Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

 

Terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

Kokousaika

18.12.2012 16:15 - 16:40

 

 

Kokouspaikka

Siltasaarenkatu 13, 2. krs., Tervlk:n kokoushuone

Läsnä

Jäsenet

Malinen, Jouko

puheenjohtaja

Muurinen, Seija

varapuheenjohtaja

Autti, Lilli

 

Heistaro, Sami

saapui 16:16

Kousa, Tuuli

 

Snäll, Riitta

 

Tuominen, Hannu

 

Lumijärvi, Marjut

varajäsen

Muut

Sumuvuori, Johanna

kaupunginhallituksen edustaja
saapui 16:18

Toivola, Matti

toimitusjohtaja

Calonius, Helena

kehittämisjohtaja vs.

Heikkilä, Pertti

johtajalääkäri, va.

Hiekkanen, Seija

johtajahammaslääkäri

Lyytinen, Anna-Liisa

kotihoidon johtaja

Puustinen, Raija

terveysasemien johtaja vs.

Saarela, Tuula

johtajapsykiatri

Juutilainen-Saari, Jaana

viestintäpäällikkö
saapui 16:16

Komulainen, Joni

hallintolakimies

Lehtonen, Harri J.

hallintolakimies

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

 

Terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

§

Asia

 

302

Tja/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

303

Tja/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

304

Tja/3

Ilmoitusasiat

305

Tja/4

Kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun hankinta

306

Tja/5

Vahingonkorvausvaatimus

307

Tja/6

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

308

Tja/7

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

309

Tja/8

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

310

Tja/9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

311

Tja/10

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

312

Tja/11

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

313

Tja/12

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

314

Tja/13

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

315

Tja/14

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

316

Tja/15

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

Tja/1

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 302

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Terveyslautakunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita esittelijän muutetun esityksen mukaisesti jäsenet Seija Muurisen ja Hannu Tuomisen tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Päätösehdotus

Terveyslautakunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Eeva Kuuskosken (varalla Seija Muurinen) ja Hannu Tuomisen (varalla Tuuli Kousa) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

Tja/2

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 303

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Terveyslautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Päätösehdotus

Terveyslautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

Tja/3

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 304

Ilmoitusasiat

Päätös

Terveyslautakunta päätti esittelijän muutetun esityksen mukaisesti merkitä tiedoksi jäljempänä mainitut ilmoitusasiat.

Esittelijän muutosesityksen mukaisesti merkittiin lisäksi tiedoksi kaupunginhallituksen päätös 3.12.2012, § 1350 kaupunginhallituksen kokousten ajankohdista vuonna 2013.

Käsittely

Toimitusjohtaja ilmoitti lisäksi, että kaupunginhallitus on tehnyt 3.12.2012, § 1350 päätöksen, jonka mukaan kaupunginhallitus kokoontuu vuonna 2013 varsinaisiin kokouksiinsa 7.1.2013 alkaen maanantaisin klo 16 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa. Kaupunginhallituksen kevätkauden viimeinen kokous pidetään 24.6.2013. Syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 5.8.2013 ja viimeinen 16.12.2013. Viikolla 14 kokous pidetään pääsiäisen takia poikkeuksellisesti tiistaina 2.4.2013 klo 16.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Päätösehdotus

Terveyslautakunta päättänee merkitä tiedoksi jäljempänä mainitut ilmoitusasiat.

Esittelijä

1. Kaupunginvaltuuston päätös 28.11.2012, § 382

Kaupunginvaltuusto päätti antaa tiedoksi lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille talousarvioehdotuksen vuodelle 2013 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2013 - 2015.

Kaupunginvaltuusto päätti, että terveyskeskusmaksu poistuu vuoden 2013 alusta helsinkiläisiltä. Muilta kuin helsinkiläisiltä maksu peritään edelleen.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi sosiaali- ja terveystoimen osalta seuraavat toivomusponnet:

- Kaupunginvaltuusto edellyttää hyväksyessään budjettiesityksen, että terveysasemien sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tarve selvitetään tavoitteena vahvistaa terveysasemien moniammatillista osaamista. (Sirpa Puhakka)

- Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunki selvittää, voidaanko tekstiviestimuistutus ottaa käyttöön muistuttamaan myös terveyskeskuksen lääkäriajoista. (Laura Kolbe)

- Valtuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuus soveltaa varhaiskasvatus- ja sosiaali- ja terveyspalveluissa SGEI -määrittelyä (services of general economic interest) hankittaessa palveluja tilanteissa, joissa ei synny todellista kilpailua. (Sari Näre)

2. Kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätös / kohta 3, 3.12.2012 § 1357

Kaupunginhallitus päätti kaupunginvaltuuston 28.11.2012 tekemien päätösten täytäntöönpanosta ja päätti samalla

- ilmoittaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle  kaupunginvaltuuston hyväksymästä päätösehdotuksesta 5  (3.4),

- kehottaa kaikkia kaupungin lauta- ja johtokuntia sekä virastoja ja liikelaitoksia kiinnittämään huomiota kaupunginvaltuuston hyväksymiin päätösehdotuksiin 4 sekä 6-10 (3.5),

- kehottaa sosiaali- ja terveyslautakuntaa selvittämään 1.9.2013 mennessä parempien ja monipuolisten palveluiden turvaamiseksi tarkoituksenmukainen terveysasemaverkosto. Selvityksen pohjalta päätetään vuoden 2013 aikana terveysasemien tuleva määrä ja kehitetään nykyistä kevyemmän sekä joustavamman käytännön mukaisia ns. terveyskioskeja (3.6),

- kehottaa sosiaali- ja terveyslautakuntaa tekemään selvitys 1.7.2013 voimaan tulevan vanhuspalvelulain vaikutuksista kaupungin vanhustenhoiva- ja hoitopalveluihin 30.6.2013 mennessä. Selvityksen pohjalta tehdään tarvittavat päätökset, joilla kyetään vastaamaan vanhuspalvelulain vaatimuksiin (3.7),

- kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa selvittämään 30.6.2013 mennessä moniammatillisen akuutin vaiheen kipuryhmän perustaminen osaksi kaupungin terveyskeskustoimintaa. Selvityksen valmistuttua asiasta tehdään erillinen päätös (3.17).

3. Lautakunnan päätösten ottovalvonta

Kaupunginhallitus päätti 10.12.2012, ettei se ota terveyslautakunnan 4.12.2012 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.

4. Viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta

Toimitusjohtajan ja osastopäälliköiden sekä muiden viranhaltijoiden kaupungin kirjaamoon ja terveyskeskuksen asiakirjakeskukseen 12.12.2012 mennessä saapuneiden päätösten osalta ei ole ilmoitettu otto-oikeuden käyttämisestä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

Tja/4

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 305

Kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun hankinta

HEL 2011-001840 T 02 08 02 01

Päätös

Terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perusteluin hyväksyä kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun hankinnasta Menumat Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen jatkamisen sopimuskaudelle 1.7.2013-30.6.2017.

Terveyslautakunta päätti, että uudessa sopimuksessa ei ole ylärajaa Menumat-asiakkaiden määrälle, mutta että sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu mihinkään asiakasmääriin.

Terveyslautakunta päätti lisäksi, että osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Terveyslautakunta päätti lisäksi, että sopimuksen jatkamisesta tehdään päätöksen jälkeen suorahankintailmoitus ja että jatkosopimus Menumat Oy:n kanssa voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä, jos päätöksestä ei valiteta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Erja Snellman, hankintapäällikkö, puhelin: 310 74402

erja.snellman(a)hel.fi

Anna-Liisa Lyytinen, kotihoidon johtaja, puhelin: 310 42660

annaliisa.lyytinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sitoumus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palveluntuottaja

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, terveyslautakunta

Päätösehdotus

Terveyslautakunta päättänee esityslistalla esitetyin perusteluin hyväksyä kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun hankinnasta Menumat Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen jatkamisen sopimuskaudelle 1.7.2013-30.6.2017.

Terveyslautakunta päättänee, että uudessa sopimuksessa ei ole ylärajaa Menumat-asiakkaiden määrälle, mutta että sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu mihinkään asiakasmääriin.

Terveyslautakunta päättänee lisäksi, että osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Terveyslautakunta päättänee lisäksi, että sopimuksen jatkamisesta tehdään päätöksen jälkeen suorahankintailmoitus ja että jatkosopimus Menumat Oy:n kanssa voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä, jos päätöksestä ei valiteta.

Esittelijä

Taustaa

Ateria-automaattipohjainen ateriapalvelu on vaihtoehto valmiina, kuumina tai kylminä, asiakkaille tuotaville aterioille. Tällöin asiakkaat ovat sidottuja tiettyihin vastaanottoaikoihin päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Ateria-automaatin ateriat tuodaan pakasteina, enimmillään 18 aterian toimituksina, jolloin päivittäistä tai viikoittaista vastaanottoa ei tarvita. Palvelu soveltuu asiakkaille, joilla on omaa toimintakykyä jäljellä tai toimintakykynsä menettäneille, joilla on avustava henkilö paikalla. Palaute asiakkailta on ollut hyvää.

Toimitusjohtaja päätti 7.5.2010, 61 §, hankkia kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun kolmen vuoden sopimuskaudeksi Menumat Oy:ltä. Menumat Oy:n kanssa tehty sopimus on voimassa 30.6.2013 asti.

Terveyslautakunta päätti lisäksi 240 §/13.9.2011 hyväksyä Menumat Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen muuttamisen niin, että asiakasmäärää nostetaan enintään tuhanteen.

Hankintalain 27§:n mukaan hankinta voidaan tehdä kilpailuttamatta, jos teknisestä syystä vain yksi toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Ateria-automaattipohjainen ateriapalvelu määriteltiin tarjouspyyntöasiakirjoissa Kotihoidon asiakkaiden tarpeiden mukaan. 

Markkinoilla ei Helsingin terveyskeskuksen tiedon mukaan ole muita vastaavan palvelun tarjoajia. Kilpailutuksen yhteydessä vuonna 2010 saatiin vain yksi tarjous. Terveyskeskus julkaisi 27.7.2011 tietopyynnön julkisten hankintojen nettiportaalissa kartoittaakseen ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun mahdollisia tarjoajia. Tietopyyntöön ei saatu yhtään vastausta. Terveyslautakunnan päätös 240/13.9.2011 oli ehdollinen ja päätös pantiin täytäntöön vasta suorahankintailmoituksen jälkeen.

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi hankintapäätöksen jälkeen toimittaa julkaistavaksi suorahankintailmoituksen, joka koskee EU-kynnysarvon ylittäviä suorahankintoja. Tällöin sopimus voidaan tehdä 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä, mikäli asiasta ei valiteta.

Toimitusjohtaja katsoo, että ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun sopimuksen jatkamista ei kilpailuteta. Hankinta tehdään suorahankintana hankintalain 27 §:n perusteella, koska teknisestä syystä vain yksi toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Suorahankintaa koskeva sopimus allekirjoitetaan aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Menumat Oy on sitoutunut siihen, että uuden laadittavan sopimuksen ehdot ovat olennaisesti samat kuin nyt voimassa olevassa sopimuksessa. Menumat Oy:n sitoumus on oheisena (liite 1). Sitoumus toteutuu liitteen ehdolla. Mahdolliset Menumat Oy:n ehdottamat muutokset koskevat ruokavalikoimaa ja asiakas- ja hoitajapalautteen keräämistä ja analysointia. Menumat Oy ei esitä hintojen tarkistusta ennen toukokuuta 2014. Tuolloin hintoja voidaan korottaa ainoastaan niillä  kustannusten muutoksilla, jotka ovat toteutuneet aikavälillä toukokuu 2013-2014. Sopimuksen mukaisesti hintaa voidaan tarkistaa JYSE 2009 Palvelut sopimusehtojen mukaisesti.

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu arvo on n. 530.000 €/v.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Erja Snellman, hankintapäällikkö, puhelin: 310 74402

erja.snellman(a)hel.fi

Anna-Liisa Lyytinen, kotihoidon johtaja, puhelin: 310 42660

annaliisa.lyytinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sitoumus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palveluntuottaja

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, terveyslautakunta

Tiedoksi

Palveluntuottaja

Kotihoidon johtaja

Kotihoitopäällikkö

Hankintapäällikkö

Päätöshistoria

Terveyslautakunta 13.09.2011 § 240

HEL 2011-001840 T 02 08 02 01

Päätös

Terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perusteluin hyväksyä kotihoidon ateria-automaattipohjaisen ateriapalvelun hankinnasta Menumat Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen muuttamisen siten, että asiakasmäärä on enintään 1000.

23.08.2011 Pöydälle

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Erja Snellman, hankintapäällikkö, puhelin: 310 74402

erja.snellman(a)hel.fi

Anna-Liisa Lyytinen, kotihoidon johtaja, puhelin: 310 42260

AnnaLiisa.Lyytinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

Tja/5

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 306

Vahingonkorvausvaatimus

HEL 2012-014354 T 03 01 00

Päätös

Terveyslautakunta päätti, että As Oy Helsingin Professorin aukiolle korvataan kotihoidon hallinnasta kadonneen avaimen tilalle hankitun yhden avaimen hinta ja yhden lukon sarjoituskustannukset yhteensä enintään 300 euroa laskua tai kuittia vastaan.

Samalla terveyslautakunta päätti, että vahingosta aiheutuneet enintään 300 euron kulut jäävät vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n ja 4 luvun 1 §:n nojalla kokonaisuudessaan terveyskeskuksen kustannukseksi, koska työntekijän viaksi on katsottava vain lievä tuottamus.

Muilta osin terveyslautakunta päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Perustelut:

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa.

Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava adekvaattinen ja oikeudellinen syy-yhteys.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista tehtävää.

Edellä 1 momentissa säädetty vastuu yhteisöllä on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkorvauslain 4 luvun 1 §:n mukaan vahingosta, jonka työntekijä työssään virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa, hän on velvollinen korvaamaan määrän, joka harkitaan kohtuulliseksi ottamalla huomioon vahingon suuruus, teon laatu, vahingon aiheuttajan asema, vahingon kärsineen tarve sekä muut olosuhteet. Jos työntekijän viaksi jää vain lievä tuottamus, ei vahingonkorvausta ole tuomittava. Laki on sama, jos vahingon aiheuttaa 3 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu itsenäinen yrittäjä. Jos oppilaitoksen oppilas aiheuttaa opetukseen liittyvässä työssä vahingon, vastaa hän vahingosta tässä pykälässä säädettyjen perusteiden mukaisesti. Sama koskee hoitolaitoksessa hoidettavana olevan hoitoon liittyvässä työssä tai vangin vankityössä aiheuttaman vahingon korvaamista.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä vahingonkorvauslain 5 luvun 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Näyttövelvollisuus on lainsäädännössä asetettu korvausta vaativalle.

Asiasta saadun selvityksen ja lausunnon perusteella lienee todennäköistä, että kotihoidon asiakkaan avain on kadonnut kotihoidon sijaisen hallinnasta. Avainta ei ole etsinnöistä huolimatta löydetty. Kokonaisuus huomioon ottaen työntekijän viaksi on katsottava kuitenkin vain lievä tuottamus.

Kadonneessa avaimessa ei ole ollut erityisiä tunnistetietoja, jolla kadonnut avain voitaisiin yhdistää senioritaloon. Lisäksi ei ole näyttöä, että kadonnutta avainta olisi yritetty väärinkäyttää. Se, että senioritalossa on liikkunut epäilyttäviä mieshenkilöitä ei ole vahingonkorvauslain mukainen peruste, että terveyskeskuksen tulisi korvata lukuisten uusien avainten hankkimisen ja lukuisten lukkojen sarjoituskustannukset. 

Kotihoidon sijaisen toiminnan ja yhden avaimen katoamisen suhteen on olemassa adekvaatti ja oikeudellisesti relevantti syy-yhteys. Lisäksi yhden lukon sarjoittaminen lienee perusteltua.

Kokonaisuus huomioon ottaen terveyslautakunta päätti vahingonkorvauslain perusteella korvata vain kadonneen avaimen tilalle hankitun yhden avaimen hinnan ja yhden lukon sarjoituskustannukset yhteensä enintään 300 euroa laskua tai kuittia vastaan.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, hallintolakimies, puhelin: 310 69068

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

2

Lausunto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianomainen

Oikaisuvaatimusohje, terveyslautakunta

Päätösehdotus

Terveyslautakunta päättänee, että As Oy Helsingin Professorin aukiolle korvataan kotihoidon hallinnasta kadonneen avaimen tilalle hankitun yhden avaimen hinta ja yhden lukon sarjoituskustannukset yhteensä enintään 300 euroa laskua tai kuittia vastaan.

Samalla terveyslautakunta päättänee, että vahingosta aiheutuneet enintään 300 euron kulut jäävät vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n ja 4 luvun 1 §:n nojalla kokonaisuudessaan terveyskeskuksen kustannukseksi, koska työntekijän viaksi on katsottava vain lievä tuottamus.

Muilta osin terveyslautakunta päättänee hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Perustelut:

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa.

Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava adekvaattinen ja oikeudellinen syy-yhteys.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista tehtävää.

Edellä 1 momentissa säädetty vastuu yhteisöllä on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkorvauslain 4 luvun 1 §:n mukaan vahingosta, jonka työntekijä työssään virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa, hän on velvollinen korvaamaan määrän, joka harkitaan kohtuulliseksi ottamalla huomioon vahingon suuruus, teon laatu, vahingon aiheuttajan asema, vahingon kärsineen tarve sekä muut olosuhteet. Jos työntekijän viaksi jää vain lievä tuottamus, ei vahingonkorvausta ole tuomittava. Laki on sama, jos vahingon aiheuttaa 3 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu itsenäinen yrittäjä. Jos oppilaitoksen oppilas aiheuttaa opetukseen liittyvässä työssä vahingon, vastaa hän vahingosta tässä pykälässä säädettyjen perusteiden mukaisesti. Sama koskee hoitolaitoksessa hoidettavana olevan hoitoon liittyvässä työssä tai vangin vankityössä aiheuttaman vahingon korvaamista.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä vahingonkorvauslain 5 luvun 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Näyttövelvollisuus on lainsäädännössä asetettu korvausta vaativalle.

Asiasta saadun selvityksen ja lausunnon perusteella lienee todennäköistä, että kotihoidon asiakkaan avain on kadonnut kotihoidon sijaisen hallinnasta. Avainta ei ole etsinnöistä huolimatta löydetty. Kokonaisuus huomioon ottaen työntekijän viaksi on katsottava kuitenkin vain lievä tuottamus.

Kadonneessa avaimessa ei ole ollut erityisiä tunnistetietoja, jolla kadonnut avain voitaisiin yhdistää senioritaloon. Lisäksi ei ole näyttöä, että kadonnutta avainta olisi yritetty väärinkäyttää. Se, että senioritalossa on liikkunut epäilyttäviä mieshenkilöitä ei ole vahingonkorvauslain mukainen peruste, että terveyskeskuksen tulisi korvata lukuisten uusien avainten hankkimisen ja lukuisten lukkojen sarjoituskustannukset. 

Kotihoidon sijaisen toiminnan ja yhden avaimen katoamisen suhteen on olemassa adekvaatti ja oikeudellisesti relevantti syy-yhteys. Lisäksi yhden lukon sarjoittaminen lienee perusteltua.

Kokonaisuus huomioon ottaen terveyslautakunta päättänee vahingonkorvauslain perusteella korvata vain kadonneen avaimen tilalle hankitun yhden avaimen hinnan ja yhden lukon sarjoituskustannukset yhteensä enintään 300 euroa laskua tai kuittia vastaan.

Esittelijä

As Oy Helsingin Professorin aukion vahingonkorvausvaatimus on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.

Vahingonkorvausvaatimuksesta pyydetty kotihoidon lausunto on esityslistan tämän asian liitteenä numero 2.

Toimitusjohtajan kannanotto

Terveyslautakunnan päätöksen 16.12.2003, 258 §, mukaan vahingonkorvauksen myöntämisestä päättää terveyslautakunta silloin, kun kaupunki on terveyskeskusta koskevissa asioissa korvausvelvollinen tai vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi ja korvattavaksi vaadittu vahinko on yli 2000 euroa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Joni Komulainen, hallintolakimies, puhelin: 310 69068

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

2

Lausunto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianomainen

Oikaisuvaatimusohje, terveyslautakunta

Tiedoksi

Kotihoito

Turvallisuuspäällikö

Talpa

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

(24)

Terveyslautakunta

 

 

 

 

 

 

18.12.2012

 

 

 

 

 

 

Terveyslautakunta

 

 

 

Jouko Malinen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Harri J. Lehtonen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Seija Muurinen

Hannu Tuominen

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 27.12.2012 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.

302 §

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.

303-304 §

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

3

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

305 §

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 226 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

ANVISNINGAR FÖR SÖKANDE AV ÄNDRING

1

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning.

302 §

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

2

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller verkställighet.

303-304 §

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

3

ANVISNINGAR OM BEGÄRAN OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

Den som är missnöjd med beslutet kan söka ändring i beslutet genom att begära upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller genom att göra både och.

305 §

Den tid inom vilken upphandlingsrättelse ska begäras

Parten ska lämna in begäran om upphandlingsrättelse inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande i ett upphandlingsförfarande.

Ett överklagande hos marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse begärs.

Vid användning av den elektroniska kontaktinformationen anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om delgivningen sker brevledes per post till mottagaren, anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den tid inom vilken upphandlingsrättelse ska begäras. Begäran om upphandlingsrättelse ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om upphandlingsrättelse inlämnas första vardagen därefter.

Rättelsemyndighet

Upphandlingsrättelse begärs hos Helsingfors stads hälsovårdsnämnd.

Rättelsemyndighetens kontaktuppgifter är:

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om upphandlingsrättelse

Begäran om upphandlingsrättelse ska göras skriftligt. I begäran om upphandlingsrättelse ska uppges

-        det beslut eller andra avgörande av den upphandlande enheten som begäran om upphandlingsrättelse gäller

-        hurdana ändringar som söks

-        på vilka grunder upphandlingsrättelse begärs

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

Rättelsesökandens namn och kontaktuppgifter ska uppges i begäran om upphandlingsrättelse. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om begäran om upphandlingsrättelse har upprättats av någon annan, ska också hans namn och kontaktuppgifter uppges i begäran.

Till begäran om upphandlingsrättelse ska fogas de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Vid användning av den elektroniska kontaktinformationen anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om delgivningen sker brevledes per post till mottagaren anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part har rätt att överklaga beslutet genom besvär hos marknadsdomstolen.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Begäran om upphandlingsrättelse ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast tidsfristens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos marknadsdomstolen.

Marknadsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Postadress:

Banbyggarvägen 5

 

00520 HELSINGFORS

Faxnummer:

029 56 43314

Besöksadress:

Banbyggarvägen 5

Telefonnummer:

029 56 43300

 

 

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

-        det beslut som besvärsskriften gäller

-        till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks

-        på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

-        det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia

-        ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat

-        de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten

Underrättelse om besvären till den upphandlande enheten

Den som anför besvär eller dennes företrädare ska skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.

Underrättelsen ska lämnas på adressen:

Väntetid

Vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdena får upphandlingskontrakt slutas tidigast 21 dagar efter att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Rättegångsavgift

Marknadsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 226 euro för behandlingen av ärendet.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 5015

0201256-6

800012-52430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

terveyskeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/terveyskeskus

+358 9 310 42504

 

FI02012566