Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Teknisen palvelun lautakunta

ESITYSLISTA

8 - 2015

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

11.06.2015 klo 17:00

Kokouspaikka

Tukkutori, Flavour Studio, Työpajankatu 2

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Puheenjohtaja

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

Hankintakeskus

1

Hankintaoikaisuvaatimuksen hyväksyminen, prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityökalu palveluna (H087-12)

3

Stara

1

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, logistiikan yksikönjohtajan päätös 14.4.2015 § 14

8

2

Staran paikkatietopalveluympäristö

14

Puheenjohtaja

3

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

17

4

Ilmoitusasiat

18

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/1

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla teknisen palvelun lautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Konttila Jouni ja Laine Anna.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/2

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/1

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Hankintaoikaisuvaatimuksen hyväksyminen, prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityökalu palveluna (H087-12)

HEL 2015-000224 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää hyväksyä IMS Business Solutions Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen ja kumota hankintajohtajan prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityökalupalvelusta (H087-12) 21.4.2014 tekemän hankintapäätöksen sekä palauttaa asian hankintakeskukseen uudelleen valmisteltavaksi.

 

Esittelijän perustelut

Taustasäännökset

Hankintalain (348/2007) 81 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityökalupalvelun (H087-12) hankinnassa tarjouksen antanut IMS Business Solutions Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa.

Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

IMS Business Solutions Oy on saattanut asian myös markkinaoikeuteen.

Hankintaoikaisuvaatimus

IMS Business Solutions Oy esittää, ettei toimittajan valintaperusteena (so. tarjouksen vertailuperusteena) ole käytetty julkaistun tarjouspyynnön liitteenä ollutta lomaketta käytettävyystestauksen ns. SUS-kyselyssä ja että valintaperusteita näin ollen on muutettu tarjouspyynnön ja valintapäätöksen välillä.

IMS Business Solutions Oy:n hankintaoikaisuvaatimus tämän esityksen liitteenä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintakeskus on tutkinut hankintaoikaisuvaatimuksen yhdessä kaupunginkanslian oikeuspalveluiden kanssa.

Selvittelyssä on ilmennyt, että tarjousten käytettävyysarvioinnissa (tarjousten vertailussa) on erheellisesti käytetty SUS (System Usability Scale) -kyselylomaketta, joka on ollut erilainen kuin julkaistun tarjouspyynnön liitteenä ollut kyselylomake. Tarjouspyynnön liitteenä ollut SUS-lomake on ollut sanamuodoltaan ns. positiivinen (ns. positiivinen SUS-lomake), kun taas tarjousten vertailussa ja päätöksen liitteenä käytetty lomake on sanamuodoltaan ns. negatiivinen (ns. negatiivinen SUS-lomake).

Hankintamenettelyssä vertailuperusteet on tarjouspyynnössä ilmoitettava sillä tavoin yksilöidysti, että tarjoaja niiden perusteella voi etukäteen tietää mihin seikkoihin tarjousten vertailussa kiinnitetään huomiota. Lisäksi tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että hankintayksikkö tosiasiallisesti soveltaa näitä etukäteen ilmoittamiaan perusteita. Hankintaoikeudellisesti ei näin ollen ole sallittua poiketa etukäteen ilmoitetuista vertailuperusteista. Prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityökalun kilpailutuksessa on tarjousten vertailussa tosiasiallisesti käytetty erilaista lomaketta kuin alun perin tarjouspyynnössä on ilmoitettu.

IMS Business Solutions Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on näin ollen perusteltu: käytettävyysarviointi on tehtävä käyttämällä samaa SUS-lomaketta kuin tarjouspyynnössä on esitetty.

QPR Software Oyj on kuulemislausunnossaan painottanut, että lomakkeiden erot ovat merkityksettömiä eivätkä vaikuttaisi tuloksiin. Tällä ei kuitenkaan hankintaoikeudellisesti ole merkitystä. Hankintalainsäädännön ja oikeuskäytännön perusteella on kiistatonta, että tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitettuja perusteita ei ole luvallista muuttaa vertailun eikä päätöksenteon aikana.

Kuuleminen

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta on hallintolain mukaisesti kuultu tarjouskilpailun toista tarjoajaa ja kilpailutuksen voittajaa QPR Software Oyj:tä.

QPR Software Oyj:n lausunto tämän esityksen liitteenä.

Päätelmä

Hankintamenettelyssä on vertailussa ja päätöksenteossa tosiasiallisesti käytetty tarjouspyyntöasiakirjoista poikkeavaa asiakirjaa (SUS-lomaketta). Näin ollen lain soveltamisessa on tapahtunut virhe.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Ims Business Solutions Oy:n oikaisuvaatimus hankintapäätökseen

2

LIite 17 käytettävyysarviointi

3

Liite, vertailu H087-12

4

Liite, tarjouspyyntö

5

QPR Software Oyjn lausunto ilman allekirj.pdf

6

Ims Business Solutions Oyn tarkemmat perustelut

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintaoikaisupäätökseen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintaoikaisupäätökseen
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Päätöshistoria

Hankintakeskus Hankintajohtaja 21.04.2015 § 22

HEL 2015-000224 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä QPR Software Oyj:n tarjouksen neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.

Sopimus on määräaikainen neljä vuotta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 1 500 000 euroa (sis. käyttöönoton ja palvelun käytön 4 vuodelle).

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 12.12.2014 päivättyyn tarjouspyyntöön H087-12, Dnro HEL 2015-000224. Hankinta  on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus 7.11.2014 ja hankintailmoitus 12.12.2014 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Lisäksi hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 26.2.2015. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.3.2015 klo 12:00. Määräaikaan mennessä saapui kaksi tarjousta: QPR Software Oyj ja IMS Business Solutions Oy


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnön kohdassa 7 Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Molemmat tarjoajat täyttivät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:
Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu:
Hankittavan palvelun valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön kohdan 11 Päätöksenteon perusteet mukaisin perustein:

Hinta 70 pistettä
Laatu 30 pistettä
- Hyödyllisten ja toivottujen vaatimusten täyttyminen, 10 pistettä
- Helppokäyttöisyys, 20 pistettä

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt QPR Software Oyj.

Lisätiedot

Noora Fils, hankintapäällikkö, puhelin: +358931031759

noora.fils(a)hel.fi

 

Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto 09.02.2015 § 3

HEL 2015-000224 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto päätti merkitä tiedoksi esityksen prosessi- ja kokonaisarkkitehtuurityöväline palveluna - yhteishankinnasta.

Käsittely

09.02.2015 Ehdotuksen mukaan

Tietotekniikkajaosto käsitteli rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajan ensimmäistä esitystä (Ryj/1) kokouksen kolmantena asiana.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 310 31500

jorma.lamminmaki(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/1

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, logistiikan yksikönjohtajan päätös 14.4.2015 § 14

HEL 2015-002362 T 02 08 01 00

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Oy Teboil Ab:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Staran logistiikan yksikönjohtajan 14.4.2015 tekemää hankintapäätöstä § 14 voiteluaineiden hankinnasta.

Pöytäkirjanote esitysteksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijän perustelut

Oy Teboil Ab on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Staran logistiikan yksikönjohtajan 14.4.2015 tekemää päätöstä § 14 voiteluaineiden hankinnasta.

Oy Teboil Ab:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 8.5.2015, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty hankintalain 81 §:n 2 momentissa säädetyssä määräajassa.

Vaatimukset

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Oy Teboil Ab vaatii, että hankintapäätöstä pitäisi muuttaa siten, että Oy Teboil Ab tarjous valitaan voittajaksi.

Vaatimuksen perustelut

Oy Teboil Ab hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan tarjouspyynnössä vertailuperusteena käytetyt hankintamäärät ovat virheellisiä eivätkä vastaa todellisia vuosikulutusmääriä, eikä tarjouspyynnössä ole huomioitu kaikkia edellisellä sopimuskaudella käytettyjä voiteluaineita. Lisäksi tarjouskilpailun voittajaksi valittu Neste Markkinointi Oy ei tarjoa kahta tuotetta nk. bulk-toimituksena.

Taustaa

Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Staran) logistiikka julkaisi 25.2.2015 voiteluaineiden hankintaa koskevan kansallisen kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen HILMA -ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintamenettelynä oli julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen ja jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin hankintailmoituksen liitteenä. Tarjouspyynnön perusteella saatiin kuusi (6) tarjousta. Staran logistiikan yksikönjohtaja on tehnyt 14.4.2015 hankintapäätöksen (§ 14), jonka perusteella Neste Markkinointi Oy valittiin voiteluaineiden toimittajaksi ajaksi 16.5.2015 – 15.5.2017.

Oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 69 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Pykälän 2 momentin mukaan tarjouspyynnössä tai soveltuvin osin hankintailmoituksessa on oltava muun ohella hankinnan kohde noudattaen soveltuvin osin, mitä teknisistä eritelmistä 44 ja 45 §:ssä säädetään ja tarjouksen valintaperuste sekä käytettäessä valintaperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta vertailuperusteet ja niiden tärkeysjärjestys.

Hankintalain 72 §:n 1 momentin mukaan tarjouksista on hyväksyttävä se, joka on hankintayksikön kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arvioinnissa käytettävien vertailuperusteiden tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja mahdollistaa tarjousten puolueeton arviointi. Vertailuperusteiden asettamisessa voidaan noudattaa soveltuvin osin myös, mitä 62 §:ssä säädetään.

Markkinaoikeuden oikeuskäytännössä on useasti todettu, että hankintayksiköllä on julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaan oikeus päättää hankintojensa sisällöstä tarpeittensa mukaisesti ja sillä on laaja harkintavalta sen suhteen, miten se määrittelee hankinnan kohteen. Hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus määritellä, minkälaisia palveluita tai tavaroita se haluaa hankkia ja minkälaisia muita hankinnan kohteeseen liittyviä vaatimuksia se asettaa. Hankintayksikön on otettava kuitenkin huomioon vaatimus tarjoajien tasapuolisesta ja syrjimättömästä kohtelusta. Hankinnan kohteelle tarjouspyynnössä asetettavien vaatimusten tulee edellä lausutun perusteella olla hankinnan kannalta perusteltuja eivätkä mainitut vaatimukset saa perusteettomasti rajoittaa kilpailua.

Hankintayksiköllä on harkintavaltaa myös vertailuperusteiden asettamiselle. Vertailuperusteiden on kuitenkin liityttävä hankinnan kohteeseen, oltava objektiivisia ja syrjimättömiä eivätkä ne saa antaa hankintayksikölle rajoittamatonta valinnanvapautta.

Voiteluaineiden tarjouspyynnön vertailuperusteet laadittiin voimassa olleen sopimuskauden hankintamäärien perusteella siten, että tarjousvertailun perusteeksi valikoitui Staran eniten käyttämät öljyt. Tarkkoja vuosikulutusmääriä ei ole mahdollista ennakoida ja tarjouspyynnössä on mainittu, että ilmoitetut hankintamäärät ovat arvioita.

Tarjouspyynnön liitteenä oli tarjouslomake, jolla tarjoajia pyydettiin nettohinnoittelemaan bensiini- ja dieselmoottoriöljyt, vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyt, hydrauliikkaöljyt, voitelurasvat ja teräketjuöljy.

Tarjottavat tuotteet pyydettiin nettohinnoittelemaan tarjouspyynnön erillisellä tarjouslomakkeella. Tarjouslomakkeessa mainitut bulk-toimitukset eivät olleet tarjouspyynnön ehdottomia vaatimuksia.

Lisäksi tarjoajia pyydettiin liittämään tarjoukseen muiden kuin tarjouslomakkeella nettohinnoiteltavaksi pyydettyjen voiteluaineiden hinnasto, sekä ilmoittamaan hinnastosta myönnettävä alennus (%). Hinnastosta myönnettävien alennuksien perusteella laskettavien nettohintojen perusteella tilaajalla on tieto satunnaisesti tilattavien tuotteiden nettohinnoista.

Tarjousvertailu on tehty tarjoajien tarjouslomakkeella nettohinnoittelemista tuotteista ja tarjouspyynnössä ilmoitetuilla hankintamäärillä. Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti tarjouksen valintaperuste on halvin hinta ja tarjousvertailun perusteella hinnaltaan halvin on Neste Markkinointi Oy.

Johtopäätös

Hankintayksikkö ei ole menetellyt hankintasäännösten vastaisesti asettaessaan vertailuperusteita. Staran Logistiikan yksikönjohtajan 14.4.2015 tekemän päätöksen § 14 tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen tarjouksen valintaperusteiden mukaisesti. Näin ollen hankintapäätöstä ei ole syytä muuttaa.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Ilpo Laitinen

Lisätiedot

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oy Teboil Ab:n oikaisuvaatimus logistiikan yksikönjohtajan päätöksestä 14.4.2015 § 14

2

Liite, Logistiikan yksikönjohtajan pöytäkirja 14.4.2015 § 14

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

2

Tarjousvertailu

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös
Esitysteksti

Päätöshistoria

Rakentamispalvelu (Stara) Logistiikka Yksikönjohtaja 14.04.2015 § 14

HEL 2015-002362 T 02 08 01 00

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä Lub Line Finland Oy:n ja Öljycenter Finland Oy:n tarjoukset päätöksessä mainituista syistä ja tehdä voiteluaineiden puitesopimuksen Neste Markkinointi Oy:n kanssa ajaksi 16.5.2015 - 15.5.2017.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 180 000,00 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Hankinnasta on 25.2.2015 lähetetty julkaistavaksi hankintailmoitus tarjouspyyntöasiakirjoineen HILMA-ilmoituskanavaan. Hankinnan kohteena on voiteluaineiden hankinta Staralle.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 8.3.2015 mennessä. Määräaikaan mennessä saatiin kaksi kysymystä, joihin vastattiin hankintayksikön internet-sivulla 9.3.2015. Hankinnasta esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat päätöksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 18.3.2015 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Määräaikaan mennessä saatiin kuusi (6) tarjousta:
Lub Line Finland Oy
Neste Markkinointi Oy
Onninen Oy
Oy Teboil Ab
Voitelukeskus Tonttila Oy Ltd
Öljycenter Finland Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus ja todettiin, ja todettiin, että Öljycenter Finland Oy:tä lukuun ottamatta kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Öljycenter Finland Oy on Luotettava Kumppani-palvelun jäsen, mutta kyseisestä palvelusta ei ollut saatavissa yrityksen eläkevakuutustietoja, eikä ko. yritys ollut liittänyt todistusta eläkevakuutusten maksamisesta tarjoukseensa.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus: Lub Line Finland Oy:n tarjouksen liitteenä ovat tuotteiden englanninkieliset käyttöturvallisuustiedotteet tarjouspyynnön vaatimuksen ollessa suomenkieliset käyttöturvallisuustiedotteet. Öljycenter Finland Oy:n tarjouksesta puuttuu tarjouspyynnön vaatimuksena ollut hinnasto muista voiteluaineista, sekä tieto niistä myönnetystä alennuksesta. Edellä mainitut tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia ja ne on hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun. Muut määräaikaan mennessä saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Sopimuksen tekemisen peruste on halvin hinta. Tarjousvertailun perusteella halvin on Neste Markkinointi Oy:n 11.3.2015 päivätty tarjous.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun hankintayksikkö on allekirjoittanut sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätiedot

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Staran paikkatietopalveluympäristö

HEL 2015-006621 T 02 08 02 01

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää jatkaa Geometrix Oy:n kanssa voimassaolevan sopimusta Staran paikkatietopalveluympäristön kehittämistä ja oikeuttaa Staran hallintoyksikön tekemään tilauksia sopimuskaudella tarpeen mukaan.

Hankinnan ennakoitu arvo oli kilpailutushetkellä 800 000 euroa. Ennakoitu vuosittainen tilausmäärä on 200 000 euroa.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Staran) hallintoyksikkö julkaisi 15.3.2011 paikkatietopalveluympäristön ja sovelluskehityksen kilpailutuksen hankintaa koskevan EU-hankintailmoituksen HILMA -ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankinta-menettelynä oli julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen ja jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellinen edullisuus määritettiin tarjouspyynnössä ilmoitettujen perusteiden mukaisesti.

Tarjouspyynnön perusteella saatiin kaksi (2) tarjousta. Staran toimitus-johtaja päätti tarjouskilpailun perusteella valita 6.5.2011 tekemällään hankintapäätöksellä § 2040 Geometrix Oy:n paikkatietopalveluympäristön ja sovelluskehityksen sopimustoimittajaksi. Hankintasopimuksessa sovittiin, että se on voimassa kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamisesta, ja että sopimus voidaan irtisanoa aikaisintaan kahden (2) vuoden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta vuoden irtisanomisajalla. Sopimuskauden jälkeen sopimus on ollut voimassa toistaiseksi yhden vuoden irtisanomisajalla. Hankintasopimus allekirjoitettiin Geometrix Oy:n kanssa 14.6.2011 ja sopimus on edelleen voimassa, eikä sitä ole irtisanottu.

Hankintalain 19 §:n mukaan sellaisissa palveluhankintasopimuksissa, joissa ei ilmoiteta kokonaishintaa, ennakoidun arvon laskennassa perusteena on käytettävä toistaiseksi voimassa olevissa tai yli 48 kuukautta voimassa olevissa hankintasopimuksissa kuukausiarvoa kerrottuna luvulla 48. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuksen tekohetkellä oli 350 000 euroa.

8.5.2013 § 53 toimitusjohtaja päätti korottaa Staran tietohallinnon sopimuksen kokonaishintaa paikkatietopalveluympäristöstä ja sovelluskehityksestä Geometrix Oy:n kanssa 350 000 eurosta 800 000 euroon ja oikeuttaa Staran tietohallinnon tilaamaan paikkatietopalvelua ja sovelluskehitystä sopimuskauden aikana enintään 800 000 euron arvolisäverottomasta arvosta (alv 0 %).

Geometrixin paikkatietopalveluympäristöön (MobileNote) on kehitetty Staran tarpeisiin useita erilisiä toiminnollisuuksia, joista merkittävimpiä ovat työkoneiden reittiseuranta, työkirjaukset, mobiilityönohjaus sekä työkirjauksista muodostuvien myyntitilausten siirto Staran SAP -järjestelmään.

Järjestelmään on luotu useita rajapintoja olemassa oleviin järjestelmiin mm. HKR:n asiakaspalautejärjestelmä, yleisten alueiden rekisteri, Staran SAP -järjestelmä sekä Helsinki Region Infoshare (HRI) palveluun tuotettu rajapinta, joka mahdollistaa työkoneiden reittiseuranta tiedon jakamisen avoimen rajapinnan kautta käytettäväksi sovelluskehittäjille. Avoimen rajapinnan välityksellä toteutetuista sovellutuksista auratkartalla.com palvelu on hyvä esimerkki toteutuksesta.

Vuoden 2014 loppu puolella aloitettiin toteutetun työnohjaussovelluksen päälle rakentamaan sähköistä tuntikirjausratkaisua, joka mahdollistaa siirtymisen nykyisestä manuaaliprosessista täysin sähköiseen prosessiin. Toteutusta pilotoidaan Staran ympäristöhoidossa vuoden 2015 aikana ja vuoden 2016 aikana otetaan käyttöön muissa yksiköissä.

Voimassaolevan sopimuskauden aikana 14.6.2011 alkaen Mobilenote – ympäristön kehittämiseen on käytetty 789 607 euroa. Toimitusjohtaja on 8.5.2013 päättänyt korottaa hallintoyksikön tilausvaltuutta siten, että palveluita voidaan tilata 800 000 euroon saakka.

Johtopäätös

Toiminnan kehittämisen ja jatkuvan palvelun varmistamiseksi esitetään nykyisen sopimuksen jatkamista toistaiseksi voimassaolevana ilman uutta kilpailutusta, voimassa olevin hinnoin 735 euroa/htp alv 0 %, sekä palvelun käyttömaksu 20 euroa/käyttäjä alv 0 % (laskutus max 300 käyttäjää). Nykyiseen ratkaisuun on toteutettu rajapintaratkaisuja sekä toiminnollisuuksia, joita ei voida toteuttaa ilman pitkäjänteistä kehitystyötä.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Ilpo Laitinen

Lisätiedot

Jari Kähkölä, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 27835

jari.kahkola(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran tjn päätös 6.5.2011, 2040 §, Paikkatietopalveluympäristön hankinta

2

Staran tjn päätös 8.5.2013, 53 §, Paikkatietopalveluympäristön tilausvaltuuden korotus

3

Tarjouspyyntö Dnro 2011-112-256

4

Sopimus Geometrixin kanssa

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/3

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi toimitusjohtajien tilannekatsaukset.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2015

(18)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/4

 

11.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättää merkitä tiedoksi mahdolliset ilmoitusasiat.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566