Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

 

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

 

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

24.03.2015 17:00 - 18:22

 

 

Kokouspaikka

Opistotalo, Helsinginkatu 26

Läsnä

Jäsenet

Ekholm-Talas, Heidi

puheenjohtaja

Hautakorpi, Johanna

 

Hälinen, Janne

 

Liikkanen, Harri

 

Osman-Sovala, Zahra

 

Takkinen, Heikki

 

Karppinen, Iiris

varajäsen

Muut

Månsson, Björn

kaupunginhallituksen varaedustaja

Julkunen, Eero

opetusosaston osastopäällikkö
poistui 18:06, poissa: 20-21§

Koli-Siiteri, Hannele

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö

Saarinen, Taina Hannele

rehtori

Hulkkonen, Aune

viestintävastaava

Enberg, Marko

hallinto-osaston osastopäällikkö
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Heidi Ekholm-Talas

14-21 §

Esittelijät

Taina Hannele Saarinen

rehtori
14-18 §

Eero Julkunen

opetusosaston osastopäällikkö
19 §

Hannele Koli-Siiteri

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö
20-21 §

Pöytäkirjanpitäjä

Marko Enberg

hallinto-osaston osastopäällikkö
14-21 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

 

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

 

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

14

reh/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

15

reh/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

16

reh/3

Ilmoitusasiat

17

reh/4

Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä  suomenkieliselle työväenopistolle

18

reh/5

Suomenkielisen työväenopiston vuoden 2014 toimintakertomus

19

ope/1

Työväenopiston opiskelijamaksut 1.8.2015 lähtien

20

asi/1

Sto lausunto koskien kaupunginhallituksen päättämien avustusten ja tukien myöntämisperiaatteita ja asukastalojen hallinnon järjestelyä

21

asi/2

Sto lausunto talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2016-2025

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

reh/1

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Zahra Osman-Sovala ja Janne Hälinen sekä varatarkastajiksi jäsenet Heikki Takkinen ja Harri Liikkanen.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet      ja      sekä varatarkastajiksi jäsenet      ja      .

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

reh/2

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 15

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

reh/3

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

Ilmoitusasiat

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti merkitä tiedoksi liitteen 1.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Liitteet

1

Ilmoitusasiat 240315

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Liitteet

1

Ilmoitusasiat 240315

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

reh/4

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 17

Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä  suomenkieliselle työväenopistolle

HEL 2015-003432 T 02 08 02 01

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti

- solmia Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n kanssa esityslistan liitteenä olevan luonnoksen mukaisen puitesopimuksen, ja

- hankkia puitesopimuksen ja sen liitteen mukaiset palvelut Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä puitesopimuksessa ja sen liitteessä määriteltyjen määräaikojen mukaisesti.

Samalla työväenopiston johtokunta päättää kehottaa virastopäällikön  allekirjoittamaan suomenkielisen työväenopiston puolesta puitesopimuksen ja oikeuttaa virastopäällikön tai asiakaspalvelun osastopäällikön tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muuten vähäisiä muutoksia.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Lisätiedot

Taina Hannele Saarinen, rehtori, puhelin: 310 88501

taina.h.saarinen(a)hel.fi

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Liitteet

1

Puitesopimus Palmia työväenopisto

2

Koritus työvis 2 3 2015

3

Työväenopisto Yhteistyöasiakirja 6.11.2007

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 8.10.2014 (322 §) hyväksyä Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen. Valtuusto hyväksyi samalla Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle palveluyhtiölle 31.12.2014 mennessä päätöksen perusteluissa kuvatun siirtymäaikajärjestelyn periaatteiden mukaisesti siten, että kaupunki alkaa siirtymäkauden aikana hallitusti ja vaiheittain kilpailuttaa tarvitsemansa palveluyhtiöön siirrettävät palvelut.

Helsingin kaupunginhallitus päätti täytäntöönpanopäätöksessään 20.10.2014 kehottaa kaupunginkansliaa yhteistyössä Palmia-liikelaitoksen ja perustettavan palveluyhtiön kanssa määrittelemään palveluyhtiön toiminnan käynnistämiseen liittyvän siirtymäaikajärjestelyn mukaiset sopimuskokonaisuudet 31.12.2014 mennessä. Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupungin virastoja ja laitoksia solmimaan 31.12.2014 mennessä siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti palveluyhtiön kanssa määräaikaiset sopimukset palveluyhtiön tuottamista palveluista ja kilpailuttamaan palvelut määräaikaisten sopimusten päättymisen jälkeen. Työväenopistossa esitys tuodaan asian vaatiman valmistelutyön johdosta vasta maaliskuun 2015 johtokuntaan.

Siirtymäaikajärjestelyn tarkoituksena on varmistaa se, että kaupunki saa jatkossakin laadukkaat tukipalvelut kustannustehokkaasti ja kaupungin virastot ja laitokset saavat aikaa valmistautua tarvitsemiaan palveluja koskevien kilpailutusten järjestämiseen. Siirtymäaikajärjestelyn tarkoituksena on lisäksi antaa perustetulle palveluyhtiölle (Helsingin kaupungin Palvelut Oy) mahdollisuus valmistautua toimimaan kilpailluilla markkinoilla.

Siirtymäaikajärjestelyn keskeinen lähtökohta on se, että palveluyhtiöön siirtyvistä palveluista luodaan viisi tarkoituksenmukaista kokonaisuutta, kukin noin 20 prosenttia yhtiöitettävien toimintojen yhteenlasketusta liikevaihdosta. Kaupungin virastot ja laitokset solmivat palveluyhtiön kanssa kuhunkin kokonaisuuteen kuuluvista palveluista määräaikaiset sopimukset, joiden pituus on kokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Tämän mukaisesti ensimmäinen noin 20 %:n kokonaisuus päättyy 1.1.2017 ja viimeinen 1.1.2022. Määräaikaisten sopimusten päätyttyä virastot ja laitokset hankkivat palvelut kilpailuttamalla julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti. Kaupunginkanslia on neuvotellut siirtymäaikajärjestelyn perusteista Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Kaupunginkanslian johdolla on yhteistyössä Palmian kanssa jaettu siir-tymäaikajärjestelyn perusteiden mukaisesti kaikki Palmian hallintokun-nille tuottamat yhtiöön siirtyvät palvelut sopimusten keston mukaisiin vii-teen koriin (koriin I kuuluvat palvelut ovat voimassa 3 vuotta ja koriin V kuuluvat palvelut ovat voimassa 7 vuotta).

Siirtymäaikajärjestely koskee niitä palveluja, joita Palmia tuottaa hallin-tokunnille nykyään sekä niitä palveluja, joiden tuottamisen aloittamisesta on jo sovittu hallintokunnan ja Palmian välillä (esimerkiksi 1.1.2015 alkavaksi jo sovitut palvelut). Samoin siirtymäaikajärjestely koskee puitesopimuksen mukaisia sopimusmuutostilanteita, joissa osapuolet sopivat tuotetun palvelun sisältöön liittyvistä tarkennuksista esimerkiksi tilojen peruskorjausten, toisiin tiloihin siirtymisen tai muiden vastaavien syiden johdosta.

Siirtymäaikajärjestely toteutetaan käytännössä siten, että kukin asiakasvirasto ja -laitos solmii kaupunginhallituksen kehotuksen mukaisesti palveluyhtiön kanssa yhden sopimuksen, joka korijaon mukaisesti kattaa kaikki virastolle tai laitokselle tuotettavat siirtymäaikajärjestelyyn kuuluvat palvelut. Sopimuksessa ei muuteta nykyisellään tuotettavien palvelujen sisältöä. Sopimukseen on otettu ne yleiset ehdot, jotka tarvitaan palveluntuotannon siirtyessä kaupungin sisäisestä toiminnasta kaupungin omistaman yhtiön hoidettavaksi. Työväenopiston palveluja koskeva puitesopimusluonnos liitteineen on tämän asiankirjan liitteenä.

Työväenopistolla on 6.11.2007 allekirjoitettu yhteistyöasiakirja, joka on soveltuvin osin voimassa edelleen, mikäli se ei ole ristiriidassa nyt päätettävä sopimuksen tai työväenopiston muuttuneen organisaation kanssa. Kohdekohtaiset sopimukset ovat sellaisenaan voimassa,

Kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätös ja kilpailuneutraliteetti-säännökset huomioon ottaen hallintokuntien tulee mahdollisimman pian vuodenvaihteen jälkeen päättää omassa johto- ja/tai toimintasäännös-sään määriteltyjen hankintavaltuuksien mukaisesti puitesopimuksen solmimisesta ja kyseessä olevien palvelujen hankkimisesta palveluyhtiöltä.

Työväenopiston osalta puitesopimuksen allekirjoittaminen kuuluu viras-topäällikön toimivaltaan. Sopimuksessa määriteltyjen palvelujen hankkimisesta päättäminen kuuluu asianomaisen osastopäällikön toimivaltaan.

Työväenopiston ja palveluyhtiön välinen puitesopimus tulee takautuvasti voimaan 1.1.2015, jotta voidaan varmistaa se, että Palmian hallinto-kunnille tällä hetkellä tuottamat palvelut jatkuvat katkeamattomina palveluyhtiön toimesta 1.1.2015 alkaen.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Lisätiedot

Taina Hannele Saarinen, rehtori, puhelin: 310 88501

taina.h.saarinen(a)hel.fi

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Liitteet

1

Puitesopimus Palmia työväenopisto

2

Koritus työvis 2 3 2015

3

Työväenopisto Yhteistyöasiakirja 6.11.2007

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Helsingin kaupungin Palvelut Oy

Kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

reh/5

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 18

Suomenkielisen työväenopiston vuoden 2014 toimintakertomus

HEL 2015-003409 T 00 01 01

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti hyväksyä työväenopiston toimintakertomuksen vuodelta 2014 liitteen 1 mukaisesti alla olevin täydennyksin ja lähettää sen kaupunginhallitukselle tiedoksi.

Toimintakertomukseen lisätään tiedot johtokunnan myöntämistä avustuksista ja avustusten teema vuonna 2014 sekä selvitys opiston sisäisestä viestinnästä.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Lisätiedot

Marko Enberg, hallinto-osaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88591

marko.enberg(a)hel.fi

Liitteet

1

Sto_toimintakertomus_2014_PÄÄTÖS

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päättää hyväksyä työväenopiston toimintakertomuksen vuodelta 2014 liitteen 1 mukaisesti ja lähettää sen kaupunginhallitukselle tiedoksi.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen 22.12.1997 tekemän päätöksen mukaisesti virastojen ja laitosten tulee laatia vuosittain kertomus toiminnastaan ja lähettää se kaupunginhallitukselle tiedoksi seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Raportista käytetään nimeä toimintakertomus. Työväenopiston toimintakertomus vuodelta 2014 on liitteenä 1.

Esittelijä

rehtori

Taina Hannele Saarinen

Lisätiedot

Marko Enberg, hallinto-osaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88591

marko.enberg(a)hel.fi

Liitteet

1

STO toimintakertomus_2014.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

ope/1

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 19

Työväenopiston opiskelijamaksut 1.8.2015 lähtien

HEL 2015-003419 T 02 05 00

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti, että opiskelijamaksuja ei koroteta ja että opiskelijoilta 1.8.2015 alkaen perittävät opiskelijamaksut ja maksujen alennusperusteet ovat muuten liitteen 1 mukaiset, mutta kohta 4a korjataan muotoon:

Kohta 4a: ovat työttömiä työnhakijoita

Esittelijä

opetusosaston osastopäällikkö

Eero Julkunen

Lisätiedot

Eero Julkunen, opetusosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88531

eero.julkunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Opiskelijamaksut ja alennusperusteet 2015

2

Opintomaksut 2015 liitevertailu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päättää, että opiskelijamaksuja ei koroteta ja että opiskelijoilta 1.8.2015 alkaen perittävät opiskelijamaksut ja maksujen alennusperusteet ovat liitteen 1 mukaisia.

Esittelijän perustelut

Työväenopiston johtosäännön 4 §:n 3. kohdan mukaan johtokunta ”päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista, sekä hyväksyy perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää mainituista asioista”.

Vuonna 2015 opiston talousarvion opiskelijamaksutulojen ja opiskelijoilta perittävien materiaalimaksujen tulotavoite on 2 011 000 euroa. Vuonna 2014 näitä tuloja kertyi yhteensä 2 029 739 euroa. Opiston opiskelijamaksuja korotettiin viimeksi 1.8.2014 alkaen kolmella prosentilla. Vuonna 2015 ei opiskelijamaksuja tarvitse korottaa talousarvion tulotavoitteeseen pääsemiseksi.

Kaupunginhallituksen talousarvion laatimisohjeissa (esitys 2.3.2015) todetaan, että ”Hallintokuntien tulee selvittää mahdollisuudet maksu- ja vuokratulojen lisäämiseen ja tehdä tarvittavat esitykset osana talousarvioesitystään.” (s 38)

Työväenopisto toiminnan periaatteena on, että kaikilla kuntalaisilla tulee olla mahdollisuus osallistua opiston toimintaan. Opiskelijamaksujen pitäminen ennallaan tukee tätä ajatusta tilanteessa, jossa monien kuntalaisten sosioekonominen asema on huonontunut.

Ehdotuksen mukaan opiskelijamaksut määräytyvät edelleen kurssin keston mukaisesti. Opiskelijamaksujen henkilökohtaisissa alennuksissa ja vapautuksissa otetaan huomioon opiskelijan sosioekonominen tilanne. Erityisryhmille voidaan myös määrätä poikkeava opiskelijamaksu.

Opintomaksujen perusteet olivat esillä työväenopiston johtoryhmässä 10.3.2015. Johtoryhmän kanta oli, ettei maksuja korotettaisi.

Ehdotus opiskelijamaksuiksi ja alennusperusteiksi 1.8.2015 alkaen on liitteenä 1.

Päätöksenteon pohjaksi opiskelijamaksujen eri vaihtoehtoja on esitelty liitteessä 2.

Esittelijä

opetusosaston osastopäällikkö

Eero Julkunen

Lisätiedot

Eero Julkunen, opetusosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88531

eero.julkunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Opiskelijamaksut ja alennusperusteet 2015

2

Opintomaksut 2015 liitevertailu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

asi/1

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 20

Sto lausunto koskien kaupunginhallituksen päättämien avustusten ja tukien myöntämisperiaatteita ja asukastalojen hallinnon järjestelyä

HEL 2013-015599 T 00 01 00

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon asiasta kaupunginhallituksen asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteet ja asukastalojen hallinnon järjestely.

Asukasosallisuuden avustuskriteereissä työväenopisto ehdottaa painotettavaksi asukkaiden kanssa yhdessä toteutettavaa ja alueen elinvoimasuutta ja sosiaalista koheesiota tukevaa toimintaa sekä eri ikäisten kaupunkilaisten kohtaamista ja yhdessä tekemistä toteuttavaa toimintaa.

Työväenopistolle yhteistyö demokratiahankkeen kanssa on ollut tärkeää sekä Saunabaarissa että Maunulan uudistalohankkeessa. Yhteistyön käytännöt ja mahdollisuudet tulevat konkreettisesti testatuiksi Maunulan uudistalon toiminnan alkaessa.

Sote -toimintaan liittyvien yhdeksän asukastalon tulevaisuuden toimintaperiaatteista ja organisoinnista kaupungin omana toimintana työväenopisto lausuu, että mikäli talojen hallinnointi siirtyy yhteisöjen operoitavaksi, työväenopistolla ja muilla kaupungin omilla toimijoilla olisi hyvä olla puitesopimus, niin ettei kaupungin oma toiminta joutuisi kilpailemaan satunnaisten toimijoiden kanssa. Asukastalojen hallinnon järjestämiseen ei työväenopisto ota kantaa. Sen sijaan työväenopisto näkee tarpeellisena, että talojen rakenteellinen kunnossapito säilyisi Helsingin kaupungin Tilakeskuksen vastuulla. Silloin tilan kunnon ylläpito tulisi varmistetuksi.

Esittelijä

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö

Hannele Koli-Siiteri

Lisätiedot

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus pyytää Suomenkielisen työväenopiston johtokunnalta lausuntoa raportista Kaupunginhallituksen asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteista ja asukastilojen hallinnon järjestelystä. Lausunnon aikaraja on 20.3.2015, mutta johtokunnan kokousaikataulun vuoksi lausunto käsitellään vasta 24.3.2015.

Helsingin kaupungin suomenkielinen työväenopisto on toteuttanut aikuisopetusta Asukastalo Saunabaarissa. Saunabaarissa on ollut Joogaryhmiä senioreille, Taiji –kursseja senioreille ja Naiskuoro Nuottinuttura.  Myös Maunulan teatteriryhmä on käyttänyt Saunabaaria sekä järjestetty opiston tapahtumia.

Saunabaarin kanssa on ollut hyvä tehdä yhteistyötä. Saunabaarin isot salit soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi lausuntaan ja kuorolauluun hyvän akustiikkansa vuoksi. 

Opiston on valmis jatkamaan opetusta Saunabaarissa. Tulevaan Maunulan uudistaloon siirtynee osa Saunabaarin opetuksesta. Sinne voi perustaa uutta opetusta varsinkin ikäihmisille. Maunulan uudisrakennuksen toiminnan käynnistyminen täydellä teholla vuosina 2016 – 2018 näyttää, miten paljon ja millä sisällöllä Saunabaari on edelleen työväenopiston käytössä.

Esittelijä

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö

Hannele Koli-Siiteri

Lisätiedot

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 10.03.2015 § 64

HEL 2013-015599 T 00 01 00

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

10.03.2015 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Jape Lovén: Pyydän asian viikoksi pöydälle.

Esittelijä

yleiskaavapäällikkö

Rikhard Manninen

Lisätiedot

Tero Santaoja, lähiöprojektin projektipäällikkö, puhelin: 310 37155

tero.santaoja(a)hel.fi

 

Varhaiskasvatuslautakunta 10.03.2015 § 34

HEL 2013-015599 T 00 01 00

Lausunto

Varhaiskasvatuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteista ja asukastalojen hallinnon järjestelyistä:

Varhaiskasvatuslautakunta pitää erittäin tärkeänä asukkaiden yhteisöllisyyttä ja asukasosallisuutta, joita Helsingissä toimivat asukastalot omalta osaltaan mahdollistavat.

Varhaiskasvatuslautakunta on tehnyt 12.11.2013 omia järjestöavustuksiaan koskevan linjauksen, jonka mukaan se tukee avustuksillaan alle kouluikäisten lasten varhaiskasvatuspalvelujen rinnalla arkisin päiväaikaan toteuttavaa kerhotoimintaa ja varhaiskasvatuspalveluja täydentävää hoitoaputoimintaa.

Tämän linjauksensa mukaisesti varhaiskasvatuslautakunta ei ole tukenut varsinaista asukastalotoimintaa, vaan omaa toimialaansa tukevaa ja täydentävää toimintaa, joka voi toteutua myös asukastaloissa.

Varhaiskasvatusvirastolla on toiminnallista yhteistyötä Betaniassa, jossa toimivat myös sosiaali- ja terveysvirasto sekä nuorisoasiankeskus. Mikäli Betanian asukastalotoiminnassa tapahtuu muutoksia, se ei vaikuta varhaiskasvatusviraston voimassa oleviin vuokrasopimuksiin, jotka on tehty suoraan tilakeskuksen kanssa.

Käsittely

10.03.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esittelijä muutti lausuntoehdotustaan niin, että sen viimeisestä kappaleesta poistetaan lause "Mahdollisista yhteistyömuutoksista varhaiskasvatusvirasto on valmis keskustelemaan myös uusien kumppaneiden kanssa.".

Vastaehdotus:
Terhi Mäki: Lisätään kappaleeseen 2 sana erittäin kohtaan: Varhaiskasvatuslautakunta pitää ERITTÄIN tärkeänä asukkaiden yhteisöllisyyttä ja asukasosallisuutta, joita Helsingissä toimivat asukastalot omalta osaltaan mahdollistavat.

Kannattajat: Sanna Vesikansa

Varhaiskasvatuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Terhi Mäen tekemän vastaehdotuksen.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Asta Sjöberg, hankintasihteeri, puhelin: 310 44619

asta.sjoberg(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 26.01.2015 § 93

HEL 2013-015599 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Käsittely

26.01.2015 Palautettiin

Palautusehdotus:

Pilvi Torsti: Kaupunginhallitus päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun niin, että asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteista ja asukastalojen hallinnon järjestelyistä sekä sote-toimintaan liittyvien yhdeksän asukastalon tulevaisuuden toimintaperiaatteista ja organisoinnista kaupungin omana toimintana pyydetään sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto.

Kannattaja: Hannu Oskala

Palautusehdotus:

Laura Rissanen: Kaupunginhallitus päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi niin, että asiasta pyydetään sosiaali- ja terveyslautakunnan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan, opetuslautakunnan, varhaiskasvatuslautakunnan, nuorisolautakunnan sekä kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnot.

Kannattaja: Lasse Männistö

Palautusehdotus:

Puheenjohtaja Tatu Rauhamäki ehdotti, että kaupunginhallitus palauttaa asian uudelleen valmisteluun niin, että asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteista ja asukastalojen hallinnon järjestelyistä sekä sote-toimintaan liittyvien yhdeksän asukastalon tulevaisuuden toimintaperiaatteista ja organisoinnista kaupungin omana toimintana pyydetään sosiaali- ja terveyslautakunnan ja muiden asukastalojen toiminnan kannalta olennaisten lautakuntien lausunnot.

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti puheenjohtaja Rauhamäen palautusehdotuksen.

19.01.2015 Pöydälle

07.01.2014 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

16.12.2013 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Johanna Seppälä, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 310 79780

johanna.m.seppala(a)hel.fi

 

Kaupunginjohtaja/J 19.03.2014 § 28

HEL 2013-015599 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä asettaa työryhmän seuraavasti:

Työryhmän nimi on asukasosallisuuden avustuskriteeristö -työryhmä

Työryhmän toimeksiantona on laatia yhtenäiset ja läpinäkyvät avustuskriteerit asukasyhdistyksille, kaupunginosaseuroille ja asukastaloja ylläpitäville tahoille. Lisäksi työryhmän tehtävänä on, ottaen huomioon kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet, laatia menettelytavat ja kriteeristö, joiden perusteella kaupungin nykyisin hallinnoimia asukastaloja voidaan luovuttaa järjestöjen ja yhteisöjen operoitaviksi sekä avustaa muita asukastaloja ylläpitäviä tahoja. 

Asukasyhdistyksiä ja kaupunginosaseuroja kuullaan valmistelun yhteydessä ja niiltä pyydetään lausunnot avustuskriteereistä esityksen valmistuttua.

Työryhmän jäsenet ovat:

-        vuorovaikutuspäällikkö Johanna Seppälä, puheenjohtaja, kaupunginkanslia

-        erityissuunnittelija Olli Lahtinen, kaupunginkanslia

-        controller Pia Halinen, kaupunginkanslia

-        asiakaspäällikkö Sisko von Behr, kiinteistövirasto

-        kehittämispäällikkö Hannu Kurki, kiinteistövirasto

-        erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen, sosiaali- ja terveysvirasto

-        projektivastaava Sini Heino-Mouhu, sosiaali- ja terveysvirasto

-        toimistopäällikkö Markku Toivonen, nuorisoasiankeskus

-        yhteyssihteeri Ritva Oljakka, liikuntavirasto

-        tilapalvelupäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari, opetusvirasto

-        hankintasihteeri Asta Sjöberg, varhaiskasvatusvirasto

-        suunnittelija Ari Tolvanen, kulttuurikeskus

-        asukasyhteistyöpäällikkö Janne Typpi, kaupunginkanslia

-        aluepäällikkö Yrjö Niiranen, pelastuslaitos

-        apulaisjohtaja Saara Ihamäki, kaupunginkirjasto

-        ympäristölakimies Tiina Fiskaali, ympäristökeskus

-        projektipäällikkö Tero Santaoja, lähiöprojekti

Työryhmän sihteerinä toimii vuorovaikutussuunnittelija Titta Reunanen kaupunginkansliasta.

Työryhmä voi kuulla asiantuntijoita.

Työryhmän toiminnassa on noudatettava kaupunginhallituksen 10.5.2010 antamaa ohjetta tilapäisestä toimielimestä.

Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 29.8.2014.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 7.1.2014 § 14 käsitellessään avustustyöryhmän loppuraporttia, että asukasyhdistysten ja kaupunginosaseurojen sekä asukastaloja ylläpitävien tahojen avustaminen keskitetään kaupunginhallitukselle. Samalla päätettiin, että osallisuus ja neuvonta -yksikkö hoitaa asukasosallisuuteen liittyvää avustuskokonaisuutta kaupunginhallituksen tukena.

Kaupunginhallitus kehotti kaupunginkansliaa valmistelemaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysviraston, nuorisoasiainkeskuksen, liikuntaviraston, opetusviraston, varhaiskasvatusviraston, kulttuurikeskuksen, ympäristökeskuksen ja pelastuslaitoksen kanssa yhtenäiset ja läpinäkyvät avustuskriteerit asukasyhdistyksille ja kaupunginosaseuroille. Samalla päätettiin, että asukasyhdistyksiä ja kaupunginosaseuroja kuullaan valmistelun yhteydessä ja niiltä pyydetään lausunnot esityksen valmistuttua.

Lisäksi kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä 4.12.2013 § 109 käsitellessään aluetyöryhmän loppuraporttia kehottaa em. virastoja, mukaan lukien kiinteistövirasto ja kaupunginkirjasto, valmistelemaan menettelytapoja ja kriteerejä, joiden perusteella kaupungin nykyisin hallinnoimia asukastaloja voidaan luovuttaa järjestöjen ja yhteisöjen operoitaviksi, sekä selvittää soveltuvat yhtenäiset ja läpinäkyvät avustuskriteerit.

Kaupunginjohtajan päätöksessä 4.12.2013 ja kaupunginhallituksen päätöksessä 7.1.2014 on sisällöllisiä ja hallinnollisia yhteneväisyyksiä ja päällekkäisyyksiä. Siksi on tarkoituksenmukaista käsitellä asiakokonaisuuksia yhdessä työryhmässä.

Työryhmän työskentelyn aikana selvitetään lisäksi keskitettävän avustuskokonaisuuden mahdolliset yhteneväisyydet lähiöprojektin toimintarahan, lähiörahaston sekä kaupunginhallituksen yhteisöjen tukemiseksi merkityn avustusmäärärahan kanssa.

Lisätiedot

Johanna Seppälä, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 310 79780

johanna.m.seppala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

asi/2

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Sto lausunto talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2016-2025

HEL 2015-002015 T 10 06 00

Päätös

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kiinteistöviraston tilakeskukselle talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2016 - 2025.

Opistolla on annetulle aikajanalle yksi rakennushanke, Maunulaan sijoittuva yhteistyöhanke kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen kanssa (os. Metsäpurontie 4). Myös Maunulan asukkaat ovat olleet mukana talon suunnittelussa. Johtokunta esittää, että rakentamisohjelmaan varataan määrärahat uudistalohankkeelle vuosille 2015 - 2016. Rakennuskustannukset ovat suunnitelman mukaan yhteensä 9,4 Me. Vuodelle 2015 on varattu 3,41 Me ja vuodelle 2016 5,36 Me.

Talon rakentaminen alkanee 2015 keväällä ja talo valmistunee 2016 syyskesällä. Tila otetaan opetuskäyttöön heti, kun se on toiminnallisesti mahdollista. Maunulan käyttöönottoon liittyen työväenopisto suunnittelee opetustarjonnan sijoittumisen uudelleen ja esimerkiksi Maunulan lähialueen kouluille sijoitettu opetus sijoittunee uudistaloon, jolloin vuokramenot pienenevät vuositasolla on noin 45 000 euroa.

Työväenopistolle varattujen, täysaikaisten tilojen neliömäärä on uudessa tilaohjelmaluonnoksessa 638 m2. Maunulan kirjaston, työväenopiston ja nuorisotalon hankkeessa pyritään aivan uudenlaiseen yhteistyöhön ja tilankäytön synergiaan. Yhteiset tilat jyvitettyinä opiston tilojen määrä on 985 m2.

Maunula –talon vuosivuokra on 269 028 €/vuosi. Se tarvitaan vuodesta  2016 alkaen talousarvion raamiin. Vuoden 2016 talousarvioehdotuksessa on 200 000 euron investointirahaa ensikertaiseen kalustamiseen. Ehdotus on 100 000 euroa pienempi kuin arvioitu tarve. Opisto on tehnyt lähiörahastolle kaksi anomusta tekniikkaan, joka mahdollistaa ja helpottaa asukkaiden omatoimikäyttöä. Anomukset ( nouseva ja laskeva näyttämä 130 000, asukaskäytön mahdollistava tietotekniikka, kulunvalvonta ja muu 400 000, yhteissumma 530 000 euroa) on tehty yhteistyössä kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen kanssa sekä asukkaita kuullen.

Johtokunta pitää tärkeänä uusien asuntoalueiden rakentamisessa sitä, että uusia koulu-, kirjasto-, nuoriso- ja palvelutiloja suunniteltaessa ja rakennettaessa uusille asuinalueille (mm. Kalasatama, Jätkäsaari) aikuisopetuksen tarpeet huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa. Tilojen monikäyttöisyyteen on myös kiinnitettävä erityistä huomiota suunnittelussa, mikä olisi hyvä mallintaa virastojen välisellä yhteistyöllä.

Johtokunta pitää tärkeänä myös todeta, että joustavuuden ja toiminnallisen ketteryyden varmistamiseksi on työväenopiston hallinnassa olevien tilojen helppo monikäyttöisyys tärkeää. Työväenopiston hallinnassa olevien tilojen laatu ja luonne arvioidaan tästä näkökulmasta uudestaan koko opiston tasolla palveluverkkosuunnitelman päivittämisen yhteydessä keväällä 2015.

Esittelijä

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö

Hannele Koli-Siiteri

Lisätiedot

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kiinteistöviraston tilakeskus pyytää lausuntoa talonrakennushankkeiden  rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosille 2016-2025 ja ehdotuksesta vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2016-2018.

Helsingin kaupungin strategiaohjelman 2013 – 2016 tavoitteena on, että kaupungin omassa käytössä olevien kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä ei kasva strategiakaudella. Lisäksi strategiakaudelle on asetettu vuotuiseksi investointien tasoksi 435 milj. euroa ja otettu käyttöön 10-vuotinen investointiraami osana raamiohjausta. Tämän rakentamisohjelmaluonnos pohjautuu vuoden 2015 talousarvion 10-vuotiseen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan ja se on päivitetty hallintokunnilta saaduilla tiedoilla. Talonrakennuksen vuosittainen osuus investointiraamista vastaa vuoden 2015 talousarvion taloussuunnitelmassa ilmoitettua. Kun kaupunginhallitus on hyväksynyt 2016 - 2025 raamin maaliskuussa 2015, tilakeskus joutuu sopeuttamaan kiinteistölautakunnalle valmisteltavan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman 2016 - 2025 raamin mukaiseksi. Tämän takia hallintokuntaa pyydetään priorisoimaan hankkeensa mahdollisen karsimisen helpottamiseksi.

Maunulan uudistalohankkeen suunnittelun lähtökohtana olleen hallintokuntien palvelujen ja tilojen yhteiskäyttöajatus on edelleen tärkeä kaupunkiyhteisen tilasuunnittelun ja –käytön lähtökohta. Opiston palveluverkkosuunnitelman mukaisesti tavallisia luokkia voidaan vuokrata tunti tunnilta -periaatteella esimerkiksi kouluilta ja erikoisluokat olisivat opistolla täysaikaisesti vuokrattuina.

Helsingin kaupungin strategiaohjelman 2013 - 2016 tavoitteena on, että kaupungin omassa käytössä olevien kokonaistoimitilojen kokonaispinta-ala ei kasva strategiakaudella. Maunula –talon valmistumisen jälkeen opisto ei rakentane uutta ajalla 2016-2025.

Opistolla on yksitoista omaa opetustilaa. Kun Maunula -talo valmistuu, omia tiloja on kaksitoista.

Yli 10 000 tuntia (noin 10 %) opiston opetuksesta toteutetaan peruskoulujen tiloissa, kirjastoissa, palvelukeskuksissa ja muissa yhteistyökumppaneiden tiloissa. Peruskoulujen tiloista maksetaan tuntiperustaista vuokraa, osa yhteistyökumppaneiden tiloista on opistolle maksuttomia.  Nämä tilat toimivat opiston tuloksellisuutta lisäävänä joustovarana.

Opiston tiloista Silkkikutomo Herttoniemessä on kaupungin ulkopuolelta vuokrattua tilaa. Vuokrasopimus päättyy vuonna 2017. Opiston tavoitteena on jatkaa Silkkikutomon tiloissa toimimista ja jatkaa vuokrasopimusta Spondan kanssa. Herttoniemen alueelle suunnitellaan kaupallista tilaa, mutta tällä hetkellä opisto ei ole suunnittelemassa tilan vaihtoa alueella. Mikäli Herttoniemeen kuitenkin tulee myöhemmin kaupungin omaa tilaa, voi toiminnan siirtäminen Silkkikutomosta kaupungin omiin tiloihin tulla järkeväksi, etenkin, jos samoihin tiloihin tulee muita palveluntuottajia.

Vuosille 2016 - 2025 sijoittuu myös mahdollinen poismuutto taidekeskus Hapesta, missä osoitteessa (Sörnäisten rantatie 31) sijaitsee myös Nuorisoasiainkeskuksen tiloja. Mikäli Nuorisoasiainkeskus luopuu Hapesta, vaikeutuu opiston toiminta siellä.

Opiston toiminta on edelleen lähipalvelua. Työväenopisto haluaa palvella kaupunkilaisia tasapuolisesti eri kaupunginosissa. Myös uusille asuntoalueille on tuotava palveluita. Koska neliöt asukasta kohden eivät saa kasvaa, opisto tuo palvelut uusille alueille vuokraamalla tiloja tuntiperustaisesti kouluilta, toimimalla yhdessä tilayhteistyössä eri hallintokuntien kanssa. Tästä on yhteinen ajatus muun muassa nuorisoasiainkeskuksen ja kirjaston kanssa.  Yhteistyötä opetusviraston tilakeskuksen kanssa jatketaan ja syvennetään. Tämä näkyy myös nuorisoasiankeskuksen tulevaisuusselvityksessä ”Yhdessä hauskempaa Helsinkiä ”.

Opistotalo on peruskorjattu vuosina 2009 - 2010. Opisto toimii useissa monitoimitaloissa, joiden peruskorjaustarpeet määrittelee päähallintovirasto. Malmitalon, Kanneltalon ja Stoan osalta päähallinnoija on kulttuurikeskus ja Vuotalon osalta kaupunginkirjasto.

Esittelijä

asiakaspalveluosaston osastopäällikkö

Hannele Koli-Siiteri

Lisätiedot

Hannele Koli-Siiteri, asiakaspalveluosaston osastopäällikkö, puhelin: 310 88521

hannele.koli-siiteri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Tilakeskus

Kaupunginhallitus

Päätöshistoria

Opetuslautakunta 17.03.2015 § 43

HEL 2015-002015 T 10 06 00

Lausunto

Opetuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kiinteistölautakunnalle opetustoimen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2016-2025:

Yleistä aineistosta ja kuulemisesta

Lautakunta esittää kiinteistölautakunnalle, että investointiohjelman valmistelua kehitettäisiin siten, että siirryttäisiin yhteen laajempaan dokumenttiin, johon mahtuisi myös perusteluja ja oleellista tietoa esimerkiksi väistötilatarpeesta ja niiden ketjuttamisesta. Olisi hyvä siirtyä käytäntöön, jossa lausuntoon ei tarvitsisi liittää erillisiä liitetiedostoja. Lautakunta haluaa myös kiinnittää kiinteistölautakunnan huomion vaihteleviin kustannusten laskentaperiaatteisiin, jotka ilmenivät tänä vuonna Jakomäen peruskoulun laajennushankkeessa hankaloittaen merkittävästi kokonaisuuden hallintaa. Opetuslautakunta toivoo lisäksi, että tilakeskus perustelisi kirjallisesti, miksi kaikkia opetusviraston valmistelun aikana esitettyjä ehdotuksia ei ole otettu huomioon.

Koulu- ja oppilaitosrakentamisen ja päiväkotirakentamisen tarve ja tavoitteet

Opetustoimen asiakkaita ovat ruotsinkielisen päivähoidon lapset sekä kaupungin ylläpitämien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen ja oppilaitosten oppilaat ja opiskelijat. Laskentapäivänä 20.9.2014 oli päivähoidossa 2 016 lasta, peruskouluissa vuosiluokilla 1-9 oli 37 824 oppilasta ja kaupungin lukioissa 8 166 opiskelijaa. Tiloja tarvitsevia opiskelijoita oli ammatillisessa koulutuksessa 8 530 vuonna 2014.

Päivähoitoon tulevien lasten määrän arvioidaan kasvavan vuoteen 2025 mennessä kaiken kaikkiaan noin 310 lapsella, peruskoulujen oppilaiden määrän oletetaan kasvavan 9 800 oppilaalla ja toisen asteen opiskelijamäärän kasvu on noin 3 570 opiskelijaa (lukio 1 650 opiskelijaa, ammatillinen koulutus 1 920 opiskelijaa).

Opetustoimen tulee huolehtia siitä, että se voi tarjota koulutuksen järjestämiseksi tarpeelliset ja tarkoituksenmukaiset tilat. Opetustoimi huolehtii osaltaan mm. koulutus- ja nuorisotakuun toteutumisesta Helsingin kaupungissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämässä ammatillisen peruskoulutuksen järjestämisluvassa edellytetään, että koulutuksen järjestäjällä on taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset käynnistää ja toteuttaa koulutus laadukkaasti tarkoituksenmukaisissa tiloissa ja tarvittavilla laitteilla.

Tilamitoitusta, suunnittelua ja käyttöä ohjaavat myös opetushallituksen suositukset perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa. Päivähoidon tilojen suunnittelussa noudatetaan ympäristökeskuksen ohjeita ja varhaiskasvatusviraston suunnittelu- ja mitoitusperiaatteita.

Koulu- ja oppilaitosrakentaminen toteuttaa myös Helsingin kaupungin strategiaohjelmaa. Tavoitteena on huolehtia määrällisesti koulutustarpeen edellyttämällä tavalla ja valtakunnallisten laatutavoitteiden pohjalta tarkoituksenmukaisesta koulutilarakentamisesta eri alueilla.

Koulutuspalvelut järjestetään kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta noudattaen. Edistetään terveyttä, hyvinvointia, osallisuutta ja vuorovaikutusmahdollisuuksia. Pääkaupunkiseudun työelämätarpeet otetaan huomioon. Ehkäistään syrjäytymistä ja alueellista eriarvoisuutta.

Keskeisimmät toimenpiteet tilankäytön tehostamisessa

Käytännön toiminnallisena tavoitteena on, että tilat ovat tehokkaassa käytössä. Tavoitteen toteuttamiseksi seurataan vuosittain mm. koulujen käytettävissä olevien tilojen määrää ja laskentapäivän oppilasmääriä sekä oppilasvirtoja. Ruotsinkielistä päivähoito- ja koulutuspalveluverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena.

Tilankäyttöä on edelleen tehostettu seuraavasti: Yleisopetuksen tiloissa käytetään 10 %:n laskennallisen vähimmäisoppilaspaikkamäärän ylitystä. Erityisopetuksen tilamitoitusta on muutettu siten, että integroitu erityisen tuen oppilas ei enää edellytä kaksinkertaista tilamitoitusta (noin 1 500 lisäpaikkaa). Ammatillisen koulutuksen tiloissa on myös otettu huomioon vähimmäisopiskelijapaikkamäärän 10 %:n ylitys. Uusia toimintoja sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan olemassa oleviin tiloihin. Tilojen käyttöastetta kasvattaa myös mm. aikuisopiskelijoiden ja iltapäiväkerhojen sijoittuminen olemassa oleviin tiloihin. Siirtokelpoisissa tilapäisissä tiloissa olevien oppilaspaikkojen määrä peruskouluissa on 1 620 laskentapäivänä 20.9.2014.

Oppilaitostilojen ilta- ja vapaa-ajankäyttöä pyritään lisäämään.

Tarpeettomista tiloista luovutaan alueilla, joissa oppilasmäärä laskee muutoin kuin tilapäisesti.

Ruotsinkielisessä päivähoidossa luovutaan pienistä ja haavoittuvista yksiköistä, tavoitteena on pyrkiä vähintään 63 tilapaikan yksiköihin, tiivistetään nykyisiä tiloja sekä sijoitetaan toimintaa kaupungin omistamiin tiloihin.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksen vuosiksi 2016–2025 kommentointi

Opetusvirasto on joulukuussa 2014 vastannut tilakeskuksen hallintokunnille esittämään tiedusteluun koskien investointiehdotusta vuosiksi 2016-2025. Opetusviraston ehdotus tarvittavista muutoksista ja lisäyksistä uuteen investointiohjelmaan 17.12.2014 on liitteenä 4. Opetusviraston sisäilmatyöryhmä on hyväksynyt ehdotuksen kokouksessaan 16.12.2014.

Opetustoimen muutokset tilakeskuksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnokseen vuosiksi 2016-2025 nähden 17.3.2015 ovat liitteessä 5 esitettynä hankkeittain.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen 13.2.2015 päivätty opetusviraston talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnos vuosiksi 2016-2025 ja ehdotus vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2016-2018 vastaavat vain osin opetustoimen näkemystä.

Opetuslautakunnan lausunto perustuu liitteessä 4 kuvattuun koulu-, oppilaitos- ja päiväkotirakentamisen tarpeeseen ja toimenpiteisiin tilankäytön tehostamiseksi sekä seuraaviin prioriteetteihin: turvallisuuteen ja terveellisyyteen vaikuttavat sisäilmakohteet perusparannetaan, uusien alueiden palvelut varmistetaan oikea-aikaisesti ja päivähoidon tarjonnan lainmukaisuus varmistetaan sekä huolehditaan ammatillisen koulutuksen vaatimista lisätiloista.

Lausunnossa tarkastellaan myös, mitä 17.12.2014 ehdotettujen (liite 4) hankkeiden jättäminen investointiohjelmasta tai hankkeiden myöhentäminen tarkoittaa opetuksen toteuttamisen näkökulmasta.

Uusien oppilas- ja opiskelijapaikkojen tarve

Opetustoimessa on laskettu, että v. 2025 mennessä Helsingissä tarvitaan kaiken kaikkiaan tilakeskuksen rakentamisohjelmaluonnoksen lisäksi lisää tilaa seuraavasti:

- suomenkieliset peruskoulut 8 100 paikkaa

- suomenkieliset lukiot 1 210 paikkaa

- ruotsinkielinen päivähoito ja esikoulu 265 paikkaa

- ruotsinkieliset peruskoulut 205 paikkaa

Käytännössä tarvittavien lisäoppilaspaikkojen määrä on kuitenkin laskennallista suurempi, koska vanhoilla alueilla on liikaa opetustilaa, joista pitää luopua, ja uusiin kaupunginosiin tarvitaan omat palvelut.

Ruotsinkieliset lukiot sekä ammatillinen koulutus eivät tarvitse rakentamisohjelmaluonnoksen lisäksi lisätilaa.

Uusien opetustilojen tarve oppilaspaikkoina ilmaistuna on suurin seuraavilla alueilla vuonna 2024:

- Sörnäinen, Kallio, Alppiharju, Pasila, Vallila, Kalasatama vaje n. 800

- Kampinmalmi, Ullanlinna, Vironniemi, Suomenlinna vaje 760

- Jätkäsaari-Töölö-Ruoholahti-Lapinlahti -alueella vaje n.  630

- Maunula, Pakila, Paloheinä, Oulunkylä vaje n. 625

- Haaga vaje 585

- Lauttasaari vaje 520

- Myllypuro, Vartiokylä, Puotila, Itäkeskus vaje 375

Opetustoimen esittämien muutosten perustelut

Tilakeskuksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksen vuosiksi 2016-2025 opetustoimen hankkeiden suunnittelukauden yhteissumma on 755,7 miljoonaa euroa.

Opetustoimi sopeuttaa tilatarpeensa suunnittelukauden kokonaissummaan. Esitetyt muutostarpeet kompensoivat toisensa.

Opetustoimen muutoksissa tilakeskuksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnokseen vuosiksi 2016-2025 nähden 17.3.2015 (liite 5) taloudellisuuteen on pyritty seuraavasti:

- Kaupungin kokonaistaloudellinen näkökulma (esim. Vuosaaren lukion ja Tehtaanpuiston yläasteen tontti asuntotuotantoon)

- Välttämättömät rakennushankkeet toteutetaan suunnittelukaudella

- Valmistaudutaan uusien asuinalueiden koulurakentamiseen (esim. Keski-Pasila)

- Perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden aikataulutus sovitetaan yhteen ottaen huomioon myös muiden palveluhallintokuntien tilat (esim. Lauttasaari, Kalasatama, Kruunuvuorenranta, Kuninkaantammi)

- Yhteishankkeissa on laskettu opetustoimen raamiin vain opetusviraston osuus tiloista (esim. Jakomäki)

Tilasuunnittelu edellyttää nopeata ja oikea-aikaista yhteistyötä tilakeskuksen ja opetusviraston kesken. Tilakeskuksen tulee myös varmistaa opetustilojen turvallinen ja terveellinen käyttö sekä perusparannushankkeiden ajoittamisessa että niiden toteutuksen aikana. Opetustoimen priorisoinnit tulee tehdä lautakuntatasolla.

Opetustoimen kannalta tärkeintä 10-vuotisessa investointitarkastelussa on, että varmistetaan koulutustakuun toteutuminen, lähikouluperiaate, terveellinen sisäilma ja lakisääteinen oikeus päivähoitopaikkaan. Opetuslautakunta katsoo mainittujen osa-alueiden olevan tärkeydeltään samanarvoisia.

Helsingin kaupungin investointimäärärahan raami on riittämätön opetustoimen tilatarpeisiin. Tämä heikentää erityisesti suomenkielisen perusopetuksen toimintaedellytyksiä. Etenkin uusien alueiden kasvavien oppilasmäärien tilatarpeet joudutaan toteuttamaan tilapäisillä ratkaisuilla ennen pysyvien opetustilojen rakentamista.

Opetuslautakunta toteaa, että kouluverkkopäätökset, toimipaikkamuutokset ja tiloista luopumiset tuodaan lautakuntakäsittelyyn erikseen sopeutettuna 10 vuoden kokonaisraamiin.

Vuokravaikutukset

Opetuslautakunta katsoo, että rakennussuojelusta johtuvat rakentamisen lisäkustannukset kuuluvat kiinteistön omistajalle. Tämä tulee huomioida erikseen opetustoimen budjettiraamissa, koska nämä lisäkustannukset eivät saa kuluttaa opetukseen varattua määrärahaa. Tällä hetkellä suureen osaan opetustoimen peruskorjattavista rakennuksista kohdistuu rakennussuojelusta johtuvia lisäkustannuksia.

Lisäksi opetuslautakunta painottaa, että budjetointia varten tarvitaan oikean suuruinen arvio hankkeiden vuokravaikutuksista. Toteutuva vuokra ei saa ylittää hankepäätöksen vuokraa.

Kaikki muutokset vuokrissa tulee ilmoittaa opetustoimelle oikea-aikaisesti budjetin laatimisaikatauluun nähden.

Terveysvaikutukset

Investointiohjelman toteutumisella on vaikutuksia terveyteen. Lisätiloilla ja korjaushankkeilla pitää taata riittävät, ajanmukaiset, turvalliset ja terveelliset oppimis- ja työympäristöt opetustoimen tiloissa. Tilojen tulee tukea oppilaiden ja henkilökunnan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Sopeuttaminen käytettävissä olevaan määrärahaan vaikeuttaa tavoitteiden toteutumista.

Käsittely

17.03.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Keskustelu.

Jäsen Nordman teki vastaehdotuksen, että lausuntoehdotuksen johtokappaleen jälkeen lisätään seuraavaa:

"Yleistä aineistosta ja kuulemisesta

Lautakunta esittää kiinteistölautakunnalle, että investointiohjelman valmistelua kehitettäisiin siten, että siirryttäisiin yhteen laajempaan dokumenttiin, johon mahtuisi myös perusteluja ja oleellista tietoa esimerkiksi väistötilatarpeesta ja niiden ketjuttamisesta. Olisi hyvä siirtyä käytäntöön, jossa lausuntoon ei tarvitsisi liittää erillisiä liitetiedostoja. Lautakunta haluaa myös kiinnittää kiinteistölautakunnan huomion vaihteleviin kustannusten laskentaperiaatteisiin, jotka ilmenivät tänä vuonna Jakomäen peruskoulun laajennushankkeessa hankaloittaen merkittävästi kokonaisuuden hallintaa. Opetuslautakunta toivoo lisäksi, että tilakeskus perustelisi kirjallisesti, miksi kaikkia opetusviraston valmistelun aikana esitettyjä ehdotuksia ei ole otettu huomioon."

Kannattaja puheenjohtaja Krohn

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jäsen Nordmanin vastaehdotus

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 11
jäsenet Ekman, Hannula, Jalovaara, Koponen, Leoni, Nordman, Nyman, Palm, Raittinen, Razmyar, puheenjohtaja Krohn

Hyväksyttiin jäsen Nordmanin ehdotus äänin 11-0.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Esittelijä

opetustoimen johtajan sijainen

Pia Setälä

Lisätiedot

Anne Salli-Suomalainen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86363

anne.salli-suomalainen(a)hel.fi

Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86860

mauno.kemppi(a)hel.fi

Kaisa Nuikkinen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

kaisa.nuikkinen(a)hel.fi

 

Rakentamispalvelu (Stara) 13.3.2015

HEL 2015-002015 T 10 06 00

Lausuntopyyntönne 13.2.2015

Kiinteistöviraston tilakeskus on pyytänyt lausuntoa Staralta koskien hallintokuntamme talonrakennushankkeiden rakentamisohjelma-luonnosta vuosiksi 2016–2025 ja ehdotusta vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2016 - 2018.

Staran toimitiloille asetetaan viraston päivitetyn toimitilastrategian mukaisesti erityisen suuria kustannus- ja toimintatehokkuutta edellyttäviä vaatimuksia. Kaikkien uusien kohteiden ja muutoshakkeiden tarpeellisuus, sijainti, yhteiskäyttömahdollisuus, hankintatapa, sekä hinta- ja laatutaso tullaan tarkistamaan toimitilasuunnitelman mukaiseksi.

Talonrakennushankkeiden korjaus- ja uudisrakennuskohteiden määrittely ja määrärahojen allokointi on tapahtunut vuoden 2014 syksyn tapaamisessa tilakeskuksen ja Staran kesken hyvässä ja rakentavassa hengessä.  Edellisvuosien tapaan on esille noussut talonrakennuksen investointimäärärahojen jatkuva väheneminen. Tästä johtuen Staran hallinnassa olevien kiinteistöjen korjausvelka kasvaa lähivuosina edelleen voimakkaasti.

Uudis- ja lisärakennushankkeet

Jätkäsaaren tukikohta

Staran kaupunkitekniikan Helsingin eteläisen osien ylläpidon ja rakentamisen tukikohta, ns. Bunkkeri, poistuu Staran käytöstä vuoden 2016 aikana. Jo vuoden 2015 syksynä rakennuksen toimisto-osa puretaan ja toiminnoille joudutaan järjestämään tilapäiset toimitilat.

Hankkeen kustannusarvio on 17,4 miljoonaa euroa ilman maanpäällisiä toimistotiloja. Luolatukikohdan louhinta on valmistunut 2014 ja sisustaminen sekä talotekniset työt jatkuvat vuoden 2016 puolelle, jolloin tukikohta voidaan ottaa käyttöön. Tilakeskuksella on oma edustaja projektiryhmässä ja tätä kautta hankkeen tarkka rahoitusaikataulu päivittyy parhaiten. Hanke etenee suunnitelman mukaisesti. 

Maanpäällisten, asuinrakennukseen sijoittuvien, tilojen suunnitelmat yläpuoliseen Airut-kortteliin ovat valmistuneet syksyllä 2014, mutta tämän hankkeen lopullinen aikataulu on vielä auki. Stara on antanut tilakeskukselle ilmoituksen siitä, että se hyväksyy näiden tilojen vuokrasopimuksen SRV-talonrakennus Oy:n kanssa. Tilojen pinta-ala on 344 m2 ja vuokra pääomitettuna 15 vuodelle, yhteensä 749 850 €. Stara joutunee toimimaan väliaikaisissa toimistotiloissa vähintään vuoden vielä varsinaisen luolatukikohdan valmistumien jälkeen.

Merellisten palveluiden tukikohta, Haakonlahti eteläinen, hankenumero 8084510

Nykyinen Staran meri- ja saaristoalueiden tukikohta on toiminut keväästä 2010 alkaen Sompasaaressa S1 – rakennuksessa väliaikaisissa, Helsingin Satamalta vapautuneissa tiloissa. Näistä tiloista joudutaan kuitenkin luopumaan viimeistään vuoden 2016 loppuun mennessä kun alueen esirakentaminen edistyy.

Uuden, LIV:n kanssa yhteiskäyttöön suunnitellun, merellisen tukikohdan suunnittelu Kruunuvuorenrantaan on Stara osalta päättynyt. Stara etsii edelleen korvaavaa sijoituspaikkaa ja tiloja omalle meri- ja saaristoalueiden toiminnalleen. Hanke pyritään toteuttamaan osavuotisesta käytöstä johtuen kevyenä parakkiratkaisuna.

Staran Tulppakujan ja Holkkitien tukikohtien korvaavat tilat Vuosaaren Itäreimarintielle

Stara joutuu luopumaan Roihupellossa, Tulppakujalla ja Holkkitiellä, sijaitsevista toimitiloistaan vaiheittain vuosien 2016 ja 2019 välillä. Korvaavien tilojen yhdistetty tarvelevitys ja hankesuunnittelu on käynnissä tilakeskuksen johdolla ja ne sijoittuvat Vuosaareen, Itäreimarintielle. Hankkeen kustannuksia ei ole tällä hetkellä vielä pystytty arvioimaan tarkasti, mutta ne noussevat yli 20 milj. euroon. Hankkeesta ei ole tehty rahoituspäätöstä, mutta sen toteuttamien on välttämätöntä, jotta Stadin ammattiopiston kampushanke Roihupeltoon voidaan toteuttaa. Uusi Vuosaaren tukikohta on yhteishanke liikuntaviraston kanssa.

Tilakeskuksen korjaushankkeet

Liukumäentie 4

Oulunkylän kiinteistön korjauksen perusteet ovat pysyneet muuttumattomina jo yli kymmenen vuoden ajan. Kiinteistön kunnossa ja energiataloudessa on tapahtunut edelleen merkittävää huononemista. Esimerkiksi puolilämpimän varastohallin liikuntasauman repeämä on kasvanut ja tästä johtuvat rakennuksen muodonmuutokset saattavat aiheuttaa vaaraa rakenteille ja sitä kautta myös henkilöstölle.

Esitetyllä investointimäärärahalla toteutetaan vuoden 2015 aikana hankesuunnitelman päivitys muuttuneilla lähtötiedoilla. Stara esittää, että varsinainen rakennustyö voidaan toteuttaa jo vuosien 2017 – 2018 aikana, eikä sitä venytettynä esitetylle 2018 - 2020 ajanjaksolle.

Lisätiedot

Jyrki Määttänen, toimitilapäällikkö, puhelin: 310 38569

jyrki.maattanen(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 10.03.2015 § 91

HEL 2015-002015 T 10 06 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

10.03.2015 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Pyydän asian pöydälle

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

Jaana Lunnela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 42505

jaana.lunnela(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

(34)

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

 

 

 

24.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

-        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        oikaisuvaatimuksen tekijä

-        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

-        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Suomenkielisen työväenopiston jk

 

 

 

Heidi Ekholm-Talas

puheenjohtaja

 

 

 

 

Marko Enberg

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Zahra Osman-Sovala

Janne Hälinen

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 07.04.2015.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

Helsinginkatu 26

Helsinginkatu 26

+358 9 310 8811

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 53

Faksi

 

Alvnro

tyovaenopisto@opisto.hel.fi

http//www.hel.fi/tyovaenopisto

+358 9 310 88535

 

02012566