Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

23.04.2019 16:15 - 18:42

 

 

Kokouspaikka

Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1

Läsnä

Jäsenet

Vesikansa, Sanna

puheenjohtaja

Toijonen, Karita

varapuheenjohtaja

Bergholm, Tapio

 

Bergman, Leo

 

Ehrnrooth, Cecilia

 

Heistaro, Sami

 

Juva, Kati

 

Muurinen, Seija

 

Pajula, Matias

 

Tuure, Tuomas

 

Ahola, Heidi

varajäsen

Hagman, Sandra

varajäsen

Männikkö, Sakari

varajäsen

Muut

Jolkkonen, Juha

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Mäki, Tiina

hallintojohtaja

Turpeinen, Leena

terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Meripaasi, Seija

sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Sulavuori, Maarit

perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Haapala, Maija

lakimies

Korhonen, Soili

erityissuunnittelija

Snellman, Markus

tiedottaja

Sarvilinna, Sami

kansliapäällikkö

Ehnlund, Christian

vastaava hankintasihteeri
läsnä: 78 §, klo 17:42 - 18:05

Kahila, Maria

suunnittelupäällikkö
läsnä: 77 §, klo 17:03 - 17:42

Karell, Mikael

vastaava suunnittelija
läsnä: 77 §, klo 17:03 - 17:42

Korkalainen, Tuomas

kehittämissuunnittelija
läsnä: 76 §, klo 16:23 - 17:03

Lindén, Anne

atk-asiantuntija
läsnä: 76 §, klo 16:23 - 17:03

Lukkarinen, Timo

va. terveysasemien johtajalääkäri
läsnä: 76 §, klo 16:23 - 17:03 ja 78 §, klo 17:42 - 18:05

Lyytinen, Anna-Liisa

palvelualueen johtaja
läsnä: 76 §, klo 16:23 - 17:03

Otranen, Petri

tietohallintopäällikkö
läsnä: 76 §, klo 16:23 - 17:03

Koskinen, Jim

nuorisoneuvoston edustaja

Omar, Khalid

nuorisoneuvoston edustaja

Puheenjohtaja

Sanna Vesikansa

apulaispormestari
75-81 §

Esittelijät

Juha Jolkkonen

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
75-81 §

Pöytäkirjanpitäjä

Soili Korhonen

erityissuunnittelija
75-81 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

75

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

76

Asia/2

Ilmoitusasiat

77

Asia/3

Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden ennuste

78

Asia/4

Terveysasemien lääkäripalvelujen järjestäminen palvelusetelillä

79

Asia/5

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen toivomusponnesta koskien kaupungin päivystystoimintojen siirron vaikutusten seurantaa ja raportointia

80

Asia/6

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mika Ebelingin toivomusponnesta koskien riittävien resurssien varaamista huumevieroitukseen

81

Asia/7

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 75

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Cecilia Ehrnroothin ja varatarkastajaksi jäsen Tuomas Tuuren.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 76

Ilmoitusasiat

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Käsittely

Tietohallintopäällikkö Petri Otranen, atk-asiantuntija Anne Lindén, va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen, palvelualueen johtaja Anna-Liisa Lyytinen ja kehittämissuunnittelija Tuomas Korkalainen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa sosiaali- ja terveystoimialan sähköisten palvelujen tilannekatsauksen käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Soili Korhonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 50517

soili.korhonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset tai muut tiedotusluontoiset asiat (asiakirjat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):

Sosiaali- ja terveystoimialan sähköisten palvelujen tilannekatsaus. Tietohallintopäällikkö Petri Otranen, atk-asiantuntija Anne Lindén, va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen, palvelualueen johtaja Anna-Liisa Lyytinen ja kehittämissuunnittelija Tuomas Korkalainen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Soili Korhonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 50517

soili.korhonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 77

Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden ennuste

HEL 2019-003246 T 02 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2019 tilanteessa.

Käsittely

Suunnittelupäällikkö Maria Kahila ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Määrälliset tavoitteet 2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Suunnittelupäällikkö Maria Kahila ja vastaava suunnittelija Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2019 talouden ja toiminnan ennusteet kolme kertaa. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet tuodaan tiedoksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Sosiaali- ja terveystoimen ennusteet laaditaan kaupunkiyhteisen rakenteen mukaisesti.

Nyt laadittu ennuste perustuu oman toiminnan osalta helmikuun lopun tietoihin ja HUSin osalta laskennalliseen ennusteeseen tammi‒helmikuun toteutumien pohjalta.

Toimintaympäristön muutosten vaikutukset talouden toteutumiseen

Sosiaali- ja terveystoimialalla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)

5 10 01  
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

    183,3

    156,8

         164,5

  7,7             

 4,9 %

Menot

 1 453,4

 1 424,5

      1 424,5

    0                

    0 %

Toimintakate

-1 270,1

-1 267,7 

     -1 260,0

-7,7           

-0,6 %

 

 

 

 

 

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan ylittävän budjetin 7,7 milj. eurolla. Osa tulojen ylityksestä koostuu täyden korvauksen perusteella saatavista valtion korvauksista. Lisäksi tulojen ylitys johtuu tulojen kirjauksen muutoksesta maksuperustaisesta kirjanpitolain mukaiseksi suoriteperustaiseksi kirjaamiseksi. Tulojen ylittymiseen vaikuttaa myös kuolinpesien kirjaaminen käyttötaloustuloihin taseen sijaan.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ylityspainetta on kuitenkin yhteensä noin 17 milj. euroa, joka aiheutuu lähinnä perhe- ja sosiaalipalvelujen asiakaspalvelujen ostoista. Kustannusten kehitystä seurataan kuukausittain osana johtamista ja ryhdytään tarvittaessa tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin.

Sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee johtamistoimenpiteet, joilla ylityspainetta pystytään vähentämään palvelujen laatua tai saatavuutta merkittävästi heikentämättä. Ensisijaisesti kartoitetaan toiminnot, joissa voidaan lykätä vakanssien täyttämistä tai siirtää suunniteltujen uusien toimintojen käynnistymistä eteenpäin. Osaa ylityspaineista voidaan kompensoida henkilöstömenojen säästöillä, kun kaikki vakanssit eivät ole kokovuotisesti käytössä henkilöstön vaihtumisen ja rekrytointiviiveiden vuoksi.

Lastensuojelussa ylityspainetta on yhteensä 11,7 milj. euroa. Ylityspainetta on etenkin vaativan laitoshoidon ja asiakaspalvelujen ostoissa ja kuntouttavan perhehoidon ostoissa. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä on pysynyt ennallaan, mutta samanaikaisesti sijoitusten pituus on kasvanut ja erityis- ja vaativan tason laitoshoidon tarve lisääntynyt.

Vaativahoitoisten lasten osuus sijoitetuista lapsista on kasvanut, minkä vuoksi lastensuojelun laitoshoidon hoitovuorokausien määrä on kasvanut. Laitoshoidon hoitovuorokausien arvioidaan ylittävän talousarvion noin 20 000 hoitovuorokaudella (ero tilinpäätökseen 2018 on 3 815 vuorokautta).

Sijaishuollon kokonaiskustannusten voimakkaaseen kasvuun vaikuttaa myös 1.1.2019 voimaan tullut uusi puitesopimus, jonka vuoksi ostopalvelujen keskimääräiset vuorokausihinnat ovat nousseet viime vuoteen verrattuina. Nousua ei ole ollut mahdollista huomioida tulosbudjetteja laadittaessa.

Vammaistyössä ylityspaineita aiheuttavat asiakaspalvelujen ostojen ja päivätoiminnan määrän kasvu, henkilökohtaisen avun palkankorotukset, sosiaalihuoltolain mukaisen liikkumisen tuen matkamäärien kasvu sekä omaishoidon tuen lomituksen kasvu. Näiden yhteenlaskettu kustannusvaikutus on noin 5 milj. euroa. Omaishoidon tuen myöntämisperusteiden uudistamisen jälkeen noin puolella omaishoidon tuen asiakkaista tuen määrä on kasvanut. Myös omaishoidon tuen lomituksen tuntimäärä on kaksinkertaistunut.

Neuvola- ja perhetyössä ylityspainetta on 0,7 milj. euroa johtuen lapsiperheiden kotipalvelujen asiakaspalvelujen ostoista vammaisten lasten kotihoidon tukemiseksi. Perhe- ja sosiaalipalvelujen yhteisissä menoissa arvioidaan budjetin alittuvan 0,3 milj. eurolla. Aikuissosiaalityön ja nuorten palvelujen menojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisina.

Johtamistoimenpiteinä varhaista tukea laajennetaan ja kehitetään. Sosiaaliohjausta, perhesosiaalityötä ja nuorten mielenterveyspalveluja vahvistetaan. Nuorten mielenterveyspalvelujen palveluketjun toimivuutta parannetaan yhdessä HUSin sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.

Lastensuojelussa on käynnissä selvityksen ja toimenpide-ehdotusten laadinta erityisen vaativaa hoitoa tarvitsevista nuorista sekä erityis- ja vaativan tason hoidon tarpeen kasvusta.

Omaa lastensuojelun laitoshoitoa vahvistetaan avaamalla syksyllä 2019 uusi osasto Naulakallion lastenkotiin. Perhehoitajien rekrytointia ja tukea vahvistetaan omien perhehoitajien saatavuuden parantamiseksi. Lastensuojeluun palkataan sosiaaliohjaaja rekrytointiin ja hankitaan markkinointiosaamista rekrytoinnin tueksi. Sijaishuollon palveluissa on käynnitetty myös palveluntuottajien ohjauksen hanke.

Vammaistyössä kehitetään omaa toimintaa vastamaan haastavien asiakkaiden tarpeisiin ostopalvelujen tarpeen vähentämiseksi. Kehitysvammaisten asumispalvelut sekä työ- ja päivätoiminnan palvelut kilpailutettiin vuonna 2018. Vuoden 2019 alussa voimaan tulleen asumispalveluja koskevan puitesopimuksen ja 1.2.2019 voimaan tulleen työ- ja päivätoimintaa koskevan puitesopimuksen myötä palveluiden hinnat muuttuivat, ja ostopalveluista ennakoidaan näiden menojen vähenevän 2,3 miljoonaa euroa aiempaan verrattuna.

Terveys- ja päihdepalvelujen budjetin arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Terveys- ja päihdepalveluissa on kuitenkin myös noin 1,2 milj. euron ylityspaine omahoitotarvikejakelussa. Ylityspaine johtuu pääosin diabetespotilaiden huomattavan kalliiden uusien verensokerin seurantamenetelmien yleistymisestä. Ylityspaine kompensoituu tämän hetkisen arvion mukaan henkilöstömenojen alittumisella.

Myös sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen budjetin arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Rekrytointia tehostetaan edelleen vuokratyövoiman kustannusten hillitsemiseksi.

Hallinnon ja toimialan yhteisten menojen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisina.

 

 

 

 

Toimeentulotuki (51002)

5 10 02 
Toimeentulotuki  

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

(milj. euroa)

 

 

 

 

Tulot

  7,8

   3,1

   3,1

0

Menot

16,9

 14,6

 14,6

0

Toimintakate

-9,1

-11,5

-11,5

0

 

 

 

 

 

 

Täydentävää toimeentulotukea on vielä tammikuussa käytetty kriisimajoitukseen, ja helmikuun alusta alkaen kriisimajoituksen päätökset on tehty sosiaalihuoltolain mukaisesti.

Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (51003)

5 10 03 
Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

25,0

16,8

18,1

 1,3

  7,7 %

Menot

17,8

15,7

16,3

-0,6

-3,8 %

Toimintakate

  7,2

  1,1

  1,8

 0,7

63,6 %

 

 

 

 

 

 

 

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen osalta sekä menot että tulot ylittyvät. Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa suurempana kuin talousarviossa. Tulojen ylitys koostuu täyden korvauksen perusteella saaduista valtion korvauksista. Tulojen ylitys johtuu tulojen kirjauksen muutoksesta maksuperustaisesta kirjanpitolain mukaiseksi suoriteperustaiseksi kirjaamiseksi.

Menojen ylitys johtuu tulkki- ja lääkäripalveluista sekä Helsingin vastaanottokeskuksen henkilöstömenoista.

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä.

 

 

 

 

Apotti ja Sote-maakuntauudistus (51004)

5 10 04 
Apotti ja Sote-maakuntauudistus 

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

  0,7

  1,4

   0,6

-0,8

-57,1 %

Menot

  5,1

  9,8

  16,6

-6,8

-69,4 %

Toimintakate

-4,4

-8,4

-16,0

-7,6

-90,5 %

 

Apotti-hankkeen ja sote- ja maakuntauudistuksen tulojen arvioidaan alittavan talousarvion 0,8 milj. eurolla. Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa suurin osa henkilöstöstä toimii tällä hetkellä resurssisopimuksella Uudenmaan maakuntaan, ja laskutus perustuu toteutuneisiin työtunteihin. Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun päättyessä osa resurssisopimuksista on päättynyt kevään aikana, ja viimeiset sopimukset päättyvät 30.6.2019 mennessä.

Talousarviokohdan menojen arvioidaan ylittävän talousarvion 6,8 milj. eurolla. Menojen ylitys johtuu muun muassa Apotti Oy:n ennakoitua suuremmista ylläpitokustannuksista vuonna 2019 sekä käyttöönottokoulutuksen laskutuksen muutoksesta käyttäjäperusteisesta omistusperusteiseen laskutukseen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)

5 10 05 
HUS 

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Menot

569,7

644,5

680,3

-35,8     

-5,6 %

 

Talousarviokohdan menojen ennustetaan ylittyvän HUSin tammi-helmikuun menojen perusteella laatiman ennusteen perusteella 35,8 miljoonaa euroa. Toteutuneen käytön perusteella hoidettujen potilaiden määrä, palvelujen määrä ja palvelujen laskutus ovat olleet budjetoitua suurempia. Ennuste ei sisällä kalliin hoidon tasausta, jonka maksuosuus vaihtelee vuosittain. Vuonna 2018 Helsinki maksoi kalliin hoidon tasausta 2,8 miljoonaa euroa.

Helsingin talousarviossa 2019 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille varattiin päivystyksen siirto mukaan lukien 645 miljoonaa euroa. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviossa Helsingin maksuosuus on 663 miljoonaa euroa. Lisäksi koko Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarvio laadittiin 20 miljoonaa alijäämäisenä vuodelle 2019, jonka vuoksi vuonna 2019 jäsenkuntapalautusta ei välttämättä kerry lainkaan tai sen määrä jää selvästi vuotta 2018 alhaisemmaksi.

HUSilta edellytetään ripeitä ja vaikuttavia johtamistoimenpiteitä, koska menoylitystä tulee saada ennustettua merkittävästi alhaisemmaksi.

Investoinnit

Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:

(Milj. euroa)

TA 2019

Ylitysoikeudet

TA 2019 yhteensä

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Tietotekniikkahankinnat

 6,6

0,4

 7,0

 7,0

0

Muut hankinnat

 5,4

2,8

 8,2

 8,2

0

Yhteensä

12,0

3,2

15,1

15,1

0

 

 

Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2018 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 27.2.2019 § 73 myöntänyt yhteensä 3,2 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2019.

Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen

Sosiaali- ja terveystoimi toteuttaa kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita ja tavoitteita ovat muun muassa nuorten syrjäytymisen ehkäisy, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen ja koordinointi, liikkumisohjelma ja eri ikä- ja väestöryhmien liikkumisen edistäminen. Keskeisiä sosiaali- ja terveystoimen kannalta ovat myös asukaskokemuksen, asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden lisääminen, kaikkien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, työllisyyden edistäminen sekä harrastusmahdollisuuksien turvaaminen.

Palvelujen uudistamista jatketaan perhekeskus-, terveys- ja hyvinvointikeskus- sekä monipuolinen palvelukeskus -toimintamallien mukaisesti. Kallion perhekeskuksen toiminta käynnistyy 4.6.2019. Palvelujen tuotantotapoja kehitetään ja asiakkaan roolia ja osallisuutta palveluissa vahvistetaan edelleen. Toimialalla jatketaan moniammatillisten, integroitujen, omahoitoa lisäävien, jalkautuvien, kotiin ja asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävien palvelujen sekä sähköisten palvelujen kehittämistä vastaamaan paremmin asiakastarpeita.

Helsinkiläisten terveyttä ja hyvinvointia edistetään kaupunkitasoisilla ohjelmilla verkostoissa kaupungin muiden toimialojen, järjestöjen ja yritysten kanssa. Näitä ohjelmia ovat muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, Stadin ikäohjelma, ehkäisevän päihdetyön toimenpiteet, liikkumisohjelma, Savuton Helsinki -verkosto sekä Pakka-toiminta. 

Vuoden 2019 aikana perustetaan keskitetty neuvola paperittomille ja turvapaikanhakijoille.

Kilpailukykyä ja vastuullista taloudenpitoa parannetaan uudistamalla palveluja ja toimintatapoja, lisäämällä digitalisaatiota ja sähköistä asiointia sekä ottamalla käyttöön erilaisia liikkuvan työn välineitä, jotka mahdollistavat välittömän asiakastyön lisäämisen. Keskeisten toimintojen yksikkökustannusten kehitystä seurataan säännöllisesti ja tavoitellaan yksikkökustannusten laskua. Toimialalla kehitetään myös liiketoiminnallista ajattelutapaa ja tuottajaohjausta.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Elokuussa 2018 asetetut talousarvion määrälliset tavoitteet on esitetty liitteessä 1.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimialan sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Edistämme helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä ja ehkäisemme syrjäytymistä.

Toteutuu

2. Parannamme asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä.

Toteutuu 

3. Palvelumme ovat lähellä kaupunkilaisia ja helposti saavutettavissa.

Toteutuu

4. Toimintamme on taloudellisesti kestävää ja tuottavaa.

Toteutuu

 

Kaikkien sitovien tavoitteiden arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvän tavoitteen 1 sekä palveluiden läheisyyttä ja saavutettavuutta koskevan tavoitteen 3 täysi toteutuminen on kuitenkin epävarmaa.

Helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sekä syrjäytymisen ehkäisyä mitataan muun muassa psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalapäivien määrän vähenemisellä vuoteen 2018 verrattuna. Tähän pyritään kehittämällä avohoidon laatua ja vahvistamalla sen eri muotoja. Alkuvuonna sairaalapäivien määrä psykiatrisessa avohoidossa on ollut suurempi kuin samana ajankohtana vuonna 2018. Toimenpiteenä panostetaan avohoidon lääkäreiden rekrytointiin ja lähiesimiesten ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.

Palveluiden läheisyyden ja saavutettavuuden mittarina on muun muassa asiakkaiden pääsy lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin 10 vuorokauden sisällä. Terveysasemien lääkärin vastaanoton kolmannen vapaan ajan (T3) mediaani (terveysasemien mediaanien keskiarvo) on ollut 19 vuorokautta aikavälillä 1.1.‒31.3.2019.

Saatavuuden ongelmaa selittää aiempaa suurempi lääkärimäärän vajaus ja vähäisempi kokeneiden lääkäreiden määrä. Rekrytointia tehostetaan edelleen muun muassa Lääkäreiden saatavuuden ja pysyvyyden edistäminen -hankkeessa vuosina 2019‒2021. Lisäksi osaan kysynnästä pyritään vastaamaan sähköisillä palveluilla sekä ottamalla käyttöön palveluseteli terveysasemien lääkäripalvelujen saatavuuden turvaamiseksi. 

Muut toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:

1. Lastensuojeluilmoituksen ja sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton jälkeen uuteen asiakkaaseen ollaan yhteydessä kiireellisissä tilanteissa samana päivänä ja kiireettömissä tilanteissa viimeistään 3. arkipäivänä asiakkaan yhteydenoton jälkeen.

Ei toteudu

2. Lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi vahvistetaan neuvolan, oppilashuollon ja nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön yhteistä työtä.

Toteutuu

3. Kehitetään ja kokeillaan yläasteikäisille sopivia menetelmiä hyvän arkirytmin ja terveellisten elämäntapojen tueksi digitaalisuus ja osallisuus huomioiden.

Toteutuu 

4. Vahvistetaan yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa varhaiskasvatuksessa toimivien fysioterapeuttien roolia arkiliikkumisen tukena huomioiden erityistä tukea tarvitsevat lapset.

Toteutuu

5. Tehtävien täyttöaste nousee sosiaalityössä, kotihoidossa ja terveysasemilla vuoteen 2019 verrattuna.

Toteutuu

 

Lastensuojeluilmoitusta ja sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa koskevan tavoitteen 1 osalta toteuma kiireellisissä tilanteissa saman päivän aikana on 100 prosenttia. Sen sijaan kiireettömiä tilanteita koskeva tavoite oli helmikuun lopussa toteutunut 92-prosenttisesti. Tämän vuoksi on riski, että tavoite ei toteudu. Kiireettömissä tilanteissa lastensuojelulaki edellyttää arvioinnin aloittamista viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa. Tämä vaatimus on toteutunut 97,3-prosenttisesti.

Syynä siihen, ettei toiminnallista tavoitetta saavuteta, on se, että yli 30 prosenttia palvelutarpeen arvioinnin sosiaalityöntekijän vakansseista on ollut tyhjillään työvoimapulan vuoksi.

Muiden toiminnallisten tavoitteiden arvioidaan toteutuvan.

Tavoitteen 2 osalta lapsiperheköyhyyden tunnistaminen ja asiakkaan ohjaaminen tarvittaviin tukitoimiin on kuvattu. Tavoitteen numeerinen seuranta ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä mittarina olevaa yhteisten asiakkaiden poikkileikkaustietoa ei ole mahdollista saada. Neuvolassa ja oppilashuollossa asiakkaana on lapsi ja aikuissosiaalityössä perheen aikuinen, eikä perhetietoja kirjata rakenteisesti siten, että perheiden tietojen yhdistäminen eri tietojärjestelmistä olisi mahdollista.

Tavoitteeseen 5 liittyen terveysasemien lääkärivakanssien täyttöasteen nousun toteutuminen on epävarmaa.

Arvio merkittävimmistä toimintaympäristön ja palvelutuotannon riskeistä ja epävarmuustekijöistä

Sosiaali- ja terveystoimialalla riskienhallinta huomioidaan päivittäisjohtamisessa. Alkuvuoden aikana ei ole ilmennyt sellaisia uusia riskitekijöitä, jotka edellyttäisivät välittömiä toimintamuutoksia. Palvelutuotannossa taloudellisena riskinä on asiakaspalvelujen ostojen menojen kasvu.

Tarvittaessa myös toimialan keskitettyjä määrärahoja, joista maksetaan muun muassa henkilöstön tulospalkkio, voidaan kohdentaa toimialajohtajan harkinnan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan talousarviokohdan toteutumiseksi budjetin mukaisesti.

Apotti-hankkeen ja sote- ja maakuntauudistuksen osalta varaudutaan valmistelemaan toimintakatteen alitusesitys ja HUSin osalta määrärahojen ylitysesitys marraskuussa 2019.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Määrälliset tavoitteet 2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 78

Terveysasemien lääkäripalvelujen järjestäminen palvelusetelillä

HEL 2019-003871 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokeilla palveluseteliä yhtenä terveysasemien lääkäripalveluiden järjestämistapana 3.6.2019 alkaen korkeintaan vuoden 2020 loppuun saakka. Tällä välin toimialalla pyritään aktiivisesti ratkaisemaan omien terveyskeskusten lääkäripalveluiden saatavuusongelmat.

Lautakunta vahvistaa palvelusetelin arvoksi 3.6.2019 alkaen 67 euroa (alv 0 %).

Samalla lautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa asiakkaan vastaanottokäynnin ja tarvittavat palvelukuvauksessa määritellyt lisätutkimukset.

Lisäksi lautakunta päätti, että toimialajohtaja päättää jatkossa lääkäripalvelujen palvelusetelin arvon enimmäismäärästä lautakunnan päättämien raja-arvojen sisällä.

Edelleen lautakunta päätti, että lääkäripalvelujen palvelusetelin raja-arvot ovat jatkossa 56‒75 euroa (alv 0 %).

Käsittely

Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund ja va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Sandra Hagman: Muutetaan päätösehdotuksen ensimmäinen kappale muotoon: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kokeilla palveluseteliä yhtenä terveysasemien lääkäripalveluiden järjestämistapana 3.6.2019 alkaen korkeintaan vuoden 2020 loppuun saakka. Tällä välin toimialalla pyritään aktiivisesti ratkaisemaan omien terveyskeskusten lääkäripalveluiden saatavuusongelmat."

Kannattaja: jäsen Sakari Männikkö

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Sandra Hagman)

Jaa-äänet: 5
Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula

Ei-äänet: 7
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 1
Tuomas Tuure

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta päätösehdotuksen ensimmäisen kohdan osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen ja päätösehdotuksen muilta osin esittelijän ehdotuksen mukaan.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.j.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Palvelukuvaus (korjattu 15.4.2019)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteli on 3.6.2019 alkaen yksi terveysasemien lääkäripalvelujen järjestämistapa.

Lautakunta vahvistaa palvelusetelin arvoksi 3.6.2019 alkaen 67 euroa (alv 0 %).

Samalla lautakunta päättää, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa asiakkaan vastaanottokäynnin ja tarvittavat palvelukuvauksessa määritellyt lisätutkimukset.

Lisäksi lautakunta päättää, että toimialajohtaja päättää jatkossa lääkäripalvelujen palvelusetelin arvon enimmäismäärästä lautakunnan päättämien raja-arvojen sisällä.

Edelleen lautakunta päättää, että lääkäripalvelujen palvelusetelin raja-arvot ovat jatkossa 56‒75 euroa (alv 0 %).

Esittelijän perustelut

Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund ja va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Terveysasemien lääkäripalvelujen hankkiminen sosiaali- ja terveystoimialalla

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelmassa 2019 on terveysasemia koskevana sitovana tavoitteena terveysasemien T3-keskiarvon (hoitoonpääsyajan mittari) lasku alle kymmeneen ja yksittäisenkin aseman kohdalla alle 20:een vuoden 2019 loppuun mennessä. Lääkärien rekrytointivaikeuksien takia erityisesti lääkärivastaanottojen lisääminen kysynnän mukaiseksi on ollut haastavaa. Toisaalta terveysasemien kyky reagoida lyhyisiin ja tilapäisiin tuottavuuden ja saatavuuden ongelmiin on rajallinen.

Helsingin alueella toimii lukuisia pieniä ja suuria yksityisiä lääkäripalveluiden palveluntuottajia. Heidän toimintamallinsa perustuu ja tuottajien välinen kilpailuasetelma edellyttää pitkälti hallittua ylikapasiteettia, jotta asiakkaita voidaan palvella viiveettä.

Toimialan terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelu on kevään 2019 aikana kokeillut suoraostoilla lääkärivastaanottojen hankintaa palveluntuottajilta. Kokeiluun ovat osallistuneet palveluntuottajina Pihlajalinna Oy ja Mehiläinen Oy. Näiltä on suoraostoilla hankittu palvelua, johon on kuulunut lääkärin fyysinen vastaanotto, perustason laboratorio- ja röntgen-tutkimuksia sekä näihin liittyvä vastausten kertominen potilaalle ja tarvittava reagointi, mukaan lukien mahdolliset reseptit, lähetteet, hoito-ohjeet ja sairaslomatodistukset.

Suoraostot ovat mahdollistaneet ketterän ja toimivan ratkaisun terveysasemien saatavuuden korjaamiseksi tilapäisissä ja osin jo kroonistuneissakin ongelmatilanteissa. Asiakkaat ja henkilökunta ovat olleet tyytyväisiä toimintamalliin. Suoraostopalvelun piiriin on 11.2.‒9.4.2019 mennessä ohjattu noin 1 100 asiakasta kuudelta asemalta ja käyneitä on ollut noin 900.

Asiakkaalla on myös oikeus olla käyttämättä palveluseteliä, jolloin palvelu toteutetaan sosiaali- ja terveystoimialan omana toimintana.

Perustelut palvelusetelin käytölle

Palvelusetelin on tarkoitus helpottaa asiakkaiden lääkäriin pääsyä tilanteessa, jossa odotusajat ovat muodostuneet kohtuuttoman pitkiksi. Palvelusetelijärjestelmä lisää asiakkaan valinnanvapautta ja toisaalta mahdollistaa terveysasematoiminnan laadukkaan palvelun myös tilapäisissä tuottavuuden häiriötilanteissa.

Palvelusetelin käytöstä terveysasemat ja sisätautipoliklinikan budjetin sallimissa rajoissa määrittää terveysasemien johtajalääkäri.

Palveluseteliä jaetaan ensisijaisesti T3- ja saatavuusongelmissa painiville asemille. Tavoite on käyttösuunnitelman mukaisen T3:n saavuttaminen. Johtavat ylilääkärit päättävät terveysasemien johtajalääkärin antamissa rajoissa asemakohtaisista palvelusetelien jakomääristä, jakamisen aloittamisesta ja päättämisestä.

Palvelusetelin arvo

Terveysasemien lääkäripalvelujen palvelusetelin arvoksi esitetään tämän hetkisten Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan oman toiminnan, palveluntuottajien kanssa neuvoteltujen hintojen ja suoraostokokeilun tuomien kokemusten pohjalta:

Lääkäripalvelu sisältäen tutkimukset 56–75 euroa (alv 0 %).

Lähtötilanteessa palvelusetelin arvoksi esitetään 67 euroa (alv 0 %).

Hintahaitaria esitetään siksi, että markkinatilanne, ostojen määrä ja sääntökirjalla määriteltävä tarkempi palvelunkuvaus voivat vaikuttaa markkinahintaan. Siksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi jatkossa päättää palvelusetelin arvon edellä mainituissa rajoissa.

Hintahaitarin ylä- ja alarajoja esitetään palveluntuottajilta saatujen hintojen ja suoraostovaiheen kokemusten perusteella.

Kustannukset

Lääkärivastaanottojen järjestäminen palvelusetelillä toteutetaan terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelun budjetin puitteissa. Tarkoitus on korjata saatavuuden ongelmaa. Huomioiden mahdollinen piilokysyntä ja toisaalta lyhempien odotusaikojen mahdollinen palvelujen houkuttelevuutta lisäävä vaikutus, lääkärikäyntien määrää tulee tarkasti seurata. Lääkärivastaanoton tuottaminen palvelusetelillä on laskennallisesti jonkin verran omaa tuotantoa kalliimpaa, mutta tulee kuitenkin suoraostolääkäriä edullisemmaksi.

Vuonna 2019 seteliä jaettaisiin enimmillään noin 4 000. Terveysasemien lääkärivastaanottojen reppu, eli jo varattujen aikojen kokonaismäärä, oli maaliskuussa 2019 noin 9 100 vastaanottoaikaa. Tällä palvelusetelimäärällä, mikäli tuotanto ei muuten häiriinny, saataisiin reppua purettua merkittävästi ja sillä tulisi olemaan selkeä vaikutus T3:een.

Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.

Sosiaali-ja terveyslautakunnan 18.12.2018 (§ 345) hyväksymän Sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelman 2019 mukaan Helsingin kaupunki pyrkii edistämään asiakkaan valinnanvapautta ja parantaa asiakastyytyväisyyttä luomalla asiakkaalle enemmän valinnanvapauden mahdollisuuksia. Siksi nykylainsäädännön mukaisia palvelusetelivaihtoehtoja ja niiden käyttöä lisätään sekä kartoitetaan henkilökohtaisen budjetin laajentamisen mahdollisuuksia. Palvelusetelivaihtoehto terveysasemapalveluissa valmistellaan lautakunnan päätettäväksi kevään 2019 aikana.

Kaupunginvaltuuston 16.1.2019 (§ 5) hyväksymän hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Palvelusetelivaihtoehto vaikuttaa myönteisesti terveyteen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun nopeuttamalla asiakkaiden hoitoon pääsyä. Nopeammalla hoitoon pääsyllä voi olla myös epäsuoria positiivisia vaikutuksia asiakkaiden työkykyyn tai sen palautumiseen. 

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.j.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Palvelukuvaus (korjattu 15.4.2019)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2019 § 64

HEL 2019-003871 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

09.04.2019 Pöydälle

Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Karita Toijosen ehdotuksesta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.j.lukkarinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 79

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen toivomusponnesta koskien kaupungin päivystystoimintojen siirron vaikutusten seurantaa ja raportointia

HEL 2018-011712 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen toivomusponnesta koskien kaupungin päivystystoimintojen siirron vaikutusten seurantaa ja raportointia:

"Helsingin kaupungin tuottamien päivystyspalvelujen integraatio Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin (HUS) toteutui 7.1.2019 vuonna 2016 alkaneen valmistelun jälkeen. Yhdistymisen taustalla oli valtioneuvoston asetus kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä (583/2017).

Asetuksen mukaan kunnan tai kuntayhtymän on huolehdittava siitä, että terveydenhuoltolain 50 §:ssä tarkoitettua kiireellistä hoitoa on saatavilla kaikkina vuorokauden aikoina joko kiireettömän hoidon yhteydessä tai erillisessä päivystyksen toteuttamista varten suunnitellussa ympäri vuorokauden toimivassa päivystysyksikössä. Ympärivuorokautinen päivystys on järjestettävä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksenä, ellei saavutettavuus- ja potilasturvallisuusnäkökohdista muuta johdu.

Kaupunginvaltuustossa hyväksytyn vuoden 2018 talousarvion ja HUSin hallituksen joulukuussa 2017 tekemän linjauksen mukaisesti kaupungin päivystystoiminnan (mukaan lukien virka-ajan ulkopuolinen suun terveydenhuollon päivystys) siirto HUSille päätettiin valmistella siten, että siirto toteutuu vuoden 2019 alussa.

Integraatiossa Haartmanin ja Malmin päivystyspoliklinikat sekä päivystys- ja valvontaosastot siirtyivät HYKS Akuutti -tulosyksikköön ja päivystystä tukevat osastot HYKS Sisätaudit ja kuntoutus -tulosyksikköön. Virka-aikaisen psykiatristen ja päihdepotilaiden päivystyksen ja psykiatrikonsultaatiot tuottaa HUS Psykiatria -tulosyksikkö. Virka-ajan ulkopuolisen psykiatrian lääkäritoiminnan päivystyspisteisiin tuottaa Helsinki. Suun terveydenhuollon virka-ajan ulkopuolinen päivystys siirtyi HYKS Pää- ja kaulakeskus -tulosyksikköön. Helsinki jatkaa suun terveydenhuollon virka-ajan päivystystä. Lasten virka-ajan ulkopuolinen terveyskeskuspäivystys siirtyi HYKS Lasten ja nuorten sairaudet -tulosyksikköön.

Sosiaali- ja kriisipäivystys säilyi Helsingin järjestämänä ja se liitettiin osaksi Helsingin  psykiatria- ja päihdepalveluja. Haartmanin ja Malmin päivystyspoliklinikoiden sekä päivystys- ja valvontaosastojen sosiaalityön palvelut tuottaa edelleen Helsingin sosiaali- ja kriisipäivystys erillisen yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Menojen osalta siirrettävä budjetti oli noin 79 miljoonaa euroa. HUSille siirtyvien toimipisteiden tuotteistus sekä tuote- ja suoritehinnoittelu toteutuvat HUSin olemassa olevan mallin mukaisesti. Erikoissairaanhoidon laskutus ja raportointi hoidetaan osana palvelusopimukseen perustuvaa jäsenkuntalaskutusta. Perusterveydenhuollon laskutus toteutetaan osana palvelusopimuksen ulkopuolista erillislaskutusta.

Integraatiolla tavoitellaan yhtenäisen, laadukkaan ja kustannustehokkaan päivystyspalvelun tuottamista siten, että palvelun saatavuus, tuottavuus, vaikuttavuus sekä asiakas- ja henkilöstökokemus paranevat.

HYKS-Helsinki päivystystoimintojen integraatio -loppuraportissa projektille asetettiin seuraavat strategiset tavoitteet ja näihin liittyvät mittarit:

  1. Potilastyytyväisyys paranee; mittareina potilaskyselyt ja -palautteet sekä viranomaisten huomautukset
  2. Potilasturvallisuus paranee; mittareina vakavien haittatapahtumien määrä sekä sairaala- ja 30-päivän kuolleisuus
  3. Oikea potilas oikean aikaan oikeassa paikassa; mittarina siirrot päivystyspoliklinikoiden välillä
  4. Sujuva päivystyspalvelu; mittareina päivystysten läpimenoajat, hoitojaksojen kesto, pääsy päivystyspoliklinikoilta päivystystä tukeville vuodeosastoille ja valvontoihin sairaalasta toiseen, pääsy Meilahdesta jatkohoitoon Haartmanin ja Malmin päivystystä tukeville osastoille, pääsy päivystysyksiköistä (päivystyspoliklinikat, osastot) Helsingin sairaalan osastoille, kriisipaikalle, kotihoitoon ja psykiatrian osalta Auroran sairaalaan sekä sujuva jatkohoidon järjestäminen myös terveys- ja  hyvinvointikeskusten ja psykiatrisen avohoidon kanssa sekä
  5. Henkilöstön osaaminen ja tyytyväisyys; mittareina koulutusten määrä, osaamisen mittaaminen ja työolobarometri.

Projektin merkittävimmiksi riskeiksi arvioitiin tietojärjestelmiin, talouteen, laskutukseen ja henkilöstöön liittyvät asiat.

Yhteistyötä ja integraation tavoitteiden seurantaa varten on perustettu HUSin ja Helsingin yhteinen seurantaryhmä, joka on kokoontunut kerran. Seurantaryhmä sopii integraation toteutumisen raportoinnista ja seurannasta. Ryhmä kokoontuu tänä vuonna 2‒3 kuukauden välein. Seurantaryhmässä voidaan erikseen sopia toiminnan seurannan mittareista.

Seurantaryhmässä todettiin, että integraation jälkeen ovat potilasmäärät olleet odotettua suurempia, mikä on kuormittanut sekä päivityksen että vuodeosastojen henkilökuntaa. Lisäksi tietotekniikassa sekä Helsingin kaupungin ja HUSin välisessä tiedonkulussa ilmeni integraation alkuvaiheessa haasteita, mitkä osaltaan hidastivat toimintaa sen käynnistämisvaiheessa. Kokonaisuudessaan integraation todettiin kuitenkin sujuneen hyvin ja potilaiden saaneen tarvitsemaansa hoitoa.

Integraation yhteistyösopimuksessa on todettu, että lääkäripalveluiden turvaamiseksi on tarpeen ostaa ulkopuolista työvoimaa sekä yksityisiltä palveluntuottajilta että Helsingin kaupungilta. Toiminta tukeutuu merkittävästi ulkopuolisiin päivystäjiin ja näiden saatavuudessa on ongelmia.

Kahden viikon seurannassa tammi-helmikuussa Malmille sisäänkirjattiin 2 685 potilasta ja Haartmaniin 2 593. Vastaava vertailuluku Jorvin yhteispäivystyksessä oli 2 333. Kotiutettujen osuus kaikissa em. kolmessa päivystyksessä oli suunnilleen sama (72‒77 %). Uloskirjattujen keskiviipymä oli sisätautipäivystyksessä Malmilla noin 9 tuntia 40 minuuttia ja Haartmanissa 9 tuntia 45 minuuttia (Jorvi 5 tuntia 45 minuuttia). Psykiatristen potilaiden keskiviipymä oli Helsingin päivystyksissä noin 2 tuntia 30 minuuttia (Jorvi 6 tuntia). Yleislääketieteen potilailla vastaavat ajat olivat Helsingissä noin 3 tuntia 15 minuuttia (Jorvi 2 tuntia 15 minuuttia).

Potilastyytyväisyyden tulokset, palautteet ja muistutukset raportoidaan seurantaryhmän kokouksissa. Ensimmäisessä raportoinnissa todettiin palautteiden olevan pääsääntöisesti hyviä eivätkä toiminnan alussa ilmenneet haasteet olleet näin suuremmassa määrin vaikuttaneet potilaiden kokemuksiin. Kriittiset palautteet huomioidaan toiminnan kehittämisessä.

Seurantaryhmän johdolla jatketaan integraation projektisuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden toteutumisen mittareiden kehittämistä.

Helsingin sairaalan yhteistyö HUSin kanssa on alkuvaikeuksien jälkeen sujunut pääasiassa hyvin. Erilliset tietojärjestelmät hankaloittavat jossain määrin jatkohoidon järjestämistä, sillä tietoja joudutaan välittämään paperilla. Päivystyksestä Helsingin sairaalaan jatkohoitoon lähettäminen tapahtuu sähköisesti Navitas-siirtoportaalin välityksellä. Helsingin sairaalan arvion mukaan potilaiden jatkohoitoon siirtyminen päivystyksestä sairaalaan ei ole hidastunut aiempaan verrattuna lukuun ottamatta alkuvuoden suurista potilasmääristä johtunutta päivystyksen ruuhkautumista.

Yhteisen tietojärjestelmän puute on vaikeuttanut myös ennen liikkeenluovutuksen toteutumista tapahtuneesta Helsingin vastuulla olleesta hoidosta tulleisiin muistutuksiin, kanteluihin ja potilasvahinkoilmoituksiin vastaamisesta. Helsinki huolehtii näistä vastauksista ja rekisterinpitäjänä näihin liittyvistä asiakirjaluovutuksista, mutta tarvitsee edelleen selvityksiä Helsingin järjestämisvastuun aikaisilta toimijoilta, jotka nyt ovat HUSin palveluksessa.

Aiemmin mainitun mittariston mukaisia seurantatietoja ei vielä ole kattavasti saatavissa, mutta vuoden 2020 alkupuolella raportointi onnistuu. Tuolloin on mahdollisuus raportoida yksityiskohtaisesti toiminnan ja talouden tunnusluvuista, kuten päivystyksen käyntimääristä, läpimenoajoista, jatkohoitoon Helsingin sairaalaan ja psykiatrian avo- tai sairaalahoitoon lähetetyistä sekä päivystyksen kuntalaskutuksesta. Lisäksi tarvitaan tietoa mm. päivystyksestä tai puhelinneuvonnasta terveysasemille ohjattujen potilaiden määristä ja näiden potilaiden diagnoosiryhmistä (erityisesti keskitetyllä murtumapoliklinikalla nykyisin hoidettavat sekä tietyt pienkirurgiset toimenpiteet).

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Hyvin sujuvalla ja laadukkaalla päivystyksellä on merkittävä helsinkiläisten terveyttä ja hyvinvointia edistävä vaikutus."

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Sandra Hagman: Lisätään lausunnon viimeiseksi kappaleeksi ennen terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointia toivomusponnen hengen mukaisesti: "Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että seurantaan sisältyy myös tieto päivystyssiirron vaikutuksesta kaupungille jäävien palveluiden saatavuuteen."

Vastaehdotus 1 raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jukka Pellinen, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305

jukka.pellinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 7.11.2018 asia 6

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hyväksyessään 7.11.2018 Helsingin kaupungin päivystystoimintojen siirron Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Anna Vuorjoen ponnen (liite 1). Ponnen perusteella kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuus raportoida seurantatietoja siirron vaikutuksesta vuoden 2020 alussa niin, että seurannassa otetaan huomioon myös siirron vaikutukset kaupungille jäävien palvelujen toimintaan ja saatavuuteen.

Kaupunginkanslia pyytää sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle 25.4.2019 mennessä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jukka Pellinen, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305

jukka.pellinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 7.11.2018 asia 6

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2019 § 68

HEL 2018-011712 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

09.04.2019 Pöydälle

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Antti Vainionpään ehdotuksesta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jukka Pellinen, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305

jukka.pellinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 80

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mika Ebelingin toivomusponnesta koskien riittävien resurssien varaamista huumevieroitukseen

HEL 2018-012629 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Mika Ebelingin toivomusponnesta koskien riittävien resurssien varaamisesta huumevieroitukseen:

”Auroran vieroitushoito-osastolla on 14+1 asiakaspaikkaa, ja siellä hoidetaan helsinkiläisten osastohoitoa vaativat huume- ja lääkevieroitukset sekä korvaushoidon aloitukset, lopetukset ja lääkkeen vaihdot. Hoito on vapaaehtoisuuteen perustuvaa suljettua osastohoitoa, joka pohjaa asiakkaan kanssa tehtyyn hoitosuunnitelmaan ja -sopimukseen.

Hoidon tarpeen arviointi tapahtuu alueellisten psykiatria- ja päihdekeskusten päihdepoliklinikoilla ja nuorisoasemalla. Hoitoon voidaan lähettää myös esim. päivystyksestä, terveysneuvonnasta tai Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUSin) riippuvuuspsykiatrian poliklinikalta. Osastohoitoon pääsee viimeistään kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta ja kiireellisissä tilanteissa 1‒7 vuorokauden sisällä. Oman toiminnan lisäksi vieroitusta toteutetaan ostopalveluna Järvenpään päihdesairaalassa. Myös Auroran sairaalan psykiatrisen osastohoidon yhteydessä toteutetaan huume-ja lääkevieroituksia. Huumevieroitus voidaan toteuttaa myös avohoitona, jos asiakkaalla on riittävä tukiverkosto ja turvallinen päihteettömyyttä tukeva asuinympäristö.

Kaikilla kaupungin päihdepoliklinikoilla on matalan kynnyksen vastaanotto ilman ajanvarausta (VIA) ja ilman lähetettä arkisin klo 9.00–10.30 välillä. Lännen päihdepoliklinikan VIA-vastaanotto palvelee klo 9‒14 arkipäivisin. Näille vastaanotoille hakeutuvat asiakkaat, jotka tarvitsevat hoidon tarpeen arviointia saman päivän aikana. Tyypillisesti he ovat asiakkaita, jotka tarvitsevat vieroitushoidon tarpeen arviointia.

VIA-vastaanotolla sosiaali- ja terveydenhuollon työpari arvioi asiakkaan tilanteen ja hoitosuunnitelma tehdään asiakkaan ja mahdollisten muiden osallistujien kesken. Asiakas voi tarpeen mukaan käydä vastaanotolla useita kertoja peräkkäin arvion, tuen ja hoidon onnistumisen varmistamiseksi. Vieroitushoitoon tai muuhun kriisityyppiseen hoitoon voidaan ohjata tarvittaessa jo ensimmäiseltä käynniltä.

Huumevieroituksen potilaskoordinaatiota ja jononhoitoa on kehitetty usealla tavalla viime vuosien aikana. Kun noin 20 % vieroitushoitoa hakevista peruu hoitoon tulonsa, tarjotaan paikkaa välittömästi seuraavalle tulijalle. Järvenpään päihdesairaalaa käytetään joustavasti kysyntäpiikkien tasaamiseen. Omahoitajamallia ja laitosvieroitushoitoa edeltävää ja laitosvieroitusjakson jälkeistä jatkohoitoa ja tukea kehitetään jatkuvasti yhdessä avohoidon kanssa. Laakson alkoholivieroitusosaston toimintaa on alettu kehittää siten, että sen ajoittain vapaana olevaa kapasiteettia käytetään myös huume- ja lääkevieroitusten tekemiseen.

Vuonna 2018 Helsingin polikliinisessa päihdehoidossa hoidettiin 6 000, korvaushoidon arviointipoliklinikalla 170, oman toiminnan korvaushoidossa 600, korvaushoidon ostopalveluissa 360 ja Auroran huumevieroitushoito-osastolla 400 eri asiakasta. HUS päihdepsykiatrian poliklinikalla hoidettiin 200, HUSin opioidiriippuvuuspoliklinikalla 140 ja päihdepsykiatrian osastolla 70 eri helsinkiläistä potilasta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että kaupungin huumevieroitukseen varatut resurssit ovat tällä hetkellä riittävät. Meneillään olevilla kehittämistoimenpiteillä toimintaa voidaan edelleen tehostaa. Tavoitteena on varmistaa riittävän nopea hoitoon pääsy sekä huolehtia hoitojen kokonaisvaltaisuudesta ja hoitopolkujen katkeamattomuudesta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Huumeriippuvuus aiheuttaa merkittäviä uhkia käyttäjän fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle sekä hyvinvoinnille. Psykososiaalista hoitoa tai kuntoutusta tulee tarjota kaikille huumeriippuvuudesta kärsiville. Huumeongelmaisen hoitaminen tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin hoidotta jättäminen. Kiireettömän hoidon pääsyn kriteerit koskevat huumevieroitusta, opioidikorvaushoitoa ja päihdekuntoutusta.”

Käsittely

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti lausuntoehdotuksen viimeisen kappaleen ennen terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointia seuraavaan muotoon: "Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että kaupungin huumevieroitukseen varatut resurssit ovat tällä hetkellä riittävät. Meneillään olevilla kehittämistoimenpiteillä toimintaa voidaan edelleen tehostaa. Tavoitteena on varmistaa riittävän nopea hoitoon pääsy sekä huolehtia hoitojen kokonaisvaltaisuudesta ja hoitopolkujen katkeamattomuudesta."

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Mari Aalto, päihdepalvelujen päällikkö, puhelin: 310 44650

mari.aalto(a)hel.fi

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 310 58655

mikko.tamminen(a)hel.fi

Liitteet

1

Ebeling Mika, toivomusponsi, Kvsto 28.11.2018, asia 3

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Mika Ebelingin toivomusponnesta koskien riittävien resurssien varaamisesta huumevieroitukseen:

”Auroran vieroitushoito-osastolla on 14+1 asiakaspaikkaa, ja siellä hoidetaan helsinkiläisten osastohoitoa vaativat huume- ja lääkevieroitukset sekä korvaushoidon aloitukset, lopetukset ja lääkkeen vaihdot. Hoito on vapaaehtoisuuteen perustuvaa suljettua osastohoitoa, joka pohjaa asiakkaan kanssa tehtyyn hoitosuunnitelmaan ja -sopimukseen.

Hoidon tarpeen arviointi tapahtuu alueellisten psykiatria- ja päihdekeskusten päihdepoliklinikoilla ja nuorisoasemalla. Hoitoon voidaan lähettää myös esim. päivystyksestä, terveysneuvonnasta tai Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUSin) riippuvuuspsykiatrian poliklinikalta. Osastohoitoon pääsee viimeistään kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta ja kiireellisissä tilanteissa 1‒7 vuorokauden sisällä. Oman toiminnan lisäksi vieroitusta toteutetaan ostopalveluna Järvenpään päihdesairaalassa. Myös Auroran sairaalan psykiatrisen osastohoidon yhteydessä toteutetaan huume-ja lääkevieroituksia. Huumevieroitus voidaan toteuttaa myös avohoitona, jos asiakkaalla on riittävä tukiverkosto ja turvallinen päihteettömyyttä tukeva asuinympäristö.

Kaikilla kaupungin päihdepoliklinikoilla on matalan kynnyksen vastaanotto ilman ajanvarausta (VIA) ja ilman lähetettä arkisin klo 9.00–10.30 välillä. Lännen päihdepoliklinikan VIA-vastaanotto palvelee klo 9‒14 arkipäivisin. Näille vastaanotoille hakeutuvat asiakkaat, jotka tarvitsevat hoidon tarpeen arviointia saman päivän aikana. Tyypillisesti he ovat asiakkaita, jotka tarvitsevat vieroitushoidon tarpeen arviointia.

VIA-vastaanotolla sosiaali- ja terveydenhuollon työpari arvioi asiakkaan tilanteen ja hoitosuunnitelma tehdään asiakkaan ja mahdollisten muiden osallistujien kesken. Asiakas voi tarpeen mukaan käydä vastaanotolla useita kertoja peräkkäin arvion, tuen ja hoidon onnistumisen varmistamiseksi. Vieroitushoitoon tai muuhun kriisityyppiseen hoitoon voidaan ohjata tarvittaessa jo ensimmäiseltä käynniltä.

Huumevieroituksen potilaskoordinaatiota ja jononhoitoa on kehitetty usealla tavalla viime vuosien aikana. Kun noin 20 % vieroitushoitoa hakevista peruu hoitoon tulonsa, tarjotaan paikkaa välittömästi seuraavalle tulijalle. Järvenpään päihdesairaalaa käytetään joustavasti kysyntäpiikkien tasaamiseen. Omahoitajamallia ja laitosvieroitushoitoa edeltävää ja laitosvieroitusjakson jälkeistä jatkohoitoa ja tukea kehitetään jatkuvasti yhdessä avohoidon kanssa. Laakson alkoholivieroitusosaston toimintaa on alettu kehittää siten, että sen ajoittain vapaana olevaa kapasiteettia käytetään myös huume- ja lääkevieroitusten tekemiseen.

Vuonna 2018 Helsingin polikliinisessa päihdehoidossa hoidettiin 6 000, korvaushoidon arviointipoliklinikalla 170, oman toiminnan korvaushoidossa 600, korvaushoidon ostopalveluissa 360 ja Auroran huumevieroitushoito-osastolla 400 eri asiakasta. HUS päihdepsykiatrian poliklinikalla hoidettiin 200, HUSin opioidiriippuvuuspoliklinikalla 140 ja päihdepsykiatrian osastolla 70 eri helsinkiläistä potilasta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että kaupungin huumevieroitukseen varatut resurssit ovat riittävät. Meneillään olevilla kehittämistoimenpiteillä toimintaa voidaan edelleen tehostaa.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Huumeriippuvuus aiheuttaa merkittäviä uhkia käyttäjän fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle sekä hyvinvoinnille. Psykososiaalista hoitoa tai kuntoutusta tulee tarjota kaikille huumeriippuvuudesta kärsiville. Huumeongelmaisen hoitaminen tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin hoidotta jättäminen. Kiireettömän hoidon pääsyn kriteerit koskevat huumevieroitusta, opioidikorvaushoitoa ja päihdekuntoutusta.”

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Mika Ebelingin toivomusponnesta 7.5.2019 mennessä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Mari Aalto, päihdepalvelujen päällikkö, puhelin: 310 44650

mari.aalto(a)hel.fi

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 310 58655

mikko.tamminen(a)hel.fi

Liitteet

1

Ebeling Mika, toivomusponsi, Kvsto 28.11.2018, asia 3

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 81

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä:

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 12.4.2019

56 § Lahjoitus Syystien monipuolisen palvelukeskuksen Vaahterakodin henkilökunnalle

59 § Työnohjauspalvelujen sopimuskauden aloitus

60 § Ulkokuntalaisten, pakolaisten ja paluumuuttajien vammaispalvelun palveluasumisesta perittävät korvaukset 1.5.2019 lukien

61 § Ulkokuntalaisten, pakolaisten ja paluumuuttajien päihdehuollon polikliinisesta hoidosta, korvaushoidosta ja laitoshoidosta perittävät korvaukset 1.5.2019 lukien

62 § Vanhuspalvelun palveluasumisen korvaukset 1.5.2019 lukien

63 § Ulkokuntalaisten, pakolaisten ja paluumuuttajien kehitysvammaisten erityishuollosta perittävät korvaukset 1.5.2019 lukien

64 § Pitkäaikaishoidon enimmäismaksut 1.5.2019 lukien

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 15.4.2019

65 § Pysyväisohje PYSY 139, Itsenäistymisvarat huostassa ja jälkihuollossa oleville lapsille

66 § Tietojen antaminen toimittajan pyytämistä kotihoidon asiakkaille vuosina 2014-2018 tehdyistä päätöksistä, joilla heidän hakemuksensa tehostetusta palveluasumisesta on hylätty

Sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja 16.4.2019

67 § Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimialan palveluntuottajien hinnanvahvistukset vuodelle 2019

68 § Ulkokuntalaisten, pakolaisten ja paluumuuttajien lastensuojelun laitospalveluista ja avokuntoutuksesta perittävät korvaukset 1.5.2019 lukien

Sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja 17.4.2019

69 § Suun terveydenhuollon asiantuntijaverkoston edustajajäsenen ja hänen varahenkilön nimeäminen

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 12.4.2019

18 § Henkilökohtaisen avun palvelun suorahankinta Ruoholahden asumispalveluyhdistys (RASPY) ry:ltä vuonna 2019

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 17.4.2019

19 § Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön eräiden työyksiköiden lyhytaikaiset sulkemiset ja aukioloaikojen muutokset kesällä 2019

20 § Toimintakeskus Cäpsän tilapäinen sulkeminen 24.5.2019

21 § Tyynelän toimintakeskuksen tilapäinen sulkeminen 10.6.2019

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 12.4.2019

27 § Suun terveydenhuollon hammashoitoloiden tilapäiset sulkemiset kesällä 2019

28 § Hankinta, laitteet vuodelle 2019, Laakson sisätautien poliklinikka ja Malmin sisätautien poliklinikka

Terveys- ja päihdepalvelujen hankinta 15.4.2019

29 § Aukioloajat, Terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelujen lyhytaikaiset sulkemiset vuonna 2019

30 § Psykiatria- ja päihdepalvelujen yksiköiden toiminnan supistaminen kesällä 2019

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 16.4.2019

31 § Toimintojen supistukset terveys- ja päihdepalvelujen terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palveluissa kesällä 2019

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 11.4.2019

21 § Rekrytointimarkkinointipalvelujen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 12.4.2019

22 § Sijaisten määrääminen sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelujen päälliköille

Hallintojohtaja 15.4.2019

13 § Hankinta, kotihoidon kotisiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

Tietohallintopäällikkö 16.4.2019

19 § Mobiilisovelluksen konseptoinnin hankinta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Soili Korhonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 50517

soili.korhonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Soili Korhonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 50517

soili.korhonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (36)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 75, 76, 77, 79, 80 ja 81 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 78 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

Sanna Vesikansa

puheenjohtaja

 

 

 

 

Soili Korhonen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Cecilia Ehrnrooth

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 01.05.2019.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566