Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

Kokousaika

04.04.2013 16:00 - 17:13

 

 

Kokouspaikka

Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs

Läsnä

Jäsenet

Sevander, Tomi

puheenjohtaja

Salla, Aura

varapuheenjohtaja

Halme, Sami

 

Korhonen, Heikki

 

Laine, Anna

 

Nieminen, Olavi

 

Vuorinen, Tuulikki

 

Laak, Noora

varajäsen

Tsanga, Raphaël

varajäsen

Muut

Koskinen, Kauko

kaupunginhallituksen edustaja

Sauri, Pekka

apulaiskaupunginjohtaja
saapui 16:10, poissa 89-91 §§

Lamminmäki, Jorma

hankintajohtaja, Hankintakeskus
esittelijä

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja, Stara
esittelijä

Nevala, Marianne

osastosihteeri, Stara
sovellustuki
poistui 16:49, poissa: 99§, 100§

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö, Stara
tiedottaja

Koivisto, Jenny

hallintolakimies, Stara
pöytäkirjanpitäjä

Dickman, Tanja

Stara, hankintalakimies
asiantuntija

Kettumäki, Reima

palvelupäällikkö, Hankintakeskus
asiantuntija

Kiiskinen, Pirjo-Riitta

yksikönjohtaja, Stara
asiantuntija
poistui 16:50, poissa: 99§, 100§

Kemppainen, Juha

järjestelmäasiantuntija, Stara
tekninen tuki

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

§

Asia

 

89

Puj/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

90

Puj/2

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

91

Puj/3

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

92

Puj/4

Teknisen palvelun lautakunnan 16.5. ja 30.5.2013 kokousten kokouspaikan muuttaminen

93

Puj/5

Ilmoitusasiat

94

Puj/6

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

95

Stara/1

Staran SMA-päällystystyöt 2013

96

Stara/2

Lausunto kaupunginvaltuutettu Matti Enrothin toivomusponteen vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen huomioimisesta talvikunnossapidon budjetissa

97

Stara/3

Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimus vuodelle 2013, toimitusjohtajan päätös 24 § 5.3.2013

98

Hank/1

Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2012

99

Hank/2

Teolliset elintarvikkeet, H063-12

100

Hank/3

Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, kauppapalveluiden (H079-12) hankinta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/1

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 89

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Puheenjohtaja päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päätti valita jäsen Tuulikki Vuorisen ja varajäsen Noora Laakin tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Päätösehdotus

Puheenjohtaja päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päättänee valita jäsenet Jouni Konttilan ja Tuulikki Vuorisen tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/2

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 90

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/3

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 91

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/4

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 92

Teknisen palvelun lautakunnan 16.5. ja 30.5.2013 kokousten kokouspaikan muuttaminen

HEL 2012-015320 T 00 00 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 16.5.2013 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2 ja 30.5.2013 kokouksensa Stansvikin kartanossa, Stansvikintie 1.

Kokoukset alkavat klo 16.00.

Lisätiedot

Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415

jenny.koivisto(a)hel.fi

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee pitää 16.5.2013 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2 ja 30.5.2013 kokouksensa Stansvikin kartanossa, Stansvikintie 1.

Kokoukset alkavat klo 16.00.

Esittelijä

Teknisen palvelun lautakunta on kokouksessaan 13.12.2012 päättänyt kevään 2013 kokousajoista ja paikasta.

Teknisen palvelun lautakunta pyrkii toimikautensa aikana tutustumaan alaistensa virastojen toimipaikkoihin ja Helsingin kaupungin omistamiin tai hallitsemiin tiloihin ja alueisiin.

Lisätiedot

Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415

jenny.koivisto(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/5

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 93

Ilmoitusasiat

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Kokouksessa esiteltiin uusi luottamushenkilöportaali. Sovittiin, että kaikkien kolmen viraston otto-oikeusharkinnan alaiset päätökset viedään luottamushenkilöportaaliin.

Käyttäjä voi tilata itselleen herätetoiminnon asiakohtaisesti. Jokainen jäsen huolehtii itse herätetoiminnon aktivoinnista portaalissa.

Teknisen palvelun lautakunta toivoi, että lautakunnan seuraavassa kokouksessa 25.4 esiteltäisiin luottamushenkilöportaalissa oleva lautakunnan työtila.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/6

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 94

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/1

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 95

Staran SMA-päällystystyöt 2013

HEL 2013-001042 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Staran kaupunkitekniikoiden SMA-päällystystyöt -urakan ajalle 1.5.2013- 30.11.2013 Asfalttikallio Oy:ltä sen 14.3.2013 antaman halvimman tarjouksen mukaisesti kokonaisurakkana, jonka maksuperusteena ovat tarjouksen mukaiset yksikköhinnat.

Urakan arvioitu kokonaishinta on noin 1.545.000 euroa (avl 8c §).

Tilaus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisellä urakkasopimuksella urakkaehtojen mukaisesti.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Pirjo-Riitta Kiiskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39220

pirjo-riitta.kiiskinen(a)hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjouspyyntö

2

Työselostus

3

Arvonmuutosperustee

4

Työturvallisuus

5

Urakkaohjelma

6

Vertailu

7

Yksikköhintaluettelo

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 6
Liite 7

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Staran kaupunkitekniikoiden SMA-päällystystyöt -urakan ajalle 1.5.2013- 30.11.2013 Asfalttikallio Oy:ltä sen 14.3.2013 antaman halvimman tarjouksen mukaisesti kokonaisurakkana, jonka maksuperusteena ovat tarjouksen mukaiset yksikköhinnat.

Urakan arvioitu kokonaishinta on noin 1.545.000 euroa (avl 8c §).

Tilaus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisellä urakkasopimuksella urakkaehtojen mukaisesti.

Esittelijä

Staran kaupunkitekniikat toteuttavat pääasiassa rakennusviraston tilausten perusteella vuosittain useita maa- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä aliurakoita ja hankintoja. Kilpailutettujen aliurakoiden ja hankintojen määrä on kaupunkitekniikoiden rakentamisessa yli 70 % rakentamisen liikevaihdosta ja koko kaupunkitekniikoiden tuotannossa noin puolet liikevaihdosta. Päällysteurakat ovat suurimpia kilpailutettavia aliurakoita kaupunkitekniikoilla.

Staran kaupunkitekniikoiden asfalttipäällystyskohteet perustuvat pääasiassa rakennusviraston katu- ja puisto-osaston katujen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Stara on asfaltointitöissä yhteishankintavirasto.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu Hilmassa 19.2.2013 (nro 2013–004732). Tarjouspyyntö on tämän asian oheismateriaalina. Käytetty hankintamenettely on avoin menettely.

Tarjoukset pyydettiin 14.3.2013 klo 12:00 mennessä ja tarjouksen antoivat seuraavat viisi yritystä: Asfalttihuolto AH Oy, Asfalttikallio Oy, Lemminkäinen Infra Oy, NCC Roads Oy ja Skanska Asfaltti Oy.

Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja hyväksyttäviä.

Tarjouspyynnön mukaan valintaperusteen vertailuhintana käytetään arvioitujen suoritemäärien ja urakoitsijan antamien yksikköhintojen mukaan laskettua arvonlisäverotonta urakkahintaa.

Saatujen tarjousten vertailuhinnat ilmenevät liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki on tarkastanut puitesopimusurakoitsijoiksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Päällystystöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkkaan. Uudelleenpäällystysohjelma valmistuu lopullisesti vasta toukokuussa kun lopullinen katuverkoston kuntoinventointi on talven jäljiltä tehty. Tilaava HKR:n katu- ja puisto-osasto täsmentää myös kunnossapidon uudelleenpäällystystilauksiaan kauden kuluessa. Kaupunkitekniikoilla ei myöskään ole kaikista uudisrakentamishankkeista lopullisia suunnitelmia, joista tarkat suoritemäärät voitaisiin laskea. Myös työohjelmat elävät, eikä kaikkia rakentamiskohteita ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Pirjo-Riitta Kiiskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39220

pirjo-riitta.kiiskinen(a)hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjouspyyntö

2

Työselostus

3

Arvonmuutosperustee

4

Työturvallisuus

5

Urakkaohjelma

6

Vertailu

7

Yksikköhintaluettelo

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 6
Liite 7

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 96

Lausunto kaupunginvaltuutettu Matti Enrothin toivomusponteen vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen huomioimisesta talvikunnossapidon budjetissa

HEL 2012-014765 T 00 00 03

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Teknisen palvelun lautakunnan mielestä ehdotus sisältää selvän parannuksen nykykäytäntöön. Viime talvien normaalista poikkeavat talvikunnossapitotarpeet pitää voida ottaa huomioon kaupungin talousarviossa siten, että yleisten alueiden hoidon lakisääteiset tehtävät voidaan turvata suunnitelmallisesti ilman aikaa ja voimia vievää hallintorutiinia. Tarvittavien päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta eivät saisi aiheuttaa välttämättömien töiden viivästyksiä ja tarpeetonta riskinottoa.

Toimivalla ja olosuhteet huomioonottavalla talvikunnossapidolla ylläpidetään liikenteen turvallisuus ja kaupungin toimintojen sekä elinkeinoelämän sujuminen myös talviolosuhteissa. Nämä tarpeet on pystyttävä täyttämään vaikeissakin olosuhteissa. Tehostamistoimien tulisi myös neljän viime talven kaltaisissa olosuhteissa olla nopeaa ja se tulisi voida sitoa turvallisen liikenneympäristön aikaansaamiseksi välttämättömiin suoritteisiin. Varautumisen normaalista poikkeaviin talviin tulisi olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista. Tämä tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kuin määrärahan ylitysoikeuden hakeminen vasta pakkotilanteessa.

Kaupungin talousarviossa ei ole otettu huomioon yleisten alueiden ylläpidon kasvavia vaatimuksia ja talvihoidon tarpeiden vaihteluita vuotuisten olosuhteiden vaihteluiden mukaan. Viime vuosina rakennusvirasto on joutunut perustellusti anomaan lisämäärärahoja talvihoidon tarpeisiin. Yleisten alueiden talvikunnossapitotyöt voidaan sitoa olosuhteista riippuviin ja määritellyn laadun saavuttamiseksi tarpeellisiin suoritteisiin. Myös perusteltu ja järkevä varautuminen tulisi nykyistä paremmin voida ottaa huomioon jo talousarviossa. Näin ollen olisi perusteltua kehittää Matti Enrothin toivomusponnessa ehdotettu budjetointitapa, joka ottaisi huomioon talvien erilaisuuden.

Staran asema talvikunnossapidossa

Stara on yleisten alueiden ylläpitotöissä kaupungin sisäinen tuottaja, joka rakennusviraston ohjeiden ja tilausten mukaisesti hoitaa osassa kaupunkia mm. yleisten alueiden talvikunnossapitoa. Ns. kokonaisvastuuhoitoalueilla kantakaupungin ulkopuolella Staralla on viisi urakka-aluetta, joissa Stara vastaa talvikunnossapidosta. Tämän lisäksi rakennusvirastolla on talvikunnossapidosta suorat hoitosopimukset kokonaisvastuuhoidosta kuudella alueelle yksityisten urakoitsijoiden kanssa.

Talvikunnossapidon sopimukset on tehty normaalitalven mukaisesti. Rakennusviraston on määritellyt talvikunnossapidolle laatukriteerit, jotka ohjaavat toimenpiteiden ajoitusta sääolosuhteiden vaihdellessa. Töiden suoritusta valvotaan ja olosuhteita seurataan vuosittain mm. alalle kehitetyn talvi-indeksin kautta. Talvi-indeksi mittaa lumenkuljetus- ja auraustarvetta ja perustuu ilmatieteen laitoksen säätietoihin. Muina mittareina on yleisesti käytetty mm. liukkaudentorjuntamateriaalien menekkiä, lumenvastaanottopaikoille tuotuja lumikuormia sekä talven aikana tarvittavien lisäresurssien määrää. Rakennusviraston ja Staran välisessä talvikunnossapitosopimuksessa on tälle vuodelle sidottu mm. kuljetettujen lumikuormien ja tarvittavien liukkaudentorjuntamateriaalien määrät nk. normaaliin talveen. Myös tänä vuonna nämä määrät tulevat ylittymään normitilauksessa määritellyistä rajoista. 

Staran ja rakennusviraston sopimuksenmukaista ylläpidon perusrahoitusta on reaalisesti laskettu viime vuosina. Pystymme tällä rahoituksella ja sopimusmallilla varautumaan jopa jonkin verran lisääntyvään lumenajoon, mutta oman erikoiskaluston ja takuutuntikoneiden hankintaan emme enää taloudellisesti kestävällä tavalla voi ryhtyä. Näiden rahoitukseen tarvittaisiin puskuria, jonka käyttö suunniteltaisiin pitkäjänteisesti rakennusviraston kanssa.

Kun talvet ovat viime vuosina olleet erittäin runsaslumisia, ovat hoitosopimusten normaalitalveen sidotut tilaukset osoittautuneet riittämättömiksi. Itse asiassa määrärahat yleisten alueiden ylläpitoon ovat vuosittain vähentyneet vaikka kustannustaso nousee, hoitoalueiden pinta-alat ja liikenne kasvaa ja kustannustaso nousee. Viimeisen neljän vuoden aikana on jouduttu tilanteeseen, jossa rakennusvirasto on joutunut hakemaan määrärahan ylitystä, jotta se voisi tehdä tarvittavat lisätilaukset kaikille talvikunnossapidon urakoitsijoille.

Päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta ovat aiheuttaneet tarvittavien töiden viivästyksiä, riskinottoa ja tempoilevaa toteutusta. Kiireessä tehdyt lisäresurssien haalimiset nostavat hintatasoa eivätkä aina mahdollista tilanteeseen parasta mahdollista ratkaisua. 

Merkittävä osuus viime talvien lisäkustannuksista on aiheutunut lumenkuljetuksista, lumenvastaanottopaikkojen hoidosta ja täyttyneiden lumenvastaanottopaikkoja korvaavien paikkojen perustamisesta. Kaikki nämä ovat sellaisia talvikunnossapidon osa-alueita, joita pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti ja joihin tulisi varautua ennakolta.

Riittämätön, jopa jo niukka, talvikunnossapidon rahoitus ja tingitty tarjous aiheuttaa tiukkuutta ja pakkosäästämistä muissa ylläpitotöissä talven jälkeen. Pahimmillaan tämä aiheuttaa kaupunki-infran rappeutumisen ja ennenaikaisen korjaustarpeen kun normaalista kunnossapidosta on jouduttu tinkimään.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Hannu Virtasalo, yksikönjohtaja, puhelin: 310 38806

hannu.virtasalo(a)hel.fi

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Teknisen palvelun lautakunnan mielestä ehdotus sisältää selvän parannuksen nykykäytäntöön. Viime talvien normaalista poikkeavat talvikunnossapitotarpeet pitää voida ottaa huomioon kaupungin talousarviossa siten, että yleisten alueiden hoidon lakisääteiset tehtävät voidaan turvata suunnitelmallisesti ilman aikaa ja voimia vievää hallintorutiinia. Tarvittavien päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta eivät saisi aiheuttaa välttämättömien töiden viivästyksiä ja tarpeetonta riskinottoa.

Toimivalla ja olosuhteet huomioonottavalla talvikunnossapidolla ylläpidetään liikenteen turvallisuus ja kaupungin toimintojen sekä elinkeinoelämän sujuminen myös talviolosuhteissa. Nämä tarpeet on pystyttävä täyttämään vaikeissakin olosuhteissa. Tehostamistoimien tulisi myös neljän viime talven kaltaisissa olosuhteissa olla nopeaa ja se tulisi voida sitoa turvallisen liikenneympäristön aikaansaamiseksi välttämättömiin suoritteisiin. Varautumisen normaalista poikkeaviin talviin tulisi olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista. Tämä tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kuin määrärahan ylitysoikeuden hakeminen vasta pakkotilanteessa.

Kaupungin talousarviossa ei ole otettu huomioon yleisten alueiden ylläpidon kasvavia vaatimuksia ja talvihoidon tarpeiden vaihteluita vuotuisten olosuhteiden vaihteluiden mukaan. Viime vuosina rakennusvirasto on joutunut perustellusti anomaan lisämäärärahoja talvihoidon tarpeisiin. Yleisten alueiden talvikunnossapitotyöt voidaan sitoa olosuhteista riippuviin ja määritellyn laadun saavuttamiseksi tarpeellisiin suoritteisiin. Myös perusteltu ja järkevä varautuminen tulisi nykyistä paremmin voida ottaa huomioon jo talousarviossa. Näin ollen olisi perusteltua kehittää Matti Enrothin toivomusponnessa ehdotettu budjetointitapa, joka ottaisi huomioon talvien erilaisuuden.

Staran asema talvikunnossapidossa

Stara on yleisten alueiden ylläpitotöissä kaupungin sisäinen tuottaja, joka rakennusviraston ohjeiden ja tilausten mukaisesti hoitaa osassa kaupunkia mm. yleisten alueiden talvikunnossapitoa. Ns. kokonaisvastuuhoitoalueilla kantakaupungin ulkopuolella Staralla on viisi urakka-aluetta, joissa Stara vastaa talvikunnossapidosta. Tämän lisäksi rakennusvirastolla on talvikunnossapidosta suorat hoitosopimukset kokonaisvastuuhoidosta kuudella alueelle yksityisten urakoitsijoiden kanssa.

Talvikunnossapidon sopimukset on tehty normaalitalven mukaisesti. Rakennusviraston on määritellyt talvikunnossapidolle laatukriteerit, jotka ohjaavat toimenpiteiden ajoitusta sääolosuhteiden vaihdellessa. Töiden suoritusta valvotaan ja olosuhteita seurataan vuosittain mm. alalle kehitetyn talvi-indeksin kautta. Talvi-indeksi mittaa lumenkuljetus- ja auraustarvetta ja perustuu ilmatieteen laitoksen säätietoihin. Muina mittareina on yleisesti käytetty mm. liukkaudentorjuntamateriaalien menekkiä, lumenvastaanottopaikoille tuotuja lumikuormia sekä talven aikana tarvittavien lisäresurssien määrää. Rakennusviraston ja Staran välisessä talvikunnossapitosopimuksessa on tälle vuodelle sidottu mm. kuljetettujen lumikuormien ja tarvittavien liukkaudentorjuntamateriaalien määrät nk. normaaliin talveen. Myös tänä vuonna nämä määrät tulevat ylittymään normitilauksessa määritellyistä rajoista. 

Staran ja rakennusviraston sopimuksenmukaista ylläpidon perusrahoitusta on reaalisesti laskettu viime vuosina. Pystymme tällä rahoituksella ja sopimusmallilla varautumaan jopa jonkin verran lisääntyvään lumenajoon, mutta oman erikoiskaluston ja takuutuntikoneiden hankintaan emme enää taloudellisesti kestävällä tavalla voi ryhtyä. Näiden rahoitukseen tarvittaisiin puskuria, jonka käyttö suunniteltaisiin pitkäjänteisesti rakennusviraston kanssa.

Kun talvet ovat viime vuosina olleet erittäin runsaslumisia, ovat hoitosopimusten normaalitalveen sidotut tilaukset osoittautuneet riittämättömiksi. Itse asiassa määrärahat yleisten alueiden ylläpitoon ovat vuosittain vähentyneet vaikka kustannustaso nousee, hoitoalueiden pinta-alat ja liikenne kasvaa ja kustannustaso nousee. Viimeisen neljän vuoden aikana on jouduttu tilanteeseen, jossa rakennusvirasto on joutunut hakemaan määrärahan ylitystä, jotta se voisi tehdä tarvittavat lisätilaukset kaikille talvikunnossapidon urakoitsijoille.

Päätösten odottelu ja epävarmuus rahoituksesta ovat aiheuttaneet tarvittavien töiden viivästyksiä, riskinottoa ja tempoilevaa toteutusta. Kiireessä tehdyt lisäresurssien haalimiset nostavat hintatasoa eivätkä aina mahdollista tilanteeseen parasta mahdollista ratkaisua. 

Merkittävä osuus viime talvien lisäkustannuksista on aiheutunut lumenkuljetuksista, lumenvastaanottopaikkojen hoidosta ja täyttyneiden lumenvastaanottopaikkoja korvaavien paikkojen perustamisesta. Kaikki nämä ovat sellaisia talvikunnossapidon osa-alueita, joita pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti ja joihin tulisi varautua ennakolta.

Riittämätön, jopa jo niukka, talvikunnossapidon rahoitus ja tingitty tarjous aiheuttaa tiukkuutta ja pakkosäästämistä muissa ylläpitotöissä talven jälkeen. Pahimmillaan tämä aiheuttaa kaupunki-infran rappeutumisen ja ennenaikaisen korjaustarpeen kun normaalista kunnossapidosta on jouduttu tinkimään.

Esittelijä

Matti Enroth on tehnyt kaupunginvaltuustolle seuraavan toivomusponnen.

Kvsto edellyttää, että khs selvittää edellytykset tehdä katujen talvikunnossapidon vuotuinen budjetti sellaiseksi, että se nykyistä paremmin ottaa etukäteen huomioon vaihtelevien lumimäärien auraamistarpeen.

Ponnesta pyydetään teknisen lautakunnan lausuntoa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Hannu Virtasalo, yksikönjohtaja, puhelin: 310 38806

hannu.virtasalo(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Valtuutettu Matti Enroth, toivomusponsi, Kvsto 10.10.2012

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/3

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 97

Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimus vuodelle 2013, toimitusjohtajan päätös 24 § 5.3.2013

HEL 2012-015760 T 02 08 03 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan päätöstä § 24, 5.3.2013 suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena ajanjaksolle 1.4.2013 – 31.3.2014.

Pöytäkirjanote esitysteksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annosta asianosaiselle.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

Anpe Oy hankintaoikaisuvaatimus tj 24 § 5.3.2013 suurtehoimurointi ja puhallustyöt puitesopimus 2013

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan päätöstä § 24, 5.3.2013 suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena ajanjaksolle 1.4.2013 – 31.3.2014.

Pöytäkirjanote esitysteksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annosta asianosaiselle.

Esittelijä

Anpe Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan 5.3.2013 tekemästä päätöksestä § 24

koskien suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankintapäätöstä. Anpe Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 19.3.2013, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Anpe Oy vaatii tarjouksensa ottamista mukaan tarjousvertailuun ja tarjouksensa hyväksymistä. Anpe Oy katsoo, että heidän tarjouksensa on perusteettomasti hylätty ja vetoaa siihen, että se pystyy tarjoamaan tarjouksesta poisjättämänsä palvelut hankintaoikaisuvaatimuksessa esittämillään hinnoilla. Lisäksi Anpe Oy vaatii, että se valitaan puitesopimusurakoitsijaksi.

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu järjesti tarjouskilpailun suurtehoimurointi- ja puhallustöiden hankinnasta puitesopimuksena. Hankinnasta lähetettiin 11.12.2012 julkaistavaksi hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylitti kansallisen kynnysarvon (alv 0%).

Suurtehoimurointi- ja puhallustöiden puitesopimukset tehdään tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kolmen urakoitsijan kanssa. Valinnan perusteena oli halvin hinta.

Hankinnan kohteen laajuus ja hankinnan kohteelta vaadittava laatu ovat hankintamenettelyssä hankintayksikön harkinnassa. Hankintayksikön tulee kuitenkin ottaa huomioon hankintalain 2 §:n 1 momentissa ilmaistu tarjousmenettelyyn osallistuvien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua koskeva vaatimus.

Hankintalain 69 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Staran 3.12.2013 päivätyn tarjouspyynnön kohdassa 4, hankintamenettely, on todettu, etteivät osatarjoukset ole sallittuja. Tarjouspyynnössä ei ollut todettu olevan mahdollista antaa sellaista osatarjousta, jossa olisi tarjottu ainoastaan osaa tarjouspyynnössä pyydetyistä töistä. Tarjouspyyntö on suurteho- ja puhallustöiden hinnoittelun osalta ollut näin ollen selvä ja yksiselitteinen, ja sen perusteella on ollut mahdollista antaa yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 1 §:n 2 momentista ja 2 §:n 1 momentista ilmenevä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus voi toteutua vain, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Tämän vuoksi hankintayksikkö on velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Koska osatarjousten jättäminen ei ole ollut sallittua, Anpe Oy:n tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja että tarjoaja on liittänyt tarjoukseensa vaaditut selvitykset. Näin ollen hankintayksikön ei ole katsottava menetelleen hankintasäännösten vastaisesti, kun se on hylännyt hakijan tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikön ei ole katsottava menetelleen hankinnassa hankintalain 76 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Vaatimus hankintapäätöksen oikaisemisesta tulee edellä mainituin perustein hylätä perusteettomana.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

Anpe Oy hankintaoikaisuvaatimus tj 24 § 5.3.2013 suurtehoimurointi ja puhallustyöt puitesopimus 2013

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Päätöshistoria

Toimitusjohtaja 05.03.2013 § 24

HEL 2012-015760 T 02 08 03 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hylätä Anpe Oy:n ja J&J Puhallus Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena sekä oikeuttaa Staran rakennustekniikka- osaston tekemään suurtehoimurointi ja puhalluspalveluiden puitesopimukset 1.4.2013 – 31.3.2014 seuraavien kolmen (3) urakoitsijan kanssa:

Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy, Delete Puhdistuspalvelut Oy ja Eerola-Yhtiöt Oy

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikka- osaston tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta suurtehoimurointi ja puhalluspalveluita sopimuskauden ja mahdollisen optiokauden aikana yhteensä enintään 800 000 euron arvosta (alv 0 %).

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikkaosaston yksikönjohtajan päättämään ja tekemään sopimukset mahdollisen optiokauden osalta.

Hankintapäätös on tehty halvimman vertailuhinnan perusteella.

Rakennustekniikkaosaston työmaille tilataan sopimuskautena suurtehoimurointi ja puhalluspalveluita lisäksi yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote rakennustekniikkaosastolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannoista muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen asianosaisille

Päätöksen perustelut

Rakennustekniikkaosasto käytti hankintamenettelynä hankintalain mukaista avointa menettelyä ja hankintailmoitus julkaistiin Internet-osoitteessa ”www.hankintailmoitukset.fi” kansalliset kynnysarvot ylittävänä hankintana 12.12.2012.

Tarjouspyynnössä mainittiin, että sopimuksen tekemisen perusteena on halvin hinta ja puutteellisia tai poikkeavia hintatietoja ja omia hinnanmääräytymis- tai muutosehtoja sisältävät tarjoukset hylätään.

Tarjouspyyntöasiakirjat urakoitsijat saivat Internet-osoitteessa ”www.hankintailmoitukset.fi” ja tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä viisi (5) urakoitsijaa:

Anpe Oy, Delete Puhdistuspalvelut Oy, Eerola-Yhtiöt Oy, Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy ja J&J Puhallus Oy

Anpe Oy:n  tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjoajan hintalomakkeesta puutui jätteenkäsittelyn, viemärin kuvaus ja huuhtelun yksikköhinnat.

J&J Puhallus Oy:n  tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjoajan hintalomakkeesta puutui jätteenkäsittelyn yksikköhinnat.

Määräaikaan mennessä saapuneet ja hyväksyttävät kolme (3) tarjousta ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Rakennustekniikkaosasto on asettanut tarjoukset edullisuusjärjestykseen halvimman vertailuhinnan perusteella (liite). Vertailuhinta laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen yksikkömäärien ja tarjouksen yksikköhintojen perusteella.

Ottaen huomioon vallitsevan ja sopimuskauden ennakoidun markkinatilanteen ja vertailuhinnaltaan edullisimpien urakoitsijoiden kapasiteetin sekä rakennustekniikkaosaston ennakoidun tuotannon volyymin, on tarkoituksenmukaista valita sopimuskaudelle 1.4.2013 – 31.3.2014 yhteensä kolme (3) tarjouskilpailussa parhaiten sijoittunutta puitesopimusurakoitsijaa.

Rakennustekniikkaosasto on tarkastanut puitesopimusurakoitsijoiksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Hankekohtaisia toimitustilauksia tehdään rakennustekniikkaosaston työmaille tarjousvertailun mukaisesti kussakin työssä yksikköhinnoiltaan edullisimmalta puitesopimusurakoitsijalta ottaen huomioon tarvittavan hankinnan koko ja vaatimukset suhteutettuna ao. sopimustoimittajan toimituskykyyn ja ajankohtaiseen kapasiteettiin.

Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/1

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 98

Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2012

HEL 2013-004091 T 00 01 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2012 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintakeskuksen toimintakertomus 2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Liite 1

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2012 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

Hankintakeskus jatkoi hankintatoiminnan kehittämistä ja toteuttamista kaupungin hankintastrategian tavoitteiden mukaisesti ja kävi mm. hankintojen kehittämisneuvottelut 19 hallintokunnan kanssa.

Sosiaali- ja terveysvirastojen organisaatiomuutoksen yhteydessä päätettiin keskittää hankintoja sekä terveyskeskuksen Koskelan keskusvaraston toiminta terveydenhuollon varmuusvarastoineen hankintakeskukseen 1.1.2013 alkaen. Samalla siirtyi 13 hankinta- ja varastohenkilöä hankintakeskukseen. Siirtyvän varaston arvo oli noin 200.000 euroa ja vuosimyyntivolyymiarvio noin 4,8 miljoonaa euroa, mikä kasvattaa vuonna 2013 hankintakeskuksen logistiikkakeskuksen toimintavolyymia noin 68 %.

Varastotoimintojen keskittämisen johdosta tehtiin hankintakeskuksen varastotilojen ja varastojärjestelmien täydentämistä ja muutostöitä. Nykyisten varastotilojen vierestä vuokrattiin tarvittavaa lisätilaa kiinteistöviraston tilakeskuksen avustuksella 500 m2.

Hankintakeskus otti huhtikuussa käyttöön sähköisen kilpailutusjärjestelmä Cloudian, joka mm. lisää kilpailuttamistyön tehokkuutta ja mahdollistaa hankintalain tarkoittamien sähköisten menettelytapojen käytön hankintakeskuksessa. Järjestelmä hankittiin palveluhankintana KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailutuksen pohjalta.

Hankintakeskus osallistui Tekes/VTT:n vetämään Procu-Inno –hankkeeseen, jonka tavoitteena on mm. selvityksen tekeminen innovatiivisten hankintojen johtamismallista Helsingille.

Valtioneuvoston suosituksen mukainen tavoite kestävän kehityksen periaatteiden ja ympäristönäkökulman huomioon ottamisesta hankinnoissa toteutui niin, että 37 % yhteishankintakilpailutuksista sisälsi niihin liittyviä kriteerejä, tavoite vuodelle 2012 oli 35 %.

Hankintakeskuksen kokonaistulot toimintavuonna olivat 8.892.000 euroa, kokonaismenot 8.945.000 euroa ja toimintakate -53.000 euroa. Toimintakate toteutui talousarviota parempana johtuen talousarviota suuremmasta logistiikkakeskuksen tuotemyynnistä ja toiminnan kehittämisen seurauksena syntyneistä henkilöstö- ja kuljetuskulujen säästöistä.

Hankintakeskus järjesti 79 hankintakilpailutusta, joiden yhteisarvo oli noin 206 miljoonaa euroa. Logistiikkakeskus toimitti kaupungin yksiköille erilaisia yhteishankintatuotteita noin 7,1 miljoonan euron arvosta.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintakeskuksen toimintakertomus 2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/2

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 99

Teolliset elintarvikkeet, H063-12

HEL 2012-013628 T 02 08 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Kespro Oy:n, Lihel Oy:n, Snellman Trading Oy:n, Valio Oy:n, Munakunnan, Prominent Food GMP Oy:n, MP Maustepalvelu Oy:n, Brännskata Fiskare Ab:n ja Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kallen (hankintaohjelma 1) sekä Wihuri Oy Aarnion (hankintaohjelma 2) sekä Kalaset Oy:n hankintaohjelma 3) tarjoukset liitteenä olevan hankintamuistion mukaisesti.

Suomen Iglu Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Tarjouksesta puuttuivat vastaukset tekniseen suorituskykyyn, toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin.

Hankinnan kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiovuosi mukaan lukien ilman arvonlisäveroa on n. 38 miljoonaa euroa.

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhdellä optiovuodella. Päätöksen optiovuoden käytöstä tekee tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Reima Kettumäki, puhelin: +358931031771

reima.kettumaki(a)hel.fi

Liitteet

1

H063-12-4 muistio.pdf

2

H063-12_HO1_vertailut positioittain.pdf

3

H063-12_HO1_tyhjät rivit 6.3.2013.pdf

4

H063-12_HO2_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf

5

H063-12_HO2_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf

6

H063-12_HO3_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf

7

H063-12_HO3_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf

8

H063-12 pakkausten sopivuudet.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Kespro Oy:n, Lihel Oy:n, Snellman Trading Oy:n, Valio Oy:n, Munakunnan, Prominent Food GMP Oy:n, MP Maustepalvelu Oy:n, Brännskata Fiskare Ab:n ja Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kallen (hankintaohjelma 1) sekä Wihuri Oy Aarnion (hankintaohjelma 2) sekä Kalaset Oy:n hankintaohjelma 3) tarjoukset liitteenä olevan hankintamuistion mukaisesti.

Suomen Iglu Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Tarjouksesta puuttuivat vastaukset tekniseen suorituskykyyn, toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin.

Hankinnan kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiovuosi mukaan lukien ilman arvonlisäveroa on n. 38 miljoonaa euroa.

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhdellä optiovuodella. Päätöksen optiovuoden käytöstä tekee tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

Teollisten elintarvikkeiden, pakastettujen marjojen, vihannesten, kalojen ja leipomovalmisteiden yhteishankinnan kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen ja Helsingin Konsernihankinta Oy:n 2.11.2012 päivättyyn tarjouspyyntöön H063-12-1.

Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja EU-hankintailmoitus julkaistu 2.11.2012. Määräaika tarjousten jäätämiselle päättyi 7.1.2013. Määräaikaan mennessä saapui 17 tarjousta:

Heinon Tukku Oy

Kespro Oy

Lihel Oy

Snellman Trading  Oy

Valio Oy

Munakunta

Prominent Food GMP Oy

MP Maustepalvelu Oy

Brännskata Fiskare  Ab

Maatalousyhtymä Lausti  Ville ja Kalle

Antons Best Oy

Wihuri Oy Aarnio

Meira Nova Oy

Oy Roberts Ab

Kalaset Oy

Suomen Iglu Oy

Unilever Finland Oy/Unilever Foodsolution

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Tarjouspyynnössä on myös asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia paitsi Suomen Iglu Oy:n.

Suomen Iglu Oy:n tarjous tuli sähköpostitse. Tarjouksessa oli pelkästään hintatiedot ja siitä puuttuivat  vastaukset tekniseen suorituskykyyn,  toimituksiin, tarjoajan tuotteisiin liittyviin  vaatimuksiin ja kaupallisiin ehtoihin. Edellämainituista  syistä johtuen Suomen Iglu Oy hylätään.

Hankinnan valintaperusteena on vaatimukset täyttävät tuotteet  seuraavien valintaperusteiden mukaan:

Hinnan painoarvo                             100 %

Tarjousten vertailu ja sen perustelut on esitetty liitteenä olevassa hankintamuistiossa. Vertailu osoittaa, että eniten vertailupisteitä saaneet tarjoukset ovat seuraavat:

Hankintaohjelma 1.

Heinon Tukku Oy

Kespro Oy

Lihel Oy

Snellman Trading  Oy

Valio Oy

Munakunta

Prominent Food GMP Oy

MP Maustepalvelu Oy

Brännskata Fiskare  Ab

Maatalousyhtymä Lausti  Ville ja Kalle

Hankintaohjelma 2             

Wihuri Oy Aarnio

Hankintaohjelma 3

Kalaset Oy

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Reima Kettumäki, puhelin: +358931031771

reima.kettumaki(a)hel.fi

Liitteet

1

H063-12-4 muistio.pdf

2

H063-12_HO1_vertailut positioittain.pdf

3

H063-12_HO1_tyhjät rivit 6.3.2013.pdf

4

H063-12_HO2_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf

5

H063-12_HO2_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf

6

H063-12_HO3_vertailut positioittain 20.3.2013.pdf

7

H063-12_HO3_tyhjät rivit 20.3.2013.pdf

8

H063-12 pakkausten sopivuudet.pdf

Oheismateriaali

1

TpH063.pdf

2

H063-12_ LIITE 1 HANKINTAOHJELMA 1.pdf

3

H063-12_LIITE 2 HANKINTAOHJELMA 2.pdf

4

H063-12_LIITE 3 HANKINTAOHJELMA 3.pdf

5

H063-12_LIITE 4 Toimipaikat_Palmia 2012.pdf

6

H063-12_LIITE 5 Säätiöiden  toimipaikat_2012.pdf

7

H063-12_LIITE 6 Palmia toimintatavat_2012.pdf

8

H063-12_LIITE 7 laatuvaatimukset pakaste-elintarvikkeet.pdf

9

H063-12_LIITE 8 HO1 Mausteseokset_Pos  122-126.pdf

10

Vastaukset kysymyksiin Teolliset elintarvikkeet H063-12.pdf

11

Avauspöytäkirja Teolliset elintarvikkeet H063-12.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/3

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

§ 100

Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, kauppapalveluiden (H079-12) hankinta

HEL 2012-014815 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Servea Oy:n 20.2.2013 jättämä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä kauppapalveluiden (H079-12) hankinnasta.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 20.2.2013

2

H079-12_Tarjouspyyntö.pdf

3

H079-12_Hankintamuistio.pdf

4

H079-12_Vertailutaulukko.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee, että Servea Oy:n 20.2.2013 jättämä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä kauppapalveluiden (H079-12) hankinnasta.

Esittelijä

Taustasäännökset

Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Kauppapalveluiden hankintamenettelyssä tarjouksen antanut Servea Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa. Servea Oy on jättänyt asian myös markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Servea Oy:n vaatimus

Servea Oy vaatii, että hankintapäätös ensisijaisesti kumotaan ja toissijaisesti jätetään täytäntöönpanematta, kunnes Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tutkinut Servea Oy:n toimenpidepyynnön kilpailutuksen voittajan, Kespro Oy:n, määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.

Servea Oy:n mukaan Kespro Oy:n tarjoamalla hinnalla ei ole mahdollista toteuttaa kauppapalvelua tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus liitteenä.

Hankintakeskuksen menettely

Hankinnassa on kyse sosiaalihuoltolain mukaisesta kotona asumista tukevasta palvelusta. Kauppapalvelu myönnetään tukipalveluna kaupungin sellaiselle kotipalveluasiakkaalle, joka ei itse tai omaisten tuella pysty hankkimaan päivittäistavaroita. Hankintamenettelyn valintaperusteena oli halvin hinta.

Hankintakeskus on tarkasti punninnut yhdessä palvelun tilaajatahon (sosiaalitoimen) kanssa Kespro Oy:n hintatarjousta. Tarjous on todettu tarjouspyynnön mukaiseksi eikä ole löydetty syytä hylätä tarjousta. Hankinnassa on päädytty luottamaan siihen, että tarjoaja kykenee tarjouspyynnössä pyydetyn palvelun tuottamiseen tarjoamaansa hintaan. Tämän vuoksi myöskään hankintalain 63 §:n mukaista selvitystä ei ole katsottu tarpeelliseksi pyytää.

Hankintapäätöstä ei ole pantu täytäntöön. Palvelun varmistamiseksi on kuitenkin jouduttu tekemään väliaikainen järjestely. Väliaikaisessa sopimuksessa on varmistettu, että väliaikainen järjestely asianmukaisesti päättyy markkinaoikeuden ratkaisuun. Väliaikaisessa sopimuksessa on myös varauduttu päättämään väliaikainen järjestely välittömin vaikutuksin, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa että asiassa on rikottu kilpailulainsäädäntöä.

Hankintakeskus on valitettavasti joutunut pelinappulaksi kahden tarjoajan välisessä kiistassa. Hankintamenettely on toimitettu hankintakeskuksessa siten kuin hankintalaissa säädetään.

Kuulemiset

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta kilpailutuksen muita tarjoajia on kuultu 1.3.2013 lähetetyllä kuulemispyynnöllä. Tarjoajat eivät ole toimittaneet lausumia. Määräaika lausumille (selityksille) oli 12.3.2013.

Päätelmä

Edellä esitetyn perusteella hankintakeskuksen toimittamassa hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä lain soveltamisessa. Näin ollen Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 8.2.2013 tekemää hankintapäätöstä.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Servea Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 20.2.2013

2

H079-12_Tarjouspyyntö.pdf

3

H079-12_Hankintamuistio.pdf

4

H079-12_Vertailutaulukko.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1

Tiedoksi

Hallintokeskuksen oikeuspalvelut

Päätöshistoria

Hankintajohtaja 08.02.2013 § 12

HEL 2012-014815 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä Kespro Oy:n tarjouksen liitteenä olevan hankintamuistion perusteella kolmeksi (3) vuodeksi hinnaltaan edullisimpina.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi

Päätöksen perustelut

Kauppapalvelujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja hankintailmoitus julkaistu 19.12.2012. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.1.2013. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Kespro Oy, MainioVire Oy ja Servea Oy.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Valintaperusteena on halvin hinta.

Tämän päätöksen perustelut ja tarjousten vertailu on esitetty liitteenä olevassa hankintamuistiossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan edullisimman tarjouksen on tehnyt Kespro Oy.

Lisätiedot

Riitta Hintikka, puhelin: +358931031786

riitta.hintikka(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2013

(36)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

04.04.2013

 

 

 

 

 

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

Tomi Sevander

puheenjohtaja

 

 

 

 

Jenny Koivisto

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Noora Laak

Tuulikki Vuorinen

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 12.04.2013 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.

 

Helsingin kaupungin kirjaamo


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 226 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista 86 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566