Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2015

1 (1)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

17.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 201

Hankintaoikaisuvaatimuksen hylkääminen, teknisen palvelun lautakunnan päätös 12.11.2015 § 173

HEL 2015-009246 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Oy Viktor Ek Ab:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunnan 12.11.2015 tekemää hankintapäätöstä § 173, jolla lautakunta päätti hylätä Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Liitteet

1

Victor Ek oikaisuvaatimus 23.11.2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oy Viktor Ek Ab on hankintaoikaisua koskevalla vaatimuksellaan vaatinut muutosta Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunnan tekemään hankintapäätökseen 12.11.2015 § 173. Teknisen palvelun lautakunta on 12.11.2015 päivätyllä hankintapäätöksellä oikeuttanut Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan solmimaan puitesopimukset koskien Helsingin kaupungin hallintokuntien tarvitsemia muuttopalveluja Helsingin KTK Oy:n, Secon Service Oy:n, Muuttopalvelu Forsman Oy:n, Muuttohaukat Oy:n ja Muuttopalvelu Grundell Oy:n kanssa. Samalla päätöksellä teknisen palvelun lautakunta on hylännyt Oy Viktor Ek Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara järjesti EU-kynnysrajan ylittävän tarjouskilpailun koskien muuttopalveluiden hankintaa puitejärjestelynä avointa menettelyä käyttäen. Tarjouksen valintaperusteena on ollut halvin vertailuhinta. Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 23.6.2015 ja varsinainen hankintailmoitus 26.8.2015. Tarjousten määräaika on ollut perjantaina 25.9.2015 klo 12. Tarjoukset on avattu tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus on tarkistettu. Hankintayksikkö on hylännyt Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena sillä perusteella, että kyseessä on ollut osatarjous, ja osatarjoukset eivät tarjouspyynnön mukaisesti ole olleet sallittuja.

Oy Viktor Ek Ab:n oikaisuvaatimus on saapunut 23.11.2015, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessaan Oy Viktor Ek Ab vaatii hankintapäätöksen oikaisua siten, että hankintayksikkö toteaa Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi ja ottaa Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksen huomioon tarjousten vertailussa. Oy Viktor Ek Ab on oikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että tarjouspyyntö on ollut epäselvä muuttopalveluissa käytettävää kuljetuskalustoa koskevien vaatimusten osalta. Oy Viktor Ek Ab:n näkemyksen mukaan tarjouspyynnössä olisi tullut erikseen mainita, että tarjoajalla olisi ollut mahdollisuus osoittaa käytössään olevan kuljetuskaluston täyttävän hankinnan kohdetta koskevat vaatimukset ilmoittamalla, että vaadittu kuljetuskalusto on tarjoajan käytössä sopimuskauden alkuun mennessä. Oy Viktor Ek Ab on viitannut vaatimuksessaan hankintapäätöksen kohtaan, jossa hankintayksikkö on ilmoittanut, että Muuttohaukat Oy kanssa tehtävän sopimuksen edellytyksenä on, että tarjouksessa mainitun mukaisesti uusittavasta ajoneuvokalustosta löytyy sopimuksen alkaessa vähintään yksi kokonaismassaltaan yli 14 t kuorma-auto. Samalla Oy Viktor Ek Ab on ilmoittanut hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että vaikka asia ei olekaan käynyt tarjouksesta ilmi, tulee yritys uusimaan kuljetuskalustoaan ja sillä on täten käytössään vuoden vaihteen jälkeen kokonaismassaltaan enintään 14t kuorma-autoja.

Tarjouspyynnön vaatimusten mukaan muuttopalvelussa käytettävien ajoneuvojen käyttöönottovuoden on oltava vähintään 2010. Lisäksi tarjouspyynnön mukaan palvelujen yksikköhinnat on tullut antaa kuorma-autoista, jotka ovat kokonaismassaltaan enintään 14 tonnia sekä kuorma-autoista, jotka ovat kokonaismassaltaan yli 14 tonnia. Hankintayksikkö on hankintapäätöksessään perustellut Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksen hylkäämistä sillä, että Oy Viktor Ek Ab:n tarjouksessaan antamassa kalustoselvityksessä ei ole mainittu yhtäkään kokonaismassaltaan enintään 14 tonnin kuorma-autoa. Oy Victor Ek Ab on antanut tarjouksen kaikista pyydetyistä yksikköhinnoista, mutta Oy Victor Ek Ab ei ollut tarjouksen kalustoselvityksessä ilmoittanut ensimmäistäkään kokonaismassaltaan enintään 14 t kuorma-autoa. Hankintayksikkö on katsonut, että tarjous on ollut siten osatarjous, jonka jättäminen on tarjouspyynnön mukaan ollut kiellettyä.

Hankintalain 40 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Hankintalain 44 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Markkinaoikeuden oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen hylkääminen ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen hylkäämään tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen.

Hankintayksiköllä on ollut velvollisuus hylätä Oy Viktor Ek Ab:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena tämä tarjouksen ollessa tarjouspyynnössä kielletyn mukainen osatarjous.

Hankintayksikkö ei voi myöskään huomioida jälkikäteen Oy Viktor Ek Ab:n oikaisuvaatimuksessa esitettyjä kalustotietoja. Hankintayksikön velvollisuutena on arvioida tarjouksia sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousaikana. Hankintayksikkö ei voi huomioida tarjousajan päättymisen jälkeen toimitettuja, tarjousten vertailtavuuteen vaikuttavia tietoja. Näin ollen hankintayksikkö jättää huomioimatta Oy Viktor Ek Ab:n oikaisuvaatimuksessaan esittämät kalustoa koskevat lisätiedot.

Oikeuskäytännössä vahvistetun näkemyksen mukaan tarjoajalta ei voida edellyttää, että sillä täytyisi jo tarjouksentekohetkellä olla käytettävissään palveluntuottamisessa tarvittavat resurssit, organisaatio tai tarpeelliset luvat elinkeinon harjoittamista varten. Edellä mainittujen seikkojen osalta on lähtökohtaisesti riittävää, että tarjoaja on hankintayksikölle luotettavalla todennäköisyydellä osoittanut, että sillä sopimuksen täyttämisen alkaessa on käytössään riittävät taloudelliset ja tekniset resurssit palvelun tuottamista varten.

Esimerkiksi tapauksessa MAO:304–305/11 markkinaoikeus totesi, että riittää, kun tarjoajilla on käytössään ilmoittamansa kapasiteetti sopimuskauden alkaessa. Hankintayksikkö ei siten voi edellyttää, että kapasiteetti olisi tarjoajien hallussa jo tarjouspyyntöä tehtäessä. Hankintayksiköllä on myös oikeus luottaa tarjouksissa annettuihin tietoihin.

 

 

Tarjouspyynnössä ei ole edellytetty, että tarjoajalla tulisi olla vaadittu kuljetuskalusto käytössään jo tarjouksentekohetkellä, koska tällainen vaatimus olisi voimassa olevan lainsäädännön vastainen. Tarjoajien on tullut ilmoittaa tarjouslomakkeen kalustoselvityksellä muuttopalvelussa käytettävien ajoneuvojen yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, rekisteritunnus, kokonaismassa ja lisävarusteet). Oy Viktor Ek Ab:n antamasta selvityksestä ei ole käynyt ilmi, että yrityksellä olisi käytettävissään tarjouspyynnössä edellytettyjä ajoneuvoja eikä Oy Viktor Ek Ab ole myöskään antanut selvitystä siitä, että sillä tulisi olemaan sopimuskauden alkuun mennessä käytössään vaadittu ajoneuvokalusto. Se, että hankintayksikkö ei ole nimenomaisesti maininnut tarjouspyynnössä, ettei tarjoajilta edellytetä vaaditun kuljetuskaluston olemassa oloa jo tarjouksentekohetkellä, ei ole tehnyt tarjouspyynnöstä epäselvää. Se, että tarjoajat voivat osoittaa täyttävänsä resurssivaatimukset sitoumuksella vaadittujen resurssien hankkimisesta, on peräisin suoraan voimassa olevasta lainsäädännöstä, eikä hankintayksiköllä ole asian suhteen harkintavaltaa määrätä toisin. Tarjoajien on alalla ammattimaisesti liiketoimintaa harjoittavina yrityksinä oltava tietoisia voimassa olevasta hankintalainsäädännöstä, eikä hankintayksiköllä ole velvollisuutta selvittää lainsäädännöstä johtuvia seikkoja tarjouspyynnössä.

Johtopäätös

Hankintayksikön menettely on edellä esitetyin perustein ollut hankintasäännösten mukaista. Oy Viktor Ek Ab:n oikaisuvaatimus ei siten anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Liitteet

1

Victor Ek oikaisuvaatimus 23.11.2015

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

2

Tarjouksen valintaperusteet

3

Tarjousvertailu

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Teknisen palvelun lautakunta 12.11.2015 § 173

HEL 2015-009246 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä NORD SERVICE OY, Suomen Lainalaatikko Oy ja Oy Victor Ek Ab tarjoukset esityslistatekstissä mainituista syistä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään muuttopalvelujen puitesopimukset ajaksi 1.1.2016 – 31.12.2018 Helsingin KTK Oy, Secon Service Oy, Muuttopalvelu Forsman Oy, Muuttohaukat Oy ja Muuttopalvelu Grundell Oy kanssa.

Lisäksi lautakunta oikeutti Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 3,3 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 39270

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

+358 9 310 39601

 

FI02012566