Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2013

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/6

 

01.10.2013

 

 

 

 

 

 

§ 314

Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen järjestämistapana 1.1.2014 alkaen

Pöydälle 01.10.2013

HEL 2013-011715 T 05 04 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Anna Vuorjoki: Esitän asian jättämistä pöydälle.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Liitteet

1

Sosiaalihuoltolain mukainen alle 65-vuotiaiden palveluasuminen palveluseteli

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa. 

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvot ovat 1.1.2014 alkaen:

nettotulot euroa/kk

 setelin arvo euroa/kk

800 euroa tai alle          

2700

801-900  

2600 

901-1000         

2500 

1001-1200      

2400  

1201-1300           

2300

1301-1400        

2200 

1401-1500      

2100

1501-1600          

2000 

1601-1700

1900

1701-1800 
        

1800

1801-1900    

1700

1901-2000      

1600

2001-2100      

1500

2101-2200      

1400

2201-2300       

1300

2301-2400        

1200 

2401-2500      

1100

2501-2600        

1000

2601-2700      

800

2701-2800      

600

2801-2900       

400

2901-              

200

 

Esittelijä

Lainsäädännöllinen tausta

Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain  4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.

Kaupunginvaltuuston päätös

Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:

”4 § Lautakunnan tehtävät

20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”

”16 § Viraston päällikön tehtävät

5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”

Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.

Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle

Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.

Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta. Tästä poiketen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon tulee olla sellainen, että sillä voi hankkia asiakkaan yksilöllistä tarvetta vastaavan tavanomaisen apuvälineen. Asiakas saa kuitenkin halutessaan hankkia palvelusetelin arvoa kalliimman apuvälineen, jolloin hänen tulee itse maksaa valitsemansa apuvälineen hinnan ja palvelusetelin arvon välinen hinnanero.

Jos palvelusetelin arvo on tulosidonnainen, palvelusetelin arvosta on annettava päätös asiakkaalle. Viranomaisten oikeuteen saada tulosidonnaisen palvelusetelin arvon määräämistä varten tarpeellisia tietoja ja selvityksiä sovelletaan, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 14 a §:ssä säädetään viranomaisten oikeudesta saada tietoja asiakasmaksuja määrättäessä.

Palvelusetelin arvoa määrättäessä ei oteta huomioon palveluja, jotka asiakas ostaa oma-aloitteisesti palvelujen tuottajalta.

Alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen palveluseteli

Sosiaalihuoltolain mukainen palveluasuminen on tarkoitettu runsasta ympärivuorokautista hoivaa ja hoitoa tarvitseville alle 65-vuotiaille henkilöille, joilla on muistihäiriöitä tai fyysisiä tai psyykkisiä toimintarajoitteita. Useilla asiakkaista on pitkäaikainen päihdetausta ja aivovammoja. Asiakkaat eivät enää selviydy omassa kodissaan kotihoidon turvin, mutta eivät tarvitse laitoshoitoa.

Palveluasuminen tukee asukkaiden mahdollisimman itsenäistä selviytymistä, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä sekä sosiaalisia suhteita turvallisessa ympäristössä.

Myönnettävän palvelusetelin arvo määräytyy tulojen mukaan, ja asiakkaan maksama osuus vaihtelee tuottajan hinnasta riippuen. Asiakkaiden tasa-arvoisuutta lisää palveluseteliarvon nostaminen vanhusten palveluasumisen palvelusetelin tasolle.

Terveysvaikutusten arviointi

Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Liitteet

1

Sosiaalihuoltolain mukainen alle 65-vuotiaiden palveluasuminen palveluseteli

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566