Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2013

1 (1)

Varhaiskasvatuslautakunta

 

 

 

 

Vakaj/13

 

14.05.2013

 

 

 

 

 

 

§ 74

Varhaiskasvatuslautakunnan vastaus musiikin taiteen perusopetuksen toteuttamisesta Helsingin kaupungin päiväkodeissa koskevasta aloitteesta

Pöydälle 14.05.2013

HEL 2013-005367 T 05 01 00

Päätös

Varhaiskasvatuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Merkittiin, että kokouksessa jaettiin Pakilan musiikkiopiston rehtorin 7.5.2013 sähköpostitse lähettämä kirjelmä liitteineen.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Hannele Lakkavaara, varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö, puhelin: 310 42544

hannele.lakkavaara(a)hel.fi

Päätösehdotus

Varhaiskasvatuslautakunta päättänee antaa aloitteen tekijöille aloitteesta musiikin taiteen perusopetuksen toteuttamisesta Helsingin kaupungin päiväkodeissa seuraavan sisältöisen vastauksen.

Aloitteessa ehdotetaan taiteen perusopetuksen ohjelman mukaista ja omassa toiminnassa varhaispedagogiikkaan perustuvan musiikkileikkikoulutoiminnan tuomista osaksi päiväkotipäivää.

Varhaiskasvatuslautakunta pitää tärkeänä, että Helsingissä pienille lapsille on tarjolla sekä laadukasta varhaiskasvatusta että taiteen perusopetukseen kuuluvaa musiikkikasvatusta.

Varhaiskasvatuksella on oma perustehtävänsä ja sen toteuttamisesta vastaava ammatillinen henkilöstö. Helsingin lasten päivähoidossa annettavan varhaiskasvatuksen sisältö perustuu linjauksiin, jotka on tehty valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) sekä Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmassa (2011) ja esiopetussuunnitelmassa (2011). Toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan päivähoidon yksiköissä varhaispedagogiikan toiminnan logiikan mukaisesti. Toiminta sisältää leikkimistä, liikkumista, tutkimista ja taiteilemista kulloinkin meneillään olevan teeman mukaisesti. Hoito- ja kasvatushenkilöstö vaikuttaa lasten leikkiin ja toimintaan aktiivisesti leikkiympäristöä muovaten ja lasten välisiä vuorovaikutussuhteita tukien. Varhaiskasvatuksen tehtävästä johtuu, että vanhempien näkökulmasta maksut kattavat koko toiminnan niin, että erillisiä maksuja toiminnasta ei vanhemmilta peritä.

Musiikkileikkikoulutoiminta on osaltaan vakiintunut osaksi varhaisiän musiikkikasvatusjärjestelmää. Sen tavoitteet, kuten lapsen kokonaisvaltaisen (kognitiivisen, emotionaalisen, motorisen ja sosiaalisen) kehityksen tukeminen ovat paljolti yhteneväiset varhaiskasvatuksen yleisten tavoitteiden kanssa: opetuksen lähtökohtana ovat lapsen omat lähtökohdat ja keskiössä on lapsi ja hänen tärkein kasvuympäristönsä, perhe. Taiteen perusopetuksella, kuten tässä musiikkileikkikoulutoiminnalla, on tämän yhtenevän tehtävän lisäksi oma varhaiskasvatuksesta erillinen perustehtävänsä, joka on tarkemmin määritelty taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2002).

Helsinkiläisessä varhaiskasvatuksessa arvostetaan lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, joka käytännössä näyttäytyy siten, että eri leikit ja toimintamahdollisuudet ovat päivän aikana mahdollisimman paljon kaikkien lasten ulottuvilla. Ainoastaan esiopetuksen aikana lapset jaetaan selkeästi omiin ryhmiinsä jaon perustuessa opetussuunnitelman mukaisen toiminnan toteuttamiseen. Tasavertaisuuden näkökulmasta aloitteen mukaisen musiikkileikkitoiminnan tuominen osaksi aamu- tai keskipäivän toimintaa on pulmallista myös siksi, että toiminnasta perittävä maksu voisi yhtenä taustatekijänä vaikuttaa vanhempien valintaan ja tätä kautta lapsen osallistumismahdollisuuteen. 

Aloitteessa mainitaan, että musiikkiopistojen musiikkileikkikoulussa käyvien lasten huoltajille tekemän kyselyn mukaan suuri osa vastanneista toivoi opetuksen toteuttamista päiväkodissa ja piti sitä erityisen toivottavana. Tämä on toimintaan osallistuneiden vanhempien kannalta hyvin ymmärrettävää. Varhaiskasvatuslautakunta toteaa, että musiikkileikkikoulutoimintaa ei olisi aloitteenkaan mukaan mahdollista toteuttaa kaikissa päiväkodeissa. Vaikka päiväkoteja vuosittain vaihdettaisiin ja yksilölliset maksujärjestelyt toteutettaisiin, sellaista yhdenvertaisuutta asiakkaisiin nähden ei kuitenkaan voitaisi taata, että kaikilla lapsilla ennen kouluikää olisi vanhempien valintaan perustuen mahdollisuus osallistua musiikkileikkikoulutoimintaan omassa päiväkodissaan päivähoitopäivän aikana.

Helsingissä on toteutettu lähiöprojektin puitteissa musiikkileikkikoulutoimintaa noin 500 lapselle vuosien 2011-2012 aikana. Hanke oli erittäin onnistunut. Varhaiskasvatuslautakunta pitää tärkeänä, että myös jatkossa aika ajoin tämäntyyppisiä projekteja toteutetaan yhteistyössä eri taide-, kulttuuri- ja liikuntatoimijoiden ja varhaiskasvatusviraston kesken. Yhteistyö tuo elävyyttä ja rikastuttaa toimintaa sekä kaupunkilaisten että kaikkien yhteistyössä mukana olevien omaa perustehtäväänsä toteuttavien toimijoiden näkökulmasta.

Varhaiskasvatuslautakunta toteaa, että varhaiskasvatuksen hoito- ja kasvatushenkilöstöllä on vastuu lasten päivittäisen varhaiskasvatustoiminnan kokonaisuudesta, jossa musiikilla, samoin kuin muulla taiteellisella toiminnalla, on tärkeä osansa. Yhteistyön ja täydennyskoulutuksen kautta voidaan vaikuttaa henkilöstön osaamisen ylläpitämiseen eri sisältöalueilla. Päivähoidolla on tiheä palveluverkko. Alueellisesti sopien taiteen perusopetuksen toimijoilla on mahdollista saada perheitä lähellä olevia tiloja käyttöönsä päivähoitopäivän päättyessä.

Esittelijä

Keski-Helsingin musiikkiopiston, Pakilan musiikkiopiston, Musik- och kulturskolan Sandels ja Pop- & Jazzkonservatorion rehtorit ovat muiden musiikkiopistojen rehtorien valtuuttamina tehneet aloitteen, että varhaiskasvatusvirasto ryhtyy tutkimaan ja edistämään varhaisiän musiikin taiteen perusopetuksen toteuttamista kaupungin päiväkodeissa yhteistyössä helsinkiläisten musiikkiopistojen kanssa. 

Konkreettisena esityksenä on, että musiikkioppilaitokset tulisivat pitämään musiikkileikkikoulutuokioita yli 3-vuotiaille lapsille joihinkin Helsingin päiväkoteihin päivähoitopäivän aikana. Toiminta olisi maksullista ja se toteutettaisiin vanhempien valintaan perustuen. Huoltajilla olisi mahdollisuus hakea maksuhuojennusta tai vapaaoppilaspaikkaa oppilaitokselta. Ne lapset, jotka osallistuisivat musiikkileikkikoulutoimintaan, muodostaisivat täksi ajaksi ryhmän, jolla olisi oma tuokionsa kerran viikossa aamu- tai keskipäivän aikana. Musiikkileikkikoulun opettaja vastaisi tuokion aikana musiikkileikkikoulutoimintaan osallistuvien lasten hoidosta. Toivomuksena on myös, että varhaiskasvatusvirasto luovuttaisi toimitilat musiikkileikkikoulutoimintaan vastikkeetta. Musiikkioppilaitoksilla on mahdollista ottaa toimintaan mukaan vuosittain tietty määrä ryhmiä, kaikkiin päiväkoteihin ei toimintaa olisi mahdollista tuoda.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Hannele Lakkavaara, varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö, puhelin: 310 42544

hannele.lakkavaara(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Aloitteen tekijät

 

Tiedoksi

Varhaiskasvatusvirasto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9000

Siltasaarenkatu 13

+358 9 310 1711

0201256-6

FI5881199710009236

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

varhaiskasvatus@hel.fi

www.hel.fi/varhaiskasvatus

+358 9 310 43285

 

FI02012566