Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2013 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/10 | |
| 01.10.2013 |
| |
|
|
|
§ 318
Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen järjestämistapana 1.1.2014 alkaen
HEL 2013-011974 T 05 03 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palveluluokat ja palvelusetelin arvot ovat 1.1.2014 alkaen seuraavat:
1) Ajoittainen avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 117 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista ja tukea useissa arkielämän toiminnoissa, mutta selviää osasta toiminnoista myös itsenäisesti. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti aktiivisen avun tarve on keskimäärin noin kaksi tuntia vuorokaudessa.
2) Vuorokauden eri aikoina toistuva avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 141 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista lähes kaikissa toiminnoissa. Avustaminen saattaa edellyttää kahta avustajaa ja apuvälineiden kuten nostolaitteiden käyttöä tai valvontaa esimerkiksi vammasta tai sairaudesta aiheutuvan muistamattomuuden vuoksi. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti avuntarve on keskimäärin yli kaksi tuntia, mutta kuitenkin enintään viisi tuntia vuorokaudessa.
3) Runsas avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 168 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista ja tukea ja osin myös valvontaa kaikissa arkielämän toiminnoissa jatkuvaluonteisesti. Avustaminen voi olla fyysisesti ja henkisesti raskasta. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti avuntarve on keskimäärin yli viisi, mutta enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa.
4) Jatkuva avuntarve
Palvelusetelin arvo on 194 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee apua yli 8 tuntia vuorokaudessa.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Merja Jäntti, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 43715
merja.jantti(a)hel.fi
Tuula Poikonen, vammaistyön johtaja, puhelin: 310 69984
tuula.poikonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palvelusetelikokeilujen päätöshistoria |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palveluluokat ja palvelusetelin arvot ovat 1.1.2014 alkaen seuraavat:
1) Ajoittainen avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 117 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista ja tukea useissa arkielämän toiminnoissa, mutta selviää osasta toiminnoista myös itsenäisesti. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti aktiivisen avun tarve on keskimäärin noin kaksi tuntia vuorokaudessa.
2) Vuorokauden eri aikoina toistuva avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 141 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista lähes kaikissa toiminnoissa. Avustaminen saattaa edellyttää kahta avustajaa ja apuvälineiden kuten nostolaitteiden käyttöä tai valvontaa esimerkiksi vammasta tai sairaudesta aiheutuvan muistamattomuuden vuoksi. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti avuntarve on keskimäärin yli kaksi tuntia, mutta kuitenkin enintään viisi tuntia vuorokaudessa.
3) Runsas avuntarve
Palvelusetelin arvo on korkeintaan 168 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee avustamista ja tukea ja osin myös valvontaa kaikissa arkielämän toiminnoissa jatkuvaluonteisesti. Avustaminen voi olla fyysisesti ja henkisesti raskasta. Palvelua on oltava saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Pääsääntöisesti avuntarve on keskimäärin yli viisi, mutta enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa.
4) Jatkuva avuntarve
Palvelusetelin arvo on 194 euroa vuorokaudessa. Asiakas tarvitsee apua yli 8 tuntia vuorokaudessa.
Esittelijä
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.
Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta.
Perustelut palveluasumisen palvelusetelitoiminnan vakinaistamiselle
Asiakaslähtöisyys, valinnanvapaus ja yksilöllisyys ovat tärkeitä tavoitteita vammaispalvelulain toteuttamisessa. Vaikeavammaisten palveluasuntoja on tarjolla rajoitetusti. Palvelujen saatavuuden turvaamiseksi halutaan saada lisää palvelusetelituottajia myös Helsingin alueelta. Sosiaali- ja terveysviraston käytössä olevista kilpailutetuista palveluista palveluasumisen palvelut sijaitsevat pääosin Helsingin ulkopuolella.
Kustannukset ja asiakkaat
Palveluasumisen palveluseteli ei lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, koska asiakkaan maksama osuus on sama kuin kunnallisessa tai ostopalveluvaihtoehdoissa. Asiakkaalle jää aina kuitenkin mahdollisuus valita kaupungin järjestämä palvelu.
Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvoon sisältyy 2,1 %:n korotus kuluttajahintaindeksin mukaisesti (VM:n arvio + 2,1% vuonna 2014) uusien palvelusetelituottajien saamiseksi. Uusi hinta on pyöristetty lähimpään euroon. Palvelusetelin arvo määritetään asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti ja sellaiseksi, että palveluasumiseen kuuluvat erityispalvelut (avustaminen jokapäiväisen elämän toiminnoissa) ovat asiakkaalle maksuttomia.
Terveysvaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Merja Jäntti, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 43715
merja.jantti(a)hel.fi
Tuula Poikonen, vammaistyön johtaja, puhelin: 310 69984
tuula.poikonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palvelusetelikokeilujen päätöshistoria |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|