Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 |
|
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta
ESITYSLISTA
1 - 2021
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 28.01.2021 klo 8:00 |
Kokouspaikka | Sähköinen kokous |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021 | 2 |
3 | Helsingin kaupungin verkkokauppahanke | 4 |
4 | Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet | 7 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (8) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet ja sekä varatarkastajiksi jäsenet ja .
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (8) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021
HEL 2021-001064 T 00 00 02
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää, että johtokunnan päätöksistä kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi.
Esittelijän perustelut
Kuntalain (410/2015) 107 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksistä pidetään pöytäkirjaa, jollei se päätöksen luonteen johdosta ole tarpeetonta. Lain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liittyvine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä. Kunnan ja kuntayhtymän muun kuin 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen pöytäkirja pidetään vastaavasti yleisesti nähtävänä, jos asianomainen viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.
Helsingin kaupungin (kaupunginvaltuusto 21.10.2020, § 270) hallintosäännön 24 luvun 2 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan pöytäkirja pidetään yleisesti nähtävänä siten kuin kuntalaissa säädetään, jos päätöksentekijä katsoo sen tarpeelliseksi. Pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä on tarpeellista päätösten tiedoksiantamiseksi kunnan jäsenille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (8) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Helsingin kaupungin verkkokauppahanke
HEL 2020-011786 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Ambientia Oy:n (2237459-9) tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Lisäksi taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä tarjouskilpailusta Druid Oy:n (2491789-2) tarjouksen, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia.
Samalla johtokunta oikeuttaa taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Hankintasopimus on voimassa määräaikaisesti 30.11.2021 asti ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk on yhteensä noin
777 000 euroa.
Esittelijän perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 18.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H060-20, Dnro HEL 2020-011786. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.12.2020. Määräaikaan mennessä saapui neljä tarjousta: Ambientia Oy, Druid Oy, Futurice Oy, Solita Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään ilmoittautumisen yhteydessä.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Druid Oy:n tarjousta. Druid Oy:n tarjouksessa todetut tarjouspyynnön vastaisuudet on kuvattu tarkemmin erillisellä liitteellä 2.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta.
Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo on 35 % ja laadun 65 %. Laadun osalta arvioitiin projekti- ja ratkaisusuunnitelmat sekä nimettyjen henkilöiden kokemus.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa Perustelumuistio (liite 1). Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Ambientia Oy.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Jarkko Siren, rpa-asiantuntija, puhelin: 310 27676
jarkko.siren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio |
2 | Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (8) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
HEL 2021-000613 T 02 02 01
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista vuonna 2020 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Esittelijän perustelut
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumattomista jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Em. selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 29.1.2021.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion sitovia toiminnan tavoitteita oli kaksi: tilikauden tulos on ≥ 10 000 euroa ja asiakastyytyväisyys on vähintään 3,95. Molemmat talousarvion sitovat toiminnan tavoitteet jäivät saavuttamatta. Alustavan arvion mukaan tilikauden tulos on noin - 900 000 euroa tappiollinen. Vuoden 2020 asiakastyytyväisyys on tasolla 3,78.
Koronapandemian takia poikkeuksellinen vuosi 2020 vaikeutti talouden ennustamista ja riittävää ennakointia toiminnan sopeuttamisessa. Liikelaitoksen liikevaihto oli noin 1,4 milj. euroa. pienempi kuin talousarviossa arvioitiin. Lisäksi liikevaihtoon ja myös asiantuntijatyön resurssointiin vaikutti huomattavasti kesäkuussa tehty HR- ja palkanlaskentajärjestelmän päivityssopimuksen purkamispäätös. Nettovaikutus tulokseen oli noin - 600 000 euroa. Uuden järjestelmän käyttöönoton viivästyminen hidasti myös palkkaprosessin kehittämistä ja sähköistämistä sekä ennalta arvioitujen henkilöstöresurssisäästöjen toteutumista suunnitellusti.
Asiakastyytyväisyys kasvoi vuoden 2019 tuloksesta, mutta jäi alle asetetun tavoitteen. Kyselyn vastausprosentti oli 30 ja vastaajien määrä ennätyskorkea eli yhteensä 1683. Vuoden 2020 kyselyssä keskityttiin palvelukokonaisuuksiin, lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa entistä enemmän vapaata palautetta, jota taloushallintopalveluliikelaitos hyödyntää palvelujensa kehittämisen pohjana. Kyselystä saatujen avointen vastausten perusteella voidaan yksittäisiä kehittämistoimia kohdistaa aiempaa tarkemmin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Taloushallintopalveluliikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|