Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 26/2012 | 1 (1) |
Yleisten töiden lautakunta |
|
| |
|
| Ko/1 | |
| 21.08.2012 |
| |
|
|
|
§ 374
Yleisten töiden lautakunnan lausunto Jaana Pelkosen valtuustoaloitteeseen autojen talvisäilytyksestä Helsingissä
HEL 2012-009038 T 00 00 03
Päätös
Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kolme edellistä talvea ovat olleet erittäin runsaslumisia, jolloin erityisesti korostuu se, että katujen varteen pysäköidyt ajoneuvot hidastavat merkittävästi talvihoitoa etenkin kantakaupungissa. Kahtena edellisenä talvena kantakaupunkiin on avattu väliaikaisia pysäköintipaikkoja, joille on saanut pysäköidä paikallisella asukaspysäköintitunnuksella. Näin kadunvarsia on saatu väljemmiksi ja talvihoitotyöt ovat jonkin verran nopeutuneet. Väliaikaiset pysäköintipaikat eivät kuitenkaan ole kokonaan poistaneet kadunvarsipysäköinnistä aiheutuvaa ongelmaa, sillä kantakaupungissa on jatkuva pula pysäköintipaikoista. Lisäksi toreja ja aukioita avataan väliaikaiseen pysäköintiin vain erittäin runsaslumisissa erityistilanteissa.
Rakennusvirasto on ottanut käyttöön Internet-sivuilla olevan palvelun, jossa tiedotetaan tulevista kunnossapitotöistä niillä kaduilla, joilla on kadunvarsipysäköintiä. Palveluun voi myös ilmoittautua eri alueille, jolloin saa maksuttoman tekstiviestin alueen puhdistettavista kaduista. Palvelu on ollut koeluontoinen, mutta se on vähentänyt kunnossapitotöitä haittaavien siirrettävien ajoneuvojen määrää, ja otetaan pysyvään käyttöön.
Kantakaupungin kunnossapitotöitä saadaan kustannustehokkaammiksi asettamalla viikoittaisia yhden arkiyön yli kestäviä pysäköintikieltoja. Kun tarvittavat lumenpoistotyöt voidaan hoitaa nopeasti yöaikaan, ovat katualueet päiväaikaan laadukkaammassa kunnossa eivätkä kunnossapitokoneet häiritse liikennettä.
Kantakaupungissa ei-tosiasiallisessa käytössä olevien autojen määrä on talviaikana erittäin suuri. Näitä autoja joudutaan hankalina talvina siirtämään useita kertoja, mikä hidastaa merkittävästi kunnossapitotöitä ja kasvattaa kuluja. Selvästikään nykyinen asukaspysäköintiluvan hinta tai luvan ehdot eivät ohjaa tarpeeksi, jotta ne houkuttelevat valitsemaan muita vaihtoehtoja pidempään käyttämättöminä olevien autojen pysäköintiin. Esimerkiksi viikoittainen yhden arkiyön pysäköintikielto palvelee ohjausvälineenä tehokkaasti.
Jo viikkoa pidempään pysäköidyt ajoneuvot haittaavat pysäköintipaikan muuta käyttöä tai kunnossapitotöitä etenkin lumiseen aikaan, jolloin kadunvarsipysäköintipaikkojakin saattaa olla vähemmän. Pitkäaikaispysäköintipalveluiden tulee palvella myös esimerkiksi lomaviikon aikaista pysäköintiä. Kaupunkisuunnitteluviraston johdolla ollaan uudistamassa kaupungin pysäköintipolitiikkaa. Uudistuksella haetaan parannuksia myös kunnossapitotöiden sujuvoittamiseen.
Vuonna 2012 Tattarisuon ajoneuvojen varastointipaikan, jossa on varattu autojen talvipysäköintiin noin 200 paikkaa, lisäksi avattiin Kalasatamaan noin 200 ajoneuvolle maksullinen pysäköintipaikka. Tämä paikka täyttyi hyvin nopeasti autoilla, jotka eivät ole tosiasiallisessa liikenteessä. Tattarisuolle voidaan pysäköidä pitkäaikaisesti, mutta paikka on osoittautunut olevan liian kaukana kantakaupungista. Lisäksi pysäköintipaikkojen määrä on tällä hetkellä liian pieni, jotta toiminnasta saadaan kustannustehokas ja kunnossapitotöiden vuoksi siirrettävien ei-tosiasiallisessa käytössä olevien ajoneuvojen määrä vähenee riittävästi.
Yleisten töiden lautakunta toteaa, että on erittäin tarpeellista selvittää mahdollisuudet erityisesti kantakaupunkia palvelevista maksullisista pidempiaikaisista pysäköintialueista ja palveluntarjoajista. Uusien paikkojen tulee sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, jotta ne ovat riittävän houkuttelevia. Lisäksi yleisten töiden lautakunta toteaa, että asukaspysäköintiluvan maksua ja ehtoja on tarkasteltava samassa yhteydessä ja tarkastelu tulee sisällyttää pysäköintipolitiikan uudistukseen.
Käsittely
Esittelijän muutos 1: Muutetaan päätösehdotuksessa olevat konditionaalimuodot indikatiivimuotoon.
Esittelijän muutos 2: Muutetaan päätösehdotuksen kahdeksannen kappaleen kaksi viimeistä virkettä seuraavaksi yhdeksi virkkeeksi:
”Lisäksi yleisten töiden lautakunta toteaa, että asukaspysäköintiluvan maksua ja ehtoja on tarkasteltava samassa yhteydessä ja tarkastelu tulee sisällyttää pysäköintipolitiikan uudistukseen.”
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Ville Alatyppö, toimistopäällikkö, puhelin: 310 39943
ville.alatyppo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Jaana Pelkosen aloite autojen talvisäilytyksestä Helsingissä, Kvsto 13.6.2012 asia 16 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginhallitus | Esitysteksti |
Katu- ja puisto-osasto | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Yleisten töiden lautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kolme edellistä talvea ovat olleet erittäin runsaslumisia, jolloin erityisesti korostuu se, että katujen varteen pysäköidyt ajoneuvot hidastavat merkittävästi talvihoitoa etenkin kantakaupungissa. Kahtena edellisenä talvena kantakaupunkiin on avattu väliaikaisia pysäköintipaikkoja, joille on saanut pysäköidä paikallisella asukaspysäköintitunnuksella. Näin kadunvarsia on saatu väljemmiksi ja talvihoitotyöt ovat jonkin verran nopeutuneet. Väliaikaiset pysäköintipaikat eivät kuitenkaan ole kokonaan poistaneet kadunvarsipysäköinnistä aiheutuvaa ongelmaa, sillä kantakaupungissa on jatkuva pula pysäköintipaikoista. Lisäksi toreja ja aukioita avataan väliaikaiseen pysäköintiin vain erittäin runsaslumisissa erityistilanteissa.
Rakennusvirasto on ottanut käyttöön Internet-sivuilla olevan palvelun, jossa tiedotetaan tulevista kunnossapitotöistä niillä kaduilla, joilla on kadunvarsipysäköintiä. Palveluun voi myös ilmoittautua eri alueille, jolloin saa maksuttoman tekstiviestin alueen puhdistettavista kaduista. Palvelu on ollut koeluontoinen, mutta se on vähentänyt kunnossapitotöitä haittaavien siirrettävien ajoneuvojen määrää, ja otetaan pysyvään käyttöön.
Kantakaupungin kunnossapitotöitä saataisiin kustannustehokkaammiksi asettamalla viikoittaisia yhden arkiyön yli kestäviä pysäköintikieltoja. Kun tarvittavat lumenpoistotyöt voidaan hoitaa nopeasti yöaikaan , ovat katualueet päiväaikaan laadukkaammassa kunnossa eivätkä kunnossapitokoneet häiritse liikennettä.
Kantakaupungissa ei tosiasiallisessa käytössä olevien autojen määrä on talviaikana erittäin suuri. Näitä autoja joudutaan hankalina talvina siirtämään useita kertoja, mikä hidastaa merkittävästi kunnossapitotöitä ja kasvattaa kuluja. Selvästikään nykyinen asukaspysäköintiluvan hinta tai luvan ehdot eivät ohjaa tarpeeksi, jotta ne houkuttelisivat valitsemaan muita vaihtoehtoja pidempään käyttämättöminä olevien autojen pysäköintiin. Esimerkiksi viikoittainen yhden arkiyön pysäköintikielto palvelisi ohjausvälineenä tehokkaasti.
Jo viikkoa pidempään pysäköidyt ajoneuvot haittaavat pysäköintipaikan muuta käyttöä tai kunnossapitotöitä etenkin lumiseen aikaan, jolloin kadunvarsipysäköintipaikkojakin saattaa olla vähemmän. Pitkäaikaispysäköintipalveluiden tulisikin palvella myös esimerkiksi lomaviikon aikaista pysäköintiä. Kaupunkisuunnitteluviraston johdolla ollaan uudistamassa kaupungin pysäköintipolitiikkaa. Uudistuksella haetaan parannuksia myös kunnossapitotöiden sujuvoittamiseen.
Vuonna 2012 Tattarisuon ajoneuvojen varastointipaikan, jossa on varattu autojen talvipysäköintiin noin 200 paikkaa, lisäksi avattiin Kalasatamaan noin 200 ajoneuvolle maksullinen pysäköintipaikka. Tämä paikka täyttyi hyvin nopeasti autoilla, jotka eivät ole tosiasiallisessa liikenteessä. Tattarisuolle voidaan pysäköidä pitkäaikaisesti, mutta paikka on osoittautunut olevan liian kaukana kantakaupungista. Lisäksi pysäköintipaikkojen määrä on tällä hetkellä liian pieni, jotta toiminnasta saataisiin kustannustehokas ja kunnossapitotöiden vuoksi siirrettävien
ei tosiasiallisessa käytössä olevien ajoneuvojen määrä vähenisi riittävästi.
Yleisten töiden lautakunta toteaa, että on erittäin tarpeellista selvittää mahdollisuudet erityisesti kantakaupunkia palvelevista maksullisista pidempiaikaisista pysäköintialueista ja palveluntarjoajista. Uusien paikkojen tulee sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, jotta ne ovat riittävän houkuttelevia. Lisäksi yleisten töiden lautakunta toteaa, että asukaspysäköintiluvan maksua ja ehtoja olisi tarkasteltava samassa yhteydessä. Jos mahdollista, tarkastelu tulisi sisällyttää pysäköintipolitiikan uudistukseen.
Esittelijä
Kaupunginvaltuutettu Jaana Pelkonen on tehnyt 13.6.2012 valtuustoaloitteen autojen talvisäilytyksestä Helsingissä. Aloitteessa todetaan, että katujen varsille pysäköidyt ajoneuvot muun muassa haittaavat merkittävästi lumenpoistoa ja liikkuminen kaduilla vaikeutuu. Kun lunta ei saada pois kaduilta, parkkipaikat vähenevät. Tiiviisti rakennetussa keskustassa on paikoitettuna kuitenkin myös lukuisia niin sanottuja kesäautoja, joita ei talviaikaan käytetä. Aloitteessa todetaan myös, että kaupunki on pyrkinyt pahimpina lumikausina helpottamaan tilannetta perustamalla tilapäispysäköintialueita muun muassa toreille. Aloitteessa esitetään, että kaupunki selvittäisi erityisten talvisäilytysalueiden ja pysäköintialueiden rakentamisen edellytyksiä kaupungin ulkopuolelle tai muille tähän tarkoitukseen soveltuville alueille.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Ville Alatyppö, toimistopäällikkö, puhelin: 310 39943
ville.alatyppo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Jaana Pelkosen aloite autojen talvisäilytyksestä Helsingissä, Kvsto 13.6.2012 asia 16 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginhallitus | Esitysteksti |
Katu- ja puisto-osasto | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1515, (Kasarmikatu 21) | Kasarmikatu 21 | +358 9 310 1661 | 0201256-6 | FI0480001200058809 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 13 | Faksi |
| Alv.nro |
rakennusvirasto@hel.fi | http://www.hel.fi/hkr | +358 9 310 38655 |
| FI02012566 |
|
|