Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

15.05.2014 16:00 - 18:16

 

 

Kokouspaikka

Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs

Läsnä

Jäsenet

Sevander, Tomi

puheenjohtaja

Salla, Aura

varapuheenjohtaja
poistui 18:00, poissa: 104-106§

Halme, Sami

 

Konttila, Jouni

 

Korhonen, Heikki

 

Laine, Anna

 

Marttila, Irma

 

Nieminen, Olavi

 

Muut

Koskinen, Kauko

kaupunginhallituksen edustaja
poistui 16:57, poissa: 101-106§

Lamminmäki, Jorma

hankintajohtaja, Hankintakeskus
esittelijä

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja, Stara
esittelijä
poistui 16:57, poissa: 101-106§

Tapana, Tommi

vs. toimitusjohtaja, Tukkutori
esittelijä

Riihimäki, Olli

järjestelmäasiantuntija, Stara
tekninen tuki

Saavalainen, Janne

tiedottaja, Stara
tiedottaja

Dickman, Tanja

hankintalakimies, Stara
asiantuntija

Kettumäki, Reima

palvelupäällikkö, Hankintakeskus
asiantuntija
poistui 16:57, poissa: 101-106§

Sarmela, Marja

hankintalakimies, Hankintakeskus
asiantuntija
poistui 16:57, poissa: 101-106§

Riipi, Anette

hallintosihteeri, Stara
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Tomi Sevander

93-106 §

Esittelijät

Tomi Sevander

puheenjohtaja
93-94 §, 98-100 §, 104-106 §

Timo Martiskainen

toimitusjohtaja, Stara
95 §

Jorma Lamminmäki

hankintajohtaja, Hankintakeskus
96 §, 102-103 §

Tommi Tapana

vs. toimitusjohtaja, Tukkutori
97 §, 101 §

Pöytäkirjanpitäjä

Anette Riipi

hallintosihteeri
93-106 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

93

Puj/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

94

Puj/2

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

95

Stara/1

Staran talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

96

Hank/2

Päiväkotien ja koulujen elintarvikkeet

97

Heltu/1

Helsingin kauppahallien uudet hinnat ja vuokrausehdot 2014

98

Puj/3

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

99

Puj/4

Teknisen palvelun lautakunnan 12.6.2014 kokouksen kokouspaikan muutos

100

Puj/5

Teknisen palvelun lautakunnan kokousajat syksyllä 2014

101

Heltu/2

Helsingin Tukkutorin talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

102

Hank/1

Hankintakeskuksen talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

103

Hank/3

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2013

104

Puj/6

Ilmoitusasiat

105

Puj/7

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

106

Puj/8

Teknisen palvelun lautakunnan ylimääräinen kokous 27.5.2014

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/1

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 93

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Korhonen Heikki ja Marttila Irma tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Salla Aura ja Marttila Irma tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/2

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 94

Käsittelyjärjestyksen hyväksyminen

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti muuttaa asioiden käsittelyjärjestystä niin, että ensimmäisenä käsiteltiin Staran talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017 (Timo Martiskainen) ja seuraavana Hankintakeskuksen hankinta-asia koskien päiväkotien ja koulujen elintarvikkeita (Jorma Lamminmäki), seuraavana Tukkutorin kauppahallien uudet hinnat ja vuokrausehdot 2014. Sen jälkeen asiat käsiteltiin esityslistan mukaisessa järjestyksessä.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää hyväksyä asioiden käsittelyjärjestyksen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/1

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 95

Staran talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

HEL 2014-002681 T 02 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti lähettää kaupunginhallitukselle Staran talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015 – 2017 liitteen mukaisena.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2015-2017

2

Staran tilankäyttöohjelma 2015-2024

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi 24.3.2014 vuoden 2015 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2015 - 2017 laatimisohjeet. Ohjeen kohdan 9.1.1 mukaan lautakunnan päätös viraston talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteineen tulee toimittaa kaupunginkansliaan viimeistään 23.5.2014.

Vuoden 2015 talousarvioraamissa Staran käyttötalouden tulot ovat 220,0 milj. euroa (vuoden 2014 talousarviossa 248,7 milj. euroa) ja menot 211,4 milj. euroa (240,2 milj. euroa). Raamin mukainen toimintakate on siten 8,6 milj. euroa (8,5 milj. euroa). Investointimäärärahojen on arvioitu raamissa laskevan  tasolle 3,4 milj. euroa.

Staran talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa on huomioitu keskustelut lautakunnan ja päätilaajien kanssa. Lisäksi tilaajien kanssa on käyty osastokohtaisia kehityskokouksia, joissa esille ovat nousseet mm. käyttötalousmäärärahojen vähenemisen ja lisääntyvien ylläpidettävien alueiden välinen epäsuhta.

Staran käyttötalouden talousarvioehdotus vuodelle 2015 on raamin mukainen. Sitovana tulostavoitteena on 8,6 milj. euron toimintakate.

Talousarvioehdotuksen 2015 valmistelussa todetut investointitarpeet koostuvat lähinnä auto- ja konekaluston korvausinvestoinneista ja erilaisista järjestelmähankinnoista. Kalustoinvestointia olisi tarve nostaa edellisten vuosien tasolta, jotta tuotannollista tehokkuutta voidaan nostaa kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja jotta asetetut ympäristövelvoitteet voidaan toteuttaa. Poistojen ollessa merkittävästi investointeja korkeammalla tasolla, käytössämme olevan kaluston taso laskee ja kalusto ikääntyy kokonaisuudessaan.

Sitovana toiminnallisena tavoitteena on parantaa Staran työhyvinvointia siten, että vuoden 2015 sairauspoissaolojen määrä vähenee vuodesta 2014 vähintään 0,2 prosenttiyksikköä. Lisäksi energian säästötavoite on 8 % vuoden 2010 energiakulutuksesta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2015-2017

2

Staran tilankäyttöohjelma 2015-2024

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/2

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 96

Päiväkotien ja koulujen elintarvikkeet

HEL 2013-015423 T 02 08 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Meira Nova Oy:n, Valio Oy:n ja Wihuri Oy Aarnio tarjoukset kolmeksi (3) vuodeksi eniten hintavertailupisteitä saaneina. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta teknisen palvelun lautakunta oikeutti hankintajohtajan erikseen tekemään päätöksen viimeistään kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa hankintakeskuksen tekemään hankintasopimukset asiassa.

Teknisen palvelun lautakunta päätti sulkea tarjouskilpailusta Kespro Oy:n hankintayksikölle aiemmin kertyneen kielteisen kokemuksen perusteella. Aiemman kielteisen kokemuksen vuoksi teknisen palvelun lautakunnalla on perusteltu syy todeta, ettei Kespro Oy:llä ole riittäviä edellytyksiä hankinnan toteuttamiseen. Tarkemmat perustelut alla ja liitteissä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Reima Kettumäki, hankintasihteeri, puhelin: +358931031771

reima.kettumaki(a)hel.fi

Liitteet

1

H135-13 hankintaohjelma 1 tuotekohtainen vertailu.pdf

2

H135-13 hankintaohjelma 1 painotettu vertailu.pdf

3

H135-13 hankintaohjelma 2 vertailu.pdf

4

H135-13 hankintaohjelma 3 tuotekohtainen vertailu.pdf

5

H135-13 hankintaohjelma 3 painotettu vertailu.pdf

6

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

7

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

8

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet 1

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Tarjouksen jättäneet 2

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8
Liite 9
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 12.12.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön, H0135-13, Dnro HEL 2013-015423. Päiväkotien ja koulujen elintarvikkeiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Toimipisteitä on noin 550 ja sopimuskauden hankinta-arvo on noin 48 milj.€ alv 0% sisältäen mahdollisen optiovuoden.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 12.12.2013 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 03.02.2013. Määräaikaan mennessä saapui 6 tarjousta:

-        Arla Ingman Oy

-        Heinon Tukku Oy

-        Kespro Oy

-        Meira Nova Oy

-        Valio Oy

-        Wihuri Oy Aarnio

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Tarjouspyynnössä on myös asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Kespro Oy:n tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta hankintayksikölle aiemmin kertyneen kielteisen kokemuksen perusteella. Hankintayksikölle on kertynyt kuluvan, samaa hankinnan kohdetta koskevan hankintakauden aikana runsaasti kirjallista materiaalia jatkuvasti toistuvista sopimusrikkomuksista. Virheet hankintasopimuksen toteuttamisessa ovat olleet hankinnan toteuttamisen kannalta merkittäviä, ja ne ovat olennaisesti huonontaneet hankintayksikön mahdollisuuksia hoitaa lakisääteisiä velvollisuuksiaan. Virheitä ei kirjallisista reklamoinneista eikä yhteistyökokouksista huolimatta ole aina saatu korjattua joko lainkaan tai ainakaan ilman kohtuutonta viivettä. Hankintayksikölle on tästä koitunut huomattavaa haittaa: Palmia ei ole kyennyt tämän takia hoitamaan omaa, Kespro Oy:n toimittamista tuotteista riippuvaista ruokahuoltoaan ilman suuria ylimääräisiä ponnisteluja. Lisäksi kahdeksantoista toimipisteen osalta virheet hankintasopimuksen toteuttamisessa johtivat siihen, että toimitukset jouduttiin siirtämään toiselle toimittajalle, koska Kespro Oy ei pystynyt korjaamaan toimintaansa sopimuksen mukaiseksi. Hankintayksikkö katsoo edellä kerrotun vuoksi, ettei Kespro Oy:llä ole tarvittavia edellytyksiä toimia sopimustoimittajana tämän hankinnan kohteen mukaisessa hankintasopimuksessa. Yksityiskohtaiset perustelut liitteinä.

Muut määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Hankinnan valintaperusteena on eniten hintavertailupisteitä saanut tarjous.

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten vertailuperusteet seuraavasti:

Hankintaohjelma 1.

Sopimustoimittajiksi valitaan kaksi eniten hintavertailupisteitä saanutta tarjoajaa. Eniten hintavertailupisteitä saaneen tarjoajan osuus on  n. 70 %:ia hankintaohjelman euromääräisestä arvosta ja toiseksi eniten hintavertailupisteitä saaneen tarjoajan  n. 30 %:ia hankintaohjelman euromääräisestä arvosta. Eniten hintavertailupisteitä saivat seuraavat tarjoajat:

Wihuri Oy Aarnio

osuus 70 %

Meira Nova Oy

osuus 30 %

 

Hankintaohjelmat  2 ja 3:

Kummastakin hankintaohjelmasta eniten hintavertailupisteitä saanut toimittaja valitaan ykköstoimittajaksi. Eniten hintavertailupisteitä saivat:

Hankintaohjelma 2

Heinon Tukku Oy

Hankintaohjelma 3

Valio Oy

 

Tarjousten vertailutaulukot ovat tämän päätöksen liitteenä.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Reima Kettumäki, hankintasihteeri, puhelin: +358931031771

reima.kettumaki(a)hel.fi

Liitteet

1

H135-13 hankintaohjelma 1 tuotekohtainen vertailu.pdf

2

H135-13 hankintaohjelma 1 painotettu vertailu.pdf

3

H135-13 hankintaohjelma 2 vertailu.pdf

4

H135-13 hankintaohjelma 3 tuotekohtainen vertailu.pdf

5

H135-13 hankintaohjelma 3 painotettu vertailu.pdf

6

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

7

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

8

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.)

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö H135-13.pdf

2

H135-13 Liite 1 Hankintaohjelma.pdf

3

H135-13 Liite 3 Hankintaohjelma 2.pdf

4

H135-13 liite 2 Asiakasluettelo hankintaohjelma 1.pdf

5

H135-13 liite 4  Asiakasluettelo hankintaohjelma HO2.pdf

6

H135-13 Liite 5 Hankintaohjelma 3  HO3.pdf

7

H135-13 Liite 6 Tuoteryhmäkohtaiset alennukset.pdf

8

H135-13 Liite 7 Tuoretavaroiden pakkauskoot.pdf

9

H135-13 Liite 8 Kuvaus päiväkodit ja koulut.pdf

10

H135-13 liite 9  Tuotteiden laatuvaatimukset.pdf

11

H135-13 LIITE 10 Sopimusluonnos.pdf

12

Kysymykset ja vastaukset H135-13.pdf

13

Avauspöytäkirja H135-13.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet 1

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Tarjouksen jättäneet 2

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8
Liite 9
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/1

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 97

Helsingin kauppahallien uudet hinnat ja vuokrausehdot 2014

HEL 2014-005185 T 10 01 03

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi seuraavasti: Tukkutorin tulee yhdessä Kaupunginkanslian oikeuspalveluiden kanssa selvittää onko mahdollista tehdä muutoksia vuokrausehtoihin kilpailutuksen jälkeen ilman uuden kilpailutuksen tarvetta.

Käsittely

Palautusehdotus:
Jouni Konttila: Esitän asian palauttamista valmisteluun. Helsingin kaupungin strategian mukaan Helsinki on yritysystävällinen kaupunki. Epäselvyydet valmistelussa ja epämääräiset kirjaukset tuovat epävarmuutta yrittäjille ja heidän palveluksessaan oleville työntekijöille. Kauppahalli on mahdollista avata normaalisti vaikka asia palautetaankin valmisteluun vuokrasopimusten keston osalta, koska vuokrasopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Valmistelussa on huomioitava halliyrittäjien esitykset ja käytävä läpi tarkoin säännöt ja käytävä aito keskustelu sopimuksista, jota tietääkseni ei ole käyty.

Kannattajat: Aura Salla

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän asian palauttamista valmisteluun. Helsingin kaupungin strategian mukaan Helsinki on yritysystävällinen kaupunki. Epäselvyydet valmistelussa ja epämääräiset kirjaukset tuovat epävarmuutta yrittäjille ja heidän palveluksessaan oleville työntekijöille. Kauppahalli on mahdollista avata normaalisti vaikka asia palautetaankin valmisteluun vuokrasopimusten keston osalta, koska vuokrasopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Valmistelussa on huomioitava halliyrittäjien esitykset ja käytävä läpi tarkoin säännöt ja käytävä aito keskustelu sopimuksista, jota tietääkseni ei ole käyty.

Jaa-äänet: 0
 

Ei-äänet: 8
Sami Halme, Jouni Konttila, Heikki Korhonen, Anna Laine, Irma Marttila, Olavi Nieminen, Aura Salla, Tomi Sevander

Tyhjä: 0
 

Poissa: 1
Tuulikki Vuorinen

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

2014 Vanha kauppahalli

2

2014 Hietalahden kauppahalli

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää hyväksyä Vanhan kauppahallin ja Hietalahden kauppahallin uudet vuokrat ja vuokrausehdot esityksen mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Helsingissä on pitkästä aikaa toiminnassa kolme elintarvikemyyntiä harjoittavaa kauppahallia Vanhan kauppahallin kunnostustyön valmistuttua kesäkuussa 2014. Hietalahden halli on toiminut toistaiseksi Vanhan kauppahallin kauppiaiden väistötilana ja jatkaa toimintaansa kesäkuun jälkeen normaalisti kauppahallina. Vanha kauppahalli avataan uudelleen kunnostuksen jälkeen 9. kesäkuuta, 2014. Uudet vuokrat ja vuokrausehdot eivät tässä vaiheessa koske Hakaniemen kauppahallia.

Kiinteistöviraston Tilakeskus on kunnostanut hallit ja tehnyt niihin toimintaa ja ulkoista ilmettä parantavia muutoksia yhteistyössä Tukkutorin kanssa. Arvokkaat korjaustyöt nostavat samalla myös kiinteistöjen vuokria. Helsingin Tukkutori nostaa vuokrausten yhteydessä hallien myyntipaikkojen vuokria ja samalla yhtenäistää vuokratason niin, että kaikki toimijat maksavat samanlaista vuokraa toimitiloistaan. Vanhan kauppahallin perusmyyntiloosin (noin 5 – 6 neliötä) hinta on jatkossa 300 euroa (+alv) ruokamyymälältä ja 330 euroa (+alv) ravinto/kahvilapaikalta. Lisäksi kylmiöistä peritään 160 euron (+alv) kuukausimaksu. Tämän lisäksi kauppiaat maksavat käyttämästään sähköstä ja vedestä.

Hietalahden hallissa vastaavat perusmyyntiloosin vuokra on 240 euroa (+alv), ruokamyymälän 260 euroa (+alv) ja kylmiön vuokra 120 euroa (+alv). Nämä vuokrat astuvat voimaan 1.8.2014. Kauppiaat maksavat lisäksi käyttämästään sähköstä.

Hallien vapaisiin myyntipaikkoihin haetaan uusia kauppiaita parhaillaan vapaan haun perusteella.

Uusilla vuokrilla ei kateta täysin kaikkia vanhojen hallien kiinteitä ja vaihtuvia kustannuksia, mutta esitetyt vuokrat ovat perusteltuja siitä syystä, että hallit saadaan pidettyä elävinä myös jatkossa. Uusien vuokrien neliövuokra on korkea, mutta se kattaa myös yleisten tilojen vuokran ja niiden siivouksen, vartioinnin, kulunvalvonnan, yleissähkön ja wifi-verkon.

Uusissa vuokrausehdoissa yhteistyötä on tehty kauppiasyhdistyksen kanssa. Tavoitteena on sitouttaa kauppiaita tarjoamaan hyvää palvelua ja laatua sekä noudattamaan myös yhteisesti sovittuja asioita esim. aukioaikojen tai tuotteiden sekä palvelun laadun osalta.

Tukkutori esittää, että sopimukset muutetaan määräaikaisiksi ja niissä noudatetaan ns. ”5+3”-mallia, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että sopimuksen kesto on nykyisillä ehdoilla viisi vuotta ja sen lisäksi kauppiaalla on oikeus jatkaa viiden vuoden jälkeen vielä kolme vuotta myyntipaikallaan. Kahdeksan vuoden jälkeen jatko on aina mahdollinen ja siitä neuvotellaan erikseen. Vastaavasti, jos yritys ei toimi kauppahallin ehdoilla, on sopimus mahdollista jättää uusimatta määräajan jälkeen. Tästä mallista on hyviä kokemuksia mm. Tukholmasta. Määräaikaisuus mahdollistaa myös hallitoiminnan kehittämisen kaupungin näkökulmasta vastaamaan hallien asiakkaiden vaatimuksia. Tukkutorin tavoitteena ei ole määräaikaisen sopimuksen jälkeen kilpailuttaa tiloja eikä tilojen vuokrauksia hintakilpailutuksella.

Irtisanomisaika on kauppiaan puolelta määräaikaisuudesta huolimatta aina kuusi kuukautta. Tämä mahdollistaa sen, että kauppias voi halutessaan irtisanoutua sopimuksesta ja Tukkutorilla jää aikaa etsiä seuraava mahdollisimman hyvä kauppias poistuvan tilalle.

Määräaikaisten sopimusten tavoitteena on mahdollistaa hallin toiminnan säilymisen aktiivisena ja laadukkaana. Kauppahallien toimintaa kehitetään yhdessä kauppiaiden kanssa ja kauppiasyhdistysten antama palaute on ehdottoman tärkeää Tukkutorille. Kauppiasyhdistyksiltä tulleen palautteen pohjalta on huomattu, että kauppiaat pitävät tärkeänä yhteisesti sovittujen pelisääntöjen, kuten vaikkapa aukioloaikojen noudattamista. Yhteiset pelisäännöt luovat hyvää yhteishenkeä, joka välittyy asiakkaalle hyvänä käyntikokemuksena.

Kauppahallin sydän ovat hallin aktiiviset, asialleen omistautuneet ja ammattitaitoiset kauppiaat. Moni kauppias on kasvanut hallikulttuuriin vanhempiensa kautta. Tämä kokemus ja tieto ovat ainutlaatuisen arvokasta elävää historiaa, jonka säilymistä Tukkutori haluaa tukea.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Taulavuori

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

2014 Vanha kauppahalli

2

2014 Hietalahden kauppahalli

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 24.04.2014 § 83

HEL 2014-005185 T 10 01 03

Päätös

Lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

24.04.2014 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Aura Salla: Esitän asian pöydälle jättämistä. Asiasta ei ole tiedotettu lautakunnalle riittävän ajoissa, eikä tarpeeksi kattavasti. Lautakunnan tulee käydä rakentavaa keskustelua yrittäjien ja Tukkutorin kanssa sekä ottaa huomioon kaikki sopimukseen vaikuttavat tekijät.

Kannattajat: Sami Halme

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Taulavuori

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/3

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 98

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/4

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 99

Teknisen palvelun lautakunnan 12.6.2014 kokouksen kokouspaikan muutos

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 12.6.2014 kokouksensa Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran rakennustekniikan toimipisteessä osoitteessa Hämeentie 115.

Kokous alkaa klo 16.00.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/5

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 100

Teknisen palvelun lautakunnan kokousajat syksyllä 2014

HEL 2013-013357 T 00 00 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että se kokoontuu syksyllä 2014 seuraavasti:

torstai 11.9.2014

klo 16

torstai 23.10.2014

klo 16

torstai 20.11.2014

klo 16

torstai 18.12.2014

klo 16

 

Esittelijä

puheenjohtaja

Tomi Sevander

Lisätiedot

Anette Riipi, hallintosihteeri, puhelin: 310 29896

anette.riipi(a)hel.fi

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Lähtökohtaisesti teknisen palvelun lautakunta kokoontuisi syksyn 2014 aikana neljä (4) kertaa päätösehdotuksen mukaisina ajankohtina.

Kokouspäivä, kokousaika ja -paikka säilyisivät samana. Kokouspaikka Stara, Ilmalankuja 2 L, 8. kerros.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tomi Sevander

Lisätiedot

Anette Riipi, hallintosihteeri, puhelin: 310 29896

anette.riipi(a)hel.fi

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 24.10.2013 § 176

HEL 2013-013357 T 00 00 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että se kokoontuu keväällä 2014 seuraavasti:

torstai 23.1.2014 klo 16

torstai 6.2.2014 klo 16

torstai 6.3.2014 klo 16

torstai 20.3.2014 klo 16

torstai 10.4.2014 klo 16

torstai 24.4.2014 klo 16

torstai 15.5.2014 klo 16

torstai 22.5.2014 klo 16

torstai 12.6.2014 klo 16

Lisätiedot

Jenny Koivisto, hallintolakimies, puhelin: 310 38415

jenny.koivisto(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/2

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 101

Helsingin Tukkutorin talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

HEL 2014-002657 T 02 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti

-        hyväksyä Helsingin Tukkutorin talousarvioehdotuksen 2015 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2015 - 2017 sekä

-        hyväksyä investointiehdotuksen esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE 2015 käyttötalous

2

TAkirja 2015 teksti ja tunnusluvut

3

TAE 2015 investoinnit

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin Tukkutorin toiminta on pääosin tulevien vuosien aikana samansuuntaista kuin toimintavuonna 2014. Muutoksia toimintaan tuovat suunnitellut peruskorjaustyöt Hakaniemen hallissa ja Teurastamon alueella jatkuvat kehitystyöt. Suunnitteilla on myös vanhan pakastamon korvaaminen uudella pakastamolla, jonka rakentamistyö saataneen aloitukseen vuonna 2015.

Tukkutori noudattaa raamin mukaisesti toiminnassaan toimintasuunnitelmaa ja talousarviota. Toiminnassaan Tukkutori edistää helsinkiläistä pienyrittäjyyttä ja siten työllisyyttä. Lisäksi toimintasuunnitelma pohjautuu kaupunki- ja ruokakulttuurin kehittämiseen, minkä osana ovat kaupungin kauppahallit, torit, tukkutorialue ja Teurastamo. Tavoitteiden saavuttamiseksi yhteistyötä tehdään muiden virastojen, asiakasyritysten ja yksityisten toimijoiden kanssa.

Toimintaa mitataan taloudellisten tavoitteiden lisäksi muun muassa vuokrausasteella, asiakastyytyväisyydellä ja tuottavuudella.

Tukkutori lisäksi esittää, että investointiohjelmassa monitoimityökoneen investointia siirretään eteenpäin kahdella vuodella ja Teurastamon peruskorjausinvestointeja aikaistetaan niin, että viime vuonna siirretyt investointimäärärahat palautettaisiin osin vuodelle 2015, jotta Teurastamon kokonaisuuden kehittäminen ei keskeytyisi herkässä alkuvaiheessa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Taulavuori

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE 2015 käyttötalous

2

TAkirja 2015 teksti ja tunnusluvut

3

TAE 2015 investoinnit

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto,valmistelu

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/1

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 102

Hankintakeskuksen talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017

HEL 2014-002654 T 02 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti

-        hyväksyä hankintakeskuksen talousarvioehdotuksen 2015 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2015-2017 sekä investointiehdotuksen esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle,

-        hyväksyä talousarvion perustelutekstiksi talousarvioehdotuksen tekstiosan.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, yksikön johtaja, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hank-TAE 2015

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Toimintaympäristön muutosten vaikutukset 2015 talousarvioon

Olennaisia muutoksia toimintaympäristöön ei ole tiedossa.

Arvio palvelujen kysynnän ja tuotantotapojen kehityksestä 2015–2017

Hankintojen sääntelyn ja monimutkaistumisen johdosta (hankintalaki, kilpailulainsäädäntö, verolainsäädäntö, tilaajavastuulaki, harmaan talouden torjunta, kestävä kehitys ja sosiaaliset hankinnat ym.) asiantuntijaosaamisen kysyntä kasvaa edelleen ja puoltaa hankintojen ja osaamisen keskittymistä. Tätä kehitystä tukevat myös kaupungin strategiaohjelma ja hankintastrategia.

Kilpailuttaminen

Hankintakeskus on hankintalain mukainen yhteishankintayksikkö, joka huolehtii kaupungin yhteishankintojen sekä virastojen ja liikelaitosten toimeksiannosta niiden hankintojen kilpailuttamisesta.  Merkittävä osa hankintasopimuksista on myös kaupungin tytäryhteisöjen käytettävissä Helsingin Konsernihankinta Oy:n kautta.

Riskienhallinta

Hankintakeskuksella on omaan toimintaansa liittyvä riskienhallintasuunnitelma. Merkittävimpiä riskejä ovat hankintojen kilpailuttamiseen, hankintasopimuksiin, tietojärjestelmiin ja toimitilojen käyttöön liittyvät riskit. Kaupungin riskienhallinnan arviointiraportti 2013 sisältää hankintoihin liittyvien riskien hallintaa parantavia kehitystoimenpiteitä, joiden toteuttamisessa hankintakeskus on mukana.

Strategiaohjelman toteuttaminen viraston toiminnassa

Strategiaohjelman mukaan hankintatoimintaa tehostetaan ja ympäristövastuuta lisätään. Toimenpiteitä ovat mm. kaupungin palvelustrategian monipuolistaminen, oman toiminnan kilpailuttamisen periaatteiden uudistaminen, innovatiivisten hankintojen lisääminen, hankintojen keskittäminen, ympäristönäkökulmien huomioiminen hankinnoissa, hankintatiedon raportoinnin ja analysoinnin kehittäminen. Hankintakeskus osallistuu omalta osaltaan em. toimenpiteiden toteuttamiseen.

Viraston henkilöstösuunnitelma 2015–2017

Henkilöstömäärän arvioidaan pysyvän toistaiseksi nykyisellä tasolla (54 vakanssia).

Viraston tilankäyttösuunnitelma 2015–2024

Nykyiset toimitilat vastaavat tarvetta, tilamuutoksia ei ole suunnitteilla.

Talousarvion vaikutus strategiaohjelman talousmittareiden edistämiseen

Hankintakeskuksen tavoitteet on johdettu strategiaohjelman hankintoja koskevista tavoitteista, jotka tähtäävät kaupungin hankintojen tehostumiseen, parempaan hallintaan ja johtamiseen.

Tietotekniikkaohjelman toteuttaminen

Hankintakeskus on aktiivisesti mukana erityisesti hankintaan liittyvien järjestelmien kehittämisessä ja käyttöönotossa strategiaohjelman ja hankintastrategian tavoitteiden mukaisesti. Kaupunkiyhteisistä järjestelmistä kehittämisvaiheessa ovat tilauksesta-maksuun järjestelmät, sopimushallinnan järjestelmä sekä kaupungin hankintojen raportoinnin kehittäminen.

Sähköisen asioinnin kehittämishankkeet

Hankintakeskuksella ei ole suoraan kuntalaisille suunnattuja palveluja ja sähköisen asioinnin kehittämisen kohteena ovat asiakasvirastoille ja yhteistyökumppaneille tarjotut palvelut ja niihin liittyvät järjestelmät, kuten hankinta-, tilaus- ja varastojärjestelmät.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

50 %:ssa hankintakeskuksen tekemistä hankinnoista huomioidaan ympäristönäkökulma.

Asiakastyytyväisyys 3,8 (asteikolla 1-5).

Muut toiminnalliset tavoitteet

Hankintakeskus kehittää markkinakartoitusmenetelmiään luomalla yhtenäisen mallin markkinakartoitusten tekemiseen.

Energiatehokkuutta ja ympäristöä koskevat tavoitteet

Huomioitu sitovassa tavoitteessa.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, yksikön johtaja, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hank-TAE 2015

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/3

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 103

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2013

HEL 2014-004186 T 00 03 00

Lausunto

Teknisen palvelun lautakunta antoi tarkastuslautakunnalle seuraavan lausunnon vuoden 2013 arviointikertomuksesta:

Hankintakeskus

Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa (kohta 4.1.2) ja yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa (kohta 4.1.4)

Tarkastuslautakunta toteaa, että

-        kaupunginhallituksen tulee perustaa hankintastrategian mukaisesti ohjausryhmä vastaamaan hankintojen yleisestä ohjauksesta ja koordinoinnista (kohta 4.1.2)

-        hankintaprosessin sujuvoittamiseksi hallintokuntien tulee olla yhteydessä hankintakeskukseen jo varhaisessa vaiheessa käynnistäessään merkittäviä palveluhankintoja (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen, oikeuspalvelujen ja Oiva Akatemian on varmistettava palveluhankintojen osaaminen jatkuvalla ja päivittyvällä täsmäkoulutuksella hallintokuntien asiantuntijoille (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen ja oikeuspalvelujen tulee lisätä tiedottamista hankintoihin liittyvästä neuvonnasta. Hallintokunnille tulee tarjota väline hankintatarpeistaan ja -suunnitelmistaan tiedottamiseen siten, että mahdollisuus tehdä hankintayhteistyötä ja yhteiskilpailutuksia paranee (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen tulee kiirehtiä kaupunginhallituksen 4.3.2013 päättämän pilottihankinnan toteuttamista pyytämällä maakohtaiset tilinpäätöstiedot tarjouskilpailun yhteydessä (kohta 4.1.4)

-        hankintakeskuksen tulee yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa selvittää mahdollisuudet sellaisiin euromääräisesti merkittäviin pilottihankintoihin, joissa pyydetään tarjoajia ilmoittamaan tiedot yrityksen omistajuussuhteista ja mahdollisesta konsernirakenteesta. (kohta 4.1.4)

Teknisen palvelun lautakunta pitää tarkastuslautakunnan toteamuksia kannatettavina ja erityisesti kohtien 4.1.2 ja 4.1.4 toteamuksia kaupungin hankintoja parantavina kehittämiskohteina. Kehittäminen edellyttää laaja-alaista yhteistyötä kaupunginkanslian, hankintakeskuksen sekä virastojen ja liikelaitosten kesken. Hankintakeskus osallistuu omalta osaltaan aktiivisesti näiden tavoitteiden ja kehittämiskohteiden toteuttamiseen ja edistämiseen kaupungin hankinnoissa.

Stara

Sitovien toiminnallisten tavoitteiden seurannan ja dokumentoinnin puutteet (kohta 2.2)

Tarkastuslautakunta toteaa, että

-        yhden Staran tavoitteen osalta havaittiin, etteivät tavoite ja mittari vastanneet toisiaan ajallisesti. Staran osalta kyse oli siitä, että sairauspoissaolojen vertailua ei tehty vuosien 2012 ja 2013 välillä, vaan lokakuusta syyskuuhun ajoittuvalla ajanjaksolla. Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan tavoitteet koskevat koko vuotta, joten virastojen on varmistetta­va, että tavoitteen toteutuminen myös raportoidaan koko vuoden ajalta

-        kaikkien hallintokuntien tulee tallentaa tilinpäätöstyötilaan tilinpäätösohjeistuksen mukaisesti sellaiset dokumentit, joiden perusteella sitovien tavoitteiden toteutuminen voidaan varmentaa koko vuoden ajalta.

Teknisen palvelun lautakunta toteaa, että Staran sairauspoissaolojen vähenemistä koskeva tavoite on asetettu vuositasolle, kun taas seuranta tapahtuu, kuten arviointikertomuksessa oikein on todettu, ajanjaksolla 1.10. – 30.9. Jos seuranta ajoitetaan kalenterivuodelle, toteuma ei olisi selvillä helmikuun alkuun mennessä tilinpäätösaikataulussa.

Talousarvioraamin ohjausvaikutus ja sitovien taloudellisten tavoitteiden sitovuus (kohta 3.2)

Tarkastuslautakunta toteaa, että

-        lauta- ja johtokuntien tulee sitoutua kaupunginhallituksen päättämään talousarvioraamiin ja kaupunginvaltuuston päättämään sitovaan määrärahatasoon. Päätökset viraston talouden tasapainottamiseksi tulee tehdä heti, kun määrärahojen ylittymisriski havaitaan

-        lauta- ja johtokuntien tulee raportoida mahdolliset ylitystarpeet ja niiden johdosta aiheutuvat talouden sopeuttamisen toimenpiteet talouden toteutumisennusteiden yhteydessä kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti.

Teknisen palvelun lautakunta toteaa, että Stara saavutti toimintakatetavoitteensa 6,327 milj. euroa huolimatta toiminnan tulojen pienenemisestä vuoteen 2012 verrattuna. Liikevaihdon supistuminen johtui suurimpien tilaajien määrärahojen supistumisesta sekä siitä, että ne tilaavat yhä enemmän töitä kilpailutuksen kautta yksityisen sektorin yritysten toteutettaviksi. Samaan aikaan Staralla tehtiin kuitenkin monia sopeutustoimia joiden myötävaikutuksella toimintakate saavutettiin.

Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa (kohta 4.1.2) ja yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa (kohta 4.1.4)

Tarkastuslautakunta toteaa, että

-        kaupunginhallituksen tulee perustaa hankintastrategian mukaisesti ohjausryhmä vastaamaan hankintojen yleisestä ohjauksesta ja koordinoinnista (kohta 4.1.2)

-        hankintaprosessin sujuvoittamiseksi hallintokuntien tulee olla yhteydessä hankintakeskukseen jo varhaisessa vaiheessa käynnistäessään merkittäviä palveluhankintoja (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen, oikeuspalvelujen ja Oiva Akatemian on varmistettava palveluhankintojen osaaminen jatkuvalla ja päivittyvällä täsmäkoulutuksella hallintokuntien asiantuntijoille (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen ja oikeuspalvelujen tulee lisätä tiedottamista hankintoihin liittyvästä neuvonnasta. Hallintokunnille tulee tarjota väline hankintatarpeistaan ja -suunnitelmistaan tiedottamiseen siten, että mahdollisuus tehdä hankintayhteistyötä ja yhteiskilpailutuksia paranee (kohta 4.1.2)

-        hankintakeskuksen tulee kiirehtiä kaupunginhallituksen 4.3.2013 päättämän pilottihankinnan toteuttamista pyytämällä maakohtaiset tilinpäätöstiedot tarjouskilpailun yhteydessä (kohta 4.1.4)

-        hankintakeskuksen tulee yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa selvittää mahdollisuudet sellaisiin euromääräisesti merkittäviin pilottihankintoihin, joissa pyydetään tarjoajia ilmoittamaan tiedot yrityksen omistajuussuhteista ja mahdollisesta konsernirakenteesta. (kohta 4.1.4)

Teknisen palvelun lautakunta toteaa, että vuoden 2013 aikana Starassa otettiin käyttöön vuoden 2012 loppupuolella alkaneen hankinta-asiakirjamalliprojektin lopputuloksena syntyneet yhteiset hankinta-asiakirjamallit, joilla Staran hankintakäytäntöjä sujuvoitettiin ja sopimusehtoja yhtenäistettiin. Samalla minimoitiin muodollisten virheiden mahdollisuus hankintaprosesseissa. Uudistetuissa sopimusehdoissa kiinnitettiin erityistä huomiota erityisesti harmaan talouden torjuntaan läpi koko urakkaketjun, sillä Stara kilpailuttaa palveluhankintojen ohella huomattavan määrän rakennusurakoita sekä tavarahankintoja. Uusien asiakirjamallien käyttöönoton yhteydessä hankintoja toteuttaville henkilöille järjestettiin hankintakoulutusta, jossa huomioitiin Staran toiminnan erityispiirteet.

Hankintaosaamisen lisäksi Starassa laadittiin vuonna 2013 Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjetta täsmentävä ja täydentävä ohje tilaajavastuuvelvoitteiden tarkastamisesta Staran hankinnoissa. Sekä hankintaprosessista että tilaajavastuuprosessista on laadittu ajantasaiset prosessikuvaukset hankintoja ja tilauksia tekevien henkilöiden työn tueksi.

Lisäksi Stara päätti vuonna 2013 ottaa käyttöön erityisesti julkisten toimijoiden tarpeisiin kehitetyn sähköisen hankintajärjestelmän Cloudian. Jatkossa Staran hankintojen kilpailutus ja sopimushallinta toimivat sähköisesti Cloudiassa, mikä entisestään sujuvoittaa kilpailutusta ja hankintaprosesseja sekä vähentää virheiden mahdollisuutta hankinnoissa. Cloudian käyttöönottokoulutus järjestettiin keväällä 2013 ja järjestelmän käyttöä on jatkettu vuonna 2014.

Virastojen tietojärjestelmähankkeet (kohta 4.1.3)

Tarkastuslautakunta toteaa, että

-        hallintokuntien tulee arvioida ja seurata tietojärjestelmähankkeidensa kustannuksia ja hyötyjä riippumatta siitä, koetaanko hanke pakolliseksi.

Teknisen palvelun lautakunta toteaa, että Staran tietohallintohankkeet ovat edenneet suunnitellusti, lukuun ottamatta Telemetria -hanketta, jonka tavoitteena on varustaa ajoneuvot laitteilla, jotka tuottavat automaattisesti ajonaikana tiedon tehdyistä työsuoritteista. Telemetria -hankkeen osalta aikataulu ja rahoitusjärjestelyt eivät ole edenneet suunnitellusti. Kyseisen hankkeen osalta selvitetään teknistä ratkaisua ja tämän jälkeen edetään kilpailutuksen kautta toteutukseen.

Staran sähköinen työmaapäiväkirja hankkeessa on toteutettu avoin rajapinta, jonka kautta välitetään Staran ajoneuvojen reitti- ja työlajitiedot julkiseen käyttöön. Auratkartalla.com on hyvä esimerkki toteutuksesta, joka on tehty tämän tiedon perusteella.

Kokonaisarkkitehtuurityössä, Stara tietotekniset ratkaisut ottavat ensisijaisesti huomioon kaupunkiyhteiset ratkaisut. Tilauksesta maksuun hankkeen yhteydessä Stara selvittää mahdollisuuden siirtymisestä kaupungin yhteiseen SAP -ympäristöön.

Työasema ratkaisuissa Staralla on edistetty virtuaalityöasema toteutusta ja Staran työasemista noin 50 % on virtuaalityöasemia. Ratkaisu sai kunniamaininnan kaupungin energiasäästökilpailussa.

ICT- hankkeiden hallinnassa käytetään ICT-salkkua kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.

Tukkutori

Tukkutorilla ei ole arviointikertomuksesta lausuttavaa.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, yksikön johtaja, Hankintakeskus, puhelin: +358931031502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, Stara, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Tarkastuslautakunta hyväksyi 16.4.2014 (§ 43) arviointikertomuksen vuodelta 2013. Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden tarkastussäännön 8.1 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tulee laatia kaupunginvaltuuston asettamien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta arviointikertomus valtuustolle. Tarkastuslautakunta on pyytänyt 21.5.2014 mennessä teknisen palvelun lautakunnan lausuntoa kertomuksen kohdista 2.2, 3.2 ja 4.1.2–4.1.4.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Hannu Hämäläinen, yksikön johtaja, Hankintakeskus, puhelin: 310 31502

hannu.hamalainen(a)hel.fi

Jerina Salosaari, vs. talouspäällikkö, Stara, puhelin: 310 64402

jerina.salosaari(a)hel.fi

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Tarkastuslautakunta

Päätöshistoria

Taidemuseon johtokunta 14.05.2014 § 29

13.05.2014 Ehdotuksen mukaan

13.05.2014 Ehdotuksen mukaan

13.05.2014 Ehdotuksen mukaan

06.05.2014 Ehdotuksen mukaan

25.04.2014 Ehdotuksen mukaan

16.04.2014 Ehdotuksen mukaan

09.04.2014 Ehdotuksen mukaan

02.04.2014 Ehdotuksen mukaan

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/6

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 104

Ilmoitusasiat

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi seuraavat ilmoitusasiat.

 

Käsittely

LKJ-Palvelut on tehnyt kilpailuneutraliteettia koskevan toimenpidepyynnön Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon Staran tarjoamista tilapäisistä liikennejärjestelyistä. Asian selvitys on aloitettu Staralla, joka tekee yhteistyötä asian ratkaisemiseksi Kaupunginkanslian oikeuspalveluiden kanssa.

Tukkutorille jätettiin toimenpidepyyntö jäsen Jouni Konttilan aloitteesta, tuoda lautakunnan jäsenille tiedoksi Tukkutorin toimintaan liittyviin kysymyksiin vastaukset. Kysymykset esitettiin kokouksessa suullisesti ja on toimitettu kirjallisesti Tukkutorille.

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/7

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 105

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Staran toimitusjohtaja Timo Martiskaisen, Hankintakeskuksen hankintajohtaja Jorma Lamminmäen ja Tukkutorin vs. toimitusjohtaja Tommi Tapanan tilannekatsaukset.

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/8

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 106

Teknisen palvelun lautakunnan ylimääräinen kokous 27.5.2014

HEL 2014-006732 T 00 00 02 TO 3

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää kokouksen tiistaina 27.5.2014 klo 16.00.

Kokouspaikka Stara, Ilmalankuja 2 L, 8. kerros.

Esittelijä

puheenjohtaja

Tomi Sevander

Lisätiedot

Anette Riipi, hallintosihteeri: 310 29896

anette.riipi(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginkanslia

Muutoksenhakukielto, valmistelu

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

(40)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

Tomi Sevander

puheenjohtaja

 

 

 

 

Anette Riipi

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Korhonen Heikki

Marttila Irma

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 23.05.2014.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 96 §

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirja 97 §

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

-        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

-        oikaisuvaatimuksen tekijä

-        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

-        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 93-100, 101-102, 103-106 §

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

811997-10000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI2012566