Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 |
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 05.11.2019 16:15 - 17:46 |
|
|
Kokouspaikka | Kallion virastotalo Toinen linja 4 A, nh. 1 |
Läsnä
Jäsenet
Vesikansa, Sanna | puheenjohtaja |
Toijonen, Karita | varapuheenjohtaja |
Aro, Katju |
|
Bergholm, Tapio |
|
Ehrnrooth, Cecilia | läsnä: 251 - 258 §, klo 16:27 - 17:46 |
Heistaro, Sami |
|
Hyvärinen, Maritta |
|
Juva, Kati |
|
Muurinen, Seija |
|
Niskanen, Aleksi |
|
Apajalahti, Ahto | varajäsen |
Hagman, Sandra | varajäsen |
Nordström, Laura | varajäsen |
Muut
Jolkkonen, Juha | sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja |
Mäki, Tiina | hallintojohtaja |
Turpeinen, Leena | terveys- ja päihdepalvelujen johtaja |
Meripaasi, Seija | sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja |
Sulavuori, Maarit | perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja |
Viinikka, Atte | yksikön päällikkö |
Nevala, Marianne | hallintosihteeri |
Juutilainen-Saari, Jaana | viestintäpäällikkö |
Sharma, Melissa | erityissuunnittelija |
Kotaviita, Riina | erityissuunnittelija |
Numminen, Sanna | kotihoitopäällikkö |
Paukkunen, Ilkka | hankinta-asiantuntija |
Koskinen, Jim | nuorisoneuvoston edustaja |
Puheenjohtaja
Sanna Vesikansa | apulaispormestari |
Esittelijät
Juha Jolkkonen | sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Melissa Sharma | erityissuunnittelija |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 |
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
250 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
251 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
252 | Asia/3 | Kauppapalvelujen hankinta |
253 | Asia/4 | Liikkumisen apuvälineiden hankinta |
254 | Asia/5 | Kolmen lahjoitusrahaston voittovarojen jakaminen vähävaraisille henkilöille sosiaali- ja terveystoimialalla vuonna 2019 |
255 | Asia/6 | Vahingonkorvauksen suorittamisesta vapauttamista koskevan toimivallan siirtäminen alaikäisten rikosasioiden sovittelua koskevissa asioissa |
256 | Asia/7 | Fysiostore Oy:n oikaisuvaatimus fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinnasta |
257 | Asia/8 | Meri-Vuosaaren työttömät ry:n oikaisuvaatimus vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen takaisinperintää koskevasta päätöksestä |
258 | Asia/9 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 250
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Katju Aron ja varatarkastajaksi jäsen Maritta Hyvärisen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 251
Ilmoitusasiat
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.
Käsittely
Asian käsittelyn alussa esiteltiin lyhyesti Myllypuron terveysasemalla 11.11.2019 avattavaa matalan kynnyksen mielenterveyspalvelupistettä Mieppiä.
Erityissuunnittelija Riina Kotaviita oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa Laakson yhteissairaalahankkeen esittelyä koskevan asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Melissa Sharma, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36594
melissa.sharma(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta tiedottaa seuraavat päätökset tai muut tiedotusluontoiset asiat (asiakirjat nähtävänä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa):
Laakson yhteissairaalahankkeen esittely. Erityissuunnittelija Riina Kotaviita on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Melissa Sharma, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36594
melissa.sharma(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 252
Kauppapalvelujen hankinta
HEL 2019-004969 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä kauppapalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
tekemään hankinnasta päätöksen
päättämään optiokauden käyttöönotosta
allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.
Käsittely
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jim Koskinen ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
ilkka.paukkunen(a)hel.fi
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 040 3340591
sanna.numminen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan järjestämät kauppapalvelut niille kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille, jotka eivät itse kykene asioimaan kaupassa tai muutoin järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista. Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu.
Kauppapalvelut sisältävät kauppatilausten vastaanoton, tavaroiden keräilyn vähittäistavarakaupasta sekä toimituksen asiakkaille jääkaappiin saakka. Palvelun tarkempi sisältö ja sitä koskevat vaatimukset on esitetty liitteenä 1 olevassa palvelukuvauksessa.
Palvelu järjestetään käyttöoikeussopimuksena, jossa kauppapalveluja käyttävät asiakkaat vastaavat itse tilauksesta perittävien toimitusmaksujen ja kaupasta hankittujen elintarvikkeiden kustannuksista. Osittaisena poikkeuksena edellä mainittuun ovat sotainvalidi- ja veteraaniasiakkaat, joiden tekemien tilausten toimitusmaksut ohjataan Helsingin kaupungille eikä asiakkaille itselleen.
Kauppapalvelun käyttäjiä on ollut Helsingin kotihoidossa ja palveluasumisessa kuukausittain yhteensä noin 1 405 asiakasta vuonna 2019. Asiakkaat asuvat koko Helsingin alueella.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 90 prosenttia ja laadun 10 prosenttia.
Tarjouspyynnössä on esitetty tarkemmin tarjousten vertailuperusteet. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty myös tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Hankinnan laadullisten vaatimusten osalta on erityisesti painotettu palvelun toimitusvarmuutta sekä asiakkailta laskutettavien hintojen läpinäkyvyyttä. Sosiaali- ja terveystoimiala valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Puitejärjestelyyn valitaan yksi palveluntuottaja. Hankintapäätöksellä valitaan lisäksi varatoimittaja, jonka kanssa on mahdollista laatia sopimus, mikäli alun perin puitejärjestelyyn valitun palveluntuottajan kanssa laadittu sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tehtävät sopimukset
Perussopimuskausi on kolmen (3) vuoden mittainen, ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.3.2020.
Perussopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhteensä enintään kolmella (3) optiovuodella. Päätökset optiokauden käyttöönotosta tehdään vuosi kerrallaan.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan asiakkaat käyttävät palvelua tarpeidensa mukaisesti.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
ilkka.paukkunen(a)hel.fi
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 040 3340591
sanna.numminen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 60 § ja 138 §) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 253
Liikkumisen apuvälineiden hankinta
HEL 2019-000244 T 02 08 01 00
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liikkumisen apuvälineiden hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:
Algol Trehab Oy (2031642-4)
Camp Scandinavia Oy (0282300-0)
Haltija Group Oy (2412395-3)
Mediq Suomi Oy (2285192-2)
Movetta Oy (2349975-6)
Respecta Oy (1623211-3)
Tukimet Oy (2559336-7)
Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1.
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan
päättämään optiokauden käyttöönotosta
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun valittujen toimittajien kanssa on allekirjoitettu hankinnasta erilliset puitesopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on mahdollinen optiokausi mukaan lukien noin 3 000 000 euroa (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jim Koskinen ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252
eevaliisa.rintala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.) |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
SKH | Esitysteksti |
Hankinta | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Liikkumisen apuvälineiden sopimuksen H018-14 HEL 2014-011257 optiokausi on päättynyt 28.3.2019.
Kilpailutuksen tarkoituksena on sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan tilaajalle liikkumisen apuvälineitä.
Liikkumisen apuvälineiden hankinta käynnistettiin julkaisemalla tarjouspyyntö Hilmassa 14.3.2019. Kilpailutus jouduttiin keskeyttämään julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 125 §:n nojalla, koska sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä ilmeni tekninen vika. Keskeytettyyn kilpailutukseen lähetettyjä tarjouksia ei huomioitu. Uusi tarjouskilpailu käynnistettiin 12.6.2019.
Tarjouspyyntö
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on liikkumisen apuvälineet soveltuvin lisävarustein ja varaosin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden asiakkaita varten.
Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana asiantuntijoita apuvälinepalveluista.
Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnössä ja hintaliitteessä (vastausliite) oli määritelty hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat.
Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan positioon. Osatarjouksia positioiden sisällä ei hyväksytty.
Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 12.6.2019. Määräajassa 2.7.2019 saapuneisiin lisäkysymyksiin vastattiin 10.7.2019 mennessä.
Tarjoukset tuli jättää 14.8.2019 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jätti kymmenen (10) tarjoajaa:
Algol Trehab Oy (2031642-4)
Apuväline Avux Oy (2327712-5)
Camp Scandinavia Oy (0282300-0)
Haltija Group Oy (2412395-3)
Mediq Suomi Oy (2285192-2)
Movetta Oy (2349975-6)
Respecta Oy (1623211-3)
Tampereen Penli Oy (1057166-7)
Tradotim Oy (2425714-2)
Tukimet Oy (2559336-7)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut vaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja apuvälinepalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut vaatimukset. Kaikki tarjoajat toimittivat tarjouspyynnössä ladattaviksi vaaditut selvitykset.
Tarjousten vertailu ja valintaperusteet
Tarjotuille tuotteille pidettiin katselmus 30.8.2019 ja laaturaati (laadun arviointi) 2.9.2019.
Tarjoajien tuli varautua siihen, että tarjoajalla on olemassa näyte kaikista tarjotuista tuotteista. Mikäli tarjoajalla ei ollut katselmuksessa nähtäväksi pyydettyä tuotetta, kyseistä tuotetta ei otettu mukaan vertailuun.
Tarjoamiaan tuotteita eivät tuoneet katselmukseen Apuväline Avux Oy, Tampereen Penli Oy ja Tradotim Oy, joten niiden tarjoukset hylättiin.
Katselmuksessa tuotteiden tuli olla varusteltuna ehdottomissa vaatimuksissa määritellyillä ominaisuuksilla. Lisäksi katselmuksessa ja laaturaadissa tuli olla irrallisena ne pakolliset lisävarusteet ja varaosat, joita ei ollut kiinnitetty katselmukseen tuotavaan tuotteeseen.
Apuvälinepalvelujen henkilöstöstä koostuva arviointiryhmä tarkasti ryhmä- tai positiokohtaisesti tuotteille asetettujen ehdottomien vaatimusten täyttymisen ja ratkaisi, onko tarjottu tuote ominaisuuksiltaan soveltuva siihen tarkoitukseen, johon tuotetta on tarkoitettu käytettävän.
Mikäli tuotteen jokin ehdottomista vaatimuksista ei täyttynyt, tuotetta ei otettu laadun arviointiin. Tuotteet joko hyväksyttiin tai hylättiin. Laadun arviointiin pääsivät kaikki ne tuotteet, joiden kaikki ehdottomat vaatimukset täyttyivät.
Arviointiryhmä ei käsitellyt tarjottujen tuotteiden hintatietoja.
Laaturaati käytti laadun arvioinnissa arviointilomaketta, jolla tuote yhdessä sen pakollisten lisävarusteiden ja varaosien kanssa pisteytettiin asteikolla 1‒4. Laaturaadin jokaisen jäsenen antamista pisteistä laskettiin kunkin tuotteen osalta keskiarvo. Mikäli tuotteen saama arvo jäi alle 2.5:een, katsottiin se laadultaan riittämättömäksi ja hylkäyspäätökseen liitettiin sanalliset perustelut. Mikäli arvioinnin tulos oli tasan 2.5 tai enemmän, tuote otettiin mukaan hintavertailuun.
Kaikki laaturaadissa mukana olleet tuotteet saivat keskiarvoksi yli 2.5.
Tuotteiden lopullisen valinnan perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvin hinta katsottiin riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen ja kokonaispisteiden ollessa tasan 2.5 tai enemmän.
Ryhmä- tai positiokohtaisesti voitiin valita useampi tuote, mikäli tuotteet täyttivät position vaatimukset, mutta erosivat ominaisuuksiltaan toisistaan jollakin tavoin tai mikäli kyseessä oli sellainen tuote, jonka tuli olla yhteensopiva jonkin muun tuotteen kanssa.
Lopulliset valinnat tehtiin hinnan perusteella valintatyöryhmässä. Valintatyöryhmä koostui apuvälinepalvelujen ja hankintapalvelujen edustajista. Vertailuhinta muodostui varsinaisesta tuotteesta sekä sen pakollisista lisävarusteista ja varaosista.
Sopimuskauden aikana tilaukset tehdään pääsääntöisesti ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty toimittamaan tuotetta, tilaukset tehdään toissijaiselta toimittajalta (mikäli positioon on valittu useampi toimittaja) tai muilta toimittajilta. Ensisijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa myös muun muassa tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu tuote ei niihin sovellu.
Tilaaja on varannut oikeuden olla valitsematta positioon mitään tarjotuista tuotteista, mikäli valintatyöryhmän jäsenten mielestä tarjottu tuote ei sovellu tilaajan toimintaan. Tällöin kyseisen position osalta valinta jätetään tekemättä.
Hylätyt tuotteet ja hylkäysperusteet on merkitty tarjoaja- ja tuoteryhmäkohtaisesti liitteessä 2 (Hylätyt tuotteet).
Tarjousten täsmennyspyynnöt
Hinnan edellytettiin olevan sama tuotteen jokaisessa koossa. Kolmelle tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö koskien sitä, mihin ilmoittamistaan tuotteen kokokohtaisista hinnoista he sitoutuvat tuotteen joka koossa. Tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Valinnan perusteena oli hankintalain 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Hintaa arvioitiin tarjouspyynnön mukaisesti kohderyhmittäin tai positioittain.
Liitteessä 1 (Hyväksytyt tuotteet) eri tuoteryhmiin tai positioihin valitut toimittajat ovat hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä.
Sopimuskausi
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja se alkaa, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen.
Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien sopimustoimittajien tai vain osan kanssa.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttuu. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252
eevaliisa.rintala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.) |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
SKH | Esitysteksti |
Hankinta | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 21.05.2019 § 99
HEL 2019-000244 T 02 08 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskeyttää Liikkumisen apuvälineet -kilpailutuksen ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252
eevaliisa.rintala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 254
Kolmen lahjoitusrahaston voittovarojen jakaminen vähävaraisille henkilöille sosiaali- ja terveystoimialalla vuonna 2019
HEL 2019-003272 T 02 07 02
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kohdentaa Huoltotoimen lahjoitusrahaston, Alma Liljeblads fond för pauvres Honteux -rahaston ja Lastensuojelutyön lahjoitusrahaston voittovaroja vuonna 2019 yhteensä 21 674,33 euroa rahastojen sääntöjen mukaisesti liitteissä 2‒4 mainituille henkilöille.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jim Koskinen ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kim Hathaway, perintätarkastaja, puhelin: 310 43362
kim.hathaway(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kaupunginkanslian kirje 4.3.2019 |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
4 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston hoidettavana on lahjoitusrahastoja, joiden varojen ylijäämästä sosiaali- ja terveystoimiala saa vuosittain käytettäväkseen voittovaroja kahdeksan eri rahaston säännöissä määriteltyihin tarkoituksiin. Tämä esitys koskee kolmea rahastoa. Viiden muun rahaston voittovarojen käytöstä sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 21.5.2019 § 111 ja 18.6.2019 § 149.
Sosiaali- ja terveystoimen asiantuntijat ovat arvioineet, että liitteissä 2‒4 mainitut voittovarojen saajat täyttävät rahastojen säännöissä määritellyt edellytykset. Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan ja nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtajan kanssa sovitulla tavalla sosiaalityöntekijöitä pyydettiin etsimään jakoperusteiden mukaisia henkilöitä omista asiakkaistaan. Etukäteen tehdyn jaottelun ja kiintiöiden mukaan varmistettiin, että henkilöitä etsitään tasapuolisesti kaupungin kaikilta alueilta sosiaalityön eri toimintamuodoista. Työntekijät varmistivat asiakkailta etukäteen suostumuksen vastaanottaa avustus pankkitililleen.
Voittovarojen käyttö rahastoittain
Huoltotoimen lahjoitusrahaston voittovarojen ylijäämästä jaetaan vuosittain enintään puolet avustuksina vähävaraisille henkilöille. Käytettävissä olevat varat 5 939,36 euroa esitetään jaettaviksi liitteessä 2 mainituille 22 henkilölle.
Alma Liljeblads fond för pauvres Honteux -rahaston voittovarojen ylijäämästä jaetaan vuosittain enintään puolet joulun aikaan avustuksina vähävaraisille, iäkkäille ja sivistyneistöön kuuluville henkilöille. Käytettävissä olevat varat 15 695,31 euroa esitetään kohdennettaviksi liitteessä 3 mainituille 66 henkilölle.
Lastensuojelutyön lahjoitusrahaston voittovarojen ylijäämästä jaetaan vuosittain enintään puolet kaupungin vähävaraisten lasten hyväksi niissä tapauksissa, joissa kaupungin varoja ei ole tarkoitukseen käytettävissä. Käytettävissä olevat varat 39,66 euroa esitetään kohdennettavaksi liitteessä 4 mainitulle henkilölle.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Lahjoitusrahastojen voittovarat on tarkoitettu yksityisten vähävaraisten henkilöiden taloudelliseen avustamiseen. Osaltaan ne täydentävät perusturvaa ja edistävät kansanterveystyötä, joten niillä voidaan katsoa olevan vähävaraisten helsinkiläisten hyvinvointiin ja terveyteen kohdistuvia myönteisiä vaikutuksia.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kim Hathaway, perintätarkastaja, puhelin: 310 43362
kim.hathaway(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kaupunginkanslian kirje 4.3.2019 |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
4 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto | Esitysteksti |
Tiedoksi
Talous- ja suunnittelupalvelut
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja
Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 18.06.2019 § 149
Sosiaali- ja terveyslautakunta 21.05.2019 § 111
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 255
Vahingonkorvauksen suorittamisesta vapauttamista koskevan toimivallan siirtäminen alaikäisten rikosasioiden sovittelua koskevissa asioissa
HEL 2019-010724 T 00 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että juridisen tuen johtava lakimies ja virkasuhteeseen otetut lakimiehet päättävät vapautuksen myöntämisestä toimialalle kohdistettavan enintään 2 000 euron suuruisen korvauksen suorittamisesta silloin, kun kyse on alaikäisten kaupungin omaisuudelle rikoksella aiheuttamien vahinkojen korvaamista koskevista sovitteluasioista.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Sovittelutoiminnan taustaa
Sovittelu tarjoaa mahdollisuuden käsitellä rikos- ja riita-asioita osapuolten välillä. Sovitteluun sovelletaan lakia rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta (1015/2005). Sovittelussa osapuolet kohtaavat toisensa ja käsittelevät rikoksen tai riidan aiheuttamia haittoja. Tarkoituksena on auttaa osapuolia löytämään heitä tyydyttävä ratkaisu aiheutuneiden vahinkojen hyvittämiseksi. Tavoitteena on osapuolten välinen sovinto, josta tehdään kirjallinen sopimus. Sovittelussa keskeistä on kohtaaminen, vuoropuhelu ja kuulluksi tuleminen. Sovittelussa ei ratkaista rikosoikeudellista syyllisyyttä eikä rangaistusseuraamusta.
Helsingin kaupunki on linjannut, että alaikäisten rikoksilla kaupungille aiheuttamat vahingot ensisijaisesti sovitellaan. Sovittelu on erityisesti nuorille rikoksentekijöille toimiva keino ennaltaehkäistä tulevia rikoksia. Sovittelu myös ehkäisee syrjäytymistä ja edistää nuoren osallisuutta. Alaikäisten rikosasioiden sovittelua järjestää, tuottaa, johtaa ja koordinoi Helsingin kaupungin sovittelutoiminta. Lisätietoa sovittelusta ja sovittelutoiminnasta on oheismateriaalina.
Vahingonkorvauksen kohtuullistaminen sovittelussa on mahdollista, jos nuori osoittaa kykenevänsä kohtaamaan teon seuraukset ja ottaa vastuuta teostaan. Korvauksen kohtuullistamisesta sovitaan sovintoneuvottelussa laaditussa sovittelusopimuksessa, joka voi sisältää työkorvauksen tai raha- ja työkorvauksen yhdistelmän. Nuorelle on tärkeää antaa mahdollisuus suoriutua korvausvelastaan. Työllä suoritettava korvaus antaa tähän hyvän mahdollisuuden. Työkorvauksen osuus voi olla enintään 40 tuntia à 10‒12 euroa eli yhteensä noin 500 euroa. Korvaus suoritetaan Helsingin kaupungille. Suorituspaikka on ensisijaisesti se toimiala tai liikelaitos, johon rikos on kohdistunut.
Korvausvelkaa voidaan työkorvauksen ylittävältä osalta kohtuullistaa, mikäli työkorvaus ja sen ylittävä osuus korvausvelasta on yhteensä enintään jonkin verran yli 1 000 euroa. Kohtuullistaminen tarkoittaa tällöin sitä, että loppuosa korvausvelasta jätetään perimättä joko kokonaan tai osittain. Mikäli korvaussumma on suurempi, korvausta ei ole mielekästä kohtuullistaa kaupunkitason sovittelussa, koska nuorten aiheuttamista vahingoista riippuen korvaussummat vaihtelevat ja sovittelua haluavat nuoret saattaisivat joutua eriarvoiseen asemaan. Tällöin sovittelumenettely voi olla osa rikosprosessia, joka toteutuu tuomioistuimessa. Tuomioistuimessa kaupunkia edustaa kaupunginkanslian oikeuspalvelujen lakimies.
Toimivallan siirtäminen
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 7.11.2017 § 291 päättänyt, että palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja päättävät vapautuksen myöntämisestä sosiaali- ja terveystoimialalle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen muun kuin sosiaalihuollon tai terveydenhuollon maksun, korvauksen tai muun saatavan suorittamisesta kukin johdettavanaan olevassa toiminnassa syntyneiden maksujen, korvausten ja muiden saatavien osalta.
Delegointipäätöksen perusteella palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja ovat toimivaltaisia päättämään korvausvastuusta vapauttamisesta myös alaikäisten aiheuttamien vahinkojen sovittelua koskevissa asioissa. Tähän asti palvelukokonaisuuden johtaja ei ole kuitenkaan osallistunut sovintoneuvotteluihin, vaan on päättänyt jälkikäteen korvauksen kohtuullistamisesta sovitteluun osallistuneen lakimiehen laatiman päätösehdotuksen perusteella ja allekirjoittanut sovittelusopimuksen. Menettely ei ole joustava eikä se ota riittävästi huomioon nuoren etua, koska siitä aiheutuu viivästystä korvauksen toimeenpanolle.
Vahingonkorvausta sovitellaan Helsingin sovittelutoiminnan järjestämässä sovintoneuvottelussa, jonka yhteydessä laaditaan sovittelusopimus. Sovintoneuvottelussa osapuolet sopivat muun muassa vahingonkorvauksen mahdollisesta kohtuullistamisesta ja allekirjoittavat sopimuksen. Neuvotteluun osallistuu usein edustaja tai edustajia yhdeltä tai useammalta kaupungin toimialalta.
Sovitteluprosessin sujuvuuden ja sovintoneuvotteluun osallistuvan nuoren kannalta on tärkeää, että sovintoneuvotteluun osallistuva lakimies on toimivaltainen edustamaan sosiaali- ja terveystoimialaa, sopimaan mahdollisen sovittelusopimuksen ehdoista, vahingonkorvauksesta ja sen kohtuullistamisesta sekä vahingon korvaamisesta mahdollisella työkorvauksella. Lisäksi lakimiehellä tulee olla toimivalta sovittelusopimuksen allekirjoittamiseen sovintoneuvottelussa. Samalla voidaan käynnistää työkorvauspaikan etsintä nuorelle.
Ottaen huomioon sovittelun luonne ja se, että jokaista yksittäistä alaikäisen tekemää vahingonkorvausasiaa ei ole tarkoituksenmukaista saattaa palvelukokonaisuuden johtajan tai hallintojohtajan päätettäväksi, on toimivalta sovitteluasioissa perusteltua siirtää toimialan juridisen tuen johtavalle lakimiehelle ja virkasuhteisille lakimiehille. Toimivallan siirron tarkoituksena on toiminnan joustavoittaminen ja nuorten rikosasioiden sovittelussa sovittujen asioiden toimeenpanon tehostaminen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668
harri.j.lehtonen(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | 20170913 alaikäisten rikosasioiden sovittelu - kaupungin edustajan opas (ahjo) |
2 | Nuorten sovittelu ja työkorvauspankki_30_8_esittely |
3 | Nuorten työkorvauspankin prosessikuvaus (1) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Hallintojohtaja
Juridisen tuen esimies
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 256
Fysiostore Oy:n oikaisuvaatimus fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinnasta
HEL 2019-008195 T 02 08 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein hylätä Fysiostore Oy:n sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan hankintapäätöstä 12.7.2019 § 106 koskevan oikaisuvaatimuksen perusteettomana. Oikaisuvaatimus koski tarjouspyynnön kohderyhmän 37 positiota 126 kinesioteipit.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241
marita.lehtinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
2 | Oikaisuvaatimus |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Fysiostore Oy | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnössä määriteltiin hankittavien tuotteiden vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnön liitteenä oli sopimusluonnos. Osatarjoukset kohderyhmittäin hyväksyttiin, eli tarjoaja saattoi antaa tarjouksen kohderyhmittäin. Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä.
Hankintapalvelut ja ydintoimintojen asiantuntijat ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Kaikki tarjoajat toimittivat tarjouspyynnössä vaaditut lisäselvitykset reklamaatiokäytännöistä ja takuuajan jälkeisestä huoltopalvelusta.
Yksittäisten tuotteiden osalta kaikki tarjotut tuotteet eivät täyttäneet kaikkia asetettuja vaatimuksia. Mikäli tarjottu tuote ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia, se hylättiin. Jos yksikin tuote kohderyhmässä hylättiin, tarjoajan tarjous hylättiin koko kohderyhmän osalta. Hylättyjen tuotteiden kohdalle on vertailupöytäkirjassa ilmoitettu perustelut sille, miksi kyseinen tuote on hylätty.
Valinnan perusteena oli hankintalain 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle vähimmäisvaatimukset, joten vertailu pelkän hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.
Valinnat tehtiin kohderyhmittäin halvimman hinnan mukaan siten, että kohderyhmään valittiin yksi toimittaja. Yhteen kohderyhmistä valittiin poikkeuksellisesti kaksi toimittajaa, sillä ne saivat vertailussa täsmälleen saman pistemäärän.
Valintatyöryhmän päätöksellä joihinkin kohderyhmiin ei valittu lainkaan tuotteita. Tarjousten vertailutaulukossa (liite 1) on merkattu rasti niiden tuotteiden kohdalle, jotka ovat tulleet valituiksi sopimustuotteiksi. Hylättyjen tuotteiden kohdalle on kirjoitettu perustelut sille, miksi kyseinen tuote on hylätty.
Oikaisuvaatimus
Hankintapäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt 30.7.2019. Fysiostore Oy on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen määräajan puitteissa 30.7.2019. Oikaisuvaatimus on liitteenä 2.
Oikaisuvaatimuksessaan Fysiostore Oy toteaa, että se on virheellisesti tulkinnut kyseisessä positiossa kysyttävän tuotteen teknistä ominaisuutta ”venyvyyden selviäminen kuvioinnista”. Fysiostore Oy tarjoaa samalla tilalle korvaavaa tuotetta, jossa teipin venyvyys on arvioitavissa kuvioinnista, mutta eri tavoin ja jonka rullakoko ja hintatiedot vastaavat alun perin tarjottua tuotetta. Lisäksi Fysiostore huomauttaa, että tarjouspyynnössä vaatimusta ei ollut eritelty tarkemmin tai annettu esimerkkiä tuotteesta, joka täyttäisi vaaditun kriteerin. Edellä mainitut seikat huomioiden Fysiostore Oy pyytää oikaisemaan päätöksen kyseisen tuotteen kohdalta sekä hyväksymään uuden tarjouksen korvaavan tuotteen osalta.
Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimukset hylkäämiselle
Tarjoajat sitoutuvat tarjousta antaessaan siihen, että tarjotut tuotteet ovat laadullisesti ja ominaisuuksiltaan tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.
Hankintapalvelut ja ydintoimintojen asiantuntijat ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Hankintamenettelyn aikana kohderyhmään esitettiin lisätietokysymys Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta koskien teipin venyvyyttä. Järjestelmään annetussa vastauksessa venyvyyttä määriteltiin prosentteina teippiä venyttäessä siten, että venyvyys näkyy esimerkiksi teipissä olevan kuvion laajenemisena teippiä venytettäessä (esimerkiksi 25 tai 50 prosenttia).
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 12.7.2019 § 106 päättänyt fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinnasta.
Hankintapäätöksessä Fysiostore Oy:n tarjous hylättiin kohderyhmässä 37 positiossa 126 kinesioteipit. Tarjoajan tarjoama tuote ei täyttänyt annettua kriteeriä. Poissulkemispäätös on perustunut siihen, ettei teipin kuvioinnista näy teipin venyvyyttä.
Valintamenettely
Hankintapalvelut ja ydintoimintojen asiantuntijat ovat käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua. Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman ja tarjouspyynnön kohderyhmän kriteerit täyttävän tarjouksen antoi Lojer Oy.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä 1 olevassa vertailutaulukossa. Vertailutaulukossa on perustelut Fysiostore Oy:n tarjouskohderyhmän hylkäämiselle.
Hankintalain 3 §:n mukaan kaikkia tarjouskilpailuun osallistuvia on kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättömästi.
Lisäksi hankintalain 79 §:n 1‒2 momentissa edellytetään, että hankintayksikkö tarkistaa asetettujen vähimmäisvaatimuksien täyttymisen tarjoajien kohdalla. Tämän lisäksi hankintayksikkö on velvoitettu sulkemaan pois tarjouskilpailusta sellaiset ehdokkaat, jotka eivät täytä vähimmäisvaatimuksia (hankintalaki 83 §).
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen.
Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimus on perusteeton ja perusteita toimialajohtajan päätöksen 12.7.2019 § 106 muuttamiselle ei ole.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241
marita.lehtinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
2 | Oikaisuvaatimus |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Fysiostore Oy | Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 257
Meri-Vuosaaren työttömät ry:n oikaisuvaatimus vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen takaisinperintää koskevasta päätöksestä
HEL 2019-009395 T 02 05 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Meri-Vuosaaren työttömät ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 20.8.2019 § 184 koskien vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen takaisinperintää.
Käsittely
Nuorisoneuvoston edustaja Jim Koskinen ilmoitti esteellisyydestään (yhteisöjäävi, hallintolaki 28.1 § 5 kohta) ennen asian käsittelyä ja poistui kokoustilasta asian koko käsittelyn ajaksi.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
armi.vaden(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus takaisinperinnästä |
2 | Tilinpäätös 2017 |
3 | Tilintarkastuskertomus 18.10.2019 |
4 | Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Meri-Vuosaaren työttömät ry | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö myönsi 12.12.2016 § 185 Meri-Vuosaaren työttömät ry:lle 10 000 euroa avustusta vuodelle 2017 käytettäväksi helsinkiläisten työttömien hyvinvoinnin edistämiseen tarvittavan toimintakeskuksen ja varaston vuokra- ja energiakuluihin. Avustuspäätöksessä mainittiin, että rahoitus tulee käyttää vuoden 2017 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 20.8.2019 § 184 periä Meri-Vuosaaren työttömät ry:ltä takaisin vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen 10 000 euroa, koska yhdistys ei ollut useista pyynnöistä huolimatta toimittanut mitään valvontaan liittyviä asiakirjoja.
Asiakirjoja oli pyydetty vuoden 2019 kevään ja kesän aikana, kun sosiaali- ja terveystoimialan talouden tuki -yksikössä suoritettiin vuodelle 2017 myönnettyjen avustusten käytön valvonta. Yhdistys ilmoitti toimittavansa selvityksen avustuksen käytöstä sekä muut valvonta-asiakirjat vuodelta 2017, mutta niitä ei ole saatu.
Meri-Vuosaaren työttömät ry teki 6.9.2019 takaisinperintäpäätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on tämän asian liitteenä 1. Oikaisuvaatimuksen yhteydessä saapui yhdistyksen puheenjohtajan viesti, jossa hän valtuutti toiminnanjohtajan tekemään oikaisuvaatimuksen yhdistyksen nimissä. Toiminnanjohtaja täydensi oikaisuvaatimusta 9.9.2019 lähettämällä yhdistyksen vahvistamattomat tilinpäätökset vuodelta 2017 ja vuodelta 2018.
Yhdistyksen toiminnanjohtaja lähetti 22.10.2019 uuden tilinpäätöksen vuodelta 2017 (liite 2). Tilinpäätöksellä oli hallituksen jäsenten allekirjoituksia (25.9.2019) sekä tilinpäätösmerkintä (18.10.2019). Mukana saapui 18.10.2019 päivätty tilintarkastuskertomus (liite 3), joka sisälsi varauman. Sen mukaan tilintarkastaja ei ollut edellisen tilikauden 2016 tilinpäätöksen osalta saanut nähtäväksi liitetietoja ja tase-erittelyä. Tästä johtuen tilintarkastaja ei ole voinut täysin varmistua taseen alkusaldojen oikeellisuudesta ja tilinpäätöksen vertailutiedoista.
Tilintarkastaja esittää lisäksi huomautuksen siitä, ettei käteisellä rahalla suoritettuja maksuja ole kirjattu kirjanpitolain 2 luvun 4 §:n mukaisesti viipymättä päiväkohtaiseen järjestykseen. Tästä syystä ei ole voitu täysin varmistua käteisvarojen määrän oikeellisuudesta. Tilintarkastaja ei myöskään ole saanut käyttöönsä kaikkea pyytämäänsä kirjanpitoaineistoa. Huomautuksena esitetään myös, ettei tilinpäätös ole valmistunut kirjanpitolain 3 luvun 6 §:n edellyttämässä neljän kuukauden määräajassa.
Oikaisuvaatimuksessa pyydetään, että takaisinperintä perutaan, koska sen toteutumisen katsotaan olevan kuolinisku yhdistykselle. Oikaisuvaatimuksessa myönnetään, että yhdistyksellä on ollut haasteita kirjanpitonsa kanssa. Syynä tähän on, että yhdistyksen toiminta oli lähes loppumassa, kun sitä kuitenkin lähdettiin jatkamaan uuden toimintamuodon avulla. Uusi toiminta on käynnistynyt hyvin. Kirjanpidon valmistuminen on kuitenkin viivästynyt muun muassa vapaiden ja henkilövaihdosten vuoksi.
Oikaisuvaatimukseen liittyen voidaan todeta, että yhdistyksen hallitus on vasta lokakuussa 2019 käsitellyt vuoden 2017 tilinpäätöksen. Siitä tehty tilintarkastus sisältää edellä kuvatun varauman ja huomautuksia, joiden mukaan yhdistyksen taloushallinnossa on vakavia puutteita ainakin vuodesta 2017 alkaen. Saatujen tietojen perusteella tilinpäätöstä 2017 käsittelevää vuosikokousta ei ole vielä pidetty, joten kyseiseltä vuodelta ei tilivelvollisille ole myönnetty vastuuvapautta. Kirjanpitoon liittyvät henkilövaihdokset vuonna 2019 eivät selitä vuonna 2017 tapahtuneita taloushallinnollisia virheitä. Taloushallinnon ongelmat ovat ilmeisesti jatkuneet, koska yhdistyksellä ei ole esittää vuodelta 2018 vahvistettua tilinpäätöstä.
Edellä olevaan viitaten todetaan, että yhdistyksen hallinnossa ja taloudenhoidossa on vakavia puutteita, koska yhdistys ei ole pystynyt toimittamaan pyydettyä selvitystä vuodelle 2017 saamansa avustuksen käytöstä kaikkine liitetietoineen ja lisäksi tilintarkastajien lausunnon mukaan taloushallinnossa on puutteita ja virheitä. Yhdistyksen toiminta on kuitenkin oikaisuvaatimuksen mukaan jatkunut ja on myönteistä, että esimerkiksi työkokeiluja on toteutunut. Toiminnan jatkuminen ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että yhdistys ei ole toiminut avustuksen myöntämiseen sisältyneiden ehtojen mukaisesti.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat liitteenä 4.
Yleisohjeen kohdan 2.8 mukaan avustuksen saajien on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus tilintarkastuslain (459/2007, nyk. 1141/2015) edellyttämällä tavalla. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus, vaikka tilintarkastuslaki ei sitä edellyttäisikään. Tällöin tarkastuksen voi suorittaa niin sanottu maallikkotilintarkastaja. Maallikkotilintarkastajan suorittamasta tarkastuksesta annetaan lausunto, jota kutsutaan toiminnantarkastuskertomukseksi.
Yleisohjeen kohdan 2.9 mukaan avustuksen hakijan on annettava kaupungin viranomaiselle tämän tarpeelliseksi katsomat tiedot avustushakemuksen käsittelyä, avustuksen myöntämistä ja käytön valvontaa varten. Avustusta myöntävillä viranomaisilla on oikeus tarkastaa avustusta hakeneen yhteisön kirjanpito ja hallinto.
Yleisohjeen kohdan 10.4 mukaan jos avustuksen käytölle asetettuja ehtoja ei ole noudatettu, valvovan viranomaisen on ryhdyttävä asian vaatimiin toimenpiteisiin, kuten asettaa määräaika ehdon täyttämiselle tai huolehtia maksatuksen keskeyttämisestä tai jo suoritetun avustuksen takaisinperimisestä.
Kaupungin yleisohjeisiin perustuen voidaan todeta, että yhdistys ei ole toimittanut pyydetyn mukaista vuodelle 2017 myönnetyn avustuksen käyttöselvitystä, joten avustuksen käytön valvontaa ei ole voitu suorittaa. Lisäksi yhdistyksen hallinnon ja taloudenhoidon asianmukaisuudesta ole voitu varmistua.
Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös kyseisen avustuksen takaisinperimisestä on kaupungin yleisohjeen mukainen. Yhdistys voi neuvotella taloushallintopalvelun (Talpa) kanssa avustuksen takaisinmaksun aikataulusta ja jaksotuksesta.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan takaisinperintäpäätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
armi.vaden(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus takaisinperinnästä |
2 | Tilinpäätös 2017 |
3 | Tilintarkastuskertomus 18.10.2019 |
4 | Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Meri-Vuosaaren työttömät ry | Esitysteksti |
Tiedoksi
Talous- ja suunnittelupalvelut
Talouden tuki
Taloushallintopalvelu
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 258
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten alla mainittuina päivinä tekemiä päätöksiä:
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 27.10.2019
141 § Kaupungin ja lautakunnan puhevallan käyttö sosiaali- ja terveystoimialan toimivaltaan kuuluvissa asioissa
142 § Päihdehuollon palvelujen rekisterimuutokset asiakas- ja potilastietojärjestelmiin Apottiin siirtymisen yhteydessä
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 31.10.2019
143 § Määräys huollon tarpeen selvittämiseksi vammaisten sosiaalityön palveluissa
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 25.10.2019
37 § Maahanmuuttoyksikön lyhytaikainen sulkeminen 4.11.2019
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 24.10.2019
69 § Terveysasemien chatbotin tuottaminen
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 30.10.2019
70 § Suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoinen proteettisen palvelun suorahankinta
71 § Suun terveydenhuollon hammashoitoloiden tilapäinen sulkeminen ja toiminnan supistaminen 23.12.2019-6.1.2020
72 § Suun terveydenhuollon hammashoitoloiden tilapäiset sulkemiset loka-joulukuussa 2019
73 § Arkipyhäaattojen aukioloaika Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa ja Helsingin terveysasemilla vuonna 2020
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 1.11.2019
74 § Terveysasemien aukioloaikojen supistaminen vuodenvaihteessa 2019-2020
75 § Psykiatria- ja päihdepalvelujen toimipisteiden tilapäinen sulkeminen ja toiminnan supistaminen jouluna 2019
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 31.10.2019
47 § Hankinta, Kontulan monipuolisen palvelukeskuksen sähkösäätöiset hoivasängyt ja potilaspöydät/yöpöydät
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 1.11.2019
49 § Hankinta, hoivakalusteet, Kontulan uusi palvelutalo
Tietohallintopäällikkö 30.10.2019
36 § Tilapäisen asiantuntijatuen hankinta Helsinki Apotti -hankkeelle
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Melissa Sharma, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36594
melissa.sharma(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Melissa Sharma, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36594
melissa.sharma(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2019 | 1 (42) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 05.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 250, 251, 252 (A) ja 258 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 252 (B), 253 (B), 254 ja 255 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 253 § (A).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
4
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 256 §.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
5
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 257 §.
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Sosiaali- ja terveyslautakunta
|
|
Sanna Vesikansa puheenjohtaja |
|
|
|
Melissa Sharma pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Katju Aro |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 13.11.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|