Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

10.04.2014 16:00 - 17:24

 

 

Kokouspaikka

Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs

Läsnä

Jäsenet

Sevander, Tomi

puheenjohtaja

Salla, Aura

varapuheenjohtaja
saapui 16:10

Korhonen, Heikki

 

Laine, Anna

 

Marttila, Irma

 

Nieminen, Olavi

 

Vuorinen, Tuulikki

 

Laak, Noora

varajäsen

Fagerström, Jesse

varajäsen

Muut

Koskinen, Kauko

kaupunginhallituksen edustaja

Lamminmäki, Jorma

hankintajohtaja, Hankintakeskus
esittelijä

Tapana, Tommi

vs. toimitusjohtaja, Tukkutori
esittelijä
poistui 17:01, poissa: 76§, 77§, 78§

Halkola, Hannu

vs. toimitusjohtaja, Stara
esittelijä

Niskala, Markus

it-suunnittelija, Stara
tekninen tuki

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö, Stara
tiedottaja

Koivisto, Jenny

hallintolakimies, Stara
pöytäkirjanpitäjä

Riipi, Anette

hallintosihteeri, Stara
asiantuntija

Jääskeläinen, Riikka

kehityspäällikkö, Stara
asiantuntija
poistui 16:25, poissa: 76§, 77§, 78§

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

65

Puj/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

66

Puj/2

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

67

Puj/3

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

68

Puj/4

Teknisen palvelun lautakunnan 24.4.2014 kokouksen kokouspaikan muutos

69

Stara/1

Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakka

70

Stara/2

Eron myöntäminen Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikölle

71

Stara/3

Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2014

72

Heltu/1

Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 1/2014

73

Hank/1

Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 1/2014

74

Hank/2

Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2013

75

Hank/3

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, kopiointi- ja tulostuspalvelut (H140-13)

76

Hank/4

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta (H009-13)

77

Puj/5

Ilmoitusasiat

78

Puj/6

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/1

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 65

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päätti valita varajäsenet Fagerström Jesse ja Laak Noora tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Fagerström Jesse ja Marttila Irma tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/2

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 66

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/3

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 67

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/4

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 68

Teknisen palvelun lautakunnan 24.4.2014 kokouksen kokouspaikan muutos

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 24.4.2014 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2.

Kokous alkaa klo 16.00.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Ennen kokouksen alkua lautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua klo 15.00 - 16.00 Hankintakeskuksen tiloihin.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/1

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 69

Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakka

HEL 2014-001478 T 02 08 03 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakan halvimman tarjouksen antaneelta KFS Finland Oy:ltä sen 7.3.2014 antaman tarjouksen mukaisilla yksikköhinnoilla.

Urakan arvioitu kokonaishinta on 891 125,00 euroa (avl 8 c §).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Asko Kauko, rakennuttajainsinööri, puhelin: +358931039813

asko.kauko(a)hel.fi

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Liitteet

1

Avauspöytäkirja

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Esitysteksti
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinta käsittää Honkasuon 2. osa-alueelle tehtävän pilaristabiloinnin ja siihen liittyvien maarakennustöiden tekemisen. Urakka on yksikköhintaperusteinen kokonaisurakka ja tarjouksia vertailtaessa on käytetty hintalomakkeessa ilmoitettuja määriä, jotka on arvioitu suunnitelmatietojen perusteella. Hintalomakkeessa tarjoajat hinnoittelevat jokaisen hinta-lomakkeessa mainitun määrän tarjoamallaan yksikköhinnalla. Laskemalla yhteen kaikkien määrien hintalomakkeen mukaiset kokonaishinnat saadaan hankinnan vertailuhinta.

Urakoitsijan valinnan peruste on halvin vertailuhinta.

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on kilpailuttanut hankinnan avoimella hankintamenettelyllä. Hankintailmoitus nro 2014-001478 on julkaistu HILMAssa 12.2.2014 klo 11:08 osoitteessa http://www.hankintailmoitukset.fi, kansallisen kynnysarvon 150 000,00 euroa ylittävänä hankintana.

Määräaikaan saapuneet viisi (5) tarjousta ovat tarjouspyynnön mukaisia ja hyväksyttäviä.

Yritys

Hinta (alv 0 %)

KFS Finland Oy

891 125,00 €

Rakentajat Piippo & Pakarinen Oy

976 704,00 €

YIT Rakennus Oy

1 083 825,00 €

Skanska Infra Oy

1 123 430,00 €

Lemminkäinen Infra Oy

1 529 030,00 €

 

Kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Asko Kauko, rakennuttajainsinööri, puhelin: 310 39813

asko.kauko(a)hel.fi

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Liitteet

1

Avauspöytäkirja

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Esitysteksti
Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 70

Eron myöntäminen Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikölle

HEL 2014-004141 T 01 01 04 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti myöntää kaupunkitekniikan rakentaminen 2 tuotantopäällikölle ********** eron hänen toimestaan (vakanssi nro 055316) ja määrittää kyseisen tuotantopäällikön toimen kelpoisuusvaatimuksiksi  rakennusmestarin tai rakennusalan insinöörin tutkinnon, kokemusta vaativien infrarakentamishankkeiden johtamisesta sekä vankkaa kunnallisen organisaation tuntemusta.

Samalla teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä kyseisen toimen täytön sisäisellä hakumenettelyllä henkilöstöosaston myöntämän täyttöluvan mukaisesti.

Pöytäkirjanote Staran kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Liitteet

1

Erohakemus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikkö ********** on hakenut eroa toimestaan 1.7.2014 alkaen.

Kaupunkitekniikan rakentaminen 2 on toimistotason yksikkö, jonka johdossa olevan tuotantopäällikön valinta kuuluu Staran johtosäännön 15 pykälän 3-kohdan mukaan teknisen palvelun lautakunnalle.

Kaupunkitekniikan rakentaminen 2 tuotantopäällikkö johtaa pohjoisten ja koillisten kaupunginosien katu- ja puistorakentamista. Tuotantopäällikkö vastaa toimistotasoisen n. 70 henk. yksikkönsä tuloksesta ja toimii 10 vastaavan työnjohtajan/projektipäällikön esimiehenä, liikevaihto on n. 19 M€. Tuotantopäällikkö osallistuu toiminnan kehittämiseen yhteistyössä muun tuotannon, tilaajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimen täyttö on välttämätöntä tuotannon sujumisen kannalta.

Stara on saanut kyseiseen toimeen täyttöluvan 1.7.2014 alkaen enintään 3 810,87 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833

hannu.halkola(a)hel.fi

Liitteet

1

Erohakemus

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Asianosainen

Stara, henkilöstöyksikkö

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/3

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 71

Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2014

HEL 2014-004154 T 02 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen 1/2014 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Käsittely

Esittelijä tarkensi liitteessä 1 "Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014" tunnusluvut-liitteen lukua. Liikeylijäämä liikevaihdosta ei ole 2,0 % vaan 0,5 %.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014

2

Staran ennustetietolomake I 2014

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen antamien vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan neljä kertaa vuodessa. Virastojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lautakunnan tietoon. Lautakunnan on lähetettävä asiasta talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä.

Staran talousarvion mukaiset tulot vuodelle 2014 ovat 248,7 milj.euroa. Tällä hetkellä tulojen ennustetaan toteutuvan 210,7 milj.euron suuruisena eli talousarvion tuloista jäätäisiin 38,0 milj. euroa. Talousarvion mukaiset kulut vuodelle 2014 ovat 240,2 milj.euroa ja ennustettu toteuma niiden osalta on tällä hetkellä 205,3 milj.euroa. Tämä tarkoittaa kulujen jäämistä 34,9 milj.euroa talousarvion alle. Toimintakatetasolla Stara jäisi sille asetetusta tavoitteesta (8,453 milj.euroa) 3,057 milj.euroa.

Selkeä syy toiminnan volyymin laskuun ovat pääasiallisten asiakkaiden pienentyneet tilaukset, niin käyttö- kuin investointipuolellakin. Asetettuun tulostavoitteeseen on pyritty pääsemään vastaavilla kustannussäästöillä, jotka kohdistuvat ennen kaikkea aliurakoitsijoilta ostettaviin tuotannollisiin palveluihin. Myöskin aineiden ja tarvikkeiden osalta ennustetaan syntyvän säästöjä. Tämäkään ei kuitenkaan täysin riitä kompensoimaan jyrkkää ja odottamatonta pudotusta tulojen puolelta. Poistojen ennakoidaan pysyvän jotakuinkin ennustetulla tasolla.

Staralla on käytössään vuodelle 2014 investointirahaa työkoneisiin ja autoihin sekä muuhun irtaimeen 3,49 milj.euroa, josta on käytetty 31.3. mennessä 57 000 euroa ja sidottu tilauksiin 788 000 euroa. Investoinnit toteutuvat suunnitelman mukaisesti.

Staralla on kolme sitovaa toiminnallista tavoitetta vuodelle 2014:

-        Jatketaan työhyvinvoinnin nelivuotista Stydi-ohjelmaa, joka vähentää tapaturma- ja sairauspoissaoloja. Tavoitteena on parantaa Staran työhyvinvointia siten, että lyhytaikaisten, 1-3 päivän sairauspoissaolojen määrä vähenee vuodesta 2013 vähintään 0,2 prosenttiyksikköä.

-        Energiansäästötavoite on 6 % vuoden 2010 energiankulutuksesta mukaan lukien aiempien vuosien säästötavoitteet. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön- ja kaukolämmön kulutus.

-        Tuottavuutta parannetaan alentamalla kiinteitä kustannuksia edelliseen vuoteen verrattuna.

Tavoitteiden ennakoidaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti vuoden loppuun mennessä.

Kaupunkitekniikan ylläpito-osastolla neljän runsaslumisen talven jälkeen vähäluminen talvi vähensi sekä kustannuksia että myös tuloja. Sään vaikutus ylläpidon kustannuksiin on merkittävä ympäri vuoden, mikä vaikeuttaa talouden ennustamista. Vuoden 2013 alusta muodostetun osaston resurssien yhteiskäyttö ja käytön mitoittamissuunnittelu etenee. Tavoitteena on tuottavuuden parantaminen ylläpitotoiminnassa. Vuoden 2014 tilauskanta on huomattavasti pienempi kuin edellisenä vuonna, mikä aiheuttaa merkittäviä haasteita kustannusten sopeuttamiselle.

Kaupunkitekniikan rakentaminen-osastolla talvikauden töitä on ollut jonkin verran edellisiä vuosia vähemmän. Siirtyminen merkittävässä määrin ns. kokonaishintaurakkamalliin vuoden 2014 alusta ja toisaalta hintapaineet päätilaajilta lisäävät merkittävästi ennustamisen haasteita sekä lisäävät taloudellista riskiä projekteissa.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Hannu Halkola

Lisätiedot

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014

2

Staran ennustetietolomake I 2014

Oheismateriaali

1

Puitesopimukset SAP 2011 Alkaneet, Tilanne 2014.4.1 sivu 1

2

Puitesopimukset SAP 2011 Alkaneet, Tilanne 2014.4.1 sivu 2

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/1

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 72

Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 1/2014

HEL 2014-004284 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Helsingin Tukkutorin vuoden 2014 helmikuun arvion perusteella laaditun talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Esittelijä

teknisen palveluyksikön päällikkö

Tommi Tapana

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvion toteutumisennuste 1 tplk 10 4 2014

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Helsingin Tukkutorin käyttötalousosan helmikuun lopun toteuman perusteella näyttää siltä, että Tukkutori päässee sille asetettuihin tavoitteisiin vuoden loppuun mennessä. Tulokertymä on ollut toistaiseksi hyvä, mutta samanaikaisesti tiloja vapautuu yrityksiltä enemmän kuin normaalisti johtuen yritystoiminnan vaikeuksista ja tilojen uudelleen järjestelyistä. Tiloihin etsitään aktiivisesti uusia toimijoita. Tukkutorin investointibudjetti toteutunee suunnitellusti kuitenkin niin, että pääosa suunnitelluista investoinneista joudutaan siirtämään tulevaisuuteen Tukkutorin investointibudjetin määrärahan leikkauksen vuoksi.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Toimitilojen käyttöasteen osalta pyritään pääsemään tavoitteeseen, joka on 87 %. Tavoite on kova, sillä pitkästä aikaa on ensimmäistä kertaa toiminnassa kolme elintarvikkeita myyvää kauppahallia, joten tiloja vapautuu enemmän kuin aikaisemmin vanhan kauppahallin uudelleen käynnistymisen johdosta. Samanaikaisesti tukkutorialueella on vapautunut tiloja vuokrattavaksi tavanomaista enemmän. Kysyntä on ollut toistaiseksi kuitenkin hyvää. Asiakastyytyväisyys ja tuottavuus selviävät myöhemmin tehtävien mittauksien ja laskelmien jälkeen.

Muutokset toimintaympäristössä

Vanha kauppahalli avautuu kesäkuussa uudelleen, jolloin elintarvikemyyntiä harjoittavien myymälätilojen määrä lisääntyy selvästi. Hallin avaus aiheuttaa lisäkuluja toimintaan ja vaikutta myös Hietalahden hallin tilanteeseen, jonne joudutaan etsimään uusia kauppiaita puoleen myymälätiloista. Yleinen talouden tiukka tilanne heijastuu myös tukkutorialueen yrityksiin. Yritysten maksutilannetta seurataan tästä johtuen tehostetusti yhteistyössä Talpan ja Oikeuspalveluiden kanssa. Tukkutorin uuden pakastamon hanke käynnistynee vuoden aikana, mikä sitoo sekä työvoimaa että taloudellisia resursseja suunnittelun osalta.

Selonteko esiintyvistä riskeistä

Merkittäviä riskejä ovat uusien liiketoimintojen käynnistämiset kauppahalleissa ja Teurastamolla. Ne vaativat hyvää suunnittelua. Teurastamon osalta riskitekijän muodostaa myös investointirahojen leikkaus, mikä vaikeuttaa uusien kohteiden käyttöönottoa. Talouden riskit liittyvät merkittävästi myös yleiseen talouskehitykseen ja sen vaikutuksiin Tukkutorin asiakasyrityksissä.

Esittelijä

teknisen palveluyksikön päällikkö

Tommi Tapana

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvion toteutumisennuste 1 tplk 10 4 2014

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/1

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 73

Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 1/2014

HEL 2014-004015 T 02 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2014 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ole aihetta.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: 310 31502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hank-Talousennuste 1-2014

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sote-muutokseen liittyvän hankintojen ja varastojen keskittämisen talousvaikutusten johdosta tulojen ja menojen arvioidaan toteutuvan noin 10 % talousarviota suurempina. Toimintakate pysyy talousarvion puitteissa.

Sitovana tavoitteena olevan hankintojen raportointijärjestelmän kehittämishankkeen toteutuminen riippuu kaupungin tilauksesta-maksuun -hankkeen edistymisestä ja sen yhteydessä tehtävistä linjauksista. Todennäköiseltä näyttää, että hanketta ei ehditä ainakaan täysin toteuttaa tänä vuonna. Muiden tavoitteiden arvioidaan toteutuvan  suunnitelmien mukaisesti.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: 310 31502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hank-Talousennuste 1-2014

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Talous- ja suunnittelukeskus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/2

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 74

Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2013

HEL 2014-004019 T 00 01 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2013 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintakeskuksen toimintakertomus 2013

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintakeskus jatkoi hankintatoiminnan kehittämistä ja toteuttamista kaupungin tavoitteiden mukaisesti.

Sosiaali- ja terveysvirastojen organisaatiomuutoksen yhteydessä keskitettiin vuoden alusta hankintoja sekä Koskelan ja Kustaankartanon varastotoiminnat hankintakeskukseen. Keskittämisen johdosta hankintakeskuksen tulot ja menot kasvoivat noin 70 % talousarvioon verrattuna. Henkilöstömäärä kasvoi 13 henkilöllä, joista 11 siirtyi logistiikkakeskukseen ja kaksi hankintapalveluihin.

Logistiikkakeskuksen varaston arvo kasvoi noin 217.000 euroa ja toimitusrivien määrä noin 156.000 kpl.

Hankintakeskuksen rooli kaupungin yhteishankintayksikkönä vahvistui edelleen. Toimintavuoden alusta lukien hankintakeskus on kilpailuttanut kaikki sosiaali- ja terveysviraston hankinnat.

Hankintakeskus jatkoi vuonna 2012 käyttöönotetun sähköisen kilpailutusjärjestelmän (Cloudia) hyödyntämistä. Uutena hankintamenettelynä käytettiin sähköistä huutokauppaa. Menettelyn avulla saavutettiin merkittäviä taloudellisia säästöjä edelliseen sopimuskauteen verrattuna.

Kestävän kehityksen kriteerien käyttö hankinnoissa kasvoi ja 44 % yhteishankintakilpailutuksista sisälsi niitä.

Hankintakeskuksen kokonaistulot toimintavuonna olivat 15.251.000 euroa, kokonaismenot 15.226.000 euroa ja toimintakate 25.000 euroa. Toimintakate toteutui talousarviota parempana johtuen talousarviota suuremmasta logistiikkakeskuksen tuotemyynnistä ja toiminnan kehittämisen seurauksena syntyneistä henkilöstö- ja kuljetuskulujen säästöistä.

Hankintakeskuksen tuottavuusluku parani edellisvuodesta 12 %. Tuottavuuslukuun vaikuttivat eniten sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation hankintojen ja varastotoimintojen keskittäminen hankintakeskukseen. Kilpailutusten määrä nousi edellisvuodesta 29 % ja logistiikkakeskuksen toimitusrivien määrä 59 %.

Hankintakeskus järjesti 102 hankintakilpailutusta, joiden yhteisarvo oli noin 447 miljoonaa euroa. Logistiikkakeskus toimitti kaupungin yksiköille erilaisia yhteishankintatuotteita noin 13 miljoonan euron arvosta.

Investoinnit siirtyivät käytettäväksi seuraava vuonna, koska suunniteltuja hankkeita ei hankintakeskuksesta riippumattomista syistä päästy toteuttamaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon hankintojen keskittämiseen liittyvien järjestelmien laajennukset siirtyivät seuraavalle vuodelle mm. Malmin sairaalan peruskorjaustyön johdosta. Lisäksi kaupungin hankintojen raportointijärjestelmän toteuttaminen siirrettiin seuraavalle vuodelle, koska kaupunkiyhteisen raportointijärjestelmän ylläpidon kilpailutus saatiin päätöksen vasta loppusyksystä 2013.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintakeskuksen toimintakertomus 2013

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/3

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 75

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, kopiointi- ja tulostuspalvelut (H140-13)

HEL 2013-015550 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 10.2.2014 tekemää kopiointi- ja tulostuspalveluiden (H140-13) hankintapäätöstä.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

2

Kuuleminen liikesalaisuudet piilotettu.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustasäännökset

Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Kopiointi- ja tulostuspalveluiden hankinnassa (H140-13) tarjouksen antanut Ricoh Finland Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa.

Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Ricoh Finland Oy:n vaatimus

Ricoh Finland Oy vaatii, että palveluluokka A:n osalta hankintapäätös poistetaan tai että sitä muutetaan. Ricoh Finland Oy perustelee vaatimustaan sillä, ettei Toshiba Tec Nordic Ab:n tarjous täytä tarjouspyynnön vaatimusta ilmoitettujen käytettävyysarvojen osalta. Perusteluina Ricoh Finland Oy esittää puolueettoman testilaitoksen Bayers Laboratoryn testiraportteja sekä Toshiban omien laitteiden tekniset ominaisuudet -asiakirjoja. Hankintaoikaisuvaatimus tämän esityksen liitteenä.

Hankintakeskuksen menettely

Tarjoajien ja tarjousten valinnassa hankintakeskus on ottanut huomioon kaiken sille tarjouksissa toimitetun materiaalin. Hankintakeskuksella ei olisi ollut hankintalain menettelysäännösten mukaan edes mahdollisuutta ottaa huomioon muuta materiaalia kuin sen minkä Toshiba Tec Nordic Ab on nyt kyseessä olevaan kilpailutukseen tarjouksensa mukana toimittanut. Hankintakeskus tekisi menettelyllisen virheen, jos se ottaisi huomioon muuta materiaalia kuin tarjouksessa on esitetty. Huomioon ei siten voida myöskään ottaa materiaalia, joka kuuluu aikaisempaan kilpailutukseen.

Hankintakeskus on näin ollen hankintamenettelyssä arvioinut tarjousta sen materiaalin perusteella, joka sille on tarjouksen mukana toimitettu. Hankintakeskuksella on oikeus luottaa siihen materiaaliin, joka sille tarjouksessa toimitetaan. Hankintakeskuksella ei ole ollut aihetta epäillä Toshiba Tec Nordic Ab:n toimittamien tietojen oikeellisuutta. Näin ollen hankintakeskus pitää Toshiba Tec Nordic Ab:n tarjousta tarjouspyynnön mukaisena.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintakeskus on pyytänyt Toshiba Tec Nordic Ab:lta lausumaa (selitystä). Hankintakeskus on tutkinut toimitetun lausuman ja toteaa, ettei sillä edelleenkään ole syytä epäillä tarjoustietoja virheellisiksi. Toshiba Tec Nordic Ab ilmoittaa, että sen tarjouksessaan ilmoittamat arvot on mitattu perusasetuksilla ja että ne ovat todelliset ajat, jonka laite perusasetuksilla kuluttaa virransäästötilasta ensimmäiseen tulosteeseen. Ricoh Finland Oy:n vaatimuksen perusteluina mainittuja asiakirjoja Toshiba Tec Nordic Ab ei ole tarjouksensa mukana toimittanut hankintakeskukseen. Toshiba Tec Nordic Ab ilmoittaa myös, ettei se ole toimittanut sen nimissä mainittuja Toshiban omien laitteiden tekniset ominaisuudet -asiakirjoja.

Kuuleminen

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta on kuultu Toshiba Tec Nordic Ab:ta. Lausuma (selitys) liitteenä.

Päätelmä

Hankintakeskus on noudattanut hankintalakia hankintamenettelyssä. Näin ollen hankintajohtajan hankintapäätöstä 10.2.2014 ei ole syytä poistaa tai muuttaa.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

2

Kuuleminen liikesalaisuudet piilotettu.pdf

Oheismateriaali

1

TarjouspyyntöH140-13

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1
Liite 2

Päätöshistoria

Hankintajohtaja 10.02.2014 § 14

HEL 2013-015550 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä Palveluokassa A ja B Toshiba Tec Nordic Ab ja palveluluokassa C-D Ricoh Finland Oy tarjouksen kolmeksi (3) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.

Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi

Hankinnan ennakoitu arvo on 1 600 000 euroa

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 20.12.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön H140-13, Dnro HEL 2013–01550. Kopiointi- ja tulostuspalvelujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 23.12.2014 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.2.2014. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta: Konica Minolta Business Solutions Finland Oy,Ricoh Finland Oy, Toshiba Tec Nordic Ab, Chilit Oy ja Perkko Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Kaikki tarjoajat täyttivät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjouspyynnön kohdan 11 mukaan hinnan painoarvo on 80 % ja palvelun laatutekijöiden 20 %. Hinnan osalta käytetään tarjouspyynnön

kohdan Hankinnan kohteen kriteerit ilmoitettuja kopiovolyymejä ja muita ilmoitettuja ominaisuustekijöitä.

Palvelun laadun osalta taas arvioidaan seuraavia tekijöitä:

-              käytettävyys (10 %)

-              energiankulutus (10 %)

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Palveluluokassa A ja B Toshiba Tec Nordic Ab ja palveluluokassa C-D Ricoh Finland Oy.

Lisätiedot

Lasse Huusko, puhelin: 09 310 54091

lasse.huusko(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/4

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 76

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta (H009-13)

HEL 2013-012782 T 02 08 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Oy Ecolab Ab:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 31.1.2014 tekemää pesu- ja puhdistusaineiden (H009-13) hankintapäätöstä.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oy Ecolab Abn hankintaoikaisuvaatimus.pdf

2

Diversey Suomi Oyn lausuma.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustasäännökset

Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinnassa (H009-13) tarjouksen antanut Oy Ecolab Ab on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa. Oy Ecolab Ab on jättänyt asian myös markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Oy Ecolab Ab:n vaatimus

Oy Ecolab Ab vaatii hankintapäätöksen kumoamista ja uutta tarjousvertailua siten, ettei vertailuun oteta niitä tarjouksia jotka Oy Ecolab Ab:n mukaan eivät vastaa tarjouspyyntöä. Vaatimukset ja perustelut yksityiskohtaisesti esitettyinä hankintaoikaisuvaatimuksessa, joka on tämän esityksen liitteenä.

Hankintakeskuksen menettely

Tarjouspyynnössä vaadittiin tarjoajilta palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidettiin vähintään kahta kysymyksessä olevaa hankintaa vastaavaa toimitusta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta julkiselle ja/tai yksityiselle sektorille.

Vaatimuksen tarkoituksena oli arvioida tarjoajien soveltuvuutta vastaavanlaisen palveluhankinnan toimittamiseen. Tarjouspyynnössä vaadittiin, että referenssitoimitukset oli toimitettu joko julkiselle tai yksityiselle sektorille taikka kumpaankin, mutta minkäänlaista tietoa yritysmuodosta tai yritystunnuksesta ei vaadittu. Vaatimuksen tavoitteena oli varmistaa tarjoajien toimituskyvyn riittävyys Helsingin kaupungille. Merkitystä on näin olleen toimitusten laajuudella, mutta ei sitä vastoin vastaanottavan yhteisön oikeudellisella tai muullakaan muodolla. Sen vuoksi myös tukkuliikkeet ja jälleenmyyjät on hyväksytty, kuten tarjouspyynnön kysymykset ja vastaukset -osiosta (vastaus n:o 28) ilmenee.

Näin ollen S-ryhmää voidaan pitää tarjouspyynnön mukaisena referenssinä. Niin ikään Kespro Oy ja Meira Nova Oy täyttävät tarjouspyynnössä referenssille asetetut vaatimukset. Sekä Diversey Suomi Oy että KiiltoClean Oy ovat siten soveltuvuusarvioinnissa täyttäneet tarjouspyynnössä tarjoajille asetetut vaatimukset.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintakeskus on tutkinut hankintamenettelynsä huolellisesti. Edellä kerrotusti hankintamenettelyssä on hankintakeskuksen käsityksen mukaan toimittu siten kuin hankintalaissa säännellään.

Kuuleminen

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta asianosaisina on kuultu Diversey Suomi Oy:tä ja KiiltoClean Oy:tä. Diversey Suomi Oy:n lausuma (selitys) liitteenä. KiiltoClean Oy katsoo lausumassaan, että sen tarjouksessaan ilmoittamat referenssit ovat täysin tarjouspyynnön ehtojen mukaiset ja että Oy Ecolab Ab:n esittämät seikat KiiltoClean Oy:n tarjouksen hylkäämiseksi tulee hylätä perusteettomana. KiiltoClean Oy:n lausumaa ei ole tämän esityksen liitteenä, koska se on edellä lainattua lukuun ottamatta julkisuuslain tarkoittamaa liikesalaisuutta. 

Päätelmä

Hankintakeskus on noudattanut tämän kilpailutuksen hankintamenettelyssä hankintalakia. Näin ollen hankintajohtajan hankintapäätöstä 31.1.2014 ei ole syytä muuttaa tai kumota.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oy Ecolab Abn hankintaoikaisuvaatimus.pdf

2

Diversey Suomi Oyn lausuma.pdf

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö H009-13.pdf

2

Vastaukset kysymyksiin H009-13.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat
Liite 1
Liite 2

Tiedoksi

Oikeuspalvelut

Päätöshistoria

Hankintajohtaja 31.01.2014 § 8

HEL 2013-012782 T 02 08 01 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä hankintaohjelmaan 1 KiiltoClean Oy:n tarjouksen, hankintaohjelmaan 2 Diversey Suomi Oy:n tarjouksen ja hankintaohjelmaan 3 Diversey Suomi Oy:n tarjouksen neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.

Hankintajohtaja päätti sulkea pois Kumitukku Oy:n tarjouskilpailusta, koska Kumitukku Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Hankintajohtaja päätti hylätä Berner Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 2 000 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 20.11.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön H009-13, Dnro HEL 2013-012782. Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus 19.11.2012. Pesu- ja puhdistusaineiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 20.11.2013 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.12.2013. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta: Berner Oy, Diversey Suomi Oy, KiiltoClean Oy, Kumitukku Oy ja Oy Ecolab Ab

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:

Tarjouspyynnön kohdassa 8 on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajan kokemukselle hankintaohjelman 1 osalta vähimmäisvaatimukseksi vähintään kaksi nyt kysymyksessä olevaa hankintaa vastaavaa toimitusta (arvo 200 000€) viimeisen kolmen (3) vuoden aikana julkiselle ja/tai yksityiselle sektorille. Kumitukku Oy:n tarjous ei täytä tätä asetettua vaatimusta ja tarjoaja tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen:

Tarjouspyynnössä oli edellytetty kohdassa 11 annostelujärjestelmän tarjoamista tilaajalle lainaksi. Berner Oy:n tarjous ei sisältänyt vaadittua annostelujärjestelmää. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi Berner Oy:n tarjous on hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu:

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjouspyynnön kohdan 11 mukaan tarjousten vertailu suoritettiin seuraavin painoarvoin:

Hankintaohjelmat 1 ja 2

hinta 50 pistettä,

laatu 50 pistettä:

tuotteiden laajakäyttöisyys 10 pistettä, ympäristömyönteisyys 30 pistettä, yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä 10 pistettä

Hankintaohjelma 3

hinta 70 pistettä,

laatu 30 pistettä: tuotteiden laajakäyttöisyys 5 pistettä, ympäristömyönteisyys 20 pistettä, yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä 5 pistettä

Tarjousten vertailussa ja tarjottujen tuotteiden tietojen tarkastamisessa oli mukana hankintatyöryhmä, joka koostuu Helsingin kaupungin eri yksiköiden pesu- ja puhdistusaineiden käytöstä vastaavista henkilöistä.

Ympäristömyönteisyys

Tuotteiden, joille on myönnetty asiaankuuluva tyypin 1 ympäristömerkki (kuten pohjoismainen ympäristömerkki tai EU-ympäristömerkki) ja jotka täyttävät tarjouspyynnössä luetellut kriteerit, katsotaan täyttävän ympäristömyönteisyyden vaatimukset.

Laajakäyttöisyys

Tarjouspyynnön kohdassa 11 on edellytetty, että tuotteen soveltuvuus eri käyttötarkoituksiin tulee ilmetä tuotekortista tai tarjoajan tarjoukseen liittämästä erillisestä asiakirjasta, jossa tarjoaja vakuuttaa tuotteiden soveltuvuuden laajakäyttöisyyteen. Hankintatyöryhmän asiantuntijat kävivät läpi tarjottujen tuotteiden tuotekortit ja arvioivat tarjoajien tuotteilleen ilmoittamaa laajakäyttöisyyttä.

Yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä

Tarjouspyynnön kohdassa 11 on kuvattu annostelujärjestelmien vertailuperusteet. KiiltoClean Oy:n, Diversey Suomi Oy:n ja Oy Ecolab Ab:n tarjoamat yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmät soveltuvat useiden eri valmistajien tuotteille sekä toimivat vedenpaineella.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hankintaohjelmaan 1 on tehnyt KiiltoClean Oy ja hankintaohjelmiin 2 ja 3 Diversey Suomi Oy.

Lisätiedot

Noora Fils, puhelin

noora.fils(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/5

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 77

Ilmoitusasiat

Päätös

Kehityspäällikkö Riikka Jääskeläinen esitteli Staran Ekokompassin.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/6

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 78

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Hankintakeskuksen hankintajohtaja Jorma Lamminmäen ja Staran vs. toimitusjohtaja Hannu Halkolan tilannekatsaukset.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

(37)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

10.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

Tomi Sevander

puheenjohtaja

 

 

 

 

Jenny Koivisto

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jesse Fagerström

Noora Laak

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 22.04.2014.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 69 §

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 75-76 §

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista 86 §

3

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 65-68, 70-74, 77-78 §

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566