Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2014 | 1 (1) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Hank/2 | |
| 15.05.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 96
Päiväkotien ja koulujen elintarvikkeet
HEL 2013-015423 T 02 08 01 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Heinon Tukku Oy:n, Meira Nova Oy:n, Valio Oy:n ja Wihuri Oy Aarnio tarjoukset kolmeksi (3) vuodeksi eniten hintavertailupisteitä saaneina. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta teknisen palvelun lautakunta oikeutti hankintajohtajan erikseen tekemään päätöksen viimeistään kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa hankintakeskuksen tekemään hankintasopimukset asiassa.
Teknisen palvelun lautakunta päätti sulkea tarjouskilpailusta Kespro Oy:n hankintayksikölle aiemmin kertyneen kielteisen kokemuksen perusteella. Aiemman kielteisen kokemuksen vuoksi teknisen palvelun lautakunnalla on perusteltu syy todeta, ettei Kespro Oy:llä ole riittäviä edellytyksiä hankinnan toteuttamiseen. Tarkemmat perustelut alla ja liitteissä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Reima Kettumäki, hankintasihteeri, puhelin: +358931031771
reima.kettumaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | H135-13 hankintaohjelma 1 tuotekohtainen vertailu.pdf |
2 | H135-13 hankintaohjelma 1 painotettu vertailu.pdf |
3 | H135-13 hankintaohjelma 2 vertailu.pdf |
4 | H135-13 hankintaohjelma 3 tuotekohtainen vertailu.pdf |
5 | H135-13 hankintaohjelma 3 painotettu vertailu.pdf |
6 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
7 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
8 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
9 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet 1 | Esitysteksti |
Tarjouksen jättäneet 2 | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 12.12.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön, H0135-13, Dnro HEL 2013-015423. Päiväkotien ja koulujen elintarvikkeiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Toimipisteitä on noin 550 ja sopimuskauden hankinta-arvo on noin 48 milj.€ alv 0% sisältäen mahdollisen optiovuoden.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 12.12.2013 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 03.02.2013. Määräaikaan mennessä saapui 6 tarjousta:
- Arla Ingman Oy
- Heinon Tukku Oy
- Kespro Oy
- Meira Nova Oy
- Valio Oy
- Wihuri Oy Aarnio
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Tarjouspyynnössä on myös asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Kespro Oy:n tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta hankintayksikölle aiemmin kertyneen kielteisen kokemuksen perusteella. Hankintayksikölle on kertynyt kuluvan, samaa hankinnan kohdetta koskevan hankintakauden aikana runsaasti kirjallista materiaalia jatkuvasti toistuvista sopimusrikkomuksista. Virheet hankintasopimuksen toteuttamisessa ovat olleet hankinnan toteuttamisen kannalta merkittäviä, ja ne ovat olennaisesti huonontaneet hankintayksikön mahdollisuuksia hoitaa lakisääteisiä velvollisuuksiaan. Virheitä ei kirjallisista reklamoinneista eikä yhteistyökokouksista huolimatta ole aina saatu korjattua joko lainkaan tai ainakaan ilman kohtuutonta viivettä. Hankintayksikölle on tästä koitunut huomattavaa haittaa: Palmia ei ole kyennyt tämän takia hoitamaan omaa, Kespro Oy:n toimittamista tuotteista riippuvaista ruokahuoltoaan ilman suuria ylimääräisiä ponnisteluja. Lisäksi kahdeksantoista toimipisteen osalta virheet hankintasopimuksen toteuttamisessa johtivat siihen, että toimitukset jouduttiin siirtämään toiselle toimittajalle, koska Kespro Oy ei pystynyt korjaamaan toimintaansa sopimuksen mukaiseksi. Hankintayksikkö katsoo edellä kerrotun vuoksi, ettei Kespro Oy:llä ole tarvittavia edellytyksiä toimia sopimustoimittajana tämän hankinnan kohteen mukaisessa hankintasopimuksessa. Yksityiskohtaiset perustelut liitteinä.
Muut määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Hankinnan valintaperusteena on eniten hintavertailupisteitä saanut tarjous.
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten vertailuperusteet seuraavasti:
Hankintaohjelma 1.
Sopimustoimittajiksi valitaan kaksi eniten hintavertailupisteitä saanutta tarjoajaa. Eniten hintavertailupisteitä saaneen tarjoajan osuus on n. 70 %:ia hankintaohjelman euromääräisestä arvosta ja toiseksi eniten hintavertailupisteitä saaneen tarjoajan n. 30 %:ia hankintaohjelman euromääräisestä arvosta. Eniten hintavertailupisteitä saivat seuraavat tarjoajat:
Wihuri Oy Aarnio | osuus 70 % |
Meira Nova Oy | osuus 30 % |
Hankintaohjelmat 2 ja 3:
Kummastakin hankintaohjelmasta eniten hintavertailupisteitä saanut toimittaja valitaan ykköstoimittajaksi. Eniten hintavertailupisteitä saivat:
Hankintaohjelma 2 | Heinon Tukku Oy |
Hankintaohjelma 3 | Valio Oy |
Tarjousten vertailutaulukot ovat tämän päätöksen liitteenä.
Esittelijä
hankintajohtaja
Jorma Lamminmäki
Lisätiedot
Reima Kettumäki, hankintasihteeri, puhelin: +358931031771
reima.kettumaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | H135-13 hankintaohjelma 1 tuotekohtainen vertailu.pdf |
2 | H135-13 hankintaohjelma 1 painotettu vertailu.pdf |
3 | H135-13 hankintaohjelma 2 vertailu.pdf |
4 | H135-13 hankintaohjelma 3 tuotekohtainen vertailu.pdf |
5 | H135-13 hankintaohjelma 3 painotettu vertailu.pdf |
6 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
7 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
8 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
9 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k.) |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntö H135-13.pdf |
2 | H135-13 Liite 1 Hankintaohjelma.pdf |
3 | H135-13 Liite 3 Hankintaohjelma 2.pdf |
4 | H135-13 liite 2 Asiakasluettelo hankintaohjelma 1.pdf |
5 | H135-13 liite 4 Asiakasluettelo hankintaohjelma HO2.pdf |
6 | H135-13 Liite 5 Hankintaohjelma 3 HO3.pdf |
7 | H135-13 Liite 6 Tuoteryhmäkohtaiset alennukset.pdf |
8 | H135-13 Liite 7 Tuoretavaroiden pakkauskoot.pdf |
9 | H135-13 Liite 8 Kuvaus päiväkodit ja koulut.pdf |
10 | H135-13 liite 9 Tuotteiden laatuvaatimukset.pdf |
11 | H135-13 LIITE 10 Sopimusluonnos.pdf |
12 | Kysymykset ja vastaukset H135-13.pdf |
13 | Avauspöytäkirja H135-13.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet 1 | Esitysteksti |
Tarjouksen jättäneet 2 | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 700 | Suvilahdenkatu 10 E | +358 9 310 1631 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | HELSINKI 50 | Faksi |
| Alv.nro |
hankintakeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hank | +358 9 310 31791 |
| FI02012566 |
|
|