Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2013 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 01.10.2013 |
| |
|
|
|
§ 316
Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon järjestämistapana 1.1.2014 alkaen
HEL 2013-011714 T 05 04 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon järjestämistapa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palvelusetelin arvoksi 107,90 euroa/hoitopäivä palveluasumisen yksiköissä ja 102,40 euroa/hoitopäivä laitoshoidon yksiköissä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vanhusten lyhytaikaishoidon palveluseteli |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon järjestämistapa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palvelusetelin arvoksi 107,90 euroa/hoitopäivä palveluasumisen yksiköissä ja 102,40 euroa/hoitopäivä laitoshoidon yksiköissä.
Esittelijä
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.
Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta. Tästä poiketen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon tulee olla sellainen, että sillä voi hankkia asiakkaan yksilöllistä tarvetta vastaavan tavanomaisen apuvälineen. Asiakas saa kuitenkin halutessaan hankkia palvelusetelin arvoa kalliimman apuvälineen, jolloin hänen tulee itse maksaa valitsemansa apuvälineen hinnan ja palvelusetelin arvon välinen hinnanero.
Jos palvelusetelin arvo on tulosidonnainen, palvelusetelin arvosta on annettava päätös asiakkaalle. Viranomaisten oikeuteen saada tulosidonnaisen palvelusetelin arvon määräämistä varten tarpeellisia tietoja ja selvityksiä sovelletaan, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 14 a §:ssä säädetään viranomaisten oikeudesta saada tietoja asiakasmaksuja määrättäessä.
Palvelusetelin arvoa määrättäessä ei oteta huomioon palveluja, jotka asiakas ostaa oma-aloitteisesti palvelujen tuottajalta.
Vanhusten harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palveluseteli
Sosiaali- ja terveysviraston strategisena tavoitteena on lisätä omaishoitoa. Harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palveluseteli on tarkoitettu pääsääntöisesti omaishoitoperheille. Lyhytaikaishoito on tärkeä omaishoitajan jaksamista tukeva palvelu. Olennaisena osana omaishoitoon kuuluvat lakisääteiset vapaapäivät, joita omaishoitaja saa 3 vuorokautta kuukautta kohti. Nämä järjestetään lyhytaikaishoitona. Saadakseen pidemmän vapaapäiväjakson, omaishoitaja voi yhdistää näihin kolmeen lakisääteiseen vuorokauteen omaishoidon tuen sosiaaliohjaajan kanssa sovitusti muita lyhytaikaishoidon hoitopäiviä. Mikäli omaishoitaja käyttää lakisääteisten vapaapäivien toteuttamiseen palveluseteliä, on tarkoituksenmukaista, että hän voi käyttää sen jatkona, samassa yksikössä toteutuvaan harkinnanvaraiseen lyhytaikaishoitoon myös palveluseteliä. Kokonaisuuteen liittyvät myös omaishoidettavan kuljetukset hoitoyksikköön. Palvelusetelin turvin hoidettavan hoitopaikka saattaa löytyä lähempää kotia tai parempien kulkuyhteyksien varrelta kuin kaupungin tarjoama hoitopaikka.
Harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palveluseteli tukee omaishoitoperheen mahdollisuutta järjestää heidän tuekseen saatavilla olevat palvelut perheen omaan tilanteeseen sopiviksi. Asiakkaille jää kuitenkin aina mahdollisuus valita kaupungin järjestämä palvelu. Kaikille harkinnanvaraista lyhytaikaishoitoa käyttäville omaishoitajille kerrotaan palvelusetelivaihtoehdosta.
Harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palveluseteli ei lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, koska asiakkaan maksama osuus palvelusta on sama palvelusetelillä järjestetyssä ja kaupungin muulla tavoin järjestämässä palvelussa.
Palvelusetelin arvo perustuu lyhytaikaishoidon ostopalvelusopimusten keskimääräiseen hoitopäivähintaan ja oman toiminnan kustannuksiin. Asiakas maksaa tuottajalle omavastuuosuuden, joka on palveluasumisen yksiköissä 27,10 euroa/hoitopäivä (vahvistettu asiakasmaksu tällä hetkellä) ja laitoshoidon yksikössä 32,60 (vahvistettu asiakasmaksu tällä hetkellä) euroa/hoitopäivä. Omavastuuosuuden ero johtuu lainsäädännöstä.
Terveysvaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vanhusten lyhytaikaishoidon palveluseteli |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|