Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (2) |
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 28.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 4
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
HEL 2021-000613 T 02 02 01
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista vuonna 2020 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumattomista jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Em. selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 29.1.2021.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen vuoden 2020 talousarvion sitovia toiminnan tavoitteita oli kaksi: tilikauden tulos on ≥ 10 000 euroa ja asiakastyytyväisyys on vähintään 3,95. Molemmat talousarvion sitovat toiminnan tavoitteet jäivät saavuttamatta. Alustavan arvion mukaan tilikauden tulos on noin - 900 000 euroa tappiollinen. Vuoden 2020 asiakastyytyväisyys on tasolla 3,78.
Koronapandemian takia poikkeuksellinen vuosi 2020 vaikeutti talouden ennustamista ja riittävää ennakointia toiminnan sopeuttamisessa. Liikelaitoksen liikevaihto oli noin 1,4 milj. euroa. pienempi kuin talousarviossa arvioitiin. Lisäksi liikevaihtoon ja myös asiantuntijatyön resurssointiin vaikutti huomattavasti kesäkuussa tehty HR- ja palkanlaskentajärjestelmän päivityssopimuksen purkamispäätös. Nettovaikutus tulokseen oli noin - 600 000 euroa. Uuden järjestelmän käyttöönoton viivästyminen hidasti myös palkkaprosessin kehittämistä ja sähköistämistä sekä ennalta arvioitujen henkilöstöresurssisäästöjen toteutumista suunnitellusti.
Asiakastyytyväisyys kasvoi vuoden 2019 tuloksesta, mutta jäi alle asetetun tavoitteen. Kyselyn vastausprosentti oli 30 ja vastaajien määrä ennätyskorkea eli yhteensä 1683. Vuoden 2020 kyselyssä keskityttiin palvelukokonaisuuksiin, lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa entistä enemmän vapaata palautetta, jota taloushallintopalveluliikelaitos hyödyntää palvelujensa kehittämisen pohjana. Kyselystä saatujen avointen vastausten perusteella voidaan yksittäisiä kehittämistoimia kohdistaa aiempaa tarkemmin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ulla Kukkonen
Lisätiedot
Kaisa Okkeri, talouspäällikkö, puhelin: 310 25106
kaisa.okkeri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Taloushallintopalveluliikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 230 | Sörnäisten rantatie 27 A | +358 9 310 2500 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 50 | Faksi |
| Alv.nro |
talpa@hel.fi | http://www.hel.fi/talpa | +358 9 310 25110 |
| FI02012566 |
|
|