Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2015

1 (1)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/3

 

02.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 270

Mannerheimintie välillä Reijolankatu – Nordenskiöldinkatu, katusuunnitelman hyväksyminen, Taka-Töölö, nro 30271/1

HEL 2015-003112 T 10 05 02

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti hyväksyä Mannerheimintien katusuunnitelman nro 30271/1 välillä Reijolankatu – Nordenskiöldinkatu.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Petra Rantalainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39795

petra.rantalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 30271/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 30271/1

3

Muistutus Mannerheimintien katusuunnitelmista - HePo

4

Muistutus Mannerheimintien katusuunnitelmista - HePo (julkaisuversio)

5

Kommentti katusuunnitelmaan Mannerheimintie

6

Kommentti katusuunnitelmaan Mannerheimintie (julkaisuversio)

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Kaupunginosayhdistykset

Esitysteksti

Muistuttajat

 

Valmistelija

 

Piirustusarkisto

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Suunnittelualueella on voimassaolevat asemakaavat.

Mannerheimintie on vilkasliikenteinen pääkatu, jonka molemmin puolin sijaitsee nykyisiä asuinkerrostalojen ja liikerakennusten korttelialueita. Mannerheimintie kuuluu valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön.

Katu on yksi Helsingin merkittävimmistä keskustaan johtavista joukkoliikenteen pääväylistä. Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välisellä osuudella kulkee vuorokaudessa noin 18 200 ajoneuvoa ja raitiovaunua. Lisäksi katuosuudella kulkee noin 2 500 linja-autoa vuorokaudessa.

Mannerheimintien liikennejärjestelyjä kehitetään kaupungin asettamien tavoitteiden mukaan jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistämiseksi. Suunnitelmissa esitetään kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon (kaupunkisuunnittelulautakunta 22.5.2012, § 198) mukaiset pyöräliikennejärjestelyt Mannerheimintielle.

Katusuunnitelmassa huomioidaan kunnallistekniikan saneerauksesta ja raitioliikennejärjestelyjen uusimisesta johtuvat kadun muutostarpeet. Muutokset on tarkoituksenmukaista sisällyttää samaan suunnitelmaan ja ohjelmoida yhteisenä kunnallisteknisenä hankkeena toteutettavaksi.

Katusuunnitelma on kaupunkisuunnitteluviraston laatiman ja kaupunkisuunnittelulautakunnan 17.6.2014 § 220 hyväksymän liikennesuunnitelman periaatteiden 6296-3 mukainen.

Suunnitelma

Mannerheimintielle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet. Ajoradan reunan nykyinen reunakivilinja säilyy pääosin nykyisellä paikallaan. Mannerheimintie 49 ja 102 kohdilla olevat bussipysäkit säilyvät nykyisillä paikoillaan. Pysäkit toteutetaan siten, että pyörätien ja ajoradan väliin rakennetaan 1,90 metriä leveä odotustila/kyytiinastumistila. Reijolankadun risteysjärjestelyihin ei esitetä merkittäviä muutoksia sillä kaupunkisuunnitteluvirastossa tarkastellaan tällä hetkellä Reijolankadun mahdollista raitiotieyhteyttä. Suunnitelman eteläpäässä liitytään kadun nykyisiin järjestelyihin.

Ajokaistoja on kaksi molempiin suuntiin, joista bussikaistan leveys on 3,25–3,50 metriä ja toinen ajokaista 3,00–3,25 metriä. Kadun keskellä ajoratojen välissä on 6,20 metriä leveä kiskoalue raitiotietä varten. Raitioliikenteen sujuvoittamiseksi kiskoalue korotetaan Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välillä. Raitovaunupysäkki säilyy nykyisellä paikallaan.

Kadun molemmin puolin on noin 3,0 metriä leveät jalkakäytävät ja 2,50 metriä leveät yksisuuntaiset pyörätiet. Bussipysäkkien kohdalla pyöräteiden leveys on 1,25 metriä leveä ja se on samassa tasossa 1,90 metriä leveän bussipysäkin odotustilan kanssa.

Ajoradat, pyöräkaistat ja jalkakäytävät päällystetään asfaltilla. Pyörätiet päällystetään Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välisellä osuudella punaisella asfaltilla. Kiskoalue rajataan reunakivin ja päällystetään mustalla asfaltilla. Erotuskaistat kivetään punaisella noppakivellä. Bussipysäkkien kohdalla jalkakäytävän ja pyörätien tasoero toteutetaan luiskareunatuella. Raitiotiepysäkki kivetään betonikivellä. Kadun reunatuet ovat punaista luonnonkiveä.

Eri tasolla sijaitsevat jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan toisistaan reunakivellä sekä kahden kiven levyisellä noppakiviraidalla. Suojateiden kohdille ja pysäkkien reunaan tehdään varoitusalueet, jotka ovat luonnonkiveä. Jalankulun suojatieylitykset rakennetaan esteettömiksi käyttämällä luiskattua reunatukea. Katuliittymissä ja jalankulun suojatieylitysten kohdilla pyörätie laskee ajoradan tasoon.

Katusuunnitelma ei aiheuta muutoksia katupuuistutuksiin.

Vuorovaikutus

Kaupunkisuunnitteluviraston laatima liikennesuunnitelmaluonnos on ollut nähtävillä 8.4.−27.4.2014 välisen ajan kaupungintalolla ja näyttelytila Laiturilla. Alueen liikehuoneistoihin ja rappukäytäviin jaettiin asiasta tiedote. Nähtävilläolosta tiedotettiin mediatiedotteella, kaupungin internetsivuilla sekä sosiaalisessa mediassa (Facebook/fiilari ja Twitter/helsinkisuunnittelee). Asiasta uutisoivat mm. Helsingin uutiset ja Radio City. Suunnitelmaluonnokseen oli mahdollista tutustua ja kommentoida myös Internetissä KSV Forumin keskustelupalstalla. Kannanottoja keskustelupalstalle tuli yhteensä 33.

Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY), Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL), kaupunkisuunnitteluviraston ja Helen Oy:n kanssa. Katusuunnittelun alkamisesta on lähetetty tiedote 8.12.2014 suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Töölö-seuralle, Töölön kaupunginosat -Töölö ry:lle, Kampin kaupunginosayhdistykselle sekä Eteläiset kaupunginosat -asukasyhdistykselle. 12.1.2015 pidettiin yleisötilaisuus näyttelytila Laiturissa. Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä rakennusviraston internetsivuilla sekä asiakaspalvelupisteessä 12.1.–20.1.2015 välisen ajan.

Katusuunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Töölö-seuralle, Töölön kaupunginosat -Töölö ry:lle, Kampin kaupunginosayhdistykselle sekä Eteläiset kaupunginosat -asukasyhdistykselle. Katusuunnitelma on ollut nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 18.3.–31.3.2015 välisen ajan.

Katusuunnitelmasta on tehty kaksi muistutusta.

Muistutukset

Muistutus (liite 3)

-        Muistutuksessa toivotaan selkeämpiä ja sujuvampia pyöräliikennejärjestelyitä Reijolankadun risteykseen. Muistuttaja ehdottaa, että pyörätie lasketaan ajoradan tasoon, jolloin jalankulkijat odottavat suojatieylitystä jalkakäytävän puolella. Lisäksi Mannerheimintietä pohjoiseen kulkevien pyöräilijöiden odotustila liikennevaloissa tulisi järjestää siten, etteivät he tuki Stenbäckinkatu–Reijolankatu suuntaista pyöräliikennettä.

-        Muistutuksessa tuodaan esille, että bussipysäkkien kohdalla 1,25 metriä leveät pyörätiet ovat liian kapeat kolmipyöräisille, tavarapyörille ja peräkärryille ja että katusuunnitelmassa esitetty ratkaisu pyörätien kanssa samaan tasoon sijoittuva bussipysäkin odotustila aiheuttaa sekaannusta siitä missä jalankulkijan tulisi odottaa bussia. Muistuttaja ehdottaa, että bussipysäkki siirretään risteyksen pohjoispuolelle, jossa katutilaa on enemmän.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Reijolankadun risteys on suunniteltu esteettömyyden erikoistaso huomioon ottaen. Luonnosvaiheen ratkaisua, jossa esitettiin jalkakäytävä ja pyörätie samalla tasolla kiviraidalla erotettuna on parannettu eritasoratkaisulla. Jalankulkijoiden odotustila ja muut kivetyt erotusalueet mahdollistavat liikennevalojen sijoittelun sekä paremman sujuvuuden Stenbäckinkatu–Reijolankatu suuntaiselle pyöräliikenteelle.

Pyörätieodotustilajärjestelyissä on tavoitteena rakentaa pysäkkeihin ns. kyytiinastumistilat, joissa ei ole tarkoitus odottaa bussia ja siksi ne on mitoitettu kapeiksi. Kapea astumistila antaa reaktioaikaa lähestyvälle pyöräilijälle, jonka on väistettävä bussimatkustajaa. Pyörätien ollessa samalla tasolla astumistilan kanssa, antaa se tarvittaessa lisätilaa tavara- tai muille leveämmille pyörille.

Muistutus (liite 5)

-        Muistutuksessa toivotaan pohjoisen suunnan bussipysäkille useita katoksia ja pyörätien linjaamista pysäkkikatosten takaa.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Pysäkkikatos parantaa yleisesti pysäkkiolosuhteita, tosin Mannerheimintie 49 bussipysäkillä on ruuhka-aikoina niin paljon käyttäjiä, ettei kapeiden katosten kapasiteetti riitä. Ajoradan välittömässä läheisyydessä seisoskelu on epämukavaa ja siksi katusuunnitelmassa onkin esitetty ainoastaan kapea kyytiinastumistila, varsinaisen odotustilan sijaitessa ajoradasta kauempana, talon seinustalla markiisien suojassa.

Katusuunnitelmamuistutukset on käyty läpi kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston kanssa ja heidän mukaansa on perusteltua toteuttaa ratkaisut voimassa olevan liikennesuunnitelman mukaisina.

Esittelijän mielestä muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.

Kustannukset ja aikataulu

Mannerheimintie välillä Reijolankatu – Nordenskiöldinkatu katusuunnitelman arvonlisäverottomat rakennuskustannukset katutöiden osalta ovat 1 500 000 euroa (170 euroa/m²). Katuosuuden vuotuinen ylläpitokustannus on noin 40 000 euroa.

Mannerheimintie (välillä Reijolankatu – Nordenskiöldinkatu) rakentamiseen on varauduttu katu- ja puisto-osaston vuoden 2018 talousarvioehdotuksessa. Hanke rahoitetaan talousarviotililtä 8 03 09 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Petra Rantalainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39795

petra.rantalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 30271/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 30271/1

3

Muistutus Mannerheimintien katusuunnitelmista - HePo

4

Muistutus Mannerheimintien katusuunnitelmista - HePo (julkaisuversio)

5

Kommentti katusuunnitelmaan Mannerheimintie

6

Kommentti katusuunnitelmaan Mannerheimintie (julkaisuversio)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Kaupunginosayhdistykset

Esitysteksti

Muistuttajat

 

Valmistelija

 

Piirustusarkisto

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1515, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566