Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 |
|
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 28.01.2021 8:00 - 8:27 |
|
|
Kokouspaikka | Sähköinen kokous |
Läsnä
Jäsenet
Saxholm, Tuula | rahoitusjohtaja |
Pajari, Sampo | talous- ja suunnittelupäällikkö |
Hyvärinen, Silja | hallintojohtaja |
Laine-Hendolin, Kirsti | hallintojohtaja |
Vuontisjärvi, Tero | talous- ja suunnittelupäällikkö |
Muut
Kukkonen, Ulla | toimitusjohtaja |
Toikka, Kati | viestintäpäällikkö |
Okkeri, Kaisa | talouspäällikkö |
Puheenjohtaja
Tuula Saxholm | rahoitusjohtaja |
Esittelijät
Ulla Kukkonen | toimitusjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Kaisa Okkeri | talouspäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 |
|
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
1 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
2 | Asia/2 | Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021 |
3 | Asia/3 | Helsingin kaupungin verkkokauppahanke |
4 | Asia/4 | Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (15) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Tero Vuontisjärvi ja Sampo Pajari.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet ja sekä varatarkastajiksi jäsenet ja .
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (15) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 2
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunnan pöytäkirjojen nähtävänä pitäminen vuonna 2021
HEL 2021-001064 T 00 00 02
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti, että johtokunnan päätöksistä kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kuntalain (410/2015) 107 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksistä pidetään pöytäkirjaa, jollei se päätöksen luonteen johdosta ole tarpeetonta. Lain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liittyvine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä. Kunnan ja kuntayhtymän muun kuin 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen pöytäkirja pidetään vastaavasti yleisesti nähtävänä, jos asianomainen viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.
Helsingin kaupungin (kaupunginvaltuusto 21.10.2020, § 270) hallintosäännön 24 luvun 2 §:n mukaan luottamushenkilön ja viranhaltijan pöytäkirja pidetään yleisesti nähtävänä siten kuin kuntalaissa säädetään, jos päätöksentekijä katsoo sen tarpeelliseksi. Pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä on tarpeellista päätösten tiedoksiantamiseksi kunnan jäsenille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (15) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 3
Helsingin kaupungin verkkokauppahanke
HEL 2020-011786 T 02 08 02 00
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan Ambientia Oy:n (2237459-9) tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana. Hankintapäätös koskee Helsingin kaupungin verkkokauppahankkeen ohjelmistokehitys- ja ylläpitopalveluja.
Lisäksi taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä tarjouskilpailusta Druid Oy:n (2491789-2) tarjouksen, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia.
Samalla johtokunta oikeutti taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Hankintasopimus on voimassa määräaikaisesti 30.11.2021 asti ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk on yhteensä noin
777 000 euroa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Jarkko Siren, rpa-asiantuntija, puhelin: 310 27676
jarkko.siren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio |
2 | Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Ambientia Oy:n (2237459-9) tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Lisäksi taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä tarjouskilpailusta Druid Oy:n (2491789-2) tarjouksen, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia.
Samalla johtokunta oikeuttaa taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Hankintasopimus on voimassa määräaikaisesti 30.11.2021 asti ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk on yhteensä noin
777 000 euroa.
Esittelijän perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 18.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H060-20, Dnro HEL 2020-011786. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.12.2020. Määräaikaan mennessä saapui neljä tarjousta: Ambientia Oy, Druid Oy, Futurice Oy, Solita Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään ilmoittautumisen yhteydessä.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Druid Oy:n tarjousta. Druid Oy:n tarjouksessa todetut tarjouspyynnön vastaisuudet on kuvattu tarkemmin erillisellä liitteellä 2.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta.
Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo on 35 % ja laadun 65 %. Laadun osalta arvioitiin projekti- ja ratkaisusuunnitelmat sekä nimettyjen henkilöiden kokemus.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa Perustelumuistio (liite 1). Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Ambientia Oy.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Jarkko Siren, rpa-asiantuntija, puhelin: 310 27676
jarkko.siren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio |
2 | Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (15) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 4
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
HEL 2021-000613 T 02 02 01
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista vuonna 2020 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumattomista jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Em. selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 29.1.2021.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion sitovia toiminnan tavoitteita oli kaksi: tilikauden tulos on ≥ 10 000 euroa ja asiakastyytyväisyys on vähintään 3,95. Molemmat talousarvion sitovat toiminnan tavoitteet jäivät saavuttamatta. Alustavan arvion mukaan tilikauden tulos on noin - 900 000 euroa tappiollinen. Vuoden 2020 asiakastyytyväisyys on tasolla 3,78.
Koronapandemian takia poikkeuksellinen vuosi 2020 vaikeutti talouden ennustamista ja riittävää ennakointia toiminnan sopeuttamisessa. Liikelaitoksen liikevaihto oli noin 1,4 milj. euroa. pienempi kuin talousarviossa arvioitiin. Lisäksi liikevaihtoon ja myös asiantuntijatyön resurssointiin vaikutti huomattavasti kesäkuussa tehty HR- ja palkanlaskentajärjestelmän päivityssopimuksen purkamispäätös. Nettovaikutus tulokseen oli noin - 600 000 euroa. Uuden järjestelmän käyttöönoton viivästyminen hidasti myös palkkaprosessin kehittämistä ja sähköistämistä sekä ennalta arvioitujen henkilöstöresurssisäästöjen toteutumista suunnitellusti.
Asiakastyytyväisyys kasvoi vuoden 2019 tuloksesta, mutta jäi alle asetetun tavoitteen. Kyselyn vastausprosentti oli 30 ja vastaajien määrä ennätyskorkea eli yhteensä 1683. Vuoden 2020 kyselyssä keskityttiin palvelukokonaisuuksiin, lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa entistä enemmän vapaata palautetta, jota taloushallintopalveluliikelaitos hyödyntää palvelujensa kehittämisen pohjana. Kyselystä saatujen avointen vastausten perusteella voidaan yksittäisiä kehittämistoimia kohdistaa aiempaa tarkemmin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Taloushallintopalveluliikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (15) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 1, 2 ja 4 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 3 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta
|
|
Tuula Saxholm puheenjohtaja |
|
|
|
Kaisa Okkeri pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Sampo Pajari | Tero Vuontisjärvi |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 28.01.2021.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|