Helsingin kaupunki | Esityslista | 21/2014 | 1 (1) |
Yleisten töiden lautakunta |
|
| |
|
| Ko/2 | |
| 17.6.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Gotlanninkatu, katusuunnitelman hyväksyminen, Vartiokylä, Itäkeskus, nro:t 30139/1 - 30139/2
Pöydälle 10.06.2014
HEL 2014-000989 T 10 05 02
Päätösehdotus
Yleisten töiden lautakunta päättää hyväksyä Gotlanninkadun nro 30139/1−2 katusuunnitelman.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Suunnittelualueella on laadittu asemakaavan muutos nro 12024. Kaavamuutos on tullut voimaan 7.6.2013. Asemakaavan muutoksen myötä on syntynyt uusi Gotlanninkatu-niminen katuyhteys Marjaniementien ja Asiakkaankadun välille. Asiakkaankadun itäväylän suuntainen osuus on asemakaavassa muutettu Gotlanninkaduksi. Gotlanninkatu on myös yksi osa itään suuntautuvan Helsingin seudun pääpyöräilyverkon laatukäytävän reittiä. Laatukäytävä kulkee Gotlanninkadulla katuvälillä Asujanpolku−Visbynkatu.
Suunnitelma
Gotlanninkadun ajoradan leveys on 7,00 m. Kadun eteläreunassa katuvälillä Asiakkaankatu−Visbynkatu on kadunvarsipysäköintiä. Kadun eteläreunassa kulkee 2,5 m leveä jalkakäytävä. Gotlanninkadun pohjoisreunassa on koko matkalta jalankulku- ja pyörätie. Katuvälillä Marjaniementie−Asujanpolku erotellun väylän leveys on 4,5 m. Asujanpolun ja Visbynkadun välisellä osuudella on pääpyöräilyverkon laatukäytävä, jossa jalankulun leveys on 2,5 m ja pyöräilyosuuden leveys 3−4 m. Jalankulku ja pyörätie on eroteltu 4 cm korkealla reunakivellä. Asujanpolun kohdalla Gotlanninkadun ylittävä suojatie toteutetaan korotettuna.
Kadun päällysteenä on asfaltti. Reunakivet ovat luonnonkiveä ja välikaistat päällystetään betonikivellä.
Katusuunnitelma perustuu kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston laatimaan liikennesuunnitelmaan nro 6288-54.
Vuorovaikutus
Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) ja Helsingin Energian kanssa. Katusuunnitelmaluonnokset on lähetetty kadun varren kiinteistöille kommentoitavaksi. Lisäksi katusuunnitelmaluonnos on ollut nähtävillä rakennusviraston internetsivuilla 27.1.−31.1.2014. Suunnitelmaluonnokseen on saatu Helsingin Polkupyöräilijät ry:n kommentit 2.2.2014. Rakennusvirasto on vastannut sähköpostilla Helsingin Polkupyöräilijät ry:lle, että olemme pyytäneet kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastoa tarkastamaan liikennesuunnitelman.
Uuteen liikennesuunnitelmaan perustuvien suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Puotila-Seura ry:lle. Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 16.4.−30.4.2014. Katusuunnitelmista on tehty yksi muistutus.
Helsingin Polkupyöräilijät ry:n muistutus:
Muistutuksessa todetaan, että Gotlanninkadun ylitys Asujanpolun kohdalla rakennetaan siten, että baana-yhteys Marjaniemen alikulusta puiston läpi Gotlanninkadun pyörätielle on sujuva ja käännökset loivia. Pyörätien tulee jatkua samassa tasossa ajoradan yli. Autoille tulee merkitä väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden.
Muistutuksessa esitetään, että Gotlanninkadun pyörätie tulisi olla 4 m leveä myös Asujanpolun ja Asiakkaankadun välisellä osuudella.
Jalkakäytävä ja pyörätie tulisi olla eroteltu rakenteellisesti myös Marjaniementien ja Asujanpolun välisellä osuudella.
Asiakkaankadun ja Gotlanninkadun pyöräteiden risteysalueen käännöksiä loivennetaan erotuskaistoja muokkaamalla.
Ajoradan linjaus liikenneympyrässä tehdään jyrkemmäksi siten, että autoilija joutuu selvästi hidastamaan. Tarvittaessa Gotlanninkadun keskisaareke poistetaan.
Marjaniementien pyörätie ja jalkakäytävä linjataan liikenneympyrässä ajoradan viereen. Pyörätien ja jalkakäytävän linjauksesta tehdään loiva ja sujuva. Liikenneympyrän pyörätien jatke ja suojatie toteutetaan korotettuina.
Kaikki pyörätien jatkeet toteutetaan ilman pyörätien poikki asetettavia reunakiviä tai kynnyksiä.
Esittelijä:
Baanan tulevaa reittiä Marjaniementieltä Gotlanninkadulle ei ole asemakaavassa vielä esitetty. Tässä vaiheessa suojatie on suunniteltu asemakaavan mukaiselle Asujanpolun kohdalle. Baanan tuleva linjaus Marjaniementien ja Gotlanninkadun välillä suunnitellaan myöhemmin erikseen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaava- ja liikennesuunnitteluosastolla. Mikäli tuleva linjaus poikkeaa nykyiseltä Asujanpolulta, niin Gotlanninkadun suojatietä tarkistetaan myöhemmin.
Asujanpolun kohdalla suojatien ja pyörätien jatke on korotettu ja sen kohdalla on normaali tieliikennelain mukainen väistämisvelvollisuus.
Rakennusvirasto on pyytänyt katusuunnitelmaluonnoksesta saatujen kommenttien jälkeen kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastoa tarkastamaan Gotlanninkadun poikkileikkauksen mitoituksen. Tässä yhteydessä liikennesuunnitelmassa on todettu, että katualueen tilanpuutteen johdosta kyseiselle katuvälille ei sovi poikkileikkausta, jossa olisi 4 m leveä pyörätieosuus. Aluetta rajoittaa pohjoispuolella kulkeva Itäväylä. Ajorata on toteutettu tasalevyisenä koko kadun matkalla ja jalankulkuteiden minimileveydet ovat 2,5 m. Myös Asiakkaankadun liittymässä, jalankulku- ja pyörätien välissä oleva siltapilari rajoittaa pyörätien leveyden enimmillään 3 m:iin.
Marjaniementien ja Asujanpolun välinen jalankulku- ja pyörätieosuus ei ole tulevaa pyöräilyn laatukäytävä Baanan verkostoa. Katusuunnitelmaan esitetty ratkaisu on hyväksytyn liikennesuunnitelman mukainen.
Asiakkaankadun suunnasta tulevan pyöräilijän kääntymistä voidaan tarkastella rakennussuunnittelun yhteydessä, kun erotuskaistan kiveystä suunnitellaan tarkemmin. Gotlanninkadun pyörätien ja jalkakäytävän välissä olevaa kiveysaluetta ei voi liittymän kohdalla kaventaa, koska Gotlanninkadun ylittävän sillan yksi pilari sijaitsee Gotlanninkadulle jalankulku- ja pyörätien välissä. Lisäksi pyörätien ja ajoradan väliin on jalankulkijoiden suojateille järjestettävä riittävän leveät odotustilat.
Gotlanninkadun katualue on määritelty asemakaavassa ja se ei mahdollista Gotlanninkadun liittymiskulman muuttamista kiertoliittymässä. Ajonopeuksien hillitsemiseksi kiertoliittymään kääntyvän liikenteen kaarresäteen tulisi olla alle 30 m. Liittymässä toteutuu nyt 35 m kaarresäde. Tätä voidaan pitää kohtuullisena.
Mikäli Gotlanninkadun keskikoroke poistettaisiin, olisi liittymän leveys kuitenkin oltava suuri, jotta se mahdollistaa moduulirekkojen samanaikaisen kääntymisen liittymässä. Gotlanninkadun kautta tapahtuu jatkossa uudistettavan Citymarketin tavara- ja huoltoliikenne. Kääntyvän henkilöauton olisi mahdollista ajaa korokkeettomassa liittymästä sujuvammin, kuin korokkeella kavennettavasta tuloliittymästä. Kääntyvän henkilöauton nopeus voisi tällöin olla suurempi, koska kaarresäde olisi n. 40 m. Liittymän keskisaareke on säilytetty suojatien ylityksen turvallisuuden vuoksi. Suojatietä käyttävät runsaasti näkövammaiset, koska kadun toisella puolella sijaitsee Näkövammaisten Keskusliitto ry:n Iiris-keskus. Alueen suojatieratkaisut on toteutettu esteettömyyden erikoistason ratkaisuiden mukaan. Mikäli liittymä toteutetaan ilman keskisaareketta, liittymän suojatien pituudeksi tulisi yli 8 m.
Marjaniementien kiertoliittymän viereinen Gotlanninkadun suojatie on sijoitettu siten, että suojatie on n. 5 m päässä kiertotilan reunasta. Tämä mahdollistaa ajoneuvon pysäyttämisen suojatien eteen siten, että auto ei tuki kiertoliittymän liikennettä. Jalankulku- ja pyörätien linjausta on muutettu kiertoliittymän reunasta kauemmaksi, jolloin jalankulku- ja pyörätien linjauksesta suojatielle saadaan kuitenkin jouheva. Jalankulun ja pyöräilyn erottaminen on toteutettu noppakiviraidalla, jolla ohjataan huonosti näkevät oikeaan suojatien ylityskohtaan. Esitetty ratkaisu on tarkistetun ja hyväksytyn liikennesuunnitelman mukainen.
Pyörätien jatkeet on toteutettu ilman pyörätien poikki meneviä reunakiviä. Poikkeuksen tekee Asujanpolun eteläpuolisen jalkakäytävän kohdalla pyörätien jatkeen poikki suunniteltu reunakivi. Tämäkin reunakivi on upotettu pinnan tasoon ilman tasoeroa. Reunakiven tehtävänä on rajata jalkakäytävää ja ohjata heikosti näkevät jalankulkijat oikeaan suojatien ylityskohtaan. Reunakivi estää harhautumisen ajoradalle ja pyörätien jatkeelle. Alueella liikkuu paljon näkövammaisia läheisyydessä sijaitsevan Näkövammaisten Keskusliitto ry:n Iiris-keskuksen vuoksi.
Esittelijän mielestä muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman arvonlisäveroton rakennuskustannus on noin 2 543 000 euroa, 177 euroa/m².
Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 38 000 euroa/m².
Gotlanninkadun rakentamiseen on varauduttu katu- ja puisto-osaston vuoden 2014−2015 investointiohjelmassa.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Ismo Rantanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 38570
ismo.rantanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 30139/1-2 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 30139/1 |
3 | Suunnitelmapiirustus nro 30139/2 |
4 | Helsingin Polkupyöräilijät ry:n muistutus Gotlanninkadun katusuunnitelmasta piirustus nro 30139/1-2 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistuttaja |
|
Kaupunginosayhdistys | Esitysteksti |
Valmistelija |
|
Piirustusarkisto |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1515, (Kasarmikatu 21) | Kasarmikatu 21 | +358 9 310 1661 | 0201256-6 | FI0480001200058809 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 13 | Faksi |
| Alv.nro |
rakennusvirasto@hel.fi | http://www.hel.fi/hkr | +358 9 310 38655 |
| FI02012566 |
|
|