Helsingin kaupunki | Esityslista | 15/2013 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 15.10.2013 |
| |
|
|
|
8
Palvelusetelitoiminnan vakinaistaminen alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen järjestämistapana 1.1.2014 alkaen
Pöydälle 01.10.2013
HEL 2013-011715 T 05 04 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvot ovat 1.1.2014 alkaen:
nettotulot euroa/kk | setelin arvo euroa/kk |
800 euroa tai alle | 2700 |
801-900 | 2600 |
901-1000 | 2500 |
1001-1200 | 2400 |
1201-1300 | 2300 |
1301-1400 | 2200 |
1401-1500 | 2100 |
1501-1600 | 2000 |
1601-1700 | 1900 |
1701-1800 | 1800 |
1801-1900 | 1700 |
1901-2000 | 1600 |
2001-2100 | 1500 |
2101-2200 | 1400 |
2201-2300 | 1300 |
2301-2400 | 1200 |
2401-2500 | 1100 |
2501-2600 | 1000 |
2601-2700 | 800 |
2701-2800 | 600 |
2801-2900 | 400 |
2901- | 200 |
Esittelijä
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.
Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5 §:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee määrätä niin, että asiakkaalle ei jää maksettavaksi omavastuuosuutta. Tästä poiketen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon tulee olla sellainen, että sillä voi hankkia asiakkaan yksilöllistä tarvetta vastaavan tavanomaisen apuvälineen. Asiakas saa kuitenkin halutessaan hankkia palvelusetelin arvoa kalliimman apuvälineen, jolloin hänen tulee itse maksaa valitsemansa apuvälineen hinnan ja palvelusetelin arvon välinen hinnanero.
Jos palvelusetelin arvo on tulosidonnainen, palvelusetelin arvosta on annettava päätös asiakkaalle. Viranomaisten oikeuteen saada tulosidonnaisen palvelusetelin arvon määräämistä varten tarpeellisia tietoja ja selvityksiä sovelletaan, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 14 a §:ssä säädetään viranomaisten oikeudesta saada tietoja asiakasmaksuja määrättäessä.
Palvelusetelin arvoa määrättäessä ei oteta huomioon palveluja, jotka asiakas ostaa oma-aloitteisesti palvelujen tuottajalta.
Alle 65-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen palveluseteli
Sosiaalihuoltolain mukainen palveluasuminen on tarkoitettu runsasta ympärivuorokautista hoivaa ja hoitoa tarvitseville alle 65-vuotiaille henkilöille, joilla on muistihäiriöitä tai fyysisiä tai psyykkisiä toimintarajoitteita. Useilla asiakkaista on pitkäaikainen päihdetausta ja aivovammoja. Asiakkaat eivät enää selviydy omassa kodissaan kotihoidon turvin, mutta eivät tarvitse laitoshoitoa.
Palveluasuminen tukee asukkaiden mahdollisimman itsenäistä selviytymistä, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä sekä sosiaalisia suhteita turvallisessa ympäristössä.
Myönnettävän palvelusetelin arvo määräytyy tulojen mukaan, ja asiakkaan maksama osuus vaihtelee tuottajan hinnasta riippuen. Asiakkaiden tasa-arvoisuutta lisää palveluseteliarvon nostaminen vanhusten palveluasumisen palvelusetelin tasolle.
Terveysvaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sosiaalihuoltolain mukainen alle 65-vuotiaiden palveluasuminen palveluseteli |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|