Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 12/2012 | 1 (1) |
Terveyslautakunta |
|
| |
|
| Tja/3 | |
| 21.08.2012 |
| |
|
|
|
§ 204
Ilmoitusasiat
Päätös
Terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi jäljempänä ilmoitetut ilmoitusasiat.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Toivola
Päätösehdotus
Terveyslautakunta päättänee merkitä tiedoksi jäljempänä ilmoitetut ilmoitusasiat.
Esittelijä
1. Kaupunginvaltuuston päätös 6.6.2012, 197 § Kalasataman keskusta koskevan asemakaavan muuttamisesta
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin nro 10571 osan, kortteleiden nro 10593 ja 10595–10598 sekä puisto-, rautatie-, katu- ja satama-alueiden (muodostuvat uudet korttelit nro 10620–10623) asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 15.11.2011 päivätyn ja 17.4.2012 muutetun piirustuksen nro 12070 mukaisena.
2. Kaupunginvaltuuston päätös 6.6.2012, 202 § Sosiaali- ja terveystoimen uudistamisesta
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti 1.1.2013 lukien
1 perustaa sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sen alaisen sosiaali- ja terveysviraston sekä hyväksyä niille sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön seuraavasti:
johtosääntöä koskeva osa päätöksestä löytyy tästä linkistä http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginvaltuusto/Suomi/Paatos/2012/Halke_2012-06-06_Kvsto_11_Pk/013602FC-7EE1-4ACC-B09C-E74ED70EC575/Sosiaali-_ja_terveystoimen_organisaation_uudistami.pdf
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosäännön täytäntöönpanemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen johtosäännön voimaantuloa 1.1.2013.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti kumota 1.1.2013 lukien terveystoimen (8.10.2003) ja sosiaalitoimen (26.11.2008) vahvistetut johtosäännöt niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.
2siirtää sosiaali- ja terveysvirastoon sosiaaliviraston, lasten päivähoidon vastuualuetta lukuun ottamatta, sekä terveyskeskuksen tehtävät ja henkilöstön (yhteensä noin 15 500) henkilöä.
3 perustaa sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikön viran, jonka virastopäälliköiden HAY-palkkausjärjestelmän mukainen kokonaispalkka on 10 101,30 euroa kuukaudessa.
Lisäksi kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavat toivomusponnet:
1. Hyväksyessään sosiaali- ja terveystoimen organisaatiouudistuksen, kaupunginvaltuusto edellyttää, että kirjattujen tavoitteiden: terveyserojen kaventaminen ja nuorten miesten syrjäytymisen ehkäisy, mukaista toimintaa suunniteltaessa selvitetään pikaisesti miesklinikan perustamisen tarve keskeisten kulkuyhteyksien varrella sijaitsevan terveysaseman yhteyteen. (Arja Karhuvaara)
2. Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuus järjestää pitkäaikaista tukea ja huolenpitoa tarvitseville vanhuksille, vammaisille ja mielenterveys- tai päihdeongelmaisille tarpeeksi heille sopivia yhteisöllisiä avohoidon toimintamuotoja ja palveluasuntoja. (Eija Loukoila)
3. Kaupunginvaltuusto edellyttää, että sote-uudistuksen jatkovalmisteluissa selvitetään edellytykset järjestää päihdetyö sekä perusterveydenhuollon päihdetyöhön että nykyisten A-klinikoiden ja muiden päihdehuollon yksiköiden edustamaan erikoistason päihdetyöhön. (Riitta Skoglund)
4. Kaupunginvaltuusto edellyttää, että lasten ja nuorten palveluissa pyritään jatkamaan joustavia ikärajoja ja lähetteettömiä matalan kynnyksen palveluja erityisesti nuorten päihdepalveluissa ja -hoidossa. (Sirkku Ingervo)
3. Kaupunginvaltuuston päätös 6.6.2012, 204 § kaupunginhallituksen johtosäännön muuttamisesta sekä kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaoston asettamisesta
Kaupunginvaltuusto päätti 1.1.2013 lukien muuttaa kaupunginhallituksen johtosäännön 12 §:n kuulumaan seuraavasti:
12 §
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan (Stj) toimialaan kuuluvat sosiaali- ja terveystointa sekä varhaiskasvatustointa koskevat asiat.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimialaan kuuluvat lisäksi asiat, jotka koskevat
- sosiaali- ja terveyslautakuntaa ja
- varhaiskasvatuslautakuntaa
Samalla kaupunginvaltuusto päätti perustaa sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen organisaatiouudistuksen toimeenpanoa varten kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaoston. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtosääntöä väliaikaisesti siten, että johtosääntöön lisätään uudet 2b §, 4 §:n 4 momentti ja 8 b §, jotka ovat voimassa tämän päätöksen täytäntöönpanosta alkaen siihen asti, kun sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosäännöissä tarkoitetut sosiaali- ja terveyslautakunta ja varhaiskasvatuslautakunta ensimmäisen kerran kokoontuvat:
2b §
Sosiaali- ja terveysjaosto
Kaupunginvaltuusto asettaa sosiaali- ja terveysjaoston. Jaostossa on 13 jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto valitsee jaoston puheenjohtajaksi kaupunginhallituksen varsinaisen jäsenen ja varapuheenjohtajaksi jaoston jäsenen.
4 §
Esittely
- - - - - -
Sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja esittelee asiat sosiaali- ja terveysjaostossa, ottaen huomioon mitä 2 momentissa on määrätty.
8b §
Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävät
Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on ennen sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen voimaantuloa
Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen tultua voimaan huolehtia niistä sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja sen jaostoille sekä varhaiskasvatuslautakunnalle kuuluvista tehtävistä, jotka eivät siedä viivytystä.
Sosiaali- ja terveysjaosto voi yksittäistapauksessa saattaa toimivaltaansa kuuluvan asian kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Edelleen kaupunginvaltuusto päätti valita tämän päätöksen täytäntöönpanosta alkavaksi toimikaudeksi siihen asti, kun sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosäännöissä tarkoitetut sosiaali- ja terveyslautakunta ja varhaiskasvatuslautakunta ensimmäisen kerran kokoontuvat, kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaostoon 13 jäsentä ja 13 varajäsentä sekä puheenjohtajan kaupunginhallituksen varsinaisista jäsenistä ja varapuheenjohtajan jaoston jäsenistä:
jäsen | varajäsen |
|
|
puheenjohtaja Risto Rautava | Sirpa Asko-Seljavaara |
varapuheenjohtaja Sirkku Ingervo | Jussi Tarkkanen |
Seija Muurinen | Ari Huovinen |
Olli Valtonen | Heidi Ruhala |
Sami Heistaro | Tuomas Nurmela |
Mari Puoskari | Sanna Vesikansa |
Hannu Tuominen | Tuuli Kousa |
Jouko Malinen | Reijo Vuorento |
Terhi Mäki | Sara Paavolainen |
Tarja Tenkula | Vertti Kiukas |
Outi Ojala | Jouko Kajanoja |
Nils Torvalds | Jan D. Oker-Blom |
Nina Huru | Eeva Kuuskoski |
|
|
4. Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote 13.6.2012, 210 § vuoden 2011 tilinpäätöksen hyväksymisestä
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti
1
hyväksyä vuoden 2011 tilinpäätöksen siten, että tilikauden tulos ennen varaus- ja rahastokirjauksia on 254 964 607,34 euroa,
2
hyväksyä kaupunginhallituksen esityksen tilikauden tuloksen käsittelystä liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolisten rahastojen osalta seuraavasti:
Helsingin Energia -liikelaitoksen ylijäämä, 196 827 183,29 euroa siirretään Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin Energia -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
Helsingin Satama -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 21 133 153,39 euroa siirretään Helsingin Satama -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin Satama -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
HKL -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 1 770 449,43 euroa siirretään HKL-liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti HKL -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
Palmia -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 5 990 003,96 euroa siirretään Palmia -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Palmia -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen (Talpa) ylijäämä, 694 781,74 euroa siirretään Taloushallintopalvelu -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen (Oiva Akatemia) alijäämä, - 13 026,50 euroa siirretään Henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan
Asuntolainarahaston ylijäämä, 372 931,90 euroa, asuntotuotantorahaston ylijäämä, 2 628 933,97 euroa, urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston ylijäämä, 474 022,19 euroa, vakuutusrahaston ylijäämä, 361 713,61 euroa ja innovaatiorahaston alijäämä, - 4 585 316,58 euroa siirretään rahastojen sääntöjen mukaisesti niiden rahastopääomiin
3
hyväksyä kaupunginhallituksen esityksen muun toiminnan tilikauden tuloksen käsittelystä seuraavasti:
Kamppi-Töölönlahti-alueen investointirahastosta tuloutetaan alueen investointeihin käytetty määrä 11 095 457,86 euroa.
Asuntotuotantorahastoon siirretään asuntotuotantotoimikunnan esityksen mukaisesti asuntotuotantotoimiston tilikauden tuloksesta, 152 500 euroa.
Lähiörahastosta tuloutetaan toteutunutta käyttöä vastaava määrä, 3 778 147,35 euroa.
Kallion virastotalon peruskorjausta varten tehdystä investointivarauksesta syntynyttä poistoeroa tuloutetaan 840 939,63 euroa.
Muun toiminnan tilikauden ylijäämä varaus- ja rahastokirjausten jälkeen, 53 833 432,85 euroa, ehdotetaan kirjattavaksi kaupungin taseen omaan pääomaan edellisten tilikausien yli- /alijäämiin.
4
hyväksyä kaupunginhallituksen esityksen siirtää Helsingin Energian taseen kertyneistä voittovaroista 200 miljoonaa euroa kirjattavaksi kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin
5
hyväksyä kaupunginhallituksen esityksen siirtää kaupungin taseeseen kertyneistä voittovaroista innovaatiorahastoon 10 miljoonaa euroa uusien innovaatiohankkeiden aloittamiseksi ja käynnissä olevien innovaatiohankkeiden jatkorahoittamisen turvaamiseksi.
Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuudet lisätä neljnnesvuosittain jaettavaan talouden ja toiminnan seurantaraporttiin keskeiset ympäristömittarit kuten energiankulutuksen, hiilidioksidipäästöjen ja jätteiden määrä. (Ville Ylikahri)
5. Kaupunginhallituksen konsernijaoston pöytäkirjanote 11.6.2012, 126 1 jaoston kokousajoista sekä -aiheista syyskaudella 2012
Konsernijaosto päätti kokoontua 20.8., 10.9., 24.9., 8.10., 22.10.,12.11, 26.11. ja 10.12.2012 kaupungintalolla, kaupunginhallituksen istuntosalissa, kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen kuitenkin aikaisintaan klo 17.00.
Kokouskohtaiset aiheet liitteenä. Liite löytyy tästä linkistä: http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallituksen_konsernijaosto/Suomi/Paatos/2012/Halke_2012-06-11_Koja_13_Pk/A2CB6BBE-1CAD-4D7E-9ED9-F4AF8FC3307A/Liite.pdf
Samalla konsernijaosto päätti
- että puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajan kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia päättää peruuttaa kokouksen. Lisäksi puheenjohtaja voi samassa järjestyksessä muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. Muutoksista ilmoitetaan pääsääntöisesti vähintään viikkoa ennen kokousta
- että konsernijaoston kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään kokousta seuraavana kuudentena arkityöpäivänä Helsingin kaupungin kirjaamossa yleisesti nähtävänä ja että konsernijaoston kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäoloista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä.
6. Kaupunginhallituksen lausunto 25.6.2012, 789 § lakiluonnoksesta ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
Kaupunginhallitus päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunginhallitus toistaa lausunnossaan 13.6.2011 esittämänsä, että kaupunki pitää iäkkään väestön toimintakyvyn tukemista ja sosiaali- ja terveyspalvelujen saannin turvaamista tärkeänä. Kaupungin strategiaohjelmassa 2009 - 2012 hyvinvointipalveluiden saatavuuden ja laadun turvaaminen on keskeistä. Kaikille kaupunkilaisille pyritään tarjoamaan käyttäjälähtöiset palvelut. Asukkaiden omaa osallisuutta halutaan lisätä ja vastuuta vahvistaa.
Ohjausryhmän valmistelemat sisällölliset linjaukset ovat pääpiirteittäin hyvin perustellut, ja linjausten laadinnassa on otettu huomioon monia Helsingin kaupungin lausunnossa 13.6.2011 esitettyjä kommentteja ja tarkennuksia.
Kaupunginhallitus pitää hyvänä sitä, että lakiehdotuksen jatkovalmistelussa on vahvasti noussut esiin käsitys, että lain soveltamisessa on olennaista kiinnittää huomiota henkilön toimintakykyyn, ei niinkään ikään. Lain toimeenpanon kannalta on välttämätöntä, että käsitteet ovat selkeitä ja voidaan tietää, kenellä on oikeus kuulua palvelun piiriin.
Palvelujen tulee olla monipuolisia, aktivoivia ja moniammatillisesti toteutettuja ja niiden suunnittelun tulee perustua kunnan ikääntyvän väestön tarpeisiin. Lakiluonnokseen (8§) tulisi kirjata siinä mainittujen gerontologisen hoito- ja sosiaalityön, geriatrian, suun terveydenhuollon. ym. alojen lisäksi myös päihde- ja mielenterveyspalvelut.
Lakiluonnoksessa esitettyjen yleisten velvollisuuksien toteuttaminen edellyttää kunnassa voimavaroja. Riittävä henkilöstön määrä on palvelujen laadukkuuden kannalta välttämätön, mutta ei riittävä edellytys. Määrän lisäksi on välttämätöntä, että henkilöstörakenne on asiakkaiden palvelutarpeiden mukainen sekä että henkilöstörakennetta on mahdollisuus joustavasti muuttaa vastaamaan kulloisenkin asiakaskunnan vaihtelevia palvelutarpeita. Olennaisen tärkeää on kiinnittää huomio myös taitavaan johtamiseen, töiden järkevään organisointiin ja henkilöstön asenteisiin. Edellä mainituista syistä kaupunginhallitus ei kannata sitovien henkilöstömäärien määrittämistä.
Lakiluonnoksessa pyritään pois laitosvaltaisesta lähestymistavasta. Kaupunginhallitus korostaa, että pitkäaikaista, ympärivuorokautista hoitoa voidaan järjestää myös tehostetun palveluasumisen keinoin. Laitoshoitoon päädytään vasta silloin, kun se on iäkkään henkilön arvokkaan elämän ja turvallisen hoidon kannalta perusteltua. Tätä periaatetta toteutetaan jo laajasti.
Luonnoksessa esitetyn kaltainen palvelujen omavalvonta johtaa erilaisiin ratkaisuihin eri kunnissa, minkä seurauksena yhteismitallinen tulosten arviointi kuntien välillä ei mahdollistu. Valtakunnallinen, yhteinen laatujärjestelmä toisi arviointiin luotettavuutta.
Lakien keskinäinen sisältö ei saa jäädä ristiriitaiseksi. Esitys tulee yhteensovittaa erityisesti terveydenhuoltolain ja valmisteilla olevien sosiaalihuollon lainsäädäntöuudistuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita koskevan sekä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta annetun lain kanssa.
Kuntataloutta rasittavien uusien velvoitteiden säätämisestä tulee pidättäytyä, ellei samalla osoiteta kunnille täysimääräistä rahoitusta velvoitteiden hoitamiseen, sillä julkisen talouden vaje on yhä suuri. Myös hallitusohjelmassa todetaan mm., että ”uusien ja nykyisten tehtävien ja velvoitteiden lisäämistä ja laajentamista kunnille rajoitetaan”. Väestön ikääntymisestä johtuva palvelujen kysynnän kasvu on jo sinällään suuri menokasvua lisäävä tekijä kuntataloudessa palvelurakennemuutoksesta ja toimintakäytäntöjen uusimisesta huolimatta. Lakiluonnoksen palvelujen saannin turvaamista koskeva osuus (mm. määräaikaa koskeva16 §) toisi kunnille uusia velvoitteita. Näiden kustannusvaikutuksia on esitetty ohjausryhmän luonnoksessa liian yleisellä tasolla. Se, että lain voimaantuloa porrastetaan, antaa sopeutumisaikaa uusiin kustannuksiin, mutta ei pienennä kustannuksia. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että kunnille asetettavista velvollisuuksista tulee säätää laissa eikä myöhemmin mahdollisesti annettavilla asetuksilla.
7. Helsingin hallinto-oikeuden päätös 29.6.202 numero 12/0653/6 terveydenhuollon asiakasmaksua koskevasta valituksesta
Terveyslautakunta oli 3.5.2011, 136 § hylännyt potilaan muutosvaatimuksen hallintolakimiehen päätöksestä, jolla hallintolakimies oli päättänyt, ettei potilaalle peruuttamattomasta vastaanottoajasta määrättyä 33,80 euron maksua peruta.
Hallinto-oikeus päätti poistaa potilaalle määrätyn asiakasmaksun.
Hallinto-oikeuden päätöksen keskeisin perustelu on, että koska tietojen perusteella ei voida varmuudella todeta potilaan tekemän ajanvarauksen peruutuksen tapahtumisen ajankohtaa, on mitä ilmeisimmin perusteet laskun peruutukseen potilaan ilmoittaman tiedon perusteella olemassa. Asian selvittämätön tila huomioon ottaen maksu voidaan poistaa.
8. Lautakunnan päätösten ottovalvonta
Kaupunginhallitus päätti 25.6.2012, ettei se ota terveyslautakunnan 19.6.2012 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
9. Viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta
Toimitusjohtajan ja osastopäälliköiden sekä muiden viranhaltijoiden kaupungin kirjaamoon ja terveyskeskuksen asiakirjakeskukseen 15.8.2012 mennessä saapuneiden päätösten osalta ei ole ilmoitettu otto-oikeuden käyttämisestä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Toivola
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
|
|
|
|
|
|
| Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|