Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 |
|
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 10.04.2014 16:00 - 17:24 |
|
|
Kokouspaikka | Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs |
Läsnä
Jäsenet
Sevander, Tomi | puheenjohtaja |
Salla, Aura | varapuheenjohtaja |
Korhonen, Heikki |
|
Laine, Anna |
|
Marttila, Irma |
|
Nieminen, Olavi |
|
Vuorinen, Tuulikki |
|
Laak, Noora | varajäsen |
Fagerström, Jesse | varajäsen |
Muut
Koskinen, Kauko | kaupunginhallituksen edustaja |
Lamminmäki, Jorma | hankintajohtaja, Hankintakeskus |
Tapana, Tommi | vs. toimitusjohtaja, Tukkutori |
Halkola, Hannu | vs. toimitusjohtaja, Stara |
Niskala, Markus | it-suunnittelija, Stara |
Seikkula, Päivi | viestintäpäällikkö, Stara |
Koivisto, Jenny | hallintolakimies, Stara |
Riipi, Anette | hallintosihteeri, Stara |
Jääskeläinen, Riikka | kehityspäällikkö, Stara |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 |
|
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
65 | Puj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
66 | Puj/2 | Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen |
67 | Puj/3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
68 | Puj/4 | Teknisen palvelun lautakunnan 24.4.2014 kokouksen kokouspaikan muutos |
69 | Stara/1 | Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakka |
70 | Stara/2 | Eron myöntäminen Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikölle |
71 | Stara/3 | Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2014 |
72 | Heltu/1 | Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 1/2014 |
73 | Hank/1 | Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 1/2014 |
74 | Hank/2 | Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2013 |
75 | Hank/3 | Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, kopiointi- ja tulostuspalvelut (H140-13) |
76 | Hank/4 | Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta (H009-13) |
77 | Puj/5 | Ilmoitusasiat |
78 | Puj/6 | Toimitusjohtajien tilannekatsaukset |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/1 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 65
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Teknisen palvelun lautakunta päätti valita varajäsenet Fagerström Jesse ja Laak Noora tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättää todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Fagerström Jesse ja Marttila Irma tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/2 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 66
Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/3 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 67
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/4 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 68
Teknisen palvelun lautakunnan 24.4.2014 kokouksen kokouspaikan muutos
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 24.4.2014 kokouksensa Helsingin Tukkutorin Teurastamolla Flavour Studiossa, Työpajankatu 2.
Kokous alkaa klo 16.00.
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Ennen kokouksen alkua lautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua klo 15.00 - 16.00 Hankintakeskuksen tiloihin.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/1 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 69
Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakka
HEL 2014-001478 T 02 08 03 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan Honkasuon 2. osa-alueen stabilointiurakan halvimman tarjouksen antaneelta KFS Finland Oy:ltä sen 7.3.2014 antaman tarjouksen mukaisilla yksikköhinnoilla.
Urakan arvioitu kokonaishinta on 891 125,00 euroa (avl 8 c §).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Asko Kauko, rakennuttajainsinööri, puhelin: +358931039813
asko.kauko(a)hel.fi
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Avauspöytäkirja |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinta käsittää Honkasuon 2. osa-alueelle tehtävän pilaristabiloinnin ja siihen liittyvien maarakennustöiden tekemisen. Urakka on yksikköhintaperusteinen kokonaisurakka ja tarjouksia vertailtaessa on käytetty hintalomakkeessa ilmoitettuja määriä, jotka on arvioitu suunnitelmatietojen perusteella. Hintalomakkeessa tarjoajat hinnoittelevat jokaisen hinta-lomakkeessa mainitun määrän tarjoamallaan yksikköhinnalla. Laskemalla yhteen kaikkien määrien hintalomakkeen mukaiset kokonaishinnat saadaan hankinnan vertailuhinta.
Urakoitsijan valinnan peruste on halvin vertailuhinta.
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on kilpailuttanut hankinnan avoimella hankintamenettelyllä. Hankintailmoitus nro 2014-001478 on julkaistu HILMAssa 12.2.2014 klo 11:08 osoitteessa http://www.hankintailmoitukset.fi, kansallisen kynnysarvon 150 000,00 euroa ylittävänä hankintana.
Määräaikaan saapuneet viisi (5) tarjousta ovat tarjouspyynnön mukaisia ja hyväksyttäviä.
Yritys | Hinta (alv 0 %) |
KFS Finland Oy | 891 125,00 € |
Rakentajat Piippo & Pakarinen Oy | 976 704,00 € |
YIT Rakennus Oy | 1 083 825,00 € |
Skanska Infra Oy | 1 123 430,00 € |
Lemminkäinen Infra Oy | 1 529 030,00 € |
Kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Asko Kauko, rakennuttajainsinööri, puhelin: 310 39813
asko.kauko(a)hel.fi
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Avauspöytäkirja |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/2 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 70
Eron myöntäminen Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikölle
HEL 2014-004141 T 01 01 04 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti myöntää kaupunkitekniikan rakentaminen 2 tuotantopäällikölle ********** eron hänen toimestaan (vakanssi nro 055316) ja määrittää kyseisen tuotantopäällikön toimen kelpoisuusvaatimuksiksi rakennusmestarin tai rakennusalan insinöörin tutkinnon, kokemusta vaativien infrarakentamishankkeiden johtamisesta sekä vankkaa kunnallisen organisaation tuntemusta.
Samalla teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä kyseisen toimen täytön sisäisellä hakumenettelyllä henkilöstöosaston myöntämän täyttöluvan mukaisesti.
Pöytäkirjanote Staran kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Erohakemus |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunkitekniikan rakentamisen tuotantopäällikkö ********** on hakenut eroa toimestaan 1.7.2014 alkaen.
Kaupunkitekniikan rakentaminen 2 on toimistotason yksikkö, jonka johdossa olevan tuotantopäällikön valinta kuuluu Staran johtosäännön 15 pykälän 3-kohdan mukaan teknisen palvelun lautakunnalle.
Kaupunkitekniikan rakentaminen 2 tuotantopäällikkö johtaa pohjoisten ja koillisten kaupunginosien katu- ja puistorakentamista. Tuotantopäällikkö vastaa toimistotasoisen n. 70 henk. yksikkönsä tuloksesta ja toimii 10 vastaavan työnjohtajan/projektipäällikön esimiehenä, liikevaihto on n. 19 M€. Tuotantopäällikkö osallistuu toiminnan kehittämiseen yhteistyössä muun tuotannon, tilaajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimen täyttö on välttämätöntä tuotannon sujumisen kannalta.
Stara on saanut kyseiseen toimeen täyttöluvan 1.7.2014 alkaen enintään 3 810,87 euron tehtäväkohtaisella palkalla.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 310 37833
hannu.halkola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Erohakemus |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Asianosainen
Stara, henkilöstöyksikkö
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/3 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 71
Staran talousarvion toteutumisennuste 1/2014
HEL 2014-004154 T 02 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen 1/2014 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.
Käsittely
Esittelijä tarkensi liitteessä 1 "Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014" tunnusluvut-liitteen lukua. Liikeylijäämä liikevaihdosta ei ole 2,0 % vaan 0,5 %.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402
jerina.salosaari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014 |
2 | Staran ennustetietolomake I 2014 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen antamien vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan neljä kertaa vuodessa. Virastojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lautakunnan tietoon. Lautakunnan on lähetettävä asiasta talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle pöytäkirjanote, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä.
Staran talousarvion mukaiset tulot vuodelle 2014 ovat 248,7 milj.euroa. Tällä hetkellä tulojen ennustetaan toteutuvan 210,7 milj.euron suuruisena eli talousarvion tuloista jäätäisiin 38,0 milj. euroa. Talousarvion mukaiset kulut vuodelle 2014 ovat 240,2 milj.euroa ja ennustettu toteuma niiden osalta on tällä hetkellä 205,3 milj.euroa. Tämä tarkoittaa kulujen jäämistä 34,9 milj.euroa talousarvion alle. Toimintakatetasolla Stara jäisi sille asetetusta tavoitteesta (8,453 milj.euroa) 3,057 milj.euroa.
Selkeä syy toiminnan volyymin laskuun ovat pääasiallisten asiakkaiden pienentyneet tilaukset, niin käyttö- kuin investointipuolellakin. Asetettuun tulostavoitteeseen on pyritty pääsemään vastaavilla kustannussäästöillä, jotka kohdistuvat ennen kaikkea aliurakoitsijoilta ostettaviin tuotannollisiin palveluihin. Myöskin aineiden ja tarvikkeiden osalta ennustetaan syntyvän säästöjä. Tämäkään ei kuitenkaan täysin riitä kompensoimaan jyrkkää ja odottamatonta pudotusta tulojen puolelta. Poistojen ennakoidaan pysyvän jotakuinkin ennustetulla tasolla.
Staralla on käytössään vuodelle 2014 investointirahaa työkoneisiin ja autoihin sekä muuhun irtaimeen 3,49 milj.euroa, josta on käytetty 31.3. mennessä 57 000 euroa ja sidottu tilauksiin 788 000 euroa. Investoinnit toteutuvat suunnitelman mukaisesti.
Staralla on kolme sitovaa toiminnallista tavoitetta vuodelle 2014:
- Jatketaan työhyvinvoinnin nelivuotista Stydi-ohjelmaa, joka vähentää tapaturma- ja sairauspoissaoloja. Tavoitteena on parantaa Staran työhyvinvointia siten, että lyhytaikaisten, 1-3 päivän sairauspoissaolojen määrä vähenee vuodesta 2013 vähintään 0,2 prosenttiyksikköä.
- Energiansäästötavoite on 6 % vuoden 2010 energiankulutuksesta mukaan lukien aiempien vuosien säästötavoitteet. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön- ja kaukolämmön kulutus.
- Tuottavuutta parannetaan alentamalla kiinteitä kustannuksia edelliseen vuoteen verrattuna.
Tavoitteiden ennakoidaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti vuoden loppuun mennessä.
Kaupunkitekniikan ylläpito-osastolla neljän runsaslumisen talven jälkeen vähäluminen talvi vähensi sekä kustannuksia että myös tuloja. Sään vaikutus ylläpidon kustannuksiin on merkittävä ympäri vuoden, mikä vaikeuttaa talouden ennustamista. Vuoden 2013 alusta muodostetun osaston resurssien yhteiskäyttö ja käytön mitoittamissuunnittelu etenee. Tavoitteena on tuottavuuden parantaminen ylläpitotoiminnassa. Vuoden 2014 tilauskanta on huomattavasti pienempi kuin edellisenä vuonna, mikä aiheuttaa merkittäviä haasteita kustannusten sopeuttamiselle.
Kaupunkitekniikan rakentaminen-osastolla talvikauden töitä on ollut jonkin verran edellisiä vuosia vähemmän. Siirtyminen merkittävässä määrin ns. kokonaishintaurakkamalliin vuoden 2014 alusta ja toisaalta hintapaineet päätilaajilta lisäävät merkittävästi ennustamisen haasteita sekä lisäävät taloudellista riskiä projekteissa.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402
jerina.salosaari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Staran talousarvion toteutumisennuste I 2014 |
2 | Staran ennustetietolomake I 2014 |
Oheismateriaali
1 | Puitesopimukset SAP 2011 Alkaneet, Tilanne 2014.4.1 sivu 1 |
2 | Puitesopimukset SAP 2011 Alkaneet, Tilanne 2014.4.1 sivu 2 |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Heltu/1 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 72
Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 1/2014
HEL 2014-004284 T 02 02 01
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Helsingin Tukkutorin vuoden 2014 helmikuun arvion perusteella laaditun talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.
Esittelijä
teknisen palveluyksikön päällikkö
Tommi Tapana
Lisätiedot
Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500
timo.taulavuori(a)hel.fi
Liitteet
1 | Talousarvion toteutumisennuste 1 tplk 10 4 2014 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
Helsingin Tukkutorin käyttötalousosan helmikuun lopun toteuman perusteella näyttää siltä, että Tukkutori päässee sille asetettuihin tavoitteisiin vuoden loppuun mennessä. Tulokertymä on ollut toistaiseksi hyvä, mutta samanaikaisesti tiloja vapautuu yrityksiltä enemmän kuin normaalisti johtuen yritystoiminnan vaikeuksista ja tilojen uudelleen järjestelyistä. Tiloihin etsitään aktiivisesti uusia toimijoita. Tukkutorin investointibudjetti toteutunee suunnitellusti kuitenkin niin, että pääosa suunnitelluista investoinneista joudutaan siirtämään tulevaisuuteen Tukkutorin investointibudjetin määrärahan leikkauksen vuoksi.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Toimitilojen käyttöasteen osalta pyritään pääsemään tavoitteeseen, joka on 87 %. Tavoite on kova, sillä pitkästä aikaa on ensimmäistä kertaa toiminnassa kolme elintarvikkeita myyvää kauppahallia, joten tiloja vapautuu enemmän kuin aikaisemmin vanhan kauppahallin uudelleen käynnistymisen johdosta. Samanaikaisesti tukkutorialueella on vapautunut tiloja vuokrattavaksi tavanomaista enemmän. Kysyntä on ollut toistaiseksi kuitenkin hyvää. Asiakastyytyväisyys ja tuottavuus selviävät myöhemmin tehtävien mittauksien ja laskelmien jälkeen.
Muutokset toimintaympäristössä
Vanha kauppahalli avautuu kesäkuussa uudelleen, jolloin elintarvikemyyntiä harjoittavien myymälätilojen määrä lisääntyy selvästi. Hallin avaus aiheuttaa lisäkuluja toimintaan ja vaikutta myös Hietalahden hallin tilanteeseen, jonne joudutaan etsimään uusia kauppiaita puoleen myymälätiloista. Yleinen talouden tiukka tilanne heijastuu myös tukkutorialueen yrityksiin. Yritysten maksutilannetta seurataan tästä johtuen tehostetusti yhteistyössä Talpan ja Oikeuspalveluiden kanssa. Tukkutorin uuden pakastamon hanke käynnistynee vuoden aikana, mikä sitoo sekä työvoimaa että taloudellisia resursseja suunnittelun osalta.
Selonteko esiintyvistä riskeistä
Merkittäviä riskejä ovat uusien liiketoimintojen käynnistämiset kauppahalleissa ja Teurastamolla. Ne vaativat hyvää suunnittelua. Teurastamon osalta riskitekijän muodostaa myös investointirahojen leikkaus, mikä vaikeuttaa uusien kohteiden käyttöönottoa. Talouden riskit liittyvät merkittävästi myös yleiseen talouskehitykseen ja sen vaikutuksiin Tukkutorin asiakasyrityksissä.
Esittelijä
teknisen palveluyksikön päällikkö
Tommi Tapana
Lisätiedot
Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500
timo.taulavuori(a)hel.fi
Liitteet
1 | Talousarvion toteutumisennuste 1 tplk 10 4 2014 |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/1 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 73
Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 1/2014
HEL 2014-004015 T 02 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2014 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ole aihetta.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: 310 31502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hank-Talousennuste 1-2014 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Sote-muutokseen liittyvän hankintojen ja varastojen keskittämisen talousvaikutusten johdosta tulojen ja menojen arvioidaan toteutuvan noin 10 % talousarviota suurempina. Toimintakate pysyy talousarvion puitteissa.
Sitovana tavoitteena olevan hankintojen raportointijärjestelmän kehittämishankkeen toteutuminen riippuu kaupungin tilauksesta-maksuun -hankkeen edistymisestä ja sen yhteydessä tehtävistä linjauksista. Todennäköiseltä näyttää, että hanketta ei ehditä ainakaan täysin toteuttaa tänä vuonna. Muiden tavoitteiden arvioidaan toteutuvan suunnitelmien mukaisesti.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: 310 31502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hank-Talousennuste 1-2014 |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Talous- ja suunnittelukeskus
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/2 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 74
Hankintakeskuksen toimintakertomus vuodelta 2013
HEL 2014-004019 T 00 01 01
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä hankintakeskuksen toimintakertomuksen vuodelta 2013 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen toimintakertomus 2013 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintakeskus jatkoi hankintatoiminnan kehittämistä ja toteuttamista kaupungin tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysvirastojen organisaatiomuutoksen yhteydessä keskitettiin vuoden alusta hankintoja sekä Koskelan ja Kustaankartanon varastotoiminnat hankintakeskukseen. Keskittämisen johdosta hankintakeskuksen tulot ja menot kasvoivat noin 70 % talousarvioon verrattuna. Henkilöstömäärä kasvoi 13 henkilöllä, joista 11 siirtyi logistiikkakeskukseen ja kaksi hankintapalveluihin.
Logistiikkakeskuksen varaston arvo kasvoi noin 217.000 euroa ja toimitusrivien määrä noin 156.000 kpl.
Hankintakeskuksen rooli kaupungin yhteishankintayksikkönä vahvistui edelleen. Toimintavuoden alusta lukien hankintakeskus on kilpailuttanut kaikki sosiaali- ja terveysviraston hankinnat.
Hankintakeskus jatkoi vuonna 2012 käyttöönotetun sähköisen kilpailutusjärjestelmän (Cloudia) hyödyntämistä. Uutena hankintamenettelynä käytettiin sähköistä huutokauppaa. Menettelyn avulla saavutettiin merkittäviä taloudellisia säästöjä edelliseen sopimuskauteen verrattuna.
Kestävän kehityksen kriteerien käyttö hankinnoissa kasvoi ja 44 % yhteishankintakilpailutuksista sisälsi niitä.
Hankintakeskuksen kokonaistulot toimintavuonna olivat 15.251.000 euroa, kokonaismenot 15.226.000 euroa ja toimintakate 25.000 euroa. Toimintakate toteutui talousarviota parempana johtuen talousarviota suuremmasta logistiikkakeskuksen tuotemyynnistä ja toiminnan kehittämisen seurauksena syntyneistä henkilöstö- ja kuljetuskulujen säästöistä.
Hankintakeskuksen tuottavuusluku parani edellisvuodesta 12 %. Tuottavuuslukuun vaikuttivat eniten sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation hankintojen ja varastotoimintojen keskittäminen hankintakeskukseen. Kilpailutusten määrä nousi edellisvuodesta 29 % ja logistiikkakeskuksen toimitusrivien määrä 59 %.
Hankintakeskus järjesti 102 hankintakilpailutusta, joiden yhteisarvo oli noin 447 miljoonaa euroa. Logistiikkakeskus toimitti kaupungin yksiköille erilaisia yhteishankintatuotteita noin 13 miljoonan euron arvosta.
Investoinnit siirtyivät käytettäväksi seuraava vuonna, koska suunniteltuja hankkeita ei hankintakeskuksesta riippumattomista syistä päästy toteuttamaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon hankintojen keskittämiseen liittyvien järjestelmien laajennukset siirtyivät seuraavalle vuodelle mm. Malmin sairaalan peruskorjaustyön johdosta. Lisäksi kaupungin hankintojen raportointijärjestelmän toteuttaminen siirrettiin seuraavalle vuodelle, koska kaupunkiyhteisen raportointijärjestelmän ylläpidon kilpailutus saatiin päätöksen vasta loppusyksystä 2013.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Hannu Hämäläinen, puhelin: +358931031502
hannu.hamalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen toimintakertomus 2013 |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Kaupunginhallitus
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/3 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 75
Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, kopiointi- ja tulostuspalvelut (H140-13)
HEL 2013-015550 T 02 08 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 10.2.2014 tekemää kopiointi- ja tulostuspalveluiden (H140-13) hankintapäätöstä.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus |
2 | Kuuleminen liikesalaisuudet piilotettu.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Taustasäännökset
Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Kopiointi- ja tulostuspalveluiden hankinnassa (H140-13) tarjouksen antanut Ricoh Finland Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa.
Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Ricoh Finland Oy:n vaatimus
Ricoh Finland Oy vaatii, että palveluluokka A:n osalta hankintapäätös poistetaan tai että sitä muutetaan. Ricoh Finland Oy perustelee vaatimustaan sillä, ettei Toshiba Tec Nordic Ab:n tarjous täytä tarjouspyynnön vaatimusta ilmoitettujen käytettävyysarvojen osalta. Perusteluina Ricoh Finland Oy esittää puolueettoman testilaitoksen Bayers Laboratoryn testiraportteja sekä Toshiban omien laitteiden tekniset ominaisuudet -asiakirjoja. Hankintaoikaisuvaatimus tämän esityksen liitteenä.
Hankintakeskuksen menettely
Tarjoajien ja tarjousten valinnassa hankintakeskus on ottanut huomioon kaiken sille tarjouksissa toimitetun materiaalin. Hankintakeskuksella ei olisi ollut hankintalain menettelysäännösten mukaan edes mahdollisuutta ottaa huomioon muuta materiaalia kuin sen minkä Toshiba Tec Nordic Ab on nyt kyseessä olevaan kilpailutukseen tarjouksensa mukana toimittanut. Hankintakeskus tekisi menettelyllisen virheen, jos se ottaisi huomioon muuta materiaalia kuin tarjouksessa on esitetty. Huomioon ei siten voida myöskään ottaa materiaalia, joka kuuluu aikaisempaan kilpailutukseen.
Hankintakeskus on näin ollen hankintamenettelyssä arvioinut tarjousta sen materiaalin perusteella, joka sille on tarjouksen mukana toimitettu. Hankintakeskuksella on oikeus luottaa siihen materiaaliin, joka sille tarjouksessa toimitetaan. Hankintakeskuksella ei ole ollut aihetta epäillä Toshiba Tec Nordic Ab:n toimittamien tietojen oikeellisuutta. Näin ollen hankintakeskus pitää Toshiba Tec Nordic Ab:n tarjousta tarjouspyynnön mukaisena.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintakeskus on pyytänyt Toshiba Tec Nordic Ab:lta lausumaa (selitystä). Hankintakeskus on tutkinut toimitetun lausuman ja toteaa, ettei sillä edelleenkään ole syytä epäillä tarjoustietoja virheellisiksi. Toshiba Tec Nordic Ab ilmoittaa, että sen tarjouksessaan ilmoittamat arvot on mitattu perusasetuksilla ja että ne ovat todelliset ajat, jonka laite perusasetuksilla kuluttaa virransäästötilasta ensimmäiseen tulosteeseen. Ricoh Finland Oy:n vaatimuksen perusteluina mainittuja asiakirjoja Toshiba Tec Nordic Ab ei ole tarjouksensa mukana toimittanut hankintakeskukseen. Toshiba Tec Nordic Ab ilmoittaa myös, ettei se ole toimittanut sen nimissä mainittuja Toshiban omien laitteiden tekniset ominaisuudet -asiakirjoja.
Kuuleminen
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta on kuultu Toshiba Tec Nordic Ab:ta. Lausuma (selitys) liitteenä.
Päätelmä
Hankintakeskus on noudattanut hankintalakia hankintamenettelyssä. Näin ollen hankintajohtajan hankintapäätöstä 10.2.2014 ei ole syytä poistaa tai muuttaa.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ricoh Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus |
2 | Kuuleminen liikesalaisuudet piilotettu.pdf |
Oheismateriaali
1 | TarjouspyyntöH140-13 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Hankintajohtaja 10.02.2014 § 14
HEL 2013-015550 T 02 08 02 00
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä Palveluokassa A ja B Toshiba Tec Nordic Ab ja palveluluokassa C-D Ricoh Finland Oy tarjouksen kolmeksi (3) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.
Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi
Hankinnan ennakoitu arvo on 1 600 000 euroa
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 20.12.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön H140-13, Dnro HEL 2013–01550. Kopiointi- ja tulostuspalvelujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 23.12.2014 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.2.2014. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta: Konica Minolta Business Solutions Finland Oy,Ricoh Finland Oy, Toshiba Tec Nordic Ab, Chilit Oy ja Perkko Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Kaikki tarjoajat täyttivät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjouspyynnön kohdan 11 mukaan hinnan painoarvo on 80 % ja palvelun laatutekijöiden 20 %. Hinnan osalta käytetään tarjouspyynnön
kohdan Hankinnan kohteen kriteerit ilmoitettuja kopiovolyymejä ja muita ilmoitettuja ominaisuustekijöitä.
Palvelun laadun osalta taas arvioidaan seuraavia tekijöitä:
- käytettävyys (10 %)
- energiankulutus (10 %)
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Palveluluokassa A ja B Toshiba Tec Nordic Ab ja palveluluokassa C-D Ricoh Finland Oy.
Lisätiedot
Lasse Huusko, puhelin: 09 310 54091
lasse.huusko(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/4 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 76
Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta (H009-13)
HEL 2013-012782 T 02 08 01 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti, että Oy Ecolab Ab:n hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 31.1.2014 tekemää pesu- ja puhdistusaineiden (H009-13) hankintapäätöstä.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oy Ecolab Abn hankintaoikaisuvaatimus.pdf |
2 | Diversey Suomi Oyn lausuma.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Taustasäännökset
Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinnassa (H009-13) tarjouksen antanut Oy Ecolab Ab on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa. Oy Ecolab Ab on jättänyt asian myös markkinaoikeuden käsiteltäväksi.
Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Oy Ecolab Ab:n vaatimus
Oy Ecolab Ab vaatii hankintapäätöksen kumoamista ja uutta tarjousvertailua siten, ettei vertailuun oteta niitä tarjouksia jotka Oy Ecolab Ab:n mukaan eivät vastaa tarjouspyyntöä. Vaatimukset ja perustelut yksityiskohtaisesti esitettyinä hankintaoikaisuvaatimuksessa, joka on tämän esityksen liitteenä.
Hankintakeskuksen menettely
Tarjouspyynnössä vaadittiin tarjoajilta palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidettiin vähintään kahta kysymyksessä olevaa hankintaa vastaavaa toimitusta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta julkiselle ja/tai yksityiselle sektorille.
Vaatimuksen tarkoituksena oli arvioida tarjoajien soveltuvuutta vastaavanlaisen palveluhankinnan toimittamiseen. Tarjouspyynnössä vaadittiin, että referenssitoimitukset oli toimitettu joko julkiselle tai yksityiselle sektorille taikka kumpaankin, mutta minkäänlaista tietoa yritysmuodosta tai yritystunnuksesta ei vaadittu. Vaatimuksen tavoitteena oli varmistaa tarjoajien toimituskyvyn riittävyys Helsingin kaupungille. Merkitystä on näin olleen toimitusten laajuudella, mutta ei sitä vastoin vastaanottavan yhteisön oikeudellisella tai muullakaan muodolla. Sen vuoksi myös tukkuliikkeet ja jälleenmyyjät on hyväksytty, kuten tarjouspyynnön kysymykset ja vastaukset -osiosta (vastaus n:o 28) ilmenee.
Näin ollen S-ryhmää voidaan pitää tarjouspyynnön mukaisena referenssinä. Niin ikään Kespro Oy ja Meira Nova Oy täyttävät tarjouspyynnössä referenssille asetetut vaatimukset. Sekä Diversey Suomi Oy että KiiltoClean Oy ovat siten soveltuvuusarvioinnissa täyttäneet tarjouspyynnössä tarjoajille asetetut vaatimukset.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintakeskus on tutkinut hankintamenettelynsä huolellisesti. Edellä kerrotusti hankintamenettelyssä on hankintakeskuksen käsityksen mukaan toimittu siten kuin hankintalaissa säännellään.
Kuuleminen
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta asianosaisina on kuultu Diversey Suomi Oy:tä ja KiiltoClean Oy:tä. Diversey Suomi Oy:n lausuma (selitys) liitteenä. KiiltoClean Oy katsoo lausumassaan, että sen tarjouksessaan ilmoittamat referenssit ovat täysin tarjouspyynnön ehtojen mukaiset ja että Oy Ecolab Ab:n esittämät seikat KiiltoClean Oy:n tarjouksen hylkäämiseksi tulee hylätä perusteettomana. KiiltoClean Oy:n lausumaa ei ole tämän esityksen liitteenä, koska se on edellä lainattua lukuun ottamatta julkisuuslain tarkoittamaa liikesalaisuutta.
Päätelmä
Hankintakeskus on noudattanut tämän kilpailutuksen hankintamenettelyssä hankintalakia. Näin ollen hankintajohtajan hankintapäätöstä 31.1.2014 ei ole syytä muuttaa tai kumota.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651
marja.sarmela(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oy Ecolab Abn hankintaoikaisuvaatimus.pdf |
2 | Diversey Suomi Oyn lausuma.pdf |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntö H009-13.pdf |
2 | Vastaukset kysymyksiin H009-13.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Tiedoksi
Oikeuspalvelut
Päätöshistoria
Hankintajohtaja 31.01.2014 § 8
HEL 2013-012782 T 02 08 01 00
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä hankintaohjelmaan 1 KiiltoClean Oy:n tarjouksen, hankintaohjelmaan 2 Diversey Suomi Oy:n tarjouksen ja hankintaohjelmaan 3 Diversey Suomi Oy:n tarjouksen neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.
Hankintajohtaja päätti sulkea pois Kumitukku Oy:n tarjouskilpailusta, koska Kumitukku Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Hankintajohtaja päätti hylätä Berner Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 2 000 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 20.11.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön H009-13, Dnro HEL 2013-012782. Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus 19.11.2012. Pesu- ja puhdistusaineiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 20.11.2013 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.12.2013. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta: Berner Oy, Diversey Suomi Oy, KiiltoClean Oy, Kumitukku Oy ja Oy Ecolab Ab
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnön kohdassa 8 on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajan kokemukselle hankintaohjelman 1 osalta vähimmäisvaatimukseksi vähintään kaksi nyt kysymyksessä olevaa hankintaa vastaavaa toimitusta (arvo 200 000€) viimeisen kolmen (3) vuoden aikana julkiselle ja/tai yksityiselle sektorille. Kumitukku Oy:n tarjous ei täytä tätä asetettua vaatimusta ja tarjoaja tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen:
Tarjouspyynnössä oli edellytetty kohdassa 11 annostelujärjestelmän tarjoamista tilaajalle lainaksi. Berner Oy:n tarjous ei sisältänyt vaadittua annostelujärjestelmää. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi Berner Oy:n tarjous on hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu:
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjouspyynnön kohdan 11 mukaan tarjousten vertailu suoritettiin seuraavin painoarvoin:
Hankintaohjelmat 1 ja 2
hinta 50 pistettä,
laatu 50 pistettä:
tuotteiden laajakäyttöisyys 10 pistettä, ympäristömyönteisyys 30 pistettä, yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä 10 pistettä
Hankintaohjelma 3
hinta 70 pistettä,
laatu 30 pistettä: tuotteiden laajakäyttöisyys 5 pistettä, ympäristömyönteisyys 20 pistettä, yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä 5 pistettä
Tarjousten vertailussa ja tarjottujen tuotteiden tietojen tarkastamisessa oli mukana hankintatyöryhmä, joka koostuu Helsingin kaupungin eri yksiköiden pesu- ja puhdistusaineiden käytöstä vastaavista henkilöistä.
Ympäristömyönteisyys
Tuotteiden, joille on myönnetty asiaankuuluva tyypin 1 ympäristömerkki (kuten pohjoismainen ympäristömerkki tai EU-ympäristömerkki) ja jotka täyttävät tarjouspyynnössä luetellut kriteerit, katsotaan täyttävän ympäristömyönteisyyden vaatimukset.
Laajakäyttöisyys
Tarjouspyynnön kohdassa 11 on edellytetty, että tuotteen soveltuvuus eri käyttötarkoituksiin tulee ilmetä tuotekortista tai tarjoajan tarjoukseen liittämästä erillisestä asiakirjasta, jossa tarjoaja vakuuttaa tuotteiden soveltuvuuden laajakäyttöisyyteen. Hankintatyöryhmän asiantuntijat kävivät läpi tarjottujen tuotteiden tuotekortit ja arvioivat tarjoajien tuotteilleen ilmoittamaa laajakäyttöisyyttä.
Yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmä
Tarjouspyynnön kohdassa 11 on kuvattu annostelujärjestelmien vertailuperusteet. KiiltoClean Oy:n, Diversey Suomi Oy:n ja Oy Ecolab Ab:n tarjoamat yleispuhdistusaineiden annostelujärjestelmät soveltuvat useiden eri valmistajien tuotteille sekä toimivat vedenpaineella.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hankintaohjelmaan 1 on tehnyt KiiltoClean Oy ja hankintaohjelmiin 2 ja 3 Diversey Suomi Oy.
Lisätiedot
Noora Fils, puhelin
noora.fils(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/5 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 77
Ilmoitusasiat
Päätös
Kehityspäällikkö Riikka Jääskeläinen esitteli Staran Ekokompassin.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Puj/6 | |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 78
Toimitusjohtajien tilannekatsaukset
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Hankintakeskuksen hankintajohtaja Jorma Lamminmäen ja Staran vs. toimitusjohtaja Hannu Halkolan tilannekatsaukset.
Päätösehdotus
Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | (37) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 10.04.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Teknisen palvelun lautakunta
|
|
Tomi Sevander puheenjohtaja |
|
|
|
Jenny Koivisto pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Jesse Fagerström | Noora Laak |
|
|
|
|
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 22.04.2014.
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 69 §
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
2
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 75-76 §
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista 86 §
3
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 65-68, 70-74, 77-78 §
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 39602 | 0201256-6 | 811997-10000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alvnro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara | +358 9 310 39601 |
| FI2012566 |
|
|