendet)

 

(09) 310 13704 (Social- och hälsovårdsväsendet)

 

 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

-        det beslut som begäran om omprövning gäller

-        hurdan omprövning som begärs

-        på vilka grunder omprövning begärs

-        vem som begär omprövning

-        på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta

-        kontaktuppgifter till den som begär omprövning

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

4

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

305 och 306 § i protokollet.

Besvärsrätt

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

-        av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)

-        av kommunmedlemmarna

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

-        beslutet har tillkommit i felaktig ordning

-        den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter

-        beslutet annars strider mot lag

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:

helsinki.hao@oikeus.fi

Adress:

Banbyggarvägen 5

 

00520 HELSINGFORS

Faxnummer:

029 56 42079

Telefonnummer:

029 56 42000

 

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

o       det beslut som besvärsskriften gäller

o       till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks

o       på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

-        det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia

-        ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat

-        de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten

Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 90 euro för behandlingen av ärendet.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:

helsinki.kirjaamo@hel.fi 

Postadress:

PB10

 

00099 HELSINGFORS STAD

Faxnummer:

(09) 655 783

Besöksadress:

Helsingfors stads registratorskontor

 

Norra esplanaden 11-13

Telefonnummer:

(09) 310 13700 (Allmän förvaltning, Energi och Hamnen)

 

(09) 310 13701 (Stadsplanerings- och fastighetsväsendet)

 

(09) 310 13702 (Byggnads- och miljöväsendet)

 

(09) 310 13703 (Bildnings- och personalväsendet)

 

(09) 310 13704 (Social- och hälsovårdsväsendet)

 

 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00530

Faksi

 

Alvnro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566