Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

15.10.2015 16:00 - 17:33

 

 

Kokouspaikka

Länsisali, Ilmalankuja 2 L, 8.krs

Läsnä

Jäsenet

Sevander, Tomi

puheenjohtaja

Halme, Sami

poistui 17:28, poissa: 166 §

Konttila, Jouni

 

Korhonen, Heikki

 

Laine, Anna

 

Marttila, Irma

 

Nieminen, Olavi

 

Röyskö, Heini

 

Muut

Koskinen, Kauko

kaupunginhallituksen edustaja

Lamminmäki, Jorma

hankintajohtaja, hankintakeskus
esittelijä

Martiskainen, Timo

toimitusjohtaja, Stara
esittelijä

Tapana, Tommi

va. toimitusjohtaja, Tukkutori
esittelijä

Aherva, Sami

yksikönjohtaja, Stara
asiantuntija

Dickman, Tanja

hankintalakimies, Stara
asiantuntija

Niskala, Markus

järjestelmäasiantuntija, Stara
tekninen tuki

Seikkula, Päivi

viestintäpäällikkö, Stara
tiedottaja

Eskelinen, Eero-Pekka

hallintolakimies, Stara
pöytäkirjanpitäjä

Puheenjohtaja

Tomi Sevander

151 - 166 §:t

Esittelijät

Tomi Sevander

puheenjohtaja
151 - 156 §:t ja 165 - 166 §:t

Jorma Lamminmäki

hankintajohtaja, hankintakeskus
160 §

Timo Martiskainen

toimitusjohtaja, Stara
161 - 164 §:t

Tommi Tapana

va. toimitusjohtaja, Tukkutori
157 - 159 §:t

Pöytäkirjanpitäjä

Eero-Pekka Eskelinen

hallintolakimies, Stara
151 - 166 §:t

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

151

Puj/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

152

Puj/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

153

Puj/3

Kaupunginvaltuuston päätösten seuraaminen

154

Puj/4

Kaupunginhallituksen päätösten seuraaminen

155

Puj/5

Teknisen palvelun lautakunnan 17.12.2015 kokousajan muuttaminen

156

Puj/6

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 11.6.2015 omana aloitteena tutkitussa asiassa dnro 4663/2/13

157

Heltu/1

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Terhi Koulumiehen valtuustoaloitteesta basaarialueen perustamiseksi

158

Heltu/2

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Helsingin Tukkutorin pakastamosta

159

Heltu/3

Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 3/2015

160

Hank/1

Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 3/2015

161

Stara/1

Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2015

162

Stara/2

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 24.9.2015 teknisen palvelun lautakunnan päätöksestä 20.11.2014 § 174

163

Stara/3

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon tuotantopäällikön toimen haettavaksi julistaminen ja kelpoisuusvaatimusten vahvistaminen

164

Stara/4

Stara, kiviainesten hankinta 2016

165

Puj/7

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

166

Puj/8

Ilmoitusasiat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/1

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 151

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla teknisen palvelun lautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Marttila Irma ja Röyskö Heini.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/2

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 152

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/3

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 153

Kaupunginvaltuuston päätösten seuraaminen

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen 26.8.2015 § 188 Hakaniemen kauppahallin peruskorjauksen hankesuunnitelmasta.

Hakaniemen kauppahallin peruskorjauksen hankesuunnitelma

Lisäksi teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen 9.9.2015 § 205 Vanhuspalvelulain mukainen suunnitelman ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.

Vanhuspalvelulain mukainen suunnitelma ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/4

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 154

Kaupunginhallituksen päätösten seuraaminen

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen 28.9.2015 tekemän päätöksen § 919 Vuoden 2016 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016-2018 käsittelyjärjestyksen muuttamisesta.

Vuoden 2016 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016-2018 käsittelyjärjestyksen muuttaminen

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/5

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 155

Teknisen palvelun lautakunnan 17.12.2015 kokousajan muuttaminen

HEL 2014-012499 T 00 00 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti pitää 17.12.2015 kokouksensa klo 15.00.

Kokouspaikka on Stara, Ilmalankuja 2 L, 8. kerros

Esittelijä

Tomi Sevander

Lisätiedot

Eero-Pekka Eskelinen, hallintolakimies, puhelin: 310 38425

eero-pekka.eskelinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Teknisen palvelun lautakunta on 21.5.2015 § 121 päätöksellä päättänyt syksyn kokousajoista ja -paikoista.

Esittelijä

Tomi Sevander

Lisätiedot

Eero-Pekka Eskelinen, hallintolakimies, puhelin: 310 38425

eero-pekka.eskelinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 21.05.2015 § 121

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/6

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 156

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 11.6.2015 omana aloitteena tutkitussa asiassa dnro 4663/2/13

HEL 2012-016418 T 03 01 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätöksen 11.6.2015 omana aloitteena tutkitussa asiassa dnro 4663/2/13 koskien teknisen palvelun lautakunnan ja Helsingin Tukkutorin toimitusjohtajan menettelyä kanteluasiassa.

Esittelijä

Tomi Sevander

Lisätiedot

Eero-Pekka Eskelinen, hallintolakimies, puhelin: 310 38425

eero-pekka.eskelinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen lähete teknisen palvelun lautakunnalle

2

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 11.6.2015, päätös EaOAM:n omana aloitteena tutkitussa asiassa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin Tukkutorin entinen toimitusjohtaja oli esittelijänä teknisen palvelun lautakunnan kokouksessa 21.2.2013, 45 §, jolloin lautakunta päätti eduskunnan oikeusasiamiehelle annettavasta selvityksestä Tukkutorin ja toimitusjohtajan menettelyä koskevaan kanteluun. Koska kantelu koski toimitusjohtajan menettelyä, hänen ei siten olisi tullut osallistua asian valmisteluun eikä toimia esittelijänä.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on todennut, että omana aloitteena tutkittavaksi otetussa asiassa oli kysymys hyvän hallinnon ja erityisesti puolueettomuuden toteutumisesta oikeusasiamiehelle annettavan lausunnon ja selvityksen käsittelemisessä.

Apulaisoikeusasiamies on lausunut kannanottonaan, että hyvän hallinnon periaatteisiin kuuluu viranomaisen ja virkamiesten toiminnan puolueettomuuden turvaaminen. Esteellinen virkamies ei saa valmistella eikä osallistua hänen toimiaan koskevan kanteluasian käsittelyyn viranomaisessa.

Samalla apulaisoikeusasiamies on todennut, että teknisen palvelun lautakunnan ja Helsingin Tukkutorin toimitusjohtajan menettely oli apulaisoikeusasiamiehelle annetun selvityksen käsittelyssä lainvastainen eikä kunnioita perusoikeutena turvattuja hyvän hallinnon takeita. Näin ollen apulaisoikeusasiamies päätti 11.6.2015 antaa teknisen palvelun lautakunnalle ja Helsingin Tukkutorin toimitusjohtajalle tiedoksi huomautuksen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Lisätiedot

Eero-Pekka Eskelinen, hallintolakimies, puhelin: 310 38425

eero-pekka.eskelinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen lähete teknisen palvelun lautakunnalle

2

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 11.6.2015, päätös EaOAM:n omana aloitteena tutkitussa asiassa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 07.01.2014 § 22

HEL 2012-016418 T 03 01 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antoi tukkutorin viranhaltijan esteellisyyttä koskevassa kanteluasiassa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus päätti toimittaa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle teknisen palvelun lautakunnan ja tukkutorin toimitusjohtajan selvitykset sekä todeta omana lausuntonaan seuraavaa:

Esteellisyydellä tarkoitetaan sitä, että henkilö on sellaisessa suhteessa asiaan tai asianosaisiin, että se saattaa vaarantaa hänen puolueettomuutensa asian käsittelyssä.

Hallintolain 4 §:n 3 momentissa säädetään, että käsiteltäessä hallintokanteluasioita muissa kuin ylimmissä laillisuusvalvontaviranomaisissa on noudatettava hyvän hallinnon perusteita sekä turvattava niiden henkilöiden oikeudet, joita asia välittömästi koskee.

Hallintolain 6 §:n mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluu mm. viranomaistoiminnan puolueettomuus. Hallintolain 27 §:n mukaan virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.

Esteellinen virkamies ei lähtökohtaisesti saa ottaa osaa asian vireillepanoon, valmisteluun, päätöksentekoon eikä täytäntöönpanoon. Esteellinen virkamies ei saa olla myöskään läsnä asiaa käsiteltäessä. Käsittelyä ovat sekä asian valmisteleminen että esitteleminen. Esteellinen virkamies ei saisi millään tavalla osallistua sellaisiin asian käsittelyyn liittyviin toimiin, jotka vaikuttavat asian ratkaisuun m.

Hallintolain 28 §:ssä säädetään esteellisyysperusteista. 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa on säädetty ns. esteellisyyden yleislausekkeesta. Sen mukaan virkamies on esteellinen, jos hänen puolueettomuutensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.

Hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdalla tarkoitetaan muuta erityistä syytä, jota ei mainita säännöksen erityisissä esteellisyysperusteissa. Hallituksen esityksen mukaan tällaisen syyn tulee olla ulkopuolisen havaittavissa ja sen puolueettomuutta vaarantavan vaikutuksen tulee olla suunnilleen samanasteista kuin erikseen määritellyissä esteellisyysperusteissa (HE 72/2002 vp, s. 82).

Kanteluasian yhteydessä virkamiehen esteellisyyttä arvioidaan ensisijassa hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdan yleissäännöksen kannalta. Oikeusasiamiehen ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hallintokantelun kohteena olevaa viranhaltijaa on pidetty esteellisenä osallistumaan kunnan toimielimeltä pyydetyn lausunnon antamiseen.

Tukkutorin toimitusjohtaja oli esittelijänä teknisen palvelun lautakunnan kokouksessa 21.2.2013, 45 §, jolloin lautakunta päätti eduskunnan oikeusasiamiehelle annettavasta selvityksestä Tukkutorin ja toimitusjohtajan menettelyä koskevaan kanteluun. Koska kantelu koski toimitusjohtajan menettelyä, hänen ei olisi tullut osallistua asian valmisteluun eikä toimia esittelijänä.

Tekninen lautakunta totesi 28.11.2013 antamassaan selvityksessä, että toimitusjohtaja ei sinällänsä puolustanut tekemäänsä päätöstä, vaan perusteli Tukkutorin toimintamallia käytännöllisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Asiaa ei huomattu tarkastella esteellisyysnäkökulmasta.

Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että tukkutorin toimitusjohtajaa on nyt esillä olevan asian johdosta informoitu jatkossa kiinnittämään huomiota esteellisyyssäännösten huomioon ottamiseen toiminnassaan.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Hallintokeskus Oikeuspalvelut 29.11.2013

HEL 2012-016418 T 03 01 02

Oike PK 20132456

 

Oikeuspalvelut toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Esteellisyydellä tarkoitetaan sitä, että henkilö on sellaisessa suhteessa asiaan tai asianosaisiin, että se saattaa vaarantaa hänen puolueettomuutensa asian käsittelyssä.

Hallintolain 4 §:n 3 momentissa säädetään, että käsiteltäessä hallintokanteluasioita muissa kuin ylimmissä laillisuusvalvontaviranomaisissa on noudatettava hyvän hallinnon perusteita sekä turvattava niiden henkilöiden oikeudet, joita asia välittömästi koskee.

Hallintolain 6 §:n mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluu mm. viranomaistoiminnan puolueettomuus.

Hallintolain 27 §:n mukaan virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.

Esteellinen virkamies ei lähtökohtaisesti saa ottaa osaa asian vireillepanoon, valmisteluun, päätöksentekoon eikä täytäntöönpanoon. Esteellinen virkamies ei saa olla myöskään läsnä asiaa käsiteltäessä. Käsittelyä ovat sekä asian valmisteleminen että esitteleminen. Esteellinen virkamies ei saisi millään tavalla osallistua sellaisiin asian käsittelyyn liittyviin toimiin, jotka vaikuttavat asian ratkaisuun m. 

Hallintolain 28 §:ssä säädetään esteellisyysperusteista. 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa on säädetty ns. esteellisyyden yleislausekkeesta. Sen mukaan virkamies on esteellinen, jos hänen puolueettomuutensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.

Hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdalla tarkoitetaan muuta erityistä syytä, jota ei mainita säännöksen erityisissä esteellisyysperusteissa. Hallituksen esityksen mukaan tällaisen syyn tulee olla ulkopuolisen havaittavissa ja sen puolueettomuutta vaarantavan vaikutuksen tulee olla suunnilleen samanasteista kuin erikseen määritellyissä esteellisyysperusteissa (HE 72/2002 vp, s. 82).

Kanteluasian yhteydessä virkamiehen esteellisyyttä arvioidaan ensisijassa hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdan yleissäännöksen kannalta.  Oikeusasiamiehen ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että  hallintokantelun kohteena olevaa viranhaltijaa on pidetty esteellisenä osallistumaan kunnan toimielimeltä pyydetyn lausunnon antamiseen.

Tukkutorin toimitusjohtaja oli esittelijänä teknisen palvelun lautakunnan kokouksessa 21.2.2013, 45 §, jolloin lautakunta päätti eduskunnan oikeusasiamiehelle annettavasta selvityksestä Tukkutorin ja toimitusjohtajan menettelyä koskevaan kanteluun. Koska kantelu koski toimitusjohtajan menettelyä, hänen ei olisi tullut osallistua asian valmisteluun eikä toimia esittelijänä.

Tekninen lautakunta totesi 28.11.2013 antamassaan selvityksessä, että toimitusjohtaja ei sinällänsä puolustanut tekemäänsä päätöstä, vaan perusteli Tukkutorin toimintamallia käytännöllisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Asiaa ei huomattu tarkastella esteellisyysnäkökulmasta.

Lisätiedot

Hilkka Tapiolinna, kaupunginasiamies, puhelin: 310 36185

hilkka.tapiolinna(a)hel.fi

 

Teknisen palvelun lautakunta 28.11.2013 § 199

HEL 2012-016418 T 03 01 02

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liittyen Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen (EOA) pyytämään selvitykseen toripaikkojen myöntämismenettelystä (Dnro 4271/4/12). Jos kaupunki siirtyy oikeusasiamiehen ehdottamaan vuokrauskäytäntöön merkitsee se sekä taloudellisesti että palvelun tehokkuuden puolesta merkittävää heikennystä kaupungin toimintaan eikä olennaisesti paranna yrittäjien oikeusturvaa toripäätöksien valituskäytännön myötä.

Tori- ja kauppahallien vuokraukset siirtyivät vuoden 2011 alussa Helsingin Tukkutorille Kiinteistöviraston Tilakeskukselta.  Siirron yhteydessä vuokrauksien osalta siirryttiin vuosikymmeniä vallinneeseen ja toimivaksi todettuun Tukkutorin vuokrausmalliin ja tietojärjestelmiin yrityksille vuokrattavien tilojen osalta.  Vuokraustoiminta on kuvattu Tukkutorin prosesseissa. Malli on ollut Tukkutorin käytössä jo edellisten toimitusjohtajien aikana ja yleisesti hyväksytty tapa toimia. Malli on esitelty avoimesti Teknisen palvelun lautakunnalle, joka on sen hyväksynyt. Toimintatavasta ei ole aikaisemmin valitettu.

Toiminnan siirtymisen yhteydessä Tilakeskukselta Tukkutorille ei vaadittu eikä kerrottu sitä, että Tilakeskuksen mallia olisi noudatettava Tukkutorilla. Siirron yhteydessä siihen ei myöskään annettu henkilöstöä eikä taloudellisia resursseja.

Tukkutorin tapa toimia on huomattavasti tehokkaampi ja yrittäjäystävällisempi kuin Tilakeskuksen aikaisempi toimintamalli.  Se on lisäksi kaupungin sekä yrittäjien kannalta nopeampi ja kustannustehokkaampi tapa toimia. Esimerkiksi toripaikkoja vuokrattaessa toripaikkamaksujen suuruus ei kata niitä kustannuksia, mitä ns. byrokraattisempi malli edellyttäisi. Ns. Tukkutorin käytäntö on kuvattu aikaisemmassa vastineessa oikeusasiamiehelle.

Toimitusjohtaja Taulavuori toimii Tukkutoria koskevien asioiden esittelijänä ja on mielestäni toiminut vallinneen ja normaalin käytännön mukaisesti tässä tehtävässä. Hän ei ole sinällään puolustanut tekemäänsä päätöstä vaan perustellut toimintamallia käytännöllisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Vuokrauspäätökset valmistelee ko. toimialan päällikkö ja esittelee ne toimitusjohtajalle. Tämä käytäntö on ollut Tukkutorilla pitkään ja sitä on perusteltu oikeudenmukaisuusperiaatteella. Tukkutori on organisaationa pieni ja tavoitteena on aina, että esittelijä tuntee ja tietää asian. Tässäkin tapauksessa toimitusjohtaja Taulavuori tunsi asian parhaiten ja siksi hän itse toimi asian esittelijänä.  Tästä syystä hän ei myöskään huomannut tarkastella asiaa esteellisyysnäkökulmasta.

Edelleen voidaan katsoa, että hän ei ole varsinaisesti vaikuttanut itse lautakunnan päätökseen, vaan perustellut ainoastaan käytössä olevaa Tukkutorin toimintamallia. Tukkutorilla on viranhaltijoita on vain neljä, joten täydellistä esteettömyyttä on jopa vaikea saavuttaa, koska useissa vuokrauksissa asioita käsittelevät kaikki heistä.

Jos teknisen palvelun lautakunta päättää noudattaa Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian kehotusta muuttaa kaikki Tukkutorin vuokraukset avoimiksi ja valituskelpoisiksi, lisäisi se Tukkutorin työmäärää olennaisesti. Toreilla ja kauppahalleissa tehdään vuosittain n. 40 sopimusta. Avoin ja valituskelpoinen käytäntö tarkoittaa ajallisesti kokonaisuudessaan n. kahden (2) työpäivän työmäärää sopimusta kohti. Käytännössä vuokrauksen käynnistämisprosessi veisi vähintään seitsemän viikkoa siitä, kun tila saadaan vuokrattavaksi. Nyt valitsemalla olemassa olevista hakemuksista sopivin vie parhaimmillaan viikon tai kaksi.

Vastaavasti Tukkutorin tukkukauppa-alueella vuosittainen sopimusmäärä on yli 200 sopimusta. Tukkukaupan sopimusten kohdalla avoin ja valituskelpoinen menettely tarkoittaisi keskimäärin myös n. kahden työpäivän työmäärää sopimusta kohti. Kokonaisuutena uusi käytäntö tarkoittaisi yli kahden henkilötyövuoden lisäystä Tukkutorin nykyiseen tehtävämäärään. Suunta olisi päinvastainen ajatellen kaupungin tavoitteita tehokkuuden lisäämisessä, yritysmyönteisyyden edistämisestä ja henkilömäärän vähentämisessä.

Tukkukaupan kohdalla uusi menettelytapa tarkoittaisi lisäksi huomattavia vuokranmenetyksiä sekä käyttöasteen laskua pitkittyneiden sopimuskäsittelyaikojen seurauksena. Merkillepantavaa on myöskin tukkukaupan luonne. Koska kysymyksessä on elintarvikekauppa ja elintarvikkeiden varastointi, ovat sopimustarpeet usein hyvinkin kiireellisiä. Tällöin hidastunut sopimusmenettely tarkoittaisi monessa tapauksessa suoraan sitä, että tilat eivät ehdi lainkaan sitä hakeneelle yrittäjälle käyttöön, vaan yrityksen on pakko hakeutua muualle varastoimaan tuotteensa. Elinkeinopoliittisesti merkittävän Tukkutorin palvelun taso laskisi dramaattisesti ja käyttöaste olisi alhainen raskaan sopimuskäytännön seurauksena.

Toripuolella käytäntö myös hidastaisi vuokrauksien käynnistämistä ja pidentäisi käsittelyaikoja niin paljon, että kiireisten kesätoripaikkojen vuokrauksesta tulisi viiveistä.

Oheismateriaalina toimitusjohtaja Timo Taulavuoren vastine Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle.

Käsittely

28.11.2013 Ehdotuksen mukaan

Esteelliset: Timo Taulavuori

21.02.2013 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

teknisen palveluyksikön päällikkö

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, teknisen palveluyksikön päällikkö, puhelin: 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/1

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 157

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Terhi Koulumiehen valtuustoaloitteesta basaarialueen perustamiseksi

HEL 2015-009979 T 00 00 03

HEL 2011-008255

Lausunto

Teknisen palvelun lautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Sopivia yrittäjiä basaaritoimintaan löytynee hyvin, sillä esim. tukkutorialueella toimii useita maahanmuuttajataustaisia elintarvikkeisiin erikoistuneita yrityksiä.

Etnisen ruoan kysyntä Helsingissä on lisääntynyt sekä kantaväestön makutottumusten muuttumisen että maahanmuuttajataustaisen väestön kasvun myötä. Tällä hetkellä etnisen ruoan tarjontaa on melko hyvin eri puolilla kaupunkia. Myös nykyisissä kauppahalleissa on tarjolla paljon kansainvälisiä raaka-aineita.

Mikäli kaupunki päättää edistää basaaritoiminnan käynnistämistä, niin basaaritoiminnan organisoimiseksi tulisi osoittaa asianmukaiset lisäresurssit toiminnasta vastaavalle taholle.

Helsingin Tukkutori ehdottaa, että kiinteistövirasto arvioisi basaaritoiminnalle soveltuvan paikan niin, että se olisi ensisijaisesti käytöstä poistettu/muussa käytössä oleva rakennus, vanha myymälä tai kauppakeskus. Tämän jälkeen tilan/alueen osalta tehtäisiin markkinatutkimus ja liiketoimintasuunnitelma ennen päätöstä rakentaa tai kunnostaa tila basaaritoimintaan.

Kokonaan uuden hallin tai katetun tilan rakentaminen ei etukäteisarvion mukaan ole kannattavaa vaan vaatii lähtökohtaisesti kaupungin sitoutumisen urakkaan ja merkittävän taloudellisen tukipanoksen hallin käynnistämiseen. Hallin voi myös toteuttaa yksityisesti, jolloin kaupunki on lähinnä aloitteentekijä ja mahdollistaja. Tätä mallia on sovellettu Kööpenhaminan kauppahallissa. Tämä halli toimii kaupungin alueella, mutta rakennukset omistaa yritys, joka vuokraa niitä eteenpäin kaupungin kanssa yhteistyössä sovitun pitkäaikaissuunnitelman mukaisesti.

 

 

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Liitteet

1

Terhi Koulumies ym. valtuustoaloite Kvsto 9.9.2015 asia 18

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Vastaavan kaltaista asiaa on käsitelty vuosina 2012-2014 eri toimielimissä (HEL 2011-008255).

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Liitteet

1

Terhi Koulumies ym. valtuustoaloite Kvsto 9.9.2015 asia 18

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/2

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 158

Teknisen palvelun lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Helsingin Tukkutorin pakastamosta

HEL 2015-008923 T 10 06 00

Lausunto

Teknisen palvelun lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Helsingin Tukkutorin pakastamosta.

Teknisen palvelun lautakunta esittää, että kaupunki varaa pakastamoa varten alkuperäisen hankesuunnitelman mukaisen 35 miljoonan euron hankkeen suuruisen rahan tämän hetkisen 10 miljoonan euron viitesuunnitelman sijaan, tai sitoutuu maksamaan tätä summaa vastaavan määrän vuokraa yksityiselle sijoittajalle. 35 miljoonan euron suuruinen investointi kattaa toiminnasta ja vuokrasta aiheutuvat kustannukset kokonaan, mikä olisi sekä taloudellisesti että elinkeinopoliittisesti järkevä investointi.

Lausunnossa lautakunta osoittaa suurta huolta kaupungin pitkittyneen pakastamoprojektin vuoksi.

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Pakastamohanke on ollut valmistelussa jo kymmenen vuotta ja se ei ole vielä edennyt rakentamispäätösvaiheeseen. Nykyinen pakastamo on teknisesti ja toiminnallisesti huonokuntoinen ja sen ylläpitäminen sisältää useita riskejä niin toiminnan kuin ympäristön näkökulmasta.

Viimeisin valmistelussa oleva versio pakastamosta on 10 miljoonan euron arvoinen hanke. Tämä ei ole toiminnallisesti eikä taloudellisesti kannatettava. Kaupunki joutuisi tukemaan pienpakastamoa vuosittain 400 000 – 500 000 eurolla ja tällä pakastamolla ei pystytä korvaamaan kuin neljännes nykyisen pakastamon toiminnoista.

Helsingin Tukkutorin pakastamo on Tukkutorin alueelle välttämätön. Alue ei voi toimia ilman pakastamolaitosta. Sen merkitys kaupungin elinkeinotoiminnalle on suuri ja sillä on yli 60 vuoden historia, jonka aikana nykyinen pakastamo on ollut kannattava osa kaupungin toimintoja. Kannattavuuden lisäksi pakastamolla on merkittävä vaikutus alueen yritysten toiminnalle, työpaikoille ja kaupungin taloudelle. Keskeisellä paikalla sijaitseva pakastamo vähentää lisäksi jakeluliikenteestä johtuvaa turhaa jakeluliikennettä kaupungin sisällä.

Pakastamo palvelee hyvin laajaa asiakaskuntaa pienistä tori- ja hallikauppiaista ja pienyrittäjistä suuriin teollisiin valmistajiin. Lautakunnan näkemyksen mukaan on juuri kaupungin rooli turvata pakastamopalvelut myös näille kaupungin kannalta tärkeille pienryhmille. Tästä syystä on oleellista, että kaupunki on hankkeen päätoteuttajana suuren investoijan tai yksityisen toimijan sijaan. Toiminnallinen tai kustannuksellinen riski investoijamallissa saattaa helposti suuntautua juuri pientoimijoiden suuntaan. Tällöin pientoimijoiden saattaa olla mahdotonta vuokrata tiloja laitoksesta.

Yrittäjäyhdistyksen keskustelutilaisuus

24.09.2015 pidetyssä Tukkutorin yrittäjäyhdistyksen koolle kutsumassa keskustelutilaisuudessa käsiteltiin hankkeen kokonaisvaltaista merkitystä. Tilaisuudessa olivat mukana yrittäjien ja Tukkutorin sekä Tilakeskuksen edustajien lisäksi edustajia Helsingin kaupungin valtuustosta, teknisen palvelun lautakunnasta, Helsingin seudun kauppakamarista sekä elinkeinopalvelusta.

Keskustelutilaisuudessa tuotiin esiin hankkeen merkittävä kokonaisvaltainen elinkeinovaikutus Helsingin kaupungille työpaikkojen ja yrityselämän kasvamisen muodossa.

Perusteluja uuden pakastamon rakentamiselle:

-        Tukkutorialueelta poistuisi ammoniakki kylmäaineena, mikä tällä hetkellä estää asuntorakentamisen läheisille tonteille ja on riskitekijä alueen asukkaille pakastamon läheisyydessä sekä työntekijöille.

-        Uuden laitoksen kylmätekniikka pystytään toteuttamaan merkittävästi nykyistä energiatehokkaammin. Samalla energiankulutuksella tuotetaan enemmän kylmätiloja.

-        Tukkutorin logistinen sijainti on ylivoimainen liikenteellisesti verraten Helsingin ympäristökunnissa oleviin pakastamolaitoksiin. Liikennemäärät ja -päästöt ovat huomattavasti vähäisempiä operoinnin tapahtuessa Tukkutorin alueelta kaupungin keskustaan.

-        Tukkutorialueella vapautuu rakennusoikeutta vanhan pakastamon purkamisen vuoksi, jolloin kaupungin saamat vuokratulot kasvavat tai tonttien myynnistä saadaan tuloja.

-        Uuden pakastamon myötä Tukkutorin/kaupungin rooli elintarvikkeiden huoltovarmuusvalmiudessa paranee nykyisestä.

-        Nykyinen pakastamo joudutaan purkamaan lähivuosien aikana. Uuden pakastamon avulla varmistetaan vilkkaan yritysalueen ja kehittyvän Teurastamon säilyminen Kalasataman alueella. Nykyisin alueella on noin 1000 suoraa työpaikkaa. Välillinen työllistävä vaikutus on 2 – 2,5-kertainen.

-        Uuden pakastamon myötä tukkutorialue siistiytyisi, täyttäisi kaikilta osin nykyiset vaatimukset sekä alueen ympäristön kannalta kaupunkikuva eheytyisi.

 

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 03.09.2015 § 147

HEL 2015-008923 T 10 06 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi käydyn keskustelun pohjalta, jonka perusteella Tukkutori valmistelee lausuntoehdotuksen 15.10.2015 pidettävään kokoukseen käsiteltäväksi.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Taulavuori

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Heltu/3

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 159

Helsingin Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 3/2015

HEL 2015-004214 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Tukkutorin talousarvion toteutumisennusteen 3/2015 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Liitteet

1

Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 3/2015

2

Tukkutorin ennustetietolomake 3/2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen

Syyskuun lopun toteuman perusteella Tukkutori pysyy talousarviossaan, jonka toimintakate on -509 000 €. Tukkutorin omassa säästöohjelmassa on kulujen seurantaan kiinnitetty erityistä huomiota. Puolet kuluista on kaupungin sisäisiä, niin sanottuja välttämättömiä vuosisopimuskuluja, mutta muilta osin palvelujen ostoja pyritään vähentämään edelliseen vuoteen verrattuna.

Kuluvan vuoden aikana toimintaan ei pitäisi kohdistua edellisvuosien tapaan isoja hankkeita kuten  kauppahallien uudelleen avaaminen ja Teurastamon käynnistäminen. Tulot ovat nousseet edelliseen vuoteen verrattuna, mikä johtuu pääasiassa Vanhan kauppahallin vuokrauksen jatkumisesta peruskorjauksen jälkeen ja Teurastamon parantuneesta vuokrausasteesta.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Vuokraustilanne on edelleen Hietalahden kauppahallia lukuun ottamatta hyvä. Tukkutori on aktiivisesti etsinyt Hietalahden halliin uusia toimijoita, mutta nyt tilanne on muuttunut, sillä Tilakeskus neuvottelee hallin tulevaisuudesta yksityisen yrittäjän kanssa. Sitovana tavoitteena oleva vuokrausaste saavutettaneen, jos vuokraustilanne säilyy hyvänä.

Asiakastyytyväisyys mitattiin syyskuussa ja sen tulos 3,7, asteikolla 1 – 5, ylitti tavoitteen. Tuottavuutta mitataan vuoden lopussa ja sen saavuttamiseen vaikuttaa paljon tulojen ja menojen kehittyminen suhteessa toisiinsa ja vertailuvuoteen. On realistista saavuttaa tavoite, joka on 97.

Kesän aikana käynnistettiin uusina toimintoina mm. Hakaniemen torin sunnuntaimarkkinat ja Fredrikin torin antiikkitori. Teurastamolla järjestettiin iso Sideways -tapahtuma. Uudet tapahtumat toivat hiukan lisätuloja, ja niistä on saatu pääosin positiivista palautetta.

Muutokset toimintaympäristössä

Suurin toiminnallinen muutos oli tukkutorialueen investointimäärärahojen siirtyminen vuoden alusta Tilakeskukselle.

Lisäksi kaupungin johtajisto päätti siirtää vuoden 2015 Silakkamarkkinoiden järjestämisen Tukkutorille. Tällä on sekä toiminnallisia että taloudellisia vaikutuksia.

Tukkutorin uuden pakastamon osalta on käyty keskusteluja alueen yrittäjien, yrittäjäyhdistysten sekä poliitikkojen kesken. Keskustelujen aiheena on ollut hankkeen rahoituksen palauttaminen alkuperäiselle tasolle.

Selonteko esiintyvistä riskeistä

Merkittävä riski on uuden pakastamon viivästymisen aiheuttama häiriötodennäköisyyden lisääntyminen kylmätuotannossa.

Toinen merkittävä riski on Hietalahden kauppahallin epäselvä vuokraustilanne.

Esittelijä

va. toimitusjohtaja

Tommi Tapana

Lisätiedot

Tommi Tapana, va. toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 78823

tommi.tapana(a)hel.fi

Liitteet

1

Tukkutorin talousarvion toteutumisennuste 3/2015

2

Tukkutorin ennustetietolomake 3/2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 03.09.2015 § 146

HEL 2015-004214 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Tukkutorin talousarvion toteutumisennusteen 2/2015 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

16.04.2015 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Taulavuori

Lisätiedot

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puhelin: (09) 310 32500

timo.taulavuori(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Hank/1

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 160

Hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennuste 3/2015

HEL 2015-004264 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi hankintakeskuksen talousarvion toteutumisennusteen 3/2015 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ole aihetta.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Jonna Hohti, hallintopäällikkö, puhelin: (09) 310 31502

jonna.hohti(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvion toteutumisennuste 3-2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sote-muutokseen liittyvän hankintojen ja varastojen keskittämisen talousvaikutusten johdosta tulojen ja menojen arvioidaan toteutuvan noin 5 % talousarviota suurempina. Toimintakate pysyy talousarvion puitteissa. Hankintakeskuksesta riippumattomien kirjanpidon kirjausmuutosten myötä palvelujen ostot toteutuvat noin 78 % suurempana ja tarvikeostot noin 3 % pienempänä verrattuna talousarvioon. Kirjausmuutos vaikuttaa myös muiden tuottojen kirjaukseen, sekä palkkoihin.

Esittelijä

hankintajohtaja

Jorma Lamminmäki

Lisätiedot

Jonna Hohti, hallintopäällikkö, puhelin: (09) 310 31502

jonna.hohti(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvion toteutumisennuste 3-2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/1

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 161

Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2015

HEL 2015-001576 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen 3/2015 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvion toteutumisennuste 3 2015

2

Staran ennustetietolomake 3 2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen antamien vuoden 2015 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan neljä kertaa vuodessa. Virastojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lautakunnan tietoon. Lautakunnan on lähetettävä asiasta tiedoksianto kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle, josta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä.

Staran talousarvion mukaiset tulot vuodelle 2015 ovat 220,0 milj. euroa. Tällä hetkellä tulojen ennustetaan toteutuvan 204,0 milj. euron suuruisena eli talousarvion tuloista jäätäisiin 16,0 milj. euroa. Talousarvion mukaiset kulut vuodelle 2015 ovat 211,1 milj. euroa ja ennustettu toteuma niiden osalta on tällä hetkellä 195,0 milj. euroa. Tämä tarkoittaa kulujen jäämistä 16,1 milj. euroa talousarvion alle. Toimintakatteeksi ennustetaan 9,0 milj. euroa, jolloin Staran siis ennustetaan saavuttavan sille asetetun sitovan toimintakate tavoitteen 8,884 milj. euroa.

Liikevaihdon ennustetaan pysyvän edellisvuoden tasolla noin 204 miljoonassa. Vuodelle 2015 asetettuun tulostavoitteeseen pyritään pääsemään kustannussäästöillä, joita jatketaan edelleen ja jotka kohdistuvat ennen kaikkea aliurakoitsijoilta ostettaviin tuotannollisiin palveluihin. Poistojen ennakoidaan pysyvän jotakuinkin edellisvuotisella tasolla.

Staralla on käytössään vuodelle 2015 investointirahaa työkoneisiin ja autoihin sekä muuhun irtaimeen omaisuuteen 3,353 milj. euroa, josta on käytetty 31.8. mennessä 838 000 euroa ja sidottu tilauksiin 2,229 milj. euroa. Investoinnit toteutuvat suunnitelman mukaisesti.

Staralla on kolme sitovaa toiminnallista tavoitetta vuodelle 2015:

-        Energiansäästötavoite on 8 % vuoden 2010 energiankulutuksesta mukaan lukien aiempien vuosien säästötavoitteet. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön- ja kaukolämmön kulutus.

-        Työhyvinvointia kehitetään siten, että sairauspoissaolojen määrä vähenee vuodesta 2014 vähintään 0,2 prosenttiyksikköä.

-        Tuottavuutta parannetaan alentamalla kiinteitä kustannuksia edelliseen vuoteen verrattuna.

Tavoitteiden ennakoidaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti vuoden loppuun mennessä.

Kaupunki tekniikan rakentamisessa infra-palvelujen tilauksia on tullut ennakoitua enemmän. Osaston liikevaihto ja toimintakate vaikuttaisivat siten kasvavan tulosbudjettiin verrattuna. Loppuvuoden työtilanteeseen ja lopulliseen tulokseen vaikuttavat kuitenkin epävarmuudet sovittujen töiden aloittamisajankohdissa sekä säätekijät marras-joulukuussa.

Kaupunkitekniikan ylläpito-osastolla toimintaympäristö on kohtalaisen vakaa eikä ennusteessa ole näköpiirissä merkittäviä muutoksia. On keskitytty oman työn tehostamiseen ja järkeistämiseen.

Rakennustekniikan kohdalla ei ole tapahtunut huomattavia muutoksia toimintaympäristössä sitten viime ennusteen. Tuloksen kannalta suurin vaikuttava tekijä on edelleen yleinen taloudellinen tilanne ja siitä johtuvat asiakkaiden tiukemmalle ajetut investointibudjetit. Näin ollen liikevaihdon odotetaan laskevan hieman edelliseen ennusteeseen verrattuna heikentäen toimintakatetta. Kustannussäästöjä jatketaan vähentämällä suunniteltuja palveluiden, aineiden ja tarvikkeiden ostoja. Kulukurin tavoitteena on vastata vähentyneeseen liikevaihtoon karsimalla muuttuvia kustannuksia vähintään saman verran.

Ympäristönhoito- ja logistiikkaosastoilla toimintaympäristö on tällä hetkellä vakaa, eikä taloudessa ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta, joten ennuste on pitkälti budjetin mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

Liitteet

1

Staran talousarvion toteutumisennuste 3 2015

2

Staran ennustetietolomake 3 2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 03.09.2015 § 137

HEL 2015-001576 T 02 02 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen 2/2015 ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

16.04.2015 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 162

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 24.9.2015 teknisen palvelun lautakunnan päätöksestä 20.11.2014 § 174

HEL 2014-011595 T 03 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen ja todeta ettei päätös aiheuta erityisiä toimenpiteitä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 24.9.2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Teknisen palvelun lautakunta on tehnyt asianosaisten oikaisuvaatimuksesta hylkäävän päätöksen 20.11.2014 § 174, josta asianosainen on valittanut kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeuteen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 24.9.2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 20.11.2014 § 174

HEL 2014-011595 T 03 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan 13.10.2014 § 27 tekemästä päätöksestä koskien korvausvaatimusta havaituista kiinteistövaurioista ja pitää yksikönjohtajan tekemän päätöksen korvaussummasta voimassa. Asiassa ei ole esitetty sellaisia uusia tietoja tai uutta näyttöä, joiden perusteella yksikönjohtajan päätös pitäisi kumota.

Tämä päätös on ainoastaan Helsingin kaupungin rakentamispalvelun kannanotto korvausasiaan, eikä kyse ole korvausasian kaupunkia oikeudellisesti sitovasta ratkaisusta.

Menotosite talousyksikköön ja pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjeineen Staran kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia asian tiedottamisesta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

 

Yksikönjohtaja 13.10.2014 § 27

HEL 2014-011595 T 03 01 00

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen osittain ja maksaa hakijalle alla esitetyin ehdoin asian sovinnolliseksi ratkaisemiseksi yhteensä 6 000,00 euroa vaatimukset enemmälti hyläten.

Tämä päätös on ainoastaan Helsingin kaupungin Rakentamispalvelun kannanotto korvausasiaan, eikä kyse ole korvausasian kaupunkia oikeudellisesti sitovasta ratkaisusta. Tämä päätös ei sisällä kannanottoa siihen, onko Helsingin kaupungin Rakentamispalvelu aiheuttanut tai myötävaikuttanut hakemuksessa esitettyjen vahinkojen syntymiseen, eikä hakija voi vedota tähän päätökseen asian mahdollisessa muussa käsittelyssä.

Menotosite talousyksikköön ja pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjein Staran kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia asian tiedottamisesta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Asiassa esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakemuksen mukaan hakijan kiinteistö on vaurioitunut kohteen läheisyydessä Hietaniityntiellä HSY:n tilaamien ja Staran toimesta suoritettujen vesihuolto- ja kadunrakennustöiden yhteydessä 4.2.2013 - 5.11.2013 välisenä aikana.

Hakijat ovat vaatineet Helsingin kaupungin rakentamispalvelua (jäljempänä Stara) korvaamaan omistamalleen kiinteistölleen aiheutuneet vahingot. He vaativat Staraa korvaamaan seinien halkeamista aiheutuvat korjauskustannukset urakoitsijan tarjouksen mukaan 6 045,00 euroa sekä ulko- ja sisäseinien viimeistelystä aiheutuvat kustannukset 4 231,50 euroa (70 % urakoitsijan tarjouksen kustannuksista), nämä yhteensä 10 276,50 euroa.

Oikeudellinen arviointi ja tapahtumista saatu selvitys

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu. Saman lain 3 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Työnantajana pidetään myös sitä, joka antaa tehtävän sellaiselle itsenäiselle yrittäjälle, joka huomioon ottaen toimeksiantosuhteen pysyvyys, työn laatu ja muut olosuhteet on rinnastettava työntekijään. Se mitä 3 luvun 1 §:n 1 momentissa on sanottu työnantajasta, koskee vastaavasti valtiota, kuntaa ja muuta julkista yhteisöä tai laitosta, kun vahinko on aiheutunut sellaisen julkisyhteisön työntekijän taikka yhteisöön virka- tai siihen verrattavassa palvelussuhteessa olevan henkilön virheestä tai laiminlyönnistä toiminnassa, jota ei ole pidettävä julkisen vallan käyttämisenä. Edelleen Staran on mahdollista toimivaltansa rajoissa korvata vahinko, jos se pitää sitä kohtuussyistä perusteltuna.

Näyttövelvollisuus aiheutuneista vahingoista on vahingonkärsijällä.

Kiinteistössä, jonka hakija väittää kärsineen vahinkoa, on tehty alkukatselmus 5.2.2013 Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:n toimesta. Katselmuspöytäkirjan mukaan kiinteistössä havaittiin sisätilojen seinissä halkeamia sekä ulkona halkeamia sokkelissa ja tiiliseinässä.

Kohteessa tehtiin loppukatselmus 24.2.2014 edellä mainitun yrityksen toimesta, jolloin havaittiin rakennuksen sisäseiniin syntyneen kolme (3) uutta halkeamaa. Lisäksi ulkoseinään oli tullut kaksi (2) uutta halkeamaa ikkunoiden yläpuolelle.

Kohteen tärinämittauksissa on havaittu useita yli 5 mm/s tärinäarvoja, raja-arvona on 3 mm/s. Suurimmat arvot ovat olleet luokkaa 7 mm/s ja ylityksiä on ollut kymmenkunta helmi-huhtikuussa 2013.

Kohteen painumamittauksien tulokset osoittavat painumien olleen pieniä, suurimmillaan n. 2mm. Lisäksi painumat ovat olleet tasaisia.

Katselmusmiehen näkemyksen mukaan katutyöt ovat voineet myötävaikuttaa rakennuksen seiniin syntyneiden uusien halkeamien syntymistä.

Johtopäätös

Kohteessa 5.2.2013 tehdyssä alkukatselmuksessa kiinteistössä havaittiin halkeamia sisätilojen seinissä sekä ulkona halkeamia sokkelissa ja tiiliseinässä. Koska sekä sisä- että ulkoseinissä on ollut halkeamia jo ennen Staran katutöiden aloittamista, Staralla ei ole velvollisuutta korvata kaikkien seinähalkeamien korjaamisesta aiheutuneita kustannuksia. Edelleen syy-yhteyttä ei ole asiassa esitetyn selvityksen perusteella näytetty Staran suorittamien katutöiden ja seinien uusien halkeamisien osalta. Näyttövelvollisuus aiheutuneista vahingoista on vahingonkärsijällä. Asiassa saadun selvityksen perusteella Staran suorittamat katutyöt ovat kuitenkin voineet myötävaikuttaa rakennuksen seiniin syntyneiden uusien halkeamien syntymistä. Tämän perusteella Stara katsoo, että vahinkojen, joiden syntyyn Stara on saattanut myötävaikuttaa, korvaaminen on asian sovinnolliseksi ratkaisemiseksi kohtuussyistä perusteltua.

Vahingonkorvausoikeuden yleisten periaatteiden mukaisesti vahingon kärsinyt ei saa hyötyä vahingosta eli tulla parempaan taloudelliseen asemaan kuin ennen vahinkoa. Näin ollen korvauksen määrässä tulee huomioida kiinteistössä jo ennestään olleet vauriot sekä kiinteistön ikä, kunto ja hyvä rakennustapa.

Stara päättää kohtuussyistä maksaa kohtuulliseksi katsomansa hyvityksen 6 000,00 euroa vaatimukset enemmälti hyläten.

Korvaus suoritetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille päätöksen tultua lainvoimaiseksi.

Lisätiedot

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/3

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 163

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon tuotantopäällikön toimen haettavaksi julistaminen ja kelpoisuusvaatimusten vahvistaminen

HEL 2015-009383 T 01 01 01 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti julistaa kaupunkitekniikan ylläpidon, kunnossapito 2 tuotantopäällikön toimen (vakanssinumero 053056) haettavaksi.

Samalla teknisen palvelun lautakunta päätti vahvistaa teknisen palvelun lautakunnan 17.12.2009 § 198 tekemän päätöksen toimen vähimmäispätevyysvaatimuksista.

Teknisen palvelun lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunkitekniikan ylläpito, kunnossapito 2 on toimistotason yksikkö, jonka johdossa olevan tuotantopäällikön valinta kuuluu Staran johtosäännön 14 § mukaan teknisen palvelun lautakunnalle.

Kaupunkitekniikan ylläpito, kunnossapito 2 tuotantopäällikkö johtaa yhtä kunnossapidon tuotantoyksikköä. Tuotantoyksikkö huolehtii yleisten alueiden liikennöitävyydestä ja omaisuuden arvon säilymisestä.

Tuotantopäällikkö vastaa toimistotasoisen n. 30 henk. yksikkönsä tuloksesta ja toimii kahdeksan vastaavan työnjohtajan/projektipäällikön esimiehenä, liikevaihto on n. 9 M€. Tuotantopäällikkö osallistuu toiminnan kehittämiseen yhteistyössä muun tuotannon, tilaajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tuotantopäällikkö osallistuu myös ajoittain ympärivuorokautiseen katupäivystykseen, jolla turvataan yhdessä poliisin ja pelastustoimen kanssa katuverkon liikennöimismahdollisuudet erilaisissa vahinko- tai vauriotilanteissa yleisillä alueilla. Toimen täyttö on välttämätöntä tuotannon sujumisen kannalta.

Tulevaisuudessa on suunniteltu siirryttävän kahteen kunnossapidon tuotantoalueeseen, mutta tällä hetkellä muutos ei ole mahdollinen sillä kunnossapidon johtamisen käytännön osaaminen vaatii muutaman vuoden kokemuksen. Muutos on suunniteltu tehtävän kunnossapito 3 tuotantopäällikön jäädessä eläkkeelle.

Stara on saanut kyseiseen toimeen täyttöluvan 2.9.2015 alkaen enintään 3 862,87 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 03.09.2015 § 142

HEL 2015-009383 T 01 01 01 01

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti vahvistaa Staran vs. toimitusjohtajan 17.8.2015 tekemän päätöksen tuotantopäällikkö ********** (vakanssinumero 053056) työsuhteen päättämisestä työsopimuslain 7 luvun 1 §:n perusteella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen ja liitteineen sekä muutoksenhakuohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

Eeva Engfelt, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 39270

eeva.engfelt(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/4

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 164

Stara, kiviainesten hankinta 2016

HEL 2015-008971 T 02 08 01 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Helsingin kaupungin virastojen ja laitosten työkohteisiin ajaksi 1.1. - 31.12.2016 seuraavasti:

1. Työkohteisiin toimitettavista kiviaineksista Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, NCC Roads Oy:n, Rudus Oy:n ja Seepsula Oy:n kanssa;

2. Toimittajien varastoalueilta noudettavista kiviaineksista Oy Göran Hagelberg Ab:n, Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, NCC Roads Oy:n, Rudus Oy:n, Seepsula Oy:n ja YIT Rakennus Oy:n kanssa.

Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta puitesopimustoimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana arvonlisäverottomalta arvoltaan noin 4,5 miljoonalla eurolla (alv 0 %), joka on 90 % puitesopimuksen kokonaisarvosta. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin viisi (5) miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429

maiju.silvennoinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset

2

Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus 27.6.2015 sekä lähetetty hankintailmoitus julkaistavaksi 27.8.2015 HILMA-ilmoituskanavassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä materiaalihankinta. Hankinnan kohteena on rakennuskiviainesten hankinta Helsingin kaupungin virastojen ja liikelaitosten työkohteisiin.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 348/2007 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 11.9.2015 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.

Tarjousten määräaika oli 22.9.2015 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

-        Destia Oy

-        Oy Göran Hagelberg Ab

-        Helsingin KTK Oy

-        Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

-        Konevuori Oy

-        Lemminkäinen Infra Oy

-        NCC Roads Oy

-        Rudus Oy

-        Seepsula Oy

-        Ventoniemen Sora Oy

-        YIT Rakennus Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti ja todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Osatarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisesti.

Kohta 1, Toimitettavat kiviainekset

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Helsingin eri suurpiirialueille täysin kasettikuormin toimitettavat kiviaineslaadut. Sopimuksen tekemisen perusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä seuraavasti:

Toimitettavista kiviaineksista tehdään sopimukset niiden toimittajien kanssa, jotka ovat tarjonneet jollekin suurpiirille vähintään yhdestä eniten käytetystä laadusta halvimman hinnan. Eniten käytetyt laadut ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56 ja 0/90, kivituhka 0/6 ja soramurske 0/16.

Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa on kunkin kiviaineslajikkeen halvin tarjoushinta merkitty punaisella taustavärillä, ja yleisimmät lajit on korostettu lihavoidulla tekstillä (liite1). Eniten käytetyistä, yleisimmistä lajikkeista halvimpia hintoja esiintyy seuraavilla tarjoajilla:

-        Konevuori Oy

-        Lemminkäinen Infra Oy

-        NCC Roads Oy

-        Rudus Oy

-        Seepsula Oy

Kohta 2, Noudettavat kiviainekset

Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, jotka noudetaan myyjän varastoalueelta Helsingin seudulla. Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan myyntipisteidensä sijainti, tarjoamansa lajikkeet ja yksikköhinnat. Tarjouspyynnön mukaan noudettavista kiviaineksista tehdään sopimukset kaikkien niiden tarjoajien kanssa, jotka täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja jotka ovat tehneet tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen. Noudettavia kiviaineksia tarjosivat:

-        Oy Göran Hagelberg Ab

-        Kalliorakennus-Yhtiöt Oy

-        Konevuori Oy

-        Lemminkäinen Infra Oy

-        NCC Roads Oy

-        Rudus Oy

-        Seepsula Oy

-        YIT Rakennus Oy

Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).

Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset. Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

 

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429

maiju.silvennoinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset

2

Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö liitteineen

2

Piirijakokartta

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/7

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 165

Toimitusjohtajien tilannekatsaukset

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi Tukkutorin va. toimitusjohtaja Tommi Tapanan, Staran toimitusjohtaja Timo Martiskaisen ja hankintakeskuksen hankintajohtaja Jorma Lamminmäen tilannekatsaukset.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Puj/8

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 166

Ilmoitusasiat

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti merkitä tiedoksi ilmoitusasiat.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Tomi Sevander

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

(48)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

 

 

15.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 165 ja 166 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 164 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

Tomi Sevander

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eero-Pekka Eskelinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Irma Marttila

Heini Röyskö

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 23.10.2015.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39602

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alvnro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566