Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

 

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

28.01.2021 8:00 - 8:27

 

 

Kokouspaikka

Sähköinen kokous

Läsnä

Jäsenet

Saxholm, Tuula

rahoitusjohtaja

Pajari, Sampo

talous- ja suunnittelupäällikkö
varapuheenjohtaja

Hyvärinen, Silja

hallintojohtaja

Laine-Hendolin, Kirsti

hallintojohtaja

Vuontisjärvi, Tero

talous- ja suunnittelupäällikkö

Muut

Kukkonen, Ulla

toimitusjohtaja

Toikka, Kati

viestintäpäällikkö
päätöstiedotteen laatija

Okkeri, Kaisa

talouspäällikkö

Puheenjohtaja

Tuula Saxholm

rahoitusjohtaja
1-4 §

Esittelijät

Ulla Kukkonen

toimitusjohtaja
1-4 §

Pöytäkirjanpitäjä

Kaisa Okkeri

talouspäällikkö
1-4 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

 

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

1

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2

Asia/2

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021

3

Asia/3

Helsingin kaupungin verkkokauppahanke

4

Asia/4

Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (15)

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Tero Vuontisjärvi ja Sampo Pajari.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet      ja      sekä varatarkastajiksi jäsenet      ja      .

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (15)

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021

HEL 2021-001064 T 00 00 02

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti, että johtokunnan päätöksistä kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106

kaisa.okkeri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kuntalain (410/2015) 107 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksistä pidetään pöytäkirjaa, jollei se päätöksen luonteen johdosta ole tarpeetonta. Lain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liittyvine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä. Kunnan ja kuntayhtymän muun kuin 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen pöytäkirja pidetään vastaavasti yleisesti nähtävänä, jos asianomainen viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.

Helsingin kaupungin (kaupunginvaltuusto 21.10.2020, § 270) hallintosäännön 24 luvun 2 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan pöytäkirja pidetään yleisesti nähtävänä siten kuin kuntalaissa säädetään, jos päätöksentekijä katsoo sen tarpeelliseksi. Pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä on tarpeellista päätösten tiedoksiantamiseksi kunnan jäsenille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106

kaisa.okkeri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (15)

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

Helsingin kaupungin verkkokauppahanke

HEL 2020-011786 T 02 08 02 00

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan Ambientia Oy:n (2237459-9) tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana. Hankintapäätös koskee Helsingin kaupungin verkkokauppahankkeen ohjelmistokehitys- ja ylläpitopalveluja.

Lisäksi taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä tarjouskilpailusta Druid Oy:n (2491789-2) tarjouksen, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia.

Samalla johtokunta oikeutti taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Hankintasopimus on voimassa määräaikaisesti 30.11.2021 asti ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk on yhteensä noin
777 000 euroa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Jarkko Siren, rpa-asiantuntija, puhelin: 310 27676

jarkko.siren(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio

2

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Ambientia Oy:n (2237459-9) tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Lisäksi taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä tarjouskilpailusta Druid Oy:n (2491789-2) tarjouksen, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia.

Samalla johtokunta oikeuttaa taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Hankintasopimus on voimassa määräaikaisesti 30.11.2021 asti ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk on yhteensä noin
777 000 euroa.

Esittelijän perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 18.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H060-20, Dnro HEL 2020-011786. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.12.2020. Määräaikaan mennessä saapui neljä tarjousta: Ambientia Oy, Druid Oy, Futurice Oy, Solita Oy. 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään ilmoittautumisen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Druid Oy:n tarjousta. Druid Oy:n tarjouksessa todetut tarjouspyynnön vastaisuudet on kuvattu tarkemmin erillisellä liitteellä 2.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta.

Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo on 35 % ja laadun 65 %. Laadun osalta arvioitiin projekti- ja ratkaisusuunnitelmat sekä nimettyjen henkilöiden kokemus.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa Perustelumuistio (liite 1). Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Ambientia Oy.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Jarkko Siren, rpa-asiantuntija, puhelin: 310 27676

jarkko.siren(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio

2

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (15)

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet

HEL 2021-000613 T 02 02 01

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista vuonna 2020 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106

kaisa.okkeri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumattomista jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Em. selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 29.1.2021.

Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion sitovia toiminnan tavoitteita oli kaksi: tilikauden tulos on ≥ 10 000 euroa ja asiakastyytyväisyys on vähintään 3,95. Molemmat talousarvion sitovat toiminnan tavoitteet jäivät saavuttamatta. Alustavan arvion mukaan tilikauden tulos on noin - 900 000 euroa tappiollinen. Vuoden 2020 asiakastyytyväisyys on tasolla 3,78.

Koronapandemian takia poikkeuksellinen vuosi 2020 vaikeutti talouden ennustamista ja riittävää ennakointia toiminnan sopeuttamisessa. Liikelaitoksen liikevaihto oli noin 1,4 milj. euroa. pienempi kuin talousarviossa arvioitiin. Lisäksi liikevaihtoon ja myös asiantuntijatyön resurssointiin vaikutti huomattavasti kesäkuussa tehty HR- ja palkanlaskentajärjestelmän päivityssopimuksen purkamispäätös. Nettovaikutus tulokseen oli noin - 600 000 euroa. Uuden järjestelmän käyttöönoton viivästyminen hidasti myös palkkaprosessin kehittämistä ja sähköistämistä sekä ennalta arvioitujen henkilöstöresurssisäästöjen toteutumista suunnitellusti.

Asiakastyytyväisyys kasvoi vuoden 2019 tuloksesta, mutta jäi alle asetetun tavoitteen. Kyselyn vastausprosentti oli 30 ja vastaajien määrä ennätyskorkea eli yhteensä 1683. Vuoden 2020 kyselyssä keskityttiin palvelukokonaisuuksiin, lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa entistä enemmän vapaata palautetta, jota taloushallintopalveluliikelaitos hyödyntää palvelujensa kehittämisen pohjana. Kyselystä saatujen avointen vastausten perusteella voidaan yksittäisiä kehittämistoimia kohdistaa aiempaa tarkemmin.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ulla Kukkonen

Lisätiedot

Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106

kaisa.okkeri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Taloushallintopalveluliikelaitos

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (15)

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

28.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1, 2 ja 4 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 3 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Tuula Saxholm

puheenjohtaja

 

 

 

 

Kaisa Okkeri

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Sampo Pajari

Tero Vuontisjärvi

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 28.01.2021.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 230

Sörnäisten rantatie 27 A

+358 9 310 2500

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 50

Faksi

 

Alv.nro

talpa@hel.fi

http://www.hel.fi/talpa

+358 9 310 25110

 

FI02012566