Helsingin kaupunki

Esityslista

18/2017

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

07.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen

HEL 2017-010371 T 02 08 01 00

Päätösehdotus

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Tiivistelmä

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2017 § 255 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 milj. euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 milj. euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen omahoitotarvikejakelu ja terveysasemat sekä sairaala,- kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelutalot ja niitä vastaavat toiminnot käyttävät toiminnassaan inkontinenssituotteiden (virtsan- ja ulosteenkarkailuun tarkoitettujen tuotteiden) kotijakelua. Kotijakelulla tarkoitetaan asiakkaan ja kaupungin hoitohenkilökunnan kanssa ennalta sovittujen inkontinenssituotteiden toimittamisesta asiakkaille kotiin tai palvelutaloihin.

Ennen inkontinenssituotteiden pitkäaikaista käyttöä selvitetään, voidaanko inkontinenssia hoitaa tai sen astetta lieventää muilla tavoin. Omahoitotarvikejakelu organisoi inkontinenssituotteiden jakelun omahoitotarvikkeena, jos muut inkontinenssin hoitomuodot eivät tule kysymykseen tai eivät onnistu. Lisäksi inkontinenssi on kestänyt vähintään kolme kuukautta, inkontinenssi on asteeltaan vähintään keskivaikea ja jos asianmukainen kulutus on vähintään kolme inkontinenssituotetta vuorokaudessa.

Inkontinenssituotteita jaetaan vain keskivaikeaa tai vaikeaa virtsainkontinenssia sairastaville potilaille. Inkontinenssituotteita voidaan antaa myös ulosteinkontinenssin hoitoon.

Potilaan tarpeen mukaan valitaan käyttötarkoitukseen yksilöllisesti sopiva päivä- ja / tai yö inkontinenssituote-malli.

Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen.

Kotona asuvien inkontinenssituotteita saavien asiakkaiden määrä oli vuoden 2017 alussa noin 7200 asiakasta. Tuotteita kuljetettiin lisäksi kaupungin omiin ja yksityisiin, yhteensä yli 100 palvelutaloon.

Esittelijän perustelut

Tarjouskilpailu

Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelusta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään sekä tarjoajille että eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-2 (tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä omahoitotarvikejakelun edustajien ja kaupungin hygieniahoitajien kanssa.

Tuotteiden ja palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä on esitetty tuotteille ja palvelulle (mm tilaaminen, asiakastuki, kuljetukset, koulutukset, raportointi ympäristövaatimukset ja laskutus) asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tuotteiden ehdottomina vaatimuksina ovat mm. tuotteiden kosteusindikaattorit, vuotosuojat ja standardit.

Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tuotteiden valintaperusteissa on laadulle asetettu 40 % osuus ja loput 60 % hinnalle. Tuotteiden laadussa kiinnitetään huomio mm tuotteen imukykyyn, pintakuivuuteen, istuvuuteen ja koekäyttötuloksiin.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan vuoden ja yhdeksän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 16.4.2018. Hankintasopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja voi päättää optiokausien käyttöönotosta joko vuosi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti tilaaja voi päättää molempien optiovuosien käyttöönotosta yhdellä päätöksellä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan sopimuskumppanilta tiettyä määrää tuotteita, vaan hankkii tuotteet Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761

anne.brax(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60, 138 §)

2

Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Hankintapalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566