Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 |
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta
ESITYSLISTA
11 - 2015
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 02.06.2015 klo 16:15 |
Kokouspaikka | Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1 |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Virastopäällikkö
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano | 2 |
3 | Ilmoitusasiat | 3 |
4 | Pöydälle 26.05.2015 | 4 |
5 | Pöydälle 26.05.2015 | 12 |
6 | Pöydälle 26.05.2015 | 15 |
7 | Pöydälle 12.05.2015 | 18 |
8 | Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinta | 22 |
9 | Suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelujen hankinta | 26 |
10 | Sosiaali- ja terveyslautakunnan selvitys kaupunginhallitukselle lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen laadun ja saatavuuden kehityksestä vuonna 2014 | 31 |
11 | Kariston Säätiön kirjalahjoitus sosiaali- ja terveysvirastolle | 34 |
12 | Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hyttisen aloitteesta joukkoliikenne-etuuden palauttamisesta kuljetuspalveluasiakkaille | 36 |
13 | Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto Kalliolan Senioripalvelusäätiölle myönnetyn lainan laina-ajan pidentämisestä | 39 |
15 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 40 |
16 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 42 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/1 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Tuomas Tuuren ja Gunvor Brettschneiderin sekä varatarkastajiksi jäsenet Anna Vuorjoen ja Markku Vuorisen.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/2 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/3 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset ja muut tiedotusluonteiset asiat (asiakirjat ovat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):
Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 13.5.2015
Aluehallintovirasto katsoo em. päätöksessään, että toimeentulotukihakemusten käsittelyn saamiseksi lain edellyttämälle tasolle on Helsingissä ryhdytty eri toimenpiteisiin, joten perusteita huomautuksen tai määräyksen antamiselle ei ole. Aluehallintovirasto toteaa kuitenkin, että toimeentulotuen käsittelylle asetetut määräajat ovat ehdottomia ja kiinnittää Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan huomiota siihen, että toimeentulotukihakemukset tulee käsitellä laissa säädetyssä määräajassa. Mikäli määräaikojen ylityksiä ilmenee vastaisuudessa, ryhtyy aluehallintovirasto tarvittaviin jatkotoimenpiteisiin.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioehdotus vuodelle 2016 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2017-2018
Pöydälle 26.05.2015
HEL 2015-000731 T 02 02 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2017-2018 taloussuunnitelmaksi.
Esittelijän perustelut
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvion laadintaa ohjaavat kaupunginhallituksen 16.3.2015 päättämät kannanotot:
"Kaupunginhallitus on lausunnossaan tarkastuslautakunnan erillisraportista todennut, että hallintokuntien tulee asettaa sitovat toiminnalliset tavoitteensa niin, että ne talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti ohjaavat toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Hallintokuntien tulee talousarvioesityksen sitovaa toiminnallista tavoitetta asetettaessa esittää, miten kaupungin strategiaohjelman linjaukset ja toimenpiteet on otettu huomioon (Khs 12.1.2015, § 42).
Hallintokuntien tulee strategiaohjelman linjauksen mukaisesti lisätä hallintokuntien yhteisten tavoitteiden määrää talousarvioehdotuksissaan.
Hallintokuntien tulee valmistella 2016 talousarvioehdotuksensa siten, että Khn syksyllä 2013 päättämän mukaisesti eläköitymisen johdosta tai muuten vapautuvat tehtävät virastojen talous- ja hallintohenkilöstön piirissä pyritään täyttämään ensi sijassa virasto- tai kaupunkitasoisin sisäisin järjestelyin. Tavoitteena on se, että kaupungin kokonaishenkilöstömäärä näissä toiminnoissa ei kasva.
Tilakeskuksen kaupungin sisäistä vuokratasoa madalletaan 5 meur siten, että se jakautuu tasaisesti sosiaali- ja terveysviraston (1,8 meur), opetusviraston (2,5 meur) ja varhaiskasvatusviraston (0,7 meur) välillä. Tämä vuokratason lasku pyritään kompensoimaan tilakeskuksen toimintaa ja omaa tilojen käyttöä tehostamalla.
Tehdään lisäyksiä budjettiraamiin seuraavasti: opev 7,7 meur ja kulke 0,3 meur, sote 1,2 meur ja vaka 0,8 meur.
Syksyn budjettineuvotteluissa allokoidaan vain allokoimattomaksi varaukseksi jätetty summa (nykyennusteilla 5 meur) korjattuna indeksi- ja väestönkasvuennusteiden mahdollisilla muutoksilla ilman muita uusia päätöksiä.
Palveluiden laadun ja yhdenvertaisuuden turvaamiseksi ryhdytään sosiaali- ja terveystoimessa pikaisesti hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukaiseen pienten sote-palvelupisteiden yhdistämiseen ja rationalisointiin. Toteutetaan palveluverkkosuunnitelman ensimmäinen vaihe (kantakaupungin ja Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukset) mahdollisimman kunnianhimoisella aikataululla. Sijoitetaan keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus Helsingin Energian pääkonttorin tiloihin ja etsitään yhtiölle uusi toimipiste.
Laajennetaan palvelusetelin käyttöä ilman, että kaupungin kustannukset kasvavat.
Työllisyyden hoitoa on vahvistettava kaupungin strategisena tavoitteena. Kaupunginhallituksen alaisuuteen perustetaan työllisyystoimikunta, jossa kaupungin johdon ja poliittisten puolueiden lisäksi ovat edustettuina ainakin työmarkkinajärjestöt, yrittäjät ja kolmas sektori.
Eriarvoisuuden torjumiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi kaupunginhallitukselle tuodaan vuoden 2015 aikana selvitys perheettömien yksinasuvien yli 100 000 helsinkiläisen sosiaalisesta asemasta ja keinoista sen kohentamiseksi. Yksinasuvien tarpeet on huomioitava asuntopolitiikassa."
Esitys vuoden 2016 talousarvioksi
Esitys sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2017-2018 taloussuunnitelmaksi on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.
Menot milj. e | TP 2014 | TA 2015 | Raami 2016 | Muutos | Muutos % |
Sote yhteensä | 2 178,4 | 2 188,2 | 2 237,5 | 49,3 | 2,3 % |
Sosiaali- ja terveyspalvelut | 1 437,5 | 1 461,8 | 1 483,6 | 21,9 | 1,5 % |
Toimeentulotuki | 175,8 | 172,1 | 179,5 | 7,4 | 4,3 % |
Työllisyyden hoitaminen | 37,8 | 32,5 | 47,5 | 15,0 | 46,1 % |
HUS-kuntayhtymä | 527,2 | 521,8 | 526,9 | 5,1 | 1,0 % |
|
|
|
|
|
|
Vuoden 2014 tilinpäätösluvuissa on otettu huomioon työmarkkinatuen (32,4 milj. e) siirto työllisyyden hoitamisen talousarviokohdalle vuoden 2015 alusta.
Sosiaali- ja terveysviraston kokonaisraami kasvaa nimellisesti 2,3 % vuoden 2015 talousarviosta.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio kasvaa 21,9 milj. euroa (1,5 %) vuoden 2014 talousarvioon nähden. Raamin sisältä tulee rahoittaa palkkaratkaisun sekä yleisen kustannustason nousun lisäksi muut tiedossa olevat kustannustasoa nostavat tekijät. Apottihankkeen kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveysviraston talousraamiin.
Toimeentulotuen raami nousee 7,4 milj. euroa (4,3 %) kuluvan vuoden tasosta.
Työllisyyden hoidon raami kasvaa 15 milj. euroa (46 %) vuoden 2015 talousarviotasosta.
HUS:n raami kasvaa 5,1 milj. euroa (1,0 %) kuluvan vuoden tasosta.
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioesitys on tehty kaupunginhallituksen antamaan talousarvioraamiin.
Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että vuoden 2016 raamin lähtökohtana on valtuustokauden 2013-2016 strategiaohjelman mukainen talouden tasapainoa ja tuottavuuden kasvua koskeva tavoite, joka sisältää käyttömenojen reaalikasvun pitämisen asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuisella 1 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella. Strategiaohjelman tavoitteen mukainen emokaupungin käyttömenojen kokonaistaso on vuonna 2016 tuoreimmilla kustannustason nousun ja väestönkasvun ennusteilla 2,09 % vuoden 2015 vastaavia menoja suurempi.
Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Palvelusetelin osuutta palvelujen tuottamistapana nostetaan ja uusia palvelusetelivaihtoehtoja otetaan käyttöön ilman että kaupungin kustannukset kasvavat. Samoin omaishoidon tuen käyttöä yhtenä palvelujen tuottamistapana tuetaan.
Lastensuojelussa palvelurakennetta kevennetään lisäämällä kotiin vietäviä palveluja ja lasten sijaishuollossa sekä perhehoidon että läheisverkostosijoitusten suhteellista osuutta nostetaan. Samalla huolehditaan omien lastenkotien täysimääräisestä käytöstä ja vähennetään laitoshoidon ostopalveluja.
Vammaispalveluissa lisätään palvelusetelin osuutta henkilökohtaisen avun tuottamisessa.
Päihde- ja mielenterveyspalveluissa keskeistä on avohoidon ensisijaisuus. Laitospaikkoja vähennetään, asumispalveluprosessia tehostetaan ja ostopalveluja vähennetään.
Myös ikääntyneiden palveluissa palvelurakenteen muutosta jatketaan, ja kevyempien palvelujen osuus nousee edelleen. Toiminnan painopistettä siirretään kotona asumisen tukemiseen, ja ympärivuorokautisessa hoidossa asuvien osuus ikääntyneistä laskee. Sairaalatoiminnan painopistettä siirretään geriatrisen akuuttihoidon ja kuntoutuksen suuntaan. Sekä sairaala- että arviointi- ja kuntoutustoiminnassa hoitojaksot lyhenevät ja aiempaan asumiseen palaavien osuus nousee.
Välittömän asiakasajan osuutta työajasta pyritään nostamaan kaikissa palveluissa aina kun se on tarkoituksenmukaista.
Toimeentulotuki
Toimeentulotuen raami nousee 4,3 % kuluvan vuoden talousarvion tasosta. Talousarviossa pysyminen edellyttää toimeentulotukimenojen kääntymistä selvään laskuun.
Työllisyyden hoitaminen
Työmarkkinatuen kuntaosuus on sisältynyt työllisyyden hoidon talousarviokohdalle vuodesta 2015 lähtien. Työmarkkinatuen kuntaosuuden määrää kasvattaa voimakkaasti maksuperusteiden muutos 1.1.2015 alkaen. Kaupunki maksaa 300 – 999 päivää työmarkkinatukea saavien tuesta 50 %, aiemmin rajana oli 500 päivää. Yli 1000 päivää työmarkkinatukea saavien tuesta kaupunki maksaa 70 %.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa työllistymiseen. Tärkeimpiä ovat työllisyyden hoidon kaupunkitasoiset ratkaisut.
HUS-kuntayhtymä
HUS:n talousarviokohta sisältää HUS:n helsinkiläisille tuottamat terveyspalvelut ns. kuntalaskutettavat palvelut, joista sosiaali- ja terveysvirasto maksaa HUS-hinnaston mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto osallistuu HUS:n talousarvion mukaisiin Myrkytystietokeskuksen palvelujen rahoittamiseen sekä kattaa osuutensa kalliin hoidon tasausmaksusta. HUS:n talousarviokohta sisältää myös mahdolliset ylikäyttömaksut sekä muut vastaavan tyyppiset erikseen laskutettavat erät. HUS:n talousarviokohta sisältää myös erikoissairaanhoidon ostot muista sairaanhoitopiireistä. HUS:n talousarviokohta ei sisällä HUS:n tuottamia laboratorio-, kuvantamis- ym. tukipalveluja, jotka sisältyvät sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle.
HUS:n vuoden 2016 talousarvio on kaupunginhallituksen hyväksymän raamin mukaan 526,9 milj. euroa. Kasvu on noin 1 % vuoden verrattuna vuoden 2015 talousarvioon.
Terveydenhuoltolain mukainen terveydenhuollon järjestämissuunnitelma määrittelee periaatteet, joiden mukaan HUS-kuntayhtymän kanssa sovitaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon työnjaosta ja yhteistyöstä sekä hoitoketjuista HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston välillä. Kaikissa työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvissä neuvotteluissa arvioidaan suunniteltujen muutosten vaikutukset talousarviokohtiin 31001 sosiaali- ja terveyspalvelut ja 31006 Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri. Tavoitteena on kuluja vähentävä nettovaikutus. Työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvät muutokset on hyväksyttävä HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston yhteisissä terveyssuunnittelukokouksissa.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysvirasto seuraa strategian toteutumista talousarvioon asetettujen sitovien toiminnallisten tavoitteiden kautta. Sitovissa tavoitteissa on yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa, mikä on kaupunginhallituksen kannanottojen mukaista. Kokonaisuutena sitovien tavoitteiden päämääränä on ohjata toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Sosiaali- ja terveysviraston sitovat tavoitteet ovat seuraavat:
Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa.
Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus lasten sijaishuollossa kasvaa vuoteen 2015 verrattuna.
Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).
Asiakas pääsee halutessaan neljässä viikossa hoitoon terveysasemalle.
Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman, että mediaanihoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella.
Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna.
Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna.
Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta.
Ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille.
Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä vuodessa.
Määrälliset tavoitteet
Kuluvan vuoden talousarviossa käynnit ja muu hoitoasiointi on eriytetty toisistaan määrällisissä tavoitteissa. Aiemmin suoritteet sisälsivät molemmat suoritemuodot.
Investoinnit
Kaupunginhallituksen 16.3.2015 hyväksymien talousarvion laadintaohjeiden mukaan kaupungin investoinneille on asetettu strategiaohjelman mukainen 435 milj. euron suuruinen katto, mikä indeksitarkistus huomioon ottaen merkitsee 451 milj. euron suuruista investointiraamia vuodelle 2016. Jokaisen investointihankkeen osalta viraston tulee esittää:
• onko hanke toteutettavissa sitovan investointi- ja toimintamenoraamin puitteissa
• toteuttaako hanke kaupungin strategiaohjelmassa asetettua tavoitetta siitä, ettei kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä kasva strategiakaudella.
Ensisijaisesti tulee tiivistää nykyistä tilankäyttöä, sopeuttaa uusia tilatarpeita sijoittamalla toimintoja olemassa oleviin tiloihin ja luopumalla turhista tiloista.
Sosiaali- ja terveysvirasto on laatinut priorisoidun 10-vuotissuunnitelman tulevista investoinneista. Suunnitelma sisältää myös poistuvat tilat. Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttöohjelma vuosiksi 2016-2025 on tämän asian liitteenä 2.
Irtain käyttöomaisuus
Sosiaali- ja terveysviraston irtaimen omaisuuden raami on 9,663 milj. e, mikä on 0,163 milj. e (1,5 %) kuluvan vuoden irtaimen omaisuuden raamia enemmän.
Irtaimen omaisuuden määrärahat jakautuvat tietotekniikkahankintoihin (5,0 milj. e) ja muun irtaimen omaisuuden hankintaan (4,663 milj. e). Irtaimen omaisuuden perushankinnat ovat tämän asian liitteenä 3.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen päättämän raamin mukaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimen talousarviokohdan osalta vuoden 2016 talousarvioesitys vastaa tasoltaan kuluvan vuoden talousarviota, kun otetaan huomioon kustannustasossa tapahtuva muutos.
Tämä merkitsee sitä, että vuoden 2016 talousarvion pohjan pitävyyden kannalta keskeistä on budjetissa pysyminen kuluvana vuonna.
Osastokohtaiset tarkemmat toimenpiteet valmistellaan käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä lokakuusta alkaen.
Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunnan asiasta mahdollisesti antama lausunto toimitetaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Talousarvioesitys 2016, 20.5.2015 |
2 | Tilankäyttöohjelma_taulukko_sote_2016-2025_20150526, 28.5.2015.pdf |
3 | Sote irtaimen omaisuuden perushankinnat 2016_2025 taulukko_ltk.pdf |
4 | SOTE 2015 henkilöstöresurssisuunnitelma 8 5 2015 |
5 | Lakkautettavat virat (muutetaan toimiksi) 2012-2016.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.05.2015 § 179
HEL 2015-000731 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
26.05.2015 Pöydälle
Järjestöneuvottelukunnan puheenjohtaja Liisa Paavola oli kokouksessa kuultavana tämän asian käsittelyn yhteydessä.
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Pyydän asian pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/5 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
5
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu René Hurstin ym. talousarvioaloitteesta koskien sosiaaliasiamiesten määrän lisäämistä
Pöydälle 26.05.2015
HEL 2014-011630 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
"Sosiaali- ja terveysvirasto on sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen yhteydessä kiinnittänyt huomiota myös sosiaaliasiamiesresursseihin. Alkuvuodesta 2015 sosiaaliasiamiesten lukumääräksi on vakiintunut kaksi päätoimista henkilöä. Sosiaaliasiamiestoiminnan toteuttamisen ja kehittämisen edellytykset sekä tavoitettavuus ovat vahvistetun resurssin myötä merkittävästi parantuneet. Tavoitettavuutta on parannettu lisäksi mm. laajentamalla asiamiesten asiakaspalveluaikoja sekä tiedottamalla asiamiestoiminnasta paremmin asiakkaille. Asiamiehillä on vuoden alusta ollut käytössään tietoturvallinen sähköinen yhteydenottokanava, jonka avulla on mahdollistettu myös sähköinen asiointi. Lisäksi kehitteillä on sosiaaliasiamiesten ja potilasasiamiesten yhteistyön tiivistäminen heidän yhteisten asiakkaidensa palveluissa.
Sosiaaliasiamiesten lisääminen neljällä työntekijällä merkitsisi määrärahoina noin 200 000 euroa. Toiminnan määrällistä lisäämistä ei ole katsottu tarpeelliseksi sisällyttää talousarvioehdotukseen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi 12.5.2015 lausunnon kaupunginhallitukselle sosiaaliasiamiesten selvityksestä vuodelta 2014. Lausunnossa käydään läpi keskeiset selvityksessä esiin tulleet asiat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Sosiaaliasiamiesten toiminta mm. edistää asiakkaan oikeuksia ja auttaa häntä kokemiensa epäkohtien tai palveluissa ilmenneiden puutteellisuuksien korjaamisessa. Laadukas sosiaaliasiamiestoiminta varmistaa näin myös asiakkaan hyvinvointia."
Esittelijän perustelut
Valtuutettu René Hursti ym. on tehnyt talousarvioaloitteen, joka koskee sosiaaliasiamiesten määrän lisäämistä.
Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä
Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Elise Färlin, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43440
elise.farlin(a)hel.fi
Liitteet
1 | HEL 2014-011630 Hursti René talousarvioaloite Kvsto 24.9.2014 asia 28 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.05.2015 § 189
HEL 2014-011630 T 00 00 03
Päätös
Sosiaaliasiamiesten tavoitettavuus on asiakas näkökulmasta ollut heikko. Tavoitettavuus puhelimella kuusi tuntia viikossa, joka käytännössä on ollut olematon asiakasmääriin nähden. Sähköistä yhteydenottokanavaa ei ole käytännössä kuin harvoilla mahdollisuus käyttää. esitän lausuntoehdotuksesta eriävän mielipiteen.
Käsittely
26.05.2015 Pöydälle
Pöydällepanoehdotus:
Rene Hursti: Sosiaaliasiamiesten tavoitettavuus on asiakas näkökulmasta ollut heikko. Tavoitettavuus puhelimella kuusi tuntia viikossa, joka käytännössä on ollut olematon asiakasmääriin nähden. Sähköistä yhteydenottokanavaa ei ole käytännössä kuin harvoilla mahdollisuus käyttää. esitän lausuntoehdotuksesta eriävän mielipiteen.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Elise Färlin, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43440
elise.farlin(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/6 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. talousarvioaloitteesta palveluseteleistä fysio-, toiminta- ja puheterapiaan
Pöydälle 26.05.2015
HEL 2015-003146 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:
”Sosiaali- ja terveysviraston tehtävänä on järjestää kuntalaisille lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut. Palvelujen tarve arvioidaan yksilöllisesti ja palvelut järjestetään henkilökohtaisen kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Fysioterapian, toimintaterapian ja puheterapian palvelut koordinoidaan pääasiassa sosiaali- ja terveysviraston kuntoutuksen osaamiskeskuksesta. Terapioihin pääsy toteutuu tällä hetkellä tavoitteiden mukaisesti.
Neurologisten potilaiden kuntoutus on keskitetty kuntoutuksen osaamiskeskukseen. Fysioterapian ja toimintaterapian lisäksi tähän kuntoutukseen nivoutuvat kiinteästi puheterapia ja neuropsykologinen kuntoutus. Aikuisten puheterapiaa pystytään tuottamaan omana toimintana riittävästi. Neuropsykologista kuntoutusta annetaan omana toimintana sekä hankitaan ostopalveluna silloin, kun oma kapasiteetti ei riitä. Ensisijainen toimintamuoto on oma toiminta, koska tällöin voidaan taata neuropsykologien läheinen ja tiivis yhteistyö muiden terapeuttien kanssa.
Avoterveydenhuollon kehittämisessä on yhtenä tärkeänä osana tuki- ja liikuntaelinsairaiden palveluprosessin ja hoidon saatavuuden parantaminen moniammatillisesti terveysasemien lääkärien, hoitohenkilökunnan ja fysioterapian yhteistyönä. Suunnitteilla on uusia palvelumuotoja ja -polkuja. Lisäksi toimintaterapiassa tehdään kehitystyötä, joka tulee lisäämään avoterveydenhuollon toimintaterapiapalveluja. Kotihoidon terapiatoiminnassa on siirrytty nimikkomalliin, jossa kaikille kotihoidon lähipalvelualueille on nimetyt fysioterapeutit ja toimintaterapeutit. Terapeutit tekevät kiinteää yhteistyötä kotihoidon henkilökunnan kanssa asiakkaiden arkiliikkumisen ja osallistumisen tukemisessa.
Meneillään olevassa lääkinnällisen kuntoutuksen terapiapalvelujen kehitystyössä painottuu moniammatillinen yhteistyö eri asiantuntijoiden kesken. Terapiat eivät ole yksittäisiä toimenpiteitä, vaan hyvin erilaisia ja eripituisia jaksoja, joiden toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan jatkuvasti asiakkaan kanssa ja useiden eri työntekijöiden yhteistyönä. Ulkopuoliset palvelusetelituottajat jäisivät tällaisessa toimintamallissa liian irrallisiksi toimijoiksi. Tämän vuoksi terapiatoimintaan ei nyt ole perusteltua ottaa mukaan palvelusetelivaihtoehtoa.
Edellä kuvatusta syystä sosiaali- ja terveyslautakunta ei tässä vaiheessa kannata palvelusetelin käyttöönottoa lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden järjestämisessä. Yleensäkään määrärahan varaaminen palvelusetelitoimintaan ei ole tarpeellista, koska kaupunginhallitus totesi 16.3.2015 (§ 269) käsitellessään vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet, että palvelusetelin käyttöä laajennetaan ilman, että kaupungin kustannukset kasvavat. Palveluseteli on yksi palvelujen tuottamisvaihtoehto omana toimintana tai ostopalveluna tuotettujen palvelujen rinnalla.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2016 on laadittu kaupunginhallituksen 16.3.2015 laatimisohjeissaan antamaan raamiin, eikä se siten mahdollista aloitteessa esitettyä määrärahalisäystä.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Tarpeenmukaisten, oikea-aikaisten ja riittävien fysioterapian, toimintaterapian ja puheterapian palvelujen saanti voi edistää henkilön toipumista, kuntoutumista, työkykyä ja kotona asumista. Pitkäaikaisesti tai pysyvästi vajaakuntoisen kohdalla nämä terapiat voivat tukea olemassa olevan toimintakyvyn ylläpitämisessä ja toimintakyvyn heikkenemisen ehkäisemisessä.”
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Arja Karhuvaara ym. ovat tehneet talousarvioaloitteen määrärahan varaamisesta lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden järjestämiseksi palveluseteleitä käyttäen.
Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä.
Aloite on esityslistan liitteenä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | HEL 2015-003146 Arja Karhuvaara talousarvioaloite Kvsto 11.3.2015 asia 11 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.05.2015 § 191
HEL 2015-003146 T 00 00 03
Päätös
Pyydän asian pöydälle.
Käsittely
26.05.2015 Pöydälle
Pöydällepanoehdotus:
Sami Heistaro: Pyydän asian pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/7 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
7
Hiv-infektion saaneiden huumeiden käyttäjien erityispalvelujen hankinta
Pöydälle 12.05.2015
HEL 2014-007306 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä hiv-infektion saaneiden huumeiden käyttäjien erityispalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
Esittelijän perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.6.2014 § 269 oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikön päättämään Helsingin Diakonissalaitoksen sopimuksen Erityispalvelut hiv-infektion saaneille huumeiden käyttäjille, koska palvelua ei ole kilpailutettu. Sopimus tullaan irtisanomaan 31.12.2015 lähtien.
Hankinnan kuvaus ja tavoitteet
Hankittava kokonaisuus sisältää hiv-infektion saaneille huumeiden käyttäjille suunnatut palvelut, joiden keskeiset elementit ovat palvelukeskus, lääkehoitopalvelut ja terveysneuvontatyö. Palvelukeskuksen ulkopuolista palvelua on kotihoitopalvelu. Kotihoitopalvelua toteutetaan niille asiakkaille, jotka tarvitsevat pidempiaikaista tukea asumiseensa tai eivät pysty asioimaan palvelukeskuksessa. Palvelut on tarkoituksenmukaista tuottaa integroidusti yhtenä kokonaisuutena niin, että eri palvelut tukevat toisiaan lääkehoidon ja terveysneuvonnan toteuttamisessa.
Palvelukokonaisuuden tavoitteena on ehkäistä pääkaupunkiseudulla hiv-infektion leviämistä huumeiden käyttäjien keskuudessa ja minimoida asiakaskunnan huumeiden käytöstä johtuvia haittoja. Toisena tavoitteena on vähentää hiv-infektion saaneiden huumeiden käyttäjien keskuudessa aktiivisten päihteidenkäyttäjien osuutta toimivalla palvelukokonaisuudella.
Hiv-infektion saaneita huumeidenkäyttäjiä on pääkaupunkiseudulla noin 180 henkilöä. Keskitettyjä erityispalveluja käyttää aktiivisesti noin 100 eri asiakasta kuukaudessa ja päivittäin 35–45 eriasiakasta.
Tarjouskilpailu
Helsingin kaupunki kilpailuttaa erityispalvelut hiv-infektion saaneille huumeiden käyttäjille. Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö sisältää option, jossa Espoon ja Vantaan kaupungit voivat osallistua kilpailutukseen ja tehdä kilpailutuksen tuloksen perustella omat hankintapäätöksensä ja omat erilliset sopimuksensa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavan palvelun yksityiskohtainen sisältö sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Lisäksi palvelutuottaja velvoitetaan sitoutumaan sosiaalisiin kriteereihin niin, että palvelutuottaja velvoitetaan tarjoamaan kokopäiväisen työpaikan koko hankintasopimuskaudeksi vähintään yhdelle palkkatukeen oikeutetulle henkilölle. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveysviraston ja hankintakeskuksen yhteistyönä. Hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat. Palvelukuvauksen laatimisessa on konsultoitu HUSia.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-3. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6§:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Päätösehdotus hankinnasta tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi syksyn 2015 aikana.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Parhaan tarjouksen valintaperusteena on halvin hinta vähimmäislaadun ollessa vakioitu.
Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavat riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Palvelua seuraa perustettava poikkiorganisatorinen ohjausryhmä. Ohjausryhmä seuraa palvelun toteutumista sopimuskauden aikana ja ohjaa palvelua vastaamaan esiintyvää palvelutarvetta. Tämän lisäksi ohjausryhmä käsittelee palvelun kehittämisehdotuksia.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2016. Hankintaan sisältyy enintään kahden vuoden jatkokausi, jonka käytöstä tilaaja päättää ennen kuin kolme vuotta on kulunut sopimuksen allekirjoittamisesta.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 310 42970
aila.ronkanen(a)hel.fi
Sirpa Kurkela, psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö (vs), puhelin
sirpa.kurkela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
2 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
3 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Terveys- ja päihdepalvelut | Esitysteksti |
Hankinta ja kilpailutus | Esitysteksti |
Hankintakeskus | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.05.2015 § 160
HEL 2014-007306 T 02 08 02 01
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
12.05.2015 Pöydälle
Hankinta-asiantuntija Kari Salovaara oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
Pöydällepanoehdotus:
Anna Vuorjoki: Pyydän asian pöydälle.
28.04.2015 Poistettiin
17.06.2014 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 310 42970
aila.ronkanen(a)hel.fi
Sirpa Kurkela, psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö (vs), puhelin
sirpa.kurkela(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
8
Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinta
HEL 2015-005714 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä opioidiriippuvaisten korvaushoidon kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
Esittelijän perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Opioidikorvaushoito on osa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston päihdehoitopalveluja. Palvelu on osa päihdehuollon monituottajamallia, jonka sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kilpailuttaa muilta osin 12.5.2015 (§ 159).
Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu, jonka perusteella syntyy puitejärjestely. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti.
Opioidikorvaushoidolla tarkoitetaan opioidiriippuvuuden hoitoa, jossa käytetään apuna buprenorfiinia tai metadonia sisältäviä lääkevalmisteita. Hoito perustuu sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen (33/2008) Opioidiriippuvaisten vieroitus- ja korvaushoidosta eräillä lääkkeillä.
Korvaushoitoa voidaan toteuttaa joko kuntouttavalla tai haittoja vähentävällä työotteella. Kuntouttavassa korvaushoidossa hoidon tavoitteena on potilaan kuntoutuminen ja päihteettömyys. Haittoja vähentävässä korvaushoidossa tavoitteena on päihteiden käytöstä johtuvien haittojen vähentäminen ja potilaan elämänlaadun parantaminen. Haittoja vähentävää hoitoa tarjotaan potilaille, joita ei todennäköisesti saada lopettamaan kokonaan huumeiden käyttöä, mutta tavoitteena on myös potilaiden motivoiminen ja valmentaminen kuntouttavaan korvaushoitoon.
Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto tuottaa pääosan kuntouttavasta korvaushoidosta omana toimintanaan. Haittoja vähentävä korvaushoito hankitaan ostopalveluna.
Sosiaali- ja terveysvirastolla oli vuonna 2014 kuntouttavassa korvaushoidossa yhteensä noin 400 potilasta. Näistä ostopalveluissa asioi aktiivisesti noin 100 potilasta kuukausittain. Haittoja vähentävässä hoidossa korvaushoidossa oli yhteensä noin 310 eri potilasta. Pääsääntöisesti näistä kaikki potilaat asioivat ostopalveluissa. Samanaikaisesti ostopalveluissa oli hoidossa noin 265 potilasta. Nykyiset sopimukset umpeutuvat 31.12.2015.
Tarjouskilpailu
Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu, jonka perusteella syntyy puitejärjestely. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Kilpailutuksessa on kaksi hankinnan kohdetta:
1. Kuntouttava korvaushoito
2. Haittoja vähentävä korvaushoito
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-4.
Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat.
Ehdotus hankintapäätökseksi tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi syksyn 2015 aikana.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain, jokainen erikseen.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus kummassakin hankinnan kohteessa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 85 % ja laadun 15 %. Kuntouttavassa korvaushoidossa hinnat pyydetään kuntoutumisvaiheittain ja näitä hintoja painotetaan vaiheen arvioidulla kestolla. Hintavertailu toteutetaan painotettujen kuntoutumisvaiheiden summalla. Haittoja vähentävässä hoidossa hintaa ei painoteta.
Laatutekijöissä painotettaan henkilökunnan työkokemusta päihde- ja mielenterveystyöstä sekä hoitoyksikön kokoa. Tarjoukselle hinnasta ja laadusta annetut vertailupisteet lasketaan yhteen ja eniten pisteitä saanut tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin.
Helsingin kaupungin palvelutarpeeseen nähden kumpaankin hankinnan kohteeseen nähdään tarkoituksenmukaista solmia puitesopimukset vähintään kolmen palvelutuottajan kanssa. Näin varmistettaan riittävä kapasiteetti kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2016. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 310 42970
aila.ronkanen(a)hel.fi
Sirpa Kurkela, psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö (vs.), puhelin
sirpa.kurkela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
2 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
3 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
4 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/9 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
9
Suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelujen hankinta
HEL 2014-007325 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää esityslistalla esitetyin perustein seuraavaa:
- Valita tarjouskilpailun perusteella Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelujen palveluntuottajaksi.
- Tehdä valitun tarjoajan kanssa nelivuotisen sopimuksen.
- Määrätä, että terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikkö allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa osastopäällikön päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta ja sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Esittelijän perustelut
Hankinnan tausta
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 9.4.2015 suonensisäisesti huumeita käyttävien sosiaali- ja terveysneuvontapalvelujen kilpailuttamisen keskeiset periaatteet (§ 126). Päätöksen perusteella Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto käynnisti palvelua koskevan tarjouskilpailun yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa. Tarjouskilpailu toteutettiin julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankintailmoitus julkaistiin 14.4.2014 julkisten hankintojen tietokannassa (www.hankintailmoitukset.fi).
Tarjousten käsittely
Määräaikaan 6.5.2015 klo 12 mennessä tarjouksen jätti yhteensä kaksi tarjoajaa. Tarjoukset saatiin seuraavilta tarjoajilta:
1. A-klinikkasäätiön Uudenmaan palvelualue
2. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö
Tarjoukset käsiteltiin kahdessa vaiheessa:
1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
2. Tarjousten vertailu.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjouksen oli oltava muodoltaan ja sisällöltään tarjouspyynnön mukainen. Muussa tapauksessa tarjous tuli hylätä tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena. Hankintayksikkö on tarjouspyynnön mukaan erityisesti velvollinen hylkäämään tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, jos tarjouksessa on sellainen virhe tai puute, joka estää tarjouksen tasapuolisen vertailun muiden tarjouspyynnön mukaisten tarjousten kanssa.
Jättäessään tarjouksen palveluntuottaja sitoutuu tarjouspyynnössä esitettyihin palvelun vähimmäisvaatimuksiin. Vähimmäisvaatimukset koskivat mm. rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, ammatilliseen pätevyyteen ja tekniseen suorituskykyyn liittyviä vaatimuksia. Palvelulle asetettuja vaatimuksia arvioitiin tarjousten mukana toimitettujen tarjouslomakkeiden ja selvitysten perusteella.
Kummatkin tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät niille asetetut vaatimukset.
Tarjousvertailu
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa asetettujen laadullisten vähimmäisvaatimusten nähtiin takaavan riittävän korkeatasoisen laatutason, joten tarjousvertailussa vertailuperusteena oli halvin hinta.
Tarjousten vertailu on tämän esityksen liitteenä (liite 1). Vertailu osoittaa, että halvimman tarjouksen on tehnyt Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö.
Vertailuhintana käytettiin palvelukuvauksen mukaisen palvelun vuosihintaa tuotantokustannuksineen. Vuosihintaa täsmennettiin tarjouspyynnöstä (liite 2) esitettyjen kysymysten takia. Annetuissa vastauksissa (liite 3) palvelun tuotantokustannuksista rajattiin jaettavat neulat ja ruiskut tilaajan kustannuksiksi. Menettelyllä varmistetaan, että kentällä on riittävästi puhtaita käyttövälineitä.
Tarjoukset ovat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa.
Kilpailutuksen tulos ja sopimukset
Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään nelivuotinen sopimus sopimuskaudelle, joka on suunniteltu alkavaksi 1.11.2015. Hankintaan sisältyy enintään kahden (2) vuoden optiokausi. Optiokauden käyttöönotosta päättää sosiaali- ja terveysvirasto ennen kuin kolme vuotta on kulunut sopimuskauden alkamisesta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sopimusten allekirjoittaminen ja päättäminen
Helsingin kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä ja varmentaa valmistelija, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijän näkemyksen mukaan terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikön tulee allekirjoittaa sopimus.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen eli irtisanomiseen tai purkamiseen on päätös tehtävä riittävän nopeasti. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on osastopäälliköllä
Kustannusvaikutusten arviointi
Sopimuksen arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo optiokautta lukuun ottamatta on noin 1,7 miljoonaa euroa ja mahdollinen optiokausi huomioiden 2,7 miljoonaan euroa. Lisäksi vuosittain voidaan käyttää 5–10 % vuosikustannusta vastaava summa palvelua seuraavan ohjausryhmän esittämiin lisäostoihin 1.7.2016 alkaen. Näin hankinnan kokonaisarvo voi enimmillään olla ilman optiokautta 1,9 miljoonaa euroa ja optiokausi huomioiden 2,9 miljoonaa euroa. Palvelu on arvonlisäverotonta terveyspalvelua
Nyt voimassa oleva sopimushinta on noin 900 000 euroa vuodessa eli 75 000 euroa kuukaudessa. Suoraa kustannusvertailua nykyisen ja tulevan palvelun välillä ei voida esittää, koska palvelun sisältöön on tehty muutoksia ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto ottaa hoitaakseen Itä-Helsingin alueen.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Aila Ronkanen, psykososiaalisen työn päällikkö, puhelin: 310 42970
aila.ronkanen(a)hel.fi
Sirpa Kurkela, psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö (vs.), puhelin
sirpa.kurkela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom) |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom) |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Terveys- ja päihdepalvelut | Esitysteksti |
Hankinta ja kilpailutus | Esitysteksti |
Hankintakeskus | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2015 § 126
HEL 2014-007325 T 02 08 02 01
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suonensisäisesti huumeita käyttävien terveys- ja sosiaalineuvontapalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
24.03.2015 Pöydälle
17.06.2014 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Aila Ronkanen, johtava sosiaalityöntekijä, puhelin: 310 42970
aila.ronkanen(a)hel.fi
Sirpa Kurkela, psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö (vs.)
sirpa.kurkela(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/10 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
10
Sosiaali- ja terveyslautakunnan selvitys kaupunginhallitukselle lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen laadun ja saatavuuden kehityksestä vuonna 2014
HEL 2015-000613 T 00 01 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää omalta osaltaan hyväksyä ja lähettää tiedoksi kaupunginhallitukselle liitteinä olevat raportit helsinkiläislasten ja nuorten psykiatristen palvelujen laadun ja saatavuuden kehityksestä vuonna 2014.
Esittelijän perustelut
Päättäessään 12.9.2007 lastenpsykiatrisen toiminnan keskittämisestä Hyksiin 1.1.2008 alkaen kaupunginvaltuusto edellytti, että kaupunginhallitus tuo valtuustolle vuosittain raportin helsinkiläislasten ja nuorten psykiatristen palvelujen laadun ja saatavuuden kehityksestä. Kaupunginhallitus pyytää raporttia 17.6.2015 mennessä.
HYKS:n asianomaiset ylilääkärit ovat valmistelleet esityslistan liitteenä olevat selvitykset.
Lastenpsykiatria
Helsinkiläisten lastenpsykiatristen potilaiden määrä kasvoi 11 % verrattuna edelliseen vuoteen ja käyntien määrä lisääntyi 14 %. Lastenpsykiatristen lähetteiden määrä lisääntyi 13 % edellisvuoteen verrattuna. Osastohoitopäivät vähenivät 27 % hoidon painopisteen siirtyessä avohoidon suuntaan. Sama suuntaus on jatkunut tänä vuonna.
Odotusajan mediaani ensikäynnille oli 20 vrk kun se oli edellisenä vuonna 14 vrk. Odotusajan kasvusta huolimatta se on edelleen hyvällä tasolla. Kuuden viikon hoitotakuu toteutui joitain yksittäisiä potilaita lukuun ottamatta. Alkuvuonna 2015 odotusajan mediaani on ollut 26 vrk.
Akuutin osastohoidon tarve kasvoi vuoteen 2013 verrattuna. Lastenpsykiatriset akuuttihoitopäivät lisääntyivät vuoden 2013 vajaasta 600:sta 800:aan. Myös hoidettuja lapsia oli vuonna 2014 n. 60 enemmän kuin edellisenä vuonna. Syitä lisääntyneeseen osastohoitoon selvitetään.
Lasten psykoterapioihin pääsy pysyi hyvällä tasolla vuonna 2014. Ostopalveluterapioiden tarve väheni edellisvuoteen nähden, mikä johtuu indikaatioiden tarkentumisesta ja hoitojen enenevästä toteuttamisesta HYKS:n omana työnä. Ostopalveluterapioiden kustannukset ovat pienentyneet joka vuosi vuoden 2009 jälkeen ja vuonna 2014 ne olivat 725 000 € (v. 2013 807 000 €). Vuodesta 2007 hoitoaikojen lyhentyessä potilaskohtainen kustannus on alentunut 32,5 %.
Yhteistyö Helsingin lasten perustason palveluiden kanssa on ollut tiivistä. Keskeisenä kehittämiskohteena on ollut yhteistyö lastensuojelun kanssa. Uusia toimintatapoja, yhteistoiminnan muotoja ja pelisääntöjä on kehitetty.
Jatkossa HYKS:n lastenpsykiatria pitää keskeisenä haasteena toimivien yhteistyöverkostojen luomista lasten mielenterveystyötä tekevien tahojen kesken yli organisaatiorajojen. Lasten psyykkiset häiriöt ovat kehityksellisiä häiriöitä ja niiden hoidossa keskeistä on parantaa lähiympäristön valmiuksia tukea lasta ikätasoiseen kasvuun. Yhteistyö sosiaali-, terveys- ja koulutoimen kesken on välttämätöntä.
Huolta HYKS:n lastenpsykiatriassa herättää lastenpsykiatrisen erikoissairaanhoidon kysynnän jatkuva kasvu. Lasten avun tarve tunnistetaan edelleen liian myöhään, eivätkä perheen mahdollisesti saamat tukitoimet ole ehkäisseet lapsen psyykkisen häiriön syntymistä. Olisi ensiarvoisen tärkeää kiinnittää erityistä huomiota pienten haastavasti käyttäytyvien lasten perheiden tuen tarpeeseen ja asianmukaisten perustason interventioiden tarjontaan, jotta alkavat psyykkisen kehityksen häiriöt tunnistettaisiin varhain. Erikoissairaanhoidon resurssien optimaaliseksi kohdentamiseksi HYKS:n lastenpsykiatria ehdottaa käynnistettäväksi hoitoverkkotyöskentelyä.
Nuorisopsykiatria
Helsinkiläisiä nuoria on vuoden 2014 aikana tutkittu ja hoidettu HYKS Nuorisopsykiatrian avohoidon, osastohoidon ja erityispalvelujen klinikassa. Organisaatio on sama, mutta yksikkömuutosten vuoksi ei suoraan verrannollinen edellisvuoteen. Vuoden aikana tehtiin useita toimitilamuutoksia.
Organisaatiouudistuksessa painopisteenä ovat edelleen olleet avohoitopainotteisuus, osastohoito- ja tutkimusjaksojen tehostaminen, kuntoutustoiminnan keskittäminen ja tertiääritason palveluiden tarjoaminen myös muille sairaanhoito- ja Erva -alueille.
Helsinkiläisiä nuoria oli hoidettavana vuonna 2014 HYKS nuorisopsykiatriassa yhteensä 1870 henkilöä. Uusia lähetteitä helsinkiläisistä nuorista tuli 714 kappaletta, eikä uusissa lähetteissä ole vuosien mittaan havaittavissa olennaista muutostrendiä.
Ensikäyntejä toteutui 680 kpl. Avohoidon käyntejä helsinkiläisille nuorille kertyi 21156 kpl (edellisvuonna 20977 kpl), keskimäärin 11 käyntiä hoidettua potilasta kohti. Terveydenhuoltolain hoitotakuu tutkimuksen ja hoidon alkamisen osalta toteutui.
Nuorisopsykiatrian erikoissairaanhoidon painopistettä on siirretty viime vuosina vahvasti avohoidon suuntaan. Vuonna 2014 käynnistettiin peruspalvelujen toimijoiden tueksi ja vakavien psykiatristen häiriöiden aikaiseksi tunnistamiseksi HYKS-Varhain-konsultaatiot, mikä Helsingissä on toiminut 3-4 työntekijän voimin. HYKS-Varhain - konsultaatiokäyntien lisäksi tehtiin kotikäyntejä Helsingissä 190 kertaa.
Osastohoitopaikkojen määrä pysyi vuonna 2014 ennallaan. Vuonna 2014 osastohoidon klinikassa oli hoidossa yhteensä 161 helsinkiläistä nuorta (vuonna 2013 176 nuorta). Helsinkiläisillä nuorilla oli yhteensä 3447 hoitopäivää osastohoidon klinikassa, mikä on 7 % enemmän kuin vuonna 2013. Osastoille ei ollut koko vuoden aikana merkittäviä hoitojonoja eikä ylipaikkatilanteita.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Jukka Pellinen, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305
jukka.pellinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Helsinkiläisten lasten psykiatristen palvelujen toteutuminen 2014 |
2 | Helsinkiläisten nuorten psykiatristen palvelujen toteutuminen HYKSssa vuonna2014 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/11 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
11
Kariston Säätiön kirjalahjoitus sosiaali- ja terveysvirastolle
HEL 2015-005367 T 02 07 02
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää ottaa Kariston Säätiön tekemän 16 733,50 euron arvoisen kirjalahjoituksen kiitollisena vastaan käytettäväksi sosiaali- ja terveysviraston toiminnassa lasten ja nuorten hyväksi. Lahjoitus luovutetaan perhe- ja sosiaalipalvelut -osastolle lastensuojelun vastuualueelle, jossa kirjat jaetaan tarpeen mukaan lastensuojelun sijais- ja vastaanottoperheisiin, lastenkoteihin ja vastaanottolaitoksiin. Kirjoja voidaan tarvittaessa jakaa myös muihin lapsiperheiden palvelujen toimintoihin.
Esittelijän perustelut
Kariston Säätiö on 13.5.2015 päivätyllä lahjakirjalla lahjoittanut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastolle lahjakirjan liitteenä olevat lasten- ja nuorten kirjat käytettäväksi ensisijaisesti lastensuojelun toiminnassa. Lahjakirjan mukaan sosiaali- ja terveysvirasto voi päättää käyttää kirjalahjoituksen kuitenkin parhaaksi katsomallaan tavalla lasten ja nuorten hyväksi.
Kirjalahjoitus toimitetaan sosiaali- ja terveysviraston sosiaali- ja perhepalvelut -osaston lastensuojelun vastuualueelle, jossa huolehditaan siitä, että kirjat saatetaan lastensuojelun asiakkaana olevien lasten ja nuorten käyttöön jakamalla ne tarpeen mukaan lastensuojelun sijais- ja vastaanottoperheisiin, lastenkoteihin ja vastaanottolaitoksiin. Kirjoja voidaan tarvittaessa jakaa myös muihin lapsiperheiden palvelujen toimintoihin, joissa kirjojen käytöllä tuetaan lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä ja lapsiperheiden hyvinvointia.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätösvalta
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 23.4.2013 tekemällään päätöksellä (§ 101) vahvistanut, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää rahan tai irtaimen lahjoitusten vastaanottamisesta silloin, kun lahjoituksen arvo on yli 9 000 euroa ja enintään 16 818 euroa.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lahjakirja |
2 | Kariston säätiön säännöt |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Perhe- ja sosiaalipalvelut, lastensuojelu | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Perhe- ja sosiaalipalvelut, lapsiperheiden palvelut | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Kariston säätiö | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/12 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
12
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hyttisen aloitteesta joukkoliikenne-etuuden palauttamisesta kuljetuspalveluasiakkaille
HEL 2015-003179 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
"Kunnan velvollisuudesta järjestää vaikeavammaisten henkilöiden kuljetuspalveluita niihin liittyvine saattajapalveluineen on säädetty vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa. Kuljetuspalveluiden sisällöstä, laajuudesta ja järjestämisestä on erikseen säädetty vammaispalveluasetuksessa.
Vammaispalveluasetuksen 5 §:ssä todetaan, että kuljetuspalveluja ja niihin liittyviä saattajapalveluja järjestettäessä vaikeavammaisena pidetään henkilöä, jolla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Kuljetuspalvelu on tarkoitettu korvaamaan edellä mainittujen henkilöiden osalta julkista joukkoliikennettä.
Ottaen huomioon vammaispalveluasetuksen 5 §:n vaikeavammaisen henkilön määritelmän, on epätarkoituksenmukaista antaa julkisen joukkoliikenteen maksuton matkakortti henkilöille, joille myönnetyt kuljetuspalvelut perustuvat päätökselle, jonka mukaan he eivät voi ilman kohtuuttomia vaikeuksia käyttää julkista joukkoliikennettä.
Sosiaali- ja terveysviraston toimialaan kuuluvat vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain perusteella korvaamat kuljetuspalvelut ovat aina joukkoliikennevälineiden vaihtoehto henkilöille, joiden palveluntarve on niin suuri, ettei sitä pystytä joukkoliikennetyyppisessä ratkaisussa tyydyttämään.
Sosiaalihuoltolain nojalla myönnettävässä kuljetustuessa ei vaadita yhtä merkittävää liikkumisen haittaa joukkoliikenteen käyttämiselle kuin vammaispalvelulaissa. Sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetustuen saajat ovat pääasiassa eläkeiässä olevan vanhuksia, joilla on mahdollisuus saada eläkeläisalennus matkakorttiinsa.
Kuntalaisten liikkuminen turvataan jatkossakin ensisijaisesti julkisella liikenteellä, jonka järjestämisestä vastaa Helsingin seudun liikennekuntayhtymä (HSL).
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Sosiaali- ja terveysviraston päätös olla kustantamatta kuljetuspalvelun asiakkaille ilmaista HSL-korttia lisää asiakkaiden matkustuskustannuksia julkisen joukkoliikenteen osalta, mikäli asiakas käyttää julkista joukkoliikennettä. Mikäli asiakas on vähävarainen, eikä selviydy jokapäiväisistä talouteen kuuluvista menoistaan, asiakkaan julkisilla liikennevälineillä kulkemista voidaan tukea osana toimeentulotukea. Muutoin tehty päätös ei estä tai vaikeuta asiakkaiden matkustamasta julkisilla liikennevälineillä."
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Nuutti Hyttinen ja 46 muuta valtuutettua ovat tehneet 11.3.2015 valtuustoaloitteen, joka koskee kuljetuspalveluasiakkaiden oikeutta maksuttomiin matkoihin. Kaupunginhallitus pyytää sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa 16.6.2015 mennessä.
Asian tausta:
Sosiaalilautakunta päätti kokouksessaan 4.12.2001 § 577 Helsingin kaupungin matkojenyhdistely- ja kuljetuspalvelujen kriteereistä. Helsingin matkapalvelussa oli tarkoitus välittää osa matkoista julkiseen joukkoliikenteeseen, niille asiakkaille jotka ajoittain kykenivät käyttämään julkista joukkoliikennettä. Tästä syystä Helsingin matkapalvelun käyttäjille annettiin tuolloin asiakaskannustimena maksuton HKL:n YTV-alueen matkakortti. Lautakunta ei varsinaisesti päättänyt maksuttoman HSL-kortin liittämisestä kuljetuspalvelu- tai kuljetustukipäätökseen vaan kortin myöntäminen on johdettu päätöksen liitteenä olevasta kuljetuspalvelujen välittämistä koskevasta asiakirjasta.
Sosiaalilautakunta päätti 27.5.2008 § 174 Kuljetuspalvelujen järjestämisestä Palmian kanssa. Tässä yhteydessä luovuttiin matkojen välittämisestä julkiseen joukkoliikenteeseen. Alkuperäinen ajatus kuljetuspalvelumatkojen välittämisestä julkiseen joukkoliikenteeseen (ns. palvelulinjat) ei kuitenkaan koskaan toteutunut. Maksuttoman HSL-kortin myöntäminen jäi kuitenkin käytäntönä voimaan. Kuljetuspalveluasiakkaille alun perin asiakaskannusteena myönnetty maksuton matkakortti ei perustu lakiin. Kunnalla ei ole velvoitetta antaa maksutonta matkakorttia asiakkaalle.
Ennen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä 21.1.2014 lakkauttaa asiakkaille ilmaisten matkakorttien myöntäminen, maksuttomia matkakortteja oli annettu käyttöön vammaispalvelunlain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkaille 2109 kpl ja sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetustuen asiakkaille 1665 kpl, yhteensä n. 3774 kappaletta. Matkakorteilla tehtiin yhteensä 411 457 matkaa vuodessa (2013). Näistä matkakorteista ja niillä tehdyistä matkoista aiheutui vuonna 2013 yhteensä 1 274 618 euron nettokustannukset. HSL-kortista luopumisen jälkeen matkamäärät vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuksissa ovat kasvaneet 0,6% , mutta eivät suhteessa asiakasmääriin (kasvua 1,9%). Sosiaalihuoltolain mukaisten matkojen määrä on laskenut.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Merja Jäntti, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 43715
merja.jantti(a)hel.fi
Mikaela Westergård, vammaistyön johtaja, puhelin: 310 43149
mikaela.westergard(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/13 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Päätettävä tässä kokouksessa
13
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto Kalliolan Senioripalvelusäätiölle myönnetyn lainan laina-ajan pidentämisestä
HEL 2015-005096 T 02 05 03 00
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
"Kalliolan Senioripalvelusäätiö anoo Helsingin kaupungilta, että 7.12.1999 (§ 1605) myönnetyn lainan (3400000184) 31.5.2015 - 30.11.2016 erääntyville, yhteensä 38 232,52 euron suuruisille lyhennyksille, myönnettäisiin lykkäystä 30.11.2016 saakka siten, että laina-aikaa pidennetään vastaavasti 2 vuodella. Vuoden 2014 tilinpäätöksen mukaan lainaa on jäljellä 31.12.2014 yhteensä 95 581,28 euroa. Kalliolan Senioripalvelusäätiö perustelee anomustaan sillä, että tällä hetkellä sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelutuotannon (ikäihmisten liikunta- ja kuntoilupalvelut) taloudellinen tilanne on erittäin tiukka.
Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, ettei se sijoita asiakkaita edellä mainittuun Kalliolan Senioripalvelusäätiöön eikä sillä näin ollen ole asiasta lausuttavaa."
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa Kalliolan Senioripalvelusäätiölle myönnetyn lainan takaisinmaksuajan pidentämisestä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Timo Hakala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 62404
timo.hakala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/15 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
15
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei se ota seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Osastopäällikkö 14/29.5.2015
25 § RASPY – Ruoholahden asumispalveluyhdistys ry:n suorahankinta sekä toteuttamisohjelman hyväksyminen vuodelle 2015
Terveys- ja päihdepalvelut
Osastopäällikkö 21/29.5.2015
37 § Suun terveydenhuollon hammashoitoloiden tilapäiset sulkemiset vuonna 2015
38 § Terveys- ja päihdepalvelut -osaston laskujen hyväksyjät
39 § Terveys- ja päihdepalvelut -osaston johtoryhmän nimeäminen
Osastopäällikkö 22/29.5.2015
40 § Taksin käytöstä aiheutuneen laskun poistamisvaatimus, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Talous- ja tukipalvelut
Osastopäällikkö 32/29.5.2015
139 § Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneista kengistä, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
140 § Vahingonkorvausvaatimus virheellisesti määrätyn lääkkeen kustannuksista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
141 § Vaatimus potilaan itsemääräämisoikeuden loukkauksesta aiheutuneen vahingon korvaamisesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
142 § Vahingonkorvausvaatimus keskeyttämättä jääneestä ateriapalvelusta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 33/1.6.2015
143 § Vahingonkorvausvaatimus rikotuista silmälaseista
144 § Vahingonkorvausvaatimus rikotuista silmälaseista
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut
Osastopäällikkö 12/29.5.2015
20 § Sähköisen toimeentulotukihakemuksen muutokset vuonna 2015
Pöytäkirjanote ao. viranhaltijoille.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/16 | |
| 02.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
16
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei se ota seuraavia virastopäällikön tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Virastopäällikkö 28/1.6.2015
108 § Psykoterapiakuntoutuksen täydentäminen
Virastopäällikkö 29/1.6.2015
109 § Kotihoidon palvelusetelituottajien hyväksymiskriteerit
110 § Asiakas- ja potilastietojärjestelmien virastotasoisen omistajaryhmän nimeäminen
Pöytäkirjanote ao. viranhaltijalle.
Esittelijä
osastopäällikkö
Riitta Simoila
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00530 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|