Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2016 | 1 (1) |
Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen jk |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 30.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 26
Selvitys Taloushallintopalvelu -liikelaitoksen toteutumatta jääneestä vuoden 2016 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta
HEL 2016-013162 T 02 02 01
Päätös
Johtokunta päätti antaa kaupunginvaltuustolle seuraavan selvityksen Taloushallintopalvelu –liikelaitoksen vuoden 2016 toteutumatta jääneestä sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta:
Vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa. Em. selvitysten on oltava kaupunginkansliassa viimeistään 31.1.2017.
Taloushallintopalvelu –liikelaitoksen sitovia toiminnallisia tavoitteita on vuoden 2016 talousarviossa kaksi: asiakastyytyväisyys on 3,75 ja tilikauden tulos ≥ 0. Tilikauden tuloksen ennustetaan toteutuvan, mutta marraskuussa toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn tulos oli 3,67, joten tavoite ei toteutunut.
Talpan asiakastyytyväisyyskysely on toteutettu 11 vuoden ajan lähes muuttumattomana. Tutkimuksen tuloksista ei ole saatu toivottua tietoa asiakasyhteistyön ja toiminnan kehittämiseen. Talpan asiakastyytyväisyystutkimus uudistettiin vuodelle 2016. Asiakaskyselyn uudistamisen tavoitteena oli saada lisää tietoa johtamisen tueksi ja asiakaspalvelun kehittämiseksi.
Uudistettu kysely ei ole verrannollinen vanhaan, mikä osaltaan selittää tulosten muutosta. Aiempina vuosina kyselyssä ovat kooltaan pienet palvelut saaneet kokoonsa nähden virheellisesti suhteettoman suuren painoarvon tuloksissa. Vuoden 2016 kyselyssä keskityttiin kokonaisuuksiin ja arvioitiin Talpan taloushallinnon, palkkahallinnon, rekistereiden ja asiakaspalvelun toimintaa. Uudistetussa kyselyssä vastausprosentti oli 25 ja 33% vastaajista koki Talpan palveluiden kehittyneen positiivisesti ja vain 18% heikentyneen. Lisäksi tuloksista on nähtävissä selkeitä kehittämiskohteita: palvelun nopeus, henkilöstön osaaminen ja vuorovaikutuksen kehittäminen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Tuija Kuivalainen
Lisätiedot
Tuija Kuivalainen, toimitusjohtaja, puhelin: 310 25100
tuija.kuivalainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Otteet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa. Em. selvitysten on oltava kaupunginkansliassa viimeistään 31.1.2017.
Taloushallintopalvelu –liikelaitoksen sitovia toiminnallisia tavoitteita on vuoden 2016 talousarviossa kaksi: asiakastyytyväisyys on 3,75 ja tilikauden tulos ≥ 0. Tilikauden tuloksen ennustetaan toteutuvan, mutta marraskuussa toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn tulos oli 3,67, joten tavoite ei toteutunut.
Talpan asiakastyytyväisyyskysely on toteutettu 11 vuoden ajan lähes muuttumattomana. Tutkimuksen tuloksista ei ole saatu toivottua tietoa asiakasyhteistyön ja toiminnan kehittämiseen. Talpan asiakastyytyväisyystutkimus uudistettiin vuodelle 2016. Asiakaskyselyn uudistamisen tavoitteena oli saada lisää tietoa johtamisen tueksi ja asiakaspalvelun kehittämiseksi.
Uudistettu kysely ei ole verrannollinen vanhaan, mikä osaltaan selittää tulosten muutosta. Aiempina vuosina kyselyssä ovat kooltaan pienet palvelut saaneet kokoonsa nähden virheellisesti suhteettoman suuren painoarvon tuloksissa. Vuoden 2016 kyselyssä keskityttiin kokonaisuuksiin ja arvioitiin Talpan taloushallinnon, palkkahallinnon, rekistereiden ja asiakaspalvelun toimintaa. Uudistetussa kyselyssä vastausprosentti oli 25 ja 33% vastaajista koki Talpan palveluiden kehittyneen positiivisesti ja vain 18% heikentyneen. Lisäksi tuloksista on nähtävissä selkeitä kehittämiskohteita: palvelun nopeus, henkilöstön osaaminen ja vuorovaikutuksen kehittäminen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Tuija Kuivalainen
Lisätiedot
Tuija Kuivalainen, toimitusjohtaja, puhelin: 310 25100
tuija.kuivalainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Otteet | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||