Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 |
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Sosiaali- ja terveyslautakunta
ESITYSLISTA
18 - 2017
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 07.11.2017 klo 17:15 |
Kokouspaikka | Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1 |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Ilmoitusasiat | 2 |
3 | Pöydälle 24.10.2017 | 3 |
4 | Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen | 12 |
5 | Inkontinenssituotteet laitosjakeluna hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen | 16 |
6 | Sosiaali ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle lainan myöntämisestä Oranssi Asunnot Oy:lle | 19 |
7 | Muiden kuin sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamisesta vapauttamista koskeva päätösvalta | 21 |
8 | Sosiaali- ja terveyslautakunnan ylimääräinen kokous 16.11.2017 ja pöytäkirjan nähtävänäpito | 25 |
9 | Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan avoimen viran täyttäminen, työavain 7-250-17 | 28 |
11 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 32 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Daniel Sazonovin ja varatarkastajaksi jäsen Karita Toijosen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset ja muut tiedotusluonteiset asiat (asiakirjat ovat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):
Omahoitotarvikejakelu ja diabeetikon sokerinseuranta. Ylilääkäri Juha Ahonen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Khs 13.10.2017 § 910 Kaupunginvaltuuston 27.9.2017 § 321 tekemän päätöksen Helsingin kaupunkistrategia 2017 - 2021 toimeenpano
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Soili Korhonen, suunnittelija, puhelin: 310 50517
soili.korhonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Omaishoidon tuen myöntämisperusteet ja hoitopalkkiot Helsingissä
Pöydälle 24.10.2017
HEL 2017-002861 T 00 01 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset omaishoidon tuen myöntämisperusteet 1.1.2018 lukien siten, että omaishoidon asiakkaan omaishoitajana 1.1.2018 olevalle omaishoitajalle myönnetään ohjeen mukainen hoitopalkkio sitä kuukautta seuraavan kalenterikuukauden alusta, jonka aikana omaishoitotilanne arvioidaan tai jonka aikana 31.12.2017 voimassa oleva päätös tarkistetaan uusien myöntämisperusteiden mukaiseksi.
Esittelijän perustelut
Vammaisten sosiaalityön päällikkö Jonna Weckström, palvelualueen johtaja Merja Etholén-Rönnberg, toiminnansuunnittelija Merja Jäntti ja toiminnansuunnittelija Maarit Varis ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Omaishoidon tuki
Omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tuella tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu hoidettavalle annettavista tarvittavista palveluista sekä omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista (Laki omaishoidon tuesta 2005/397 2 §).
Hoitopalkkion taso määräytyy hoidon sitovuuden ja vaativuuden mukaan. Hoitopalkkio on lain mukaan vähintään 392 euroa kuukaudessa. Jos omaishoitaja on hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana lyhytaikaisesti estynyt tekemästä omaa tai toisen työtä, palkkio on lain mukaan vähintään 784,01 euroa kuukaudessa edellyttäen, että hoitajalla ei ole tältä ajalta vähäistä suurempia työtuloja, oikeutta sairausvakuutuslain mukaiseen erityishoitorahaan tai oikeutta vuorotteluvapaalain mukaiseen vuorottelukorvaukseen.
Omaishoidon tuesta tehdään omaishoitajan ja kunnan välinen sopimus, jonka liitteenä on yhteistyössä hoidettavan ja omaishoitajan kanssa tehty hoito- ja palvelusuunnitelma omaishoidon toteuttamisesta ja siihen liittyvistä palveluista.
Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti. Jos omaishoitaja on yhtäjaksoisesti tai vähäisin keskeytyksin sidottu hoitoon ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin, hänellä on oikeus pitää vapaata vähintään kolme vuorokautta kalenterikuukautta kohti.
Omaishoidon tuki Helsingissä
Helsinki tukee omaishoitoa monin eri tavoin. Omaishoidon tuen myöntäminen perustuu omaishoitoperheen kokonaistilanteen arviointiin, jossa huomioidaan omaishoitajan antaman hoidon kokonaismäärä, vaativuus ja sitovuus sekä hoidettavan valvonnan ja ohjauksen tarve. Kokonaistilanteen arvioinnissa arvioidaan omaishoitoperheen muiden palvelujen tarve.
Vaihtoehtoja vapaapäivien aikaisen hoidon järjestämiseksi on useita. Vapaa voidaan järjestää lyhytaikaishoitona kunnan tai palvelusetelituottajan yksikössä, sijaisomaishoitajan avulla, päivätoimintana, osavuorokautisena hoitona (päivä- tai yöhoitona) tai kotiin annettavana lomituksena palvelusetelillä. Aiemmin erityislapsenvahtitoimintana tunnettu palvelu on laajentunut koskemaan 0−64 -vuotiaita omaishoidettavia ja jatkuu nimellä tuntilomituksen korvaus, joka on yksi omaishoidon lomituksen vaihtoehto (2 x 6 h/kk tai 3 x 6 h/kk) ja jossa tunnit voi pilkkoa lyhempiin jaksoihinkin eikä omavastuuosuutta peritä. Myös muita uusia vaihtoehtoja vapaiden järjestämiseksi selvitetään.
Helsingissä on runsaasti muitakin omaishoitoa tukevia palveluja, kuten omaishoidon kotiavustajapalvelu, lyhytaikaishoito, päivätoiminta ja kotihoito. Omaishoidon toimintakeskukset tarjoavat palveluohjausta, vertaistukea, monipuolista ryhmätoimintaa asiakkaiden toiveiden mukaan sekä virkistystoimintaa, kuten retkiä, juhlia ja muita tapahtumia. Omaishoitajille on järjestetty valmennuskursseja jo useamman vuoden ajan omaishoidon toimintakeskuksissa. Helsingissä on käytössä myös omaishoitajien sähköinen hyvinvointi- ja terveystarkastus. Tukea ja palveluja järjestetään myös yhdessä järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa.
Omaishoidon tuen peittävyys on Helsingissä muita pääkaupunkiseudun kuntia korkeampi. Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuen väestöosuus on Helsingissä 0,34 %, Espoossa 0,04 % ja Vantaalla 0,23 %. Yli 65-vuotiaiden omaishoidon tuen väestöosuus on Helsingissä 2,13 %, Espoossa 1,61 % ja Vantaalla 1,99 %.
Maakunta- ja sote -uudistus vaikuttavat sosiaali- ja terveyspalveluihin. Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan edustajat ovat mukana työryhmissä, joissa valmistellaan yhteisiä maakuntatasoisia omaishoidon tuen periaatteita hallituksen kärkihankkeen ”Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa” yhteydessä.
Vuoden 2016 aikana omaishoidon tuen asiakkaita oli 3958. Vuoden 2017 alusta elokuun loppuun mennessä asiakkaita oli 3654.
Omaishoidon tuen asiakasmäärä vuoden 2017 alusta elokuun loppuun:
Asiakkaat | Sosiaali- ja terveystoimiala (aik. sosiaali- ja terveysvirasto)yhteensä | Perhe- ja sosiaalipalvelut yhteensä | Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut yhteensä |
| 3654 | 1750 | 1915 |
Vammaispalvelu | 1073 | 1073 | 0 |
Kehitysvamma-huolto | 671 | 671 | 0 |
Vanhuspalvelu | 1924 | 9 | 1915 |
Sotainvalidit | 9 | 2 | 7 |
|
|
|
|
Alle 7-vuotiaat | 203 | 159 | 0 |
7-15 -vuotiaat | 646 | 516 | 0 |
16-17 -vuotiaat | 90 | 66 | 0 |
18-64 -vuotiaat | 772 | 770 | 2 |
65-74 -vuotiaat | 511 | 39 | 481 |
75-84 -vuotiaat | 838 | 0 | 838 |
85-vuotiaat ja vanhemmat | 594 | 0 | 594 |
Yhteensä -rivin luvut ovat kokonaisluku asiakkaiden määristä nykyisellä sosiaali- ja terveystoimialalla sekä perhe- ja sosiaalipalvelut ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuksittain. Palvelusektoreittain jaoteltuna luvut sisältävät henkilöt, joille on tehty myönteinen tai osittain myönteinen omaishoidon tukea koskeva päätös ja henkilöllä on ollut hoitopäiviä kyseisellä kaudella. Samalle henkilölle voidaan olla tehty useampi päätös saman kauden aikana. Tästä syystä palvelusektoreittain ilmoitetut luvut ja asiakkaiden kokonaismäärää koskevat luvut eivät ole verrannollisia.
Omaishoidon tuen asiakasmäärä hoitoisuusryhmittäin eri ikäluokissa elokuussa 2017:
| Hoitoisuus-ryhmä 1 | Hoitoisuus-ryhmä 2 | Hoitoisuus-ryhmä 3 | Hoitoisuus-ryhmä 4 | Yhteensä |
Alle 18 v. | 6 | 86 | 279 | 507 | 878 |
18-64 v. | 10 | 113 | 183 | 364 | 670 |
65 v. täyttäneet | 44 | 322 | 481 | 704 | 1551 |
Yhteensä | 60 | 521 | 943 | 1575 | 3099 |
Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu
Omaishoidon tuen lainsäädäntö uudistui 1.7.2016. Kaikille sopimuksen tehneille omaishoitajille taataan kaksi tai kolme vapaapäivää kuukaudessa. Kaikkia sopimusomaishoitajia koskeva vapaapäiväoikeus on lainsäätäjältä selkeä viesti siitä, että omaishoidon tukea tulee erityisesti kohdentaa runsaammin tukea tarvitseville omaishoitoperheille. Omaishoidon tuki ei ole myöskään tarkoitettu ensisijaiseksi tai pääsääntöiseksi toimeentulon lähteeksi.
Lainsäädännön uudistumiseen liittyen omaishoidon myöntämisperusteita uudistettiin Helsingissä ensimmäisen kerran helmikuun 2017 alusta alkaen. Edellisen kerran niitä oli päivitetty vuonna 2014. Uudistuksen myötä Helsingissä siirryttiin lähemmäksi Espoon ja Vantaan mallia. Hoitoisuusryhmiä (maksuluokkia) oli 3 ja lapsille ja nuorille oli omat myöntämisperusteet, jotka erosivat 18 vuotta täyttäneiden myöntämisperusteista. Nämä peruslinjat on säilytetty nyt uudelleen valmistelluissa omaishoidon tuen myöntämisperusteissa.
Uudet omaishoidon myöntämisperusteet on valmisteltu kaupunginhallituksen 26.6.2017 § 721 uudelleen valmisteluun palauttaman palautusehdotuksen mukaisesti.
Järjestöjä kuultiin yhteistyökokouksessa 30.8.2017 ja järjestöillä oli mahdollisuus antaa lausuntonsa uudelleen valmistelluista myöntämisperusteista kahden viikon ajan 8.−22.9.2017. Lausuntopyyntö, annetut lausunnot sekä kooste lausunnoista on asiankäsittelyjärjestelmässä diaarinumerolla HEL 2017-009776. Koonti sähköisessä kyselynmuodossa annetuista lausunnoista on liitteenä 2. Lautakunnan jäsenille on toimitettu lausunnot kokonaisuudessaan. Lausunnon antoi yhteensä yksitoista järjestöä sekä vanhus- että vammaisneuvostot.
Järjestöjen omaishoidon tuen myöntämisperusteisiin liittyvä palaute myötäili uudelleen valmistelulle annettuja periaatteita. Järjestöt toivoivat omaishoidon tuen myöntämisperusteissa otettavan paremmin huomioon hoidettavan psyykkisen toimintakyvyn aiheuttamat valvonta- ja seurantatarpeet. Toivottiin, että alaikäinen oppivelvollinen hoidettava voisi olla poissa hoitajan hoidosta 8 tuntia päivässä, ilman että hoitopalkkio laskee. Lasten toimintakykyarvioinnin pistemääriä toivottiin tarkistettavan. Järjestöt toivoivat, että arviota omaishoitajan antaman avun tarpeesta ei koskaan tehtäisi pelkän diagnoosin perusteella, vaan aina hoidettavan hoidollisen vaativuuden perusteella. Myös omaishoidon tuen yhdistämistä työntekoon toivottiin helpotettavan.
Yhteistyötä järjestöjen kanssa omaishoidon tuen kehittämiseksi päätettiin jatkaa ja seuraava tapaaminen on keväällä 2018. Tähän työhön saatiin jatkokehiteltäviä ideoita yhteistyökokouksesta ja järjestöjen lausunnoista.
Uudelleen valmistelluissa omaishoidon tuen myöntämisperusteissa hoitopalkkiot on nostettu Espoon tasolle. Palvelujen käytöstä tehtävät hoitopalkkion pienennykset noudattavat myös Espoon mallia. Hoidettava voi olla poissa kotoa 8−9 tuntia, ilman että se vaikuttaa hoitopalkkion määrään. Arvioitaessa omaishoitajan antamaa hoitoa ja huolenpitoa, otetaan huomioon ohjaus ja valvonta sekä hoidon psyykkinen kuormittavuus. Myöntämisperusteet mahdollistavat omaishoitajan työssäkäynnin hoitopalkkioltaan matalimmassa sekä keskimmäisessä hoitoisuusryhmässä.
Lasten toimintakyvyn arvioinnin viitteellisiä pistemääriä on alennettu ja arviointilomaketta muutettu niin, että ohjaus ja valvonta otetaan näkyvämmin huomioon. Lomakkeeseen on lisätty avoimia kohtia, joissa perhe voi halutessaan tarkentaa hoidon ja huolenpidon määrää ja laatua. Arviointilomaketta arvioitaessa tulee huomioida, että se on suuntaa antava apuväline lapsen toimintakyvyn arvioinnissa. Se ei koskaan yksin määrittele lapsen/nuoren hoitoisuusryhmää. Arviointilomake on liitteenä kolme.
Omaishoidon tuen asiakkaille lähetetään asiakastiedote omaishoidon tuen myöntämisperusteiden muutoksesta heti kun myöntämisperusteet on hyväksytty. Omaishoitoperheet saavat uudet päätökset vuoden 2018 aikana. Uuteen päätökseen asti maksetaan voimassaolevan päätöksen mukaista hoitopalkkiota.
Kustannusarvio ja vaikutukset asiakasmääriin
Hoitoisuusryhmän mukainen hoitopalkkio kuukaudessa elokuussa 2017, hoitopalkkio ajalla 1.2.−25.6.2017 ja vuoden 2018 alusta alkavaksi esitetty hoitopalkkio:
Hoitopalkkio euroa /kk | 31.1.2017 saakka ja 26.6.2017 alkaen |
Hoitoisuusryhmä 1 | 1631,93 |
Hoitoisuusryhmä 2 | 819,22 |
Hoitoisuusryhmä 3 | 554,00 |
Hoitoisuusryhmä 4 | 392,02 |
Hoitopalkkio euroa /kk | 1.2.2017 alkaen ja 25.6.2017 saakka | 1.1.2018 alkaen |
Hoitoisuusryhmä 1 | 1500,00 | 1699,00 |
Hoitoisuusryhmä 2 | 750,00 | 784,00 |
Hoitoisuusryhmä 3 | 392,00 | 432,00 |
Omaishoidon tukemiseen on varattu vuonna 2017 noin 33 miljoonaa euroa, mikä on 8,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2016. Nyt esitetyt muutokset omaishoidon tuen myöntämisperusteisiin helpottavat omaishoidon tuen piiriin pääsyä. Muutokset lisäisivät omaishoidon palkkioihin kuuluvia kustannuksia nykyisillä asiakasmäärillä vuonna 2018 noin 500 000 euroa. Asiakasmäärän kasvun sekä siirtymisen ylempiin hoitopalkkioluokkiin, varsinkin alle 18-vuotiaiden ja 18-64 -vuotiaiden omaishoidon tuessa, arvioidaan aiheuttavan miljoonan euron kustannusnousun vuonna 2018. Vuonna 2018 omaishoidon tuen kustannusten arvioidaan edellä mainituista syistä nousevan yhteensä 1,5 miljoonaan euroa. Vuosien 2016−2018 aikana omaishoidon tuen kustannusten nousu olisi täten noin 10 miljoonaa euroa.
Omaishoitajan vapaapäiväoikeuden laajenemisen arvio vuodelle 2017 ei toteutune vielä täysimääräisenä, sillä kaikki omaishoitajat eivät ole käyttäneet kaikkia lain sallimia vapaapäiviään. Vuonna 2017 elokuun loppuun mennessä vapaapäiväoikeuttaan oli käyttänyt noin 39 % (1418/3654) omaishoitajista.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Omaishoitajat tekevät arvokasta työtä, ja omaishoito tarjoaa monelle vammaiselle, pitkäaikaissairaalle ja ikääntyneelle helsinkiläiselle mahdollisuuden asua kotona. Omaishoitoperheiden tarpeiden arviointiin perustuva, oikein kohdennettu omaishoidon tuki edistää omaishoidettavien ja omaishoitajien terveyttä ja hyvinvointia.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jonna Weckström (alle 65-vuotiaat), vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 89545
jonna.weckström(a)hel.fi
Merja Etholén-Rönnberg (yli 65-vuotiaat), palvelualueen johtaja, puhelin: 310 44450
merja.etholen-ronnberg(a)hel.fi
Liitteet
1 | Omaishoidon tuen myöntämisperusteet |
2 | Järjestöjen lausuntojen koonti |
3 | Omaishoidon tuki lasten hoidon tarpeen arviointi |
4 | Kaupunginhallitus § 721 26.6.2017 ja sosiaali- ja terveyslautakunta §169 23.5.2017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 24.10.2017 § 277
HEL 2017-002861 T 00 01 01
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
24.10.2017 Pöydälle
Vammaisten sosiaalityön päällikkö Jonna Weckström, palvelualueen johtaja Merja Etholén-Rönnberg, sosiaali- ja lähityön aluepäällikkö Sirpa Järnström ja toiminnansuunnittelija Merja Jäntti olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jonna Weckström (alle 65-vuotiaat), vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 89545
jonna.weckström(a)hel.fi
Merja Etholén-Rönnberg (yli 65-vuotiaat), palvelualueen johtaja, puhelin: 310 44450
merja.etholen-ronnberg(a)hel.fi
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.03.2017 § 89
HEL 2017-002861 T 00 01 01
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi saadun selvityksen.
Lisäksi lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen kehottaa virastoa tekemään riittävän määrän omaishoidon tuen palvelutarpeen kartoituksia käyttäen hyödyksi uudistettuja palvelutarpeen kriteerejä. Tällainen kartoitus tulee tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta lautakunta voi sen pohjalta arvioida, miten uudistetut kriteerit vaikuttaisivat etenkin alle 18-vuotiaiden omaishoitosopimusten ehtoihin ja omaishoidon tuen rahoitukseen ottaen huomioon myös yli 18-vuotiaat. Kartoitus tuodaan lautakuntaan, minkä pohjalta päätetään, miten omaishoidon sopimusten uudistamista jatketaan.
Samalla lautakunta kehotti, ettei virasto tekisi uusia päätöksiä nykyisille alle 18-vuotiaille asiakkaille, vaan odottaisi kunnes lautakunta on käsitellyt kartoituksen tulokset ja tehnyt johtopäätökset.
Käsittely
14.03.2017 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Maija Anttila: "Lisäksi lautakunta päättää kehottaa virastoa tekemään riittävän määrän omaishoidon tuen palvelutarpeen kartoituksia käyttäen hyödyksi uudistettuja palvelutarpeen kriteerejä. Tällainen kartoitus tulee tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta lautakunta voi sen pohjalta arvioida, miten uudistetut kriteerit vaikuttaisivat etenkin alle 18-vuotiaiden omaishoitosopimusten ehtoihin ja omaishoidon tuen rahoitukseen ottaen huomioon myös yli 18-vuotiaat. Kartoitus tuodaan lautakuntaan, minkä pohjalta päätetään, miten omaishoidon sopimusten uudistamista jatketaan.
Samalla lautakunta kehottaa, ettei virasto tekisi uusia päätöksiä nykyisille alle 18-vuotiaille asiakkaille, vaan odottaisi kunnes lautakunta on käsitellyt kartoituksen tulokset ja tehnyt johtopäätökset."
Kannattaja: Jäsen Sami Heistaro
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Juha Jolkkonen, va. virastopäällikkö, puhelin: 310 42215
juha.jolkkonen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen
HEL 2017-010371 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Tiivistelmä
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2017 § 255 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 milj. euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 milj. euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen omahoitotarvikejakelu ja terveysasemat sekä sairaala,- kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelutalot ja niitä vastaavat toiminnot käyttävät toiminnassaan inkontinenssituotteiden (virtsan- ja ulosteenkarkailuun tarkoitettujen tuotteiden) kotijakelua. Kotijakelulla tarkoitetaan asiakkaan ja kaupungin hoitohenkilökunnan kanssa ennalta sovittujen inkontinenssituotteiden toimittamisesta asiakkaille kotiin tai palvelutaloihin.
Ennen inkontinenssituotteiden pitkäaikaista käyttöä selvitetään, voidaanko inkontinenssia hoitaa tai sen astetta lieventää muilla tavoin. Omahoitotarvikejakelu organisoi inkontinenssituotteiden jakelun omahoitotarvikkeena, jos muut inkontinenssin hoitomuodot eivät tule kysymykseen tai eivät onnistu. Lisäksi inkontinenssi on kestänyt vähintään kolme kuukautta, inkontinenssi on asteeltaan vähintään keskivaikea ja jos asianmukainen kulutus on vähintään kolme inkontinenssituotetta vuorokaudessa.
Inkontinenssituotteita jaetaan vain keskivaikeaa tai vaikeaa virtsainkontinenssia sairastaville potilaille. Inkontinenssituotteita voidaan antaa myös ulosteinkontinenssin hoitoon.
Potilaan tarpeen mukaan valitaan käyttötarkoitukseen yksilöllisesti sopiva päivä- ja / tai yö inkontinenssituote-malli.
Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen.
Kotona asuvien inkontinenssituotteita saavien asiakkaiden määrä oli vuoden 2017 alussa noin 7200 asiakasta. Tuotteita kuljetettiin lisäksi kaupungin omiin ja yksityisiin, yhteensä yli 100 palvelutaloon.
Esittelijän perustelut
Tarjouskilpailu
Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelusta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään sekä tarjoajille että eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-2 (tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä omahoitotarvikejakelun edustajien ja kaupungin hygieniahoitajien kanssa.
Tuotteiden ja palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä on esitetty tuotteille ja palvelulle (mm tilaaminen, asiakastuki, kuljetukset, koulutukset, raportointi ympäristövaatimukset ja laskutus) asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tuotteiden ehdottomina vaatimuksina ovat mm. tuotteiden kosteusindikaattorit, vuotosuojat ja standardit.
Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tuotteiden valintaperusteissa on laadulle asetettu 40 % osuus ja loput 60 % hinnalle. Tuotteiden laadussa kiinnitetään huomio mm tuotteen imukykyyn, pintakuivuuteen, istuvuuteen ja koekäyttötuloksiin.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan vuoden ja yhdeksän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 16.4.2018. Hankintasopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja voi päättää optiokausien käyttöönotosta joko vuosi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti tilaaja voi päättää molempien optiovuosien käyttöönotosta yhdellä päätöksellä.
Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan sopimuskumppanilta tiettyä määrää tuotteita, vaan hankkii tuotteet Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761
anne.brax(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Hankintapalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Inkontinenssituotteet laitosjakeluna hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen
HEL 2017-010372 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Tiivistelmä
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2017 § 255 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 milj. euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 milj. euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen sairaaloiden osastot tilaavat inkontinenssituotteensa (virtsan- ja ulosteenkarkailuun tarkoitetut tuotteensa) suoraan osastoille.
Ennen inkontinenssituotteiden pitkäaikaista käyttöä selvitetään, voidaanko inkontinenssia hoitaa tai sen astetta lieventää muilla tavoin.
Potilaan tarpeen mukaan valitaan käyttötarkoitukseen yksilöllisesti sopiva päivä- ja/tai yö inkontinenssituote-malli.
Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan myös wc käynnit.
Tarjouskilpailu
Inkontinenssituotteiden laitosjakelusta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään sekä tarjoajille että eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-2 (tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä laitosten edustajien kanssa.
Tuotteiden ja palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä on esitetty tuotteille ja palvelulle (mm tilaaminen, asiakastuki, kuljetukset, koulutukset, raportointi ympäristövaatimukset ja laskutus) asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tuotteiden ehdottomina vaatimuksina ovat mm tuotteiden kosteusindikaattorit, vuotosuojat ja standardit.
Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tuotteiden valintaperusteissa on laadulle asetettu 34 % osuus ja loput 66 % hinnalle. Tuotteiden laadussa kiinnitetään huomio mm tuotteen imukykyyn, pintakuivuuteen, istuvuuteen ja koekäyttötuloksiin.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan vuoden ja yhdeksän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 16.4.2018. Hankintasopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja voi päättää optiokausien käyttöönotosta joko vuosi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti tilaaja voi päättää molempien optiovuosien käyttöönotosta yhdellä päätöksellä.
Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan sopimuskumppanilta tiettyä määrää tuotteita, vaan hankkii tuotteet Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 310 31761
anne.brax(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138§) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Hankintapalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Sosiaali ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle lainan myöntämisestä Oranssi Asunnot Oy:lle
HEL 2017-009112 T 02 05 03 00
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon lainan myöntämisestä Oranssi Asunnot Oy:lle:
"Oranssi Asunnot Oy on hakenut yhteisöille tarkoitettua sosiaalista luototusta nuorten asuinyhteisö Solakallio -hankkeeseen. Hankkeessa luodaan 11 uutta edullista nuorisoasuntoa Helsingin Pakilaan. Hanke muodostuu kahden nykyisin päihdekuntoutujien asuntolana toimivan puutalokiinteistön hankinnasta ja muuttamisesta yhteisöllisiksi nuorisoasunnoiksi. Toisen rakennuksista omistaa Helsingin A-Kilta ry ja toisen Helsingin kaupunki. Tontilla on nykyisessä asemakaavassa merkintä YS, eli se on sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialuetta.
Pohjaratkaisuun tehdään muutoksia, jotta rakennukset sopisivat paremmin yhteisölliseen nuorisoasumistarkoitukseen. Rakennusten sisätilat jaotellaan erillisiin huoneistoihin, joissa on kussakin omat keittiöt ja wc-tilat. Asukkaat jakavat jatkossakin yhteiset suihkutilat, pesutuvan ja saunan. Rakennusten käyttötarkoitusta ei muuteta, vaan ne pysyvät virallisesti asuntoloina.
Oranssi Asunnot Oy:n toiminnan tarkoitus on tarjota edullinen, yhteisöllinen ja asukkaiden osallistumiseen kannustava asumismuoto. Oranssin asuntoja voivat hakea alle 25-vuotiaat nuoret ja nuoret perheet. Asukkaiden valinnassa otetaan huomioon hakijan asunnon tarve ja varallisuus. Oranssi-asumisessa keskeistä on tarjota nuorille asukkaille mahdollisuus itse luoda ja muokata omaa asuinympäristöään. Nuoret ovat erityisen haavoittuvassa asemassa vuokra-asuntomarkkinoilla johtuen yleisesti pienistä tuloistaan ja nopeasti muuttuvista elämäntilanteistaan. Oranssin tarjoaman asumismuodon yhteisöllisyys on erittäin suosittua nuorten parissa. Yhteisöllinen asuminen tarjoaa sosiaalisen verkoston, joka tuo tukea ja turvaa nuoren arkeen.
Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala pitää Oranssi Asunnot Oy:n toimintamallia kannatettavana ja puoltaa omalta osaltaan hankkeen toteuttamista.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Hankkeella on positiivisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. Asumisella ja asuinympäristöllä on vaikutusta nuorten terveyteen ja hyvinvointiin. Asumisen eri vaihtoehdot ja valinnan mahdollisuudet ja yhteisöllinen asuminen lisäävät nuorten terveyttä ja hyvinvointia."
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle koskien lainan myöntämisestä Oranssi Asunnot Oy:lle kahden puutalokiinteistön hankintaan ja muutostöihin nuorisoasunnoiksi.
Lausuntoa on pyydetty myös kaupunginympäristölautakunnalta.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256
pirjo.sipilainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Saate 16.8.2017 |
2 | Hankesuunnitelma |
3 | Tuloslaskelma ja tase 2016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Muiden kuin sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamisesta vapauttamista koskeva päätösvalta
HEL 2017-004865 T 00 01 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö päättää sosiaali- ja terveystoimialalla aiheettomasti palkkaa saaneen viranhaltijan ja työntekijän vapauttamisesta osittain tai kokonaan toimialan enintään 5 000 euron suuruisen palkkasaatavan suorittamisesta.
Samalla lautakunta päättää, että palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja päättävät vapautuksen myöntämisestä sosiaali- ja terveystoimialalle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen muun kuin sosiaalihuollon tai terveydenhuollon maksun, korvauksen tai muun saatavan taikka viranhaltijalta tai työntekijältä olevan palkkasaatavan suorittamisesta kukin johdettavanaan olevassa toiminnassa syntyneiden maksujen, korvausten ja muiden saatavien osalta.
Lisäksi lautakunta päättää kumota kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 tekemän päätöksen (§ 104) ja sosiaali- ja terveyslautakunnan 15.8.2017 tekemän päätöksen (§ 199).
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuuston 16.11.2016 (§ 291) hyväksymän ja päätöksellään 3.5.2017 (§ 206) muuttaman hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan perusteella toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen tai muun saatavan suorittamisesta.
Esityksen mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää nyt viranhaltijasta, joka päättää sosiaali- ja terveystoimialalla aiheettomasti palkkaa saaneen viranhaltijan tai työntekijän vapauttamisesta osittain tai kokonaan toimialan saatavan suorittamisesta, koska nyt kumottavaksi esitetty lautakunnan aikaisempi päätös (§ 199, 15.8.2017) koski pelkästään viranhaltijan vapauttamista sekä kumoaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston määräaikaisena tekemän päätöksen (§ 104, 22.5.2017) muiden kuin sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamista vapauttamista koskevasta päätösvallasta jäljempänä kuvatuista syistä.
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 (§ 104), että palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja päättävät 31.5.2018 saakka vapautuksen myöntämisestä sosiaali- ja terveystoimialalle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen muun kuin sosiaalihuollon tai terveydenhuollon maksun, korvauksen tai muun saatavan suorittamisesta kukin johdettavanaan olevassa toiminnassa syntyneiden maksujen, korvausten ja muiden saatavien osalta.
Henkilöstöhallinnon päätöksenteon delegointia valmisteltiin keväällä kaupunkitasoisessa työryhmässä, ja tällöin päädyttiin sosiaali- ja terveystoimialan osalta siihen, että muun muassa liikaa maksetun palkan suorittamisesta vapauttaminen kuuluisi henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikön päätösvaltaan. Kaupungin muilla toimialoilla liikaa maksetun palkan suorittamisesta vapauttaminen kuuluu hallintojohtajan päätösvaltaan, koska näiden toimialojen henkilöstöpäälliköt eivät ole viroissa kuten sosiaali- ja terveystoimialalla. Hallintojohtajan toimenkuvaan kuuluu sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon strateginen eikä niinkään operatiivinen johtaminen. Lisäksi päätöksenteko toimialalle kohdistettavan palkkasaatavan suorittamisesta vapauttamisesta sisältää sellaista yksilöllistä harkintaa, joka sopii paremmin henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikölle kuin hallintojohtajalle. Sekä hallintojohtaja että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö pitävät esitystä myönteisenä.
Lautakunta päätti 15.8.2017 (§ 199), että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö päättää viranhaltijan palkan takaisinperinnästä sekä viranhaltijan vapauttamisesta osittain tai kokonaan toimialan enintään 5 000 euron suuruisen palkkasaatavan suorittamisesta. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 56 § edellyttää, että viranhaltijalle aiheettomasti maksetun palkan takaisinperinnästä tehdään päätös. Päätösvalta viranhaltijan palkan takaisinperinnästä on kuitenkin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan perusteella toimialajohtajalla. Toimialajohtaja päättää alaisensa viranhaltijan virantoimituksesta pidättämisestä väliaikaisesti (hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 7 kohta) ja viranhaltijan siirtämisestä toiseen virkasuhteeseen (14 luvun 1 §:n 2 momentin 8 kohta) sekä muista toimialan viranhaltijoiden virkasuhteisin liittyvistä asioista (14 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohta). Työntekijän palkan takaisinperinnästä ei tehdä hallinnollista päätöstä.
Tarkoituksena oli jo valmisteltaessa lautakunnan 15.8.2017 tekemää päätöstä (§ 199), että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö päättäisi paitsi viranhaltijan, myös työntekijän vapauttamisesta enintään 5 000 euron suuruisen palkkasaatavan suorittamisesta. Puutteellisesta valmistelusta johtuen päätösesitys koski vain viranhaltijaa. Näiden syiden johdosta lautakunnan 15.8.2017 tekemä päätös on syytä kumota. Virka - ja työsuhteisen henkilöstön yhdenvertaisen kohtelun vuoksi on perusteltua, että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö päättää sekä viranhaltijoiden että työntekijöiden vapauttamisesta osittain tai kokonaan enintään 5 000 euron suuruisen palkkasaatavan suorittamisesta.
Kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 tekemä päätös (§ 104) on perusteltua kumota, koska sitä nyt esitetään muutettavaksi palkkasaatavan suorittamisesta vapauttamisen osalta ja koska päätös oli määräaikainen 31.5.2018 saakka.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 310 43970
karri.valimaki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Toimialajohtaja
Palvelukokonaisuuksien johtajat
Hallintojohtaja
Henkilöstö- ja kehitämispalvelupäällikkö
Hallintopäällikkö
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.08.2017 § 199
HEL 2017-004865 T 00 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että henkilöstö- ja kehittämispalvelupäällikkö päättää sosiaali- ja terveystoimialalla viranhaltijan palkan takaisinperinnästä sekä viranhaltijan vapauttamisesta osittain tai kokonaan toimialan enintään 5 000 euron suuruisen palkkasaatavan suorittamisesta.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 310 43970
karri.valimaki(a)hel.fi
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 22.05.2017 § 104
HEL 2017-004865 T 00 01 00
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan perusteella, että 1.6.2017 lukien ja 31.5.2018 saakka palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja päättävät vapautuksen myöntämisestä sosiaali- ja terveystoimialalle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen muun kuin sosiaalihuollon tai terveydenhuollon maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta kukin johdettavanaan olevassa toiminnassa syntyneiden maksujen, korvausten ja muiden saatavien osalta.
Samalla kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti, että toimialajohtaja päättää vapautuksen myöntämisestä edellä tarkoitetun enintään 5 000 euron suuruisen sellaisen maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta, joka on syntynyt vähintään kahden palvelukokonaisuuden toiminnassa tai palvelukokonaisuuden ja hallintojohtajan johtamassa toiminnassa.
15.05.2017 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 310 43970
karri.valimaki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ylimääräinen kokous 16.11.2017 ja pöytäkirjan nähtävänäpito
HEL 2017-006772 T 00 00 02
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kokoontua ylimääräiseen kokoukseen to 16.11.2017.
Kokous pidetään to 16.11.2017 klo 16.15 alkaen Kallion virastotalossa (neuvotteluhuone 1, 3. krs., Toinen linja 4 A, 00530 Helsinki).
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että kokouksesta laadittu pöytäkirja pidetään sen tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin 3.5.2017 (§ 206) hyväksytyn hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Hallintosäännön 29 luvun 21 §:n 1 momentin mukaan lautakunnan pöytäkirja pidetään toimielimen päättämänä aikana yleisesti nähtävänä siten kuin kuntalaissa säädetään.
Kuntalain (419/2015) 140 §:n 1 momentin mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan pöytäkirja siihen liittyvine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ylimääräisessä kokouksessa 16.11.2017 käsitellään lautakunnan lausuntoa lakiluonnoksesta asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lakiluonnos tulee kuntiin lausuntokierrokselle marraskuun alussa. Käsittelyaikataulun kireydestä johtuen sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kokoontua jo 20.6.2017 (§ 180) päättämiensä kokousten lisäksi to 16.11.2017 klo 16.15 alkaen ylimääräiseen kokoukseen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Soili Korhonen, suunnittelija, puhelin: 310 50517
soili.korhonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Hallintosihteerit
Tietohallinto
Vahtimestarit
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.06.2017 § 180
HEL 2017-006772 T 00 00 02
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokoontua vuonna 2017 seuraavasti:
tiistaina 20.6.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 15.8.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 22.8.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 29.8.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 12.9.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 19.9.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 10.10.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 24.10.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 7.11.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 21.11.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 28.11.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 12.12.2017 klo 16.15 alkaen
tiistaina 19.12.2017 klo 16.15 alkaen.
Varsinaiset kokoukset pidetään tiistaisin klo 16.15 alkaen Kallion virastotalossa (neuvotteluhuone 1, 3. krs., Toinen linja 4 A, 00530 Helsinki).
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään sen tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Soili Korhonen, suunnittelija, puhelin: 310 50517
soili.korhonen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
9
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan avoimen viran täyttäminen, työavain 7-250-17
HEL 2017-009636 T 01 01 01 01
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää ottaa koulutuksen, kokemuksen, haastattelussa osoitetun sopivuuden ja henkilöarvioinnin perusteella yhteiskuntatieteiden maisteri Mikko Tammisen psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan virkaan (vakanssinumero 032599, toimintayksikkö 396399, työpiste 100000) 1.1.2018 lukien vakinaisesti 7361,04 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin. Koeaikaa ei aseteta.
Virkaan otettu on esittänyt hyväksytyn selvityksen terveydentilastaan jo aiemmin.
Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali- ja terveystoimiala, terveys- ja päihdepalvelut palvelukokonaisuus, psykiatria- ja päihdepalvelut.
Esittelijän perustelut
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan virka on tullut avoimeksi 1.7.2017. Virkaa on hoidettu määräaikaisjärjestelyin 16.3.2015 alkaen. Viran täyttämiseen on saatu kansliapäällikön täyttölupa 15.6.2017.
Virka on ollut julkisesti haettavana Helsingin kaupungin avoimet työpaikat -Internet-sivuilla ja TE-palveluiden www -sivuilla ajalla 11.8.–30.8.2017 sekä Lääkärilehdessä ja Mediuutisissa 11.8.2017, Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa 13.8.2017 ja Metro-lehdessä 16.8.2017. Lisäksi ilmoitus julkaistiin LinkedIn:ssa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön (3.5.2017 § 206) 10 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan palvelun päällikön virkaan ottamisesta päättää toimialalautakunta.
Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja vastaa psykiatria- ja päihdepalvelujen henkilöstön, talouden ja toiminnan johtamisesta sekä kehittämisestä strategiatavoitteiden mukaisesti. Johtamisessa painottuu suuren organisaation johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä, esimiesten ja henkilöstön sitouttaminen sekä laaja-alainen viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa tehtävä yhteistyö. Avohoitopainotteisuuden ja sairaala- ja laitoshoidon välimuotoisten palvelujen kehittäminen tulee jatkossakin olemaan keskiössä.
Määräajassa hakemuksen jätti 15 hakijaa, joista 14 täytti viran kelpoisuusvaatimuksen. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.
Haastatteluun kutsuttiin hakemuksen, koulutuksen ja työkokemuksen perusteella neljä hakijaa: ********** ja Mikko Tamminen. ********** perui hakemuksensa ennen sovittua haastatteluaikaa.
Haastattelijoina toimivat toimialajohtaja Juha Jolkkonen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen, hallintojohtaja Tiina Mäki ja rekrytointikonsultti Leena Kärnä.
Hakuasiakirjojen, haastattelun ja henkilöarvioinnin perusteella saatiin riittävät tiedot hakijoiden koulutuksesta, osaamisesta, kokemuksesta ja soveltuvuudesta.
********** on koulutukseltaan terveystieteiden maisteri. Hän on suorittanut tutkinnon Tampereen yliopistossa vuonna 2011. Vuodesta 2012 lähtien hän on työskennellyt mielenterveys- ja päihdepalvelujen päällikkönä Espoon kaupungilla. Aiemmin hän on toiminut vs. terveyspalvelujen johtajana Espoon kaupungilla 8 kuukautta vuonna 2016 ja palvelupäällikkönä Hämeenlinnan kaupungilla 6 kuukautta vuonna 2012 sekä toiminnanjohtajana Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrian säätiöllä vuosina 1993−2010. ********** vahvuutena on hänen pitkä kokemuksensa sosiaali- ja terveysalalla toimimisesta ja johtamistehtävistä kuntasektorilla. Nykyisessä tehtävässä hän vastaa mielenterveyspalvelujen kokonaisuudesta, myös sosiaalihuoltolain mukaisista asumispalveluista.
********** on koulutukseltaan teologian maisteri. Hän on suorittanut tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1997. Hän on toiminut 1.1.2017 alkaen Senior Consultat -nimikkeellä Pertec Consulting Oy:ssa tehden sote-uudistuksen ja strategiatyön konsultointi- ja valmennustehtäviä ja 6.2.2017 alkaen ohjelmapäällikkönä Helsingin seurakuntayhtymällä. Aiemmin hän on toiminut konsernin johtajana/toimitusjohtajana Sininauha konsernissa vuosina 2004−2016, rehtorina/toimitusjohtajana Kauhajoen evankelisessa opistossa vuosina 2003−2004 ja kirkollisen työn johtajana/pappina Saksassa vuosina 1998−2003. ********** vahvuutena on hänen pitkä kokemuksensa päihde-, mielenterveys- ja asumispalveluita tarjoavan konsernin johtotehtävistä.
Mikko Tamminen on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän on suorittanut tutkinnon Tampereen yliopistossa vuonna 1999. Mikko Tamminen on hoitanut psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan tehtävää viransijaisena 16.3.2015 alkaen. Vuodesta 2013 alkaen hän on toiminut lännen psykiatria- ja päihdekeskuksen päällikkönä Helsingin kaupungilla, virkasuhde jatkuu. Aiemmin hän on toiminut johtajana Munkkisaaren kuntoutuskeskuksessa ja eteläisessä A-klinikassa Helsingin kaupungilla vuosina 2002−2012, projektipäällikkönä Soccassa vuosina 2006−2008 ja erityissunnittelijana päihdeasiantoimistossa Helsingin kaupungilla vuosina 2000−2001. Mikko Tammisen vahvuutena on hänen pitkä kokemuksensa sosiaali- ja terveysalan johtamis- ja kehittämistehtävissä kuntasektorilla, erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluissa.
Kaikilla haastatelluilla hakijoilla on tehtävässä vaadittu ylempi korkeakoulututkinto, kielitaito, hallinto- ja johtamiskokemus sekä alan vahva tuntemus, ja he ovat toteuttaneet muutosprosesseja työtehtävissään.
Hakemuksen, työkokemuksen, haastattelun ja henkilöarvioinnin perusteella Mikko Tamminen osoitti psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia. Hänellä on hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, laaja yhteistyöverkosto ja näyttöä talouden hallinnasta. Hän on kehittänyt psykiatria- ja päihdepalvelujen toimintaa tukevaa terveys- ja hyvinvointikeskus -konseptia, mikä tukee tehtävän hoitamista. Mikko Tammisella on pitkä ja monipuolinen kokemus sosiaalialan erilaisista johtamistehtävistä. Hän hallitsee hyvin isoja kokonaisuuksia ja on strategisesti kyvykäs. Hänellä on tehtävän edellyttämää aloitekykyä, johdonmukaisuutta ja tehokkuutta laaja-alaiseen toiminnan ja
muutoksen johtamiseen sekä kykyä nähdä ja suunnitella toimintaa kokonaisuutena.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Leena Turpeinen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 310 52481
leena.turpeinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hakijaluettelo, työavain 7-250-17 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Virkaa hakeneet | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Terveys- ja päihdepalvelut
Taloushallintopalvelu
Henkilöstöasiantuntija
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 18/2017 | 1 (32) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 07.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
11
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä:
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 30.10.2017
33 § Sijaishuoltopaikan suorahankinta, Perhekoti Elämän Helmi, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
34 § Sijaishuoltopaikan suoranhankinta, Lastenkoti Eemeli, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
35 § Sijaishuoltopaikan suorahankinta, Aroniitty/Kumpuniitty Oy, Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 25 kohta
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 2.11.2017
42 § Laajasalon, Munkkiniemen ja Pitäjänmäen terveysasemien väliaikainen sulkeminen
Hallintojohtaja 30.10.2017
25 § Sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon henkilöstötoimikunnan asettaminen
Hallintojohtaja 3.11.2017
26 § Sijaisen määrääminen sosiaali- ja terveystoimialalla hallinnon palvelujen päälliköille
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Soili Korhonen, suunnittelija, puhelin: 310 50517
soili.korhonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||