Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 |
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Sosiaali- ja terveyslautakunta
ESITYSLISTA
13 - 2016
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 13.09.2016 klo 16:15 |
Kokouspaikka | Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1 |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Virastopäällikkö
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano | 2 |
3 | Ilmoitusasiat | 3 |
4 | Pöydälle 30.08.2016 | 4 |
5 | Sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelma | 9 |
6 | Psykoterapiakuntoutuksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot | 12 |
7 | Kotihoidon asiakkaiden aterioiden subventiot | 16 |
8 | Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle vanhusasiamiehen vakanssin perustamista koskevasta valtuustoaloitteesta | 19 |
9 | Eron myöntäminen terveysasemien johtajalääkärille | 22 |
11 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 23 |
12 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 26 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/1 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Seija Muurisen ja varatarkastajaksi jäsen Laura Nordströmin.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/2 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/3 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset ja muut tiedotusluonteiset asiat (asiakirjat ovat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):
Kvsto 31.8.2016 § 208 Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sen toisen jaoston varajäsenen valinta
Kaupunginvaltuusto päätti
1. myöntää Saido Mohamedille eron sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä sen toisen jaoston varajäsenen luottamustoimesta ja
2. valita Pia Hytösen Sami Heistaron henkilökohtaiseksi varajäseneksi lautakuntaan ja sen toiseen jaostoon vuoden 2017 toukokuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Khs 15.8.2016 § 695 Toimintasuunnitelma kiireettömään hoitoon pääsyn parantamiseksi terveysasemille
Khs 15.8.2016 § 697 Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelma vuosille 2017-2019
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Soili Korhonen, suunnittelija, puhelin: 310 50517
soili.korhonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Esitys lasten foniatrian työryhmän siirrosta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle
Pöydälle 30.08.2016
HEL 2016-003671 T 00 01 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan lasten foniatrian työryhmän siirron Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle 1.1.2017 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti ja esittää siirron hyväksymistä kaupunginhallitukselle.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 käyttösuunnitelman mukaisesti perhe- ja sosiaalipalvelut -osasto laati viime vuonna selvityksen lasten foniatrian työryhmän toiminnasta osana Helsingin kaupungin ja toisaalta HUS:n tuottaman erikoissairaanhoidon päällekkäisyyksien tarkastelua. Osana tätä selvitystyötä ja siitä saatuihin tuloksiin perustuen esitetään Helsingin kaupungin lasten foniatrian työryhmän integroimista HUS:n foniatrian yksikköön 1.1.2017 liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.
Selvitystä valmistelleeseen työryhmään kuuluivat sosiaali- ja terveysvirastosta perhepalvelujen johtaja, perheiden erityispalveluiden päällikkö, lasten foniatrian apulaisylilääkäri sekä johtava puheterapeutti. HUS:n foniatrian yksikköä työryhmässä edusti yksikön ylilääkäri sekä foniatrian erikoislääkäri. Työryhmä tuotti selvitykset sekä Helsingin sosiaali- ja terveysvirastoon kuuluvan lasten foniatrian työryhmän että HUS:n foniatrian yksikön toiminnasta, tarkastellen selvityksissä ko. yksikköjen nykyisiä tehtäväjakoja ja toimintamalleja.
Helsingin kaupungin lasten foniatrian työryhmä on osa lasten foniatrian ja puheterapian poliklinikkaa, joka toimii sosiaali- ja terveysviraston perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys -toimiston perheiden erityispalvelut -jaoksessa. Toiminnallisesti lasten foniatrian ja puheterapian poliklinikka muodostuu perusterveydenhuoltoon kuuluvista puheterapian palveluista sekä erikoissairaanhoitoon kuuluvista lasten foniatrian työryhmän tuottamista palveluista. Helsingin kaupungin lasten foniatrian työryhmä on ainoa kunnallinen lasten foniatrian poliklinikka Suomessa. Poliklinikka palvelee 0−16 -vuotiaita helsinkiläisiä lapsia ja nuoria, joilla on todettu tai epäillään puheen tuottamiseen ja/tai ymmärtämiseen painottuvaa kielellistä erityisvaikeutta tai puheen ja kielellisen kehityksen viivästymistä, äänihäiriöitä, kielellisen vuorovaikutuksen ongelmia, vaikea-asteista lukihäiriötä tai kielellisesti painottuvia oppimisvaikeuksia. Palveluja tarjotaan suomen ja ruotsin kielellä. Lisäksi yksikössä palvellaan puheen ja kielen kehityksen häiriöissä myös suomea/ruotsia vieraana kielenä oppivia kaksi- tai monikielisiä asiakkaita.
Lasten foniatrian työryhmään kuuluu kaksi foniatria, joista toinen on poliklinikan apulaisylilääkäri sekä lisäksi neuropsykologi, kaksi psykologia ja yksi terveydenhoitaja. Lasten foniatrian työryhmän tulosbudjetti vuodelle 2016 on 744 872 euroa sisältäen lääkinnällisen kuntoutuksen maksusitoumusostot 215 000 euroa. Laskennallinen käyntihinta foniatrian työryhmässä vuonna 2016 on 312 euroa sisältäen konsultoinnit. HUS:n foniatrian yksikössä ensikäynnin hinta on 240 euroa ja uusintakäyntien hinta 210 euroa, minkä lisäksi konsultoinnista laskutetaan 235 euroa / kerta. Siirron on katsottu olevan kustannusneutraali.
Vuonna 2015 foniatrian poliklinikalla oli 924 potilasta. Vastaanottokäyntejä toteutui yhteensä 1633, joista 673 oli foniatrin vastaanottokäyntejä ja 960 muun henkilökunnan vastaanottokäyntejä. Lisäksi toteutui 1059 käyntiä korvaavaa hoitopuhelua. Ensimmäinen tutkimuskäynti on pääsääntöisesti toteutunut hoitotakuun edellyttämänä aikana.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin foniatrian yksikkö tuottaa lasten ja aikuisten foniatrian palveluita alueen kunnille. Poikkeuksen tästä muodostaa Helsinki, jossa lasten lähetteet ohjataan kunnan omalle lasten foniatrian työryhmälle.
HUS:n foniatrian yksikössä työskentelee moniammatillinen työryhmä, johon kuuluu neljä foniatria sekä yksi erikoistuva lääkäri, johtava puheterapeutti ja neljä puheterapeuttia, toimintaterapeutti, kolme neuropsykologia, sosiaalityöntekijä, erityislastentarhanopettaja sekä kommunikaatioapuvälineistä vastaava AAC-ohjaaja. Lisäksi yksikössä työskentelee toimisto- ja hoitohenkilökuntaa (sairaanhoitajia ja perushoitajia). Yksikkö vastaa sekä aikuisten että lasten foniatrisista tutkimuksista ja kuntoutuksesta. Suurin osa yksikön foniatreista työskentelee lasten kehityksellisten puheen ja kielen häiriöiden parissa.
HUS:n foniatrinen työryhmä tekee lähetteiden pohjalta diagnostiset tutkimukset ja laatii niiden perusteella kuntoutussuunnitelman. Puheterapeuttiset kuntoutuspalvelut toteutuvat pääsääntöisesti julkisessa terveydenhuollossa kuntien toimesta. Näitä palveluita täydentävät erikoissairaanhoidon kautta HUS:n ostopalvelusopimuksin toteutuvat tai Kelan kustantamat yksityissektorin tuottamat kuntoutuspalvelut.
Helsingin kaupungin lasten foniatrian työryhmän integroiminen HUS:n foniatrian yksikköön yhdenmukaistaa palvelujärjestelmän lasten foniatrian osalta koko HUS-alueella, edistää helsinkiläisten lasten joustavampaa hoitoonpääsyä sekä vahvistaa foniatrian alan toimintaedellytyksiä ja palvelee näin ollen myös valmistautumista sote-muutokseen.
Tavoitteena on vahvempi ja toimintakykyisempi yksikkö, joka parantaa palvelujen saatavuutta ja foniatrian erikoisalan houkuttelevuutta erikoislääkärien rekrytoinnissa.
Siirron yhteydessä kiinnitetään huomioita läheteohjauksen kehittämiseen ja turvataan Helsingin puheterapiapalveluiden ja lasten foniatrian tiiviiden ja toimivien yhteistyösuhteiden sekä konsultaatiomahdollisuuden jatkuvuus.
Lasten foniatrian työryhmän integroinnista HUS:n foniatrian yksikköön on käsitelty henkilöstön kanssa yhteistoimintakokouksissa 5.10. ja 26.11.2015 sekä 6.6.2016, jossa mukana oli HYKS:n henkilöstöpäällikkö sekä perhe- ja sosiaalipalvelujen henkilöstötoimikunnassa 30.11.2015 ja sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunnassa 13.6.2016. Jokaisen siirtyvän työntekijän kanssa käydään yhteistoimintamenettelyn mukainen kuuleminen.
Helsingin kaupungin ja HUS-kuntayhtymän kesken laaditaan erillinen sopimus Helsingin kaupungin lasten foniatrian työryhmän siirrosta HUS-kuntayhtymälle. HUS:n foniatrian yksikössä ei ole tarvetta vahvistaa hoitohenkilöstön määrää, mistä syystä työryhmään kuuluva terveydenhoitaja sijoitetaan uudelleen sijoituksen periaatteiden mukaisesti uuteen tehtävään Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa. Muilta osin henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti siirtyy vanhoina työntekijöinä entisin palvelusuhteen ehdoin.
Liikkeenluovutuksessa on kyse siirtyvästä henkilöstöstä sekä foniatrian työryhmän käyttämien välineiden, mm. Kay Pentax Digital Strobe äänentuottoelinten, kurkunpään ja äänihuulten tutkimuksissa käytetyn laitteiston, psykologien ja neuropsykologien testien sekä henkilöstön käytössä olevien toimistokalusteiden ja työvälineiden siirrosta. Em. laitteiden arvo on n. 5000 euroa. Muu irtain luovutetaan vastikkeetta. Muuta taseeseen kuuluvaa, esim. tiloja ei liikkeenluovutuksessa siirry. Toiminnan siirron arvo on 692 567 euroa, josta henkilöstön siirron osuus on 368 567 euroa. Lasten foniatrian työryhmän välittömistä toimintakuluista on vähennetty terveydenhoitajan palkkakustannukset, koska kyseinen vakanssi on rajattu siirron ulkopuolelle.
Helsingin kaupungin ja HUS-kuntayhtymän foniatrian yksikön välinen liikkeenluovutus on hyväksyttävä HUS-kuntayhtymän hallintoelimissä ja käsitellään seuraavasti:
Hyks-sairaanhoitoalueen yhteistyötoimikunnan kokous 31.10.2016
Hyks-sairaanhoitoalueen lautakunnan kokous 8.11.2016
HUS:n hallituksen kokous 28.11.2016.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Lasten ja nuorten foniatrisen työryhmän siirto HUS:n foniatrian yksikköön vahvistaa lasten ja nuorten tasavertaista palvelua ja palvelujen laatua sekä saatavuutta ja siten edistää helsinkiläisten lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia. Integrointi turvaa nykyistä paremmin siirtyvän henkilöstön osaamisen kehittämisen, vahvistaa foniatrian erikoisalan houkuttelevuutta sekä vähentää palvelun haavoittuvuutta, mikä heijastuu myönteisesti palveluiden laatuun ja jatkuvuuteen.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Katja Niemelä, vs. perheiden erityispalvelujen päällikkö, puhelin: 310 43420
katja.niemelä(a)hel.fi
Maarit Sulavuori, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 62401
maarit.sulavuori(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sopimus foniatrian poliklinikan luovutuksesta.pdf |
2 | HUSiin siirtyvät henkilöt |
3 | Liikkeenluovutussopimuksen henkilöstön asemaa koskeva liite |
4 | Irtaimistoluettelo_Lasten foniatrian tiimi.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 30.08.2016 § 192
HEL 2016-003671 T 00 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
30.08.2016 Pöydälle
Vs. perheiden erityispalvelujen päällikkö Katja Niemelä oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Anna Vuorjoki pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Katja Niemelä, vs. perheiden erityispalvelujen päällikkö, puhelin: 310 43420
katja.niemelä(a)hel.fi
Maarit Sulavuori, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 62401
maarit.sulavuori(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/5 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelma
HEL 2016-009176 T 00 01 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelman vuosille 2016−2018.
Esittelijän perustelut
Tietojärjestelmäpäällikkö Arja Rantanen ja ATK-asiantuntija Anne Lindén ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveysviraston digitalisaatiokehityksen perustan muodostavat palvelujen uudistaminen, tietojärjestelmäympäristön uudistuminen Apotti-hankkeen myötä ja kansallinen tietotekninen kehitys sosiaali- ja terveyspalveluissa (eResepti, Kanta, Omakanta) sekä kansallinen palveluväylä.
Viraston digitalisaatiokehityksen visio on ”Palvelujen uusi yhteys, digitalisaatio palvelujen uudistamisen tukena”. Palvelujen uudistaminen tähtää uudenlaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen integrointiin siten, että asiakas on keskiössä ja siten, että asioinnin painopistettä muutetaan voimakkaasti digitaalisten ja sähköisten palvelujen suuntaan.
Palvelujen uuden yhteyden toteuttaminen edellyttää digitalisaatiokehitykseltä suunnitelman mukaan toimenpiteitä
asiakkaan ja potilaan palveluprosessissa
työntekijöiden työprosesseissa, välineissä ja osaamisen kehittämisessä
palvelutoiminnan johtamisessa
tiedon tuottamisessa ja tiedon käytössä
tietotekniikassa
palvelutiedottamisessa kuntalaiselle yhteistyössä palveluntuottajien kanssa.
Digitaalisten palvelujen kehittämisen laajana kärkihankkeena on kansallinen ODA eli Omahoito ja Digitaaliset Arvopalvelut, jossa Helsinki on mukana kaikkien Apotti-hankintayksiköiden edustajana. Tässä hankkeessa kehitetään palvelukokonaisuus, joka sisältää sähköisen hyvinvointitarkastuksen ja valmennuksen, ns. älykkäät oirearviot ja palvelutarpeen arviot sekä sähköisen hyvinvointisuunnitelman ja kuntalaisen käyttöliittymän siten, että nämä integroidaan valtakunnallisiin palveluihin (mm. Kanta ja VRK eli Väestörekisterikeskus) sekä Apottiin.
Suunnitelman ajanjakso on vuodet 2016−2018, eli suunnitelman toimenpiteet toteutetaan ennen uuden sote-rakenteen käynnistymistä ja samanaikaisesti Apotti-hankkeen järjestelmätoteutuksen ja viraston palvelujen uudistuksen toteutuksen kanssa.
Kehityksen menestymistä arvioidaan kansainvälisen Triple Aim -kehikon avulla, jonka mukaan toteutettavien toimenpiteiden avulla on saatava aikaan palvelun saatavuuden ja asiakaskokemuksen, vaikuttavuuden sekä tuottavuuden kasvua. Suunnitelman toimenpidekokonaisuuksien mukaisten hankkeiden toteutuksessa huomioidaan aina toteutuksen yhteensopivuus Apotti-hankkeen kanssa.
Digisuunnitelman valmistelun yhteydessä pyydettiin kuntalaisilta ja työntekijöiltä palautetta suunnitelman toimenpiteistä.
Suunnitelman toteuttaminen on osa viraston palvelujen johtamista ja kehittämistä, ei erillinen hanke.
Suunnitelman mukaiset hankkeet ja projektit toteutetaan viraston talousarvion mukaisten ATK-investointimäärärahojen ja mahdollisesti hankkeille saatavien kärkihankeavustusten puitteissa. Digisuunnitelmaan kuuluvia hankkeita tarkastellaan vuosittain talousarvioehdotusta ja käyttösuunnitelmaa tehtäessä osana suunnittelun vuosikelloa. Vuoden 2016 aikana on jo käynnistetty ja osin toteutettu suunnitelmassa olevia toimenpiteitä.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Vaikutusten arviointi on tehty tarkastelemalla kahta vaihtoehtoa:
0-vaihtoehto: Sähköistä asiointia kehitetään kaupungin tietotekniikkastrategian edellyttämällä tavalla omina hankkeinaan.
1-vaihtoehto: Palvelujen digitalisointia kehitetään suunnitelmassa esitetyllä tavalla tiiviisti osana palvelujen uudistamista.
0-vaihtoehto: Sosiaali- ja terveysvirastossa on kuntalaisten, asiakkaiden ja potilaiden käytössä useita sähköisen asioinnin ratkaisuja. Sähköisten palvelujen toteuttaminen on välttämätöntä ja kaupungin linjausten mukaista. Jos sähköisten palvelujen kehittämistä ei nivota osaksi palvelujen kehittämistä ja johdeta kokonaisuutta, ei sähköisiin palveluihin tehdyistä panostuksista saada sitä hyötyä mikä olisi mahdollista, eikä saavuteta terveys- ja hyvinvointivaikutuksia kuntalaisille.
1-vaihtoehto: Digisuunnitelma kokoaa digitaaliset palvelut kokonaisuudeksi, jolla tuetaan viraston palvelujen uudistamista ja kehittämistä. Digitalisaation ja sähköisten palvelujen kehittäminen ei ole erillinen, muusta palvelusta irrallinen hanke. Toimivat digitaaliset palvelut lisäävät palvelujen vaikuttavuutta tuomalla yhteen asiakkaan ja ammattilaisten tuottamat tiedot asiakkaan terveydestä ja hyvinvoinnista. Kun digitaaliset palvelut ovat kiinteä osa palvelukokonaisuutta ja ovat helppoja käyttää, ne parantavat asiakaskokemusta. Palvelujen saatavuus lisääntyy, kun digitalisaation avulla ne ovat saatavilla 24/7.
Digitaalisten palvelujen määrätietoinen kehittäminen kiinteänä osana palvelujen uudistamista ja kehittämistä mahdollistaa omalta osaltaan myönteisten terveys- ja hyvinvointivaikutusten saavuttamista Helsingissä.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Arja Rantanen, tietojärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 75505
arja.rantanen(a)hel.fi
Anne Lindén, atk-asiantuntija, puhelin: 310 76449
anne.linden(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelma vuosille 2016 - 2018 |
2 | Sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelman kooste |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/6 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Psykoterapiakuntoutuksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot
HEL 2016-005793 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä psykoterapiakuntoutuksen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikön
tekemään hankinnasta päätöksen
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista
Esittelijän perustelut
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 30.8.2016 § 196 vahvistetuista hankintavaltuuksista. Lautakunnan osastopäällikölle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Psykoterapia on psyykkisten häiriöiden vaikuttava hoito- ja kuntoutusmuoto. Psykoterapian tavoitteena on poistaa tai lievittää psyykkisiä häiriöitä ja niihin liittyvää kärsimystä sekä lisätä hoidossa olevan potilaan valmiuksia ratkaista ongelmiaan. Vaikeissa psyykkisissä häiriöissä psykoterapiaa käytetään lääkehoidon rinnalla. Lievissä psyykkisissä häiriöissä psykoterapia yksinään voi olla riittävä hoito- ja kuntoutusmuoto.
Helsingin sosiaali- ja terveysviraston terveys- ja päihdepalveluissa psyykkisistä häiriöistä kärsiviä potilaita hoidetaan sekä psykiatrian poliklinikoilla että terveysasemilla, ja tulevaisuudessa terveys- ja hyvinvointikeskuksissa. Pääosa potilaiden hoidosta ja kuntoutuksesta toteutetaan omissa palveluissa. Silloin kun potilasta hoitava psykiatrian erikoislääkäri toteaa hoidossaan olevalla potilaalla sellaisen psykoterapiatarpeen, jota ei ole mahdollista hoitaa kaupungin omana työnä tai jota Kela ei korvaa, voidaan tämä psykoterapia toteuttaa lääkinnällisen kuntoutuksen ostopalveluna.
Lääkinnällisellä kuntoutuksella pyritään parantamaan ja ylläpitämään potilaan psyykkistä toimintakykyä sekä edistämään hänen itsenäistä suoriutumistaan päivittäisissä toiminnoissa ja elämäntilanteen hallintaa. Lääkinnällisenä kuntoutuksena hankitaan hoitosuositusten (mm. Käypä hoito -suositus) mukaista psykoterapiaa.
Tarjouskilpailu
Helsingin kaupunki kilpailuttaa psykoterapiakuntoutuksen palveluntuottajat. Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti avoimella menettelyllä.
Ostopalvelumenettelyllä hankitaan seuraavilla psykoterapiasuuntauksilla toteutettavia psykoterapioita:
Psykodynaaminen tai psykoanalyyttinen psykoterapia
Kognitiivinen tai kognitiivis-behavioraalinen psykoterapia
Kognitiivis-analyyttinen psykoterapia
Integratiivinen psykoterapia
Pari- ja perhepsykoterapia
Tarjoaja voi antaa tarjouksen joko yhteen tai useampaan psykoterapiasuuntaukseen.
Ostopalvelusopimus lääkinnällistä kuntoutusta varten tehdään vuodeksi kerrallaan. Toteutuneen vuoden psykoterapiajakson jälkeen hoitava psykiatrian erikoislääkäri arvioi psykoterapian jatkon tarpeen ja tekee tarvittaessa esityksen psykoterapian jatkamiseksi.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteissä 1-5.
Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Jokaiseen terapiasuuntaukseen valitaan niin monta palveluntuottajaa, kuin Helsingin kaupunki arvioi huomioiden tarpeen laajuus ja palveluiden toimitusvarmuus tarvitsevansa. Hoitava lääkäri esittää terapiasuuntauksen ja asiakas valitsee palveluntuottajista itse psykoterapeutin.
Tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous ottaen huomioon tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vertailuperusteet.
Tilaaja ilmoittaa Palveluntuottajalle havaitsemistaan palveluun kohdistuvista laiminlyönneistä kohtuullisessa ajassa. Palvelua seuraa poikkiorganisatorinen ohjausryhmä. Ohjausryhmä seuraa palvelun toteutumista sopimuskauden aikana ja ohjaa palvelua vastaamaan esiintyvää palvelutarvetta. Tämän lisäksi ohjausryhmä käsittelee palvelun kehittämisehdotuksia.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.4.2017. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus alkaa sopimuksessa esitetyn alkamisajankohdan mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Sirpa Kurkela, vs. psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelujen päällikkö, puhelin: 310 46261
sirpa.kurkela(a)hel.fi
Vilma Jussila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43260
vilma.jussila(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
5 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Hankinta- ja kilpailutus
Hankintakeskus
Terveys- ja päihdepalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/7 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Kotihoidon asiakkaiden aterioiden subventiot
HEL 2016-009102 T 02 08 01 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä kilpailutettujen eteläisen ja kaakkoisen kotihoidon kotiaterioiden subventoinnin seuraavasti:
Seniori Ateria Oy:n
kuumaa kotiateriapalvelua subventoidaan 2,75 euroa/toimituskerta
erityisruokavalioita subventoidaan 1,50 euroa/ateria.
Esittelijän perustelut
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (12 §) toteaa, että jos kunta järjestää palveluja ostopalveluna, palvelun käyttäjältä on perittävä samat maksut ja korvaukset kuin kunnan itse järjestämistä vastaavista palveluista. Lain pykälä 2 toteaa kuitenkin, että palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.5.2016 (§ 114) eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön kotiaterioiden hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintapäätöksen delegoinnista talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikölle. Talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö teki 25.8.2016 päätöksen kotiaterioiden hankinnasta Seniori Ateria Oy:ltä.
Eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön kotiateria-asiakkaiden määrä on päivittäin yhteensä noin 350 henkilöä, mikä vastaa neljännestä koko viraston kotiateria-asiakkaista.
Kotiateriapalvelujen hinnat
Kotiateriapalvelun hinta muodostuu aterian hinnasta sekä aterian kuljetushinnasta. Seniori Ateria Oy:n kylmän kotiateriapalvelun hinnat ovat kalliimmassa hintaluokassa 7,29 euroa ja halvemmassa 6,79 euroa. Kuuman kotiateriapalvelun hinnat ovat kalliimmassa hintaluokassa 12,25 euroa ja halvemmassa 11,75 euroa. Kylmät ateriat kuljetetaan 1−2 kertaa viikossa ja kuumat joka päivä.
Kalliimman hintaluokan ateria sisältää kappaletuotteita, kuten leikkeitä ja pihvejä tai paistilaatuista kokolihaa sisältäviä kastikkeita ja pataruokia. Halvemman hintaluokan ateria sisältää keittoja, vuokaruokia sekä muuta kuin kokolihaa sisältäviä kastikkeita ja pataruokia. Asiakas voi valita eri hintaluokkien aterioista itsellensä mieluisat.
Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen hinnat ovat kylmästä kotiateriapalvelusta 9,44 euroa ja kuumasta 12,32 euroa. Hintoja subventoidaan siten, että asiakas maksaa kylmästä kotiateriapalvelusta 7,71 euroa ja kuumasta 9,50 euroa.
Ehdotus viraston subventioksi Seniori Ateria Oy:n kotiateriapalvelusta
Seniori Ateria Oy:n kotiateriapalvelusta asiakkaalta perittävä maksu saa olla enintään sen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Seniori Ateria Oy:n kylmän kotiateriapalvelun hinnat ovat kalliimmassa hintaluokassa 0,42 euroa ja halvemmassa 0,92 euroa pienemmät kuin Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen kylmän kotiateriapalvelun asiakasmaksu. Tästä johtuen Seniori Ateria Oy:n kylmää kotiateriapalvelua ei ehdoteta subventoitavaksi.
Seniori Ateria Oy:n kuumaa kotiateriapalvelua ehdotetaan subventoitavaksi 2,75 euroa toimituskertaa kohden. Tallöin kuuman kotiateriapalvelun asiakasmaksu on kalliimmassa hintaluokassa 9,50 euroa ja halvemmassa 9,00 euroa. Kuuman kotiateriapalvelun asiakasmaksu on kalliimmassa hintaluokassa yhtä suuri ja halvemmassa 0,50 euroa pienempi kuin Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen kuuman kotiateriapalvelun asiakasmaksu.
Uudelta palveluntuottajalta edellytettiin, että kylmät ja kuumat kotiateriat sisältävät, samoin kuin Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen kotiateriat, pääruuan, tuorelisäkkeen, salaatinkastikkeen (tai kasviöljypohjaisen marinadin) ja jälkiruuan. Lisäksi edellytettiin, että ateriavalikoiman tulee olla niin monipuolinen, että siitä voidaan valita myös erityisruokavalioaterioita. Erityisruokavalioiden osuuden odotetaan tämän myötä laskevan. Mikäli erityisruokavaliolle on lääketieteellinen peruste ja ateria joudutaan valmistamaan erikseen, siitä voidaan periä erityisruokavaliolisä.
Seniori Ateria Oy:n perii erityisruokavaliolisää 1,50 euroa/ateria ja Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitos 1,19 euroa/ateria. Sosiaali- ja terveysvirasto maksaa erityisruokavaliolisän. Näin erityisruokavalioasiakkaat maksavat aterioistaan saman hinnan kuin muut asiakkaat.
Liitteenä olevassa taulukossa on yhteenveto asiakasmaksuista ja subventioista.
Yhteenveto
Seniori Ateria Oy:n kuumaa kotiateriapalvelua subventoidaan 2,75 eurolla ja erityisruokavalioaterioita 1,50 eurolla. Kylmän kotiateriapalvelun asiakasmaksut ovat 7,29 euroa (kalliimpi hintaluokka) ja 6,79 euroa (halvempi). Kuuman kotiateriapalvelun asiakasmaksut ovat 9,50 euroa (kalliimpi hintaluokka) ja 9,00 euroa (halvempi).
Sosiaali- ja terveysviraston maksama subventio Seniori Ateria Oy:n tuottamista kotiaterioiden erityisruokavalioista on 1,50 euroa/ateria.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Hyvä ravitsemus on keskeinen tekijä hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä. Ikääntyneiden ravitsemuksen seurantaan kiinnitetään kotihoidossa erityistä huomiota. Syödyn ruuan määrää ja laatua seurataan. Sosiaali- ja terveysviraston järjestämä kotiateriapalvelu tukee kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen ylläpitoa, terveyden ja hyvinvoinnin edistymistä. Uuden palvelutuottajan kotiateriapalvelujen avulla saadaan vertailutietoa hinnan lisäksi ruuan ja palvelun laadusta.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ann-Marie Turtiainen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 42692
ann-marie.turtiainen(a)hel.fi
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 310 43030
kaijaleena.kristola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kotihoidon asiakkaiden aterioiden subventiot |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Osastopäälliköt
Palvelualueiden johtajat
Talous- ja strategiapäällikkö
Tukipalvelut -yksikkö
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle vanhusasiamiehen vakanssin perustamista koskevasta valtuustoaloitteesta
HEL 2016-006232 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle vanhusasiamiehen vakanssin perustamista vanhusneuvoston yhteyteen koskevasta Kantolan ym. valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:
”Kuntalaissa ja laissa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (ns. vanhuspalvelulaki) säädetään vanhusneuvoston perustamisesta ja vanhusneuvoston tehtävistä. Vanhusasiamiehen tehtävän perustamista Helsinkiin on käsitelty aiemmin valtuustoaloitteiden vastauksissa vuosina 2011 ja 2013. Vanhusasiamiehelle esitettyjä tehtäviä toteuttavat jo normaalitoimintana vanhusten parissa työskentelevät työntekijät. He huolehtivat neuvonta- ja ohjauspalveluista, palvelutarpeiden selvittämisestä ja niihin vastaamisesta. Tämän lisäksi sosiaali-, potilas-, veteraani- ja vammaisasiamiesten tehtävänä on neuvoa asiakkaita, heidän omaisiaan ja läheisiään, tiedottaa asiakkaiden oikeuksista sekä opastaa heitä esimerkiksi muistutuksiin ja valituksiin liittyvissä asioissa.
Vanhuspalvelulain 23 § ja sosiaalihuoltolain 47 § edellyttävät, että sosiaalihuollon toimintayksikön tai muun toimintakokonaisuudesta vastaavan tahon on laadittava omavalvontasuunnitelma, joka on pidettävä julkisesti nähtävänä: Helsingissä kaupungin verkkosivuilla ja toimintayksiköiden toimitiloissa esim. ilmoitustaululla. Sosiaali- ja terveysviraston sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osasto on laatinut yhteisen omavalvontasuunnitelman, joka koskee palvelukeskustoimintaa, kotihoitoa, sosiaali- ja lähityötä, päivätoimintaa, lyhyt- ja pitkäaikaista ympärivuorokautista hoitoa monipuolisissa palvelukeskuksissa ja palvelutaloissa sekä alle 65-vuotiaiden monisairaiden asumispalveluja. Helsingin vanhustenhuollon tilaa seurataan säännöllisesti näiden omavalvontasuunnitelmien avulla. Lisäksi valvotaan palvelun saannin määräaikoja, jotka seurannan mukaan toteutuvat ikääntyneiden palveluissa hyvin.
Sosiaalihuoltolain ilmoitusvelvollisuuden mukaan sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvan tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisenä ammatinharjoittajina toimivien henkilöiden on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Lisäksi vanhuspalvelulaki edellyttää viranomaisia ilmoittamaan viipymättä kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle henkilölle sosiaali- tai terveydenhuollon tarpeessa olevasta iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan. Kysymyksessä voi olla myös huoli omaishoitajan jaksamisesta.
Helsingissä vuonna 2015 aloitettu Stadin ikäohjelma on vanhuspalvelulain mukainen toimeenpanosuunnitelma. Ohjelman valmistelussa ja toimeenpanossa ovat asukkaat ja asiakkaat keskeisesti mukana. Palvelujen kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa lisää asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja palvelujen asiakaslähtöisyyttä.
Sosiaali- ja terveysvirasto on aloittanut uudelleen 1.2.2016 ikääntyneille ja heidän läheisilleen suunnatun Seniori-info -palveluneuvonnan, josta neuvontaa saa puhelimitse ja sähköpostitse joka arkipäivä aamupäivisin. Lisäksi neuvontaa saa Helsingin kaupungin Virka Infosta sekä 24 tuntia vuorokaudessa palvelevasta terveysneuvonnasta.
Sosiaali- ja terveysvirastossa on aloitettu sosiaali- ja terveyspalvelujen laaja uudistaminen, jonka keskiössä ovat asiakkaan tarpeet ja integroitujen palvelujen kohdentaminen asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Palvelujen uudistaminen turvaa entistä tiiviimmän sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyön ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemiseksi monipuolinen palvelukeskus -toimintamallissa sekä jatkaa yhteistoimintaa vanhusneuvoston, muiden hallintokuntien ja kolmannen sektorin kanssa.
Ikääntyneitä koskevissa yhteydenotoissa keskeisin huoli on ollut riittävän laadukkaan hoivan toteutuminen ympärivuorokautisissa palveluissa. Tämän vuoksi sosiaali- ja terveyslautakunta pitää perusteltuna kehittää ja vahvistaa perustyötä ikääntyneiden palveluissa. Vanhusasiamiehelle esitettyjä tehtäviä toteuttavat jo normaalitoimintana vanhusten parissa työskentelevät työntekijät sekä asiamiehet. Sosiaalihuoltolaki ja vanhuspalvelulaki velvoittavat kaupungin hallintokuntia järjestämään vanhusten laadukkaat palvelut normaalina toimintana. Seurantavälineiksi on kehitetty mm. omavalvontajärjestelmä. Sosiaali- ja terveyslautakunta ei näin ollen pidä tarpeellisena erillisen vanhusasiamiehen vakanssin perustamista vanhusneuvoston yhteyteen.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Ikäihmisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta on tärkeää, että he saavat asianmukaista neuvontaa, palvelua ja hoitoa sekä tukea arjessa selviytymiseen. Kunta voi tukea ikäihmisiä tarjoten riittävät ja oikea-aikaiset palvelut yhteistyössä eri tahojen kanssa. Kunnan velvollisuus on ottaa vanhusneuvosto mukaan kunnan toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan kaikissa asioissa, jotka koskevat ikääntynyttä väestöä. Vanhusneuvoston toiminta vahvistaa omalta osaltaan ikäihmisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia elinolojaan koskevien päätösten valmistelussa ja palvelujen kehittämisessä.”
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausunnon kaupunginhallitukselle 30.9.2016 mennessä valtuutettu Helena Kantolan ja 31 muun valtuutetun ryhmäaloitteesta vanhusasiamiehen vakanssin perustamisesta vanhusneuvoston yhteyteen.
Lausunto on pyydetty myös vanhusneuvostolta.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 310 46933
helena.soini(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Helena Kantolan aloite |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/9 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
9
Eron myöntäminen terveysasemien johtajalääkärille
HEL 2016-009326 T 01 01 04 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää myöntää lääketieteen tohtori Antti Iivanaiselle eron 1.9.2016 lukien terveysasemien johtajalääkärin virasta.
Esittelijän perustelut
Terveysasemien johtajalääkäri Antti Iivanainen on 23.7.2016 päivätyllä hakemuksellaan pyytänyt, että sosiaali- ja terveyslautakunta myöntäisi hänelle eron terveysasemien johtajalääkärin virasta 1.9.2016 lukien. Hakemus on nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Leena Turpeinen, va. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481
leena.turpeinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Viranhaltija | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Terveys- ja päihdepalvelut |
|
Työnantajapalvelut |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/11 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
11
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei se ota seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Osastopäällikkö 6.9.2016
47 § Sijaishuoltopaikan hankinta suorahankintana, Familar Oy, perhekoti Kanalan Kartano
Osastopäällikkö 8.9.2016
48 § Vaatimus lastensuojelun asiakirjojen antamisesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Terveys- ja päihdepalvelut
Osastopäällikkö 30.8.2016
59 § Eräiden terveysasemien väliaikainen sulkeminen
Osastopäällikkö 31.8.2016
60 § Sosiaali- ja terveysvirasto, psykiatria- ja päihdepalvelujen yksiköiden lyhytaikaiset sulkemiset
Osastopäällikkö 5.9.2016
61 § Vaatimus päivystysmaksun poistamisesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
63 § Suun terveydenhuollon hammashoitoloitten tilapäiset sulkemiset lokakuussa 2016
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Osastopäällikkö 12.9.2016
47 § Rintamaveteraanien fysioterapiapalvelujen hankinta optiokaudelle
Talous- ja tukipalvelut
Osastopäällikkö 29.8.2016
315 § Vahingonkorvausvaatimus vaippatilauksesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
316 § Vahingonkorvausvaatimus kotihoidon kadottamasta avaimesta, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 31.8.2016
317 § Vahingonkorvausvaatimus, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 1.9.2016
318 § Vahingonkorvausvaatimus yksityisistä hoitokustannuksista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
319 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneista rahoista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
320 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneesta hammasproteesista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 2.9.2016
321 § Vahingonkorvausvaatimus taksikuluista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
322 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneesta hammasproteesista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 6.9.2016
323 § Vahingonkorvausvaatimus, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
324 § Vahingonkorvausvaatimus taksimatkasta aiheutuneista kustannuksista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
325 § Vahingonkorvausvaatimus, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
326 § Vahingonkorvausvaatimus kadonneista hammasproteeseista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 8.9.2016
327 § Vahingonkorvausvaatimus annosjakelulääkkeiden kustannuksista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 9.9.2016
328 § Vahingonkorvausvaatimus rikkoutuneista silmälaseista, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Osastopäällikkö 12.9.2016
329 § Vahingonkorvausvaatimus oven avausmaksusta
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut
Osastopäällikkö 9.9.2016
31 § Terveydenhuollon sähköisen asioinnin responsiivisuus projekti
32 § Sähköisen lastensuojeluilmoituksen hankinta, sosiaali- ja terveysvirasto
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2016 | 1 (26) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/12 | |
| 13.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
12
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei se ota seuraavia virastopäällikön tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Virastopäällikkö 9.9.2016
135 § Päätös ”Laatudatasta vaikuttavuuteen” -hankkeen rahoitus- ja yhteistyösopimuksen allekirjoittamisesta ja hankesuunnitelman hyväksymisestä
Virastopäällikkö 12.9.2016
136 § Nordea Pankki Suomi Oyj:ssä avattavien asiakkaiden pankkitilien tilisopimusten hyväksyminen
Esittelijä
va. osastopäällikkö
Leena Turpeinen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||