Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

 

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

Yleisten töiden lautakunta

ESITYSLISTA

7 - 2013

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

12.03.2013 klo 15:00

Kokouspaikka

Kasarmikatu 21

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Kaupungininsinööri

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

3

Ilmoitusasiat

3

4

Lautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten seuranta

4

Katu- ja puisto-osasto

1

Pöydälle 05.03.2013
Lauttasaari-Munkkiniemi alueurakka 1.6.2013 - 31.5.2018

5

2

Pöydälle 05.03.2013
Kulosaari-Herttoniemi-Laajasalo alueurakka 1.6.2013-31.5.2018

8

Hallinto-osasto/HKR

1

Oikaisuvaatimus palveluosaston lakimiehen päätöksestä 14.2.2013 § 61 vahingonkorvausasiassa

11

2

Oikaisuvaatimus palveluosaston lakimiehen päätöksestä 14.2.2013 § 52 vahingonkorvausasiassa

14

Arkkitehtuuriosasto

1

Pöydälle 19.02.2013
Yleisten töiden lautakunnan lausunto Laajasalon (49.ko) katualueen asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12172, Kuvernöörintie 21)

17

2

Yleisten töiden lautakunnan lausunto koskien vieraslajien linjauksia Helsingissä 2012 - 2016

19

Katu- ja puisto-osasto

3

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Mari Holopaisen ym. talvipyöräilyn edistämistä koskevasta valtuustoaloitteesta

27

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/1

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Landén varalla Nyholm ja Pasterstein varalla Korpinen tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/2

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/3

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

3

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee merkitä tiedoksi.

Esittelijä

Helsingin kaupunginvaltuusto 13.2.2013 § 32 Kj/3

Vuoden 2014 talousarvioehdotuksen valmistelua koskeva lähetekeskustelu

HEL 2013-000669 T 02 02 00

- -

Helsingin kaupunginvaltuusto keskustelupöytäkirja 13.2.2013
3 – 2013

- -

(hallinto-osasto)

Helsingin kaupunginvaltuusto 13.2.2013 § 33 Kaj/4

Tapaninkylän tonttien 39219/1 ja 39220/1 sekä katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 12107; Päivöläntie 15 ja Seunalantie 4)

HEL 2011-004681 T 10 03 03

(arkkitehtuuriosasto)

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Oheismateriaali

1

Kaupunginvaltuusto 13.2.2013 § 32 Kj/3, § 33 Kaj/4

2

Kaupunginvaltuusto keskustelupöytäkirja 13.2.2013

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/4

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

4

Lautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten seuranta

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee, että rakennusviraston viranhaltijoiden päätöksiä ajalta 28.2. - 6.3.2013 ei oteta lautakunnan käsiteltäväksi.

-        Kaupungininsinööri 6.3.2013 § 12 - 14

-        Palveluosasto pysäköinninvalvoja 6.3.2013 § 4

-        Palveluosasto toimistopäällikkö PAK 5.3.2013 § 84 - 91

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Liitteet

1

Kaupungininsinööri viranhaltijan pöytäkirja 06.03.2013/07  

2

Kunnallinen pysäköinninvalvoja viranhaltijan pöytäkirja 06.03.2013/02

3

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 05.03.2013/17

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/1

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

1

Lauttasaari-Munkkiniemi alueurakka 1.6.2013 - 31.5.2018

Pöydälle 05.03.2013

HEL 2013-002921 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee valita Lauttasaari-Munkkiniemi 1.6.2013 - 31.5.2018 alueurakan urakoitsijaksi VRJ Service Oy:n sen 15.2.2013 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella ja oikeuttaa katu- ja puisto-osaston tekemään urakkasopimuksen valitun urakoitsijan kanssa. VRJ Service Oy:n antaman tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 5 943 365,00 euroa.

Edelleen lautakunta päättänee oikeuttaa katu- ja puisto-osaston käyttämään toimeksiannossa mahdollisesti tuleviin lisätöihin tai -velvoitteisiin enintään 850 000 euroa (alv 0%).

Esittelijä

Yleistä hankkeesta

Alueurakka käsittää urakka-alueen; Lauttasaaren, Kaskisaaren, Lehtisaaren, Kuusisaaren ja vanhan Munkkiniemen katu- ja viheralueiden ylläpitotyöt urakka-asiakirjojen esittämässä laajuudessa. Ylläpitotyöt käsittävät talvihoidon, puhtaanapidon ja kasvillisuuden hoidon.

Hankintailmoitus

Hankinnasta julkaistiin 18.9.2012 ilmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi. Julkaistussa ilmoituksessa alueurakan hankintatavaksi ilmoitettiin rajoitettu menettely. 

Osallistumishakemuksen jätti yhteensä kuusi (6) yritystä; (Destia Oy, Kiinteistöhuolto Sami Oy, Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy, Talotintti Oy, JT Service Oy, YIT Rakennus Oy). Kaikille osallistumishakemuksen jättäneille lähetettiin tarjouspyyntöasiakirjat.

Osallistujaksi hyväksytty JT Service Oy siirtyi tarjousten laskenta-aikana yrityskaupan seurauksena VRJ Group Oy:n omistukseen henkilöstöineen. Ostettu yhtiö jatkaa toimintaansa VRJ Group Oy:n tytäryhtiönä nimellä VRJ Service Oy. Yhtiön toiminta ja Y-tunnus pysyvät samana. Selvitys yrityskaupasta on annettu tarjouksen liitteenä.

Tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä kolme (3) yritystä; Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy, VRJ Service Oy ja YIT Rakennus Oy.

Urakoitsijan valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Tarjousten arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (laadun painoarvo 30%, hinnan 70%).  Tarjousten hintatiedot on tarjouspyynnön mukaisesti toimitettu erillisissä suljetuissa kirjekuorissa. Tarjousten laatuarviointi on suoritettu ennen hintakuorien avaamista. Tarjousten laatuarviointiin osallistuivat katu- ja puisto-osaston, hallinto-osaston sekä HKR-Rakennuttajan edustajat.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut VRJ Service Oy. Tarjousten laatuarviointitaulukko on esitetty liitteessä 1, laatuarviointipöytäkirja liitteessä 2 ja urakoitsijan valintakaavake liitteessä 3.

Tarjousten painotetut laatu- ja hintapisteet sekä kokonaishinnat ovat seuraavat:

Sija

Yritys

Laatupisteet

Hintapisteet

Yhteis-pisteet

Hinta euroa (Alv 0%)

1.

VRJ Service Oy

2,69

7,00

9,69

5 943 365,00

2.

YIT Rakennus Oy

2,82

6,68

9,50

6 213 580,00

3.

Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy

3,00

6,47

9,47

6 397 376,91

 

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Pekka Engblom, puistovastaava, puhelin: 310 38525

pekka.engblom(a)hel.fi

Liitteet

1

Laatuarviointitaulukko

2

Laatuarviointipöytäkirja

3

Urakoitsijan valintakaavake

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Hallinto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

HKR-Rakennuttaja

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätöshistoria

Yleisten töiden lautakunta 05.03.2013 § 94

Pöydälle 05.03.2013

HEL 2013-002921 T 02 08 02 00

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Pekka Engblom, puistovastaava, puhelin: 310 38525

pekka.engblom(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/2

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

2

Kulosaari-Herttoniemi-Laajasalo alueurakka 1.6.2013-31.5.2018

Pöydälle 05.03.2013

HEL 2012-012706 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee sulkea Talotintti Oy/Asemakivi Oy:n tarjouksen kilpailusta, koska aliurakoitsijan referenssit viheralueiden hoidon osalta ovat puutteelliset.

Samalla lautakunta päättänee valita Kulosaari-Herttoniemi-Laajasalo 1.6.2013 - 31.5.2018 alueurakan urakoitsijaksi Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy:n sen 14.1.2013 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella ja oikeuttaa katu- ja puisto-osaston tekemään urakkasopimuksen valitun urakoitsijan kanssa. Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy:n antaman tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 6 290 795,37 euroa.

Edelleen lautakunta päättänee oikeuttaa katu- ja puisto-osaston käyttämään toimeksiannossa mahdollisesti tuleviin lisätöihin tai -velvoitteisiin enintään 900 000 euroa (alv 0 %).

Esittelijä

Yleistä hankkeesta

Alueurakka käsittää urakka-alueen; Kulosaaren, Mustikkamaan, vanhan Herttoniemen, Herttoniemenrannan, Herttoniemen teollisuusalueen ja Laajasalon katu- ja viheralueiden ylläpitotyöt urakka-asiakirjojen esittämässä laajuudessa. Ylläpitotyöt käsittävät talvihoidon, puhtaanapidon ja kasvillisuuden hoidon.

Hankintailmoitus

Hankinnasta julkaistiin 18.9.2012 ilmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi. Julkaistussa ilmoituksessa alueurakan hankintatavaksi ilmoitettiin rajoitettu menettely.

Osallistumishakemuksen jätti yhteensä kuusi (6) yritystä (Destia Oy, Kiinteistöhuolto Sami Oy, Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy, Talotintti Oy/ Asemakivi Oy, JT Service Oy, YIT Rakennus Oy). Kaikille osallistumishakemuksen jättäneille lähetettiin tarjouspyyntöasiakirjat.

Tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä neljä (4) yritystä; Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy, Talotintti Oy/Asemakivi Oy, JT Service Oy ja YIT Rakennus Oy. Destia Oy ja Kiinteistöhuolto Sami Oy ilmoittivat, etteivät jätä tarjousta.

Kaikkia tarjouksen jättäneitä pyydettiin täsmentämään tarjouksiaan. Saatujen täsmennysten jälkeen Talotintti Oy/ Asemakivi Oy:n aliurakoitsijan referenssit viherhoidon osalta eivät ole riittäviä, minkä vuoksi Talotintti Oy/ Asemakivi Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta.

Urakoitsijan valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Tarjousten arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (laadun painoarvo 30 %, hinnan 70 %). Tarjousten hintatiedot on tarjouspyynnön mukaisesti toimitettu erillisissä suljetuissa kirjekuorissa. Tarjousten laatuarviointi on suoritettu ennen hintakuorien avaamista. Tarjousten laatuarviointiin osallistuivat katu- ja puisto-osaston, hallinto-osaston sekä HKR-Rakennuttajan edustajat.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut Maarakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy. Tarjousten laatuarviointitaulukko on esitetty liitteessä 1, laatuarviointipöytäkirja liitteessä 2 ja urakoitsijan valintakaavake liitteessä 3.

Tarjousten painotetut laatu- ja hintapisteet sekä kokonaishinnat ovat seuraavat:

Sija

Yritys

Laatupisteet

Hintapisteet

Yhteis-pisteet 

Hinta euroa(alv 0%)

1.

Maarakennusliike
Raimo T.A Virtanen Oy

3,00

7,00

10,00

6 290 795,37

2

JT Service Oy

2,24

6,85

9,09

6 422 295

3

YIT Rakennus Oy

2,62

6,09

8,71

7 109 850

 

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Katriina Arrakoski-Mäkinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39451

katriina.arrakoski-makinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Laatuarviointitaulukko

2

Laatuarviointipöytäkirja

3

Urakoitsijan valintakaavake

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Hallinto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

HKR-Rakennuttaja

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätöshistoria

Yleisten töiden lautakunta 05.03.2013 § 95

Pöydälle 05.03.2013

HEL 2012-012706 T 02 08 02 00

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Katriina Arrakoski-Mäkinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39451

katriina.arrakoski-makinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ho/1

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

1

Oikaisuvaatimus palveluosaston lakimiehen päätöksestä 14.2.2013 § 61 vahingonkorvausasiassa

HEL 2013-001107 T 03 01 00

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen palveluosaston lakimiehen 14.2.2013 § 61 tekemästä päätöksestä.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai näyttöä, joiden perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin tuottamuksesta tai laiminlyönnistä.

Hakijan auton rengas vaurioitui 18.1.2013 klo 12.50 Laajasalontiellä renkaan osuessa Laajasalontie 1:n kohdalla ajoradalla olleeseen irtonaiseen kiveen.

Kunnossapitopiiristä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikan katurakenne on ehjä, eikä lähistöllä ole työmaita, joilta kivi voisi olla peräisin.

Kunnossapitovastuualuetta rakennusviraston tilaamana hoitavalle RTA-Yhtiölle tehtiin 4.1.2013 ilmoitus Linnanrakentajantiellä olevista kivistä, jotka olivat tippuneet kuorma-autosta. Ajoradalla olleet kivet kerättiin heti ilmoituksen tultua. Vahinkopaikka aurattiin vahinkoa edeltävänä päivänä klo 4.00, jolloin alueella ei havaittu irtokiviä.

Vahingon aiheuttanut kivi on kulkeutunut ajoradalle tuntemattomasta syystä eikä sen alkuperästä ole tietoa.

Kaupunki ei vastaa kolmannen osapuolen aiheuttamista vahingoista.

Kaupunki ei ole laiminlyönyt katujen kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä ole vastuussa hakijan ajoneuvolle sattuneesta vahingosta.

Tiivistelmä

Hakija on tehnyt Helsingin kaupungin kirjaamoon 27.2.2013 saapuneen oikaisuvaatimuksen palveluosaston lakimiehen vahingonkorvausvaatimuksen hylkäämistä koskevasta päätöksestä 14.2.2013 § 61. Päätös ja oikaisuvaatimus ovat esityslistan tämän asian liitteinä 1 ja 2.

Kuntalain 89.1 ja 2 §:n mukaan lautakunnan alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen asianomaiselle lautakunnalle.

Kuntalain 92.1 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä sekä kunnan jäsen, että asianosainen eli henkilö, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Oikaisuvaatimus on kuntalain 93 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta. Hakijalle on lähetetty häntä koskeva päätös oikaisuvaatimusohjeineen 15.2.2013. Oikaisuvaatimus on saapunut yleisten töiden lautakunnalle määräajan kuluessa 27.2.2013.

Esittelijä

Palveluosaston lakimiehen asiassa 14.2.2013 § 61 tekemää hylkäävää päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Korvausvaatimus

Hakijan ilmoituksen mukaan hänen autonsa oikea rengas ja vanne vaurioituivat 18.1.2013 klo 12.50 Laajasalontietä ajettaessa, kun auton rengas osui Laajasalontie 1:n kohdalla ajoradalla olleeseen irtonaiseen kiveen. Korvausvaatimuksen määräksi on ilmoitettu 812,98 euroa.

Palveluosaston lakimiehen korvauspäätös perusteluineen

"Palveluosaston lakimies päätti hylätä korvausvaatimuksen.

Hakemuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui ajettaessa ajoradalla olleeseen irtonaiseen kiveen.

Kunnossapitopiiristä saamamme selvityksen mukaan vahinkopaikan katurakenne on ehjä, eikä lähistöllä ole työmaita, joilta kivi voisi olla peräisin.

4.1.2013 kaupungille tehtiin ilmoitus Linnanrakentajantiellä olevista kivistä, jotka olivat tippuneet kuorma-autosta. Ajoradalla olleet kivet kerättiin heti ilmoituksen tultua. Vahinkopaikka aurattiin vahinkoa edeltävänä päivänä klo 4.00, jolloin alueella ei havaittu irtokiviä.

Vahingon aiheuttanut kivi on kulkeutunut ajoradalle tuntemattomasta syystä eikä sen alkuperästä ole tietoa.

Edellä olevan perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt katujen kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä ole vastuussa hakijan ajoneuvolle sattuneesta vahingosta."

Oikaisuvaatimus

Hakija vaatii oikaisua vahingonkorvausvaatimuksensa hylkäämiseen. Hakija toteaa vahingon tapahtumapäivän olleen 11.1.2013 eikä 18.1.2013 kuten hakemukseen oli virheellisesti kirjattu. Hakija katsoo kaupungin olevan velvollinen korvaamaan auton korjaamisesta aiheutuneet kulut, koska auto on vaurioitunut Helsingin kaupungin väylällä.

Hakijan oikaisuvaatimuksen liitteenä olevat valokuvat ovat nähtävänä lautakunnan kokouksessa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Antti Rautiainen, lakimies, puhelin: 310 38503

antti.rautiainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätös § 61, 14.2.2013

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen lähettäjä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Palveluosasto

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ho/2

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

2

Oikaisuvaatimus palveluosaston lakimiehen päätöksestä 14.2.2013 § 52 vahingonkorvausasiassa

HEL 2013-000113 T 03 01 00

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen palveluosaston lakimiehen 14.2.2013 § 52 tekemästä päätöksestä.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai näyttöä, joiden perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin tuottamuksesta tai laiminlyönnistä.

Hakija on liukastunut 18.12.2012 noin klo 8.45 Näyttelijäntie 18:n kohdalla jalkakäytävällä. Liukastumiskohta oli hakijan mukaan vahingon tapahtuma-aikana juuri sileäksi aurattu ja jäinen.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan mittausasemalta saadun tiedon mukaan 18.12. yöllä klo 1.00 jälkeen alkanut lumisade on jatkunut aamuun klo 8.00 saakka. Yön ja aamun sademäärä on ollut 4,8 mm vedeksi muutettuna. Lämpötila on vahinkopäivän aamuna ollut -6,8 astetta. 

Kunnossapitovastuualuetta hoitavalta Helsingin rakentamispalvelu Staralta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on vahinkopäivänä aurattu aamuyöllä. Jatkuvan, runsaan lumisateen aikana liukkaudentorjunta tehdään pääasiallisesti auraamalla, koska hiekoituksen vaikutus jää lyhytaikaiseksi.

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaan kaupungin on pidettävä kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa sekä yleiset alueet niiden
käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa.

Staralta saadun selvityksen perusteella on katsottava, että vallinneen säätilan edellyttämä liukkauden esto on asianmukaisesti hoidettu vahinkopaikalla vahingon tapahtuma-aikana.

Koska vahinkopaikan kunnossapidossa ei ole tapahtunut laiminlyöntiä tai muuta virhettä, ei Helsingin kaupungille synny vahingonkorvausvastuuta asiassa.

Tiivistelmä

Hakija on tehnyt Helsingin kaupungin kirjaamoon 28.2.2013 saapuneen oikaisuvaatimuksen palveluosaston lakimiehen vahingonkorvausvaatimuksen hylkäämistä koskevasta päätöksestä 14.2.2013 § 52. Päätös ja oikaisuvaatimus ovat esityslistan tämän asian liitteinä 1 ja 2.

Kuntalain 89.1 ja 2 §:n mukaan lautakunnan alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen asianomaiselle lautakunnalle.

Kuntalain 92.1 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä sekä kunnan jäsen, että asianosainen eli henkilö, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa

Oikaisuvaatimus on kuntalain 93 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta. Hakijalle on lähetetty häntä koskeva päätös oikaisuvaatimusohjeineen 15.2.2013. Oikaisuvaatimus on saapunut yleisten töiden lautakunnalle määräajan kuluessa 28.2.2013.

Esittelijä

Palveluosaston lakimiehen asiassa 14.2.2013 § 52 tekemää hylkäävää päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Korvausvaatimus

Hakijan ilmoituksen mukaan hän liukastui 18.12.2012 noin klo 8.45 Näyttelijäntie 18:n kohdalla jalkakäytävällä loukaten oikean kätensä. Liukastumiskohta oli hakijan mukaan vahingon tapahtuma-aikana hiekoittamaton ja jäinen. Korvausvaatimuksen määrä on ilmoitettu yksilöitävän myöhemmin.

Palveluosaston lakimiehen korvauspäätös perusteluineen

"Palveluosaston lakimies päätti hylätä korvausvaatimuksen.

Hakemuksen mukaan hakija liukastui jäisellä, sileäksi auratulla jalkakäytävällä.

Ilmatieteen laitokselta saamamme tiedon mukaan Kumpulan säähavaintoasemalla mitattu lumen kertymä on ollut 9 senttimetriä vahinkoa edeltävän vuorokauden aikana.

Kunnossapitopiiristä saamamme selvityksen mukaan vahinkopäivää edeltävänä päivänä alkanut lumisade jatkui vahinkopäivän yön sekä aamupäivän ajan. Jatkuvan, runsaan lumisateen aikana liukkaudentorjunta tehdään pääasiallisesti auraamalla, koska hiekoituksen vaikutus jää lyhytaikaiseksi.

Edellä olevan perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt katujen kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan."

Oikaisuvaatimus

Hakija vaatii, päätöksen oikaisua siten, että hänelle aiheutunut vahinko korvataan. Hakija toteaa, että jalkakäytävä oli juuri vähän ennen vahingon tapahtumista lanattu lumettomaksi ja liukkaaksi.

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Antti Rautiainen, lakimies, puhelin: 310 38503

antti.rautiainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätös § 52, 14.2.2013

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen lähettäjä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Palveluosasto

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ka/1

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

1

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Laajasalon (49.ko) katualueen asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12172, Kuvernöörintie 21)

Pöydälle 19.02.2013

HEL 2012-001682 T 10 03 03

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee antaa kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:

Asemakaavassa tulee huomioida lehmusrivin säilyminen yhtenäisenä ja hyväkuntoisena varaamalla puiden latvuksille ja juuristolle tarvittava kasvutila. Johtokaivantojen reunan ja puiden rungon väliin on jätettävä vähintään 2,5 metriä leveä tila.

Asemakaavan toteuttaminen edellyttää muutosalueen ulkopuolelle mittavia kadunrakennustöitä, kuten ramppien rakentamista Laajasalontielle sekä etelään että pohjoiseen, liikenneympyrän siirtoa ja kevyen liikenteen raitin rakentamista tontin länsipuolelle.

Kuvernöörintien kääntöpaikan rakentamisesta aiheutuvat kustannukset ovat noin 43 000 euroa. Muut asemakaavarajan ulkopuolelle sijoittuvat muutostyöt eivät sisälly kustannusarvioon vaan ne on laskettu kuuluvaksi Laajasalon keskuksen asemakaavaan. 

Yleisten töiden lautakunta puoltaa asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin huomautuksin.

Esittelijä

Asemakaavan muutos koskee Laajasalon keskuksen kaakkoisosaa. Muutoksen kohteena on Kuvernöörintien ja Reposalmentien risteyksessä sijaitseva uusi asuntotontti, joka on osa laajempaa Yliskylän keskuksen asemakaavakokonaisuutta. Asemakaavaluonnoksessa muutetaan muun muassa tontin rakennusoikeutta ja rakennusten sijoittelua. Asemakaavan muutos on tullut vireille Sato Oy:n hakemuksesta.

Kuvernöörintie toimii tärkeänä moottoriajoneuvo- ja linja-autoliikenteen yhteytenä eteläisestä Laajasalosta, Hevossalmesta ja Jollaksesta Laajasalon palveluiden alueelle, jossa sijaitsee muun muassa kaksi koulua, ostoskeskus, terveysasema, kirkko ja kirjasto. Uusi tontti sijoittuu osittain nykyisen Kuvernöörintien päälle, joka näin ollen suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä. Tilalle rakennetaan kevyen liikenteen raitti Kuvernöörinpolku, joka sijaitsee asemakaavan muutosalueen länsireunalla. Tontin ja Kuvernöörintien rajalla kasvaa nykyään hyväkuntoinen lehmusrivi.

Esittelijä

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto

Lisätiedot

Birgitta Rossing, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38640

birgitta.rossing(a)hel.fi

Jenna Ikonen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

jenna.i.ikonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Kslk 4.12.2012 § 438

2

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12172 selostus, päivätty 4.12.2012

3

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12172 kartta, päivätty 4.12.2012

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunkisuunnitteluvirasto

 

Arkkitehtuuriosasto

Esitysteksti

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti

Päätöshistoria

Yleisten töiden lautakunta 19.02.2013 § 61

Pöydälle 19.02.2013

HEL 2012-001682 T 10 03 03

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto

Lisätiedot

Birgitta Rossing, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38640

birgitta.rossing(a)hel.fi

Jenna Ikonen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

jenna.i.ikonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ka/2

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

2

Yleisten töiden lautakunnan lausunto koskien vieraslajien linjauksia Helsingissä 2012 - 2016

HEL 2012-017199 T 11 01 04

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee antaa ympäristölautakunnalle seuraavan lausunnon:

Helsingin vieraslajien linjausten tavoitteena on rajoittaa haitallisten vieraslajien aiheuttamia haittoja ja riskejä luonnolle, elinkeinoille  ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle Helsingissä. Linjaukset koskevat Helsingin kaupungin omistamia maa- ja vesialueita sekä kaupungin rajojen sisäpuolella että muissa kunnissa. Keskeisimmät ja kiireellisimmät toimenpiteet on esitetty vuosille 2012 - 2016, jonka jälkeen ne on tarkoitus päivittää. Linjauksien toteutusta koordinoivaksi ja seurannan vastuutahoksi ehdotetaan Helsingin ympäristökeskusta, joka on vastannut linjausten laatimisesta.

Yleistä vieraslajien linjauksista Helsingissä

Rakennusvirasto tekee jo nyt työtä haitallisten vieraslajien torjumiseksi. Konkreettinen toiminta on keskitetty joidenkin haitallisimmiksi katsottujen lajien, joita ovat erityisesti jättiputket, kurtturuusu, villikani, supikoira ja minkki, leviämisen estämiseen. Kaikki edellä mainitut lajit ovat kansallisen strategian mukaan haitallisia tai erittäin haitallisia vieraslajeja. Torjuntatoimet on kohdistettu niille alueille, missä on runsaasti luontoarvoja, kuten luonnonsuojelualueille ja arvokkaisiin luontotyyppeihin. Rakennusvirasto pystyy tekemään näitä torjuntatoimia sille annetuin valtuuksin vain vastuullaan olevilla yleisillä alueilla eli kaduilla, puistoissa ja viheralueilla Helsingissä. Tämän hetken käsityksen mukaan vieraslajien torjuntaan käytettäviä resursseja pitää lisätä tuntuvasti, jos torjuntatoimintaa ryhdytään tekemään muissa kunnissa olevilla, Helsingin kaupungin omistamilla maa-alueilla.

Yleisten töiden lautakunta pitää tärkeänä, että vieraslajien linjausten avulla nostetaan esille haitallisten vieraslajien torjuntatyön tärkeys. Samoin kansallisen vieraslajistrategian toimeenpanoa on kiirehdittävä Helsingissä. Linjauksissa korostetaan sekä varhaisen toiminnan tärkeyttä että riskienarviointityön käynnistämistä. Tämä on perusteltua, jotta ongelmaan voidaan tarttua kustannustehokkaasti ja alkuperäiselle luonnolle aiheutuvat haitat minimoida.

Linjauksissa ei ole kuvattu yhteistyötä muiden kuin kaupungin eri virastojen kanssa. Yleisten töiden lautakunta kannattaa ehdotusta eri hallintokunnista muodostuvan ohjausryhmän perustamiseksi. Ohjausryhmässä tulee olla myös edustajia muista hallinnonaloista, kuten maa- ja metsätalousministeriöstä ja ympäristöministeriöstä, sekä muista pääkaupunkiseudun kunnista. Lisäksi yleisten töiden lautakunta kannattaa ehdotettua riskienarviointia varten tarvittavan, erillisen asiantuntijatyöryhmän perustamista.

Yleisten töiden lautakunnan mielestä Helsingin ensimmäisten vieraslajilinjauksien tulee kattaa viisivuotiskausi 2013 - 2017. Näin toimenpiteitä on mahdollista toteuttaa otsikon määrittelemän ajanjakson puitteissa. Linjauksen päivitys siirtyisi samalla vuoteen 2017.

Linjauksen toimivuus

Yleisten töiden lautakunta toteaa, että linjaustyö on keskeneräinen ja ei anna riittävää evästystä ja työvälineitä käytännön toiminnalle. Linjauksista puuttuu muun muassa perustieto siitä, mitkä ovat Helsingissä paikallisesti haitallisia vieraslajeja ja mistä lajeista tulee laatia riskinarviointeja, toimenpideohjelmia sekä varaussuunnitelmia. Toimenpideohjelmien laatiminen tulee tehdä ensisijaisesti niistä lajeista, joista on eniten todettua haittaa alkuperäiselle luonnolle ja eri ihmistoiminnan osa-alueille. Toimenpideohjelmia voidaan tehdä myös arvokkaimmille luontokohteille, kuten linjauksissa on ehdotettu.

Linjauksissa ei ole riittävän selkeästi eritelty vastuutahoja eri toimenpiteille, esimerkiksi mikä taho vastaa yksittäisten lajien levinneisyyden inventoinneista, joiden pohjalta lajikohtaiset torjuntasuunnitelmat laaditaan. Linjauksissa on ehdotettu, että rakennusvirasto vastaisi kaikesta, mikä liittyy maaympäristöissä tavattaviin haitallisiin vieraskasveihin, joita on kansallisen vieraslajistrategian mukaan haitallisten vieraslajien listalla 24 lajia. Samoin rakennusviraston kokonaisvastuulle ehdotetaan 6 maaselkärankaista lajia, joita ovat esimerkiksi villikani ja rotta.

Yleisten töiden lautakunnan mielestä ympäristökeskuksella tulee olla päävastuu kaikkien vieraslajien levinneisyystietojen selvittämisessä  sekä keskeinen rooli torjunnan ohjeistuksen laatijana ja tiedon jakajana Helsingin maa- ja vesialueilla sekä Helsingin omistamilla alueilla muissa kunnissa.

Suurin osa Suomessa haitallisiksi tunnistetuista vieraskasvilajeista on jo levinnyt Helsinkiin, mutta tarkkaa tietoa niiden levinneisyyden laajuudesta ja kasvupaikoista ei vielä ole. Levinneisyystiedot muiden kuntien alueilta ovat niin ikään puutteelliset. Kun vastuu on ympäristökeskuksella, muiden virastojen, seurakunnan, valtion ja yksityisten omistamat tai vastuulla olevat alueet voivat sisältyä selvitykseen ja edelleen näille alueille on mahdollista kohdistaa toimenpiteitä, sillä viranomaisena ympäristökeskus pystyy toimimaan myös näillä alueilla. Rakennusviraston toimivalta rajoittuu virastolle kuuluviin yleisiin alueisiin eli sen vastuulla oleviin katu- ja viheralueisiin.

Toimenpiteet ovat riittämättömästi taustoitettu ja ohjeistettu tässä työssä, jotta linjausten perusteella voitaisi ryhtyä konkreettisiin lajikohtaisiin toimiin. Linjausten ja siinä esitetyn vision avulla ei ole mahdollista määritellä, mikä torjunta- ja toimenpidetaso tai lopputulos on tavoitteena. Esitetyt mittarit eivät mittaa toimenpiteiden onnistumista, vaan ne ovat lähinnä aikataululuonnos eri jatkotoimille.

Vieraslajit aiheuttavat jo nyt merkittäviä kustannuksia kaupungille. On selvää, että työhön tarvitaan nykyistä enemmän resursseja. Helsingin vieraslajikoordinaattorin toimi on tarpeen. Linjauksissa korostetaan resurssien lisäämisen tarpeellisuutta, mutta niissä ei oteta kantaa, mihin konkreettisiin toimiin ympäristökeskus aikoo ryhtyä ja miten se aikoo jatkossa kohdistaa resurssejaan. Esitettyjen toimenpiteiden aikataulutus asettaa haasteita rakennusvirastolle, koska nykyiset resurssit ovat riittämättömiä linjausten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Seuraavissa kolmessa kohdassa on yleisten töiden lautakunnan esittämiä täydennys- ja korjausehdotuksia, jotka on ryhmitelty vieraslajilinjausten otsikoiden mukaisesti.

Haitallisten vieraslajien aiheuttamien riskien sekä haittojen arviointi ja minimointi

-        Vieraslajien seuranta tulee olemaan haastavaa, koska olemassa olevaa, ajantasaista tietoa lajien levinneisyydestä ei ole käytettävissä kuin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Jatkuvaa, jo käynnissä olevaa ympäristöseurantaa tehdään pääasiassa vesialueilla. Ensin tarvitaan levinneisyystiedot ennen kuin voidaan tehdä riskienarviointia ja lajikohtaisia toimenpideohjelmia. Levinneisyystietojen kerääminen kuuluu Helsingin ympäristökeskukselle. 

-        Suomen ympäristökeskus kerää parhaillaan vieraslajien esiintymätietoja yhtenäiseen tietokantaan eli vieraslajiportaaliin. Ennen omien järjestelmien kehittämistä ympäristökeskuksen tulee selvittää, voidaanko Helsingin vieraslajitietoja kerätä ja hyödyntää tämän portaalin kautta. Näin  vältytään päällekkäiseltä työltä ja erillisen tietokannan luomiselta. Kaikenlaista yhteistyötä ja tiedonvaihtoa tulee lisätä muiden viranomaisten, erityisesti kansallista vieraslajistrategian toimeenpanoa koordinoivan maa- ja metsätalousministeriön, kanssa.

-        On hyvä, että riskinarvioinnissa keskitytään arvokkaisiin luonnonalueisiin ja torjuntatoimissa painotetaan näitä kohteita. Jotta tässä päästään eteenpäin, tulee Helsingin eri virastojen yhdessä määritellä nämä alueet. Koska linjaukset koskevat kaikkia Helsingin kaupungin maanomistuksessa olevia maa-alueita eli yli 10 000 hehtaaria ja kaupungin vesialueita, edellä mainittu priorisointi on tarpeen.

Helsingin kaupungin luonnossa olevien haitallisten vieraslajien leviämisen estäminen ja jatkuvat toimenpiteet

-        Linjauksissa ei ole otettu kantaa siihen, mitkä lajit Helsingin mailla ja vesialueilla ovat torjunnan tai ennaltaehkäisyn kannalta ensisijaisia. Ennen toimenpideohjelmien laatimista on sovittava Helsingin haitallisista vieraslajeista, sillä kansallisessa vieraslajistrategiassa haitallisia vieraslajeja on  kaikkiaan 157 lajia ja paikallisesti haitallisia tai tarkkailtavia on 123 lajia. Seurantamenetelmistä ja raportoinnista on sovittava hallintokuntien ja ympäristökeskuksen kanssa.

-        Toimenpideohjelmien laatiminen yksittäisille lajeille on välttämätöntä, jotta torjuntatyö onnistuu. Tätä varten tarvitaan riittävästi tietoa lajien levinneisyydestä. Näin ei vielä ole kuin poikkeustapauksissa. Samoin lajien biologiasta tarvitaan lisätietoja; tästä on vielä vähemmän tietoa Suomen oloissa. Lajikohtaisia torjuntasuunnitelmia tulee laatia kiireellisimmin paikallisesti arvokkaille luontokohteille.

-        Yleisten töiden lautakunta kannattaa vapaaehtoistyön lisäämistä ja kehittämistä vieraskasvilajien torjuntatyössä. 

Uusien haitallisten vieraslajien varhaista havaitsemista ja hävittämistä koskevat toimenpiteet

-        Uusien haittalajien varhaisen havaitsemisen ja hävittämisen vastuut ja keinot sekä tiedottaminen tulee selvittää muiden viranomaisten, erityisesti maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön, kanssa. Nämä ministeriöt vastaavat kansallisen vieraslajistrategian toimeenpanosta. Riskinarviointi ja toimenpiteet tulee tehdä yhteistyössä edellä mainittujen tahojen kanssa. Tällä hetkellä on kehitteillä kansainvälisesti erittäin vaarallisiksi osoittautuneiden vieraslajien Suomeen saapumisen varalta varautumissuunnitelmat, joihin Helsingin on syytä tehdä tarkennuksia paikallisella tasolla. Vastuu tästä kuuluu ympäristökeskukselle.

-        Rakennusviraston vastuulle osoitettu toimenpide "kaupungin viheralueilla käyttämien kasvilajien valinta” ei ole konkreettinen toimenpide, joka jättää epäselväksi, mitä tällä tarkoitetaan. Mittareiden osalta ei kerrota, kuka tekee ja vastaa toimenpiteiden toteutuksesta.

Muita huomioita linjauksiin:

-        Tekstissä käytetään epäyhtenäisesti termejä vieraslaji ja haitallinen vieraslaji. Kaikki vieraslajit eivät ole haitallisia.

-        Linjauksissa esitetty jako maa- ja vesiympäristöihin on toiminnan suunnittelun ja hallinnoinnin helpottamiseksi hyvä ajatus.

-        Valkoposkihanhi ei ole vieraslaji, vaan kuuluu Suomen lintulajistoon ja on rauhoitettu. Kanadanhanhi on sen sijaan   kansallisen vieraslajistrategian mukaan paikallisesti haitallinen vieraslaji.

-        Rakennusvirasto on tilannut jo pitkään pienpetopyyntiä erityisesti luonnon- ja linnustonsuojelualueilla eli työ ei ole uutta, kuten linjaustekstissä annetaan ymmärtää.

-        Linjauksissa on kerrottu lyhyesti Helsingin vieraslajitilanteesta. Vieraskasvilajeja esittelevässä osuudessa mainitaan vain kolme lajia, vaikka Helsingissä esiintyy huomattavasti enemmän haitallisia lajeja. Samoin maaeläinosuudessa on kokonaan jätetty huomioimatta espanjansiruetana (erityisen haitallinen) ja rotta (haitallinen). Taustoituksesta ei näin synny kokonaiskuvaa Helsingin vieraslajitilanteesta, sen nykytilasta ja haittojen merkittävyydestä.

-        Vieraslajien taloudelliset riskit ja torjuntatoimista Helsingin kaupungille aiheutuvat kustannukset -otsikon alla ei ole esitetty vieraslajien taloudellisista riskeistä ja torjunnasta aiheutuvia kustannuksia. Tätä kohtaa tulee täydentää.

Yleisten töiden lautakunta esittää, että jatkossakin päävastuu vieraslajilinjauksista sisältäen lajiston seurannan ja toimenpiteiden ohjeistuksen on Helsingin ympäristökeskuksella.

Yleisten töiden lautakunta puoltaa edellä mainituin huomautuksin vieraslajien linjauksia Helsingissä 2012 - 2016.

Esittelijä

Kansallinen vieraslajistrategia

Kansallinen vieraslajistrategia valmistui huhtikuussa 2012. Sen keskeisenä ajatuksena on ehkäistä haitallisten vieraslajien aiheuttamia haittoja ja riskejä Suomen luonnolle, luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle, elinkeinoille sekä yhteiskunnan ja ihmisten hyvinvoinnille. Valtioneuvoston periaatepäätös kansallisesta vieraslajistrategiasta hyväksyttiin 15.3.2012.

Kansallinen vieraslajistrategia valmisteltiin laajan työryhmän ja asiantuntijoiden yhteistyönä, johon osallistui sen eri vaiheissa yli 100 asiantuntijaa. Mukana oli asiantuntijoita myös Helsingin kaupungilta. Kansallisessa vieraslajistrategiassa linjataan, että Suomessa esiintyvät vieraslajit ja niiden aiheuttamat haitat tunnistetaan ja torjuntatoimet toteutetaan kattavasti.

Kansallisen strategian ja siihen liittyvien toimenpiteiden toimeenpano kuuluu useille eri viranomaisille, hallinnonaloille ja toimijoille. Toimia koordinoi maa- ja metsätalousministeriö. Tavoitteena on, että strategia sisällytetään osaksi eri hallinalojen sekä alueellisten toimijoiden, kuten kuntien ja kaupunkien, omaa toimintaa sekä omia strategioita ja ohjelmia.

Vieraslajilinjaukset Helsingissä 2012 - 2016

Vieraslajien linjaukset Helsingissä pyrkii täsmentää kansallisen vieraslajistrategian kunnille asettamia tavoitteita ja tärkeimpiä toimenpiteitä. Lisäksi on haluttu tarkastella vieraslajikysymystä paikallisella tasolla sekä painottaa Helsingin erityisasemaa vieraslajien potentiaalisena leviämiskeskuksena. Helsinki on keskeinen taloudellinen ja kaupallinen keskus, jonka kautta kulkee liikennettä eri puolilta maailmaa. Ihmisen toimintaa on kaikkialla, ja vieraslajeille on runsaasti otollista ympäristöä.

Linjauksissa on pyritty määrittelemään Helsingin kaupungin kannalta kiireellisimmät toimet, jotka esitetään toimeenpantavaksi vuosina 2012 - 2016:

1.     Haitallisten vieraslajien aiheuttamien riskien sekä haittojen arviointi ja minimointi

2.     Helsingin kaupungin luonnossa olevien haitallisten vieraslajien leviämisen estäminen ja jatkuvat toimenpiteet

3.     Uusien haitallisten vieraslajien varhaista havaitsemista ja hävittämistä koskevat toimenpiteet

Jokaiselle linjaukselle on esitetty tavoitetila, keskeisimmät toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi ja mittarit, jolla toimenpiteen toteutusta seurataan. Linjauksen toteutusta koordinoi  Helsingin ympäristökeskus. Muiden hallintokuntien vastuut on esitetty toimenpiteiden yhteydessä.

Rakennusvirastolle  on osoitettu keskeinen rooli linjausten toimenpiteiden toteutuksessa. Erityisesti Helsingin luontoon jo vakiintuneiden haitallisten vieraslajien torjuntatyön ohjelmointi ja toteutus maaympäristöissä on pääosin osoitettu rakennusviraston vastuulle.

Rakennusviraston toimet jo tähän mennessä haitallisten vieraslajien torjumiseksi

Rakennusvirasto laati vuonna 2009 Helsingin kaupunkikasvioppaan, jonka avulla Helsingin rakennettujen viheralueiden kasvien käytön linjauksia toteutetaan käytännössä. Oppaassa nimetään koristekasveja, joita ei tule enää käyttää niiden haitallisuuden vuoksi. Kaupunkikasvioppaan tämä osio päivitettiin vuoden 2012 aikana vastaamaan kansallisen vieraslajistrategiatyön haitallisten vieraskasvien listoja. Kaupunkikasviopasta käytetään sekä virastossa että jaetaan noudatettavaksi kaikille katu- ja puistosuunnitteluprojekteissa mukana oleville konsulteille.

Rakennusvirasto on tehnyt työtä erityisen haitallisten vieraskasvien kitkemiseksi eri puolilla kaupunkia. Voimavarat on kohdistettu kolmeen haitalliseen vieraskasviin: kurtturuusuun, jättiputkeen ja jättipalsamiin. Kurtturuusua on torjuttu järjestämällä arvokkaissa luontokohteissa kitkemistalkoita ja tilaamalla torjuntatyötä Starasta. Vastaavanlaisia talkoita on järjestetty myös jättipalsamin kasvupaikoilla. Jättiputkea on torjuttu osana Helsingin kaupungin normaalia viheralueiden hoitotyötä siitä lähtien, kun kasvi todettiin haitalliseksi.

Helsingissä haitallisia eläinlajeja ovat villikani, minkki, supikoira ja rotta. Villikanit aiheuttavat huomattavaa vahinkoa muun muassa istutuksille, jonka johdosta kanivahinkoja on ryhdytty torjumaan. Torjuntatoimien päätavoitteena on kanikannan kasvun rajoittaminen sekä maantieteellisen leviämisen hidastaminen. Viimeisimmät havainnot antavat viitteitä siitä, ettei kanien määrä Helsingissä ole enää kasvanut. Sen sijaan laji on onnistunut levittäytymään uusille alueille. Rakennusvirasto on julkaissut vuonna 2010 Helsingin villikaneista raportin ”Kanit Helsingissä ja vahinkojen torjunta” (Helsingin kaupungin rakennusviraston julkaisuja 2010:6).

Haitalliset vieraslajipedot eli minkki ja supikoira ovat Helsingin viheralueilla vakituisia eläimiä. Ne aiheuttavat tuhoja etenkin vesilintujen pesimäaikaan lintukosteikoissa ja saaristossa. Helsingissä minkkiä ja supikoiraa torjutaan Vanhankaupunginlahden ja Östersundomin lintuvesien lintujensuojelualueilla. Rottakantoja pidetään kurissa myrkyttämällä paikallisia populaatioita.

Rakennusvirasto kannustaa myös kaupunkilaisia vieraslajien torjuntatyöhön osana vapaaehtoistyön koordinointia. Vapaaehtoisten työpanos vieraskasvilajien torjunnassa oli viime vuoden osalta noin sata työpäivää.

 

Esittelijä

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto

Lisätiedot

Tuuli Ylikotila, luontoasiantuntija, puhelin: 310 38540

tuuli.ylikotila(a)hel.fi

Liitteet

1

Yplk 8.1.2013 § 11

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ympäristölautakunta

 

Arkkitehtuuriosasto

Esitysteksti

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

(29)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/3

 

12.03.2013

 

 

 

 

 

 

3

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Mari Holopaisen ym. talvipyöräilyn edistämistä koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2012-016887 T 00 00 03

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunnan mielestä ympärivuotisen pyöräilyn edistäminen on tärkeä osa pyöräliikenteen kokonaisvaltaista kehittämistä. Ympärivuotinen pyöräilymahdollisuus on pidettävä mielessä suunnitteluratkaisujen valinnassa, katutilan mitoituksessa sekä väylien kunnossapidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Rakennusvirasto panostaa pyöräteiden talviaikaiseen ylläpitoon talousarviossa osoitettujen määrärahojen mukaisesti.

Riittävien sosiaalitilojen ja säilytystilojen järjestäminen on ensisijaisesti kiinteistöjen vastuulla. Yhteistilojen, säilytystilojen ja polkupyöräpaikkojen mitoituksen tavoitetaso on esitetty rakennusvalvontaviraston ohjeessa ”Asuinkerrostalojen ja rivitalojen yhteistilat”.

Rakennusvirasto vastaa lyhytaikaisen pyöräpysäköinnin järjestämisestä yleisillä alueilla. Katualueilla olevat pyörätelineet palvelevat ensisijaisesti asiointiliikennettä, eikä tällöin ole tarvetta järjestää sosiaalitiloja niiden yhteyteen. Yleisten alueiden pyörätelineiden tarve ja sijainnit ovat kaupunkisuunnitteluviraston vastuulla olevaa liikennesuunnittelua.

Yleisten töiden lautakunta katsoo, että pyörien säilytystilojen tai sosiaalitilojen määritys ja rakentaminen julkisiin tiloihin tulee ratkaista ko. tilojen toteutuksessa.

Rakennusvirasto panostaa määrärahojensa mahdollistamalla tavalla talvipyöräilyn edistämiseen yleisillä alueilla.

Esittelijä

Kaupunginvaltuutettu Mari Holopainen ja 19 muuta valtuutettua esittävät valtuustoaloitteissaan (kaupunginvaltuusto 12.12.2012, asia nro 19, että Helsingin kaupunki edistäisi talvipyöräilyä suunnittelun ja kunnossapidon ohella seuraavin toimenpitein:

-        julkisten rakennusten yhteydessä tulisi olla tarkoituksenmukaiset sosiaaliset tilat pyöräilijöiden vaatteiden vaihtoon

-        tulisi tarjota pyörien säilytysratkaisuja, jotka tukevat talvipyöräilyä

Hallintokeskus on pyytänyt yleisten töiden lautakuntaa antamaan asiasta kaupunginhallitukselle lausunnon 28.2.2013 mennessä.

Pyöräpysäköinti on oleellinen osa jokaista pyörällä kuljettua matkaa niin reitin alku- kuin loppupäässäkin. Toimivat pysäköintiratkaisut ja riittävät sosiaaliset tilat kannustavat ympärivuotista pyöräilyä.

Pyöräpysäköinti voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään, lyhytaikaiseen ja pitkäaikaiseen pysäköintiin. Nämä määrittelevät pitkälti sen, mikä on sopivin pysäköintiratkaisu ja missä se sijaitsee. Lyhytaikaisella pysäköinnillä tarkoitetaan lähinnä kauppojen, ravintoloiden ym. yhteydessä tapahtuvaa pysäköintiä, joissa pyörät ovat pysäköitynä enintään muutamia tunteja. Pyöräilijän kannalta tärkeimmät ominaisuudet ovat tällöin läheinen sijainti määränpäähän nähden sekä pysäköinnin helppous ja nopeus. Pitkäaikaista pysäköintiä ovat esimerkiksi asemien ja terminaalien yhteydessä, työpaikoilla, oppilaitosten, urheilukeskusten ja asuntojen yhteydessä olevia säilytysratkaisuja. Nämä ovat useimmiten lukittavia tiloja, jotka ovat säältä suojassa tai yksittäisiä säilytyskaappeja. Pitkäaikaisen pyöräpysäköinnin yhteydessä on tarvetta myös sosiaalisille tiloille, joissa voi vaihtaa vaatteita ja peseytyä.

Jos lyhytaikaista pyöräpysäköintiä on tarpeen järjestää yleisellä alueella, on sen toteutus ja ylläpito rakennusviraston vastuulla. Pitkäaikaisen pyöräpysäköinnin järjestämisestä ovat ensisijaisesti vastuussa kiinteistöt ja vähimmäistilat määrätään rakentamistapaohjeissa. Terminaalien ja asemien yhteydessä olevasta liityntäpyöräpysäköinnistä vastaa Helsingin seudun liikenne ja urheilukeskusten tiloista liikuntavirasto.

Toimivan pyöräpysäköinnin järjestäminen Helsingissä edellyttää monien eri toimijoiden roolijaon ja vastuiden selkeyttämistä,

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Penelope Sala-Sorsimo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39395

penelope.sala-sorsimo(a)hel.fi

Liitteet

1

Holopainen Mari valtuustoaloite Kvsto 12.12.2012 asia 19

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Esitysteksti

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566