Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 |
|
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
Teknisen palvelun lautakunta
ESITYSLISTA
13 - 2013
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 28.11.2013 klo 16:00 |
Kokouspaikka | Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Teknisen palvelun lautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Puheenjohtaja
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen | 2 |
3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano | 3 |
4 | Ilmoitusasiat | 4 |
5 | Toimitusjohtajien tilannekatsaukset | 5 |
Stara
1 | Pakettiautojen puitesopimus vuodeksi 2014 | 6 |
2 | Vahingonkorvausvelvollisuudesta vapauttaminen, työkonevaurio 23.9.2013 | 10 |
3 | Asiakirjan antamisesta päättäminen (Stara, hankintakeskus ja tukkutori) | 13 |
Hankintakeskus
1 | Julkisuuslain mukainen asiakirjapyyntö (verensokerimittareiden yhteishankinta H083-13) | 15 |
Tukkutori
1 | Pöydälle 24.10.2013 | 21 |
2 | Selvitys Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle tehdyn kantelun johdosta; toripaikoista päättämisessä noudatettu menettely ja sen perusteet | 23 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/1 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Puheenjohtaja päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päättänee valita jäsenet Irma Marttilan ja Jouni Konttilan tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/2 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
2
Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä käsittelyjärjestyksen.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/3 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
3
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/4 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
4
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/5 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
5
Toimitusjohtajien tilannekatsaukset
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/1 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
1
Pakettiautojen puitesopimus vuodeksi 2014
HEL 2013-011491 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hylätä Vaunula Oy:n tarjouksen esityslistatekstissä mainitusta syystä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset Helsingin kaupungin virastojen ja liikelaitosten tarvitsemien pakettiautojen hankintaa varten liitteessä 4 mainituista autoista siinä mainittujen tarjoajien kanssa ajaksi 1.1. – 31.12.2014.
Lisäksi lautakunta päättänee oikeuttaa Staran logistiikan tekemään tilauksia päätöksessä mainitun tilauksen tekemisen perusteiden mukaisesti puitesopimuskauden aikana tarpeidensa mukaan.
Helsingin kaupungin hallintokuntien arvioitu tarve vuoden 2014 aikana on noin 60 autoa, jonka perusteella hankinnan kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 2,2 milj. euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
Hankinnasta on 5.9.2013 lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan kohteena on pakettiautojen hankinta Helsingin kaupungin virastojen ja liikelaitosten käyttöön.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 6.10.2013 mennessä. Hankinnasta ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 18.10.2013 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:
Autokeskus Oy (Konala ja Airport)
Iveco Finland Oy
Jarmo Rinta-Jouppi Oy
Länsiauto Oy (Espoo ja Vantaa)
MW Finland Oy
Suomen Autotehdas Oy / Arita Airport
Toyota Tsusho Nordic Oy
Vaunula Oy (Hämeenlinna)
Veho Autotalot Oy (Vantaa)
Veho Group Oy Ab
VV-Autotalot Oy
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti. Vaunula Oy:n tarjouksen liitteenä ei ollut kaupparekisteriotetta. Tarjoajan soveltuvuuslomakkeessa on erikseen mainittu, että tarjouksen liitteenä on toimitettava kaupparekisteriote. Edellä mainitusta syystä Vaunula Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksia, ja se on hylättävä, eikä sitä oteta mukaan tarjousvertailuun. Kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnössä oli määritelty tarjottavien autojen vaateet (liite 1). Tarjoukset oli annettava sitä varten laaditulla tarjouslomakkeella, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan autojen hinnastohinnat, alennukset, sekä hinnoiteltavaksi pyydettyjen varusteiden nettohinnat. Tarjouslomakkeessa nettohinnoiteltavaksi pyydetty varustelu on autojen varusteluvaade. Autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja siihen oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavien autojen hiilidioksidipäästöt (CO2), takuuaika, sekä myös muita auton teknisiä tietoja.
Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan myönnettävät alennusprosentit yleisesti käytössä olevista hinnastoista. Nettohinnoitellut tarjoushinnat ovat tarjouspyynnön mukaisesti voimassa 30.4.2014 asti ja kiinteän hintajakson jälkeen käytetään voimassaolevaa hinnastoa vähennettynä tarjotulla alennuksella. Mikäli kiinteän hintajakson aikana hinnastosta myönnettävän alennuksen perusteella laskettu nettohinta on tarjouksessa ilmoitettua kiinteän hintajakson nettohintaa halvempi, käytetään näin saatua halvempaa hintaa.
Tarjouspyynnön mukaan toimittajia valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä ja tarjousliitelomakkeella pyydetyt tiedot antaneista tarjouksista kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Tarjottujen autojen kokonaisedullisuutta on vertailtu seuraavien tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätösperusteiden mukaan (liite 2):
1) Hinta, maksimi 85 pistettä
2) Ympäristötekijät (hiilidioksidipäästöt), maksimi 12 pistettä
3) Takuu (auton takuuaika), maksimi 3 pistettä
Tarjousvertailu on tehty tarjoajien tarjouslomakkeilla ilmoittamien tietojen perusteella, em. pisteytysperusteiden mukaisesti (liite 3). Tarjousvertailun vertailuhinta on arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen autoveron tarjouspyynnön mukaisella varustuksella. Suurimman tarjousvertailuluvun luokassaan (kohdat 1 - 7) saanut auto (hinta + muut pistetekijät, yhteensä maksimi 100 pistettä) on edellä mainittujen sopimuksen tekemisen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tarjousvertailussa punaisella pohjavärillä ja valkoisella fontilla ovat mm. ne autot, joista on saatu useita tarjouksia. Samanlaisina autoina pidetään myös tarjottujen autojen sisarmalleja, joista vain kokonaistaloudellisesti edullisimmasta ehdotetaan tehtäväksi puitesopimus.
Sisarmalleja ovat:
- Fiat Doblo ja Opel Combo
- Mercedes-Benz Citan ja Renault Kangoo
- Citroën Berlingo ja Peugeot Partner
- Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Peugeot Expert, Toyota Proace
- Citroën Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer
- Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renault Trafic
- Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master
Helsingin kaupungin eri hallintokuntien autotarpeet ovat erilaisia, jonka johdosta kuhunkin ajoneuvolajiluokkaan on valittava vaihtoehtoja, joista voidaan valita tapauskohtaisesti käyttötarpeeseen ominaisuuksiltaan parhaiten soveltuva auto. Esimerkiksi pelastuslaitos hankkii vain automaattivaihteistolla varustettuja pakettiautoja.
Puitesopimuksen sopimusehtojen mukaan pakettiautoja tilattaessa valintaperusteena auton valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika, käyttöominaisuudet (esim. ulkomitat, sisätilat, tavaratilan koko, nostokorkeus tavaratilaan, jne.), tekniset ominaisuudet (esim. moottori, automaattivaihteisto, vetotapa, jne.)
Helsingin kaupungin autohankintaryhmä on valmistellut tarjouspyyntöasiakirjat ja tehnyt päätöksessä mainitun mukaisen hankintaehdotuksen. Autohankintaryhmässä ovat mukana HKL-liikelaitoksen, Palmia -liikelaitoksen, pelastuslaitoksen ja Staran edustajat. Staran jäsenet ryhmässä ovat logistiikan yksikönjohtaja, hankintapäällikkö (puheenjohtaja) ja johtava asiantuntija.
Puitesopimukseen ehdotettavat sopimustoimittajat, automerkit ja -mallit ovat esityslistatekstin erillisenä liitteenä (liite 4).
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankinnan kohteen kuvaus |
2 | Tarjousvertailupisteytys |
3 | Tarjousvertailu |
4 | Sopimustoimittajat, automerkit ja -mallit |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/2 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
2
Vahingonkorvausvelvollisuudesta vapauttaminen, työkonevaurio 23.9.2013
HEL 2013-012729 T 03 01 00
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee vapauttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon työntekijän vahingonkorvausvelvollisuudesta liittyen työkonevaurioon 23.9.2013.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen ja liitteineen sekä muutoksenhakuohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaiselle.
Esittelijä
Teknisen palvelun lautakunta hyväksyi kokouksessaan 24.10.2013 § 179 Jokilaakson Murskaus Oy:n tekemän vahingonkorvaushakemuksen koskien kaivinkonevahinkoa. Korvaussumma oli yhteensä 27473,27 euroa. Vahinkoselvitys on esitetty edellä mainitussa kokouksessa.
Teknisen palvelun lautakunnan johtosäännön 4 §:n 13-kohdan mukaan lautakunnan tehtävänä on, ellei toisin ole määrätty, myöntää kokonaan tai osittain vapautus virastojen henkilökuntaan kuuluvalle hänen velvollisuudestaan korvata virka- tai työtehtävissä aiheuttamansa vahinko, ellei asianomainen ole aiheuttanut sitä tahallaan tai törkeällä tuottamuksella sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija myöntää vapautuksen.
Teknisen palvelun lautakunnan päätöksen 20.5.2010 98 §:n mukaan lautakunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan myöntämään kokonaan tai osittain vapautuksen Staran henkilökuntaan kuuluvalle hänen velvollisuudestaan korvata virka- tai työtehtävissä aiheuttamansa vahinko, ellei asianomainen ole aiheuttanut vahinkoa tahallaan tai törkeällä tuottamuksella. Koska samaisen päätöksen mukaan toimitusjohtajan myöntämän vahingonkorvausvelvollisuutta koskevan vapautuksen vahinkokohtainen yläraja on 10000 euroa ja nyt kyseessä olevan vahingon suuruus ja maksettu korvaus on yli 27000 euroa, vapautuksen myöntämisestä päättää teknisen palvelun lautakunta.
Hallintokeskuksen oikeuspalvelut on lausunut 29.10.2013 kyseisestä vahinkotapauksesta seuraavaa: Vahingonkorvauslain nojalla työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa. Ainoastaan tahallisuudella tai törkeällä huolimattomuudella aiheutettu vahinko vaaditaan regressivaateella työntekijältä. Esitetyn perusteella vahinko on syntynyt työntekijän tuottamuksellisen toiminnan johdosta. Liikenteessä virhekäännöksen tekeminen ja kuljetettavan ajoneuvon ja sen lastin muodostaman korkeuden huomioiminen junaradan alituksessa ei kuitenkaan muodosta tahallisuutta tai törkeää tuottamuksellisuutta. Koska vahinko lisäksi aiheutui työajalla ja tavanomaisten työtehtävien yhteydessä, katsotaan, ettei Staran työntekijän voida katsoa olevan henkilökohtaisessa vastuussa aiheuttamastaan vahingosta.
Vahingon jälkeen työntekijä on oma-aloitteisesti ja henkilökohtaisesti käynyt Staran toimitusjohtajan puheilla keskustelemassa tapauksesta. Työntekijän työsuhde Starassa on ollut moitteeton.
Starassa tehdään tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja ennakoiden toimenpidemalli yhteistyössä henkilöstön kanssa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943
ville.alatyppo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikeuspalveluiden lausunto työntekijän vastuusta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Teknisen palvelun lautakunta 24.10.2013 § 179
HEL 2013-012729 T 03 01 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä vahingonkorvaushakemuksen liittyen työkonevaurioon 23.9.2013 ja maksaa vahingonkorvausta Jokilaakson Murskaus Oy:lle arvonlisäverollisena summana yhteensä 27473,27 euroa.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen ja liitteineen sekä oikaisuvaatimusohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943
ville.alatyppo(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/3 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
3
Asiakirjan antamisesta päättäminen (Stara, hankintakeskus ja tukkutori)
HEL 2013-014708 T 00 01 00
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee Helsingin kaupungin hallintosäännön 26 b §:n nojalla, että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen asiakirjan antamisesta tekee Staran, hankintakeskuksen ja tukkutorin kyseessä olevan viraston asiakirjasta kyseisen viraston virastopäällikkö.
Tämä päätös tulee voimaan kun pöytäkirja on allekirjoitettu ja tarkastettu.
Esittelijä
Perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Viranomaisen asiakirjojen julkisuudesta säädetään yleislain tasolla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa 21.5.1999/621 (jäljempänä julkisuuslaki).
Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta. Mikäli asiakirja ei vielä ole julkinen, tiedonsaanti siitä on viranomaisen harkinnassa. Tiedon saamista ei tällaisistakaan asiakirjoista saa rajoittaa ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta, eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeellista. Tiedonsaannin rajoittamiselle on oltava asiallinen peruste. Jos pyydettyä tietoa tai asiakirjaa ei anneta, kielteinen päätös on perusteltava. Salassapitoon on oltava lakiperuste.
Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Valtuusto voi kunnan johtosäännöllä kuitenkin antaa tässä laissa tarkoitettuna viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.
Kaupunginvaltuuston hyväksymän Helsingin kaupungin hallintosäännön 26 b §:n mukaan toimielin voi siirtää julkisuuslain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.
Viranomaisen asiakirjan antamisesta, siitä päättämisestä ja muutoksenhausta säädetään julkisuuslain 14 §:ssä ja 33 §:ssä. Tiedon asiakirjan sisällöstä antaa se viranomaisen henkilöstöön kuuluva, jolle viranomainen on tämän tehtävän määrännyt tai jolle se hänen asemansa ja tehtävänsä vuoksi muuten kuuluu. Jos tiedon antamisesta kieltäydytään, on ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy; annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi; sekä tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi. Jos pyytäjä haluaa viranomaisen päätöksen asiasta, päätöksestä on mahdollista valittaa hallinto-oikeuteen.
Säännöksen mukaan asia on käsiteltävä viivytyksettä, ja tieto julkisesta asiakirjasta on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai jos muu niihin rinnastettava syy aiheuttaa sen, että asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän, asia on ratkaistava ja tieto julkisesta asiakirjasta annettava viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön.
Ottaen huomioon, että teknisen palvelun lautakunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa ja että asiakirjan antamista koskeva ratkaisu on lain mukaan tehtävä melko lyhyessä määräajassa, on tarkoituksenmukaista siirtää ratkaisuvalta Staran, hankintakeskuksen ja tukkutorin virastopäälliköille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415
jenny.koivisto(a)hel.fi
Tiedoksi; Muutoksenhaku; oikaisuvaatimus kuntalain nojalla
Staran osastot
Hankintakeskus
Tukkutori
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/1 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
1
Julkisuuslain mukainen asiakirjapyyntö (verensokerimittareiden yhteishankinta H083-13)
HEL 2013-007771 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee, ettei se voi antaa Roche Diagnostic Oy:n pyytämiä jäljennöksiä tarjouksista ja niihin liittyvistä asiakirjoista, siltä osin kuin niitä ei ole pyynnön esittäjälle jo toimitettu. Tietoja tai jäljennöksiä ei voida antaa liikesalaisuuksien suojaamisen vuoksi, julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan sekä julkisuuslain 11 §:n 2 momentin perusteella. Tämä päätös on pyynnön esittäjälle maksuton.
Esittelijä
Asian taustasäännökset
Julkisuuslain mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Edelleen asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Kuitenkaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin, ellei kyseessä ole tarjousten vertailussa käytetystä hinnasta tai muusta tekijästä.
Jos kieltäydytään antamasta pyydettyä tietoa, on julkisuuslain mukaan ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy, annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi sekä annettava tieto käsittelyn johdosta perittävistä maksuista.
Julkisuuslain mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on. Edelleen valtuusto voi kunnan johtosäännöllä antaa viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimielin voi siirtää julkisuuslaissa asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Koska tätä ratkaisuvaltaa ei toistaiseksi ole siirretty, päätöksen tähän asiakirjapyyntöön antaa teknisen palvelun lautakunta.
Hankintakeskuksen menettely asiassa
Asiakirjapyyntö liittyy hankintakeskuksen kilpailuttamaan verensokerimittareiden ja -liuskojen hankintaan. Hankintapäätös asiassa annettiin tiedoksi tarjoajille 31.10.2013. Samana päivänä hankintamenettelyssä toiselle sijalle jääneestä Roche Diagnostic Oy:stä pyydettiin päästä katsomaan tarjoajien tarjousasiakirjoja. Hankintakeskus ja Roche Diagnostic Oy sopivat, että tiedot voidaan käsittelyn helpottamiseksi antaa muistitikulla, koska kaikki asiakirjat ovat hankintakeskuksen sähköisen hankintajärjestelmän vuoksi sähköisessä muodossa. Roche Diagnostic Oy:n edustaja haki muistitikun hankintakeskuksesta 5.11.2013. Muistitikulle hankintakeskus oli siirtänyt kaikkiin tarjouksiin sisältyneet julkiset tarjousasiakirjat ja tarjouksiin kuuluneet, tarjouspyynnössä pyydetyt julkiset liitteet.
Tämän jälkeen 6.11.2013 hankintakeskukseen tuli Roche Diagnostic Oy:n asiamiehen kirjallinen pyyntö (tämän asian liitteenä), jossa pyydetään lähettämään "viipymättä jäljennökset kaikista tarjouskilpailussa annetuista kilpailijoiden tarjouksista ja niihin liittyvistä asiakirjoista (niiltä osin kuin niitä ei vielä ole pyynnönesittäjälle toimitettu) sähköpostitse pdf-muodossa". Muussa tapauksessa pyydetään toimittamaan valituskelpoinen päätös.
Koska hankintakeskus oli jo toimittanut suuren osan kaikista tarjousasiakirjoista Roche Diagnostic Oy:lle, tarkennettiin vielä puhelimitse, mitä nimenomaisia asiakirjoja pyynnön esittäjä tarkoitti. Ilmeni, että Roche Diagnostic Oy halusi nimenomaan tuotekoulutukseen ja tuoteopastukseen liittyvien selvitysten tiedot, verensokerimittareiden vaihtoprosessiin liittyvien selvitysten tiedot sekä verensokerimittareiden ISO 15197:2013 -standardinmukaisuuteen liittyvät tiedot.
Tuotekoulutuksesta ja tuoteopastuksesta edellytettiin tarjouspyynnössä tarjoajilta seuraava selvitystä: Tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa selvitys yhteyshenkilöistä yhteystietoineen. Selvityksessä tulee olla suunnitelma koulutusten ja tuotteiden käyttöönopastusten aloittamisesta Helsingin kaupungin yksiköissä. Yksiköillä tarkoitetaan kaupungin sairaaloita (4), päivystyssairaaloita (2), vanhusten keskuksia, kotisairaaloita sekä psykiatrisia yksiköitä, palvelutaloja, omahoitotarvikejakelua (2) sekä muita kaupungin yksiköitä. Selvityksessä tulee olla kuvattuna erityisesti ja erikseen verensokerimittareiden ja niihin kuuluvien liuskojen käyttöön liittyvää käyttökoulutusta ja opastusta. Helsingin kaupunki ottaa verensokerimittarit ja liuskat käyttöön välittömästi sopimuksen alkamisesta. Tarjoajan tulee varautua mahdolliseen sopimuskauteen riittävällä henkilökuntaresurssilla. Tarjoajan tulee varautua jatkuvaan koulutukseen, tukeen ja seurantaan sekä osallisten sitouttamiseen sopimuskauden aikana yhteistyössä kaupungin eri yksiköiden työntekijöiden ja omahoitotarvikejakelun kanssa.
Verensokerimittareiden vaihdosta edellytettiin tarjouspyynnössä tarjoajilta seuraava selvitystä: Tarjoajan tulee antaa selvitys siitä, kuinka tarjoaja hoitaa mittareiden vaihdon. Mittarit tulee voida vaihtaa noin 20 000 diabeetikolle sopimuksen tultua voimaan kuuden (6) kuukauden kuluessa. Tarjoajan tulee huomioida, että mittarin vaihdon hoitaa tarjoajan yhteyshenkilöt. Vaihto tapahtuu omahoitotarvikejakelu (Kivelä ja Herttoniemi) toimipisteissä. Kaupungin yksiköihin, kuten sairaaloiden osastoille menevät mittarit tulee toimittaa suoraan osastoille. Käyttöönottokoulutukset tulee tehdä ennen mittareiden käyttöönottoa.
Verensokerimittareiden ISO 15197:2013 -standardinmukaisuuteen liittyen edellytettiin tarjouspyynnössä selvitystä siitä että tuotteiden laatu noudattaa ISO 15197:2013 -standardia tai tuote täyttää tulevan sopimuskauden aikana kyseisen standardin vaatimat määräykset. Selvitys voi olla todistus voimassa olevasta standardista tai selvitys siitä, kuinka tarjoaja tulee täyttämään standardin vaatimukset.
Koska tarjoajat olivat merkinneet edellä mainitut selvitykset liikesalaisuuksiksi, kysyttiin tarjoajilta sähköpostitse, voidaanko nämä selvitykset ja asiakirjat siitä huolimatta luovuttaa Roche Diagnostic Oy:lle.
Kaikki tarjoajat (Abbott Diabetes Care, Bayer Oy, Mediq Suomi Oy ja OneMed Oy) ilmoittivat, ettei asiakirjoja saa luovuttaa.
Hankintakeskuksen harkinta
Hankintakeskus on huolellisesti tutkinut asiakirjapyynnön julkisuuslain mukaisesti ja tullut siihen tulokseen, että edellä mainitut tiedot ovat liikesalaisuuksia. Näin ollen tiedot niistä voidaan luovuttaa asianosaiselle salassapitovelvoittein ainoastaan siinä tapauksessa, että näitä tietoja on käytetty tarjousten vertailussa. Koska näitä tietoja ei ole tässä hankintamenettelyssä käytetty tarjousten vertailussa, ne voitaisiin julkisuuslain mukaan luovuttaa ainoastaan, jos siihen olisi saatu ko. tarjoajalta suostumus. Koska tällaisia suostumuksia ei saatu ja koska tiedot hankintakeskuksen käsityksen mukaan todella ovat liikesalaisuuksia, rikkoisi hankintakeskus julkisuuslakia, jos se luovuttaisi Roche Diagnostic Oy:lle tai sen asiamiehelle kirjallisessa pyynnössä tarkoitetut tiedot.
Harkintaansa hankintakeskus perustelee seuraavasti:
a) Hankintakeskuksen käsityksen mukaan on objektiivisesti arvioiden niin, että ao. liikesalaisuuksiksi merkityt selvitykset tietoineen ovat liikesalaisuuden piiriin luettavia tietoja. Tuotekoulutukseen ja -opastukseen sekä verensokerimittareiden vaihtoprosessiin liittyvät tiedot ovat selvästi luokiteltavissa yrityksen strategiseen toimintaan kuuluviksi. Oikeuskäytännössä on yrityksen toimintastrategiaan kuuluvia tietoja pidetty liikesalaisuuksina. Usein tällaiset strategiset tiedot palautuvat tarjoajan soveltuvuustietoihin. Tässäkin hankintamenettelyssä näitä tietoja on käytetty tarjoajan soveltuvuuden arvioinnissa. Tuotteeseen liittyvä standarditieto voidaan puolestaan luokitella liikesalaisuudeksi sen vuoksi, että se sisältää tuotteen tekniseen rakenteeseen liittyvää mittaus- ja tutkimustietoa. Tuotteen teknisiä tietoja, joita ei suoraan tuotetta tarkastelemalla voida havaita, pidetään yleisesti liikesalaisuutena.
b) Pyydettyjä, liikesalaisuuden piiriin kuuluvia tietoja on hankintamenettelyssä käytetty tarjoajan soveltuvuuden arvioinnissa (tuotekoulutukseen ja -opastukseen liittyvä selvitys sekä mittarinvaihtoprosessiin liittyvä selvitys) sekä hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksena (tuotteiden ISO-standardinmukaisuus). Näitä seikkoja ei ole enää käytetty tarjousten vertailussa.
c) Tarjoajien suostumusta tietojen luovuttamiseen ei saatu.
Muutoksenhaku tähän päätökseen
Tämän päätöksen liitteenä on muutoksenhakuosoitus.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Roche Diagnostics Oy:n tietopyyntö 6.11.2013 |
Oheismateriaali
1 | tarjouspyyntö_verensokerimittarit.pdf |
2 | H083-13-kysymyksetjavastaukset.pdf |
3 | H083-2013HEL-007771 vertailutaulukko.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asiakirjapyynnön esittäjä | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Hankintajohtaja 31.10.2013 § 67
HEL 2013-007771 T 02 08 01 00
Päätös
Hankintajohtaja päätti sulkea Abbott Diabetes Care:n ja OneMed Oy:n tarjoukset pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisina.
Hankintajohtaja päätti hyväksyä Mediq Suomi Oy:n tarjouksen liitteenä olevan hankintamuistion perusteella kolmeksi (3) vuodeksi edullisimpina tarjouksena.
Hankintasopimuksen arvioitu arvonlisäveroton arvo on 8 000 000 €.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Päätöksen perustelut
Verensokerimittareiden ja liuskojen yhteishankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja hankintailmoitus julkaistu 10.9.2013. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.10.2013. Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) tarjousta:
Abbott Diabetes Care
Bayer Oy
Mediq Suomi Oy
OneMed Oy
Roche Diagnostics Oy
Kaikki määräajassa tarjouksensa jättäneet tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Abbott Diabetes Care:n ja OneMed Oy:n tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti tarjousten valintaperusteena on tarjouksen edullisuus. Tämän päätöksen perustelut ja tarjousten vertailu on esitetty liitteenä olevassa hankintamuistiossa.
Vertailu osoittaa, että edullisimman tarjouksen on tehnyt Mediq Suomi Oy.
Lisätiedot
Annika Turunen, puhelin: +358931031772
annika.turunen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Heltu/1 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
1
Vuokrien ja palvelumaksujen korotukset Helsingin Tukkutorin asiakkaille vuonna 2014
Pöydälle 24.10.2013
HEL 2013-012838 T 10 01 03
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee hyväksyä Helsingin Tukkutorin vuokrien ja palvelumaksujen korottamisen kolmella prosentilla vuoden 2014 alusta. Korotus vastaa kustannustason nousua Tukkutorin toiminnassa.
Esittelijä
Kiinteistöjen ylläpidon ja energian kustannukset ovat nousseet elinkustannusindeksiä ripeämmin viime vuosina ja tästä johtuen Helsingin Tukkutori suunnittelee nostavansa vuokrien ja palveluiden maksuja enintään kolmella prosentilla vuoden 2014 alusta lähtien. Vuokrankorotus toteutetaan harkiten ja joidenkin maksujen osalta se voi jäädä esitettyä pienemmäksi, jos paine korotukseen on pienempi tai hinta halutaan pitää tasarahaisena.
Tori- ja hallipaikkojen maksuja korotetaan vielä erillisellä päätöksellä joulukuun kokouksessa. Hallien vuokrat ovat nousseet kunnostustöiden johdosta enemmän kuin kolme prosenttia. Tässä vaiheessa uudet kaupungin sisäiset vuokrat eivät ole vielä tiedossa, joten päätösehdotus korotuksista siirtyy joulukuulle ja päätökset toteutetaan kevään ja kesän 2014 aikana.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Taulavuori
Lisätiedot
Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500
timo.taulavuori(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Oikaisuvaatimusohje, teknisen palvelun lautakunta |
Päätöshistoria
Teknisen palvelun lautakunta 24.10.2013 § 187
Pöydälle 24.10.2013
HEL 2013-012838 T 10 01 03
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Taulavuori
Lisätiedot
Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500
timo.taulavuori(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | (26) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Heltu/2 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
2
Selvitys Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle tehdyn kantelun johdosta; toripaikoista päättämisessä noudatettu menettely ja sen perusteet
HEL 2012-016418 T 03 01 02
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liittyen Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen (EOA) pyytämään selvitykseen toripaikkojen myöntämismenettelystä (Dnro 4271/4/12). Jos kaupunki siirtyy oikeusasiamiehen ehdottamaan vuokrauskäytäntöön merkitsee se sekä taloudellisesti että palvelun tehokkuuden puolesta merkittävää heikennystä kaupungin toimintaan eikä olennaisesti paranna yrittäjien oikeusturvaa toripäätöksien valituskäytännön myötä.
Tori- ja kauppahallien vuokraukset siirtyivät vuoden 2011 alussa Helsingin Tukkutorille Kiinteistöviraston Tilakeskukselta. Siirron yhteydessä vuokrauksien osalta siirryttiin vuosikymmeniä vallinneeseen ja toimivaksi todettuun Tukkutorin vuokrausmalliin ja tietojärjestelmiin yrityksille vuokrattavien tilojen osalta. Vuokraustoiminta on kuvattu Tukkutorin prosesseissa. Malli on ollut Tukkutorin käytössä jo edellisten toimitusjohtajien aikana ja yleisesti hyväksytty tapa toimia. Malli on esitelty avoimesti Teknisen palvelun lautakunnalle, joka on sen hyväksynyt. Toimintatavasta ei ole aikaisemmin valitettu.
Toiminnan siirtymisen yhteydessä Tilakeskukselta Tukkutorille ei vaadittu eikä kerrottu sitä, että Tilakeskuksen mallia olisi noudatettava Tukkutorilla. Siirron yhteydessä siihen ei myöskään annettu henkilöstöä eikä taloudellisia resursseja.
Tukkutorin tapa toimia on huomattavasti tehokkaampi ja yrittäjäystävällisempi kuin Tilakeskuksen aikaisempi toimintamalli. Se on lisäksi kaupungin sekä yrittäjien kannalta nopeampi ja kustannustehokkaampi tapa toimia. Esimerkiksi toripaikkoja vuokrattaessa toripaikkamaksujen suuruus ei kata niitä kustannuksia, mitä ns. byrokraattisempi malli edellyttäisi. Ns. Tukkutorin käytäntö on kuvattu aikaisemmassa vastineessa oikeusasiamiehelle.
Toimitusjohtaja Taulavuori toimii Tukkutoria koskevien asioiden esittelijänä ja on mielestäni toiminut vallinneen ja normaalin käytännön mukaisesti tässä tehtävässä. Hän ei ole sinällään puolustanut tekemäänsä päätöstä vaan perustellut toimintamallia käytännöllisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Vuokrauspäätökset valmistelee ko. toimialan päällikkö ja esittelee ne toimitusjohtajalle. Tämä käytäntö on ollut Tukkutorilla pitkään ja sitä on perusteltu oikeudenmukaisuusperiaatteella. Tukkutori on organisaationa pieni ja tavoitteena on aina, että esittelijä tuntee ja tietää asian. Tässäkin tapauksessa toimitusjohtaja Taulavuori tunsi asian parhaiten ja siksi hän itse toimi asian esittelijänä. Tästä syystä hän ei myöskään huomannut tarkastella asiaa esteellisyysnäkökulmasta.
Edelleen voidaan katsoa, että hän ei ole varsinaisesti vaikuttanut itse lautakunnan päätökseen, vaan perustellut ainoastaan käytössä olevaa Tukkutorin toimintamallia. Tukkutorilla on viranhaltijoita on vain neljä, joten täydellistä esteettömyyttä on jopa vaikea saavuttaa, koska useissa vuokrauksissa asioita käsittelevät kaikki heistä.
Jos teknisen palvelun lautakunta päättää noudattaa Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian kehotusta muuttaa kaikki Tukkutorin vuokraukset avoimiksi ja valituskelpoisiksi, lisäisi se Tukkutorin työmäärää olennaisesti. Toreilla ja kauppahalleissa tehdään vuosittain n. 40 sopimusta. Avoin ja valituskelpoinen käytäntö tarkoittaa ajallisesti kokonaisuudessaan n. kahden (2) työpäivän työmäärää sopimusta kohti. Käytännössä vuokrauksen käynnistämisprosessi veisi vähintään seitsemän viikkoa siitä, kun tila saadaan vuokrattavaksi. Nyt valitsemalla olemassa olevista hakemuksista sopivin vie parhaimmillaan viikon tai kaksi.
Vastaavasti Tukkutorin tukkukauppa-alueella vuosittainen sopimusmäärä on yli 200 sopimusta. Tukkukaupan sopimusten kohdalla avoin ja valituskelpoinen menettely tarkoittaisi keskimäärin myös n. kahden työpäivän työmäärää sopimusta kohti. Kokonaisuutena uusi käytäntö tarkoittaisi yli kahden henkilötyövuoden lisäystä Tukkutorin nykyiseen tehtävämäärään. Suunta olisi päinvastainen ajatellen kaupungin tavoitteita tehokkuuden lisäämisessä, yritysmyönteisyyden edistämisestä ja henkilömäärän vähentämisessä.
Tukkukaupan kohdalla uusi menettelytapa tarkoittaisi lisäksi huomattavia vuokranmenetyksiä sekä käyttöasteen laskua pitkittyneiden sopimuskäsittelyaikojen seurauksena. Merkillepantavaa on myöskin tukkukaupan luonne. Koska kysymyksessä on elintarvikekauppa ja elintarvikkeiden varastointi, ovat sopimustarpeet usein hyvinkin kiireellisiä. Tällöin hidastunut sopimusmenettely tarkoittaisi monessa tapauksessa suoraan sitä, että tilat eivät ehdi lainkaan sitä hakeneelle yrittäjälle käyttöön, vaan yrityksen on pakko hakeutua muualle varastoimaan tuotteensa. Elinkeinopoliittisesti merkittävän Tukkutorin palvelun taso laskisi dramaattisesti ja käyttöaste olisi alhainen raskaan sopimuskäytännön seurauksena.
Toripuolella käytäntö myös hidastaisi vuokrauksien käynnistämistä ja pidentäisi käsittelyaikoja niin paljon, että kiireisten kesätoripaikkojen vuokrauksesta tulisi viiveistä.
Oheismateriaalina toimitusjohtaja Timo Taulavuoren vastine Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle.
Esittelijä
Teknisen palvelun lautakunta antoi Eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun johdosta lausuntonsa koskien toripaikkojen vuokrausmenettelyä. Eduskunnan oikeusasiamies antoi päätöksensä ja apulaisoikeusasiamies pyysi sen jälkeen erikseen Helsingin kaupunginhallitusta hankkimaan asian tutkimiseksi teknisen palvelun lautakunnan ja toimitusjohtaja Taulavuoren selvitykset sekä antamaan oman lausuntonsa asiassa.
Esittelijä
teknisen palveluyksikön päällikkö
Tommi Tapana
Lisätiedot
Tommi Tapana, teknisen palveluyksikön päällikkö, puhelin: 310 78823
tommi.tapana(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | Vastine Eduskunnan oikeusasiamiehelle esteellisyys kysymykseen |
2 | Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen lausuntopyyntö 28.10.2013 |
3 | Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös kantelusta |
4 | Eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntopyyntö teknisen palvelun lautakunnalta toripaikoista päättämisessä noudatetusta menettelystä ja sen perusteista |
5 | Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle toripaikoista päättämisessä noudatetusta menettelystä ja sen perusteista |
Tiedoksi; Muutoksenhakukielto; Valmistelua
Kaupunginhallitus
Päätöshistoria
Teknisen palvelun lautakunta 21.02.2013 § 45
HEL 2012-016418 T 03 01 02
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti antaa selvityksen Helsingin Tukkutorin toripaikkojen vuokrausmenettelystä Eduskunnan oikeusasiamiehen kansliaan. Hakaniemen toripaikkoja vuokratessaan kesällä 2012 Helsingin Tukkutori on toiminut normaalisti aikaisemman hyväksytyn käytännön mukaisesti päättäessään toripaikkojen vuokrauksesta ja tiedottaessaan niistä. Käytännöstä on keskusteltu ja se on hyväksytty teknisen palvelun lautakunnassa. Silloin ei todettu olevan tarvetta muuttaa pitkään käytössä ollutta ja hyvin toimivaa käytäntöä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Taulavuori
Lisätiedot
Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500
timo.taulavuori(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|