Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 |
|
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
Kokousaika | 04.04.2013 16:00 - 17:13 |
|
|
Kokouspaikka | Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs |
Läsnä
Jäsenet
Sevander, Tomi | puheenjohtaja |
Salla, Aura | varapuheenjohtaja |
Halme, Sami |
|
Korhonen, Heikki |
|
Laine, Anna |
|
Nieminen, Olavi |
|
Vuorinen, Tuulikki |
|
Laak, Noora | varajäsen |
Tsanga, Raphaël | varajäsen |
Muut
Koskinen, Kauko | kaupunginhallituksen edustaja |
Sauri, Pekka | apulaiskaupunginjohtaja |
Lamminmäki, Jorma | hankintajohtaja, Hankintakeskus |
Martiskainen, Timo | toimitusjohtaja, Stara |
Nevala, Marianne | osastosihteeri, Stara |
Seikkula, Päivi | viestintäpäällikkö, Stara |
Koivisto, Jenny | hallintolakimies, Stara |
Dickman, Tanja | Stara, hankintalakimies |
Kettumäki, Reima | palvelupäällikkö, Hankintakeskus |
Kiiskinen, Pirjo-Riitta | yksikönjohtaja, Stara |
Kemppainen, Juha | järjestelmäasiantuntija, Stara |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 |
|
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
89 | Puj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
90 | Puj/2 | Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen |
91 | Puj/3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
92 | Puj/4 | Teknisen palvelun lautakunnan 16.5. ja 30.5.2013 kokousten kokouspaikan muuttaminen |
93 | Puj/5 | Ilmoitusasiat |
94 | Puj/6 | Toimitusjohtajien tilannekatsaukset |
95 | Stara/1 | Staran SMA-päällystystyöt 2013 |
96 | Stara/2 | Lausunto kaupunginvaltuutettu Matti Enrothin toivomusponteen vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen huomioimisesta talvikunnossapidon budjetissa |
97 | Stara/3 | Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimus vuodelle 2013, toimitusjohtajan päätös 24 § 5.3.2013 |
98 | Hank/1 | Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2012 |
99 | Hank/2 | Teolliset elintarvikkeet, H063-12 |
100 | Hank/3 | Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, kauppapalveluiden (H079-12) hankinta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/1 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 89
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Puheenjohtaja päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päätti valita jäsen Tuulikki Vuorisen ja varajäsen Noora Laakin tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Päätösehdotus
Puheenjohtaja päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päättänee valita jäsenet Jouni Konttilan ja Tuulikki Vuorisen tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/2 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 90
Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/3 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 91
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/4 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 92
Teknisen palvelun lautakunnan 16.5. ja 30.5.2013 kokousten kokouspaikan muuttaminen
HEL 2012-015320 T 00 00 02
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 16.5.2013 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2 ja 30.5.2013 kokouksensa Stansvikin kartanossa, Stansvikintie 1.
Kokoukset alkavat klo 16.00.
Lisätiedot
Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415
jenny.koivisto(a)hel.fi
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee pitää 16.5.2013 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2 ja 30.5.2013 kokouksensa Stansvikin kartanossa, Stansvikintie 1.
Kokoukset alkavat klo 16.00.
Esittelijä
Teknisen palvelun lautakunta on kokouksessaan 13.12.2012 päättänyt kevään 2013 kokousajoista ja paikasta.
Teknisen palvelun lautakunta pyrkii toimikautensa aikana tutustumaan alaistensa virastojen toimipaikkoihin ja Helsingin kaupungin omistamiin tai hallitsemiin tiloihin ja alueisiin.
Lisätiedot
Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415
jenny.koivisto(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/5 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 93
Ilmoitusasiat
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.
Kokouksessa esiteltiin uusi luottamushenkilöportaali. Sovittiin, että kaikkien kolmen viraston otto-oikeusharkinnan alaiset päätökset viedään luottamushenkilöportaaliin.
Käyttäjä voi tilata itselleen herätetoiminnon asiakohtaisesti. Jokainen jäsen huolehtii itse herätetoiminnon aktivoinnista portaalissa.
Teknisen palvelun lautakunta toivoi, että lautakunnan seuraavassa kokouksessa 25.4 esiteltäisiin luottamushenkilöportaalissa oleva lautakunnan työtila.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/6 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 94
Toimitusjohtajien tilannekatsaukset
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/1 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 95
Staran SMA-päällystystyöt 2013
HEL 2013-001042 T 02 08 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Staran kaupunkitekniikoiden SMA-päällystystyöt -urakan ajalle 1.5.2013- 30.11.2013 Asfalttikallio Oy:ltä sen 14.3.2013 antaman halvimman tarjouksen mukaisesti kokonaisurakkana, jonka maksuperusteena ovat tarjouksen mukaiset yksikköhinnat.
Urakan arvioitu kokonaishinta on noin 1.545.000 euroa (avl 8c §).
Tilaus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisellä urakkasopimuksella urakkaehtojen mukaisesti.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Pirjo-Riitta Kiiskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39220
pirjo-riitta.kiiskinen(a)hel.fi
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241
heikki.laristo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjouspyyntö |
2 | Työselostus |
3 | Arvonmuutosperustee |
4 | Työturvallisuus |
5 | Urakkaohjelma |
6 | Vertailu |
7 | Yksikköhintaluettelo |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Staran kaupunkitekniikoiden SMA-päällystystyöt -urakan ajalle 1.5.2013- 30.11.2013 Asfalttikallio Oy:ltä sen 14.3.2013 antaman halvimman tarjouksen mukaisesti kokonaisurakkana, jonka maksuperusteena ovat tarjouksen mukaiset yksikköhinnat.
Urakan arvioitu kokonaishinta on noin 1.545.000 euroa (avl 8c §).
Tilaus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisellä urakkasopimuksella urakkaehtojen mukaisesti.
Esittelijä
Staran kaupunkitekniikat toteuttavat pääasiassa rakennusviraston tilausten perusteella vuosittain useita maa- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä aliurakoita ja hankintoja. Kilpailutettujen aliurakoiden ja hankintojen määrä on kaupunkitekniikoiden rakentamisessa yli 70 % rakentamisen liikevaihdosta ja koko kaupunkitekniikoiden tuotannossa noin puolet liikevaihdosta. Päällysteurakat ovat suurimpia kilpailutettavia aliurakoita kaupunkitekniikoilla.
Staran kaupunkitekniikoiden asfalttipäällystyskohteet perustuvat pääasiassa rakennusviraston katu- ja puisto-osaston katujen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Stara on asfaltointitöissä yhteishankintavirasto.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu Hilmassa 19.2.2013 (nro 2013–004732). Tarjouspyyntö on tämän asian oheismateriaalina. Käytetty hankintamenettely on avoin menettely.
Tarjoukset pyydettiin 14.3.2013 klo 12:00 mennessä ja tarjouksen antoivat seuraavat viisi yritystä: Asfalttihuolto AH Oy, Asfalttikallio Oy, Lemminkäinen Infra Oy, NCC Roads Oy ja Skanska Asfaltti Oy.
Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja hyväksyttäviä.
Tarjouspyynnön mukaan valintaperusteen vertailuhintana käytetään arvioitujen suoritemäärien ja urakoitsijan antamien yksikköhintojen mukaan laskettua arvonlisäverotonta urakkahintaa.
Saatujen tarjousten vertailuhinnat ilmenevät liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki on tarkastanut puitesopimusurakoitsijoiksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.
Päällystystöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkkaan. Uudelleenpäällystysohjelma valmistuu lopullisesti vasta toukokuussa kun lopullinen katuverkoston kuntoinventointi on talven jäljiltä tehty. Tilaava HKR:n katu- ja puisto-osasto täsmentää myös kunnossapidon uudelleenpäällystystilauksiaan kauden kuluessa. Kaupunkitekniikoilla ei myöskään ole kaikista uudisrakentamishankkeista lopullisia suunnitelmia, joista tarkat suoritemäärät voitaisiin laskea. Myös työohjelmat elävät, eikä kaikkia rakentamiskohteita ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Pirjo-Riitta Kiiskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39220
pirjo-riitta.kiiskinen(a)hel.fi
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241
heikki.laristo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjouspyyntö |
2 | Työselostus |
3 | Arvonmuutosperustee |
4 | Työturvallisuus |
5 | Urakkaohjelma |
6 | Vertailu |
7 | Yksikköhintaluettelo |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/2 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 96
Lausunto kaupunginvaltuutettu Matti Enrothin toivomusponteen vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen huomioimisesta talvikunnossapidon budjetissa
HEL 2012-014765 T 00 00 03
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Teknisen palvelun lautakunnan mielestä ehdotus sisältää selvän parannuksen nykykäytäntöön. Viime talvien normaalista poikkeavat talvikunnossapitotarpeet pitää voida ottaa huomioon kaupungin talousarviossa siten, että yleisten alueiden hoidon lakisääteiset tehtävät voidaan turvata suunnitelmallisesti ilman aikaa ja voimia vievää hallintorutiinia. Tarvittavien päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta eivät saisi aiheuttaa välttämättömien töiden viivästyksiä ja tarpeetonta riskinottoa.
Toimivalla ja olosuhteet huomioonottavalla talvikunnossapidolla ylläpidetään liikenteen turvallisuus ja kaupungin toimintojen sekä elinkeinoelämän sujuminen myös talviolosuhteissa. Nämä tarpeet on pystyttävä täyttämään vaikeissakin olosuhteissa. Tehostamistoimien tulisi myös neljän viime talven kaltaisissa olosuhteissa olla nopeaa ja se tulisi voida sitoa turvallisen liikenneympäristön aikaansaamiseksi välttämättömiin suoritteisiin. Varautumisen normaalista poikkeaviin talviin tulisi olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista. Tämä tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kuin määrärahan ylitysoikeuden hakeminen vasta pakkotilanteessa.
Kaupungin talousarviossa ei ole otettu huomioon yleisten alueiden ylläpidon kasvavia vaatimuksia ja talvihoidon tarpeiden vaihteluita vuotuisten olosuhteiden vaihteluiden mukaan. Viime vuosina rakennusvirasto on joutunut perustellusti anomaan lisämäärärahoja talvihoidon tarpeisiin. Yleisten alueiden talvikunnossapitotyöt voidaan sitoa olosuhteista riippuviin ja määritellyn laadun saavuttamiseksi tarpeellisiin suoritteisiin. Myös perusteltu ja järkevä varautuminen tulisi nykyistä paremmin voida ottaa huomioon jo talousarviossa. Näin ollen olisi perusteltua kehittää Matti Enrothin toivomusponnessa ehdotettu budjetointitapa, joka ottaisi huomioon talvien erilaisuuden.
Staran asema talvikunnossapidossa
Stara on yleisten alueiden ylläpitotöissä kaupungin sisäinen tuottaja, joka rakennusviraston ohjeiden ja tilausten mukaisesti hoitaa osassa kaupunkia mm. yleisten alueiden talvikunnossapitoa. Ns. kokonaisvastuuhoitoalueilla kantakaupungin ulkopuolella Staralla on viisi urakka-aluetta, joissa Stara vastaa talvikunnossapidosta. Tämän lisäksi rakennusvirastolla on talvikunnossapidosta suorat hoitosopimukset kokonaisvastuuhoidosta kuudella alueelle yksityisten urakoitsijoiden kanssa.
Talvikunnossapidon sopimukset on tehty normaalitalven mukaisesti. Rakennusviraston on määritellyt talvikunnossapidolle laatukriteerit, jotka ohjaavat toimenpiteiden ajoitusta sääolosuhteiden vaihdellessa. Töiden suoritusta valvotaan ja olosuhteita seurataan vuosittain mm. alalle kehitetyn talvi-indeksin kautta. Talvi-indeksi mittaa lumenkuljetus- ja auraustarvetta ja perustuu ilmatieteen laitoksen säätietoihin. Muina mittareina on yleisesti käytetty mm. liukkaudentorjuntamateriaalien menekkiä, lumenvastaanottopaikoille tuotuja lumikuormia sekä talven aikana tarvittavien lisäresurssien määrää. Rakennusviraston ja Staran välisessä talvikunnossapitosopimuksessa on tälle vuodelle sidottu mm. kuljetettujen lumikuormien ja tarvittavien liukkaudentorjuntamateriaalien määrät nk. normaaliin talveen. Myös tänä vuonna nämä määrät tulevat ylittymään normitilauksessa määritellyistä rajoista.
Staran ja rakennusviraston sopimuksenmukaista ylläpidon perusrahoitusta on reaalisesti laskettu viime vuosina. Pystymme tällä rahoituksella ja sopimusmallilla varautumaan jopa jonkin verran lisääntyvään lumenajoon, mutta oman erikoiskaluston ja takuutuntikoneiden hankintaan emme enää taloudellisesti kestävällä tavalla voi ryhtyä. Näiden rahoitukseen tarvittaisiin puskuria, jonka käyttö suunniteltaisiin pitkäjänteisesti rakennusviraston kanssa.
Kun talvet ovat viime vuosina olleet erittäin runsaslumisia, ovat hoitosopimusten normaalitalveen sidotut tilaukset osoittautuneet riittämättömiksi. Itse asiassa määrärahat yleisten alueiden ylläpitoon ovat vuosittain vähentyneet vaikka kustannustaso nousee, hoitoalueiden pinta-alat ja liikenne kasvaa ja kustannustaso nousee. Viimeisen neljän vuoden aikana on jouduttu tilanteeseen, jossa rakennusvirasto on joutunut hakemaan määrärahan ylitystä, jotta se voisi tehdä tarvittavat lisätilaukset kaikille talvikunnossapidon urakoitsijoille.
Päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta ovat aiheuttaneet tarvittavien töiden viivästyksiä, riskinottoa ja tempoilevaa toteutusta. Kiireessä tehdyt lisäresurssien haalimiset nostavat hintatasoa eivätkä aina mahdollista tilanteeseen parasta mahdollista ratkaisua.
Merkittävä osuus viime talvien lisäkustannuksista on aiheutunut lumenkuljetuksista, lumenvastaanottopaikkojen hoidosta ja täyttyneiden lumenvastaanottopaikkoja korvaavien paikkojen perustamisesta. Kaikki nämä ovat sellaisia talvikunnossapidon osa-alueita, joita pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti ja joihin tulisi varautua ennakolta.
Riittämätön, jopa jo niukka, talvikunnossapidon rahoitus ja tingitty tarjous aiheuttaa tiukkuutta ja pakkosäästämistä muissa ylläpitotöissä talven jälkeen. Pahimmillaan tämä aiheuttaa kaupunki-infran rappeutumisen ja ennenaikaisen korjaustarpeen kun normaalista kunnossapidosta on jouduttu tinkimään.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Hannu Virtasalo, yksikönjohtaja, puhelin: 310 38806
hannu.virtasalo(a)hel.fi
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Teknisen palvelun lautakunnan mielestä ehdotus sisältää selvän parannuksen nykykäytäntöön. Viime talvien normaalista poikkeavat talvikunnossapitotarpeet pitää voida ottaa huomioon kaupungin talousarviossa siten, että yleisten alueiden hoidon lakisääteiset tehtävät voidaan turvata suunnitelmallisesti ilman aikaa ja voimia vievää hallintorutiinia. Tarvittavien päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta eivät saisi aiheuttaa välttämättömien töiden viivästyksiä ja tarpeetonta riskinottoa.
Toimivalla ja olosuhteet huomioonottavalla talvikunnossapidolla ylläpidetään liikenteen turvallisuus ja kaupungin toimintojen sekä elinkeinoelämän sujuminen myös talviolosuhteissa. Nämä tarpeet on pystyttävä täyttämään vaikeissakin olosuhteissa. Tehostamistoimien tulisi myös neljän viime talven kaltaisissa olosuhteissa olla nopeaa ja se tulisi voida sitoa turvallisen liikenneympäristön aikaansaamiseksi välttämättömiin suoritteisiin. Varautumisen normaalista poikkeaviin talviin tulisi olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista. Tämä tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kuin määrärahan ylitysoikeuden hakeminen vasta pakkotilanteessa.
Kaupungin talousarviossa ei ole otettu huomioon yleisten alueiden ylläpidon kasvavia vaatimuksia ja talvihoidon tarpeiden vaihteluita vuotuisten olosuhteiden vaihteluiden mukaan. Viime vuosina rakennusvirasto on joutunut perustellusti anomaan lisämäärärahoja talvihoidon tarpeisiin. Yleisten alueiden talvikunnossapitotyöt voidaan sitoa olosuhteista riippuviin ja määritellyn laadun saavuttamiseksi tarpeellisiin suoritteisiin. Myös perusteltu ja järkevä varautuminen tulisi nykyistä paremmin voida ottaa huomioon jo talousarviossa. Näin ollen olisi perusteltua kehittää Matti Enrothin toivomusponnessa ehdotettu budjetointitapa, joka ottaisi huomioon talvien erilaisuuden.
Staran asema talvikunnossapidossa
Stara on yleisten alueiden ylläpitotöissä kaupungin sisäinen tuottaja, joka rakennusviraston ohjeiden ja tilausten mukaisesti hoitaa osassa kaupunkia mm. yleisten alueiden talvikunnossapitoa. Ns. kokonaisvastuuhoitoalueilla kantakaupungin ulkopuolella Staralla on viisi urakka-aluetta, joissa Stara vastaa talvikunnossapidosta. Tämän lisäksi rakennusvirastolla on talvikunnossapidosta suorat hoitosopimukset kokonaisvastuuhoidosta kuudella alueelle yksityisten urakoitsijoiden kanssa.
Talvikunnossapidon sopimukset on tehty normaalitalven mukaisesti. Rakennusviraston on määritellyt talvikunnossapidolle laatukriteerit, jotka ohjaavat toimenpiteiden ajoitusta sääolosuhteiden vaihdellessa. Töiden suoritusta valvotaan ja olosuhteita seurataan vuosittain mm. alalle kehitetyn talvi-indeksin kautta. Talvi-indeksi mittaa lumenkuljetus- ja auraustarvetta ja perustuu ilmatieteen laitoksen säätietoihin. Muina mittareina on yleisesti käytetty mm. liukkaudentorjuntamateriaalien menekkiä, lumenvastaanottopaikoille tuotuja lumikuormia sekä talven aikana tarvittavien lisäresurssien määrää. Rakennusviraston ja Staran välisessä talvikunnossapitosopimuksessa on tälle vuodelle sidottu mm. kuljetettujen lumikuormien ja tarvittavien liukkaudentorjuntamateriaalien määrät nk. normaaliin talveen. Myös tänä vuonna nämä määrät tulevat ylittymään normitilauksessa määritellyistä rajoista.
Staran ja rakennusviraston sopimuksenmukaista ylläpidon perusrahoitusta on reaalisesti laskettu viime vuosina. Pystymme tällä rahoituksella ja sopimusmallilla varautumaan jopa jonkin verran lisääntyvään lumenajoon, mutta oman erikoiskaluston ja takuutuntikoneiden hankintaan emme enää taloudellisesti kestävällä tavalla voi ryhtyä. Näiden rahoitukseen tarvittaisiin puskuria, jonka käyttö suunniteltaisiin pitkäjänteisesti rakennusviraston kanssa.
Kun talvet ovat viime vuosina olleet erittäin runsaslumisia, ovat hoitosopimusten normaalitalveen sidotut tilaukset osoittautuneet riittämättömiksi. Itse asiassa määrärahat yleisten alueiden ylläpitoon ovat vuosittain vähentyneet vaikka kustannustaso nousee, hoitoalueiden pinta-alat ja liikenne kasvaa ja kustannustaso nousee. Viimeisen neljän vuoden aikana on jouduttu tilanteeseen, jossa rakennusvirasto on joutunut hakemaan määrärahan ylitystä, jotta se voisi tehdä tarvittavat lisätilaukset kaikille talvikunnossapidon urakoitsijoille.
Päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta ovat aiheuttaneet tarvittavien töiden viivästyksiä, riskinottoa ja tempoilevaa toteutusta. Kiireessä tehdyt lisäresurssien haalimiset nostavat hintatasoa eivätkä aina mahdollista tilanteeseen parasta mahdollista ratkaisua.
Merkittävä osuus viime talvien lisäkustannuksista on aiheutunut lumenkuljetuksista, lumenvastaanottopaikkojen hoidosta ja täyttyneiden lumenvastaanottopaikkoja korvaavien paikkojen perustamisesta. Kaikki nämä ovat sellaisia talvikunnossapidon osa-alueita, joita pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti ja joihin tulisi varautua ennakolta.
Riittämätön, jopa jo niukka, talvikunnossapidon rahoitus ja tingitty tarjous aiheuttaa tiukkuutta ja pakkosäästämistä muissa ylläpitotöissä talven jälkeen. Pahimmillaan tämä aiheuttaa kaupunki-infran rappeutumisen ja ennenaikaisen korjaustarpeen kun normaalista kunnossapidosta on jouduttu tinkimään.
Esittelijä
Matti Enroth on tehnyt kaupunginvaltuustolle seuraavan toivomusponnen.
Kvsto edellyttää, että khs selvittää edellytykset tehdä katujen talvikunnossapidon vuotuinen budjetti sellaiseksi, että se nykyistä paremmin ottaa etukäteen huomioon vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen.
Ponnesta pyydetään teknisen lautakunnan lausuntoa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Hannu Virtasalo, yksikönjohtaja, puhelin: 310 38806
hannu.virtasalo(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | Valtuutettu Matti Enroth, toivomusponsi, Kvsto 10.10.2012 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/3 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 97
Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimus vuodelle 2013, toimitusjohtajan päätös 24 § 5.3.2013
HEL 2012-015760 T 02 08 03 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan päätöstä § 24, 5.3.2013 suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena ajanjaksolle 1.4.2013 – 31.3.2014.
Pöytäkirjanote esitysteksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annosta asianosaiselle.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821
tanja.dickman(a)hel.fi
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
kari.haapaniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Anpe Oy hankintaoikaisuvaatimus tj 24 § 5.3.2013 suurtehoimurointi ja puhallustyöt puitesopimus 2013 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan päätöstä § 24, 5.3.2013 suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena ajanjaksolle 1.4.2013 – 31.3.2014.
Pöytäkirjanote esitysteksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annosta asianosaiselle.
Esittelijä
Anpe Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan 5.3.2013 tekemästä päätöksestä § 24
koskien suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankintapäätöstä. Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 19.3.2013, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Anpe Oy vaatii tarjouksensa ottamista mukaan tarjousvertailuun ja tarjouksensa hyväksymistä. Anpe Oy katsoo, että heidän tarjouksensa on perusteettomasti hylätty ja vetoaa siihen, että se pystyy tarjoamaan tarjouksesta poisjättämänsä palvelut hankintaoikaisuvaatimuksessa esittämillään hinnoilla. Lisäksi Anpe Oy vaatii, että se valitaan puitesopimusurakoitsijaksi.
Helsingin kaupungin rakentamispalvelu järjesti tarjouskilpailun suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena. Hankinnasta lähetettiin 11.12.2012 julkaistavaksi hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylitti kansallisen kynnysarvon (alv 0%).
Suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimukset tehdään tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kolmen urakoitsijan kanssa. Valinnan perusteena oli halvin hinta.
Hankinnan kohteen laajuus ja hankinnan kohteelta vaadittava laatu ovat hankintamenettelyssä hankintayksikön harkinnassa. Hankintayksikön tulee kuitenkin ottaa huomioon hankintalain 2 §:n 1 momentissa ilmaistu tarjousmenettelyyn osallistuvien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua koskeva vaatimus.
Hankintalain 69 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Staran 3.12.2013 päivätyn tarjouspyynnön kohdassa 4, hankintamenettely, on todettu, etteivät osatarjoukset ole sallittuja. Tarjouspyynnössä ei ollut todettu olevan mahdollista antaa sellaista osatarjousta, jossa olisi tarjottu ainoastaan osaa tarjouspyynnössä pyydetyistä töistä. Tarjouspyyntö on suurteho- ja puhallustöiden hinnoittelun osalta ollut näin ollen selvä ja yksiselitteinen, ja sen perusteella on ollut mahdollista antaa yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia.
Hankintalain 1 §:n 2 momentista ja 2 §:n 1 momentista ilmenevä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus voi toteutua vain, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Tämän vuoksi hankintayksikkö on velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.
Koska osatarjousten jättäminen ei ole ollut sallittua, Anpe Oy:n tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja että tarjoaja on liittänyt tarjoukseensa vaaditut selvitykset. Näin ollen hankintayksikön ei ole katsottava menetelleen hankintasäännösten vastaisesti, kun se on hylännyt hakijan tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikön ei ole katsottava menetelleen hankinnassa hankintalain 76 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Vaatimus hankintapäätöksen oikaisemisesta tulee edellä mainituin perustein hylätä perusteettomana.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821
tanja.dickman(a)hel.fi
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
kari.haapaniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Anpe Oy hankintaoikaisuvaatimus tj 24 § 5.3.2013 suurtehoimurointi ja puhallustyöt puitesopimus 2013 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Toimitusjohtaja 05.03.2013 § 24
HEL 2012-015760 T 02 08 03 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti hylätä Anpe Oy:n ja J&J Puhallus Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena sekä oikeuttaa Staran rakennustekniikka- osaston tekemään suurtehoimurointi ja puhalluspalveluiden puitesopimukset 1.4.2013 – 31.3.2014 seuraavien kolmen (3) urakoitsijan kanssa:
Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy, Delete Puhdistuspalvelut Oy ja Eerola-Yhtiöt Oy
Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikka- osaston tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta suurtehoimurointi ja puhalluspalveluita sopimuskauden ja mahdollisen optiokauden aikana yhteensä enintään 800 000 euron arvosta (alv 0 %).
Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikkaosaston yksikönjohtajan päättämään ja tekemään sopimukset mahdollisen optiokauden osalta.
Hankintapäätös on tehty halvimman vertailuhinnan perusteella.
Rakennustekniikkaosaston työmaille tilataan sopimuskautena suurtehoimurointi ja puhalluspalveluita lisäksi yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote rakennustekniikkaosastolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannoista muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen asianosaisille
Päätöksen perustelut
Rakennustekniikkaosasto käytti hankintamenettelynä hankintalain mukaista avointa menettelyä ja hankintailmoitus julkaistiin Internet-osoitteessa ”www.hankintailmoitukset.fi” kansalliset kynnysarvot ylittävänä hankintana 12.12.2012.
Tarjouspyynnössä mainittiin, että sopimuksen tekemisen perusteena on halvin hinta ja puutteellisia tai poikkeavia hintatietoja ja omia hinnanmääräytymis- tai muutosehtoja sisältävät tarjoukset hylätään.
Tarjouspyyntöasiakirjat urakoitsijat saivat Internet-osoitteessa ”www.hankintailmoitukset.fi” ja tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä viisi (5) urakoitsijaa:
Anpe Oy, Delete Puhdistuspalvelut Oy, Eerola-Yhtiöt Oy, Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy ja J&J Puhallus Oy
Anpe Oy:n tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjoajan hintalomakkeesta puutui jätteenkäsittelyn, viemärin kuvaus ja huuhtelun yksikköhinnat.
J&J Puhallus Oy:n tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjoajan hintalomakkeesta puutui jätteenkäsittelyn yksikköhinnat.
Määräaikaan mennessä saapuneet ja hyväksyttävät kolme (3) tarjousta ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Rakennustekniikkaosasto on asettanut tarjoukset edullisuusjärjestykseen halvimman vertailuhinnan perusteella (liite). Vertailuhinta laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen yksikkömäärien ja tarjouksen yksikköhintojen perusteella.
Ottaen huomioon vallitsevan ja sopimuskauden ennakoidun markkinatilanteen ja vertailuhinnaltaan edullisimpien urakoitsijoiden kapasiteetin sekä rakennustekniikkaosaston ennakoidun tuotannon volyymin, on tarkoituksenmukaista valita sopimuskaudelle 1.4.2013 – 31.3.2014 yhteensä kolme (3) tarjouskilpailussa parhaiten sijoittunutta puitesopimusurakoitsijaa.
Rakennustekniikkaosasto on tarkastanut puitesopimusurakoitsijoiksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.
Hankekohtaisia toimitustilauksia tehdään rakennustekniikkaosaston työmaille tarjousvertailun mukaisesti kussakin työssä yksikköhinnoiltaan edullisimmalta puitesopimusurakoitsijalta ottaen huomioon tarvittavan hankinnan koko ja vaatimukset suhteutettuna ao. sopimustoimittajan toimituskykyyn ja ajankohtaiseen kapasiteettiin.
Lisätiedot
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
kari.haapaniemi(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/1 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 98
Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2012
HEL 2013-004091 T 00 01 01
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2012 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen toimintakertomus 2012 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginhallitus | Liite 1 |
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2012 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.
Esittelijä
Hankintakeskus jatkoi hankintatoiminnan kehittämistä ja toteuttamista kaupungin hankintastrategian tavoitteiden mukaisesti ja kävi mm. hankintojen kehittämisneuvottelut 19 hallintokunnan kanssa.
Sosiaali- ja terveysvirastojen organisaatiomuutoksen yhteydessä päätettiin keskittää hankintoja sekä terveyskeskuksen Koskelan keskusvaraston toiminta terveydenhuollon varmuusvarastoineen hankintakeskukseen 1.1.2013 alkaen. Samalla siirtyi 13 hankinta- ja varastohenkilöä hankintakeskukseen. Siirtyvän varaston arvo oli noin 200.000 euroa ja vuosimyyntivolyymiarvio noin 4,8 miljoonaa euroa, mikä kasvattaa vuonna 2013 hankintakeskuksen logistiikkakeskuksen toimintavolyymia noin 68 %.
Varastotoimintojen keskittämisen johdosta tehtiin hankintakeskuksen varastotilojen ja varastojärjestelmien täydentämistä ja muutostöitä. Nykyisten varastotilojen vierestä vuokrattiin tarvittavaa lisätilaa kiinteistöviraston tilakeskuksen avustuksella 500 m2.
Hankintakeskus otti huhtikuussa käyttöön sähköisen kilpailutusjärjestelmä Cloudian, joka mm. lisää kilpailuttamistyön tehokkuutta ja mahdollistaa hankintalain tarkoittamien sähköisten menettelytapojen käytön hankintakeskuksessa. Järjestelmä hankittiin palveluhankintana KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailutuksen pohjalta.
Hankintakeskus osallistui Tekes/VTT:n vetämään Procu-Inno –hankkeeseen, jonka tavoitteena on mm. selvityksen tekeminen innovatiivisten hankintojen johtamismallista Helsingille.
Valtioneuvoston suosituksen mukainen tavoite kestävän kehityksen periaatteiden ja ympäristönäkökulman huomioon ottamisesta hankinnoissa toteutui niin, että 37 % yhteishankintakilpailutuksista sisälsi niihin liittyviä kriteerejä, tavoite vuodelle 2012 oli 35 %.
Hankintakeskuksen kokonaistulot toimintavuonna olivat 8.892.000 euroa, kokonaismenot 8.945.000 euroa ja toimintakate -53.000 euroa. Toimintakate toteutui talousarviota parempana johtuen talousarviota suuremmasta logistiikkakeskuksen tuotemyynnistä ja toiminnan kehittämisen seurauksena syntyneistä henkilöstö- ja kuljetuskulujen säästöistä.
Hankintakeskus järjesti 79 hankintakilpailutusta, joiden yhteisarvo oli noin 206 miljoonaa euroa. Logistiikkakeskus toimitti kaupungin yksiköille erilaisia yhteishankintatuotteita noin 7,1 miljoonan euron arvosta.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen toimintakertomus 2012 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginhallitus | Liite 1 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/2 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 99
Teolliset elintarvikkeet, H063-12
HEL 2012-013628 T 02 08 01 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Kespro Oy:n, Lihel Oy:n, Snellman Trading Oy:n, Valio Oy:n, Munakunnan, Prominent Food GMP Oy:n, MP Maustepalvelu Oy:n, Brännskata Fiskare Ab:n ja Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kallen (hankintaohjelma 1) sekä Wihuri Oy Aarnion (hankintaohjelma 2) sekä Kalaset Oy:n hankintaohjelma 3) tarjoukset liitteenä olevan hankintamuistion mukaisesti.
Suomen Iglu Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Tarjouksesta puuttuivat vastaukset tekniseen suorituskykyyn, toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin.
Hankinnan kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiovuosi mukaan lukien ilman arvonlisäveroa on n. 38 miljoonaa euroa.
Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhdellä optiovuodella. Päätöksen optiovuoden käytöstä tekee tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Reima Kettumäki, puhelin: +358931031771
reima.kettumaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | H063-12-4 muistio.pdf |
2 | H063-12_HO1_vertailut positioittain.pdf |
3 | H063-12_HO1_tyhjät rivit 6.3.2013.pdf |
4 | H063-12_HO2_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf |
5 | H063-12_HO2_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf |
6 | H063-12_HO3_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf |
7 | H063-12_HO3_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf |
8 | H063-12 pakkausten sopivuudet.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Kespro Oy:n, Lihel Oy:n, Snellman Trading Oy:n, Valio Oy:n, Munakunnan, Prominent Food GMP Oy:n, MP Maustepalvelu Oy:n, Brännskata Fiskare Ab:n ja Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kallen (hankintaohjelma 1) sekä Wihuri Oy Aarnion (hankintaohjelma 2) sekä Kalaset Oy:n hankintaohjelma 3) tarjoukset liitteenä olevan hankintamuistion mukaisesti.
Suomen Iglu Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Tarjouksesta puuttuivat vastaukset tekniseen suorituskykyyn, toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin.
Hankinnan kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiovuosi mukaan lukien ilman arvonlisäveroa on n. 38 miljoonaa euroa.
Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhdellä optiovuodella. Päätöksen optiovuoden käytöstä tekee tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
Teollisten elintarvikkeiden, pakastettujen marjojen, vihannesten, kalojen ja leipomovalmisteiden yhteishankinnan kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen ja Helsingin Konsernihankinta Oy:n 2.11.2012 päivättyyn tarjouspyyntöön H063-12-1.
Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja EU-hankintailmoitus julkaistu 2.11.2012. Määräaika tarjousten jäätämiselle päättyi 7.1.2013. Määräaikaan mennessä saapui 17 tarjousta:
Heinon Tukku Oy
Kespro Oy
Lihel Oy
Snellman Trading Oy
Valio Oy
Munakunta
Prominent Food GMP Oy
MP Maustepalvelu Oy
Brännskata Fiskare Ab
Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kalle
Antons Best Oy
Wihuri Oy Aarnio
Meira Nova Oy
Oy Roberts Ab
Kalaset Oy
Suomen Iglu Oy
Unilever Finland Oy/Unilever Foodsolution
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Tarjouspyynnössä on myös asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia paitsi Suomen Iglu Oy:n.
Suomen Iglu Oy:n tarjous tuli sähköpostitse. Tarjouksessa oli pelkästään hintatiedot ja siitä puuttuivat vastaukset tekniseen suorituskykyyn, toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin. Edellämainituista syistä johtuen Suomen Iglu Oy hylätään.
Hankinnan valintaperusteena on vaatimukset täyttävät tuotteet seuraavien valintaperusteiden mukaan:
Hinnan painoarvo 100 %
Tarjousten vertailu ja sen perustelut on esitetty liitteenä olevassa hankintamuistiossa. Vertailu osoittaa, että eniten vertailupisteitä saaneet tarjoukset ovat seuraavat:
Hankintaohjelma 1.
Heinon Tukku Oy
Kespro Oy
Lihel Oy
Snellman Trading Oy
Valio Oy
Munakunta
Prominent Food GMP Oy
MP Maustepalvelu Oy
Brännskata Fiskare Ab
Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kalle
Hankintaohjelma 2
Wihuri Oy Aarnio
Hankintaohjelma 3
Kalaset Oy
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Reima Kettumäki, puhelin: +358931031771
reima.kettumaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | H063-12-4 muistio.pdf |
2 | H063-12_HO1_vertailut positioittain.pdf |
3 | H063-12_HO1_tyhjät rivit 6.3.2013.pdf |
4 | H063-12_HO2_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf |
5 | H063-12_HO2_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf |
6 | H063-12_HO3_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf |
7 | H063-12_HO3_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf |
8 | H063-12 pakkausten sopivuudet.pdf |
Oheismateriaali
1 | TpH063.pdf |
2 | H063-12_ LIITE 1 HANKINTAOHJELMA 1.pdf |
3 | H063-12_LIITE 2 HANKINTAOHJELMA 2.pdf |
4 | H063-12_LIITE 3 HANKINTAOHJELMA 3.pdf |
5 | H063-12_LIITE 4 Toimipaikat_Palmia 2012.pdf |
6 | H063-12_LIITE 5 Säätiöiden toimipaikat_2012.pdf |
7 | H063-12_LIITE 6 Palmia toimintatavat_2012.pdf |
8 | H063-12_LIITE 7 laatuvaatimukset pakaste-elintarvikkeet.pdf |
9 | H063-12_LIITE 8 HO1 Mausteseokset_Pos 122-126.pdf |
10 | Vastaukset kysymyksiin Teolliset elintarvikkeet H063-12.pdf |
11 | Avauspöytäkirja Teolliset elintarvikkeet H063-12.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/3 | |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 100
Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, kauppapalveluiden (H079-12) hankinta
HEL 2012-014815 T 02 08 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Servea Oy:n 20.2.2013 jättämä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä kauppapalveluiden (H079-12) hankinnasta.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 20.2.2013 |
2 | H079-12_Tarjouspyyntö.pdf |
3 | H079-12_Hankintamuistio.pdf |
4 | H079-12_Vertailutaulukko.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee, että Servea Oy:n 20.2.2013 jättämä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä kauppapalveluiden (H079-12) hankinnasta.
Esittelijä
Taustasäännökset
Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Kauppapalveluiden hankintamenettelyssä tarjouksen antanut Servea Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa. Servea Oy on jättänyt asian myös markkinaoikeuden käsiteltäväksi.
Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Servea Oy:n vaatimus
Servea Oy vaatii, että hankintapäätös ensisijaisesti kumotaan ja toissijaisesti jätetään täytäntöönpanematta, kunnes Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tutkinut Servea Oy:n toimenpidepyynnön kilpailutuksen voittajan, Kespro Oy:n, määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.
Servea Oy:n mukaan Kespro Oy:n tarjoamalla hinnalla ei ole mahdollista toteuttaa kauppapalvelua tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.
Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus liitteenä.
Hankintakeskuksen menettely
Hankinnassa on kyse sosiaalihuoltolain mukaisesta kotona asumista tukevasta palvelusta. Kauppapalvelu myönnetään tukipalveluna kaupungin sellaiselle kotipalveluasiakkaalle, joka ei itse tai omaisten tuella pysty hankkimaan päivittäistavaroita. Hankintamenettelyn valintaperusteena oli halvin hinta.
Hankintakeskus on tarkasti punninnut yhdessä palvelun tilaajatahon (sosiaalitoimen) kanssa Kespro Oy:n hintatarjousta. Tarjous on todettu tarjouspyynnön mukaiseksi eikä ole löydetty syytä hylätä tarjousta. Hankinnassa on päädytty luottamaan siihen, että tarjoaja kykenee tarjouspyynnössä pyydetyn palvelun tuottamiseen tarjoamaansa hintaan. Tämän vuoksi myöskään hankintalain 63 §:n mukaista selvitystä ei ole katsottu tarpeelliseksi pyytää.
Hankintapäätöstä ei ole pantu täytäntöön. Palvelun varmistamiseksi on kuitenkin jouduttu tekemään väliaikainen järjestely. Väliaikaisessa sopimuksessa on varmistettu, että väliaikainen järjestely asianmukaisesti päättyy markkinaoikeuden ratkaisuun. Väliaikaisessa sopimuksessa on myös varauduttu päättämään väliaikainen järjestely välittömin vaikutuksin, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa että asiassa on rikottu kilpailulainsäädäntöä.
Hankintakeskus on valitettavasti joutunut pelinappulaksi kahden tarjoajan välisessä kiistassa. Hankintamenettely on toimitettu hankintakeskuksessa siten kuin hankintalaissa säädetään.
Kuulemiset
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta kilpailutuksen muita tarjoajia on kuultu 1.3.2013 lähetetyllä kuulemispyynnöllä. Tarjoajat eivät ole toimittaneet lausumia. Määräaika lausumille (selityksille) oli 12.3.2013.
Päätelmä
Edellä esitetyn perusteella hankintakeskuksen toimittamassa hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä lain soveltamisessa. Näin ollen Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 20.2.2013 |
2 | H079-12_Tarjouspyyntö.pdf |
3 | H079-12_Hankintamuistio.pdf |
4 | H079-12_Vertailutaulukko.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Tiedoksi
Hallintokeskuksen oikeuspalvelut
Päätöshistoria
Hankintajohtaja 08.02.2013 § 12
HEL 2012-014815 T 02 08 02 00
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä Kespro Oy:n tarjouksen liitteenä olevan hankintamuistion perusteella kolmeksi (3) vuodeksi hinnaltaan edullisimpina.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi
Päätöksen perustelut
Kauppapalvelujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja hankintailmoitus julkaistu 19.12.2012. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.1.2013. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Kespro Oy, MainioVire Oy ja Servea Oy.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Valintaperusteena on halvin hinta.
Tämän päätöksen perustelut ja tarjousten vertailu on esitetty liitteenä olevassa hankintamuistiossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan edullisimman tarjouksen on tehnyt Kespro Oy.
Lisätiedot
Riitta Hintikka, puhelin: +358931031786
riitta.hintikka(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2013 | (36) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 04.04.2013 |
| |
|
|
|
Teknisen palvelun lautakunta
|
|
Tomi Sevander puheenjohtaja |
|
|
|
Jenny Koivisto pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Noora Laak | Tuulikki Vuorinen |
|
|
|
|
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 12.04.2013 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.
Helsingin kaupungin kirjaamo
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 226 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
2
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista 86 §
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|