Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

 

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

14.11.2017 16:00 - 18:26

 

 

Kokouspaikka

Tarkastusvirasto, Unioninkatu 25, kokoushuone

Läsnä

Jäsenet

Koivulaakso, Dan

puheenjohtaja

Koskinen, Kauko

varapuheenjohtaja

Aarnio, Iida

 

Kiesiläinen, Mikko

saapui 16:01, poissa: 104§

Lehtinen, Sanna

 

Salminen, Minna

 

Strandén, Juhani

 

Ahlblad, Linda

varajäsen

Vilavaara, Auni-Marja

varajäsen

Muut

Hakanpää, Pirjo

tarkastusjohtaja

Kähkönen, Liisa

johtava tuloksellisuustarkastaja

Terävä, Timo

arviointipäällikkö
poissa 110-111 §, klo 17:48-18:01

Forsberg, Leif-Erik

JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy
poistui 17:39, läsnä 104-107 §

Karvinen, Marko

strategiapäällikkö
läsnä 105 §, klo 16:43-17:04

Koskiniemi, Tuomas

JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy
poistui 17:39, läsnä 104-107 §

Lamminpää, Vilma

controller
läsnä 109 §, klo 17:40-17:48

Nurkkala, Jorma

JHT, KHT, KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy
poistui 17:39, läsnä 104-107 §

Sarvilinna, Sami

kansliapäällikkö
poistui 16:43, läsnä 104-105 §

Puheenjohtaja

Dan Koivulaakso

104-119 §

Esittelijät

Pirjo Hakanpää

tarkastusjohtaja
104-119 §

Pöytäkirjanpitäjä

Liisa Kähkönen

johtava tuloksellisuustarkastaja
104-119 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

 

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

104

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

105

Asia/2

Kaupungin uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin esittely

106

Asia/3

Kaupunkistrategian 2017-2021 esittely

107

Asia/4

Helsingin kaupungin tilintarkastus 2017

108

Asia/5

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen

109

Asia/6

Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden lakisääteiset sidonnaisuusilmoitukset

110

Asia/7

Tarkastusjohtajan kokonaispalkka 1.1.2018 alkaen

111

Asia/8

Tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikainen hoitaminen

112

Asia/9

Tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvion toteutumisennuste 3/2017

113

Asia/10

Tarkastuslautakunnan kokousajat

114

Asia/11

Tarkastuslautakunnan jäsenten osallistuminen PKS-tarkastuslautakuntien seminaariin 29.11.2017

115

Asia/12

Ehdokkaan nimeäminen Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilikausille 2018-2019

116

Asia/13

Ehdokkaat eräiden Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi tilikaudelle 2018

117

Asia/14

Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta

118

Asia/15

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

119

Asia/16

Ilmoitusasiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 104

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla tarkastuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Juhani Strandénin ja Auni-Marja Vilavaaran sekä varatarkastajaksi Iida Aarnion.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla tarkastuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Alviina Alametsän ja Juhani Strandénin sekä varatarkastajaksi Iida Aarnion.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 105

Kaupungin uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin esittely

HEL 2017-001448 T 00 01 01

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi kansliapäällikön esityksen kaupungin uudesta johtamisjärjestelmästä ja toimialamallista.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupungin johtamisjärjestelmä ja organisaatio uudistuivat 1.6.2017, kun uusi kaupunginvaltuusto aloitti toimintansa. Johtamisjärjestelmän päälinjoista valtuusto päätti 16.3.2016 ja 22.6.2016 sekä 16.11.2016 hyväksyessään kaupungin uuden hallintosäännön. Uudistuksen taustalla olivat kaupungin strategiaohjelmassa 2013-2016 esitetyt tavoitteet.

Helsinki siirtyi 1.6.2017 alkaen pormestarimalliin, jossa valtuusto valitsee vaalikaudeksi pormestarin ja neljä apulaispormestaria. Samalla siirryttiin toimialamalliin, jossa virastojen tilalle muodostettiin keskushallinnon lisäksi neljä toimialaa: kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, kaupunkiympäristön toimiala, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala sekä sosiaali- ja terveystoimiala. Myös kaupungin toimielinrakenne uudistui vastaamaan toimialamallia.

Lautakunnan kokoukseen on kutsuttu kansliapäällikkö Sami Sarvilinna kaupunginkansliasta esittelemään kaupungin uutta 1.6.2017 käyttöönotettua johtamisjärjestelmää ja toimialamallia.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 106

Kaupunkistrategian 2017-2021 esittely

HEL 2017-005026 T 00 03 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi strategiapäällikön esityksen kaupunkistrategiasta.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kuntalain mukaan (410/2015) kaupungin tulee laatia kaupunkistrategia, jossa valtuusto päättää toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Strategiassa tulee ottaa huomioon kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, palvelujen järjestäminen ja tuottaminen, kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet, omistajapolitiikka, henkilöstöpolitiikka, kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

Lain mukaan strategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Lisäksi siinä tulee määritellä strategian toteutumisen arviointi ja seuranta. Strategiaa tulee tarkistaa vähintään kerran valtuuston toimikaudessa.

Valtuuston 27.9.2017 hyväksymä strategia on laadittu vuosille 2017-2021 ja sen visiona on tehdä Helsingistä maailman toimivin kaupunki. Strategia on jaettu viiteen pääkohtaan, joita ovat:

  1. Maailman toimivin kaupunki
  2. Kestävän kasvun turvaaminen kaupungin keskeisin tehtävä
  3. Uudistuvat palvelut
  4. Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta
  5. Helsinki vahvistaa ja monipuolistaa edunvalvontaansa.

Lautakunnan kokoukseen on kutsuttu strategiapäällikkö Marko Karvinen kaupunginkansliasta esittelemään valtuuston 27.9.2017 hyväksymää kaupunkistrategiaa, strategian toimeenpanoa ja sen seurantaa.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 107

Helsingin kaupungin tilintarkastus 2017

HEL 2017-005027 T 00 03 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi tilintarkastajan väliraportin 1/2017 tilikauden 2017 tilintarkastuksesta.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 15 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lautakunta merkitsi kokouksessaan 12.9.2017 tiedoksi Helsingin kaupungin tilintarkastajan tilintarkastusyhteisö KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n edustajien esittelemän kaupungin tilikauden 2017 tilintarkastusta koskevan työohjelman.

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n kanssa tehdyn tilintarkastussopimuksen mukaan tilintarkastaja raportoi tarkastuslautakunnalle tarkastussuunnitelmasta ja sen toteutumisesta, tarkastuspäivien käytöstä, tarkastustyön kulusta ja tekemistään tarkastushavainnoista antamalla lautakunnalle vuosittain kolme raporttia tilintarkastuksesta. Sopimuksen mukaan tilintarkastajan tulee pyydettäessä olla läsnä niissä tarkastuslautakunnan kokouksissa, joissa tilintarkastajan raportteja ja ilmoituksia käsitellään. Tilintarkastaja on määritellyt väliraporttinsa salassa pidettäväksi JulkL 24 § 1 mom. 15 kohdan perusteella.

Tilintarkastusyhteisön edustajat, vastuunalainen tilintarkastaja JHT, KHT Leif-Erik Forsberg ja hänen varahenkilönsä JHT, KHT Jorma Nurkkala, raportoivat kokouksessa tilikauden 2017 tähänastisesta tilintarkastuksesta ja vastaavat lautakunnan esittämiin kysymyksiin.

Tarkastusjohtaja toteaa, että tilintarkastajan väliraporttiin sisältyy havaintoja tilintarkastajan avustamiseen liittyvistä tarkastusviraston suunnitelmanmukaisista tarkastuksista ja niistä laadituista muistioista.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 15 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 85

Tarkastuslautakunta 05.06.2017 § 61

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 108

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen

HEL 2016-001847 T 02 08 02 01

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti muuttaa 27.5.2013 tehtyä tilintarkastussopimusta siten, että 14.11.2017 alkaen Helsingin kaupungin uudeksi vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi nimetään KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n JHT, KHT Jorma Nurkkala ja hänen varahenkilökseen JHT, HT Tuomas Koskiniemi.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Ilmoitus vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtamisesta, 9.11.2017

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupunki, edustajanaan Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta, ja KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy ovat 27.5.2013 allekirjoittaneet sopimuksen Helsingin kaupungin tilikausien 2013-2016 ja optioina tilikausien 2017-2018 tilintarkastuspalvelujen suorittamisesta.

Sopimuksen 3.2.1 Tilintarkastajan kelpoisuus ja ammatillinen pätevyys -kohdassa todetaan, että tilintarkastajalla sekä tämän määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla ja hänen varahenkilöllään on oltava sopimuskauden ajan kuntalaissa säädetty kelpoisuus ja tilintarkastajan tarjouksessaan ilmoittama ammatillinen pätevyys.

Sopimuksen 3.2.2 Tarkastustiimin ammatillinen pätevyys -kohdan mukaan tarkastustiimillä on oltava sopimuskauden ajan tilintarkastajan tarjouksessaan 23.1.2013 ilmoittama ammatillinen pätevyys.

Sopimuksen 3.2.6 Vastuunalaisen tilintarkastajan nimi ja vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtaminen -kohdassa tilintarkastajan määräämä vastuunalainen tilintarkastaja on JHTT, KHT Leif-Erik Forsberg ja hänen varahenkilönsä JHTT, KHT Jorma Nurkkala. Jos tilintarkastaja haluaa pakottavasta syystä vaihtaa vastuunalaista tilintarkastajaa, tästä on ilmoitettava välittömästi tarkastuslautakunnalle ja nimettävä tilalle vähintään vastaavan pätevyyden omaava JHTT-tilintarkastaja. Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä kieltäytyä hyväksymästä tilintarkastajan ehdottamaa uutta vastuunalaista tilintarkastajaa.

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy:n vastuunalaisena tilintarkastajana on nykyisen sopimuskauden alusta, vuodesta 2013 alkaen, toiminut JHT, KHT Leif-Erik Forsberg. Forsberg on 9.11.2017 päivätyssä ilmoituksessaan (liitteenä) esittänyt vastuunalaisen tilintarkastajan vaihdosta sopimusehtojen mukaan sekä esittänyt näkemyksensä edellä esitettyjen sopimuskohtien täyttymiselle myös jatkossa. Uudeksi vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi 14.11.2017 alkaen ehdotetaan Forsbergin varahenkilönä toimivaa JHT, KHT Jorma Nurkkalaa ja hänen varahenkilökseen JHT, HT Tuomas Koskiniemeä.

Tilintarkastajajärjestelmän uudistuttua vuoden 2016 alusta tuli uudeksi auktorisoinniksi JHT-tilintarkastaja, joka vastaa aiempaa JHTT-tilintarkastajaa.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Ilmoitus vastuunalaisen tilintarkastajan vaihtamisesta, 9.11.2017

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Tiedoksi

Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 25.05.2016 § 68

Tarkastuslautakunta 13.04.2016 § 42

Kaupunginvaltuusto 11.05.2016 § 124

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 109

Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden lakisääteiset sidonnaisuusilmoitukset

HEL 2017-011969 T 00 01 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kuntalain 84 §:n tarkoittamat sidonnaisuusilmoitukset.

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti saattaa sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Liitteet

1

Ohjeistus sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä, Kuntaliitto 2016

2

Luottamushenkilöiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017

3

Viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kuntalain (410/2015) 84 §:n mukaan määrättyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava sidonnaisuuksistaan tarkastuslautakunnalle, joka saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi. Säännöstä sovelletaan 1.6.2017 alkaen.

Kuntalain (410/2015) 84 §: Sidonnaisuuksien ilmoittaminen

Tämän pykälän 2 momentissa tarkoitetun kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.

Velvollisuus ilmoittaa sidonnaisuuksista koskee kunnanhallituksen ja maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) tarkoitettuja tehtäviä hoitavan toimielimen jäseniä, valtuuston ja lautakunnan puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia, kunnanjohtajaa, pormestaria ja apulaispormestaria sekä kunnanhallituksen ja lautakunnan esittelijää. Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on tehtäväänsä valittu. Henkilön on myös ilmoitettava viivytyksettä sidonnaisuuksissa tapahtuneet muutokset.

Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi. Tarkastuslautakunta voi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.

Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta.

Tarkastuslautakunta ja -virasto soveltavat sidonnaisuusrekisterin ja valvontatehtävän hoidossa liitteenä 1 olevaa Kuntaliiton antamaa ohjetta sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä.

Sidonnaisuusrekisteri ja ilmoituksen tekeminen

Helsingin kaupungin hallintosäännön 13 luvun 1 §:n 2 momentin 10 kohdan mukaan tarkastuslautakunta toimii kuntalain 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuusrekisterin rekisterinpitäjänä ja saattaa sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Tarkastuslautakunta on 18.5.2017 § 54 päättänyt, että lautakunnan puolesta sidonnaisuusilmoitusten valvontaa koskevasta rekisteristä ja sen käytöstä päättää tarkastusjohtaja. Tarkastusjohtaja on 8.6.2017 § 8 päättänyt rekisteriselosteesta ja myöntänyt käyttöoikeudet sidonnaisuusjärjestelmään tarkastusviraston controllerille, arviointipäällikölle ja ICT-kaupunkitarkastajalle.

Sidonnaisuusilmoitukset tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista. Ilmoitusvelvollinen itse on vastuussa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä. Sidonnaisuusilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on valittu luottamustoimeensa tai tehtäväänsä. Lisäksi henkilöllä on velvollisuus ilmoittaa muutoksista sekä korjata virheelliset tiedot.

Henkilötietolain nojalla sidonnaisuusrekisterissä on oikeus käsitellä ainoastaan sidonnaisuussääntelyn näkökulmasta tarpeellisia tietoja. Rekisteriin ei voida ottaa sidonnaisuusnäkökulmasta epäolennaisia tietoja, vaikka tällaisia olisi ilmoitettu. Kunnan täytyy siis arvioida, miltä osin ilmoitetut seikat ovat laissa tarkoitettuja sidonnaisuuksia.

Sidonnaisuusilmoituksiin saattaa poikkeustapauksissa sisältyä salassa pidettävää tietoa. Tarkastuslautakunnan tehtävä on valvoa, että sidonnaisuusilmoitukset sisältävät ainoastaan lain edellyttämiä tietoja, ja että salassa pidettävää tietoa taikka tarpeettomia henkilötietoja ei viedä yleiseen tietoverkkoon. Ilmoitukset, joihin sisältyy salassa pidettävää tietoa, käsitellään valtuustossa suljetussa kokouksessa.

Ilmoitusvelvolliset

Luottamushenkilöistä velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on pormestarilla, apulaispormestareilla, kaikilla muilla kaupunginhallituksen jäsenillä ja varajäsenillä, kaupunginhallituksen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä, valtuuston puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajilla, lautakuntien ja jaostojen puheenjohtajilla ja varapuheenjohtajilla sekä kaupunkiympäristölautakunnan ja sen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä.

Helsingin kaupungin oikeuspalvelujen mukaan viranhaltijoista velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on kaupunginhallituksen sekä sen jaostojen esittelijöillä sekä heidän sijaisikseen nimetyillä henkilöillä, lautakuntien ja niiden jaostojen esittelijöinä toimivilla henkilöillä sekä heidän sijaisiksiin nimetyillä henkilöillä. Esittelijän sijaisen sijaisena toimiminen ei luo velvollisuutta tehdä sidonnaisilmoitusta, jos kyseinen henkilö ei käytännössä koskaan toimi esittelijänä.

Ilmoitusten sisältö

Sidonnaisuusilmoitus on tehtävä luottamushenkilön tai viranhaltijan johtotehtävistä sekä luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä. Lisäksi ilmoitus tehdään merkittävästä varallisuudesta ja muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa.

Elinkeinotoiminnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä liike- ja ammattitoimintaa. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat yrityksen tai muun yhteisön johtotehtävät eli ainakin toimitusjohtajan ja varatoimitusjohtajan tehtävät. Luottamustoimilla tarkoitetaan yhteisön tai yrityksen toimielinten jäsenyyttä eli keskeisimmin yrityksen hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenyyttä.

Merkittävällä varallisuudella voidaan katsoa tarkoitettavan muun muassa merkittäviä kiinteistöjen tai asunto-osakeyhtiön osakkeiden omistuksia. Tulkintaohjeena voidaan pitää varallisuuden liittymistä elinkeinotoimintaan tai sijoitustoimintaa, joten esimerkiksi pelkästään oman asunnon osakkeenomistus ei kuulu ilmoitusvelvollisuuden piiriin.

Lähtökohtaisesti merkitystä voi olla sellaisilla kiinteistöjen omistuksilla, jotka sijaitsevat omassa kunnassa tai sellaisella alueella, johon päätöksenteko kohdistuu. Joissain tapauksissa maan ja metsän omistamisella omassa kunnassa voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa. Tapauskohtaisesti merkitystä luottamustehtävän hoitamisen kannalta voi katsoa olevan kiinteistöyhtiöiden osakkeiden omistamisella tai muulla osakkeenomistuksella. Myös ammattiin liittyvillä osakkuuksilla ja omistuksilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa. Tapauskohtaisesti myös merkittävällä velalla ja kolmannen tahon puolesta annetulla sitoumuksella (esimerkiksi takaus tai vakuus) voi olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa, erityisesti jos velka liittyy elinkeinotoimintaan.

Henkilön yhdistys- ja säätiötoiminnalla voi olla merkitystä kunnallisen päätöksenteon puolueettomuuden arvioinnissa. Ilmoitusvelvollisuus koskee niitä tietoja, joilla voidaan objektiivisesti arvioida voivan olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävien hoitamisessa.

Kaikilla sidonnaisuuksilla ei ole merkitystä luottamustehtävän tai virkatehtävän hoitamiseen. Asia ratkaistaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi vapaa-ajan harrastuksiin liittyvät tiedot voivat olla sellaisia, joilla tällaista merkitystä ei ole. Ilmoitusvelvollisuus koskee ainoastaan asianomaisen luottamushenkilön tai viranhaltijan omia sidonnaisuuksia. Velvollisuus ei siten koske läheisten henkilöiden jäsenyyksiä tai omistuksia.

Tarkastuslautakunnalla on valvontavelvollisuuteensa liittyen mahdollisuus kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uusi ilmoitus tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta. Täydennyspyyntömenettelyyn voidaan ryhtyä, jos tarkastuslautakunnan tietoon tulee sidonnaisuuksia, joista ei ole ilmoitettu.

Ilmoitusten julkaiseminen yleisessä tietoverkossa

Avoimuuden kannalta on tärkeää, että sidonnaisuusrekisteri julkaistaan yleisessä tietoverkossa, jolloin kenellä hyvänsä on oikeus tutustua sidonnaisuustietoihin. Sidonnaisuusilmoituksia koskevat tiedot ovat saatavilla yleisessä tietoverkossa, ellei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Rekisterinpitäjä on vastuussa siitä, että sidonnaisuusrekisteri on ajan tasalla ja sisältää virheetöntä tietoa. Uudet ilmoitukset, muutokset ja täydennykset on vietävä rekisteriin ilman viivytystä. Ottaen huomioon yleisessä tietoverkossa julkaistun sidonnaisuusrekisterin tarkoitus ja merkitys, myös siihen tehdään lisäykset, muutokset ja täydennykset viivytyksettä. Muutokset ja täydennykset viedään valtuuston tiedoksi samassa aikataulussa kuin uudetkin ilmoitukset.

Sidonnaisuusilmoitusten arkistointi

Kuntalain (410/2015 84 §) mukaan ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta. Tietojen poistaminen rekisteristä ei tarkoita sitä, että ne voidaan lopullisesti hävittää.

Kansallisarkisto on 30.6.2017 (AL/10361/07.01.01.03.01/2017) määrännyt arkistolain (831/1994) 8 §:n ja 11 §:n nojalla sidonnaisuusilmoitukset ja sidonnaisuusrekisterin tiedot pysyvään säilytykseen yksinomaan sähköisessä muodossa.

Sidonnaisuusilmoitusten tilanne Helsingin kaupungilla 14.11.2017

Ilmoitusvelvollisia luottamushenkilöitä Helsingissä on 107. Ilmoituksen on 14.11.2017 mennessä tehnyt 102 luottamushenkilöä. Ilmoitustiedot ovat liitteenä 2. Ilmoitusvelvollisuudesta on tiedotettu 23.5.2017 valtuutetuille järjestetyssä yleisessä koulutustilaisuudessa ja kaikille kaupungin luottamushenkilöille järjestetyissä koulutustilaisuuksissa 8.6. ja 13.6.2017. Lisäksi tarkastusvirastosta on lähetetty 12.6., 28.7., 28.9. ja 30.10. luottamushenkilöille sähköpostitse pyyntö tehdä lakisääteinen sidonnaisuusilmoitus. Ilmoitusta eivät vielä ole tehneet kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Otso Kivekäs, kasvatus- ja koulutuslautakunnan varapuheenjohtaja Emma Kari sekä kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston varajäsenet Kristiina Kunnas, Mariam Rguibi ja Sameli Sivonen.

Helsingin kaupungilla 1.6.2017 voimaan astuneesta organisaatiouudistuksesta johtuen viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoituksia tehdään sitä mukaa, kun esittelijöiden varahenkilöistä päätetään. Ilmoituksen on 14.11.2017 mennessä tehnyt 80 viranhaltijaa. Kaikki kaupungin keskeiset johtavat viranhaltijat ovat ilmoituksen tehneet. Ilmoitustiedot ovat liitteenä 3.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Liitteet

1

Ohjeistus sidonnaisuusilmoituksista ja -rekisteristä, Kuntaliitto 2016

2

Luottamushenkilöiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017

3

Viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset 14.11.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 110

Tarkastusjohtajan kokonaispalkka 1.1.2018 alkaen

HEL 2017-011389 T 01 02 00 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti, että tarkastusviraston tarkastusjohtajan tehtävän kokonaispalkka on 8 000,00 euroa kuukaudessa (sisältäen autoedun) viran tullessa 1.1.2018 avoimeksi.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kansliapäällikkö on päättänyt johdon kokonaispalkkajärjestelmästä (80 §, 24.8.2017). Kokonaispalkkajärjestelmää sovelletaan 1.6.2017 lukien seuraavissa johtavien viranhaltijoiden tehtävissä:

        kansliapäällikkö, toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja ja hallintojohtaja toimialalla, kaupunginkanslian osastopäälliköt, pelastuskomentaja, tarkastusjohtaja, Korkeasaaren eläintarhanjohtaja, liikelaitosten toimitusjohtajat,

        liikelaitosten toimitusjohtajien alaiset osastopäälliköt/ylimmän organisaatiotason johtajat,

        pelastuslaitoksen osastopäälliköt 

        toimialoilla palvelun päälliköiden tehtävissä: palvelun päälliköt ja hallinnon vastaavat päälliköt toimialoilla sekä

        kaupunginkanslian yksikön päälliköt.

Kokonaispalkkajärjestelmässä johdon tehtävien vaativuus arvioidaan HAY-järjestelmällä.

Tarkastusviraston tarkastusjohtajan tehtävästä on tehty uusi vaativuusarviointi, jossa on todettu olennainen muutos tehtävän vaativuudessa. Tehtävä on kuulunut aikaisemmin vaativuusluokkaan 21. Uuden arvioinnin myötä kaupunginkanslian henkilöstöjohtaja on vahvistanut uudeksi vaativuusluokaksi 22 (26 §, 30.10.2017). Vaativuuden muutokseen ovat erityisesti vaikuttaneet kuntalaissa 410/2015 määritelty kunnan toiminnan laajuus ja tarkastuslautakunnan arvioinnin ulottuminen koko kunnan toiminnan tulokselliseen ja tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen, lautakunnan arvioinnin kytkeytyminen kaupungin strategiaan ja 1.6.2017 lautakunnan uudeksi tehtäväksi tullut sidonnaisuusilmoitusten valvonta.

Ennen vaativuusluokan muutosta tarkastusjohtajan kokonaispalkka on 7 935,75 euroa kuukaudessa (sisältäen auto- ja puhelinedun). HAY-luokan 22 minimipalkka on 6 543,04 ja maksimipalkka 9 442,12 euroa kuukaudessa. Luokittelun mukainen kokonaispalkka sisältää kaikki palkanosat, kuten henkilökohtaisen lisän, työkokemuslisän ja mahdollisen autoedun. Kaupunginkanslian henkilöstöjohtaja on ehdottanut, että tarkastusjohtajan kokonaispalkaksi määritellään 8 000,00 euroa kuukaudessa (sisältäen autoedun).

Hallintosäännön (12 luku 3 §) mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta.

Hallintosäännön (13 luku 1 §) mukaan tarkastuslautakunta päättää tarkastusjohtajan palkasta kaupungin yleisten palkanmääräytymisperusteiden mukaisesti sekä palkan harkinnanvaraisesta tarkistamisesta ja muusta palkitsemisesta.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Tarkastusjohtaja

Henkilöstöosasto

Päätöshistoria

Keskushallinto Kaupunginkanslia Henkilöstöosasto Henkilöstöjohtaja 30.10.2017 § 26

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 111

Tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikainen hoitaminen

HEL 2017-008880 T 01 01 04 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti, että tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikaisena hoitajana toimii arviointipäällikkö Timo Terävä 1.1.2018 alkaen siihen saakka, kunnes valtuuston valitsema tarkastusjohtaja ryhtyy hoitamaan virkaa, enintään kuitenkin yhdeksän kuukauden ajan. Tämän ajan Terävä on vapautettu omasta virastaan.

Lisäksi lautakunta päätti, että palkka on tarkastusjohtajan viralle määritellyn kokonaispalkan suuruinen.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on hallintosäännön 8 luvun 1 pykälän 17 kohdan mukaisesti 23.10.2017 todennut tarkastusjohtaja Pirjo Hakanpään virkasuhteen päättyväksi 1.1.2018 lukien. Tarkastusjohtajan virkaeroilmoitus merkittiin tarkastuslautakunnan tiedoksi kokouksessa 12.9.2017.

Kaupunginhallitus on kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn. Viran täyttää kaupunginvaltuusto tarkastuslautakunnan esityksestä kaupunginhallituksen annettua hakijoista lausuntonsa. Viran avoimena ollessa sille tarvitaan väliaikainen hoitaja. Tarkastuslautakunta on hallintosäännön 13 luvun 1 pykälän 2 momentin 14 kohdan nojalla oikeutettu päättämään tarkastusjohtajan avoimen viran määräaikaisesta hoitajasta, enintään kuitenkin yhdeksän kuukauden ajaksi.

Timo Terävä on toiminut tarkastusjohtajan varahenkilönä vuodesta 2013 alkaen. Arviointipäällikön virkaa hän on hoitanut vuodesta 2008 alkaen toimien siinä tehtävässä myös viraston johtoryhmän jäsenenä. Tätä ennen vuosina 2006–2008 Terävä oli johtoryhmän jäsen henkilöstön edustajana. Tarkastuslautakunnan sihteerin tehtäviä Terävä on hoitanut oman virkansa ohella vuodesta 2010 alkaen. Tarkastusvirastoon hän on tullut kaupunkitarkastajaksi vuonna 2004. Koulutukseltaan Terävä on hallintotieteen maisteri. Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajan tutkinto (JHTT) hänellä on vuodelta 2011. Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteistyössä toteuttaman EMBA-koulutuksen Timo Terävä on suorittanut vuosina 2012–2014.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 23.10.2017 § 951

Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 90

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 112

Tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvion toteutumisennuste 3/2017

HEL 2017-005687 T 02 02 01

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan ja -viraston vuoden 2017 kolmannen ja samalla viimeisen toteutumisennusteen.

Lisäksi lautakunta päätti todeta, ettei ennuste anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarkastustoimen talousarvion toteutumisennuste 3-2017

2

Tarkastustoimen talousarvion ennustetietolomake 3-2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Talousarvion toteutumisennuste on laadittu kaupunginhallituksen 7.12.2016 hyväksymien vuoden 2017 talousarvion noudattamisohjeiden ja rahoitusjohtajan 8.3.2017 antamien talousarvion toteutumisennusteen laadintaohjeiden mukaisesti.

Tarkastuslautakunnan ja -viraston vuoden 2017 käyttötalouden talousarvion arvioidaan alittuvan noin 75 000 eurolla. Talousarvion alitus kohdistuu pääasiassa henkilöstömenoihin. Avointa kaupunkitarkastajan vakanssia on koko vuoden ajan hoidettu viraston sisäisin tehtäväjärjestelyin.

Talousarviossa esitettyjen sitovien toiminnan tavoitteiden ja muiden tavoitteiden ennustetaan toteutuvan talousarviossa asetettujen tasojen mukaisesti. Tuottavuuden ennustetaan kehittyvän ennakoitua paremmin.

Ennustetiedot tallennettiin kaupunkiyhteiseen Tasku-järjestelmään ja Talouden ja toiminnan seurantaraportti -työtilaan määräaikaan 9.11.2017 mennessä.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581

vilma.lamminpaa(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarkastustoimen talousarvion toteutumisennuste 3-2017

2

Tarkastustoimen talousarvion ennustetietolomake 3-2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Talous- ja suunnitteluosasto

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 87

Tarkastuslautakunta 18.05.2017 § 55

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 113

Tarkastuslautakunnan kokousajat

HEL 2017-006489 T 00 00 02

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti kokoontua keväällä 2018 seuraavasti:

        30.1.2018 klo 16

        13.2.2018 klo 16

        6.3.2018 klo 16

        20.3.2018 klo 16

        3.4.2018 klo 16

        10.4.2018 klo 16

        17.4.2018 klo 16

        8.5.2018 klo 16

        29.5.2018 klo 16

Kokoukset ovat tarkastuslautakunnan kokoushuoneessa osoitteessa Unioninkatu 25, 00170 Helsinki. Pöytäkirja pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti pitää vuoden 2018 arviointisuunnitelman valmistelutilaisuuden 24.4.2018 klo 13-16.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa sen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. 3 §:n mukaan kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä. Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta. Toimielimen kokouskutsu voidaan lähettää sähköisesti.

Kuntalain 140 §:n 1 momentin mukaan lautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot.

Ehdotus tarkastuslautakunnan kevään 2018 kokousajoista on valmisteltu yhteistyössä lautakunnan puheenjohtajan kanssa.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 19.06.2017 § 70

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/11

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 114

Tarkastuslautakunnan jäsenten osallistuminen PKS-tarkastuslautakuntien seminaariin 29.11.2017

HEL 2017-009793 T 00 00 02

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti oikeuttaa lautakunnan jäsenet tekemään virkamatkan PKS-tarkastuslautakuntien yhteisseminaariin Espooseen 29.11.2017.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Liitteet

1

PKS-tarkastuslautakuntien seminaari 29.11.2017

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Virkamatkalle osallistujat

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginjohtajan päätöksen 11.2.2014, 32 § mukaisesti annetun virka- ja työtehtävien hoitamiseen liittyvän matkustamisen ja kuljettamisen ohjeen kohdan 5.2 mukaisesti lautakunta päättää jäsenensä virkamatkoista Pohjoismaissa. Tarkastuslautakunnan virkamatka suuntautuu Espoossa järjestettävään PKS-tarkastuslautakuntien yhteisseminaariin, jossa käsitellään muun muassa tarkastuslautakunnan toimintaan liittyviä esteellisyys- ja julkisuusasioita. Tilaisuuden ohjelma on liitteenä.

Kaupungin luottamustoimessa olevat henkilöt on vakuutettu virkamatkan ajalta. Vakuutus sisältää matkustaja-, matkatavara- ja vastuuvakuutukset.

Virkamatkasta aiheutuvat välttämättömät kustannukset korvataan enintään kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen matkakustannusten korvauksia koskevan liitteen sekä kaupunginjohtajan virkamatkoista antaman ohjeen mukaisina. Matkakustannusten korvausten saamista varten virkamatkalla olleen on esitettävä matkalaskulomakkeen Lv 227 mukainen lasku välittömästi virkamatkan päätyttyä, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Matkalaskuun on liitettävä alkuperäiset tositteet syntyneistä kustannuksista silloin, kun tosite on saatavissa.

Virkamatkasta aiheutuneet mahdolliset kustannukset sekä ansionmenetyksen korvaukset maksetaan tarkastuslautakunnan ja -viraston käyttövaroista.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Liitteet

1

PKS-tarkastuslautakuntien seminaari 29.11.2017

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Virkamatkalle osallistujat

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 12.09.2017 § 93

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/12

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 115

Ehdokkaan nimeäminen Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilikausille 2018-2019

HEL 2017-011309 T 00 01 05

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti nimetä ehdolle Startup Maria Oy:n tilintarkastajaksi tilintarkastusyhteisö BDO Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHT Tiina Lind) tilikausille 2018-2019. Tilintarkastaja on antanut suostumuksensa tehtävään.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

BDO Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Startup Maria Oy:n tarkoituksena on luoda edellytyksiä uudelle kasvuyrittäjyydelle, tukea kasvuyritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Yhtiö kehittää ja ylläpitää kasvuyrityskeskittymiä sekä niiden tilaratkaisuja ja palvelukonsepteja, tukee tiloissa toimivia yritysyhteisöjä, tarjoaa yritysneuvontaa ja palveluita sekä toteuttaa tapahtumia.

Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, eikä se jaa omistajilleen osinkoa, vaan mahdollinen voitto on käytettävä yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.

Startup Maria Oy on kaupungin osakkuusyhtiö. Kaupungin lisäksi muina osakkaina toimivat Helsingin Uusyrityskeskus ry ja Startup-säätiö. Osakassopimuksen perusteella yhtiön tilintarkastaja valitaan Helsingin kaupungin ehdottamana.

Yhtiöllä on yksi tilintarkastaja ja yksi varatilintarkastaja. Jos tilintarkastajaksi valitaan hyväksytty tilintarkastusyhteisö, varatilintarkastajaa ei tarvitse valita. Tilintarkastajan toimikausi on kaksi vuotta siten, että toimikausi päättyy vaalia seuraavan toisen varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Tilintarkastajaksi ehdotetaan tilintarkastusyhteisö BDO Oy:tä (vastuunalainen tilintarkastaja KHT, JHT Tiina Lind). Tilintarkastaja on antanut suostumuksensa tehtävään.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

BDO Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Tiedoksi

Kaupunginkanslia, oikeuspalvelut

Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/13

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 116

Ehdokkaat eräiden Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi tilikaudelle 2018

HEL 2017-011308 T 00 01 05

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti nimetä ehdolle perustelutekstissä lueteltujen Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi ja varatilintarkastajiksi liitteessä 1 mainitut tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat tilikaudelle 2018.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Ehdokkaat osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

BDO Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Oy Tuokko Ltd

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Alla luetellut Helsingin kaupungin osakkuusyhtiöt ovat sellaisia, joihin Helsingin kaupunki nimeää
pääasiassa toisen kahdesta tilintarkastajasta:
- Kalasataman Palvelu Oy
- Kiinteistö Oy Laajasalon Palloiluhallit
- Kiinteistö Oy Tapulikaupungin Palvelutalo
- Kiinteistö Oy Turkismiehentie 8
- Siltakeskus Oy

Liitteessä mainittuja tilintarkastusyhteisöjä ja tilintarkastajia esitetään tilintarkastajiksi ja varatilintarkastajiksi tilikaudelle 2018.

Tilintarkastajaehdokkaat ovat pääosin samat kuin tilikaudelle 2017 nimetyt. Tarkastusjohtaja selostaa kokouksessa lähemmin periaatteita, joita on noudatettu tilintarkastajia nimettäessä.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist(a)hel.fi

Liitteet

1

Ehdokkaat osakkuusyhtiöiden tilintarkastajiksi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

BDO Oy

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Oy Tuokko Ltd

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, tarkastuslautakunta

Tiedoksi

Kaupunginkanslia, oikeuspalvelut

Kaupunginkanslia, talous- ja suunnitteluosasto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/14

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 117

Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta

HEL 2017-007127 T 00 00 02

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi, että kaupunginvaltuusto on 25.10.2017 valinnut Karin Zeigerin varajäseneksi (Juhani Strandénin henkilökohtainen varajäsen) tarkastuslautakuntaan vuoden 2021 toukokuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto valitsi 7.6.2017 Liina Iston varajäseneksi tarkastuslautakuntaan vuonna 2017 alkavaksi toimikaudeksi. Liina Isto on pyytänyt 7.9.2017 eroa tarkastuslautakunnan varajäsenen luottamustoimesta kotikunnan vaihtumisen vuoksi. Valtuusto on myöntänyt 25.10.2017 hänelle eron ja valinnut tilalle uuden henkilön.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 19.06.2017 § 68

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/15

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 118

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi, että puheenjohtajan päätöksiä ajalta 17.10.- 13.11.2017 ei ollut.

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti, että se ei ota käsiteltäväkseen tarkastusjohtajan päätöstä ajalta 17.10.- 13.11.2017:
9 § 20.10.2017 Suomen Messusäätiön tunnustuspalkinnon jakaminen henkilöstölle Suomen laatupalkinnon 2017 johdosta

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Päätöksiin voi tutustua osoitteessa https://www.hel.fi/tav/fi/paatoksenteko/viranhaltijapaatokset.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

Asia/16

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 119

Ilmoitusasiat

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi viraston ilmoitusasiat.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Tarkastuslautakunnan toimintasuunnitelma

Kaupungin hallintosäännön 4. luvun 4 §:n mukaan tarkastusviraston tehtävänä on valmistella yhteistyössä lautakunnan kanssa lautakunnan toimikauden kattava toimintasuunnitelma. Arviointipäällikkö selostaa toimintasuunnitelmaluonnoksen sisältöä.

Tarkastuslautakunnan itsearviointiin perustuvat kehittämisehdotukset

Arviointipäällikkö selostaa tarkastuslautakunnan alkuvuodesta 2017 toteuttamaan itsearviointiin perustuvia kehittämisehdotuksia.

Uuden tarkastusjohtajan rekrytoinnin valmistelu

Tarkastusjohtaja selostaa rekrytointiin liittyvää aikataulua.

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2017

1 (38)

Tarkastuslautakunta

 

 

 

 

 

 

14.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 104, 105, 106, 107, 109, 110, 112, 113, 117, 118 ja 119 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 108, 111, 114, 115 ja 116 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Tarkastuslautakunta

 

 

 

Dan Koivulaakso

puheenjohtaja

 

 

 

 

Liisa Kähkönen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Juhani Strandén

Auni-Marja Vilavaara

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 17.11.2017.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 400

Unioninkatu 25

+358 9 310 43126

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alvnro

timo.terava@hel.fi

http://www.hel.fi/www/tav/fi/tarkastuslautakunta/

+358 9 310 36308

 

FI02012566