Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2013 | 1 (1) |
Varhaiskasvatuslautakunta |
|
| |
|
| Vakaj/6 | |
| 12.02.2013 |
| |
|
|
|
6
Varhaiskasvatuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sari Näreen ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee erityistuen vahvistamista peruskouluissa ja päiväkodeissa
HEL 2012-015502 T 00 00 03
Päätösehdotus
Varhaiskasvatuslautakunta päättänee antaa aloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavansisältöisen lausunnon.
Lapsen varhaiskasvatuksessa tarvitsema tuen taso arvioidaan aina yksilöllisesti ja arvio tehdään tarvittaessa yhteistyössä muiden asiantuntijoiden, kuten lasta hoitavan lääkärin, perheneuvolan tai lastensuojelun kanssa.
Tukeminen voi olla luonteeltaan yleistä varhaiskasvatuksellista tukemista, esimerkiksi toiminnan eriyttämistä, pienryhmätoimintaa ja yksilöllisempää toiminnan suunnittelua. Tällöin tuki toteutetaan päivähoidon lähipalveluissa.
Tarvittaessa tukemista voidaan tehostaa muun muassa ryhmäkoon pienentämisellä, erityispedagogisen asiantuntemuksen lisäämisellä lapsiryhmässä tai avustajapalveluilla. Tämäkin voidaan toteuttaa pääsääntöisesti perheen asuinalueella sijaitsevassa päiväkodissa.
Silloin, kun lapsen hoito, kasvatus ja opetus sitä edellyttää, ja tuen tarve on mittavaa, järjestetään erityispedagoginen tuki erityis- tai integroidussa erityisryhmässä. Näissä ryhmissä lapsimäärä on tavallista pienempi vaihdellen 6–12 lapsen välillä. Suomenkielisessä päivähoidossa on 1 140 erityistä tukea saavaa lasta, joista 258 lasta (22,6 %) on erityis- tai integroiduissa erityisryhmissä.
Yleensä päiväkodin sisällä toiminta järjestetään siten, että päivän aikana lapset toimivat pienryhmissä joko yhden tai kahden hoidosta ja kasvatuksesta vastaavan työntekijän ohjauksessa. Tällöin toiminta suunnitellaan lasten kasvatukseen tai opetukseen sisältyvien tavoitteiden, lasten iän, kiinnostuneisuuden, lapsen erityistarpeiden, lapsen oman valinnan tai henkilökunnan erityisosaamisen perusteella. Erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla painottuu perheiden osallisuus ja erityisen tuen yksilöllinen luonne.
Vanhemmat osallistuvat lapsen kuntoutussuunnitelman laadintaan, toteutukseen ja arviointiin. Tässä yhteydessä sovitaan, miten aistiherkkien lasten tarpeet otetaan huomioon toimintaympäristössä, sekä hoidon ja kasvatuksen ja opetuksen järjestämisessä. Lapsen kasvua ja kehitystä seurataan, toimintaa arvioidaan ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma päivitetään yhdessä lapsen ja huoltajien kanssa vähintään kerran vuodessa lapsen syntymäpäivän tietämillä.
Esiopetusvuoden keväällä lapsesta tehdään tarvittaessa pedagoginen arvio tai selvitys ja sovitaan opetustoimen edustajien ja huoltajien kanssa lapsen opetusjärjestelyihin ja lapsen tukeen liittyvistä tarpeista.
Päivähoidossa olevan 4-vuotiaan lapsen laaja terveystarkastus tehdään yhteistyönä perheen, päivähoidon ja neuvolan kesken ja tätä kutsutaan Hyve-malliksi. Hyve-malli koostuu päivähoidossa käytävästä 4-vuotiaan lapsen varhaiskasvatuskeskustelusta ja neuvolan laajasta terveystarkastuksesta, joka sisältää neuvolaterveydenhoitajan sekä neuvolalääkärin tarkastuksen. Terveydenhoitajan tarkastus sisältää myös leikki-ikäisen lapsen neurologisen arvion.
Varhaiskasvatuslautakunta pitää tärkeänä, että päivähoitoryhmät pysyvät kohtuullisen kokoisina, lapsen tuen tarve arvioidaan yksilöllisesti sekä järjestetään tarvittavat tukitoimet ja yhteistyö perheneuvolan, lastensuojelun ja muiden asiantuntijatahojen kanssa.
Esittelijä
Hallintokeskus on lausuntopyynnöllään 21.1.2013 pyytänyt varhaiskasvatuslautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle 15.3.2013 mennessä Sari Näreen ym. valtuustoaloitteesta.
Aloitteessa edellytetään, että päivähoidossa ja opetustoimessa erityistueksi ymmärretään se, että päivähoitoryhmät pysyvät kohtuullisen kokoisina eikä aistiherkkiä ja muita erityistuen tarpeessa olevia lapsia sijoiteta liian suuriin hoito- tai opetusryhmiin. Tämä edellyttää sitä, ettei erityisluokkia eikä -tukea pureta, vaan tarpeen mukaan vahvistetaan sekä koululääkäriresursseihin lisätään kiertävä neurologi. Vastaavat resurssit on taattava päivähoidossa. Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Pasi Brandt, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 310 42527
pasi.brandt(a)hel.fi
Liitteet
1 | Näre Sari valtuustoaloite Kvsto 14.11.2012 asia 15 |
Tiedoksi
Kaupunginhallitus
Varhaiskasvatusvirasto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9000 | Siltasaarenkatu 13 | +358 9 310 1711 | 0201256-6 | FI5881199710009236 |
00999 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
varhaiskasvatus@hel.fi | www.hel.fi/vaka |
|
| FI02012566 |
|
|