Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2013 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/9 | |
| 01.10.2013 |
| |
|
|
|
§ 317
Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen vanhusten päivätoiminnan järjestämistapana 1.1.2014 alkaen
Pöydälle 01.10.2013
HEL 2013-011712 T 05 04 05
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Anna Vuorjoki: Esitän asian jättämistä pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vanhusten päivätoiminnan palveluseteli |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vanhusten päivätoiminnan järjestämistapa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee palvelusetelin arvoksi 50 euroa/päivä, kun asiakas itse järjestää kuljetuksen, ja 65 euroa/päivä, jos palveluntuottaja järjestää kuljetuksen päivätoimintayksikköön.
Esittelijä
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.
Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta. Tästä poiketen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon tulee olla sellainen, että sillä voi hankkia asiakkaan yksilöllistä tarvetta vastaavan tavanomaisen apuvälineen. Asiakas saa kuitenkin halutessaan hankkia palvelusetelin arvoa kalliimman apuvälineen, jolloin hänen tulee itse maksaa valitsemansa apuvälineen hinnan ja palvelusetelin arvon välinen hinnanero.
Jos palvelusetelin arvo on tulosidonnainen, palvelusetelin arvosta on annettava päätös asiakkaalle. Viranomaisten oikeuteen saada tulosidonnaisen palvelusetelin arvon määräämistä varten tarpeellisia tietoja ja selvityksiä sovelletaan, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 14 a §:ssä säädetään viranomaisten oikeudesta saada tietoja asiakasmaksuja määrättäessä.
Palvelusetelin arvoa määrättäessä ei oteta huomioon palveluja, jotka asiakas ostaa oma-aloitteisesti palvelujen tuottajalta.
Vanhusten päivätoiminnan palveluseteli
Sosiaali- ja terveysviraston strategisena tavoitteena on tukea kotona asumista. Vanhusten päivätoiminta on yksi kotona asumista sekä omaishoitoa tukeva palvelu. Palvelun myöntämistä edeltää yksilöllinen tarveharkinta. Palveluseteli tuo asiakkaalle päivätoiminnan järjestämiseen joustavuutta. Kaikille päivätoimintaan oikeutetuille tai heidän asioitaan hoitaville kerrotaan palvelusetelivaihtoehdosta. Palvelusetelikokeilun aikana päivätoiminnan palveluseteliä käytti 195 asiakasta.
Päivätoiminnan palveluseteli ei lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, sillä kunnallisen päivätoiminnan asiakasmaksu on 12 euroa/päivä (vahvistettu asiakasmaksu tällä hetkellä). Palvelusetelin arvo perustuu vanhusten päivätoiminnan ostopalvelusopimusten keskimääräiseen hoitopäivähintaan sekä oman toiminnan kustannuksiin. Asiakkaan tuottajalle maksama omavastuuosuus on tuottajasta riippuen myös noin 12 euroa/päivä.
Terveysvaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vanhusten päivätoiminnan palveluseteli |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|