Helsingin kaupunki | Esityslista | 13/2013 | 1 (1) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/1 | |
| 28.11.2013 |
| |
|
|
|
1
Julkisuuslain mukainen asiakirjapyyntö (verensokerimittareiden yhteishankinta H083-13)
HEL 2013-007771 T 02 08 01 00
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättänee, ettei se voi antaa Roche Diagnostic Oy:n pyytämiä jäljennöksiä tarjouksista ja niihin liittyvistä asiakirjoista, siltä osin kuin niitä ei ole pyynnön esittäjälle jo toimitettu. Tietoja tai jäljennöksiä ei voida antaa liikesalaisuuksien suojaamisen vuoksi, julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan sekä julkisuuslain 11 §:n 2 momentin perusteella. Tämä päätös on pyynnön esittäjälle maksuton.
Esittelijä
Asian taustasäännökset
Julkisuuslain mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Edelleen asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Kuitenkaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin, ellei kyseessä ole tarjousten vertailussa käytetystä hinnasta tai muusta tekijästä.
Jos kieltäydytään antamasta pyydettyä tietoa, on julkisuuslain mukaan ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy, annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi sekä annettava tieto käsittelyn johdosta perittävistä maksuista.
Julkisuuslain mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on. Edelleen valtuusto voi kunnan johtosäännöllä antaa viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimielin voi siirtää julkisuuslaissa asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Koska tätä ratkaisuvaltaa ei toistaiseksi ole siirretty, päätöksen tähän asiakirjapyyntöön antaa teknisen palvelun lautakunta.
Hankintakeskuksen menettely asiassa
Asiakirjapyyntö liittyy hankintakeskuksen kilpailuttamaan verensokerimittareiden ja -liuskojen hankintaan. Hankintapäätös asiassa annettiin tiedoksi tarjoajille 31.10.2013. Samana päivänä hankintamenettelyssä toiselle sijalle jääneestä Roche Diagnostic Oy:stä pyydettiin päästä katsomaan tarjoajien tarjousasiakirjoja. Hankintakeskus ja Roche Diagnostic Oy sopivat, että tiedot voidaan käsittelyn helpottamiseksi antaa muistitikulla, koska kaikki asiakirjat ovat hankintakeskuksen sähköisen hankintajärjestelmän vuoksi sähköisessä muodossa. Roche Diagnostic Oy:n edustaja haki muistitikun hankintakeskuksesta 5.11.2013. Muistitikulle hankintakeskus oli siirtänyt kaikkiin tarjouksiin sisältyneet julkiset tarjousasiakirjat ja tarjouksiin kuuluneet, tarjouspyynnössä pyydetyt julkiset liitteet.
Tämän jälkeen 6.11.2013 hankintakeskukseen tuli Roche Diagnostic Oy:n asiamiehen kirjallinen pyyntö (tämän asian liitteenä), jossa pyydetään lähettämään "viipymättä jäljennökset kaikista tarjouskilpailussa annetuista kilpailijoiden tarjouksista ja niihin liittyvistä asiakirjoista (niiltä osin kuin niitä ei vielä ole pyynnönesittäjälle toimitettu) sähköpostitse pdf-muodossa". Muussa tapauksessa pyydetään toimittamaan valituskelpoinen päätös.
Koska hankintakeskus oli jo toimittanut suuren osan kaikista tarjousasiakirjoista Roche Diagnostic Oy:lle, tarkennettiin vielä puhelimitse, mitä nimenomaisia asiakirjoja pyynnön esittäjä tarkoitti. Ilmeni, että Roche Diagnostic Oy halusi nimenomaan tuotekoulutukseen ja tuoteopastukseen liittyvien selvitysten tiedot, verensokerimittareiden vaihtoprosessiin liittyvien selvitysten tiedot sekä verensokerimittareiden ISO 15197:2013 -standardinmukaisuuteen liittyvät tiedot.
Tuotekoulutuksesta ja tuoteopastuksesta edellytettiin tarjouspyynnössä tarjoajilta seuraava selvitystä: Tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa selvitys yhteyshenkilöistä yhteystietoineen. Selvityksessä tulee olla suunnitelma koulutusten ja tuotteiden käyttöönopastusten aloittamisesta Helsingin kaupungin yksiköissä. Yksiköillä tarkoitetaan kaupungin sairaaloita (4), päivystyssairaaloita (2), vanhusten keskuksia, kotisairaaloita sekä psykiatrisia yksiköitä, palvelutaloja, omahoitotarvikejakelua (2) sekä muita kaupungin yksiköitä. Selvityksessä tulee olla kuvattuna erityisesti ja erikseen verensokerimittareiden ja niihin kuuluvien liuskojen käyttöön liittyvää käyttökoulutusta ja opastusta. Helsingin kaupunki ottaa verensokerimittarit ja liuskat käyttöön välittömästi sopimuksen alkamisesta. Tarjoajan tulee varautua mahdolliseen sopimuskauteen riittävällä henkilökuntaresurssilla. Tarjoajan tulee varautua jatkuvaan koulutukseen, tukeen ja seurantaan sekä osallisten sitouttamiseen sopimuskauden aikana yhteistyössä kaupungin eri yksiköiden työntekijöiden ja omahoitotarvikejakelun kanssa.
Verensokerimittareiden vaihdosta edellytettiin tarjouspyynnössä tarjoajilta seuraava selvitystä: Tarjoajan tulee antaa selvitys siitä, kuinka tarjoaja hoitaa mittareiden vaihdon. Mittarit tulee voida vaihtaa noin 20 000 diabeetikolle sopimuksen tultua voimaan kuuden (6) kuukauden kuluessa. Tarjoajan tulee huomioida, että mittarin vaihdon hoitaa tarjoajan yhteyshenkilöt. Vaihto tapahtuu omahoitotarvikejakelu (Kivelä ja Herttoniemi) toimipisteissä. Kaupungin yksiköihin, kuten sairaaloiden osastoille menevät mittarit tulee toimittaa suoraan osastoille. Käyttöönottokoulutukset tulee tehdä ennen mittareiden käyttöönottoa.
Verensokerimittareiden ISO 15197:2013 -standardinmukaisuuteen liittyen edellytettiin tarjouspyynnössä selvitystä siitä että tuotteiden laatu noudattaa ISO 15197:2013 -standardia tai tuote täyttää tulevan sopimuskauden aikana kyseisen standardin vaatimat määräykset. Selvitys voi olla todistus voimassa olevasta standardista tai selvitys siitä, kuinka tarjoaja tulee täyttämään standardin vaatimukset.
Koska tarjoajat olivat merkinneet edellä mainitut selvitykset liikesalaisuuksiksi, kysyttiin tarjoajilta sähköpostitse, voidaanko nämä selvitykset ja asiakirjat siitä huolimatta luovuttaa Roche Diagnostic Oy:lle.
Kaikki tarjoajat (Abbott Diabetes Care, Bayer Oy, Mediq Suomi Oy ja OneMed Oy) ilmoittivat, ettei asiakirjoja saa luovuttaa.
Hankintakeskuksen harkinta
Hankintakeskus on huolellisesti tutkinut asiakirjapyynnön julkisuuslain mukaisesti ja tullut siihen tulokseen, että edellä mainitut tiedot ovat liikesalaisuuksia. Näin ollen tiedot niistä voidaan luovuttaa asianosaiselle salassapitovelvoittein ainoastaan siinä tapauksessa, että näitä tietoja on käytetty tarjousten vertailussa. Koska näitä tietoja ei ole tässä hankintamenettelyssä käytetty tarjousten vertailussa, ne voitaisiin julkisuuslain mukaan luovuttaa ainoastaan, jos siihen olisi saatu ko. tarjoajalta suostumus. Koska tällaisia suostumuksia ei saatu ja koska tiedot hankintakeskuksen käsityksen mukaan todella ovat liikesalaisuuksia, rikkoisi hankintakeskus julkisuuslakia, jos se luovuttaisi Roche Diagnostic Oy:lle tai sen asiamiehelle kirjallisessa pyynnössä tarkoitetut tiedot.
Harkintaansa hankintakeskus perustelee seuraavasti:
a) Hankintakeskuksen käsityksen mukaan on objektiivisesti arvioiden niin, että ao. liikesalaisuuksiksi merkityt selvitykset tietoineen ovat liikesalaisuuden piiriin luettavia tietoja. Tuotekoulutukseen ja -opastukseen sekä verensokerimittareiden vaihtoprosessiin liittyvät tiedot ovat selvästi luokiteltavissa yrityksen strategiseen toimintaan kuuluviksi. Oikeuskäytännössä on yrityksen toimintastrategiaan kuuluvia tietoja pidetty liikesalaisuuksina. Usein tällaiset strategiset tiedot palautuvat tarjoajan soveltuvuustietoihin. Tässäkin hankintamenettelyssä näitä tietoja on käytetty tarjoajan soveltuvuuden arvioinnissa. Tuotteeseen liittyvä standarditieto voidaan puolestaan luokitella liikesalaisuudeksi sen vuoksi, että se sisältää tuotteen tekniseen rakenteeseen liittyvää mittaus- ja tutkimustietoa. Tuotteen teknisiä tietoja, joita ei suoraan tuotetta tarkastelemalla voida havaita, pidetään yleisesti liikesalaisuutena.
b) Pyydettyjä, liikesalaisuuden piiriin kuuluvia tietoja on hankintamenettelyssä käytetty tarjoajan soveltuvuuden arvioinnissa (tuotekoulutukseen ja -opastukseen liittyvä selvitys sekä mittarinvaihtoprosessiin liittyvä selvitys) sekä hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksena (tuotteiden ISO-standardinmukaisuus). Näitä seikkoja ei ole enää käytetty tarjousten vertailussa.
c) Tarjoajien suostumusta tietojen luovuttamiseen ei saatu.
Muutoksenhaku tähän päätökseen
Tämän päätöksen liitteenä on muutoksenhakuosoitus.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Roche Diagnostics Oy:n tietopyyntö 6.11.2013 |
Oheismateriaali
1 | tarjouspyyntö_verensokerimittarit.pdf |
2 | H083-13-kysymyksetjavastaukset.pdf |
3 | H083-2013HEL-007771 vertailutaulukko.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asiakirjapyynnön esittäjä | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
|
|
|
|
|
|
| Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|