Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 |
|
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 14.11.2017 16:00 - 18:26 |
|
|
Kokouspaikka | Tarkastusvirasto, Unioninkatu 25, kokoushuone |
Läsnä
Jäsenet
Koivulaakso, Dan | puheenjohtaja |
Koskinen, Kauko | varapuheenjohtaja |
Aarnio, Iida |
|
Kiesiläinen, Mikko | saapui 16:01, poissa: 104§ |
Lehtinen, Sanna |
|
Salminen, Minna |
|
Strandén, Juhani |
|
Ahlblad, Linda | varajäsen |
Vilavaara, Auni-Marja | varajäsen |
Muut
Hakanpää, Pirjo | tarkastusjohtaja |
Kähkönen, Liisa | johtava tuloksellisuustarkastaja |
Terävä, Timo | arviointipäällikkö |
Forsberg, Leif-Erik | JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy |
Karvinen, Marko | strategiapäällikkö |
Koskiniemi, Tuomas | JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy |
Lamminpää, Vilma | controller |
Nurkkala, Jorma | JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy |
Sarvilinna, Sami | kansliapäällikkö |
Puheenjohtaja
Dan Koivulaakso | 104-119 § |
Esittelijät
Pirjo Hakanpää | tarkastusjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Liisa Kähkönen | johtava tuloksellisuustarkastaja |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 |
|
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
104 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
105 | Asia/2 | Kaupungin uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin esittely |
106 | Asia/3 | Kaupunkistrategian 2017-2021 esittely |
107 | Asia/4 | Helsingin kaupungin tilintarkastus 2017 |
108 | Asia/5 | KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen |
109 | Asia/6 | Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden lakisääteiset sidonnaisuusilmoitukset |
110 | Asia/7 | Tarkastusjohtajan kokonaispalkka 1.1.2018 alkaen |
111 | Asia/8 | Tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikainen hoitaminen |
112 | Asia/9 | Tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvion toteutumisennuste 3/2017 |
113 | Asia/10 | Tarkastuslautakunnan kokousajat |
114 | Asia/11 | Tarkastuslautakunnan jäsenten osallistuminen PKS-tarkastuslautakuntien seminaariin 29.11.2017 |
115 | Asia/12 | Ehdokkaan nimeäminen Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilikausille 2018-2019 |
116 | Asia/13 | Ehdokkaat eräiden Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi tilikaudelle 2018 |
117 | Asia/14 | Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta |
118 | Asia/15 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
119 | Asia/16 | Ilmoitusasiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 104
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla tarkastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Juhani Strandénin ja Auni-Marja Vilavaaran sekä varatarkastajaksi Iida Aarnion.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Tarkastuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla tarkastuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Alviina Alametsän ja Juhani Strandénin sekä varatarkastajaksi Iida Aarnion.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 105
Kaupungin uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin esittely
HEL 2017-001448 T 00 01 01
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi kansliapäällikön esityksen kaupungin uudesta johtamisjärjestelmästä ja toimialamallista.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupungin johtamisjärjestelmä ja organisaatio uudistuivat 1.6.2017, kun uusi kaupunginvaltuusto aloitti toimintansa. Johtamisjärjestelmän päälinjoista valtuusto päätti 16.3.2016 ja 22.6.2016 sekä 16.11.2016 hyväksyessään kaupungin uuden hallintosäännön. Uudistuksen taustalla olivat kaupungin strategiaohjelmassa 2013-2016 esitetyt tavoitteet.
Helsinki siirtyi 1.6.2017 alkaen pormestarimalliin, jossa valtuusto valitsee vaalikaudeksi pormestarin ja neljä apulaispormestaria. Samalla siirryttiin toimialamalliin, jossa virastojen tilalle muodostettiin keskushallinnon lisäksi neljä toimialaa: kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, kaupunkiympäristön toimiala, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala sekä sosiaali- ja terveystoimiala. Myös kaupungin toimielinrakenne uudistui vastaamaan toimialamallia.
Lautakunnan kokoukseen on kutsuttu kansliapäällikkö Sami Sarvilinna kaupunginkansliasta esittelemään kaupungin uutta 1.6.2017 käyttöönotettua johtamisjärjestelmää ja toimialamallia.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 106
Kaupunkistrategian 2017-2021 esittely
HEL 2017-005026 T 00 03 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi strategiapäällikön esityksen kaupunkistrategiasta.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kuntalain mukaan (410/2015) kaupungin tulee laatia kaupunkistrategia, jossa valtuusto päättää toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Strategiassa tulee ottaa huomioon kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, palvelujen järjestäminen ja tuottaminen, kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet, omistajapolitiikka, henkilöstöpolitiikka, kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.
Lain mukaan strategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Lisäksi siinä tulee määritellä strategian toteutumisen arviointi ja seuranta. Strategiaa tulee tarkistaa vähintään kerran valtuuston toimikaudessa.
Valtuuston 27.9.2017 hyväksymä strategia on laadittu vuosille 2017-2021 ja sen visiona on tehdä Helsingistä maailman toimivin kaupunki. Strategia on jaettu viiteen pääkohtaan, joita ovat:
Lautakunnan kokoukseen on kutsuttu strategiapäällikkö Marko Karvinen kaupunginkansliasta esittelemään valtuuston 27.9.2017 hyväksymää kaupunkistrategiaa, strategian toimeenpanoa ja sen seurantaa.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 107
Helsingin kaupungin tilintarkastus 2017
HEL 2017-005027 T 00 03 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi tilintarkastajan väliraportin 1/2017 tilikauden 2017 tilintarkastuksesta.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 15 k.) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lautakunta merkitsi kokouksessaan 12.9.2017 tiedoksi Helsingin kaupungin tilintarkastajan tilintarkastusyhteisö KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n edustajien esittelemän kaupungin tilikauden 2017 tilintarkastusta koskevan työohjelman.
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n kanssa tehdyn tilintarkastussopimuksen mukaan tilintarkastaja raportoi tarkastuslautakunnalle tarkastussuunnitelmasta ja sen toteutumisesta, tarkastuspäivien käytöstä, tarkastustyön kulusta ja tekemistään tarkastushavainnoista antamalla lautakunnalle vuosittain kolme raporttia tilintarkastuksesta. Sopimuksen mukaan tilintarkastajan tulee pyydettäessä olla läsnä niissä tarkastuslautakunnan kokouksissa, joissa tilintarkastajan raportteja ja ilmoituksia käsitellään. Tilintarkastaja on määritellyt väliraporttinsa salassa pidettäväksi JulkL 24 § 1 mom. 15 kohdan perusteella.
Tilintarkastusyhteisön edustajat, vastuunalainen tilintarkastaja JHT, KHT Leif-Erik Forsberg ja hänen varahenkilönsä JHT, KHT Jorma Nurkkala, raportoivat kokouksessa tilikauden 2017 tähänastisesta tilintarkastuksesta ja vastaavat lautakunnan esittämiin kysymyksiin.
Tarkastusjohtaja toteaa, että tilintarkastajan väliraporttiin sisältyy havaintoja tilintarkastajan avustamiseen liittyvistä tarkastusviraston suunnitelmanmukaisista tarkastuksista ja niistä laadituista muistioista.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 15 k.) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 85
Tarkastuslautakunta 05.06.2017 § 61
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 108
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen
HEL 2016-001847 T 02 08 02 01
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti muuttaa 27.5.2013 tehtyä tilintarkastussopimusta siten, että 14.11.2017 alkaen Helsingin kaupungin uudeksi vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi nimetään KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n JHT, KHT Jorma Nurkkala ja hänen varahenkilökseen JHT, HT Tuomas Koskiniemi.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ilmoitus vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtamisesta, 9.11.2017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunki, edustajanaan Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta, ja KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy ovat 27.5.2013 allekirjoittaneet sopimuksen Helsingin kaupungin tilikausien 2013-2016 ja optioina tilikausien 2017-2018 tilintarkastuspalvelujen suorittamisesta.
Sopimuksen 3.2.1 Tilintarkastajan kelpoisuus ja ammatillinen pätevyys -kohdassa todetaan, että tilintarkastajalla sekä tämän määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla ja hänen varahenkilöllään on oltava sopimuskauden ajan kuntalaissa säädetty kelpoisuus ja tilintarkastajan tarjouksessaan ilmoittama ammatillinen pätevyys.
Sopimuksen 3.2.2 Tarkastustiimin ammatillinen pätevyys -kohdan mukaan tarkastustiimillä on oltava sopimuskauden ajan tilintarkastajan tarjouksessaan 23.1.2013 ilmoittama ammatillinen pätevyys.
Sopimuksen 3.2.6 Vastuunalaisen tilintarkastajan nimi ja vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen -kohdassa tilintarkastajan määräämä vastuunalainen tilintarkastaja on JHTT, KHT Leif-Erik Forsberg ja hänen varahenkilönsä JHTT, KHT Jorma Nurkkala. Jos tilintarkastaja haluaa pakottavasta syystä vaihtaa vastuunalaista tilintarkastajaa, tästä on ilmoitettava välittömästi tarkastuslautakunnalle ja nimettävä tilalle vähintään vastaavan pätevyyden omaava JHTT-tilintarkastaja. Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä kieltäytyä hyväksymästä tilintarkastajan ehdottamaa uutta vastuunalaista tilintarkastajaa.
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisena tilintarkastajana on nykyisen sopimuskauden alusta, vuodesta 2013 alkaen, toiminut JHT, KHT Leif-Erik Forsberg. Forsberg on 9.11.2017 päivätyssä ilmoituksessaan (liitteenä) esittänyt vastuunalaisen tilintarkastajan vaihdosta sopimusehtojen mukaan sekä esittänyt näkemyksensä edellä esitettyjen sopimuskohtien täyttymiselle myös jatkossa. Uudeksi vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi 14.11.2017 alkaen ehdotetaan Forsbergin varahenkilönä toimivaa JHT, KHT Jorma Nurkkalaa ja hänen varahenkilökseen JHT, HT Tuomas Koskiniemeä.
Tilintarkastajajärjestelmän uudistuttua vuoden 2016 alusta tuli uudeksi auktorisoinniksi JHT-tilintarkastaja, joka vastaa aiempaa JHTT-tilintarkastajaa.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ilmoitus vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtamisesta, 9.11.2017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 25.05.2016 § 68
Tarkastuslautakunta 13.04.2016 § 42
Kaupunginvaltuusto 11.05.2016 § 124
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 109
Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden lakisääteiset sidonnaisuusilmoitukset
HEL 2017-011969 T 00 01 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kuntalain 84 §:n tarkoittamat sidonnaisuusilmoitukset.
Lisäksi tarkastuslautakunta päätti saattaa sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ohjeistus sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä, Kuntaliitto 2016 |
2 | Luottamushenkilöiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017 |
3 | Viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kuntalain (410/2015) 84 §:n mukaan määrättyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava sidonnaisuuksistaan tarkastuslautakunnalle, joka saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi. Säännöstä sovelletaan 1.6.2017 alkaen.
Kuntalain (410/2015) 84 §: Sidonnaisuuksien ilmoittaminen
Tämän pykälän 2 momentissa tarkoitetun kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Velvollisuus ilmoittaa sidonnaisuuksista koskee kunnanhallituksen ja maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) tarkoitettuja tehtäviä hoitavan toimielimen jäseniä, valtuuston ja lautakunnan puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia, kunnanjohtajaa, pormestaria ja apulaispormestaria sekä kunnanhallituksen ja lautakunnan esittelijää. Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on tehtäväänsä valittu. Henkilön on myös ilmoitettava viivytyksettä sidonnaisuuksissa tapahtuneet muutokset.
Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi. Tarkastuslautakunta voi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.
Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta.
Tarkastuslautakunta ja -virasto soveltavat sidonnaisuusrekisterin ja valvontatehtävän hoidossa liitteenä 1 olevaa Kuntaliiton antamaa ohjetta sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä.
Sidonnaisuusrekisteri ja ilmoituksen tekeminen
Helsingin kaupungin hallintosäännön 13 luvun 1 §:n 2 momentin 10 kohdan mukaan tarkastuslautakunta toimii kuntalain 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuusrekisterin rekisterinpitäjänä ja saattaa sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Tarkastuslautakunta on 18.5.2017 § 54 päättänyt, että lautakunnan puolesta sidonnaisuusilmoitusten valvontaa koskevasta rekisteristä ja sen käytöstä päättää tarkastusjohtaja. Tarkastusjohtaja on 8.6.2017 § 8 päättänyt rekisteriselosteesta ja myöntänyt käyttöoikeudet sidonnaisuusjärjestelmään tarkastusviraston controllerille, arviointipäällikölle ja ICT-kaupunkitarkastajalle.
Sidonnaisuusilmoitukset tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista. Ilmoitusvelvollinen itse on vastuussa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä. Sidonnaisuusilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on valittu luottamustoimeensa tai tehtäväänsä. Lisäksi henkilöllä on velvollisuus ilmoittaa muutoksista sekä korjata virheelliset tiedot.
Henkilötietolain nojalla sidonnaisuusrekisterissä on oikeus käsitellä ainoastaan sidonnaisuussääntelyn näkökulmasta tarpeellisia tietoja. Rekisteriin ei voida ottaa sidonnaisuusnäkökulmasta epäolennaisia tietoja, vaikka tällaisia olisi ilmoitettu. Kunnan täytyy siis arvioida, miltä osin ilmoitetut seikat ovat laissa tarkoitettuja sidonnaisuuksia.
Sidonnaisuusilmoituksiin saattaa poikkeustapauksissa sisältyä salassa pidettävää tietoa. Tarkastuslautakunnan tehtävä on valvoa, että sidonnaisuusilmoitukset sisältävät ainoastaan lain edellyttämiä tietoja, ja että salassa pidettävää tietoa taikka tarpeettomia henkilötietoja ei viedä yleiseen tietoverkkoon. Ilmoitukset, joihin sisältyy salassa pidettävää tietoa, käsitellään valtuustossa suljetussa kokouksessa.
Ilmoitusvelvolliset
Luottamushenkilöistä velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on pormestarilla, apulaispormestareilla, kaikilla muilla kaupunginhallituksen jäsenillä ja varajäsenillä, kaupunginhallituksen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä, valtuuston puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajilla, lautakuntien ja jaostojen puheenjohtajilla ja varapuheenjohtajilla sekä kaupunkiympäristölautakunnan ja sen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä.
Helsingin kaupungin oikeuspalvelujen mukaan viranhaltijoista velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on kaupunginhallituksen sekä sen jaostojen esittelijöillä sekä heidän sijaisikseen nimetyillä henkilöillä, lautakuntien ja niiden jaostojen esittelijöinä toimivilla henkilöillä sekä heidän sijaisiksiin nimetyillä henkilöillä. Esittelijän sijaisen sijaisena toimiminen ei luo velvollisuutta tehdä sidonnaisilmoitusta, jos kyseinen henkilö ei käytännössä koskaan toimi esittelijänä.
Ilmoitusten sisältö
Sidonnaisuusilmoitus on tehtävä luottamushenkilön tai viranhaltijan johtotehtävistä sekä luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä. Lisäksi ilmoitus tehdään merkittävästä varallisuudesta ja muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa.
Elinkeinotoiminnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä liike- ja ammattitoimintaa. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat yrityksen tai muun yhteisön johtotehtävät eli ainakin toimitusjohtajan ja varatoimitusjohtajan tehtävät. Luottamustoimilla tarkoitetaan yhteisön tai yrityksen toimielinten jäsenyyttä eli keskeisimmin yrityksen hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenyyttä.
Merkittävällä varallisuudella voidaan katsoa tarkoitettavan muun muassa merkittäviä kiinteistöjen tai asunto-osakeyhtiön osakkeiden omistuksia. Tulkintaohjeena voidaan pitää varallisuuden liittymistä elinkeinotoimintaan tai sijoitustoimintaa, joten esimerkiksi pelkästään oman asunnon osakkeenomistus ei kuulu ilmoitusvelvollisuuden piiriin.
Lähtökohtaisesti merkitystä voi olla sellaisilla kiinteistöjen omistuksilla, jotka sijaitsevat omassa kunnassa tai sellaisella alueella, johon päätöksenteko kohdistuu. Joissain tapauksissa maan ja metsän omistamisella omassa kunnassa voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa. Tapauskohtaisesti merkitystä luottamustehtävän hoitamisen kannalta voi katsoa olevan kiinteistöyhtiöiden osakkeiden omistamisella tai muulla osakkeenomistuksella. Myös ammattiin liittyvillä osakkuuksilla ja omistuksilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa. Tapauskohtaisesti myös merkittävällä velalla ja kolmannen tahon puolesta annetulla sitoumuksella (esimerkiksi takaus tai vakuus) voi olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa, erityisesti jos velka liittyy elinkeinotoimintaan.
Henkilön yhdistys- ja säätiötoiminnalla voi olla merkitystä kunnallisen päätöksenteon puolueettomuuden arvioinnissa. Ilmoitusvelvollisuus koskee niitä tietoja, joilla voidaan objektiivisesti arvioida voivan olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa.
Kaikilla sidonnaisuuksilla ei ole merkitystä luottamustehtävän tai virkatehtävän hoitamiseen. Asia ratkaistaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi vapaa-ajan harrastuksiin liittyvät tiedot voivat olla sellaisia, joilla tällaista merkitystä ei ole. Ilmoitusvelvollisuus koskee ainoastaan asianomaisen luottamushenkilön tai viranhaltijan omia sidonnaisuuksia. Velvollisuus ei siten koske läheisten henkilöiden jäsenyyksiä tai omistuksia.
Tarkastuslautakunnalla on valvontavelvollisuuteensa liittyen mahdollisuus kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uusi ilmoitus tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta. Täydennyspyyntömenettelyyn voidaan ryhtyä, jos tarkastuslautakunnan tietoon tulee sidonnaisuuksia, joista ei ole ilmoitettu.
Ilmoitusten julkaiseminen yleisessä tietoverkossa
Avoimuuden kannalta on tärkeää, että sidonnaisuusrekisteri julkaistaan yleisessä tietoverkossa, jolloin kenellä hyvänsä on oikeus tutustua sidonnaisuustietoihin. Sidonnaisuusilmoituksia koskevat tiedot ovat saatavilla yleisessä tietoverkossa, ellei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Rekisterinpitäjä on vastuussa siitä, että sidonnaisuusrekisteri on ajan tasalla ja sisältää virheetöntä tietoa. Uudet ilmoitukset, muutokset ja täydennykset on vietävä rekisteriin ilman viivytystä. Ottaen huomioon yleisessä tietoverkossa julkaistun sidonnaisuusrekisterin tarkoitus ja merkitys, myös siihen tehdään lisäykset, muutokset ja täydennykset viivytyksettä. Muutokset ja täydennykset viedään valtuuston tiedoksi samassa aikataulussa kuin uudetkin ilmoitukset.
Sidonnaisuusilmoitusten arkistointi
Kuntalain (410/2015 84 §) mukaan ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta. Tietojen poistaminen rekisteristä ei tarkoita sitä, että ne voidaan lopullisesti hävittää.
Kansallisarkisto on 30.6.2017 (AL/10361/07.01.01.03.01/2017) määrännyt arkistolain (831/1994) 8 §:n ja 11 §:n nojalla sidonnaisuusilmoitukset ja sidonnaisuusrekisterin tiedot pysyvään säilytykseen yksinomaan sähköisessä muodossa.
Sidonnaisuusilmoitusten tilanne Helsingin kaupungilla 14.11.2017
Ilmoitusvelvollisia luottamushenkilöitä Helsingissä on 107. Ilmoituksen on 14.11.2017 mennessä tehnyt 102 luottamushenkilöä. Ilmoitustiedot ovat liitteenä 2. Ilmoitusvelvollisuudesta on tiedotettu 23.5.2017 valtuutetuille järjestetyssä yleisessä koulutustilaisuudessa ja kaikille kaupungin luottamushenkilöille järjestetyissä koulutustilaisuuksissa 8.6. ja 13.6.2017. Lisäksi tarkastusvirastosta on lähetetty 12.6., 28.7., 28.9. ja 30.10. luottamushenkilöille sähköpostitse pyyntö tehdä lakisääteinen sidonnaisuusilmoitus. Ilmoitusta eivät vielä ole tehneet kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Otso Kivekäs, kasvatus- ja koulutuslautakunnan varapuheenjohtaja Emma Kari sekä kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston varajäsenet Kristiina Kunnas, Mariam Rguibi ja Sameli Sivonen.
Helsingin kaupungilla 1.6.2017 voimaan astuneesta organisaatiouudistuksesta johtuen viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoituksia tehdään sitä mukaa, kun esittelijöiden varahenkilöistä päätetään. Ilmoituksen on 14.11.2017 mennessä tehnyt 80 viranhaltijaa. Kaikki kaupungin keskeiset johtavat viranhaltijat ovat ilmoituksen tehneet. Ilmoitustiedot ovat liitteenä 3.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ohjeistus sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä, Kuntaliitto 2016 |
2 | Luottamushenkilöiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017 |
3 | Viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 110
Tarkastusjohtajan kokonaispalkka 1.1.2018 alkaen
HEL 2017-011389 T 01 02 00 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti, että tarkastusviraston tarkastusjohtajan tehtävän kokonaispalkka on 8 000,00 euroa kuukaudessa (sisältäen autoedun) viran tullessa 1.1.2018 avoimeksi.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kansliapäällikkö on päättänyt johdon kokonaispalkkajärjestelmästä (80 §, 24.8.2017). Kokonaispalkkajärjestelmää sovelletaan 1.6.2017 lukien seuraavissa johtavien viranhaltijoiden tehtävissä:
kansliapäällikkö, toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja toimialalla, kaupunginkanslian osastopäälliköt, pelastuskomentaja, tarkastusjohtaja, Korkeasaaren eläintarhanjohtaja, liikelaitosten toimitusjohtajat,
liikelaitosten toimitusjohtajien alaiset osastopäälliköt/ylimmän organisaatiotason johtajat,
pelastuslaitoksen osastopäälliköt
toimialoilla palvelun päälliköiden tehtävissä: palvelun päälliköt ja hallinnon vastaavat päälliköt toimialoilla sekä
kaupunginkanslian yksikön päälliköt.
Kokonaispalkkajärjestelmässä johdon tehtävien vaativuus arvioidaan HAY-järjestelmällä.
Tarkastusviraston tarkastusjohtajan tehtävästä on tehty uusi vaativuusarviointi, jossa on todettu olennainen muutos tehtävän vaativuudessa. Tehtävä on kuulunut aikaisemmin vaativuusluokkaan 21. Uuden arvioinnin myötä kaupunginkanslian henkilöstöjohtaja on vahvistanut uudeksi vaativuusluokaksi 22 (26 §, 30.10.2017). Vaativuuden muutokseen ovat erityisesti vaikuttaneet kuntalaissa 410/2015 määritelty kunnan toiminnan laajuus ja tarkastuslautakunnan arvioinnin ulottuminen koko kunnan toiminnan tulokselliseen ja tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen, lautakunnan arvioinnin kytkeytyminen kaupungin strategiaan ja 1.6.2017 lautakunnan uudeksi tehtäväksi tullut sidonnaisuusilmoitusten valvonta.
Ennen vaativuusluokan muutosta tarkastusjohtajan kokonaispalkka on 7 935,75 euroa kuukaudessa (sisältäen auto- ja puhelinedun). HAY-luokan 22 minimipalkka on 6 543,04 ja maksimipalkka 9 442,12 euroa kuukaudessa. Luokittelun mukainen kokonaispalkka sisältää kaikki palkanosat, kuten henkilökohtaisen lisän, työkokemuslisän ja mahdollisen autoedun. Kaupunginkanslian henkilöstöjohtaja on ehdottanut, että tarkastusjohtajan kokonaispalkaksi määritellään 8 000,00 euroa kuukaudessa (sisältäen autoedun).
Hallintosäännön (12 luku 3 §) mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta.
Hallintosäännön (13 luku 1 §) mukaan tarkastuslautakunta päättää tarkastusjohtajan palkasta kaupungin yleisten palkanmääräytymisperusteiden mukaisesti sekä palkan harkinnanvaraisesta tarkistamisesta ja muusta palkitsemisesta.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Tarkastusjohtaja
Henkilöstöosasto
Päätöshistoria
Keskushallinto Kaupunginkanslia Henkilöstöosasto Henkilöstöjohtaja 30.10.2017 § 26
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 111
Tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikainen hoitaminen
HEL 2017-008880 T 01 01 04 00
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti, että tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikaisena hoitajana toimii arviointipäällikkö Timo Terävä 1.1.2018 alkaen siihen saakka, kunnes valtuuston valitsema tarkastusjohtaja ryhtyy hoitamaan virkaa, enintään kuitenkin yhdeksän kuukauden ajan. Tämän ajan Terävä on vapautettu omasta virastaan.
Lisäksi lautakunta päätti, että palkka on tarkastusjohtajan viralle määritellyn kokonaispalkan suuruinen.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on hallintosäännön 8 luvun 1 pykälän 17 kohdan mukaisesti 23.10.2017 todennut tarkastusjohtaja Pirjo Hakanpään virkasuhteen päättyväksi 1.1.2018 lukien. Tarkastusjohtajan virkaeroilmoitus merkittiin tarkastuslautakunnan tiedoksi kokouksessa 12.9.2017.
Kaupunginhallitus on kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn. Viran täyttää kaupunginvaltuusto tarkastuslautakunnan esityksestä kaupunginhallituksen annettua hakijoista lausuntonsa. Viran avoimena ollessa sille tarvitaan väliaikainen hoitaja. Tarkastuslautakunta on hallintosäännön 13 luvun 1 pykälän 2 momentin 14 kohdan nojalla oikeutettu päättämään tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikaisesta hoitajasta, enintään kuitenkin yhdeksän kuukauden ajaksi.
Timo Terävä on toiminut tarkastusjohtajan varahenkilönä vuodesta 2013 alkaen. Arviointipäällikön virkaa hän on hoitanut vuodesta 2008 alkaen toimien siinä tehtävässä myös viraston johtoryhmän jäsenenä. Tätä ennen vuosina 2006–2008 Terävä oli johtoryhmän jäsen henkilöstön edustajana. Tarkastuslautakunnan sihteerin tehtäviä Terävä on hoitanut oman virkansa ohella vuodesta 2010 alkaen. Tarkastusvirastoon hän on tullut kaupunkitarkastajaksi vuonna 2004. Koulutukseltaan Terävä on hallintotieteen maisteri. Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajan tutkinto (JHTT) hänellä on vuodelta 2011. Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteistyössä toteuttaman EMBA-koulutuksen Timo Terävä on suorittanut vuosina 2012–2014.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 23.10.2017 § 951
Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 90
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 112
Tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvion toteutumisennuste 3/2017
HEL 2017-005687 T 02 02 01
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan ja -viraston vuoden 2017 kolmannen ja samalla viimeisen toteutumisennusteen.
Lisäksi lautakunta päätti todeta, ettei ennuste anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarkastustoimen talousarvion toteutumisennuste 3-2017 |
2 | Tarkastustoimen talousarvion ennustetietolomake 3-2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Talousarvion toteutumisennuste on laadittu kaupunginhallituksen 7.12.2016 hyväksymien vuoden 2017 talousarvion noudattamisohjeiden ja rahoitusjohtajan 8.3.2017 antamien talousarvion toteutumisennusteen laadintaohjeiden mukaisesti.
Tarkastuslautakunnan ja -viraston vuoden 2017 käyttötalouden talousarvion arvioidaan alittuvan noin 75 000 eurolla. Talousarvion alitus kohdistuu pääasiassa henkilöstömenoihin. Avointa kaupunkitarkastajan vakanssia on koko vuoden ajan hoidettu viraston sisäisin tehtäväjärjestelyin.
Talousarviossa esitettyjen sitovien toiminnan tavoitteiden ja muiden tavoitteiden ennustetaan toteutuvan talousarviossa asetettujen tasojen mukaisesti. Tuottavuuden ennustetaan kehittyvän ennakoitua paremmin.
Ennustetiedot tallennettiin kaupunkiyhteiseen Tasku-järjestelmään ja Talouden ja toiminnan seurantaraportti -työtilaan määräaikaan 9.11.2017 mennessä.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
vilma.lamminpaa(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarkastustoimen talousarvion toteutumisennuste 3-2017 |
2 | Tarkastustoimen talousarvion ennustetietolomake 3-2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Talous- ja suunnitteluosasto
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 87
Tarkastuslautakunta 18.05.2017 § 55
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 113
Tarkastuslautakunnan kokousajat
HEL 2017-006489 T 00 00 02
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti kokoontua keväällä 2018 seuraavasti:
30.1.2018 klo 16
13.2.2018 klo 16
6.3.2018 klo 16
20.3.2018 klo 16
3.4.2018 klo 16
10.4.2018 klo 16
17.4.2018 klo 16
8.5.2018 klo 16
29.5.2018 klo 16
Kokoukset ovat tarkastuslautakunnan kokoushuoneessa osoitteessa Unioninkatu 25, 00170 Helsinki. Pöytäkirja pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi
Lisäksi tarkastuslautakunta päätti pitää vuoden 2018 arviointisuunnitelman valmistelutilaisuuden 24.4.2018 klo 13-16.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa sen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. 3 §:n mukaan kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä. Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta. Toimielimen kokouskutsu voidaan lähettää sähköisesti.
Kuntalain 140 §:n 1 momentin mukaan lautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot.
Ehdotus tarkastuslautakunnan kevään 2018 kokousajoista on valmisteltu yhteistyössä lautakunnan puheenjohtajan kanssa.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 19.06.2017 § 70
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 114
Tarkastuslautakunnan jäsenten osallistuminen PKS-tarkastuslautakuntien seminaariin 29.11.2017
HEL 2017-009793 T 00 00 02
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti oikeuttaa lautakunnan jäsenet tekemään virkamatkan PKS-tarkastuslautakuntien yhteisseminaariin Espooseen 29.11.2017.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Liitteet
1 | PKS-tarkastuslautakuntien seminaari 29.11.2017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Virkamatkalle osallistujat | Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginjohtajan päätöksen 11.2.2014, 32 § mukaisesti annetun virka- ja työtehtävien hoitamiseen liittyvän matkustamisen ja kuljettamisen ohjeen kohdan 5.2 mukaisesti lautakunta päättää jäsenensä virkamatkoista Pohjoismaissa. Tarkastuslautakunnan virkamatka suuntautuu Espoossa järjestettävään PKS-tarkastuslautakuntien yhteisseminaariin, jossa käsitellään muun muassa tarkastuslautakunnan toimintaan liittyviä esteellisyys- ja julkisuusasioita. Tilaisuuden ohjelma on liitteenä.
Kaupungin luottamustoimessa olevat henkilöt on vakuutettu virkamatkan ajalta. Vakuutus sisältää matkustaja-, matkatavara- ja vastuuvakuutukset.
Virkamatkasta aiheutuvat välttämättömät kustannukset korvataan enintään kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen matkakustannusten korvauksia koskevan liitteen sekä kaupunginjohtajan virkamatkoista antaman ohjeen mukaisina. Matkakustannusten korvausten saamista varten virkamatkalla olleen on esitettävä matkalaskulomakkeen Lv 227 mukainen lasku välittömästi virkamatkan päätyttyä, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Matkalaskuun on liitettävä alkuperäiset tositteet syntyneistä kustannuksista silloin, kun tosite on saatavissa.
Virkamatkasta aiheutuneet mahdolliset kustannukset sekä ansionmenetyksen korvaukset maksetaan tarkastuslautakunnan ja -viraston käyttövaroista.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Liitteet
1 | PKS-tarkastuslautakuntien seminaari 29.11.2017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Virkamatkalle osallistujat | Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 93
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 115
Ehdokkaan nimeäminen Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilikausille 2018-2019
HEL 2017-011309 T 00 01 05
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti nimetä ehdolle Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilintarkastusyhteisö BDO Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHT Tiina Lind) tilikausille 2018-2019. Tilintarkastaja on antanut suostumuksensa tehtävään.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
BDO Oy | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Startup Maria Oy:n tarkoituksena on luoda edellytyksiä uudelle kasvuyrittäjyydelle, tukea kasvuyritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Yhtiö kehittää ja ylläpitää kasvuyrityskeskittymiä sekä niiden tilaratkaisuja ja palvelukonsepteja, tukee tiloissa toimivia yritysyhteisöjä, tarjoaa yritysneuvontaa ja palveluita sekä toteuttaa tapahtumia.
Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, eikä se jaa omistajilleen osinkoa, vaan mahdollinen voitto on käytettävä yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.
Startup Maria Oy on kaupungin osakkuusyhtiö. Kaupungin lisäksi muina osakkaina toimivat Helsingin Uusyrityskeskus ry ja Startup-säätiö. Osakassopimuksen perusteella yhtiön tilintarkastaja valitaan Helsingin kaupungin ehdottamana.
Yhtiöllä on yksi tilintarkastaja ja yksi varatilintarkastaja. Jos tilintarkastajaksi valitaan hyväksytty tilintarkastusyhteisö, varatilintarkastajaa ei tarvitse valita. Tilintarkastajan toimikausi on kaksi vuotta siten, että toimikausi päättyy vaalia seuraavan toisen varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.
Tilintarkastajaksi ehdotetaan tilintarkastusyhteisö BDO Oy:tä (vastuunalainen tilintarkastaja KHT, JHT Tiina Lind). Tilintarkastaja on antanut suostumuksensa tehtävään.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
BDO Oy | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia, oikeuspalvelut
Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/13 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 116
Ehdokkaat eräiden Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi tilikaudelle 2018
HEL 2017-011308 T 00 01 05
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti nimetä ehdolle perustelutekstissä lueteltujen Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi ja varatilintarkastajiksi liitteessä 1 mainitut tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat tilikaudelle 2018.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ehdokkaat osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
BDO Oy | Esitysteksti |
Oy Tuokko Ltd | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Alla luetellut Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöt ovat sellaisia, joihin Helsingin kaupunki nimeää
pääasiassa toisen kahdesta tilintarkastajasta:
- Kalasataman Palvelu Oy
- Kiinteistö Oy Laajasalon Palloiluhallit
- Kiinteistö Oy Tapulikaupungin Palvelutalo
- Kiinteistö Oy Turkismiehentie 8
- Siltakeskus Oy
Liitteessä mainittuja tilintarkastusyhteisöjä ja tilintarkastajia esitetään tilintarkastajiksi ja varatilintarkastajiksi tilikaudelle 2018.
Tilintarkastajaehdokkaat ovat pääosin samat kuin tilikaudelle 2017 nimetyt. Tarkastusjohtaja selostaa kokouksessa lähemmin periaatteita, joita on noudatettu tilintarkastajia nimettäessä.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
arto.ahlqvist(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ehdokkaat osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
BDO Oy | Esitysteksti |
Oy Tuokko Ltd | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia, oikeuspalvelut
Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/14 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 117
Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta
HEL 2017-007127 T 00 00 02
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi, että kaupunginvaltuusto on 25.10.2017 valinnut Karin Zeigerin varajäseneksi (Juhani Strandénin henkilökohtainen varajäsen) tarkastuslautakuntaan vuoden 2021 toukokuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto valitsi 7.6.2017 Liina Iston varajäseneksi tarkastuslautakuntaan vuonna 2017 alkavaksi toimikaudeksi. Liina Isto on pyytänyt 7.9.2017 eroa tarkastuslautakunnan varajäsenen luottamustoimesta kotikunnan vaihtumisen vuoksi. Valtuusto on myöntänyt 25.10.2017 hänelle eron ja valinnut tilalle uuden henkilön.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Lisätiedot
Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126
timo.terava(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Tarkastuslautakunta 19.06.2017 § 68
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/15 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 118
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi, että puheenjohtajan päätöksiä ajalta 17.10.- 13.11.2017 ei ollut.
Lisäksi tarkastuslautakunta päätti, että se ei ota käsiteltäväkseen tarkastusjohtajan päätöstä ajalta 17.10.- 13.11.2017:
9 § 20.10.2017 Suomen Messusäätiön tunnustuspalkinnon jakaminen henkilöstölle Suomen laatupalkinnon 2017 johdosta
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Päätöksiin voi tutustua osoitteessa https://www.hel.fi/tav/fi/paatoksenteko/viranhaltijapaatokset.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/16 | |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 119
Ilmoitusasiat
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi viraston ilmoitusasiat.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Tarkastuslautakunnan toimintasuunnitelma
Kaupungin hallintosäännön 4. luvun 4 §:n mukaan tarkastusviraston tehtävänä on valmistella yhteistyössä lautakunnan kanssa lautakunnan toimikauden kattava toimintasuunnitelma. Arviointipäällikkö selostaa toimintasuunnitelmaluonnoksen sisältöä.
Tarkastuslautakunnan itsearviointiin perustuvat kehittämisehdotukset
Arviointipäällikkö selostaa tarkastuslautakunnan alkuvuodesta 2017 toteuttamaan itsearviointiin perustuvia kehittämisehdotuksia.
Uuden tarkastusjohtajan rekrytoinnin valmistelu
Tarkastusjohtaja selostaa rekrytointiin liittyvää aikataulua.
Esittelijä
tarkastusjohtaja
Pirjo Hakanpää
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2017 | 1 (38) |
Tarkastuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 104, 105, 106, 107, 109, 110, 112, 113, 117, 118 ja 119 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 108, 111, 114, 115 ja 116 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Tarkastuslautakunta
|
|
Dan Koivulaakso puheenjohtaja |
|
|
|
Liisa Kähkönen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Juhani Strandén | Auni-Marja Vilavaara |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 17.11.2017.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 400 | Unioninkatu 25 | +358 9 310 43126 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
timo.terava@hel.fi | http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/ | +358 9 310 36308 |
| FI02012566 |
|
| |||